Evropa chce další rozvoj energetických úspor a obnovitelných zdrojů

Evropané zefektivní svou spotřebu energie o 32,5 % v roce 2030 a co nejdříve dosáhnou emisně neutrální ekonomiky.

3. místo v energetické náročnosti – Česká republika je průmyslový stát a patří mezi energeticky nejnáročnější země EU. Více energie na jednotku HDP spotřebovává pouze Bulharsko a Estonsko. I přes výrazný pokles v posledních let byla v roce 2015 energetická intenzita ekonomiky ČR o více než polovinu vyšší než evropský průměr.
foto: massivehorse6, licence CC0 Creative Commons

Po úspěchu minulého týdne a dosažení dohody o navýšení podílu obnovitelných zdrojů na 32% v příští dekádě se europoslanci s členskými státy a Evropskou komisí dohodli na finální podobě dvou legislativních dokumentů pro další rozvoj energetických úspor a plnění dlouhodobých klimatických cílů.

Jejich splnění zvýší energetickou soběstačnost Evropy, vytvoří nová pracovní místa a sníží účty za dovoz zejména fosilních paliv, které každý den dosahují hodnoty 1 miliardy EUR.

“Evropa každý den zaplatí 1 miliardu eur na účtech především za dovoz fosilních paliv. Zvýšení energetické efektivity pomůže zachovat miliardy v místní ekonomice. Můžeme je investovat do energeticky úsporných domů, vlastních čistých zdrojů energie, mobility nebo efektivních výrobních technologií. Taková opatření přinesou pracovní příležitosti pro místní evropské podniky a podpoří konkurenceschopnost evropské ekonomiky,” říká Tomáš Charouz, analytik Aliance pro energetickou soběstačnost.

Energetické úspory

Spotřeba energie má v roce 2030 klesnout o 32,5 % oproti základnímu scénáři vývoje z roku 2007 s možností navýšení cíle v roce 2023 – stejně jako v případě obnovitelných zdrojů.

Evropský parlament, Komise a členské státy zastoupené v Radě EU se pod taktovkou Bulharského předsednictví po řadě náročných jednání večer 19. června 2018 dohodly na finální podobě směrnice o Energetické účinnosti, která navazuje na aktuálně platný rámec do roku 2020.

Pro splnění cíle mají členské státy dosahovat 0,8% reálných ročních úspor energie. Politickou dohodu musí nyní formálně schválit Evropský Parlament a Rada. Členské státy budou poté mít 2 roky na implementaci nové legislativy národních řádů.

“Česká republika patří mezi energeticky nejnáročnější země EU. Více energie na jednotku HDP spotřebovává v EU pouze Bulharsko a Estonsko. Jasný plán zvyšování energetické účinnosti pomůže posílit konkurenceschopnost české ekonomiky,” říká Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

“Výměna osvětlení, zateplení budov, optimalizace zdrojů energie nebo výrobních technologií patří mezi cesty, které mohou snížit částky na fakturách za teplo nebo elektřinu. Využití příležitostí modernizace zlepší také pracovní prostředí zaměstnancům,” dodává Martin Sedlák

Klimaticky neutrální EU ekonomika

Evropská ekonomika se v “nejbližší možné době” stane emisně neutrální, uvádí kompromisní znění nařízení o správě energetické unie, jehož finální podoba byla po maratonu vyjednávání dohodnuta dnes (20. června 2018) v brzkých ranních hodinách.

Evropský parlament v souladu s Pařížskou klimatickou dohodou požadoval dosažení stejného množství produkovaných a spotřebovaných emisí v roce 2050.

Podle dohody máme pro udržení globálního oteplování pod 2°C a co nejblíže 1,5°C dosáhnout rovnováhy mezi produkovanými a spotřebovanými emisemi již v polovině tohoto století.

Členské země a Evropská komise byly nicméně proti stanovení konkrétního data a výsledná podoba legislativy odsouvá odpovědnost na pozdější období.

Nicméně, Evropská komise má do dubna 2019 zveřejnit návrh strategie snižování emisí do roku 2050 v souladu s Pařížskou dohodou a členské státy mají do konce stejného roku připravit své dlouhodobé strategie snižování emisí do roku 2050.

Jde o nástavbu k národním klimaticko-energetickým plánům do roku 2030. Ty mají členské státy předložit nejpozději 31.12.2018 s cílem zajistit splnění stanovených evropských cílů.

“Tři klíčové impulsy v podobě nového cíle pro zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, energetické účinnosti a strategie pro vybudování bezemisní evropské ekonomiky jsou dalším jasným vzkazem pro českou vládu, že se musí pustit do aktualizace Státní energetické koncepce,” říká Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

“Česká energetická politika se rozchází s aktuálními světovými trendy a třeba do pomalu ujíždějícího vlaku naskočit, jinak mineme příležitost zajistit domácnostem a firmám dodávky čisté a bezpečné energie,“ dodává Martin Sedlák.

Zajímavá fakta o udržitelné ekonomice EU

Až 840 000 nových pracovních míst může Evropě přinést další rozvoj energetických úspor. Podle zelených organizací i Evropské komise odpovídá každé 1 % uspořené energie 4 % dovezené energie.

Tyto prostředky lze investovat lokálně. Další rozvoj obnovitelných zdrojů navíc přinese významný nárůst pracovních míst v moderní energetice ze současných 1,2 milionu.

Energetické úspory jdou ruku v ruce s rozvojem obnovitelných zdrojů. Potvrzuje to letošní studie Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA), ve které experti spočítali, že zdvojnásobení podílu obnovitelných zdrojů ze současných 17 % na 34 % v roce 2030 může Evropě na úsporách přinést 44-113 miliard EUR ročně a podpořit ekonomiku investicemi ve výši přesahující 368 miliardy EUR.

tisková zpráva

34 Comments on “Evropa chce další rozvoj energetických úspor a obnovitelných zdrojů”

  1. Kloubový Autobus Umí jet po zpevněném povrchu i po
    Kloubový Autobus Umí jet po zpevněném povrchu i po speciální dráze
    Speedway for guided bus by rail
    https://www.youtube.com/watch?v=r4u1tL1MmoA

    Nízkonákladové řešení Které by se uplatnilo i v ČR na nepoužívaných tratích
    Rumunsko Jak se dá využít dodávka Ford
    Po svém vyřešili i absenci dvou řídících míst
    Minivan on rails, Vaser Valley Railway, Romania
    https://www.youtube.com/watch?v=0zeBIxI7n1I
    Na konci videa Trabant s hydraulickým zvedáním No prostě Němci vždy nějaká technická vychytávka navíc
    Schienen-Trabbie Mitfahrt , Teil 2 ( Eichenberger Waldbahn 2017 )
    https://www.youtube.com/watch?v=bB7TgqzDV08

    Vlak poháněný čistě solární energii uloženou do Akumulátorů
    The World’s First Fully Solar-Powered Train: Daily Planet
    https://www.youtube.com/watch?v=8-ffPzVq26A

  2. Já se přiznám, že jsem hodně zvědavý, kam tohle povede.
    Já se přiznám, že jsem hodně zvědavý, kam tohle povede. Samotný ten cíl je zajímavý, ale podle mého názoru jsou problematické prostředky k jeho dosažení. Co se týče FVE panelů, cena u běžných poly a monokrystalů už snad nemůže jít moc dolů, ono totiž už samotná cena výrobních materiálů bude brzy brzdit další pokles cen.

    1. U fotovoltaiky se díky událostem v Číně očekává
      U fotovoltaiky se díky událostem v Číně očekává další drsný pokles ceny panelů (>20% meziročně) je velký přetlak na straně nabídky, marže půjdou drsně dolů. Je dobře, že EU z téhle výroby vystoupila, vydělat se na tom snad ani nedá. A jak se těch úspor dá dosáhnout? Jde dolů cena polysilikonu, na panely se ho potřebuje čím dál méně, zvyšuje se účinnost článků (to taky šetří materiál), … A na obzoru jsou pervoskity jako náhrada/doplněk polysilikonu, které jsou na výrobu směšně levné.
      A podobný trend je i u větrné energie tam je obrovský pokrok a tlak na úsporu materiálů taky obrovský. Dnes jsou 4MW turbíny lehčí než byly před pár lety 2MW, nehledě na podstatně vyšší koeficient využití.

  3. Každé 1% uspořené jsou 4% dovezené, takže až snížíme
    Každé 1% uspořené jsou 4% dovezené, takže až snížíme spotřebu o 32,5% ,tak dovezeme -30% energie

    Ať žije matematika zelených organizací

    PS: Kdyby skutečně chtěli snížit spotřebu, tak nastaví záruky v EU na základní dobu 5 let.

  4. Trump pohrozil Evropské unii clem na dovoz automobilů ve
    Trump pohrozil Evropské unii clem na dovoz automobilů ve výši 20%

    zpravy.aktualne.cz/zahranici/trump-pohrozil-evropske-unii-clem-na-dovoz-aut-ve-visi-20-pr/r~fc33ed74762b11e89d62ac1f6b220ee8/

    …rozmldávat je stokrát snažší než něco tvořit…

    1. Volvo teď v USA otevíralo novou fabriku. Při slavnostním
      Volvo teď v USA otevíralo novou fabriku. Při slavnostním otevření mluvila nějaká paní (velvyslankyně?) o tom, že švédské firmy zaměstnávají 430 000 občanů USA. Je to cca 2x více lidí než produkce oceli a hliníku. Případnou obchodní válkou USA více ztratí než získá.
      Byla tam přítomna velvyslankyně USA při OSN. Ta jak to slyšela, tak uraženě odešla.

      1. Všichni ví i z minulosti, že USA nemá šanci tuhle válku
        Všichni ví i z minulosti, že USA nemá šanci tuhle válku (USA-EU) vyhrát, hlavní evropští výrobci aut mají v USA prakticky všichni továrny a americká auta (když nepočítám Ford) se u nás prodávají v počtech, které jsou chybou při zaokrouhlování. Kdo jezdí pravidelně do USA, tak ví, že to tam čím dál více drtí auty celá Asie. Jediná Tesla se v Evropě prosadila a ta bude z evropské ceny práce a odborů krvácet.

        autobible.euro.cz/nejprodavanejsi-auta-evrope-za-rok-2017-octavia-spici-i30-porazenymi/

        autoforum.cz/zajimavosti/20-nejprodavanejsich-aut-usa-v-roce-2017-zaplava-u-nas-skoro-neznamych-monster/

        1. Mě by fakt zajímalo jak moc je Trump „pitomec
          Mě by fakt zajímalo jak moc je Trump „pitomec reprezenující US pitomce“, jak moc je „vlivový agent Ruska“ a jak moc je jen „namyšlený ignorant“.
          Ale zahraniční politika, kdy se mermomocí snaží nakrknout dlouhodobé, bohaté spojence a obchodní partnery, zatímco leze do prdele pochybným diktátorům, mi nepřipadá vhodná takticky ani strategicky.

          1. On prý docela dobře ví co dělá, akorát jeho zájmy jsou
            On prý docela dobře ví co dělá, akorát jeho zájmy jsou naprd. S tím odebíráním dětí zkoušel jen nervy demokratů aby dotlačil k tomu aby pomohli něco odhlasovat. Myslím že šlo o zrušení nějaký obamoviny, jenže to přepísk a nemá nic. Jsou to jeho dryjáčnický metody jak dosáhnout svýho. Je to prostě fakan kterej si vymejšlí naschvály aby dosáhnul svýho, ostatní jsou mu u zadele. Stejně jako naše Hradní jitrnice.

    2. To ale není problém, navíc je nyní dovoz opačným směrem
      To ale není problém, navíc je nyní dovoz opačným směrem se clem 10%.
      Většina automobilek má továrny i v USA, tak tam hold navýší výrobu. V Evropě se výroba trochu sníží. Nicméně nyní jsou na auta dlouhé čekací doby, které se díky Trumpovi akorát trochu zkrátí.
      Problém samozřejmě může přijít v krizi, kdy dojde k většímu propouštění u nás a v Evropě, než pokud by továrny zůstali v Evropě.

  5. Prkotina Solar má být už dávno na každý střeše,
    Prkotina Solar má být už dávno na každý střeše, stejně ho rozvoj nezastaví 😉 Jenže v ČEZKÝ ZEMI vod komančů se tradičně víc mluví než dělá

    zpravy.aktualne.cz/zahranici/more-plastu-grafika-plastovy-odpad-oceany-mikroplasty/r~a9f499305cf611e885e30cc47ab5f122/?utm_source=atlasHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_content=default&utm_term=position-1&utm_campaign=RecombeeDynamiclead&redirected=1529671754

Napsat komentář