UŽIVATELSKÝ TEST: Jak slouží nový Nissan Leaf s 40kWh baterií jako elektro-taxík?

Karel Červenka se živí v Bystřici pod Hostýnem už desátým rokem jako taxikář. Vystřídal všemožné spalováky, ale jakmile objevil elektřinu, bylo jak se říká “vymalováno”. Aktuálně pořídil nový Nissan Leaf a podělil se s námi o zážitky, zkušenosti i dojmy zákazníků.

Nový Nissan Leaf Karla Červenky, taxikáře, který s ním během pár měsíců najel už přes 10 000 km.
foto: archiv autora

autor: Karel Červenka

Jak to všechno začalo

Vždy jsem byl zastánce benzinových motorů, pokud možno vyšších kubatur. Jako taxikářské povozy mi postupně sloužili Alfa Romeo 166 3.0V6, Ford Galaxy 1,9 PD (kupodivu nesmrtelný stroj), Cadillac SeVille STS 4,6V8, Chrysler Voyager 2,4 ,přechodně Fabia s “nesmrtelným” Sdi (dvakrát měněn motor) a poslední v řadě Audi A6 Avant 2,4 V6. Všechny benziny překopány na – spokojenost.

Jednoho krásného dne se na parkovišti na sv. Hostýn objevila Tesla Model S. Viděl jsem ji vždy pouze na obrázku, případně videu, ale nikdy naživo. Nedalo mi to a chvilku jsem číhal, jestli se neobjeví majitel. Měl jsem štěstí. Objevil i se svou drahou polovičkou.

Já jsem neváhal, vetřel se do přízně a po pár větách a oznámeních jsem seděl na sedáku spolujezdce. Jeli jsme pouze ob dědinu, pán vše vysvětlil, popsal. A já jsem z toho byl ihned nemocný. Zrychlení neskutečné, neskutečný klid, do toho tehdy futuristiký interiér.

Bohužel, při pohledu do šrajtofle jsem se rozbrečel a usoudil, že dvě kule dohromady nedám ani když rozbiju prasátko, ukradnu prasátko sestře a bratrovi, vyberu ze všech účtů vč. kontokorentu. Každopádně se mi elektrika hodně zalíbila a začal jsem se o ni blíže zajímat.

Výběr povozu taxikářského

I když vůz Audi už nějaký ten pátek celkem úspěšně sloužil, mimo bouračku první zimu, kdy mě quattro vytrestalo, začal jsem nenápadně pokukovat po voze elektrickém. Poprvé v životě jsem přemýšlel i o funglovce. Sem tam nějaký zádrhel nastal, jakožto u každého starého vozu s 300 000 km najetými dle budíku (nedělám si ale iluze, že neměl 500+).

Nový Nissan Leaf jako vůz taxi - už i v Česku!

Nový Nissan Leaf jako vůz taxi – už i v Česku!
foto: archiv autora

Bohužel, ještě před dvěma lety na trhu nebyl žádný elektromobil, či “elektrárna”, jak já říkám, který by mi vyhovoval. Tzn. zásadní věc dojezd min 250 km, velikostně použitelné, cenově do 800 000 Kč a aby se mi líblo. Prošel jsem tak nabídky snad všech automobilek, co nabízely elektrárny. Byl jsem omrknout Kia Soul EV – malé, dojezd do 180 km – nepoužitelná, BMW i3 – malé, dojezd malý- nepoužitelné. Nissan Leaf 1. Generace – velikost OK, dojezd cca 200 km, strašně škaredé – vyřazen z výýběru. Tesla Model S – vše paráda, mimo ceny 🙂

Zaujal mě Hyundai Ioniq Electric, chvilku jsem o něm vážně uvažoval. Dojezd, cena, desing – vše se dá říct OK, ale přišla zpráva, že se na trhu objeví dvojka Leaf. Desing se mi líbil, velikost dle parametrů přijatelná, cena plus minus seděla a avizovaný dojezd 378 km taky dobrý (i když mi bylo jasný, že v reálu to bude o sto méně).

Bylo rozhodnuto, že počkám. Ještě jsem se zajímal o Renault Fluence Z.E., Ford Focus Electric, Volkswagen e-Golf atd, ale nějak mě nic nezaujalo. O hybridu jsem ani neuvažoval, protože bych si moc nepomohl. Spotřeba nebyla propastně nižší, než když jsem jezdil na LPG.

Navíc jsou u něj nevýhody spalováku spojeny s další elektronikou v podobě elektropohonu. Fungovat to asi může, asi i funguje, ale jak říkám, nepomohl bych si. O nepoužitelných autech jsem se zmiňoval z pohledu mé práce. Jinak proti nim nic nemám.

Objednávka, předváděčka

Na podzim 2017 jsem byl na ptaní v Nissanu ve Zlíně, kde jsem později Leafa i koupil, kdy že bude předváděčka na salóně. Abych ho mohl pořádně provětrat. Pravili, že po novém roce. V té době ještě nešel objednat, pouze Tekna v předprodeji, ale s výbavou pro mě zbytečnou. Takže jsem počkal kdy pujde objednat i normální model.

Průměr za poslední posledních 413 km při normální jízdě kombinovaně.

Průměr za poslední posledních 413 km při normální jízdě kombinovaně.
foto: archiv autora

To šlo tuším v lednu, kdy jsem po nějakých přečtených recenzích z Japonska usoudil, že budu střelec a půjdu do toho po hlavě a objednám ho i přes to, že jsem ho ještě ani neviděl naživo. S prodejcem jsem se domluvil na výbavě. Můj požadavek byl tepelné čerpadlo a LED světlomety. To byl malinko zádrhel, poněvadž LEDková světla šla doobjednat až od druhé nejvyšší výbavy N-Connecta.

Bylo tam pro mě plno zbytečných funkcní typů vyhřívání zadních sedaček, volantu, hlídání jízdního pruhu a já nevím co ještě, které stejně nikdy nevyužiju. Ale bohužel nelze se toho zbavit, protože N-Connecta už to má ve standartu. Stejně tak jak 17″ kola, které jsem taky nechtěl. Ale smůla.

Na LEDkách jsem trval, protože jezdím spoustu času v noci a už mě nebavilo skoro nic nevidět z minulých aut. Plácli jsme si tedy, udělala se objednávka. Pan prodejce celkem nechápal, že do toho jdu až tak moc po hlavě. Ale byl jsem rozhodnutý. Objednávku jsem udělal jako první v ČR. Datum dodání bylo na konci července.

Mezitím, tuším v únoru, dorazila předváděčka, na kterou jsem se těšil a maličko se bál. Naštěstí se mé obavy rozplynuly hned při pohledu na vůz. Fakt se mi líbil. Ostatně se mi líbí stále. Jízda v něm parádní. Ticho, místo, zátah celkem brutální, vše se mi líbilo. Odcházel jsem spokojen a těšil jsem se, až mi bude říkat pane.

Dodání, převzetí

Někdy v březnu mi volá prodejce, že změnili termín dodání. Že bude na konci června. Udělalo mi to radost, když se dítě těší na novou hračku, vždy dny plynou strašně pomalu. Každý týden míň se hodí. Někdy na začátku dubna mi volá znova, že se opět změnila doba, že mu tam svítí půlka června. Si říkám bomba.

Pak jsem jel ještě někdy ke konci dubna kolem Nissanu, stavil jsem se tam na čumendu, pozdravit a zrovna se optat, jestli se něco nezměnilo. K mé radosti mi prodejce oznámil, že mu tam naskočilo dodání začátkem června. Bomba, za měsíc a kousek je doma.

V květnu si tak jedu na kšeftík, zvoní telefon, Nissan. “Dobrý den pane, právě nám dorazil Váš Leaf, zítra bude připraven k vyzvednutí.” Radost veliká. Bylo to 16. května. Předání mělo proběhnout 17. května. Bohužel mi to nevyšlo časově, což mě celkem kakalo, ale nedalo se nic dělat. Bohužel ani 18. Tak jsem si ho vyzvedl až 21. v pondělí.

No ba, byl tam. Krasavec obrovský. Bílý, skoro v plné výbavě. Bohužel mi prodejce oznámil, že ho zapomněl nabít, tak mám dojezd jen 60 km – domů jsem to měl 30 km. Takže jsem nemohl ten den pořádně lítat. Čip na rychlonabíječku jsem ještě neměl, takže jsem musel valit dom a napíchnout to na 230 V doma na nabíječku k povozu dodávanou.

Dva dny potom jsem zajel do Rožnova do inChaNet pro nabíječku do 400 V, abych naplno využil integrovanou palubní nabíječku 6,6 kW. Trošku jsem pokecal s pánem, probral rychlonabíječky atd. a valil dom.

Dojezdy

Teď přijde to hlavní a zásadní. Dojezdy. Mám Leafa 5 týdnů, najeto mám cca 10 500 km. Oficiálně se proto prohlašuji za největší kapacitu v ČR na hodnocení dojezdu a zkušeností s Nissanem Leaf 2. Generace :). Dělám si srandu, ale myslím si, že tady asi víc najeto nikdo nebude mít. Musím tedy popsat způsob používání.

Nekoupil jsem si elektrárnu proto, abych se omezoval, potřebuju jezdit tak nějak normálně, nejsem žádný ekoněco, co by chtěl trhat rekordy v dojezdech. Samozřejmě jsem testoval, ale o tom později. Trošku přiblížím profil tratí. Naše městečko má cca 7000 obyvatel, z jednoho konce na druhý to mám cca 4 km. To jen pro představu.

Dále tady máme sv. Hostýn, 5,7 km do celkem prudkého kopce, převýšení cca 400 metrů. Tam se jezdí v sezoně celkem často, měl jsem maličko obavy, jak to bude s dojezdem. Plus je tady plno okolních vesniček v různě kopcovitém terénu, protože jsme na úpatí Hostýnských vrchů. Sem tam se jede kousek dál, Zlín, Kroměříž, Přerov, Hranice atd.

Je to tak nějak po rovině, žádné krpály. Zhruba 20 % najetých km je čistě po městě, 20 % bych viděl Zlíny, Km, Brno, Ostrava..atd a zbytek tady po vesničkách. A ten Hostýn možná 5 %, ještě není sezona. Ale to se změní od července. Průměrně bych to viděl vč. mě 3 lidi na auto.

Popisovat, jak to má epedal a ostatní kraviny kolem nebudu. Už to tady bylo. Jen teda připomenu, že baterka je 40 kWh, z toho využitelných cca 38 kWh. Musím říct, že první asi týden jsem se sžíval, učil jezdit, využívat rekuperaci.

Asi první týden a prvních možná 1500 km jsem s ním neuměl jezdit (kombinovaně po okolí, Hostýny atd) pod 16 kWh na 100 km. Ale bylo to tim, že se mi líbilo, jak to šupajdí, dával jsem tomu čočku, sem tam klima atd. I tak byl dojezd asi 220 km.

Postupně, jak jsem se učil hlavně využívat rekuperaci, jsem se dostal bez problému kombinovaně na 14 kWh/100 km. Čili dojezd nějakých 250 km. To jsem se nijak neomezoval, opět sem tam klima dle potřeby atd. Maličko problém s dojezdem nastal v noci, kdy se fakt pospíchá, jede se svižně, svítí se, dálkové světla, sem tam topení.

Celkový průmer spotřeby za 10 633 km.

Celkový průměr spotřeby za 10 633 km.
foto: archiv autora

Jsem schopný to vybít i za 190 km, což je celkem zklamání. I to jsem ale vypiloval. Naučil jsem se ale pokaždé, když mám čas, napíchnout to na nabíječku 6,6 kW a průběžně dobíjet. Co se týče dojezdu na dálnici, je to celkem slabina, jak se píše všude. První zkušenost byla jízda do Brna. Cestou jsem se stavil na Octárně v Kroměříži na oběd a pak vyrazil směr dálnice a Brno.

Nabito jsem měl na 172 km dojezdu. Říkám si v klidu Kájošu, není problém, to musí vyjít aj kdyby nechtělo. Tempomat na 145 a davaj. Velice rychle jsem si to rozmyslel, protože už někde u Ivanovic se na mě smála hodnota pod 100 km dojezdu. Snad každý kilometr z dojezdu ubýval po 10 s. Snížil jsem tedy rychlost na tempomatových 125 a pokračoval.

Do Brna – přesně do Vaňkovky, jsem dojel s dojezdem 46 km! Čili za trasu dlouhou 68 km mi to na dálnici sežralo 128 km z dojezdu. Bohužel nevím, kolik to žralo na kWh, to jsem zapomněl vynulovat ukazatel spotřeby. Každopádně, na dálnici jsem se dostal ještě jednou, a to z Hranic směr Ostrava. To už jsem si měřák vynuloval.

Poučen z předchozího přesunu po naších parádních nejrychlejších cestách jsem nastavil tempomat na 120. Za celou trasu z Hranic až do Ostravy jsem měl průměr přesně 17 kWh/100 km. Čili reálný dojezd by měl být něco přes 200 km touto rychlostí. Zpátky jsem valil mimo dálnici, takže nevím, jak by se to změnilo v opačném směru.

Po pár tisících kilometrech si myslím, že už zhruba vím, jak nejlépe jezdit, abych měl dojezd co nejdelší. Normální předpisovou kombinovanou jízdou, tzn. mimo město do té stovky, ve městě 50, při používání klimy, sem tam vyhnání pavouků z výfuku, jsem vždy schopen najet 250 – 270 km při průměru nějakých 13,5 kWh/100 km.

Pokud se neskáče po vesnicích, jede se příklad Bystřice – Olomouc- Kroměříž – Zlín – Bystřice, používá se klima, není problém při předpisové jízdě udělat 300 km. To palubák ukazuje průměr cca 12,7 kWh/100 km. Při úsporné, nudné jízdě, tzn pomalu šlapat na plyn, tím pádem pomalé rozjezdy, mimo město max. 90, omezování klimy atd. jde najet i 350 km, ale fakt to nebaví a nemohl bych takto jezdit.

Teplota při normální jízdě v 16 °C. Zároven je tam vidět 21 % baterky na zbývající dojezd 61 km, čili celkový dojezd cca 300 km.

Teplota při normální jízdě v 16 °C. Zároven je tam vidět 21 % baterky na zbývající dojezd 61 km, čili celkový dojezd cca 300 km.
foto: archiv autora

Ale jde to. Palubák v tomto případě ukazuje pod 12 kWh/100 km. Některé trasy jsem schopen ujet i hodně pod. Třeba do Zlína z Bystřice, což je nějakých 30 km, při extrémní úsporné jízdě jsem schopec jet za 9,7 kWh/100 km! Ale to už je fakt masochismus. Zkusit jsem to nicméně musel.

Co se týče jízd na Hostýn, kdy jsem psal je to přesně 5,7 Km stoupáku s převýšením cca 400 m se nakonec ukázalo, že mé obavy nebyly úplně na místě. Cestou nahoru je průměr asi 30 kWh/100 km. Ale tím, že dolů celou dobu rekuperuji, se průměr stáhne na přijatelných 17 kWh/100 km. Plus minus 2 kWh – hodně záleží jak jedu a kolik lidí vezu. Čili dojezd kolem 200 km.

Jak se píše skoro všude, nejvíce opravdu záleží, jak rychle jedete a jak moc akcelerujete. Pokud využívám výkon naplno a pospíchám, jsem schopný najet i pod 200 km. Pokud ale jezdím uplně normálně jako s běžným autem, pouštím klimu a trošku u jízdy přemýšlím (tzn. využívám pokud možno na brždění pouze rekuperaci a ne obyčejné brzdy), vždy najedu 250 – 270 km. Ostatně, průměr za těch 10 500 najetých kilometrů mám přesně 14 kWh/100 km. Jen ještě doplním, že zapnutí klimy/topení při plném nabití užere cca 8 km z dojezdu dle palubáku.

Všiml jsem si, že palubní počítač někdy kecá s kilowattama a dojezdem, že při vynulování měřičů neodpovídají najeté km spotřebě. Ale liší se to minimálně, maximálně v pár desetinách, proto mi to možná někdy nevychází, kdyby to někdo chtěl počítat. Každopádně dojezdy jsou reálné, měřeny měřákem km v Leafu.

Nabíjení

Auto nabíjím každou noc. V týdnu normálně přes 230V originální nabíječku (za noc se mi nabije průměrně 120 km), o víkendu používám 400V, kdy se nabije doplna za cca 6,5 hodiny (nabíjím od cca 5:00, kdy končím, do cca 9:00, kdy si auto bere brácha). V překladu to znamená, že každou hodinu se mi dobije cca 42 km dojezdu při průměrném nájezdu 260 km.

Není to sice nějak moc, ale ani uplně málo. A protože nejbližší ČEZácká rychlonabíječka je až ve Zlíně, nemá smysl tam jezdit (mám ji přesně 32 km od baráku). Blíže není ani jiná rychlonabíječka. Takže se musím spokojit s využitím maximálního výkonu palubní nabíječky. Škoda, že ji neudělali 3 fázovou, doba nabíjení by se výrazně zkrátila.

Na rychlonabíječku jezdím pouze v případě, že do daného města chytnu kšeft, nebo jsem dejme tomu 15 km od ní a mám baterku pod 50 %. Jinak to nemá cenu tam zajíždět. Využívám pouze ČEZácké, kdy vlastním čip. Dá se říct ale, že průměrně 2x týdně se na ni dostanu. Někdy to dělám tak, že nenabíjím přes noc v týdnu a schválně počkám, až mám třeba jen 20 % baterky a zajedu do Zlína.

Mám tam nějaké kámoše, takže než se popije káva, je nabito. Má to ale jedno zásadní ale. Jak se píše všude možně, baterie se přehřívají. Je to bohužel pravda a ne málo mě to štve. Uvedu příklad: v noci o víkendu jsem od nabíječky vzdálen cca 15 km. V noci se jakž-takž jezdí, netřeba ztrácet čas, tak se na to trošku šlápne.

Rychlost nabíjení při zvýšené teplotě baterie, která byla zvýšená dá se říct normální jizdou s občasným zrychlením při teplotě 27 stupnů při jízdě do Zlína (30 km).

Rychlost nabíjení při zvýšené teplotě baterie, která byla zvýšená dá se říct normální jizdou s občasným zrychlením při teplotě 27 stupnů při jízdě do Zlína (30 km).
foto: archiv autora

Doletím k nabíječce, zapnu rychlonabíjení a… 23 kW za hodinu do toho teče. Co to? Aha, zkontroluju teplotu baterie a zjistím, že je ve 2/3. Místo obvyklé poloviny. A už to nabíjí tak pomalu. A to je prosím venku třeba jen 22 °C. Pokud je větší teplo, přes den, dejme tomu 30 °C, tak jsem schopný baterii dostat do červeného políčka za 10 km cesty a nabíjí se pak jen třeba 18 kW, což je nepoužitelné.

Normální jízdou se ale teplota drží cca v polovině, což znamená, že když přijedu k nabíječce, je schopná nabíjet cca 40 kW. Víc jsem tam viděl za celou dobu pouze jednou, když jsem jel ze servisu (o tom později) a auto 3 hodiny stálo na dílně. Baterie byla asi v 1/3 a trhl jsem rychlostní nabíjecí rekord, který činil 44 kW. Víc nevím, jak bych udělal.

Asi nechat přes noc vychladnout. Mimochodem, pokud je baterie v červeném a autem se normálně jezdí, tak teplota neklesá. Musí se to odstavit na aspoň hodinu, aby byla vidět změna v podobě poklesu teploty a pak hned na nabíječku.

Další věc: pokud baterii nabíjím, zahřeje se až do červeného, což baterii určitě dělat dobře nebude. Tady soudruzi z Japonska udělali obrovskou botu. Tím pádem se mi v noci ani na rychlonabíječku nevyplatí jet.

Co se mi nelíbí, závady, co se mi líbí

Jak jsem už psal, nejvetší minus je přehřívání. A to i v běžném provozu při těch horkách, co byla. Stačí párkrát prudce šlápnout na plyn a teplota leze nahoru až do červeného. Už jsem to hlásil v servisu, vědí o tom a dokonce mi hodný pan přijímací technik pravil, že zrovna včera došly nějaké pokyny k tomuto problému a snad by se to mělo řešit.

Nicméně to znamená odvézt auto na Slovensko, tuším do Trnavy (Nissan by tam měl mít hlavní bateriový servis pro ČR a Slovensko ), a tam že by to měli nějak opravit. Co přesně bude zásah znamenat, nebo co se s tym bude dít, nedokázal říct, páč to ještě nevěděl. Má mi volat. Tak jsem zvědav. Bylo by záhodno to vyřešit.

Další závada byla v radaru, který se mi samovolně vypínal. Tím pádem nefungoval adaptivní tempomat, hlídání pruhů a já nevím co ještě. Jednou mi to dokonce samo přibrzdilo tak prudce, když jsem vezl zákazníky, že jsme si málem vyrazili zuby. Z ničeho nic.

Radar znovu zkalibrovali. Zatím je to v pořádku. Další závady to nemělo, pominu-li vrzající kastlík spolujezdce – opraveno v servisu. Sem tam něco vrže ve dveřích a klepe v kufru. Jsou to drobnosti, ale když je v autě parádní ticho, je každý zvuk rušivý.

Další věc, která mě rozčilovala, byla signalizace zapnutí zadních pásů. Funguje to následovně. Lidé si sednou a nepřipoutají se. Já se rozjedu. OK, nic nepíská. Za jízdy se odepnou, vysvlečou si bundu, pípá to. Zapnou se, přestane pípat. Vše zatím OK. Problém nastává v případě, že dojíždím a lidi se odepnou třeba když parkuju. Auto se ještě hýbe, začne to pípat. OK.

Problém je, že to pípá i ve chvíli, kdy lidé vystoupili a zavřeli za sebou dveře a já dal P na voliči směru. Stále pípá. A pípá do té doby, než celé auto vypnu. Pokud se rozjedu s nevyplým, pípá stále. A pípá dvě minuty. Paráda. Vepředu to funguje tak, že pípá, dokud neotevřou dveře. Nechápu tu logiku. Naštěstí to šlo softwarově vypnout. Takže už nepípám vzadu vůbec.

Pár věcí, co se mi, jakožto uživateli, nelíbí: měřím 184 cm, vážím 104 kg. Posed jako takový celkem dobrý, ale boční vedení sedačka nemá téměř žádné. Hlavová opěrka je nahnutá moc dopředu a tlačí mi hlavu dolů. Naštelovat jsem nepřišel jestli jde, každopádně při pokusu o to jsem ji pomalu urval.

Při mé výšce jde strašně špatně vidět na semafory. Musím se nahýbat, prostě hledím do stropu. Posaz vzadu celkem OK, místa dost. Kdybych byl ale o kousek vyšší, už bych pleší leštil stropnici. Z ovládání klimy a topení jsem byl zazačátku lehce zmaten. Nefunguje to tak jak v normálním autě.

Tady se musí první zapnout větrák, poté zapnout klimu/topení a nakonec nastavit teplotu. Nejde to v jiném pořadí. Je to nezvyk, ale je to asi logické. Trošku zmateně na mě působí velký palubní počítač – myslím ten nad ovládáním klimy uprostřed palubky. Je tam moc menu, některé jinak pojmenované, ale skočí tam stejná funkce. Ale je to o zvyku. Ten je v češtině.

Narozdíl od palubáku před vámi. Ten je pouze v angličtině. A taky se mi zdá takový nepřehledný. Co se týče audia, konektivita dobrá, bohužel Bose není možné hodit do příplatkové výbavy, pouze jako součást nejvyšší, takže zvuk na můj zvuk slabší, nevýrazný, nijaký. Naopak velmi spokojen jsem se světly. LEDky svítí naprosto parádně, jak potkávačky, tak dálky.

Automatické přepínání dálkových funguje bezvadně. Stějně tak se mi líbí adaptivní tempomat, který je nastaven velice pěkně. Pokud to stovnám s Audi A8 z roku 2016, tak je mnohem plynulejší. Hlavně na dálnici, pokud se před vás někdo zařadí, tak v klidečku zvolní na zvolený odstup. U Audi prudce zabrzdí.

Dokonce i LEDkové světla svídí lépe než na zmíněné Audině, kterou sem tam řídívám. Kufr ideální, velikostě na dvě plastové bedny zemáků (vyzkoušeno). Jízdní vlastnosti celkem dobré, těžiště nízko, ale zase auto celkově vyšší světlá výška.

Takže možu zákazníky vyvézt i po nějaké té trialové trati až k chatě, kterých je v okolí požehnaně. Ještě jsem si vzpomněl na jednu věcičku. Má to couvací kameru. Přes den dobrý, v noci kvalita obrazu výrazně klesá. To samé při dešti, dá se říct, že je nepoužitelná.

Reakce zákazníků

Za těch pár týdnů, co elektrárnu mám, se to samozřejmě u nás na „vsi“ rozkřiklo. Hodně lidí se hned chtělo svézt, prohlédnout a zkusit, jak to jede. Rád vše vysvětlím, popíšu, předám zkušenosti. Akorát mě to už někdy unavuje, když 8x denně odpovídám na standardní otázky typu kolik to dojede, jak se to nabíjí, za jak dlouho, kolik to stojí atd.

Ale OK, jsem trpělivý, beru to, nikdo to tu široko daleko nemá a je to nové odvětví automobilového průmyslu. Co se týká úplně cizích zákazníků, sem tam někdo pozná, že to je Leaf, ale většinou po rozjezdu přijde otázka, co že to mám za auto a motorizaci, že to nejde slyšet.

Mám na to mou krásnou odpověď, že tam je motor z cirkulárky. Chvilku hledí, ale většinou pochopí. A opět vysvětluji a dělám osvětu. Skoro pokaždé nenápadně ukážu maximální zrychlení. Pak příjde oznámení, které je z 99 % stejné a to, že to je paráda, že to neskutečně táhne (což celkem souhlasím, fakt to jede hodně svižně a to i do hodně prudkého kopce plně naložen), že je to jejich první jízda elektromobilem a že se jim to moc líbí.

Za celou dobu jsem zatím narazil jen na jednoho chlapa, co brblal, že to je na houby, že na houby dojezd, nejde slyšet motor a že prostě celé auto špatně. Jinak ohlasy pozitivní, což mě těší.

Závěr, hodnocení

Nový Nissan Leaf je zajímavý vůz. Kdyby neměl pár much a jednu masařku, o kterých jsem se zmiňoval, byl by to skoro dokonalý stroj (v rámci možností). I tak bych řekl, že jde o velice slušné auto, pohodlné, ideálně veliké, pro příměstské cestování zcela dostačujicí. Bohužel je teprve začátek doby elektromobilní, takže ceny a dojezdy nejsou pro každého.

Osobně říkám, že pokud člověk nenajede minimálně 50 000 km ročně, je pro něj nový elektromobil ekonomický nesmysl. Já to vč. soukromých kilometrů určitě najedu, takže se mi i přes vyšší pořizovačku vyplatí díky velmi nízkým ostatním nákladům – kilometrové náklady na palivo jsou cca 50 haléřů.

Ostatní vícenáklady nemohu soudit, mám to moc krátkou dobu, navíc v záruce. Jsem moc zvědav, co přinese budoucnost. V součastnosti si myslím, že nové elektrárny jsou pouze pro fandy a pro ty, co opravdu najedou spousty kilometrů okolo komína, jako já. Osobně bych bral ještě minimálně 100 km dojezdu navíc, což by 60kWh Leaf, který má přijít po novém roce, mohl splnit. Možná bych prodal tohle a koupil šedesátku.

Uvidíme. Nebráním se samozřejmě jiné značce, určitě budu sledovat a pokud se něco objeví, půjdu omrknout a projet. A pokud by chtěl někdo omrknout, svézt se a pokecat, tak zavítejte k nám do Bystřice, případně na Hostýn, načerpat trošku té životní energie. Budu rád, pokud budu moct probrat zkušenosti ostatních třeba s ostatními elekrárnami.

Taxislužbu Karla Červenky najdete také na Facebooku.

vlastní

192 Comments on “UŽIVATELSKÝ TEST: Jak slouží nový Nissan Leaf s 40kWh baterií jako elektro-taxík?”

  1. *Už jsem to hlásil v servisu, vědí o tom a dokonce mi
    *Už jsem to hlásil v servisu, vědí o tom a dokonce mi hodný pan přijímací technik pravil, že zrovna včera došly nějaké pokyny k tomuto problému a snad by se to mělo řešit.*
    Je to odpoved technika ze servisu.

    Napsal jsem dopis na Nissan (s odkazem na vas clanek) a dostal odpoved))
    *V návaznosti na článek s přehřátím baterie. Problém byl s řídící jednotkou, která je v nově vyrobených vozech již upravená, aby k tomuto nedocházelo.*
    Sem moc zvedavy kde je pravda

    1. Ano, to samé mi řekli jednak v autorizaku a druhak mi volal
      Ano, to samé mi řekli jednak v autorizaku a druhak mi volal nekdo z nissanu pro cr. Jednotky ale ještě nejsou, jak budou, tak mě budou informovat. Ale moc tomu nevěřím, spíš to posune ukazatele teploty a posunou teplotu cerveneho a „je po problému“. Na oko.Ale třeba se pletu.

      1. Tohle se opravdu nedá řešit výměnou ovládací jednotky,
        Tohle se opravdu nedá řešit výměnou ovládací jednotky, ty baterie se hřejí ve všech autech. V létě při nabíjení Soulu se při dosažení určité teploty okamžitě a slyšitelně rozeběhne ventilátor chlazení baterie.

  2. Tak jsem viděl vaše auto v sobotu odpoledne na nabíječce
    Tak jsem viděl vaše auto v sobotu odpoledne na nabíječce ČEZu v Olomouci. Asi máte velký problém s přehříváním baterie. Než jste odjel od stojanu, na druhém se mezitím nabila moje Kia, i3 jednoho rozumného pána a Zoe začínajících elektromobilistů půjčeného od ČEZu. Nebo že by bylo třeba důkladně využít investované peníze do čipu? Holt 100% je 100%.

    1. Jjj, to jsem tam pak kecal s obouma.A byla zrovna baterie tak
      Jjj, to jsem tam pak kecal s obouma.A byla zrovna baterie tak prehrata normální jízdou, že to nabíjelo 17kw!! Byl jsme skoro prázdný,nabijek jsem tusim do 87%, než se to nabilo, tak to trvalo přes dvě hodiny. Taky jsen byl vztekly jak pes.

      1. Zdravim. Touto cestou si dovoluji dotaz:
        Jak je to s topenim

        Zdravim. Touto cestou si dovoluji dotaz:
        Jak je to s topenim Leafa pri venkovnich teplotach 0…+5stC, kdy by melo topit tep.cerpadlo (u 24tky tomu tak je) a to ve vztahu k ukazateli dojezdu.
        Mne totiz prekvapila pri test.jizde prave pri +3stC ta vec, ze kdyz jsem si nastavil klimatizaci pro porovnani (17.5st a rezim Auto), tak infotainment ukazal dojezd 178km z puvodnich 233 a tedy o 55km mene. To, pokud pouziji spotrebu 17 na sto znamena, ze na tech 178km spotrebuje asi 9kWh (3 hod jizdy), coz je prave pro pripad topi-li tep.cerpadlo neuveritelne mnoho. Moje pozorovani je o spotrebe asi 250Wh (a po delsi trase i prerusovanych) a tak spotrebuji po 3 hod jen 0,75kWh.
        Mate tedy prosim vlastni zkusenost?
        Diky za Re.

    1. Hlavne jestli pak taxikar myslel na to ze zaruka na baterii je
      Hlavne jestli pak taxikar myslel na to ze zaruka na baterii je jen 160 tis. Km coz mu bude stacit tak na tri roky. Z moznych 8 let coz je podle me skoda. To auto je navrzene na normalni rodinny provoz 15 az 20 tis. Km rocne. Nikoliv na dvousmenny taxi provoz.
      Jinak super clanek bez predsudku. Doufam ze otevrel oci vsem zastancum cistych elektrik, ze elektropohon neni idealni uplne vsude hlavne ze se nehodi na dalky a dalnice.

      1. Samozřejmě, že jsem na to myslel a troškou se toho bojím.
        Samozřejmě, že jsem na to myslel a troškou se toho bojím. Nicméně mi napište jediné nové auto, které je vhodné na taxi. Vůbec žádné. Každé se bude víc či min srat.doby starých mercedesu, octavii,volv a jiných aut, co najednou půl míče jsou dávno pryč. Navíc každé druhé služební auto nejede 100 000km ročně a víc. Tomu ja se ani nepřiblížím. Navíc si to auto na sebe vydělává, takže s nejakema nakladama se pocita a netrapi me to

            1. Ano, o tom se nepřu, ale po zkušenostech bych si dovolil
              Ano, o tom se nepřu, ale po zkušenostech bych si dovolil tvrdit, že pokud baterie nestárne věkově, ale spíše používáním, vydrží u 25 kWh malobaterkáče tak 200000 km do rozumné použitelnosti a u 40 kWh středněbaterkáče to klidně bude těch 500000 km, protože u 40 kWh lze zkousnout větší degradaci, než je to auto fakt nepoužitelné.

                1. Každopádně je to super test, při takové zátěži. Když
                  Každopádně je to super test, při takové zátěži. Když občas přihodíte nějaké dojmy, bude to prima!

                2. Nějak nerozumím nájezdu km. Za zhruba měsíc jste najel
                  Nějak nerozumím nájezdu km. Za zhruba měsíc jste najel 10.000km, což by bylo cca 100.000km/rok a zde teď píšete, že víc než 50.000km/rok nenajedete…

                3. Ano…na taxi max 50 plus cca 15 soukromě. Je to jednoduché.
                  Ano…na taxi max 50 plus cca 15 soukromě. Je to jednoduché. Je sezóna,je tu chatova oblast, jsou zabavy, festivaly, sezona na Hostyne. Cili teď těch 8 zamesic dam. Od října do prosince se nejezdi vůbec, to samé platí únor až duben.

          1. 1) Kapacita aku je malá, pokud by měl dostatečný dojezd s
            1) Kapacita aku je malá, pokud by měl dostatečný dojezd s nabíjením 50-100% aku, pak by argument s kapacitou aku měl smysl. Nyní ne. Akumulátor vybijí do minima a právě plné nabíjecí cykly snižují životnost.
            2) Akumulátory se v Leafu očividně neustále přehřívají a to je také hřebíček do rakve. Auto neuhlídá teplotu při dobíjení ani při jízdě.
            U elektroaut je podstatná část pořizovací ceny tvořena právě cenou akumulátoru, takže ojetá jsou ta auta prakticky neprodejná.

            Tady je stav aku Leafu 1. gen, měl najeto 25 tis. km a zdraví aku pouze 65%. http://i.imgur.com/YeqalG2.png
            To auto najelo reálně už jen 100km. „Akumulátory“ při jízdě doslova mizely před očima.
            Akumulátor měl za sebou jen 489 nabíjecích cyklů a žádný rychlonabíjecí.

        1. S tím účelovým určením aut je to v Evropě vůbec
          S tím účelovým určením aut je to v Evropě vůbec problém. Ani se Vám nedivím, že s tím máte potíže. Určitě by jste bral londýnské taxíky, dnes už taky v elektroverzi a range extederem. Jediní, kdo to u nás dotáhli do konce, jsou hasiči a zdravotníci, ti druzí ovšem jen u rychlé pomoci. Jinak jde všude o sprosté konfekční vozy, lehce poupravené se spoustou kompromisů.
          Každý chudák s Tranzitem z PPL pak kouká na UPS káry, které tady přišly díky tlaku UPS z USA a je to opravdu účelové auto na rozvoz balíků a pošty. Jak uspořádáním řidičova pracoviště, tak přímým průchodem do nákladního prostoru, jeho uspořádáním a konče bezpečným výstupem z vozu na chodník, ne do vozovky. A takových vychytávek je tam mnoho.
          Podobně se česká státní i městská policie musí sklonit před vozem Dodge Charger obecních strážníků Lázní Bohdaneč https://mp.bohdanec.cz/o-nas/, ovšem to je opět dovoz a dar partnerského města z USA. takže včetně míst na odložení obušků, tonf, zbraní a dokonce i čepic. O dalším perfektním vybavení nemluvě.
          Ovšem podle toho, jakým nářadím vybavíte dělníka, pak jeho práce vypadá. Tady je obrázek zbytku sboru, vše civilní předělávky typu vysílačka, maják a reklamní polep, pokud je to auto vůbec jejich a nejde jen o zápůjčku http://forum24.cz/lifestyle/2017/05/10/cim-jezdi-ceska-policie-podivejte-se-na-nejzajimavejsi-auta-ve-sluzbach-zakona/.

        1. Pojištění vozu nemá žádnou souvislost s tím, jak se k
          Pojištění vozu nemá žádnou souvislost s tím, jak se k záruce postaví výrobce vozu. Audi, BMW, Mercedes (osobní zkušenost, ve smlouvě jsem to nenašel) nijak u nového vozu nelimituje záruku (ani prodlouženou) při použití vozu jako taxi.
          Spíš mám pocit, že jsou rádi. Protože taxikář ujede limit 150 tisíc během 2 let a nevyčerpá zbytek záruky do 4(5) let.

          1. Když si můj příspěvek přečtete, uvidíte že jsem
            Když si můj příspěvek přečtete, uvidíte že jsem nenapsal, že ta souvislost tam je.
            Ale rozdíly mezi prodejem čehokoli soukromé osobě a firmě jsou realitou. Když si koupíte cokoli na soukromou osobu, máte 2-letou záruku, při objednávce přes internet dokonce s možností vrácení do 14-ti dnů. Na firmu je záruka rok bez možnosti vrácení. Samozřejmě dodavatel může záruku prodloužit.
            Co se týká konkrétně Hyundai Ioniq, záruka soukromé osobě je 5 let bez omezení počtu ujetých kilometrů na pohonnou jednotku, řízení, odpružení a brzdový systém a akumulátor má záruku 8 let nebo 200 000 km, podle toho, co nastane dřív.
            Pro firmu jsou podmínky takovéto.
            Minimálně 3 roky nebo 100 000 km na vozidlo, minimálně 5 let nebo 100 000 km na elektrické komponenty vozidla, minimálně 7 let nebo 100 000 km podle toho, co nastane dříve, na pokles kapacity baterie pod 75 procent hodnoty nové baterie.
            Konkrétní údaje z mých smluv.

            1. Dle dikce zákona máte pravdu, ale realita je jiná. Ještě
              Dle dikce zákona máte pravdu, ale realita je jiná. Ještě jsem u nákupu aut (zatím tedy Škoda, BMW, MB a Audi) nezažil, že by dvouletou záruku krátili na roční u nákupu na IČ. Nebo dokonce rozlišovali prodloužené záruky pro FO a OSVČ/PO.
              Holt Huyndai je Huyndai. Aspoň vím, že u nich kupovat nebudu. Ale podle Huyndai nemůžete soudit ostatní.

      1. U myho leafa 30kwh 2016 tacho 102tis pokles kapacity o 15%.
        U myho leafa 30kwh 2016 tacho 102tis pokles kapacity o 15%. vim o dalsim s necelymi 50tis km a je na 92%. Osobne mam jeste problem s prevodovkou, cekam na vymenu, v servise potvrdili na zaruku ale odsouvaji ze nemaji cas.
        Bylo by faj priznat ze leafy jsou pekne sracky. Spotreba velka, motor koncepcne zastaraly, na svuj vykon strasne obrovsky a tezky. Baterka tezka, clanky s mizernou energetickou hustotou, navic bez chlazeni dostavaji naprdel. U nove verze nebude pravdepodobne problem s zivotnosti clanku ale auto bude na delsi vzdalenosti pouzitelne asi tak jako by nemelo chademo.
        Nekdo kdo ma podobne zkusenosti nebo naopak muze povrtdit ze ma temer nulovy pokles kapacity po nekolika letech provozu a stovkach cyklu na chademu?

        1. Tak já Leaf 2016 30kWh nájezd 57.000 km teď v servisu na
          Tak já Leaf 2016 30kWh nájezd 57.000 km teď v servisu na dvouletý prohlídce v Průhonicích. Chtěl jsem změřit baterii a neumí to. Nicméně na palubce stále plných dvanáct dílků a nepozoruji žádný úbytek na dojezdu. Takže u mě spokojenost ( ne že by to nešlo líp ). S autem žádnej problém. Možná jsem měl štěstí. Ale to jsem celej já, nooooo 🙂

        2. zase bych to nehodnotil jako sračku. Prodalo se jich cca
          zase bych to nehodnotil jako sračku. Prodalo se jich cca 300tis a všichni kupující asi nebyli na palici. Především v posledních cca třech letech prodeje už bylo k dispozici dost detailů jak se první generace chová. Znám lidi co jim vyběhla po 100tis km ojnice z bloku motoru u Octavie a asi nebude tvrdit, že Octavie jsou sračky. Prostě jste asi měl smůlu na špatný kus nebo se Vám při užívání auta přihodilo něco co mělo na baterii vliv. Spotřebu mám průměrně cca 14 léto, 16 zimu. Baterie je těžká jako u jiných aut v dané kategorii a době vzniku auta.
          Tím nechci tvrdit, že auto nemá mouchy – chtěl bych větší kapacitu bat., chybí mi zadní tažné , prověšují se mi dveře u řidiče, ovládání infot. taky není nejšťastnější, atd. ale jinak za mě zatím po 100tis spokojenost – věděl jsem co kupuju a nebudu ho mít na věky, ale zatím si ho ještě nechám.

    1. Opravdu jezdíte 500 km v kuse po dálnici 140 km/h? A proto
      Opravdu jezdíte 500 km v kuse po dálnici 140 km/h? A proto jsou pro Vás auta, co to nedají, nepoužitelná?
      Nissan Leaf dá v těch 120 km/h Brno-Ostrava, což je myslím pro naši malou zemičku dostatečná vzdálenost na 1 nabití.
      S Teslou určitě počítejte, nejlevnější verze stojí jen dvojnásobek Leafu2 a má 60 kWh baterii. Když se spotřebou vejdete do 20 kWh/100 km, tak ujedete 300 km.

            1. Dva extremisti se tu sešli 🙂
              Radovan, který je

              Dva extremisti se tu sešli 🙂
              Radovan, který je přesvědčený, že je ekonomicky a ekologicky výhodné nahradit všechna auta elektromobily.
              A Anonym, který nechápe, že jsou projekty, kde jsou elektroauta výhodná, jako třeba Karlův taxík.

  3. Wow, ďíky za hodně pěknej článek! Supr popsaný
    Wow, ďíky za hodně pěknej článek! Supr popsaný zkušenosti, baprosto vyčerpávající a kompletní. Nechybíí tam snad nic a navíc mi to připadá objektivní, prostě tak jak to je se vsím všudy. Jo a hodně se mi líbí to, že jste tam u vás zasel sémě elektormobility, když to řeknu takhle trapně :), ale mě to tak prostě pripadá, každej kdo se tím sveze to najednou bude eauta v mnohem lípším světle a určitě si to v hospodě nenechá pro sebe 🙂

    1. Šance, že potkáte auto je veliká. Ale pokud to bude v
      Šance, že potkáte auto je veliká. Ale pokud to bude v dopoledních hodinách, bude jezdit na Hostýn bratr. Ten sice nadšení sdílí také, ale pouze jako řidič. A jelikož jezdí jen svátky a víkendy dopoledne, tak moc zkušeností s tym nemá za tu dobu. Každopádně když bude chut pokecat a budete tady i po 12 hodině, klidně zavolat na mé taxičíslo 605958358. Rád omrknu i elektroskútra, protože jsem o něm taky chvilku přemýšlel.

  4. Ta to je super, konečně dostane Laef 2 pořádně do těla a
    Ta to je super, konečně dostane Laef 2 pořádně do těla a dozvíme se spousty dalších detailů, které jsou v běžných testech i běžném ježdění prostě nedosažitelné.
    Navíc dostává auto zabrat v různém terénu, různých režimech město/mimo město/dálnice a při práci vždy s více lidmi na palubě.
    Ještě otázka na pana Červenku – v jakém jízdním režimu jezdíte? Eco, Normal…..

    1. Po zkoumani a zkouseni jezdim normal na D a dobrzduju normalne
      Po zkoumani a zkouseni jezdim normal na D a dobrzduju normalne pedalem, jak chci. Naucil jsem se vyuzivat na brzdeni naplno rekuperaci,kterou stejne ovladam brzdovym pedalem, takze mi prijdou ostatni rezimy zbytečné. Nenajel jsem na zadny rezim vic. Eko nepouzivam, je to v noze, ePedal taky ne.

      1. Je to o zvyku. Já jsem třeba vyloženě šel po režimu B,
        Je to o zvyku. Já jsem třeba vyloženě šel po režimu B, který se v nižších výbavách u Leafu nedodává – hlavně proto, že jsem už pred tim s jiným ev měl najety desítky tisic km. Pro mě je to velmi pohodlné a taky dynamika auta při jízdě stylem zrychlit/zpomalit a zase zrychlit, je mnohem lepší. Min odpadá to prehazovani nohy z jednoho pedalu na druhý a zpět. Jinak hojně využívám tempomat. Jak, ale říkám, je to o zvyku.

      1. No jezdit v zimě v kulichu a nejlíp ještě za kamionem
        No jezdit v zimě v kulichu a nejlíp ještě za kamionem musí být teda zábava. Přitom stačilo přidat 15-25kWh a bylo po problémů s dojezdem po ČR i v zime. Ale to to radši dokurvi chlazením baterie a maximálnímu 145victonejede.

        1. To je zase perla. Auto má tepelné čerpadlo, vyhrivany
          To je zase perla. Auto má tepelné čerpadlo, vyhrivany volant i sedacky. Jejich zapnutí má minimální odběr. Navíc je tu možnost dálkového předehřevu nebo předvychlazeni. Plácáš nesmysly. Ale souhlasim, že 40-60kWh baterie by byla mnohem lepší.
          Jinak pro tento typ auta je 145km/h (tachometrových 161) zcela dostatečná maximalka. Navíc pokud je dána omezovacem, tzn tuto rychlost tam máš hned.

          1. Prostě ten Leaf2 je zase nedodělek. Nejdou sice úplně
            Prostě ten Leaf2 je zase nedodělek. Nejdou sice úplně blbě,ale kurwa soudruzi,když nemám síť nabíječek ala Tesla tak tam aspoň vrazím těch 60kWh hned a ne až mě teče za rok a půl do bot. To že omrdali chlazení,maximálku atd. je už jen drobnost.

            1. Je to přece o penězích. 40 je levnější jak 60. Taky 60
              Je to přece o penězích. 40 je levnější jak 60. Taky 60 vzhledem ke stejnému prostoru v podlaze auta už určitě bude muset mít vyřešeno zmíněné chlazení, tak třeba toto zrovna dolaďují 🙂
              Osobně mi vyšší maximalka (tachometrovych 161) vůbec neschází. Navíc je tam téměř hned.

  5. A neexistuje k tomu vozu nejaka ctecka do diagnosticke OBD
    A neexistuje k tomu vozu nejaka ctecka do diagnosticke OBD zasuvky ktera Vam poskytne vic informaci. Napriklad u Priusu nebo RAV4 a Aurisu se pouziva neoficialni aplikace hybrid assistant do mobilu a tam clovek vidi i detailnejsi technicke udaje o tom co auto dela a zda ridic mohl neco udelat lepe.

    Pokud nabijite doma asi bych se zamyslel jestli si tam pod auto neumistit nejakou poradnou ‚prumyslovou mraznicku‘ 😀 nebo poradny vetrak kdyz to takhle podelali.

  6. Děkuji za kladné reakce. Zatím si to stále užívám,
    Děkuji za kladné reakce. Zatím si to stále užívám, baví mě to. Hlavně ta akcelerace do nějakých 80 km/h. Zrovna před chvilkou jsem vytrestal drsného mlaďochas octaviou RS :-))) Jinak na kontakt ze servisu ohledně přehřívání stále čekám. Jak jsem psal v článku, tak nevěděl ani technik, jaký způsobem se to bude řešit. Normálně by mi to asi nevadilo, ale když se fakt lítá o víkendu v noci, chytnu kšeft někde poblíž nabíječky, tak je to prostě na houby tak dlouho čekat. Kor když vím, že to umí dvojnásobek, ale prostě teplota to nedovolí. Tento víkend v noci jsem potřeboval nutně nabít, ale nemělo cenu jet na rychlonabíječku, protože teplota byla zase vyšší, čili by to nabíjelo zase max 25KW. Odpískal jsem to, pichl to na 6,6KW a šel jezdit na hodinu a půl spalovákem. Škoda toho no… Jsem zvědav, jestli se to nebude kazit, mohu pak sepsat recenzi třeba ve 100 000 km. Uvidíme 🙂

    1. Pokud Nissan selze, co hack ve stylu „urob si sam“? Adapter
      Pokud Nissan selze, co hack ve stylu „urob si sam“? Adapter Type2 na Schuko a vykonnejsi ventilator na 230V, co bude foukat na spodek auta. Asi by to nebyl zazrak, ale trochu by pomoct mohlo (vzhledem k tomu, ze spodek baterie je jedina odkryta plocha, pres kterou se to muze chladit).

    2. Mozno by ste mal zvazit kupit prenosnu nabijacku
      20kW DC

      Mozno by ste mal zvazit kupit prenosnu nabijacku
      20kW DC Chademo. Mohli by ste ju pouzivat doma na 32A petkoliku, alebo tam, kde je k dispozicii typ2 22kW. Stoji dost penazi, no pri vasom pouzivani Leafa, ked ste vecsinou odkazany len na nabijanie 6,6kW by sa mozno oplatilo zainvestovat.
      https://www.greenbusinesstrade.com/product/134/20kw-portable-ev-fast-charger-with-chademo-and-ccs-plugs
      https://twincar.sk/chargers.php#20kw_portable

            1. já bych to neřešil jestli mají 1 nebo 10 aut :-)),
              já bych to neřešil jestli mají 1 nebo 10 aut :-)), každopádně je dobře že taxikáři kupují EV auta o 106, sice ne kvůli ekologii ale kvůli vyšší marži na ujetý kilometr ale i tak je to super, pokud se EV prosazují cenou oproti spalovákům i při vyšší pořizovací ceně

              1. Jenže u stanice za 7000€ sakra budete řešit, zda mám
                Jenže u stanice za 7000€ sakra budete řešit, zda mám nebo nemám 1 nebo 10 aut. Jinak to ekonomicky nevychází, taxikář myslí hlavně ekonomicky.

                Jinak nesouhlasím s vaším názorem, že taxikáři kupují EV o 106, ani že by měli vyšší marži na km. 99,99% taxikářů si koupí za 300-400 tisíc Kč auto, najedou na něm dalších 200 tisíc km a pak ho prodají dál. Ekonomicky to vychází nejlépe.
                Jinak o vyšší marži na km si můžete nechat zdát, protože sice máte nižší provozní náklady, ale zase vysokou amortizaci, kterou do toho musíte započítat.ě

                1. Taxikář myslí ekonomicky a proto ten chytrý s nájezdem
                  Taxikář myslí ekonomicky a proto ten chytrý s nájezdem 400 tis km za životnost vozu kupuje dnes první EV.
                  Ten kdo jich koupí víc, potřebuje i nabíjecí stanici. Dostupná je např Efacec za 499 tis bez DPH.
                  A pokud využije dotace, nakupuje za ceny ICE vozidel.

                2. Tak tu asi máme jen hloupé taxikáře, protože kolem sebe
                  Tak tu asi máme jen hloupé taxikáře, protože kolem sebe nevidím žádného, co by kupoval více elektroaut a nabíječku za 600 tisíc k tomu.

                3. Máte asi pravdu, není jich moc co koukají dál do
                  Máte asi pravdu, není jich moc co koukají dál do budoucnosti.

                4. Oni hlavně koukají jak vydělávat a uživit rodinu. Na
                  Oni hlavně koukají jak vydělávat a uživit rodinu. Na koukání do budoucnosti jsme tu zatím my ostatní, co nákupem drahým elektrohraček zlevňujeme tyto hračky všem ostatním v budoucnosti. 🙂

              1. Sdílet je vopruz. Už vidím, jak si ji namontuje doma a
                Sdílet je vopruz. Už vidím, jak si ji namontuje doma a manželka bude nadšená, že ostatní taxikáři tam u nich budou každý den na dvorku. 🙂
                A pokud to bude nabízet veřejnosti, tak to už je další podnikání se všemi starostmi a to asi nebude to, co taxikář bude chtít dělat, ten chce vydělávat ježděním.
                Vaše úvahy jsou jen „coby, kdyby“ a realizovat se to dá těžko. Ostatně to můžete zkusit sám. Ostatním říkat, jak ostatní to mají dělat, to umíme každý.

                1. Založí si klub a rázem to není veřejná nabíječka ;-D
                  Založí si klub a rázem to není veřejná nabíječka ;-D

                2. Jojo, snem každého taxikáře je starat se o nějaký
                  Jojo, snem každého taxikáře je starat se o nějaký klub.
                  Bože můj, oč více jsou lidi odtržený od reality, tím více dokáží radit ostatním, jak a co mají dělat…

                3. Není problém sdílet rychlonabíječku. Třeba v systému
                  Není problém sdílet rychlonabíječku. Třeba v systému evmapa jen jako náhradou nákladů bez zisku. Jen tomu začínají politici házet klacky pod nohy povinnými hlášeními a dalšími „maličkostmi“, asi jako předobrazem jejich zdanění. a když ji chci veřejnou, ale převážně pro sebe, tak nejlépe odradí cena 10,- Kč za 1 kWh a více.

                4. No to jsem měl právě na mysli, proč to není tak
                  No to jsem měl právě na mysli, proč to není tak jednoduché, jak si někteří myslí…

                5. Moje úvahy nejsou coby kdyby. Sám to dělám a
                  Moje úvahy nejsou coby kdyby. Sám to dělám a neřečním.
                  Mám dva roky taxi Soul EV, druhý Soul EV jeden rok, půl roku soukromé BMW i3 a teď nově 4x Taxi Hyundai Ioniq.
                  Rychlonabíjecí stanici rok a půl a tři wallboxy.

                  A vy???

                6. Gratuluji! (vážně!)
                  To jste těch 0,01%, jak jsem psal

                  Gratuluji! (vážně!)
                  To jste těch 0,01%, jak jsem psal výše. Já sice netaxikařím, ale můžeme porovnat čísla, protože mám pár známých taxikářů. Teď mne jeden nedávno vezl na otočku z Prahy (ujedete 200 km po dálnici a hned na další šichtu?), vezl mne sice starším MB-E (nabídne Soul či Ioniq jeho komfort?), tak jsme se o tom bavili. Já, jako majitel i3, on jako majitel dieselu.
                  Rozdíl v nákupu/prodej má cca. 200 tisíc, náklady na servis zhruba 150 tisíc a natočí na tom kolem 200 tisíc km. Průměr má 6,6 l/100km, což mu dělá 422 tisíc Kč. Rozpočteno na km to je cirka 4 Kč/km.
                  Ani já se svojí i3 se nedostanu na tyto náklady. A to jezdím skoro zadarmo, ale po započtení ztráty při prodeji i3 se dostanu vysoko nad tyto náklady. A to nedojedu ani z Plzně do Prahy a zpátky bez nutnosti nabíjení.

                7. Bude potřeba občas zavítat nejen na hybrid.cz, ale i do
                  Bude potřeba občas zavítat nejen na hybrid.cz, ale i do reálu a třeba se v Olomouci svézt taxi elektrikou http://www.ecotaxiolomouc.cz/.
                  K Vaší cestě do Prahy taxíkem na otočku 200 km po dálnici bych uvedl jen to, že jste těch 0,01% lidí, co to dělá. Ostatní to jedeme vlakem.

                8. Tak určitě počítejte s tím, že až budu v Olomouci, tak
                  Tak určitě počítejte s tím, že až budu v Olomouci, tak se s vámi velmi rád svezu. 😉
                  Jinak k té cestě do Prahy na otočku… Asi záleží na klientele. V Plzni je dost lidí, co taxíkem jezdí do Prahy (většinou letiště nebo na pařbu). Kamarád, který mě vezl z té Prahy (musel jsem tam jet odevzdat auto a hned se dostat zpátky), tak tam jezdí min. 2-3x týdně.
                  Ostatně já už taky. Bez papírů mě stojí jedna cesta 1800 nebo 3000 za dvě cesty. Když někam letím, spočtu si cenu parkování, náklady na cestu, únavu, tak ty 3 litry mu rád zaplatím, že mě tam odveze a po návratu přiveze. Bez prodlení, nemusím se plahočit s kuframa na nádraží, jet vlakem, pak se zase plahočit od nádraží domů…

                9. To že jedou 4 chlapi na pařbu taxikem do Prahy bych asi
                  To že jedou 4 chlapi na pařbu taxikem do Prahy bych asi pochopil, zvláště když mají 2‰, tak to vypadá jako skvělej nápad, ale že by někdo jel na letiště taxikem, když ho parkování na 14 dní bude stát 2x méně, no nevím, stát se může všechno.

                10. Asi si neumíte spočítat všechno.
                  Parkování 14 dnů na

                  Asi si neumíte spočítat všechno.
                  Parkování 14 dnů na letišti (GO Parking – 1400,- Kč). Zbývá 1600,- Kč. Doprava (palivo 35 Kč/l, 190 km, spotřeba 10l/100km, celkem 665,- Kč), amortizaci (ztráta hodnoty s každým km + servis) auta počítat pro zjednodušení nebudu. Zbývá tedy 935,- Kč. A co si těchto 900,- Kč kupuji? Nemusím řídit (především zpátky, kdy jsem rozlámanej z letadla a řídit převážně v noci), auto mám v garáži a jsem více v pohodě, cestou se mohu i prospat. To mi za těch 450,- Kč za jednu jízdu stojí….

                11. Jó v Praze je draze. A letiště je, se svými často
                  Jó v Praze je draze. A letiště je, se svými často monopolními či duopolními službami, taková špička ledovce. O nedořešené hromadné dopravě z centra od metra, vlaku a autobusů, nemluvě. Taxikářské mafie na něm jsou taky hezká vizitka hlavního města. O přechodném řízení toho všeho politiky se radši nezmiňovat. Prostě taková naše koncentrace neschopnosti, vyčůranosti a korupce na jednom místě.

                12. Já třeba bych nejel taxikem ani z okolí Prahy ( mám 35
                  Já třeba bych nejel taxikem ani z okolí Prahy ( mám 35 km), protože běžné taxi stojí 1200 jedna cesta, nějaký shnilý Uber asi ano, bude stát 600. Z Plzně jestli přijede taxi třeba o půlnoci na letiště za 3000, tak klobouk dolů i tak je to 6000 cesta na letiště a zpět, jestli tedy počítám správně. Jestli někdo jede z Plzně na letiště za 1500, pak to je asi armáda spásy.

                13. To je mi, jako zákazníkovi jedno. Těch 3 tisíce je za dvě
                  To je mi, jako zákazníkovi jedno. Těch 3 tisíce je za dvě jízdy. Tj. jedna jízda za 1500. Je to samozřejmě bez dokladu a jsem kamarád (jezdím výhradně s ním i po Plzni).
                  Pokud bych měl jen jednu jízdu, tak to mám za 1800. Ale i kdybych to měl za 3600,- tak se mi to v celkových nákladech stejně ztratí.

                14. Pak tomu rozumím, mě kamarád na letiště vozí zadarmo,
                  Pak tomu rozumím, mě kamarád na letiště vozí zadarmo, pravda najede kvůli mě třeba 60 km, tak mu vnutím alespoň láhev dobrého vína za 250 Kč.

          1. Marně přemýšlím, v čem se může vyplatit investovat 150
            Marně přemýšlím, v čem se může vyplatit investovat 150 tis. Kč do soukromé nabíječky 20kW. Chápu, že přenosná nabíječka umožní rychlejší nabíjení na 22 kW veřejné nabíjecí stanici (nebo pevné provedení) a tedy auto při nabíjení není odstavené delší dobu a nepřichází o zákazníky, ale to je jen v pčípadě, že v okolí není rychlonabíjecí stanice. Pokud bych uvažoval, že díky pomalému nabíjení přijdu o 250,- kč zisku denně, pak bude návratnost nabíječky 2 roky, pokud to bude 500,- pak je to rok. Ale to jenom teoretizuju ohledně propadu zisku. Rozhodně je to ale pohodlné mít na svém parkovišti nabíjecí stanici

    3. mám už dost přes 100tis km na Leafu, celoroční kombinace
      mám už dost přes 100tis km na Leafu, celoroční kombinace delších i kratších tras a s přehříváním má problém i první generace – asi ne tak zásadní jako 2. gen, ale zrovna v sobotu, jsem jel cca 400km / hodně dálnice, 3x rychlonabíjení – a už jsem byl taky na hranici červeného pole a to nebyl žádný pařák. Jízdou ovšem následně teplota malinko klesla. Můžete se případně mrknout na http://www.qauto.cz

    4. Super článek, jen bych možná opravil to prvenství 🙂 Já
      Super článek, jen bych možná opravil to prvenství 🙂 Já si objednal Leafa v den otevření rezervačního systému 4.10.2017 na základě informací z hybridu z 3.10.2017. Dealeři Nissanu ještě o ničem neměli ani tušení a vše museli prověřovat. Vůz jsem pak přebíral 12.3.2018, ale to není důležité. Hlavně, že auto funguje a panuje naprostá spokojenost. Aktuálně mám najeto 6.000km a kromě popsaných potíží při opakovaném rychlém dobíjení a následnému snížení dobíjecího výkonu, vše funguje jak má. Většinou nabíjim pomalu přes noc, tak je zatím vše ok. Jinak děkuji Hybridu.cz za super články a propagaci elektromobility. 🙂

        1. Zvláštne čakacie lehoty u Vás v CZ. Ja som objednával v
          Zvláštne čakacie lehoty u Vás v CZ. Ja som objednával v polke januára a povedali mi, že bude koncom apríla. Boli tam nejaké pakety navyše, takže musel ísť do výroby, nebolo nič predobjednané v tej konfigurácii. Nakoniec to bolo v polke apríla (4.mesiac) dodané.

              1. Maji. Pry vymeni nejakou ridici jednotku. Coz je ale nesmysl
                Maji. Pry vymeni nejakou ridici jednotku. Coz je ale nesmysl podle me, protoze se to prehriva proto, ze je horko. Ale nejlepsi je zavolat na infolinku Nissanu a rict jim, ze je to nepouzitelne na rychlonabijeni. Ze se to furt prehriva. Ze tak je to nejlepsi možný způsob,jak je k necemu dokopat.ja tam volal.

                1. Nejlepší je požadovat vrácení peněz (ideálně dopis od
                  Nejlepší je požadovat vrácení peněz (ideálně dopis od právní kanceláře), protože auto neplní parametry uváděné výrobcem, to je pak jiný fofr.

                2. Ale Nissan nikde nesliboval, kolik to ujede v kuse a jak
                  Ale Nissan nikde nesliboval, kolik to ujede v kuse a jak rychle to potom bude nabíjet. Nebo se pletu?

                3. Oni to slibují pořád, jen se trochu jistí malým písmem:
                  Oni to slibují pořád, jen se trochu jistí malým písmem: „RYCHLÉ DOBÍJENÍ I NA CESTÁCH
                  Nabití na 80% během 40 až 60 minut*
                  Připojte Chademo kabel do rychlonabíječky a nabijte vaši baterii až na 80% za 40 minut.
                  *Doba nabíjení závisí na podmínkách nabíjení, včetně typu a stavu rychlodobíjecí stanice, na teplotě a kapacitě baterie a na okolní teplotě v místě použití.“
                  https://www.nissan.cz/vozidla/nova-vozidla/leaf.html

                4. A čo ste čakali od výrobcu spalovákov :))) ?! Že,
                  A čo ste čakali od výrobcu spalovákov :))) ?! Že, nebodaj, bude jednať férovo a hovoriť pravdu :)) ?!
                  Jediná automobilka, ktorú treba podporovať je, bohužial, Tesla.

                5. To ako myslíž vážne, že porovnávaš pár chýbajúcich
                  To ako myslíž vážne, že porovnávaš pár chýbajúcich kW výkonu (čo sa, samozrejme nepreukázalo) a produkciu rakovinotvorných plynov a častíc ?!
                  To sa ani nedá povedať, že porovnávaš hrušky s jablkami.
                  Na to treba poriadnu dávku nenávisti k EV.
                  Ale u teba ma to neprekvapuje.

                  P.S. Mať Teslu P85D, tak nebudem riešiť, či mám o pár kW menej, pretože to nikdy nepoznám a budem rád, že sa v tom môžem voziť kedy sa mi zachce. Ale niekomu to nestačí.

                  A ty sa nad sebou zamysli, a hlavne za koho alebo čo kopeš 🙂

                6. Jde o princip, ze obe firmy tvrdily neco o cem MUSELY VEDET,
                  Jde o princip, ze obe firmy tvrdily neco o cem MUSELY VEDET, ze to neni pravda. A ne, nevidim nejmensi duvod obhajovat malou lez tim, ze existuji vetsi (nebo s vaznejsimi dusledky).

                  Tesla firma neni dokonala (osobni zkusenost). Tesla auto neni dokonale (taky osobni zkusenost). To, ze je to to nejlepsi, co se v dnesni bide da poridit, na tom nic nemeni. Ovsem pokud „neni dokonale“ ctes jako „je spatne“, nemuzu slouzit, to nikde netvrdim.
                  Je mi lito, ze slapu po tvych snech, ale tim, ze se budeme tvarit, ze problemy neexistuji, ty problemy nezmizi. O to smutnejsi, ze vetsina z nich je nejspis relativne snadno resitelna.

                  Kopu jako vetsina lidi za sebe, predstirat, ze jsem Matka Tereza (a delam to v zajmu lidstva/vesmiru/a vubec), fakt nebudu.

      1. Papírově možná souhlasím, oficiálně v Nissanu píší
        Papírově možná souhlasím, oficiálně v Nissanu píší 7,9s ,ale ono je to fuk. Byla to dvojka Octa. Benzin. Jde tam o to, že než se vzpamatuje a najde vhodný kvalt, tak já jsem dávno pryč. Samo nad 100 kmh mi ujede. Ale o to nejde, závodník už nejsem dávno. Jen mě to někdy chytne a musím machýrky vytrestat 😉

          1. Třeba chlazení vzduchem v Kalifornii opět nebude
            Třeba chlazení vzduchem v Kalifornii opět nebude fungovat… A zprávy ohledně Kií Soul na americkém fóru jsou dost alarmující, zvláště ohledně prudkého poklesu kapacity baterie.

            Mimochodem, když jsem to tak počítal, tak poslední rok intenzivního používání šla kapacita baterky u i3 poměrně rychle dolů, zvláště posledních pár měsíců od ledna. Minulý rok na podzim jsem ještě viděl občas hodnoty přes 19 kWh na batt kapa. Podle všeho jsem za poslední rok přišel o zhruba 2,5 kWh, z celkem 18,8 využitelných. To je u takhle malé baterky docela citelné. Teď v létě je mi to jedno, ale v zimě už to bude hodně omezující. Jestli to bude takhle pokračovat, tak to vidím jasně na reklamaci zhruba za rok a půl a to i přes to, že je hranicí 70 %.

            Vy máte tu novější verzi s 33 kWh baterkou, ale i přesto bych doporučoval opatrnost a před 4 rokem bych to auto prodal.

            1. Ked sa vzduch predtym schladi klimatizaciou, tak chladenie
              Ked sa vzduch predtym schladi klimatizaciou, tak chladenie funguje, nie sice tak dobre ako chladenie kvapalinou, ale podstatne lepsie ako nic.
              Ioniq aj I3 chladi moduly baterie vzduchom, ale ten vzduch podobne ako eNV chladi klimatizaciou pomocou vyparnika s ventilatorom v baterii. Ioniq prednu cast baterioveho modulu chladi vzduchom z interieru, zadnu pomocou vyparnika s ventilatorom, pricom pouzity vzduch ide v zadnej casti baterie von. ENV aj I3 maju uzavretu bateriu, u nich vyparnikom schladeny vzduch cirkuluje vnutri baterie. Trojcata maju vpredu baterie otvor, kde vchadza vzduch schladeny klimatizaciou.

              1. i3 nemá v baterii výparník s ventilátorem. i3 má v
                i3 nemá v baterii výparník s ventilátorem. i3 má v baterii roztahané kapalinové chlazení/topení, leží pod samotnými články, mezi kterými se nachází hliníkové plechy (vodí teplo nebo zimu z chladicích lamel pod bateriemi). Viz https://insideevs.com/bmw-lg-chem-trump-tesla-battery-thermal-management-bower/

                Já jsem si taky mylně myslel, že BMW chladí vzduchem, ale není tomu tak.

                1. Nebol som uplne presny, I3 ma vyparnik, ale nema ventilator,
                  Nebol som uplne presny, I3 ma vyparnik, ale nema ventilator, chladi priamo z vyparnika kontaktne cez plechy, ale ohrev nie je cez tie plechy ale elektricky – odporovymi vodicmi.

                2. To pak není výparník. Neohřívá totiž vzduch, ale
                  To pak není výparník. Neohřívá totiž vzduch, ale přímo kontaktně materiál. To je výměník. A ohřev odporovými dráty… To je pro mě novinka.

                3. V kazdej klimatizacii je zmena chladiva z tekuteho stavu do
                  V kazdej klimatizacii je zmena chladiva z tekuteho stavu do plynneho – to je vyparovanie. Preto je to vyparnik, aj ked sa teplo odobera kontaktne, nie prostrednictvom vzduchu.
                  Oranzove odporove vodice sluzia na vyhrievanie baterie.
                  https://www.youtube.com/watch?v=2Ks26uRNtTw

                4. Ok, asi máte pravdu. Je to výparník.
                  Ok, asi máte pravdu. Je to výparník.

                5. Taktak, ohřev obstarává 1kW odporový
                  Taktak, ohřev obstarává 1kW odporový drát…
                  „„Initially as part of the winter pack option, and now standard for the i3, is a 1kW resistive heating system for the (slow) warming up of the main battery pack.“

                  Citace z knihy: David Bricknell. „Electric Vehicles and the i3 (60Ah and 94Ah)“. Brycheins Ltd, 2016. iBooks. https://itunes.apple.com/cz/book/electric-vehicles-and-the-i3-60ah-and-94ah/id1125422107?l=cs&mt=11

                6. zima neexistuje, takže ji nelze přivádět. Lze přivádět
                  zima neexistuje, takže ji nelze přivádět. Lze přivádět či odvádět teplo.

                1. Tesly aj I-pace maju kvapalinove chladenie/zohrievanie
                  Tesly aj I-pace maju kvapalinove chladenie/zohrievanie baterie, tiez Kona EV, Niro EV, Fiat500e a aj SmartEV.

            2. Nešír paniku Jozefe!
              Nie je vôbec isté, či ti takto

              Nešír paniku Jozefe!
              Nie je vôbec isté, či ti takto dramaticky poklesla kapacita. To by museli testnúť v BMW aby sa zistila relevantná hodnota.
              Ja sice nemám i3, ale tiež som mal istý čas pocit, že niečo s kapacitou nie je v poriadku a nakoniec to bolo tým, že som dlhú dobu nanabíjal naplno a nevybíjal pod 30%. Akonáhle som urobil pár plných cyklov, tak sa to zrovnalo a pokles sa nekonal.
              A hlavne to tu čítajú aj ľudia, ktorí sa s elektromobilitou iba zoznamujú a keď si prečítajú tvoju radu v poslednej vete, tak ich to utvrdí vo všeobecne šírených názoroch o výmene batérií, čo samozrejme nie je pravda.
              Elektromobil s kvalitným thermalmanagementom, nemá s batériou žiadny problém. Musela by byť nejaká výrobná vada a tá sa v záručnej dobe s najväčšou pravdepodobnosťou prejaví a majiteľa to nič nestojí.

              To, že to napr. Nissan pohnojil, si aj sám pekne bude musieť vyriešiť, inak ho budú čakať žaloby. To je isté.

              1. Hele, tohle já všechno samozřejmě vím. Nicméně běžně
                Hele, tohle já všechno samozřejmě vím. Nicméně běžně využívám kompletní kapacitu baterky, manželka s tím občas jezdí 200 km denně. 100 km tam, nabít a 100 km zpátky. V zimě už to teď bude docela hraniční. A auto se pravidelně několikrát měsíčně vybíjí i pod 5 %.

            3. Náhlý pokles je podezřelý…
              Pokud měřenému poklesu

              Náhlý pokles je podezřelý…
              Pokud měřenému poklesu odpovídá i pokles dojezdu, přeměřil bych jednotlivé články a jejich vyrovnanost.
              kiwiev.com (iON)nakonec skončil při nabité baterii u dojezdu myslím jen 15 km – byl vadný článek (koupil a sám vyměnil).

  7. Super článek. V Nisanu jak se v Americe říká vořezali
    Super článek. V Nisanu jak se v Americe říká vořezali rohy a doslova se vykašlali na notorickej problém teplotního manadžmentu baterie. Místo 40 kWh nedodělku měli rovnou dodat 60 kWh, ale to se jim nechtělo. Prostě dinosauří přístup.

      1. Tepelne cerpadlo v elektromobile funguje tak isto ako kazda
        Tepelne cerpadlo v elektromobile funguje tak isto ako kazda ina klimatizacia co ma aj funkciu tepelneho cerpadla. No treba si uvedomit, ze pri minusovych vonkajsich teplotach podstatne klesa efektivita tepelneho cerpadla, takze EV ktore maju klimatizaciu s tepelnym cerpadlom, maju vzdy aj odporovy priamoohrev. No v nasich zemepisnych sirkach je tepelne cerpadlo urcite vyhodne, hlavne pri malobaterkacoch.

        1. Technicky vzato každá klimatizace je tepelné čerpadlo.
          Technicky vzato každá klimatizace je tepelné čerpadlo. Akorát když vám to uvnitř chladí a venku ohřívá výměník, tak se tomu říká klimatizace a čerpá to teplo z interiéru do exteriéru. Když se to otočí, tak to čerpá z vnějšího prostředí teplo dovnitř a říká se tomu tepelné čerpadlo. A s určitou úpravou to může fungovat podle potřeby tak i tak a toho se právě využívá u EV jak pro interiér, tak u některých vozidel i pro tepelný management akumulátoru.

  8. Pěkný článek, ale fakt by mě zajímalo, s čím přišli
    Pěkný článek, ale fakt by mě zajímalo, s čím přišli japonští inženýři při řešení přehřívání baterky. Podle mě jedině tak, že tam dodělají aspoň nějaké pasivní heatpipe potrubí s náporovým chladičem, případně to dokonce napojí na klimu. Ale to je poměrně drahý servisní zásah… A nebo to vyřeší aspoň aktivním větrákem foukajícím vzduch do baterie přes nějaký filtr nebo i odtahovým ventilátorem. Jsem na to celkem zvědavý.

      1. Nevím, o tom, že by tam měli větrák pro ohřívání
        Nevím, o tom, že by tam měli větrák pro ohřívání vzduchem z kabiny jsem neslyšel. Já bych se tomu překopání půlky auta zase až tak nedivil. Nissan tohle skutečně podělal, když si člověk vezme, že ČR je v mírném pásmu a ty problémy jsou značné i tady, tak co teprve v Kalifornii? Tam to bude naprostý průseršvih a mnohonásobně horší. Nedivil bych se, kdyby tam ty auta v podstatě nešlo vůbec rychlonabíjet.

        1. Nic neopraví, ani v rámci svolávačky. Nejdřív by to
          Nic neopraví, ani v rámci svolávačky. Nejdřív by to museli upgradovat na lince a potom dodělat těm ranně vyrobeným. Ale vsadím si, že budou hrát mrtvého brouka, chlazení dají až do 60kWh a budou tvrdit že 40kWh to nepotřebuje.

  9. Jezdím hodně dálky a z toho přehřívání baterie bych
    Jezdím hodně dálky a z toho přehřívání baterie bych zešílel !!!
    Začátkem června jsme bili s rodinou v Itálii- Venecia, kemp Tropicana v Giogia -doporučuji.
    1000 km tahem, hodina jízdy s dost naloženou dodávkou a pak půlhodina nabíjení a zase jízda a furt tak dál, prostě baterie 20 hodin nonstop v záběru a teplota pořád stejná i při venkovní teplotě 32 st.
    Japonec ten teplotní management umí, jen to nemůžu pochopit proč ten novej Leaf takto zprasili a to věděli o problému už z Leaf30, že je to vážný problém.
    Na cestě zpět jsem na jednu nabíječku Enel dojel úplně prázdnej 7% nabíječka uazovala dostupný výkon 130kWh, vím že to Nissan neumí pobrat, ale auto se nabilo ze 7%na 90% za 13 minut !!!!
    Pánové opravdu nekecám, nechápal jsem to. Baterie se citelně zahřála a byla jeden dílek pod červeným polem a pak hodina jízdy při venkovní teplotě 35 st (bez klimatizace bych umřel protože u eNV cítím jak teplo z baterie při několikahodinové jízdě lezedo auta). Během následující hodinové jízdy se teplota držela výš (kousek pod červenou) a až na další nabíječce, kde jsem nabíjel s malou pauzou cca 40 minut se baterie během nabíjení zchladila.
    Asi tak pro srovnání s Leafem.

      1. eNv má v prospektech psáno, že je to pracovní auto
        eNv má v prospektech psáno, že je to pracovní auto určené k rozvozu zboží a že je uspůsobeno pro nabíjení několikrát denně atp. To asi byl důvod pro to aby baterie měla chlazení.
        U Leafa asi předpokládáli, že se s ním bude jezdit 1é km do práce a zpět a do obchodňáku na nákup, ale jak správně podotknul pan KUK, učetní to zakázali.

      1. Moje eNV se v roce 2015 prodávalo za 1 mil. Kč bez DPH, měl
        Moje eNV se v roce 2015 prodávalo za 1 mil. Kč bez DPH, měl jsem za to, že je to dostatečná cenová relace na to aby to mohlo být normální auto 🙂
        Jinak to eNV už bylo 3x za Belfástem až u Atlantiku, projelo křížem krážem celou Francii, Švícarsko, bylo v Anglii i ve Skotsku, v Itálii i v Chorvatsku….
        Největší motivace jsou prohlášení těch co všemu rozumí, že to nejde….
        V sobotu Nissana čeká karavan a cesta do safari HK 🙂
        uvidíme jestli zvládne i tuto metu.

    1. Ak som to dobre počítal, tak je to priemerný nabíjací
      Ak som to dobre počítal, tak je to priemerný nabíjací výkon takmer 92kW !!! Na 24kWh baterku je to neskutočne vela, takmer 4C. Tesla 100D má max. špičkový nabíjací výkon 125kW a aj to iba chvílu, takže priemer v takomto rozsahu bude možno tých 95kW. Je možné, že aj u Vás bolo špičkových 125kW a to je už cez 5C. Netvrdím, že to nie je pravda, ale ešte nikdy som nepočul, že je to možné.

      1. No radost jsem z toho neměl, také se mi to zdálo nějak moc
        No radost jsem z toho neměl, také se mi to zdálo nějak moc a říkal jsem si jestli nemohla mít nabíječka závadu, ale nic nesmrdělo a nic zvláštního se nedělo. Nevím, ale japonci mají vše několikanásoně chráněné a auto by se při anomálii odstavilo od nabíječky. V Anglii jsem nabíjel 70kW a taky to šlo a žádný problém a tady na hybridu jsem mnohokrát četl, že nisan polkne max 50kW.
        Mám doma Chademo, takovou samotvorbu a když je něco i malinko jinak než má být Nissan nabíjení nezahájí nebo přeruší.
        Ví bůh jaká může být kvalita It. nabíječek značky Enel.

              1. Stálo to neskutečný obnos.
                Kupoval jse u nich dva

                Stálo to neskutečný obnos.
                Kupoval jse u nich dva modely.
                Stavebnici https://www.youtube.com/watch?v=h4VMwqMhT5o
                a hotovou nabíječku https://www.youtube.com/watch?v=ddKkffUKZWE
                Ta hotová stála cca 4 tis dolarů stavebnice o něco méně.
                Tu 25 kW mám asi 3tím rokem a používám ji téměř denně, problém je že potřebuje silnou přípojku el. na cestách to není kam připojit, žere to jak kráva 🙂 40 A na fázi, ale i 50A jistič je málo.

                1. To už začíná být na hraně použitelnosti pro
                  To už začíná být na hraně použitelnosti pro normálního smrtelníka. Dovedu si představit, že to vystrčím před barák a za dva týdny přijde ČEZ a (konečně) hned vedle postaví svoji ABB. Možná bychom si měli nechat vyrobit nějaké DC nabíječky ze sádry, aby se ČEZ opět zachoval podle svého stylu „stavím tam, kde jsou jiní“ a konečně by bylo i něco na Českobudějovicku. Každopádně pořádná nabíječka je něco, co Leafu chybělo a chybí i teď. Kdyby starý model měl v základu 11 kW nabíječku (třífázovou) a nový třeba 22 kW, nikdo by nemusel vymýšlet žádné domácí CHAdeMO a mobilita aut by se dost razantně zlepšila. Ale chápu, že tady rozhodují hlavně ti v účtárně.

                2. Rad bych mel tvuj optimizmus, co se tyce rychlosti reakce
                  Rad bych mel tvuj optimizmus, co se tyce rychlosti reakce jakekoliv korporace na zmenu situace. 🙂

                  Spis ta mista davala smysl, tak se hodila do nejakeho planu a nez to probublalo celym procesem, tak pobliz postavil nekdo jiny (protoze to misto dava smysl). Ovsem na to uz zase moloch nezareaguje a stavi dal tam, kde to bylo pred x lety nakresleno.

                3. V tom případě vůbec netuším, proč jižní Čechy už
                  V tom případě vůbec netuším, proč jižní Čechy už léta nedávají smysl :-). Pokud bych chtěl, aby zdejší silniční síť byla smysluplně pokrytá nabíječkami, strčil bych jednu do Příbrami, aby se dalo z Prahy dojet do ČB (v Praze nabiju leckde, ale do Písku mi to s 24 kWh Leafem skoro nevystačí, Příbram je řešení), dál bych strčil něco ke Kaplici, aby se dalo dál pokračovat na Linz a ještě něco do J. Hradce, aby se dalo dojet do Vystrkova i vyšší rychlostí než 70 km/h. Jak málo by stačilo.

                4. Pred casem tu nekdo psal, ze je to rozdeleni „sfer vlivu“,
                  Pred casem tu nekdo psal, ze je to rozdeleni „sfer vlivu“, takze CEZ tam E.Onu neleze do zeli. Proc nestavi E.On netusim. Taky by se mi libilo, kdyby pod carou Plzen-Humpolec nejake rychlonabijeni vyrostlo.

                5. A jak tu něco postaví nějaký soukromník, hned vzápětí
                  A jak tu něco postaví nějaký soukromník, hned vzápětí se hned vedle objeví ČEZ / EON. A když ne oni, tak třeba Lidl. Takže se sem nechce ani soukromníkům. Před časem jsem zařizoval s jedním soukromníkem nabíječku u J. Hradce, bylo to dojednáno na jaro a jaksi to usnulo, nabíječka není. Škoda.

  10. Fakt nerozumím tomu, co soudruzi v Japonsku provedli s
    Fakt nerozumím tomu, co soudruzi v Japonsku provedli s baterkou. Často jezdím na Slovensko. To znamená 3x po sobě rychlonabíjení v pohodě, až při čtvrtém místo 25 minut cca 40 minut do cca 95%. Leaf 1 Baterie 30kWh. Ukazatel teploty už jeden dílek v červeném. Až po ujetí cca 450 km se projeví omezení výkonu, ale nijak drasticky. Jaké máte zkušenosti, ostatní ?

  11. Buducorocny Leaf by mal mat 60kWh bateriu a zaroven uz ma
    Buducorocny Leaf by mal mat 60kWh bateriu a zaroven uz ma dostat aktivny teplotny management baterie, takze prehrievanie uz nehrozi. Je smutne, ze Nissan u tejto 40kWh verzie nemyslel na taku podstatnu vec. Korejci (Hyundai Kona EV, Kia Niro EV) uz bude mat vodne chladenie baterie. Ak by niekto chcel ist s Leafom v lete na dovolenku trebars do Chorvatska, tak na kazdej nabijacej stanici sa zdrzi o cca 1 hodinu dlhsie kvoli tomu, ze rychlost nabijania sa musi obmedzit, aby tym netrpela zivotnost baterie.
    Ale taxikar to riesit nemusi, takze pre tento pripad pouzitia si myslim, ze napriek nedostatkom, je to perfektne auto a gratulujem majitelovi, a zakaznikom prajem vela zazitkov z komfortnej a tichej jazdy.

  12. Díky za super článek. Jenom drobnost- KW za hodinu je
    Díky za super článek. Jenom drobnost- KW za hodinu je nesmysl.
    Tohle je přesně to pravé využití elektromobilu. Taxik na malém městě. Pravidelný režim, krátké trasy, velký nájezd, pomalé nabíjení. Takže se to rychle zamortizuje a bude sloužit. Ještě bych si dal pro dráždění zvědavých kaštanů na palubku starý třífázový vypínač „Tahem zapni, stiskem vypni“ 🙂

Napsat komentář