Vodíkové auto Toyota Mirai projelo Británii

Toyota Mirai jako první vodíkový automobil projel napříč celou Velkou Británii. Testoval přitom tamní vodíkovou infrastrukturu.

Toyota Mirai jako první vodíkový automobil projela napříč celou Velkou Británii. Novináři magazínu Autocar urazili téměř 1 800 km z obce John O’Groats na severním výběžku Skotska do vyhlídkového místa Land’s End na jihu.
foto: Toyota

Výprava britského on-line magazínu Autocar chtěla zjistit, jak si Mirai poradí během dlouhé cesty, a jak se rozvíjí infrastruktura bezemisního vodíkového pohonu ve Velké Británii.

Vodíkové ostrovy v Severním moři

Cesta začala až nad hlavním britským ostrovem – na Orknejích, které disponují přebytkem energie z větrných a přílivových elektráren. Tento přebytek se využívá k výrobě vodíku elektrolýzou vody.

Vodík se uchovává v nádržích pod vysokým tlakem a přepravuje se do hlavního města regionu Kirkwallu, kde se z něj vyrábí energie v palivových článcích i pro rodinné domy a trajekty kotvící v městském přístavu. Na Orknejích již vodíková infrastruktura funguje, je to ideální místo k provozování automobilu na palivové články, jako je Toyota Mirai.

Vodíkové auto Toyota Mirai na vodíkové čerpací stanici Shell.

Vodíkové auto Toyota Mirai na vodíkové čerpací stanici Shell.
foto: Toyota

Na hlavním ostrově pak začal test dojezdu vozidla a také hustoty vodíkové infrastruktury v Británii. Dojezd vozu činí cca 550 km, takže by měl urazit více než 1 770 km ze severního okraje Skotska do nejodlehlejšího místa v Cornwallu, na poloostrov Penwith.

Skotská mekka vodíkových technologií

Z obce John O’Groats se tedy tým vydal do Aberdeenu, který patří mezi avantgardu míst využívajících potenciál vodíkových technologií. Město za svoji pozici vděčí místní iniciativě H2 Aberdeen, která sdružuje firmy, přepravce a veřejné instituce na místní, regionální a národní úrovni.

Díky jejich spolupráci vzniklo centrum výroby vodíku a místní přepravní síť založená na této pohonné látce. V Aberdeenu byly nádrže Toyoty Mirai natankovány na veřejné čerpací stanici, která je jednou z nejčastěji navštěvovaných v Evropě.

Toyota Mirai

Po opuštění Skotska se výprava zastavila v Sunderlandu, kde má sídlo firma Fuel Cell Systems, a kde měli možnost zjistit, jak probíhá bezpečná přeprava a skladování vodíkového paliva. Pohonné hmoty načerpali v areálu firmy Jaskel, jež vyvíjí vodíkové čerpací stojany nové generace, umožňujících ještě rychlejší a pohodlnější tankování elektromobilů na palivové články.

Redaktoři Autocar upozornili, že ačkoli tankování vozu z mobilního stojanu trvalo déle než na vodíkové čerpací stanici, i tak zabralo pouhých deset a nikoliv několik desítek minut, jako je tomu u elektrovozů na baterie při využití rychlonabíječek.

Poslední tankování proběhlo v Beaconsfieldu v hrabství Buckinghamshire, tedy 444 km od cíle Land’s End. Sem auto nakonec dojelo se slušnou zásobou pohonných hmot v nádržích.

Komfortní sedan bez emisí

Toyota Mirai testovaná Autocarem urazila 1 783 km průměrnou rychlostí 90 km/h, přičemž na každých 100 km spotřebovala 0,9 kg vodíku. Automobil se zastavil čtyřikrát a natankoval vodík za celkovou částku 193 liber, což je v přepočtu necelých šest tisíc korun. Cestou Mirai emitoval 14,5 litru vody vyprodukované systémem palivových článků na palubě vozu.

Mirai je středně velký sedan s prostorným interiérem a bohatou výbavou. Její elektromotor má výkon 154 koní a točivý moment 335 Nm, dostupný v celém rozsahu rychlosti. Motor spotřebovává proud vyráběný za jízdy reakcí vodíku a kyslíku, k níž dochází v palivových článcích.

Pohonný systém vychází z hybridního pohonu Toyoty, takže využívá prověřené komponenty včetně systému rekuperace energie při brzdění shromažďované v trakční baterii z Priusu. Auto se rozjede z nuly na 100 km/h za 9,6 s, maximální rychlost je 179 km/h.

Velká Británie investuje do vodíku

V posledních letech se vodíková infrastruktura dočkala ve Velké Británii značného posílení, což urychlilo rozvoj místní dopravy vodíkovými auty. Loni vzniklo sedm nových vodíkových čerpacích stanic.

V okolí dálnice M25 v blízkosti Londýna se nachází šest stanic, letos vzniknou další. Británie je rovněž zemí s největším počtem vodíkových automobilů v Evropě. V nabídce půjčovny automobilů Green Tomato Cars je k dispozici 52 vozů Toyota Mirai.

tisková zpráva

91 Comments on “Vodíkové auto Toyota Mirai projelo Británii”

  1. na radu radovana sa spýtam znalých veci okolo prepravy
    na radu radovana sa spýtam znalých veci okolo prepravy nebezpečných nákladov – blahej pamäti sme v novákoch (áno, tam, kde to buchlo) vyrábali tú chemikáliu, po ktorej v indii toľkí oslepli. na prepravu sme mali špeci barel, s ktorým auto smelo jazdiť iba medzi polnocou a štvrtou ráno, iba stredom cesty a iba po zabezpečených (rozumej prázdnych)cestách s vb doprovodom. a to sme bolo borci v preprave výbušnín.
    takže – ako sa taký tekutý vodík vozí? aké sú podmienky pre nádrže na verejnej komunikácii? ako je to pri toľkých vlakových havárií (zrážky, vykoľajenia, …)?

      1. tak aké sú podmienky a nebezpečenstvá pre silne stlačený
        tak aké sú podmienky a nebezpečenstvá pre silne stlačený plyn? a nie je to horšia alternatíva oproti tekutému? resp. „suchému“?
        zámerne ad absurdum.

        kolegovia vedeli vychytať muchy pre prepravu nebezpečných látok – mali sme vyvinutú/postavenú špeciálnu skúšobňu so simulátormi prepravy, klimatické komory, … jakživ nám nič nevybuchlo (akurát raz dali náplň nábojnice väčšiu ako 122mm hlaveň zniesla … ale iba ju zošrotovali, ani omietku v tuneli nemuseli opraviť).

  2. Já se koukám na příspěvky a nikdo zatím nekomentoval
    Já se koukám na příspěvky a nikdo zatím nekomentoval obrázek. Že je to systém, jako soudruzi z naší vlády. Z Prahy do Ostravy jedou ekologicky vlakem na výjezdní zasedání a současně s nimi vyráží vládní kolona spalováků, aby se v obrněných automobilech mohli vozit po kraji. Protože jsou všichni zralí na zabití, jak se dozvíme každý večer v každé hospodě. Proto nemohou využít málo obrněné vozy místních papalášů. No a pak se obrněnými eko spalováky vracejí zpět z Ostravy super eko do Prahy.
    Podobně Mirai vyrazil na vodík přes GB, odpadem byla voda, a celou cestu měl v zádech spalovací kamion s mobilní vodíkovou čerpačkou. Eko paráda.

    1. A aby to ešte nebolo málo, tak vodík vyrobili z metánu a
      A aby to ešte nebolo málo, tak vodík vyrobili z metánu a vyprodukovali na 1kg ďalších 7kg CO2.

      technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

      Asi du blejt, velebnosti! 🙁

      1. Na nás nemají. Naši dotační borci vymysleli vodíkový
        Na nás nemají. Naši dotační borci vymysleli vodíkový autobus v Pardubicích Neratovicích, aby mohl jezdit na přebytky ze Spolany. Postavili tam za spoustu mega plničku. Výsledek je, že ten jejich vodík je tak nečistý, že nelze do busu použít. Tak se tam jednou za čas doveze ve vagonu čistý vodík, průmyslově vyráběný u nás v Ostravě v Borsodchem(kdysi Moravské chemické závody). A to se vyplatí!

    2. Pane Radovane, v první chvíli mě napadlo něco podobného,
      Pane Radovane, v první chvíli mě napadlo něco podobného, ale pak jsem si dal tu práci a přečetl si celý článek.
      Mj. se tam píše:
      – test dojezdu začal a hlavním ostrově
      – tankování v Aberdeenu na veřejné čerpací stanici
      – tankování v Sunderlandu u firmy Jaskel (tankování z mobilního stojanu, které trvalo déle než na vodíkové čerpací stanici)
      – poslední tankování v Beaconsfieldu v hrabství Buckinghamshire
      Nevím, možná jsem to pochopil špatně, ale já osobně tam nevidím ani čárku o tom, že „celou cestu měl v zádech kamion s mobilní vodíkovou čerpačkou“ notabene že by ten kamion musel být nutně „spalovací“.

      Jsem tak jako Vy elektromobilista a vodíku zrovna nefandím, ovšem na druhé straně není dobré za každou cenu vidět jen to, co vidět chci (a nevidět to, co nechci).

      1. Taky jsem to četl, nicméně mobilní stojan je asi myšleno
        Taky jsem to četl, nicméně mobilní stojan je asi myšleno právě to auto na obrázku. A odněkud muselo ten vodík dovézt. Kdyby byl kamion vodíkový, určitě by se rádi pochlubili. Prostě stejná písnička jako se spalovacími vozy, draze vytěžit, vyrobit, dopravovat, skladovat, přečerpávat, jen ten kravál, smrad, jedy a vibrace tomu vodíkovému řešení chybí. Když pomineme odtékající odpadní vodu, kterou na některých videích demonstrativně obratem pijí.
        Ten výpočet ztrátovosti vodíkového řešení je možná ještě pod naftovým a benzínovým a plynovým. A to se u nás ještě vyrábí chemicky.

                1. myslím, že boli pochybnosti o tankovaní z mobilnej
                  myslím, že boli pochybnosti o tankovaní z mobilnej „čerpacej“ onej (stanica je stacionárna). veľký český režisér vravel, že pôvodné dielo treba rozobrať a nanovo zložiť. tak vznikne skvostný film. tuná som ponúkol diskutujúcim niečo podobné. zo zmäti slov si vyskladať PRÍHODNÚ odpoveď 🙂

                2. Velký písmena na začátku vět by taky pomohly.
                  Na nějaký

                  Velký písmena na začátku vět by taky pomohly.
                  Na nějaký skládaní sem se vyprd už dávno.

        1. Stejná písnička jako se spalovacími vozy?
          – draze

          Stejná písnička jako se spalovacími vozy?
          – draze vytěžit, vyrobit
          – dopravovat
          – skladovat
          – přečerpávat
          Z tohoto výčtu je diskutabilní bod „dopravovat“, který je dejme tomu závislý na spalovácích. Zbytek se dá řešit pomocí elektřiny, které mají Orkneje přebytek z větrných a přílivových elektráren.

          Ano, my středoevropani a energetici bychom zemi zasíťovali a řešili pouze elektricky, ovšem chtělo by to názor fundovaného projektanta se znalostí místní problematiky, nikoli nástřel „od boku“ ve stylu „já si myslím“. Pak by se vidělo, zda řešení Orknejí je nebo není efektivnější a k životnímu prostředí šetrnější. A určitě je řešení Orknejí šetrnější než řešení „prakticky všechno na ropu“, jak to doposud praktikujeme u nás. Dovedu si živě představit, co by asi této diskuzi řekl obyvatel Orknejí, kdyby četl tuto naši diskuzi. Nejspíš by nám – nemyslím nám dvěma, ale české společnosti – řekl něco o „kázání vody a pití vína“ nebo o „zametení před vlastním prahem“. 😉

  3. Vodík je Blbost a existuje pouze jako současný korupční
    Vodík je Blbost a existuje pouze jako současný korupční nástroj ropáků dokud těch 870 BAR extrémní výbušnosti prostě nebouchne ;))

    kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/a2015-toyota-mirai/

    PS: ale každopádně jako HHO přídavný spalování k benzínu nebo dieselu je už 10 let skvělý ;)))))))

    youtube.com/watch?v=KQs8QMYpAqA

    youtube.com/watch?v=c49DbRlEi5I

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hho/

  4. čítanie s pochopením/porozumením:
    – to fakt z

    čítanie s pochopením/porozumením:
    – to fakt z veterníkovej elektriny vyrobia vodík, prevezú ho a tam z neho vyrobia elektrinu?
    – nemajú kable?
    – to mi pripomína ako na slovensku prevážali „hliník“ a na každej „zástavke“ ho pretavili.

  5. …..na Orknejích, které disponují přebytkem energie z
    …..na Orknejích, které disponují přebytkem energie z větrných a přílivových elektráren. Tento přebytek se využívá k výrobě vodíku elektrolýzou vody….

    V tom vidím budoucnost extrémních a dlouhodobých výkyvů, až se bude dělat všechna elektřina z OZE. Jasně, krátkodobé špičky vykryjí přečerpávačky nebo baterky. Ale co špičky týdenní a delší? Výroba vodíku!

        1. Možná by bylo jednodušší tu přebytečnou elektřinu
          Možná by bylo jednodušší tu přebytečnou elektřinu dávat do tepla pro místní obyvatele a další přebytky posílat na pevninu. On ten příliv závislý na přitažlivosti Měsíce je mrcha. Každý den pravidelný. Jenže z toho kamarádům vodíkářům nic nekápne, kabel se položí a elektřinu na pevninu odvádí a odvádí a odvádí 🙂

          1. Mě to Radovane připadne, že ta vyčůranost má směrem od
            Mě to Radovane připadne, že ta vyčůranost má směrem od Londýna na sever vzrůstající tendenci.

            Kam se hrabou Skoti na borce z Orkenjí. Pozvali si fešáky z celého světa ať si hrají na pobřeží s různými technologiemi na výrobu elektřiny….. no a co je za el. budíkem, to mají zadarmo.

            Nyní mají přebytky energie a ještě jsou eko/bio – svět zavidí. 🙂

            Mazaní jsou.

            A že tam používají taky vodík, no co jiného by měli dělat? Je to sice energeticky náročná činnost, ale můžete to dělat donekonečna a pořád to nikam nepovede.

            Lišáci z Orknejí. 🙂

    1. Na výrobu 1kg vodíka (miraj ho spáli na 100km) z elektriny,
      Na výrobu 1kg vodíka (miraj ho spáli na 100km) z elektriny, treba asi 60kWh elektrickej energie. Na stlačenie na tlak 350Bar treba je potrebných asi 30% z energie obsiahnutej v palive. Takže na 700Bar to môže byť približne 60%.
      1kg vodíka obsahuje 146 MJ energie, tj. 40,55kWh. Na stlačenie musíme dodať ďalších 24kWh.

      Takže tento škaredý vodíkový nezmysel spotrebuje na 100km asi 84kWh !!!!!!
      Toto, že má budúcnosť ?!
      Na toto množstvo energie prejde Hyundai Ioniq 750km.

          1. Teda to je fakt síla. Prý „Do extrému dochází zátěž
            Teda to je fakt síla. Prý „Do extrému dochází zátěž sítě u rychlonabíječek s výkonem 100 kW, což je odběr asi šesti rodinných domů.“
            Tak já doufám, že ty vodíkové stanice budou mít méně, třeba takových 65 kW a jelikož 65kWh je potřeba na výrobu 1 kg vodíku, bude tedy vyrábět 1 kg H2/hod. Pak přijedou dvě Toyoty Mirai po sobě a jedna bude čekat 5,5 hodiny než bude moct jet dál :-D. A pak že nabíjení z domácí zásuvky je pomalé :-D.

            1. Nedávno jsem dostal jakožto „fanda EV“ časák o testu
              Nedávno jsem dostal jakožto „fanda EV“ časák o testu elektromobilů… abych si početl a pochrochtal 🙂

              Otevřu a hned ůvodní sloupek:
              „Nesmrdí ve městě, nedělá rámus, náklady na kilometr jsou desítkách haléřů. Geniální, co chtít víc? Elektromobil je fajn věc, ale jen pro někoho a někdy – a zcela jistě není záchranou planety před ekologickou katastrofou.“

              Samo o sobě by to bylo neutrální tvrzení že ?

              Jen za tím ta smršť už jaksi … (zbytek zkratkovitě):
              * Američané vypočítali že emisní dopad nové Tesly je větší než běžného benzínového auta (hrušky s jabkama)
              * komíny elektrárny, přírodní zdroje ještě neumíme a jadernou energii mnohé státy odmítají (jako WTF propaganda ad absurdum)
              * technické řešení dobíjení aut na sídlišti není bo:
              -bude muset být nabíječka u každého stání?
              -kde vezmeme v noci tolik energie? (touhle dobou už jsem nevěděl jestli to jsou slzy hysterického smíchu, pohrdání, nebo zoufalství… s největší pravděpodobností touhy rozkopat někomu obličej)
              * na dálnici musí vést tlustý kabel (tohle je celkem validní)
              A perlička na závěr, zasluhuje plnou citaci:
              „A baterie? jejich schopnost ukládat energii v čase rychle klesá, jen si vzpomeňte na svůj mobil. A výroba a recyklace těžkých kovů je náročná, na planetě navíc docházejí. Kdepak, zapomeňte na to…“
              * řešení? vodík je budoucnost!

              To už jsem regulerně zvracel 😀

              Vážně už chápu proč někomu rupne žilka a neudrží se.
              Já mít takové individuum na blízku tak vážně nevím…

              Stále si opakuji poučku, která se osvědčila:

              10 důvodů proč jsem dnes nikoho nezabil:

              1) nechci jít do vězení
              2) doplním až na nějaký přijdu
              3) doplním až na nějaký přijdu
              4) doplním až na nějaký přijdu
              5) doplním až na nějaký přijdu
              6) doplním až na nějaký přijdu
              7) doplním až na nějaký přijdu
              8) doplním až na nějaký přijdu
              9) doplním až na nějaký přijdu
              10) doplním až na nějaký přijdu

              1. Můžu přidat perly ze včerejška z diskuze na Novinky.cz:
                *

                Můžu přidat perly ze včerejška z diskuze na Novinky.cz:
                * Za jednoho eGolfa můžu mít dvě auta na LPG (dále 2 normální Golfy v základu nebo jednoho Golfa v základu + benzín na 200 tisíc km).
                * To je teda pokrok čekat 15 hodin doma na nabití (jako by u toho musel celou dobu čekat) místo 5 minut na benzínce (jako by tam nemusel dojet)
                * Pak čísla jako že z dojezdu 300 km je v zimě při topení 70 km + když stojíš na dálnici, tak ti za chvíli dojde šťáva a musíš zavolat odtah
                * Bez trapných dotaci by se neprodalo ani to málo (jako by v Česku nějaké byly)
                A raději už končím, neb se mi otevírá kudla v kapse 😀

                1. Tam se zase sešlo inteligentů, taky jsem si početl,
                  Tam se zase sešlo inteligentů, taky jsem si početl, redaktůrci iděsu dostali zadání řepkového Babiše zostudit elektromobily, aby se mohlo prodávat hodně biopaliv z jeho polí, tak teď chrlí test za testem. A prokládají ho perlami. Klasičtí presstituti, jak říká prezident Zeman. K tomu diskutéři stejného zrna, no nádherná žumpička.
                  Ale co chcete, když dělníkům odbory místo zlepšování pracovního prostředí, zdravé fabriky a ekologické MHD do práce a zpět, slibují jen pravidelné zvyšování minimální mzdy. Těm, kteří pak s cigaretou v puse roztáčejí před bránou letitý dýzl, páč by se jinak do rachoty nedostali a z ní taky ne. Pokud bydlí na sídlišti, tak teplou vodu jim dodává uhelka do topení i do vany. A to je jistota. Pokud na vesnici, tak pevná paliva to řeší, jedno jakého druhu, roztopí se kusy lakovaných rámů ze starých oken a pokračuje přikládáním čehokoli.
                  Ti lidi prostě nemají nikde kolem sebe příklady dobré praxe. Pokud jedou MHD, tak obvykle starým dýzlbusem, meziměstky prakticky vždy. Pokud přijedou popeláři, tak obrovským dýzlem, zásobování supermarketů jeden dýzlák za druhým, od dodávek po kamiony, pošťák a doručovací služby totéž, rozvoz pizzy a číny taky, o traktorech a zemědělských vozidlech nemluvě.
                  Jejich poměřování aut je ve stylu aby mne to dovezlo a jezdilo to levně, kupují ta nejlevnější, takže to opět není cílová skupina pro současné EV (o EV ojetinách neví a zatím jsou pro ně stejně pořád drahé, musí se dostat kolem 100 tisíc a níže).
                  To, že elektromobil většina z nich neviděla na vlastní oči, natožpak aby se v něm vezla nebo ho nedej bože řídila, je taky fakt. Takže pak melou nesmysly a jsou per plex z toho, že se to dá nabít jako mobilní telefon z obyčejné zásuvky. Ovšem protože jim mobil už několikrát baterkově odešel, tak elektromobil odejde taky. Tu zkušenost mají a pouze ji přenesou. Fyzika a chemie byly neoblíbené předměty, takže pohoda, jsou jen jedny baterky.
                  Prostě se jim člověk nemůže divit a musí být shovívavý. K těm lidem, ne presstitutům.

                2. To tam určitě píše rs. :)))
                  To tam určitě píše rs. :)))

  6. To by mě zajímalo, na základě jakých argumentů je ten
    To by mě zajímalo, na základě jakých argumentů je ten vodík lepší než BEV. Cena to není, dostupnost infrastruktury taky ne, tak co to je? A že to ujede 500 km, to se za podobných podmínek s některými BEV taky dá.

    A ještě mi někdo povězte, co se děje s EVmapou, že tam za poslední dny vyskákala staletá žumpa nepoužitelných a mnohdy nefungujících dobíjecích míst? V Č. Budějovicích se najednou objevil stojan v OC Mercury, který tam už druhý rok není. Taky se objevil stojan v Plané u ČB a píšou tam o něm, že je zdarma, přitom už je taky tak dva roky pod Polyfazerem (a proto tam nikdo nenabíjí, protože to stojí strašnou raketu).

      1. A lidi jsou jako ovce, takže se jim takovej nesmysl
        A lidi jsou jako ovce, takže se jim takovej nesmysl jednoduše prodá. Přece si nekoupí elektromobil, kterej je strašně špatnej. Raději si koupí auto na vodík, protože to je moderní. A vlády samozřejmě také podpoří výstavbu plnících stanic, protože vodík je in. Možná by stálo za to, kdyby se tyto skupiny zamyslely a zjistily by, že na BEV není nic špatného, dětské nemoci už pozvolna odezněly a naopak oproti starým autům mají nějaké výhody.

    1. Tak vodík samozrejme nie je lepší ako BEV, ale je to
      Tak vodík samozrejme nie je lepší ako BEV, ale je to najlepšie riešenie pre celý ropný priemysel, lebo im zabezpečí stály odber ropných produktov, čo v súčasnosti na 96% vodík je. A samozrejme, ak sa im ho podarí presadiť, tak to aj tak zostane.
      Takže treba masírovať mozočky zo všetkých strán, pretože je známe, že sto krát opakovaná lož sa stane pravdou.
      Inak mimochodom efektivita využitia energie vo vodíkovom aute je asi o 45% horšia ako u klasického dízla.
      Dieselové auto porovnateľnej veľkosti spotrebuje pri priemernej rýchlosti 90km/hod asi 5 litrov nafty na 100km, čo predstavuje približne 48kWh energie. Miraj spotrebu je za rovnakých podmienok 85kWh energie.
      Natankovanie 5kg vodíka stojí v Nemecku 50€. O niečo sa to možno zlacnie, ale zázraky sa nekonajú, keďže na výrobu 1kg treba 85kWh, čo pri elektrickej energii predstavuje asi 8€.
      V minulosti bol vodík pre ropákov strašiak, dnes donho vkládajú všetky nádeje.
      A ešte to má aj EKO nádych a to dnes frčí, nie? 😀

          1. Mňa nie. Leaf 1 som kupil za 20.500 €. Po 3 rokoch a
            Mňa nie. Leaf 1 som kupil za 20.500 €. Po 3 rokoch a 140.000 km som ho predal za 10.000 €. Takže strata 10.500 €…ale za prevádzkove náklady t.j. benzin,servis a brzdove dosticky som usetril 12.000 €. Takze za usporu a predaj som kúpil noveho Leafa 2 a este mi aj 1.500 € zostalo….aj pre toto som presedlal na elektromobil.

            1. to je presne ono. rocne jste najezdil 46tisic km, denne 127.
              to je presne ono. rocne jste najezdil 46tisic km, denne 127. vzhledem k dojezdu elektromobilu jste ho vyuzival na hrane jeho moznosti. a presne to je situace, ve ktere jsou elektromobily navratne. prumerny najezd prumerne ceske domacnosti je 25 tisic km, a struktura prumerneho najezdu je kratka jizda v tydnu a dlouha o vikendu. tam na navratnost elektromobilu muzete spokojene zapomenout.

              1. Každý bude mít kalkulaci jinou, ale v zásadě při
                Každý bude mít kalkulaci jinou, ale v zásadě při nájezdu 30 tis. km a ceně EV auta 500 tis. se rozhodně vyplatí. Cena 19 tis Eur je ale u nás za nový Leaf 2 nesmysl, takže kalkulace bude jiná. Pokud na EV doplácí ostatní občané ze svých daní, pak při prodeji je návratnost vložených peněz taky úplně jinde, než u nás.

                1. Na spalováky doplácejí všichni občané svým zdravím.
                  Na spalováky doplácejí všichni občané svým zdravím.

                2. Ale je to jedna z možností, jak omezit důchody, jinak se
                  Ale je to jedna z možností, jak omezit důchody, jinak se systém zhroutí.

                3. Odtud tedy vítr vane. Zodpovědný důchodce umírá v
                  Odtud tedy vítr vane. Zodpovědný důchodce umírá v předdůchodovém věku 🙂

                4. Neoficiální vzorec pro výpočet důchodu : průměrný věk
                  Neoficiální vzorec pro výpočet důchodu : průměrný věk muže minus 1 rok je důchodový věk pro muže.

      1. Ja som p. Horčíkovi navrhol, že budem prispievať do
        Ja som p. Horčíkovi navrhol, že budem prispievať do hybridu svojimi článkami z ciest, ale odpísal mi, citujem ,,slovensky psané příspěvky se nám v minulosti neosvědčily “ čo je škoda. Možno sa mu lepšie prekladajú články z angličtiny, ako zo slovenčiny. Ale na SK máme teslaclub.sk, kde si vymieňame skúsenosti. Článok si prečítajte tu:

        http://teslaclub.sk/forum/main-category/video/16840-s-elektromobilom-na-cestach-dovolenkovych-pracovnych-a-inych?p=26047#post26047

        1. Chtěl jsem napsat že vám to kdokoliv přeloží a
          Chtěl jsem napsat že vám to kdokoliv přeloží a zkontroluje (kdo umí aspoň trochu vygooglit translator a dával pozor v hodinách ČJ). Pokud byste nechrlil dva články denně tak klidně i já.

          Ale pak mi došlo že v tom problém asi není, tenhle druh zaujatosti mi taky hlava nebere.

          1. Obdivujem Ťa, ale zároveň aj ľutujem, že si zaplatil za
            Obdivujem Ťa, ale zároveň aj ľutujem, že si zaplatil za takýto nedorobok podvodnej firme menom NISSAN. Myslím, že nabudúce si rozmyslíš komu dáš svoje poctivo zarobené €urky.
            A pritom 40kWh je už celkom pekná kapacita a mohlo to byť dobré auto, ále nissan 🙁
            Dúfam, že im nechceš dať druhú šancu, keď dajú 60kW-ovú baterku. Naisto tam niečo sku.via.
            P.S. Keď som si chcel asi pred dvomi rokmi kúpiť leafa, tak som mal šťastie, že predajca bol odporný človek a úplne ma odradil od kúpy svojim prístupom.

                1. Lepšie by bolo im to demonštratívne napáliť do showroomu.
                  Lepšie by bolo im to demonštratívne napáliť do showroomu.

              1. Ja iba dva a niečo, ale viem že sa oplatí čakať. Od
                Ja iba dva a niečo, ale viem že sa oplatí čakať. Od fosílnych podvodníkov sa nič normálne čakať nedá. Sú zvyknutí na podvody a inak už fungovať nevedia, takže ich netreba podporovať.
                Keď tu čítam o tých problémoch s prehrievaním, atď. To, že sa spomaluje nabíjanie, samozrejme, nie je všetko. S tým ide ruku v ruke rýchla degradácia batérie.
                Ale už to majú vyriešené. Vymenia nejakú riadiacu jednotku a hotovo. Podľa mňa má vodič veľa údajov k dispozícii. Ja by som ukazovateľ teploty a kapacity zrušil aby sa nemali majitelia na čo sťažovať. Čím menej informácií, tým lepšie pre nissan.

  7. Teda to musela bejt sakra úsporná jízda na spotřebu. Co
    Teda to musela bejt sakra úsporná jízda na spotřebu. Co jsem četl, tak se normální jízdou nedá ani těch udávaných 500 km doezdu, prý je to spíš ke 400 km/5kg nádrž, tedy 1,25 kg H2/100km. Takže to normálně bude spíš 8000 Kč/1800 km.

  8. Stejne je to, minimalne pro osobni auta, vodepsanej nesmysl.
    Stejne je to, minimalne pro osobni auta, vodepsanej nesmysl. Uz jen ta nemoznost nabit to doma. A az budou nehorlavy baterie, bude fool cell osud zpeceten. Jinak nekde v zime v Kanade by uz podle me byl problem z toho uchcavani vody na silnici ktera bude hned mrznout.

    1. Nejen pro auta je to nesmysl. Myslíte, že kamiony, které
      Nejen pro auta je to nesmysl. Myslíte, že kamiony, které šetří každý halíř na kilometr kde se dá (https://auto.idnes.cz/adblue-killer-podvod-emise-kamion-dq9-/automoto.aspx?c=A171016_110651_automoto_fdv) budou chít jezdit 2x dráže než na naftu?
      Jedině, kde to jde procpat jsou autobusy, kde palivo hradí město a kde se nějaký politik nutně potřebuje vyfotit před novým vodíkovým busem.

  9. Stejne je to, minimalne pro osobni auta, vodepsanej nesmysl.
    Stejne je to, minimalne pro osobni auta, vodepsanej nesmysl. Uz jen ta nemoznost nabit to doma. A az budou nehorlavy baterie, bude fool cell osud zpeceten. Jinak nekde v zime v Kanade by uz podle me byl problem z toho uchcavani vody na silnici ktera bude hned mrznout.

Napsat komentář