Prototyp Audi e-tron podroben testu rekuperace

Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Tam, kde Walter Röhrl v roce 1987 zvítězil s vozem Audi Sport quattro S1 v nejslavnějším závodě do vrchu na světě, se nyní postaral o pozdvižení prototyp Audi e-tron.

Světová premiéra v elektromobilu: integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy
foto: Audi

V 31kilometrovém klesání vrátilo elektricky poháněné SUV zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 metrů.

V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.

Prototyp Audi e-tron kombinuje enormní výkony s vysokou hospodárností. Zcela elektricky poháněné SUV vyšší třídy zrychlí díky celkovému výkonu poháněcího ústrojí až 300 kW z nuly na 100 km/h za necelých šest sekund.

Audi e-tron

Audi e-tron
foto: Audi

V jízdním cyklu WLTP ujede na jedno nabití akumulátorů více než 400 kilometrů. Důležitým faktorem pro realizaci dlouhého dojezdu je ze všech konkurentů nejinovativnější koncept rekuperace. Elektricky poháněné SUV předvedlo své pozoruhodné schopnosti na Pikes Peaku.

Systém rekuperace má na celkovém dojezdu elektricky poháněného SUV podíl až 30 procent. Jeho součástí jsou jak oba elektromotory, tak i integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy.

Audi e-tron na Pikes Peak

Audi e-tron na Pikes Peak
foto: Audi

V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, automatická rekuperace při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechodemy mezi elektrickým a hydraulickým brzděním.

Do zpomalení 0,3 g uskutečňuje prototyp Audi e-tron rekuperaci bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů – do tohoto režimu spadá více než 90 procent všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.

tisková zpráva

69 Comments on “Prototyp Audi e-tron podroben testu rekuperace”

  1. V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé
    V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace.
    Rekuperace je jen jedna, pouze ovládaná třemi způsoby. Všechny okopírované od někoho, pádla Ioniq, automatická eGolf (mimochodem stupidní) a s plynulým přechodem k hydraulickým brzděním, to má snad každé EV.

    V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.
    Nejenže porovnávají svůj prototyp se sériově vyráběnými modely, ale třeba Soul EV má výkon 81kW a rekuparaci 81kW. Není to náhodou víc než 70%???

    Systém rekuperace má na celkovém dojezdu elektricky poháněného SUV podíl až 30 procent.
    To má přece běžně každé EV. Průměrný majitel i3 rekuperuje podle BMW 3,5kW na 100km, což je 25-30%.

    Zrychlení za 6 vteřin. To téměř má i3, Kona, Leaf 2.0. Není to málo?

    Že by se Audi někam posunulo, no nevím.

    1. Jo, jo, jo.
      A velká sranda je také poslouchat v rádiu tu

      Jo, jo, jo.
      A velká sranda je také poslouchat v rádiu tu jejich pitomou reklamu „Náskok díky technice“.
      Tak to je fakt náskok. 1 krok vpřed a 2 dozadu.
      Si nevidí ani na špičku nosu, a proto jekonkurence dávno převálcovala, ale oni si stále myslí ve své zaslepenosti, že jsou navrcholu :-)))

  2. „V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným
    „V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.“
    Těch 70% není účinnost rekuperace. Znamená to jen, že výkon rekuperace je 70% oproti výkonu pohonu.
    Informace, že zrekuperováním energie z převýšení 1900m na 31km získá energii na ujetí stejné vzdálenosti po rovině pro mě znamená zcela nový pohled na ev. Dosud jsem měl za to, že rekuperace je hlavní deviza elektromobilů a že reálná účinnost je někde kolem 95%.
    Tohle mi na superprototyp přijde hrozně málo.
    Tušíte někdo, jaká je reálná účinnost běžného bev a tohoto prototypu v skutečných procentech?
    Můžete někdo zdatnější ve fyzice spočítat energii předmětu cca 2500kg ve výšce 1900m ?

    1. Spočítat účinnost rekuperace v EV není triviální
      Spočítat účinnost rekuperace v EV není triviální výpočet, reálná hodnota narekuperované energie za jízdy bude někde kolem 25% z celkové spotřeby. Odhaduji, že účinnost rekuperace nepřekročí 50%. V jednom testu KIA Soul jel řidič do 4,5 km dlouhého kopce s velkým převýšením a z tachometru se odečetlo 17 km dojezdu, po cestě zpět se přičetlo k dojezdu 8km.

      1. Je to vážně dost těžké, při přejezdu u Sv.Šebestiána
        Je to vážně dost těžké, při přejezdu u Sv.Šebestiána z němec jsem ze 110 dojezdu měl nahoře 26 a dole 86. Ty odhadované hodnoty jsou úplně naprd. Chce to aktuální stav v kWh.

        Pokud mohu pocitově soudit tak to asi těch cca 20-30 km vzdálenosti bylo… ale bůh ví. Přesnější čísla bohužel nemám.

    2. Potenciální energie tíhová
      E = mgh
      kde h je výška nad

      Potenciální energie tíhová
      E = mgh

      kde h je výška nad úrovní, pro kterou je potenciální energie nulová (zpravidla zemský povrch), m hmotnost tělesa a g gravitační zrychlení.

      Pro objekt o hmotnosti 2500kg ve výšce 1900m to vychází:
      46 597 800 J

      Tímto výpočtem jsme vlastně dostali práci, kterou je potřeba vykonat, abychom objekt o hmotnosti 2500kg zvedli o 1900m výše nad zemským povrchem. Tu samou energii ten objekt „odevzdá“ repukeparí, když sjede o těch 1900m níže. Samozřejmě, s nějakou účinností menší než 1 (100%).

      Teď někde zkuste toto propočítat na energii v baterkách 🙂

      1. Je-li to správně, má auto nahoře energii 13kWh.
        Podle

        Je-li to správně, má auto nahoře energii 13kWh.
        Podle článku ujede na tuto energi 2x 31km Při spotřebě 15kwh/100km je to 9,3 kWh takže účinnost 71,5%.
        Ale jsou to odhady, páč neznáme skutečnou hmotnost a skutečnou spotřebu.

  3. Majitele Ioniqa – nemate pocit, ze Ioniq ma (castecne) to, co
    Majitele Ioniqa – nemate pocit, ze Ioniq ma (castecne) to, co pripravuji pro e-tron?
    Rekuperace tam je 1/ nastavitelna padly pod volantem a 2/ kdyz uvolnim akcelerator, tak taky rekuperuje. Jako predvidavy asistent muzeme brat 3/ tempomat s udrzovanim vzdalenosti od pred autem jedoucim jineho auta, kdy ori zpomalovani se energie rekuperuje. Takze mam spis pocit, ze vse, co e-tron bude mit, uz je k dispozici. Pletu se?

  4. Prágl = DÍRA RAKA ZPRÁSKANÁ a má to viníky: Autodebilky
    Prágl = DÍRA RAKA ZPRÁSKANÁ a má to viníky: Autodebilky co vyrobily dízl obzvláště bez DPF

    auto.idnes.cz/praha-auto-emise-studie-mereni-dpf-filtr-pevnych-castit-cvut-uamk-magistrat-17d-/automoto.aspx?c=A180807_104226_automoto_taj

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/

    pověsit póvl co za to může ;)))

  5. Hele už si všimli v rajchu toho slova rekuperace. Zatím asi
    Hele už si všimli v rajchu toho slova rekuperace. Zatím asi moc nepochopili, o co přesně jde, protože ji zkoušejí při jízdě do kopce, ale to se si snad časem taky sedne. Tak pápá, jdu si zarekuperovat se svojí Toyotou r.v. 2009.

  6. Tech 30% potvrzuji z mesicni statistiky Leafa1. Vyjimecne se
    Tech 30% potvrzuji z mesicni statistiky Leafa1. Vyjimecne se povedlo i 33%, prumer je cca 25%; pocitano z vyrobene ku spotrebovane.
    Ten brzdny rekuperacni vykon bych u leafa taky snesl vyssi, 30kW je dobrych, dobra to je za 3. Plne auto je treba dozpomalovat mechanicky. Predvidavou jizdou se to da trosku eliminovat, ale jen v projetych trasach.

  7. Mě to PR připomíná, že když někdy v roce 1995 přišel
    Mě to PR připomíná, že když někdy v roce 1995 přišel MS s Windows NT, tak začali zbožně skloňovat preemptivní multitasking. Musel jsem se trochu smát, protože jsem začínal o deset let dřív dělat na počítačích, kde byl multitasking samozřejmostí a nikdo se s tím nijak zvlášť nechlubil. Všem to přišlo jako samozřejmost. Pak jsem se s odstupem několika let dověděl, že koupili architekta od firmy DEC, která později zanikla, a ten jim postavil systém na podobné platformě jako VMS (slavný Virtual Machine System, u nás ukradený a přejmenovaný na VOS) od DEC (Digital).

    1. On sice Window NT přišel v roce 1993, zatímco v roce 1995
      On sice Window NT přišel v roce 1993, zatímco v roce 1995 přišli windows 95, které jako první windows pro běžné PC měli preemptivní multitasking (pro 32bit aplikace), ale nevadí hlavně že vám to něco připomíná. Mimochodem Window umí multitasking od verze 1 z roku 1983 stejně jako Mac OS a RISK OS s té době, ale multitasking kooperativní (nepreemptivní).

      1. Detaily nejsou tak důležité. Jde o to, že se chovaji
        Detaily nejsou tak důležité. Jde o to, že se chovaji stejně jako MS. Tváří se, jako by dávno používané technologie byly jejich vynálezem. A tupé ovce jim to žerou. Jen málo inteligentních lidí na to upozorní, ale tupý dav je větší a silnější.

  8. Pro vsechny co ted nemuzou vedrem spat. V elektromobilu je
    Pro vsechny co ted nemuzou vedrem spat. V elektromobilu je klimatizace ktera se da pohanet primo ze site. Elektrina z baterky neni potreba. Tak kdo nema doma klima, muze spat v temperovanem EV. Nebo si muze dat hadice z EV do baraku a foukat studenty vzduch do loznice 🙂

      1. Vas problem je, ze veci posuzujete intuitivne. Intuice je
        Vas problem je, ze veci posuzujete intuitivne. Intuice je proces, veci resit ve zlomku vteriny se spatnym zaverem. EV pripojene do site spotrebovava na topeni i chlazeni primarne sitovou energii a pokud je nedostacujici, zbytek dodava baterka. Pokud je prisun energie ze site nadmerny, energie se uklada do baterie. Pokud je baterie plne nabita, klima odebira ze site pouze energii potrebnou na provoz klima. Existuji vyjimky, napriklad trojcata Ion, iMiev a C-Zero. Tyto EV ve starsich verzich takovou funkciuonalitu neumely. Aktualni verze to uz take zvladaji. Vsechny ostatni (moderni) EV funguji jak popsano vyse.
        Proto je take vhodne auto temperovat pred odpojenim od site a pred jizdou, aby baterie byla pri odjezdu maximalne nabita.
        Nejvetsi nepratele elektromobility jsou „experti“ s nulovou znalosti, kteri siri zbytecne hoaxy.

      2. Pokud se auto nabiji pres domaci AC zasuvku, tak pres inverter
        Pokud se auto nabiji pres domaci AC zasuvku, tak pres inverter je v aute napeti zhruba 14.5V na 12V rozvodech a to je vyssi nez napeti, ktere ma interni 12V baterka. Proud se tedy bere ze site a ne z auto baterie. Behem pripojeni do 240V site se soucasne nabiji trakcni baterie, 12V sekundarni baterie a klima jede na elektriku ze site domu, scenar se spanim v klimatizovanem aute je tedy realny.

          1. Vy tomu snad nevěříte? Vy si opravdu myslíte že tyhle
            Vy tomu snad nevěříte? Vy si opravdu myslíte že tyhle evropský výrobci tu budou nadále? A vy nevíte ze před 10 lety tyhle výrobcy přežili jen díky dotacím a srotovnymu. Oni jsou totálně nekonkurenčně schopny bez QE eura by uz dneska neboli. Já vám říkám že v roce 2025 budou tyhle výrobci minulostí.

        1. no rozhodně 😀 proto taky v Německu už Tesla dostává na
          no rozhodně 😀 proto taky v Německu už Tesla dostává na prdel v prodejích od e-golf, i3 atd. 😀 ještě nemají ani pořádná ryzí EV a už jich prodávají víc jak Tesla prakticky v celé Evropě, chlapče toto jsou výrobci aut, ne pitomci kteří se snaží rozjet výrobu a nemají součástky jako Tesla

            1. no ono těch pár kusů vždycky někdo koupí, tak to není
              no ono těch pár kusů vždycky někdo koupí, tak to není nic složitého vyprodat a 30% kde by se vzalo, si spadl z višně ne? 😀 Tesla na většině aut prodělává, nebo vydělá minimum proč myslíš že Tesla jen opatrně zvedá výrobu, protože čím víc vyrobí, tím víc prodělá, jsou to jednoduchý počty a ty všelijaké kecy proč to nejde jsou jen pitomosti kterými všechny krmí a proč ostatní automobilky se do ev nehrnou? protože je to prodělečný byznys zatím a až nyní po investicích velkých automobilek se to změní, časem budou lepší a levnější baterie, bez toho to totiž nejde

                1. za to ty asi blouzníš ne? desetitisíce kde by to vzali? to
                  za to ty asi blouzníš ne? desetitisíce kde by to vzali? to nemá tesla ani v celé Evropě, jestli to bude v Německu několik tisíc tak je to moc, a 27% kolik to je? několik desítek tisíc to je fakt růst jako prase, když jim chodí objednávky na statisíce, no možná deset let a budou to zvladat 😀

                2. i jeden tisíc není pár kusů
                  je to velký růst,
                  jo, VW

                  i jeden tisíc není pár kusů

                  je to velký růst,
                  jo, VW umí zvýšit výrobu eGolfu o 100%, z 35ks na 70ks denně ale to je nic

  9. Obecně všechna SUV jsou automobilová kravina. Auto je
    Obecně všechna SUV jsou automobilová kravina. Auto je těžší, má horší aerodynamiku, horší jízdní vlastnosti, menší bezpečnost. Prostě vše proti ekologii. Mají se konstruovat auta, která jsou lehká a prostě na silnici sedí. A strkat baterie do těžký krávy typu SUV mi připadá fakt úchylný. Vážení výrobci strčte si všechna SUV do prdele! A lidi co to kupují, ať si laskavě uvědomí, že koupí SUV podporují výše uvedenou debilnost. Prach obyčejné plýtvání surovin a bezohledná sobeckost majitelů SUV. Však Vám brzy na to unie napálí pěkný daně!

        1. myslis treba po nehode s mensim a lehcim autem? jako jo, pokud
          myslis treba po nehode s mensim a lehcim autem? jako jo, pokud se casto prudce vyhejbas pripadnym prekazkam, tak bude lepsi neco sportovniho kde opravdu zadnici temer sedis na asfaltu pod danym autem

          statistiky jsou celkem ubijejici, ale v Evrope zemre vice lidi v mensich a lehcich autech, zrani se vic lidi v mensich a lehcich autech, cim to asi tak bude? asi se malo vyhejbaj losum

            1. jo super videa, a pak si precti vyjadreni lidi co se zivej
              jo super videa, a pak si precti vyjadreni lidi co se zivej fyzikou nebo lidi co navrhuji podvozky, vesmes ti napisou ze to co je na videiich s SUV je i na videich se sportaky, blbou situaci muzes zazit jak ve Ferrari tak v Land Cruiseru s nazvedanym podvozkem pro vejlet v divocine

              kazdy at si vybere co chce 😉

            1. co jsou horsi jizdni vlastnosti? kolik ridicu pozna jizdni
              co jsou horsi jizdni vlastnosti? kolik ridicu pozna jizdni vlastnosti a jejich rozdily?

              neresim a jezdim, kdybych resil kazdy prd, tak nevyjedu na silnici, protoze staci jeden nevyspalej kamionak a je uplne fuk jestli ma protistrana SUV, mikroauto nebo Mamuta

    1. Naprostý souhlas s Martinem. Bezohlednost tajtrlíků, co je
      Naprostý souhlas s Martinem. Bezohlednost tajtrlíků, co je hned každý Rambo a pipnek co se při jízdě městem cítí táák bezpečně (když neumím s tou krabicí parkovat prostě ty menší odrcám, hopnu přes obrubník nebo beztrestně shrnu) je užasná móda. Otoped mi taky může peředepsat třeba miniMPV s poloviční hmotností, 2/3 spotřebou a stejným vnitřním prostorem. Ale to by tihle lidi neměli do čeho investovat, pořádnou FVE s baterkou za zbytek peněz si s sebou do města na machrování nevezmou. Taky to chce čerpat informace z jiných zdrojů než společensko-módních časopisů a reklam. O něčem jako vztahu k přírodě ani nemluvím.

      1. Děkuji Petře ! Na silnici jezdí hodně arogantních hovad
        Děkuji Petře ! Na silnici jezdí hodně arogantních hovad většinou v SUV. Moje zkušenost. A je třeba řídit bezpečně a dodržovat pravidla! A na to nepotřebuji velké těžké SUV. Jezdím 30 let bez nehody,protože předvídám a debilům se vyhýbám. Jsou krásně označený.

          1. otázkou je jestli tato arogantní hovada tak jezdí z
            otázkou je jestli tato arogantní hovada tak jezdí z principu nebo protože jsou nuceni podávat neustále 110% výkon a ten se nedá stihnout když budou jezdit předpisově a v poklidu, tím je samozřejmě nechci omlouvat ale mám dojem že je to systémová chyba, všichni někam pospíchají…

Napsat komentář