Na vodíkových pumpách v Kalifornii došel vodík, Toyota radí tankovat do plna

Dlouhá desetiletí nevídaná situace nastala na kalifornských čerpacích stanicích. Ovšem těch vodíkových. Vodík totiž došel.

Vodíkové auto Toyota Mirai na vodíkové čerpací stanici.
foto: Toyota

V USA můžete dnes lze koupit/pronajmout tři vodíková auta: Toyota Mirai, Hyundai Tucson Fuel Cell nebo Honda Clarity Fuel Cell. Nejvíc se zatím prodalo modelu Toyota Mirai, a to 3687 kusů do konce června 2018. Většina z toho v Kalifornii.

Právě v Kalifornii dnes funguje celkem 33 čerpacích stanic na vodík, převážně v okolí Los Angeles a San Franciska. Koncem července se ale musely potýkat se zásadním problémem: začal docházet vodík.

Na minimálně jedné pumpě se zobjevilo upozornění pro majitele vozů Toyota Mirai, že by měli tankovat raději vždy do plna (viz. tweet níže). Navíc místní dealerství Toyoty nabízely proplacení náhradního auta.

Vodík je přitom často vydáván za „nevyčerpatelný zdroj“, kterého je všude kolem nás víc než dostatek. Což je pravda. Ale jen tak napůl.

Než je totiž možné vodík načerpat (s využitím elektrických kompresorů) do vodíkového auta, je nejprve nutné ho někde vyrobit, a to pokud možno v co nejčistší formě, a následně dopravit na místo spotřeby. Případně vyrobit přímo tam.

Právě chemičky, které čistý vodík vyrábějí, ale aktuálně zásahla série nehod, které způsobily nedostatek vodíku vhodného pro pumpování do vodíkových aut. Vše by mělo být vyřešeno začátkem srpna.

Pro vodík jakožto možnou alternativu vedle čistých elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů, to ale není příliš dobrá reklama. Nehledě na to, že jde o silně neefektivní palivo i v porovnání s benzínem nebo naftou.

37 Comments on “Na vodíkových pumpách v Kalifornii došel vodík, Toyota radí tankovat do plna”

  1. Jen je mi divné, jak jim mohl dojít vodík, když oni jej
    Jen je mi divné, jak jim mohl dojít vodík, když oni jej přece chtěli ekologicky vyrábět z přebytků solárních a větrných elektráren a svítí a fouká tam o106?
    Kde udělali chybu?
    A to s těmi chemickými procesy výroby vodíku z ropy je určitě jen neekologický vtip, ne? Nebo ne? 🙁

    1. Je možné že situace na trhu s elektřinou po nějakou dobu
      Je možné že situace na trhu s elektřinou po nějakou dobu neumožňuje vyrábět vodík ekonomicky v potřebném množství. Cena je teď kritická a při současných vedrech může být cena dost vysoko, takže se nevyplatí ani spínat elektrolyzéry. Nedávno v LA byli bez proudu protože síť nestíhala.

      1. ekonomika je zajímavá věda, třeba někdo spočítal, že:
        ekonomika je zajímavá věda, třeba někdo spočítal, že: „Energie potřebná na stlačení vodíku na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu.“ viz. hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i
        Inu a začíná dávat smysl proč vodík všichni tak podporují – prostě pokračování v neefektivním využití energie, xksté pokračování. Celý lidský život je směřován k plýtvání. (asi aby se na tom mohli nabalíkovat šmejdi typu cepter, čez šejkové z alkájdy atakpodobně, vše jedna verbež)

  2. Jak dlouho zustane vodik v tlakove nadrzi auta nez difunduje
    Jak dlouho zustane vodik v tlakove nadrzi auta nez difunduje stenou a zmizi? Mam cabriolet ktery 6 mesicu pres zimu nejezdi. Bude po 6 mesicich nadrz prazdna? Uz ted je benzin problematicky, po delsi dobe se zkazi a neni dobry pro vykonny motor. Baterky v EV sice take ztraci casem energii, ale tu muzu kdykoliv doplnit ze zasuvky. Z meho pohledu EV vyhrava.

    1. Hladal som dlho ale vsetko co som nasiel je ze Toyota
      Hladal som dlho ale vsetko co som nasiel je ze Toyota deklaruje nepriepustnost cez patentovane tri vrstvy materialov. Z principialneho hladiska to unikat musi ale pokial ti ide o pol roka odstavene auto tak bat sa nemusis aj preto ze mirai nieje kabrio

      1. Nejaka auta hniji u dealeru v bazaru klidne i vic nez 6
        Nejaka auta hniji u dealeru v bazaru klidne i vic nez 6 mesicu. Nejde jen o Mirai, ale kdyz to T chce protlacit jako bezny pohon, tak se musime zajimat, jak se to projevi v praxi. Nejen ze h2 je drahy a napln utece, ale jak se da naplnit auto mimo plnicku? Nejaka mobilni flaska?

    2. Inak o tom benzine sa to hovori, ja mam roky odstavenu motorku
      Inak o tom benzine sa to hovori, ja mam roky odstavenu motorku a raz v roku prestartujem a chyta na otoc. Ujco nasiel kanister nafty v stodole po dedkovi mal ho tam 20 rokov a nalial to do noveho auta bez vahania-auto jazdilo normalne.
      Co sa tyka toho nabitia ev kedykolvek tym by som si az tak isty nebol. Aku potrebuje poriadne cykly v zatazi nie dobijat aby sa nevybijal. Ale keby si ho nechal bez nabijacky uz len par a to doslova tyzdnov tak sa s nim mozes rozlucit tiez. Pretoze pokial sa nemylim tesla po poslednom mne znamom update hlta cca 3,5kwh/den-t.j. po 28 dnoch uz nenabijes, bude mrtva-min. na rozpoznamie palubnou nabijackou

      1. To je trosku prehnane, s vypnutym „always connected“ a
        To je trosku prehnane, s vypnutym „always connected“ a zapnutym setrenim (auto usina i pres den) je to nejakych 5-7km za den. Takze i v pesimistickem pripade to bude spis dvojnasobek (350km dojezd, 7 km denne da 50 dnu). Pri „uskladneni na zimu“ by ho nejspis majitel dal vypnout uplne. Pro tenhle stav jsem zadna cisla o rychlosti samovybijeni nevidel, kdo si koupi auto za 3M+, aby ho nechal nekolik mesicu stat :).

        1. S tím samovybíjením je to taková legrace. Lidé znají
          S tím samovybíjením je to taková legrace. Lidé znají staré typy baterií s jinou chemií, které to prostě dělaly. Pak slyšeli o samo vybití elektromobilu a spojili si to.
          Nikomu nedošlo, že když nechají hrát rádio na baterku, tak ono tu baterku vycucne a přestane hrát.
          Stejně, jako když elektromobil nechají stát připojený na internet, ve vyčkávání na povely z ovladače z klíčků nebo mobilního telefonu, aktualizující průběžně mapy a desítky dalších úkonů, takže stojící elektromobil vlastně – stejně jako to rádio – taky pracuje a po čase si baterku sám vypotřebuje, ne samo vybije.

          1. Zrovna u te Tesly je to dost extrem, kdyz v nejuspornejsim
            Zrovna u te Tesly je to dost extrem, kdyz v nejuspornejsim (nevypnutem) stavu basti 1kWh/den (prumerny prikon 40W). To uz je relativne slusny notebook v neflakajicim se rezimu. Nebo jinak receno, cela kapacita 12V/70Ah olovene baterky (velka do naftaku) vycucnuta za 1 den.

            EDIT: Ale treba spravna odpoved je, ze bezi AP pocitac a cela flotila po nocich tezi bitcoiny, aby Musk mel za co odkoupit ty akcie 🙂

        2. Pri dennom pouzivani, resp pri pouzivani kazdy stvrty den je
          Pri dennom pouzivani, resp pri pouzivani kazdy stvrty den je standby odber tesly len pol wattu – meral som to.
          No je to za tychto podmienok:
          – bez prihlasovania sa cez internet
          – bez priblizovania sa FOBom
          – s vypnutym „always connected“
          – s zapnutym setrenim
          V tomto nastaveni je auto stale uspate, no v pripade potreby ho mozno zobudit cez LTE, alebo wifi, tiez v pripade priblizenia FOB-om sa aktivuje.
          Pri aktivovani cez LTE, wifi alebo priblizenim FOBom sa auto zobudi a spusti menic, cim radikalne narastie spotreba.
          Menic sa spusti aj po styroch dnoch v spiacom rezime – za 4 dni minie cca 10% (4Ah) kapacity 12V baterie a zacne ju menicom dobijat. Vtedy skokovo stupne spotreba, lebo tesla menicom 400v/12V dobija 4 hodiny 12V/40Ah bateriu priemernym prudom cca 2A, hoci menic produkuje cca 10A – teda cca 8A sa strati pocas nabijania v elektronike, chladeni menica a podobne. Dalsie straty su v neefektivite vykonneho menica, ktory pracuje pri dobijani na menej ako 5% svojho vykonu. Preto pri dlhodobom odstaveni tesly vychadza taka velka priemerna standby spotreba.

      2. Od doby kdy se do PHM pridavaji bioslozky, tak moc dlouho
        Od doby kdy se do PHM pridavaji bioslozky, tak moc dlouho nevydrzi. Nafta z 2. WW je dobra jeste dnes, ale 2 roky stara je uz degradovana. U benzinu jeste drive. EU uz couva od michani bioslozky, ale CR dalo veto aby se nic nemenilo. Kdo to asi zablokoval?

      3. nové? asi budeme o „novosti“ motora viesť dišputu
        nové? asi budeme o „novosti“ motora viesť dišputu 🙂
        hladký dýzel funguje bez problémov na čistý repkový olej z kauflandu, akurát treba vymeniť gumenné časti, pretože ich „rozpúšťa“. novšia generácia nerozozná iný druh uhľovodíka ako „nafta motorová“.
        a klasické kecy o batériách.

      1. v nádržích je vodík vázán na jinou látku, která v
        v nádržích je vodík vázán na jinou látku, která v nádrži zůstává. Prostě při nějakém tlaku se chemicky naváže, při snížení tlaku se uvolní. Jako CO2 v sifonové lahvi a potom ve sklenici. Ale to nic nemění na faktu prostupnosti materiálů vodíkem. Méně rychle, ale spolehlivě ven z lahve 😉

        1. No tak je to ve flaškách s acetylénem (24 l plynu na 1 l
          No tak je to ve flaškách s acetylénem (24 l plynu na 1 l acetonu, tlak 20 barů), ale u vodíku to nejde, tedy mimo exotické pokusy s metalydridy, komplexními hydridy, nanostrukturami uhlíku a jako součást chemických látek). Ještě by to šlo podchladit (-260 st.). Ale pak je tu zase problém s dochlazováním, nebo s odparem.

          Tady je ještě něco:
          Energie potřebná na stlačení vodíku na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu.

          Zdroj

    1. Instalace nové technologie do jedné lampy nezabrala ani
      Instalace nové technologie do jedné lampy nezabrala ani půlhodinu. Lampu totiž nebylo nutné vyměňovat celou, vyměnila se pouze její vrchní část, ve které byly dříve umístěny žárovky či zářivky.

      Už někdo nabíjecí konektor viděl na vrchní části?? Dle informací které mám ani wi-fi nefunguje….snad dočasně.

      V rámci projektu bylo modernizováno 92 lamp veřejného osvětlení na Karlínském náměstí a v přilehlých ulicích (Peckova, Křižíkova a Kolárova, část ulice Sokolovská a Thámova ulice v okolí metra). Celkové náklady na instalaci nové technologie, roční servis a sběr dat činí 4,7 milionu korun bez DPH.

      1. V rámci projektu BYLO modernizováno 92 lamp… a 5 sloupů
        V rámci projektu BYLO modernizováno 92 lamp… a 5 sloupů BUDE zcela vyměněno, aby mohly sloužit k nabíjení elektromobilů. Něco málo přes 5%, to je teda jak se říká „nářez“. Zvlášť když se tam parkuje všude, kde se dá, takže už vidím, jak místo zrovna u sloupu se zásuvkou bude volné. Trochu málo za 4,7 mega bez DPH. Jasně, není to jen za zásuvky… 😉

            1. Z prohlášení a z videa mám dojem, že priority jsou
              Z prohlášení a z videa mám dojem, že priority jsou měření CO2, SO2, hluku, pohybu osob, přenos a získávání dat. Tím neříkám, že tam ty zásuvky jednou nebudou. Testování je na rok. Dávám si do kalendáře poznámku a za rok se jedu podívat na zásuvky a na těch pět lamp. 🙂

Napsat komentář