Byli jsme v továrně na budoucnost, kde se rodí elektrické bavoráky

Navštívili jsme továrnu na budoucnost v Lipsku a nahlédli pod pokličku výroby modelů BMW i3 a i8.

Nový plug-in hybrid BMW i8 Roadster jde na odbyt.
foto: BMW

V Lipsku, ne tak daleko od severočeských hranic, leží továrna mnichovské automobilky BMW. Produkční komplex za 52 miliard korun patří ke světovým technologickým milníkům v oblasti elektromobility.

Celý proces výroby začíná ve Spojených státech. Tamní továrna BMW produkuje základní polotovary uhlíkových vláken. Jde o energeticky náročný proces, proto celý závod živí proudem nedaleká vodní elektrárna. Připravené komponenty pak putují přímo do Lipska.

Procházíme první halou, kam se sváží hrubě zpracovaný uhlík. Několik vrstev černé hmoty dostane zřetelný tvar až díky těžkotonážním lisům. Potom přichází na řadu ultrazvuková pila, která zbaví díl přebytečného karbonu. Výsledek robotické práce ihned kontroluje pověřený pracovník.

Armáda robotů

Armáda robotů
foto: BMW

Posléze míří výrobek do obřího vakuového lisu, kde s přispěním vytvrzovací hmoty dostane svoji pověstnou pevnost. Běžně zabere tvrzení i několik hodin. Inženýři BMW dokázali proces zefektivnit a čekací dobu zkrátit na pouhých deset minut.

Stroje manipulují s panely bez lidské pomoci

Stroje manipulují s panely bez lidské pomoci
foto: BMW

Přejíždíme do druhého komplexu, kde se montují uhlíkové díly dohromady. Pokračujeme po schodech nahoru a průvodce nám otevírá nenápadné dveře. Za nimi se hemží armáda kmitajících oranžových robotů. Pohled na celkovou komplexnost bere dech. Desítky automatických ramen pracují v absolutní symbióze s ostatními.

Instalace střechy BMW i3

Instalace střechy BMW i3
foto: BMW

Uhlík není možné svařovat. Jednotlivé komponenty drží pospolu díky speciálnímu lepidlu. Hladký povrch musí roboti nejdříve opískovat a umýt. Následně na něj nanesou tenkou vrstvu (0,3 mm) vícesložkového lepidla. Výsledkem lidské a robotické souhry je takzvaný „life“ modul.

Jde v podstatě o kabinu auta. Skelet BMW i3 váží 128 kilogramů, základ modelu i8 je o 42 kilogramů těžší. Přejíždím prsty po vystavených panelech. Uhlík je na dotek tak jemný, ale zároveň pevný a lehký.

Karoserie elektromobilu BMW i3 před dokončením

Karoserie elektromobilu BMW i3 před dokončením
foto: BMW

Karoserie z uhlíkového vlákna nepotřebuje žádný antikorozní nástřik. Tím se ušetří zhruba 50 % energie a 70 % vody ve srovnání s ocelovými těly aut. Samotné skelety automobilka nelakuje. Barva na povrchu karbonu nedrží. BMW řeší celý problém našroubováním barevných plastových panelů.

Lepidlo namísto šroubů

Připravené skelety modelu i3 putují do další sekce. Tam naopak lidská síla převyšuje tu umělou. Na prvním stanovišti dostane auto střechu a na druhém kabeláž. Každý svazek elektroinstalace se připravuje na míru podle objednané výbavy.

Zástavba elektromobilu BMW i3

Zástavba elektromobilu BMW i3
foto: BMW

Zákazník tak může ještě týden před výrobou upravit svoje požadavky. BMW i3 dostane dále hliníkový rám dveří, palubní desku z magnézia i ibišku, světla a další komponenty. Každá zastávka zabere pět minut, což je zhruba desetkrát déle ve srovnání s dnešním výrobním standardem.

Teprve v továrně si naplno uvědomíte, že elektrifikované BMW je šetrné k přírodě už při výrobě. Žádné zbytečné kabely, šrouby nebo vrstvy barev. Recyklovatelné materiály uvnitř a energetické úspory podstatně snižují vypouštěné emise.

Svatba elektromobilu BMW i3

Tomuto kroku se říká „svatba“.
foto: BMW

Paralelně s „life“ modulem vzniká i „drive“ modul. Kompletní hliníkové šasi dostane postupně nápravy, baterie a elektromotor. Mnichovská automobilka nabízí i3 také s benzínovým dvouválcem prodlužujícím dojezd. Samotný generátor je oproti elektromotoru dvakrát větší.

Na posledním bodu produkční linky se oba moduly potkají. Roboti začínají finální proces zvaný svatba. Ramena strojů nanesenou vrstvou lepidla navždy spojí karoserii s podvozkem. Jemné nuance vycentruje osm šroubů. Svatba trvá necelých pět minut.

Výstupní kontrola kvality

Výstupní kontrola kvality
foto: BMW

Finální produkt odjíždí na šestihodinovou výstupní kontrolu. Deset procent všech „ítrojek“ vezmou testovací piloti na zkušební jízdu. Za jeden den zkompletují pracovníci zhruba 130 elektromobilů.

Hybridní supersport BMW i8 potřebuje daleko více času a péče. Klenot německého inženýrství vyrábí elitní dělníci na 14 stanovištích. Každý produkční krok zabere zaměstnancům 45 minut.

Denní produkce dosahuje asi 130 kusů BMW i3

Denní produkce dosahuje asi 130 kusů BMW i3
foto: BMW

Oba moduly (life a drive) se tady nelepí, ale spojují dvanácti šrouby. V případně hybridní „íosmičky“ vyráží kontroloři otestovat kvalitu každého kusu i na nedalekou dálnici. Denně se v Lipsku narodí průměrně 8-12 modelů BMW i8. Na odbyt jde především Roadster.

Spojení s přírodou

Ekologii bere německá korporace vážně, proto je celá továrna poseta inovacemi. Střechu každé haly pokrývá speciální izolační materiál. Komplex tak nepotřebuje konvenční klimatizaci, protože je uvnitř celoročně stabilních 21-26 °C. V areálu fabriky stojí přes 2500 vzrostlých stromů, převážně jabloní. BMW spolupracuje s externími firmami, které z plodů vyrábí mošt.

Instalace brzd na BMW i8

Instalace brzd na BMW i8
foto: BMW

Hustá síť stromů přilákala také tisíce včel produkujících med. Ten automobilka zpracovává a nabízí k prodeji. Znovuzrozená flóra se stala domovem pro divoké zajíce, kteří v oblasti dříve nežili.

Instalace sklopné střechy BMW i8 Roadster

Instalace sklopné střechy BMW i8 Roadster
foto: BMW

Často se mě lidé ptají, kde končí „vysloužilé“ akumulátory elektromobilů. Lithiové seniory čeká další život na nedaleké bateriové farmě, kde se skladuje nashromážděná energie. Součástí lipského závodu jsou i produkční haly pro modely BMW série 1 a 2. V továrně pracuje celkem 5300 zaměstnanců, z toho 800 z nich se podílí na výrobě elektrifikovaných „bavoráků“.

Sériová auta z rodiny „i“ začala opouštět Lipsko teprve v roce 2014. Vstupní investice byla 400 milionů euro. To je v přepočtu 11 miliard korun. Podle zástupce značky Jochena Muellera cílí BMW na budoucí sjednocení výroby. To znamená, že by pracovníci kompletovali všechny automobily bez rozdílu pohonu na jedné výrobní lince.

Každý den se v Lipsku narodí 8 až 12 kusů BMW i8

Každý den se v Lipsku narodí 8 až 12 kusů BMW i8
foto: BMW

Hurá na testovací jízdu

Hurá na testovací jízdu
foto: BMW

Zaměstnanci se po továrně přesunují na speciálních elektrokoloběžkách

Zaměstnanci se po továrně přesunují na speciálních elektrokoloběžkách
foto: BMW

Elektrokoloběžky výrazně zrychlují přesuny lidí

Elektrokoloběžky výrazně zrychlují přesuny lidí
foto: BMW
vlastní

54 Comments on “Byli jsme v továrně na budoucnost, kde se rodí elektrické bavoráky”

  1. 1. Sanding není opískování ale obroušení, zdrsnění
    1. Sanding není opískování ale obroušení, zdrsnění většinou šmirglem. Opískování je sand blasting.
    2. Uhlíkové díly samozřejmě lakovat jdou, né že ne. Akorát se před tím musí obrousit.

    „Posléze míří výrobek do obřího vakuového lisu, kde s přispěním vytvrzovací hmoty dostane svoji pověstnou pevnost. Běžně zabere tvrzení i několik hodin. Inženýři BMW dokázali proces zefektivnit a čekací dobu zkrátit na pouhých deset minut.“

    A kde se dozvíme co je ona záhadná „vytvrzovací hmota“? To je tedy neuvěřitelně obecný popis.
    A čímto, že se vytvrdí za pár minut místo několika hodin?
    Chcete psát o továrně budoucnosti, ale klidně si opominete zjistit takové zásadní detaily.

    Dále jaká je uhlíková stopa toho bavoráckýho uhlíku?
    Příze je vyrobena v Japonsku, poté je převezena doprostřed kontinentu USA, kde je postupně tepelně upravena (spálena???) až bílé (polymerové?) vlákno zčerná (zuhelnatí) a pak je hotové uhlíkové vlákno přepraveno do Německa, kde se zpracuje do dílů karoserie. Uhlík tedy musí obletět půlku zeměkoule zatímco je zpracován na 3 kontinentech.

  2. No neustále se kontroluje příjem a výdaje Tesly, ale to co
    No neustále se kontroluje příjem a výdaje Tesly, ale to co tu napsali mi připadá jako totální ztráta. Jsem fakt mimo já?
    Píšou že jen investice sem kvůli modelu i3 byly 11 mld Kč? A přitom vyrábí jen necelých 1000 kusů týdně a to už od roku 2014?
    A to jsou pouze investice zde na továrnu kde se auto kompletuje. Tj. nevyrábí celé.

    Tesla 3 investice začali kdy také v roce 2014 nebo spíše později a už nyní se vyrábí 5000 ks týdně.
    Dokáže někdo najít jaká investice to byly? Pokud se dívám na výdaje tesly tak to jw přibližně stejně ale na výrobu celého auta. Bohuzel je to jen můj názor. Dokáže to někdo najít a porovnat?

      1. No to právě nevím jak moc se to dá porovnávat. GF1 přece
        No to právě nevím jak moc se to dá porovnávat. GF1 přece vyrábí mnohem více aut, stejně jako tento komplex který stál po 52 mld kc, tedy asi 2 mld dolarů. Ale to co nevíme je skutečná produkce a i to, že se vyrábí různá auta.
        Takže kdyby šlo zkusit pouze investice do TM3 a porovnat je s investicí do i3. Ví to někdo?

            1. Je to stará známá NUMMI a Elon ji koupil za pakatel 42
              Je to stará známá NUMMI a Elon ji koupil za pakatel 42 milionů dolarů což je o 30 milionů méně než kolik vypláznul tvůrce Minecraftu za nesmyslně bombastickou vilu v Beverly Hills, kterou vyfouk Beyonce s Jayzeem když je přeplatil 😉
              NUMMI měla hodnotu asi miliardy $ patřila Toyotě a GM do roku 2009 kdy GM krachlo a vystoupilo z podniku. Dělníci tam měli nejhorší pracovní morálku v USA, chlastali v práci a pro absence se občas nemohla ani rozject linka. Občas dělali sabotáže tím, že dávali prázdný plechovky od koly do dveří aby to zákazníkům chrastilo. Normální šlendriánská parta kkotů na vykopnutí.

                1. Ni z.
                  Nakoumej si pomocí gůglu bo nejsem ekonom.
                  A to jsem

                  Ni z.
                  Nakoumej si pomocí gůglu bo nejsem ekonom.
                  A to jsem za 2 odmaturoval z podvojného účetnictví, jehož logice ani za mák nerozumím 😉

                2. No právě přes Google jsem to nenašel tak jsem doufal, že
                  No právě přes Google jsem to nenašel tak jsem doufal, že třeba někdo to bude vědět z hlavy nebo rychleji 🙂

                3. Vždycky říkám všechno co vím.
                  Vždycky říkám všechno co vím.

      1. Ono to tak nějak bude, BMW v létě uvádí nový modelový
        Ono to tak nějak bude, BMW v létě uvádí nový modelový rok. Stejné to bylo i s 33kWh verzí, ta myslím taky byla uvedena až koncem prázdnin.

        Mimochodem zajímavé je mlčení VW, letos se měl koncern představit e-UP! s větší baterií a otázka je jestli nakonec ještě nebude na to BMW reagovat e-Golf větší baterií. Do uvedení I.D. je stále ještě dost času.

      1. Když se řekne hybrid Většina si vybaví Toyota Prius
        Když

        Když se řekne hybrid Většina si vybaví Toyota Prius
        Když se řekne elektromobil Většina si vybaví Tesla S
        Tesla oproti ostatním nabízí Pořádný akumulátor a nejvyšší dojezd
        https://www.tesla.com/en_EU/models/design
        Nikdo jiný neprodává 100kWh Akumulátor
        Tesla oproti ostatním buduje nabíjecí centra a přitom její majite můžou nabíjet i u ostatních .
        1,308 Supercharger Stations with 10,622 Superchargers
        https://www.tesla.com/en_EU/supercharger?redirect=no
        Když se podíváte na mapu Staví se dál Sít Nabíjecí stanic se skokově rozšiřuje

      2. Pane ak sa nechcete zosmiešnovať takéto veci radšej ani
        Pane ak sa nechcete zosmiešnovať takéto veci radšej ani nepíšte načo. Tesla je bez konkurencie a ešte dlho bude a aj keď poriadna konkurencia nastúpi nebude mať to čo Tesla a to je enormnú stále rastúcu sieť Supercharger do dnes aj pre nových zákazníkov zdarma. Nehovoriac o dojazde a tom všetkom čo Tesla ponúka ! Prajem pekný deň Geleta.

      3. jako rejžák pod vedením germána by mohl světu máknout to
        jako rejžák pod vedením germána by mohl světu máknout to jo, ale stále tu je ještě ta politika TDI/TSI a tudíž elektroprodukce limited a navíc nemají dostatečně kapacitní baterkárnu. Takže vlhký sny hochu , nejdřív až tak roku 2025 pro chudý evropany ;))

  3. produkce BMW i3 a i8 není budoucnost ale ubohá odfláknutá
    produkce BMW i3 a i8 není budoucnost ale ubohá odfláknutá současnost v podání babelitové lisovny germánské áftamabílky která si o elektromobilech TESLA může nechat jenom zdát protože nemá na baterky a šéfové nedovolí páč potřebujou ještě 10 let točit svoje autopopelnice :)))))))

      1. ne počkej von má náhodou pravdu, i3 je jen přejmenovaná a
        ne počkej von má náhodou pravdu, i3 je jen přejmenovaná a přifouklá bakelitová i1 něco jako trabant z DDR s baterkama v kufru prostě celosvětová ostuda věhlasný mnichovský značky jak si elektromobily nemůže se současným manenažerským rejžem dovolit 🙂

        kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/bmw-i3/

        A aby tu ostudu nějak zamázla vypleskla nepohodlnou 4megovou brmbrmelektrokáru dpočtu pro čutálisty hokejky a podobně úchylný póvl s kerou se jinak rozumný lid ani nezabývá protože není k užitku ale ke sponzoringu už méněhlasné mnichovská značky :)))))))))))))))))))))

        hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit

        nééé dělám si pldel, jsou vlastně k smíchu :DDDDDDDDDD

              1. tohle je neskutečný odpad tahle diskuse … horší než na
                tohle je neskutečný odpad tahle diskuse … horší než na novinky.cz, jen banda idiotů zamilovaných do tesly kteří kolem sebe plyvou výmysly a blábolí takové nesmysly, divím se že vám v to v té pomatené palici dává vůbec nějaký smysl vy tradgédové.

                1. No nemame byt do co ineho zamilovany. Ziadna ina automobilka
                  No nemame byt do co ineho zamilovany. Ziadna ina automobilka poriadne EV nerobi.

                2. Dementovi z autofora sa to zbytočne snažíš vysvetliť.
                  Dementovi z autofora sa to zbytočne snažíš vysvetliť.

                3. nené kdekák, neskutečný odpad je nenažraná banda idiotů
                  nené kdekák, neskutečný odpad je nenažraná banda idiotů zaprodaných ropákovi co posledních 70 let otravuje lidstvo, kteří kolem sebe plivou výmysly,propagandu a vyplachují mozky učelovými nesmysly. Ani se nedivím že tenhle šáde zmagořený 3směnný póvl sotva s výučákem není schopen rozeznat dobro od zla :))

                4. my tragédové ti radíme,vrať se na autoforum,nebo tě
                  my tragédové ti radíme,vrať se na autoforum,nebo tě popliveme

          1. no však, na 16ti milionovýho ronalda prase fžitě musí
            no však, na 16ti milionovýho ronalda prase fžitě musí 16mega chudých brazilců chcípat hlady, ale že je to přínos pro svět ten čutálista že jo, ten ho povznese, technologicky povýší, ten je hrozně důležitý pro přežití lidstva však proto má taky tak vysoký plat aby měl na bakelita i8 🙂

            PS: ne ani při ročním plat 16 milionů eur bych si ten krám nekoupil, stačila by mě TESLA MODEL X i kdyby každý týden jí upadávaly falkonky páč na vopravu bych měl a řešil to koupí 5ti kusů a každá tejden v opravně ale rozhodně ne nízkou mrdku i8 v kerý tě zabije kdejakej tiguán na kruháči :))

Napsat komentář