Tesla jedná s Německem a Nizozemskem o stavbě nové Gigatovárny

Po potvrzení nové Gigatovárny číslo 3 v čínském Šanghaji hovoří nejnovější spekulace o Nizozemsku či Německu jako destinaci pro evropskou Gigatovárnu č. 4.

Gigatovárna 1 neboli Gigafactory 1 se nechází v americkém státě Nevada poblíž města Reno. Odtamtud se vyrobené komponenty vozí do asi 550 km vzdáleného Fremontu v Kalifornii.
foto: Tesla

Stavba Gigatovárny 1 začala v roce 2013. Otevřena byla slavnostně červenci 2016 a výroba článků tam začala teprve relativně nedávno, začátkem ledna 2017. Přesto je dnes největší továrnou na baterie s roční výrobní kapacitou 20 GWh.

Aktuálně dokonce Panasonic údajně plánuje rozšíření výroby z 10 linek na 13, což bude znamenat třetinové zvýšení výroby. Cílem je ale dostat se až na 150 GWh. Nic to ale nemění na tom, že Tesla potřebuje další Gigatovárny – alespoň jednu z nich v Evropě.

Nedávno jsme informovali, že ve hře je zcela určitě Německo. Podle Wall Street Journal už Tesla s místními vládami v Německu jedná, ale nejen tam. Možnou destinací je totiž také Nizozemsko.

Právě tam má Tesla svou evropskou základnu a také zatím jediný „výrobní“ závod v Evropě. V tamním Tilburgu totiž skládá elektromobily, které počástech doveze do Evropy.

Elon Musk nedávno naznačil, že právě Německo dává pro evropskou Gigatovárnu největší smysl, pravděpodobně někde na hranicích s Francií nebo Beneluxem. Aktuální zvěsti o Nizozemsku jako dalším potenciálním kandidátovi tedy zapadají do skládačky.

Zatím ale není zdaleka nic dohodnuto. Tesla prý jedná se zástupci dvou německých spolkových zemí. A není ani jasné, zda jednání se zástupci Nizozemska stále trvá, nebo již bylo ukončeno.

Evropská Tesla Gigafactory bude velká věc a obří investice, která danému regionu přinese ekonomický růst i prestiž. Není divu, že se místní vlády předhánějí v tom, která nabídne Tesle lepší podmínky.

V minulosti se spekulovalo i o tom, že by nová Tesla Gigatovárna mohla vyrůst v České republice, případně na Slovensku. Zájem ale měla i Francie a další země.

Všechny nové Gigatovárny by měly vyrábět nejen baterie a další komponenty, ale také kompletovat celé elektromobily, budou tzv. „plně integrované“. Současná Gigatovárna 1 vyrábí pouze baterie a některé komponenty elektropohonu.

33 Comments on “Tesla jedná s Německem a Nizozemskem o stavbě nové Gigatovárny”

    1. Peněz mají dost a investoři stojí ve frontě aby jim mohli
      Peněz mají dost a investoři stojí ve frontě aby jim mohli nalít ještě víc miliard, protože jejich raketový růst slibuje pěkné zisky. Něco jako Amazon, ale s vlastní výrobou 🙂 I ta Gigatovárna v Číně už je dohodnutá. Musk řekl, že by si na to mohl půjčit v bance, ale že to není potřeba, protože investory už má zajištěný. Ostatně byli by blbí, kdyby si nechali tuhle příležitost ujít.

    2. Zrovna teď je požádal Saudský fond aby vydali další
      Zrovna teď je požádal Saudský fond aby vydali další akcie, že je koupěj. Tesla sice řekla ne, ale voni si i přesto koupili 5 % podílu na jiných trzích. Pořád máš pocit, že nemaj kde brát? Ještě nějaký otázky? 🙂
      https://www.reuters.com/article/us-tesla-musk-saudi/saudi-sovereign-fund-pif-has-bought-a-below-5-percent-stake-in-tesla-source-idUSKBN1KS1YT

  1. Nevím, jestli Německo je dobrá volba , zas asi lepší
    Nevím, jestli Německo je dobrá volba , zas asi lepší dostupnost do ostatních častí Evropy ale na druhou stranu Německo si hodně chrání ty svoje benzínky a diesly. Až by se dalo říct že by jim klidně mohli házet klacky pod nohy. Radši ČR ! I když by nebyli lidi 😀

          1. Hodne my me prekvapilo, kdyby na „pobockach“ bezelo neco
            Hodne my me prekvapilo, kdyby na „pobockach“ bezelo neco jineho nez kopie primarni fabriky (cili zadny vyvoj, jen pocatecni montaz a nastaveni linky). A na udrzovani v chodu (servis) jsem si vcelku jisty, ze vysokoskolaci treba nejsou (a nikdo je za takovou praci platit nebude).
            Samozrejme nerikam, ze tam nebude zadny vysokoskolak, ale ze by to spolykalo vyznamnou (netrivialni) cast absolventu mistnich elektrofakult, tomu neverim.

  2. OT: Tak ta bankrotující Tesla s ruční výrobou v garáži
    OT: Tak ta bankrotující Tesla s ruční výrobou v garáži dodala v USA za červenec 16 675 aut (ve světě celkem cca 23 tisíc), z toho 14 250 TM3, což stačí na první třicítku nejprodávanějších modelů aut v USA bez ohledu na cenu/kategorii.
    Výroba TM3 za červenec se odhaduje na 15 800 ks, takže srpnové prodeje budou zase o něco vyšší.

      1. Jo, vypadá to, že těch 5000ks za 7 dnů bylo jen kvůli
        Jo, vypadá to, že těch 5000ks za 7 dnů bylo jen kvůli tomu číslo a stabilně to nejsou schopni dosáhnout. Podle mě jsou někde na hranici 4000ks/týdně. Důležité je, že snad stabilně, což by při této rychlosti bylo nějakých 200.000ks model 3 ročně… k tomu modely S a X. I kdyby už výrobu nenavýšili (jako že zatím jedou tempem dvojnásobek každých 6 měsíců), tak to bude i tak super.

          1. Můžu být tak nesmělý a zeptat se, jakou konkrétně
            Můžu být tak nesmělý a zeptat se, jakou konkrétně konkurenci myslíte?

            Jestli považujete za konkurenci někoho, kdo vyrobí max 20 tis. ks ev ročně, nelze tomu říkat konkurence, i kdyby auta dosahovala stejných, ba i lepších parametrů.

            Moc bych si přál, aby nějaká konkurence vznikla, neboť vždy z toho bude těžit kupující

              1. Tak nekecejte vy a řekněte o kterou konkurenci se
                Tak nekecejte vy a řekněte o kterou konkurenci se jedná?
                Když píšete, že za pár měsíců budou mít konkurenci, tak z toho jasně vyplívá, že tu za pár měsíců bude někdo prodávat elektromobily konkurenční k modelu 3.

                Tak znovu, o jaké auto se jedná?

                Evidentě, ale jste si to vymyslel a o žádné konkurenci nevíte, jinak by jste to napsal, takže prostě lžete.

                1. TM3 bude možná vůbec nejmladší model auta, který se
                  TM3 bude možná vůbec nejmladší model auta, který se dostane takhle rychle na produkci 400+ tisíc aut ročně a tedy do top 30 celosvětových prodejů. Co jsem koukal, tak zatím nejmladší je tam Mazda CX-5, která se tam dostala 7. rok od začátku výroby, jinak jsou to povětšinou značně historické kousky klidně i ze 40. let.
                  Tady vůbec nemá cenu mluvit o elektrické konkurenci, otázkou spíš tedy je, která spalovací konkurence je vůbec schopná tohle tempo vyrovnat.

                2. Přesně tak.
                  A pan anonym si to jen vymyslel aby byl

                  Přesně tak.
                  A pan anonym si to jen vymyslel aby byl zajímavější, protože odpovědět není schopen.

              1. Ano četl a ano ve shodě, stačí si zadat Tesla earnings
                Ano četl a ano ve shodě, stačí si zadat Tesla earnings expect z vícero zdrojů. Ztrátu, kterou uvádíte je za první pololetí, ztráta za 2Q byla +- stejná jako za 1Q, zcela podle očekávání, když dokončovali poslední velké investice do výroby TM3, náběh výroby byl samozřejmě postupný a oddalovali prodeje na 3Q kvůli daňovým úlevám. Od 3Q plánují vyrovnaný rozpočet, takže ty ztráty už jsou bezpředmětné, když mají stále přes 2 miliardy na účtech.

                1. Podobné věci se dočteme každý rok a pořád se najdou
                  Podobné věci se dočteme každý rok a pořád se najdou lidi co tomu věří.

                  2015 shareholder letter (published February 10, 2016):

                  Financial

                  „We expect to generate positive net cash flow and achieve non-GAAP profitability for the full-year 2016.“

                2. No jo. Enron byl taky v pohode a do horkeho konce.
                  No jo. Enron byl taky v pohode a do horkeho konce.

                3. jo jo,taky se každej rok dočteme jak musí stoprocentně
                  jo jo,taky se každej rok dočteme jak musí stoprocentně skrachovat,a furt jsou tady

                4. Jenže než skončil rok 2016 tak na základě zájmu o akcie
                  Jenže než skončil rok 2016 tak na základě zájmu o akcie (možná)upravili jejich počet a tomu odpovídající plány na produkci. Trochu se to zdrželo, ale vyrábějí a hotovost mají. Tak vo co de? Vo to že jsi potřeboval mít výpalné (rentu) z Tebou investovaných peněz a jsi nervózní že když to jde tak mění plány dle situace na trhu a Ty ještě chvíli ostrouháš? Nebo jenom planě žvýkáš cobykdyby? Chápeš, že konzervy ať investují do fosilu a nebudou v průběhu aktuálního roku překvapeni? Ti kteří mají vizi investují jinak a třeba to do budoucna vyjde. Nebo to zanalyzují a zkusí znovu jinak. Nemusí dělat každý to co Ty. Naopak. Pokud to bude dělat jinak, tak se snad včas najde cesta jak z dnešního marasu, který propaguješ, ven, než celý systém propadne do chaosu. Jeden v ’17. a ve ’48. stačil.

    1. Tak pokud se zadluzite jako blazen a nejakej jinej blazen vam
      Tak pokud se zadluzite jako blazen a nejakej jinej blazen vam na to pujci, muzete vyrobit treba milion aut mesicne. Proste ty lidi a budovy budete mit z ceho zaplatit. Otazka je jak dlouho vam takovy podnik bude nekdo ochoten vydrzovat.

      Btw. jsem fanousek Tesly a EV ale nemam klapky na ocich.

      1. Dokud budou vykazovat takový růst a taky jeho výsledku tak
        Dokud budou vykazovat takový růst a taky jeho výsledku tak není problém, investoři rádi poskytnou peníze. Ono ani nejde rozjet miliardový business bez pořádných investic a tím pádem zadlužení. Amazon by mohl vyprávět o jejich zadluženosti za posledních 20 let. A kdo že je teď nejbohatším člověkem na světě? Nějakej Jeff Bezos, že jo? 😀

        1. „Ono ani nejde rozjet miliardový business bez pořádných
          „Ono ani nejde rozjet miliardový business bez pořádných investic a tím pádem zadlužení“
          Pokud ovšem nejste anonymní diskutér na hybrid.cz, pak jde postavit továrnu zadarmo, za týden, hned první den rozjet výrobu na plno a růst na dvojnásobek každý rok při růstu zisku na dvojnásobek každý rok. K tomu ještě zvládají udržet konstantní růst akcií bez jediné sebemenší korekce.

Napsat komentář