Před Globusem v Brně roste nová nabíjecí stanice elektromobilů

Provozovatel hypermarketů Globus chce postupně zřídit nabíjecí stanice pro elektromobily u všech svých prodejen v ČR. Začíná v Brně.

Obchodní řetězec Globus už dříve řekl, že elektromobilitu chce budováním nabíječek u svých prodejen podpořit.
foto: archiv autora

autor: Ladislav Kalous

„Podporu elektromobility máme tedy v plánu a Globus bude řetězcem, který bude na všech svých pobočkách v celé ČR stanice provozovat,“ sdělila nám Ivana Žáková za Globus ČR.

Více informací ale zatím Globus tají a ani E.On není příliš sdílný. V průběhu června byla nicméně v Brně před Globusem zbudována trafostanice, která je dle sdělení E.ONu určena výhradně k napájení nabíjecí stanice.

Tato trafostanice ještě není připojena k síti VN. To si vyžádá vypnutí nemalého území a odstávku je potřeba předem avizovat.

Od nové trafostanice je již položen zemní kabel k podružnému elektroměrovému rozvaděči. Ten je umístěn v těsné blízkosti čerpací stanice PHM a mycí linky a napovídá, kde asi bude nabíječka stát.

Dle informací z Globusu je termín otevření nabíjecí stanice stanoven na závěr tohoto roku.

vlastní

69 Comments on “Před Globusem v Brně roste nová nabíjecí stanice elektromobilů”

  1. § 6q
    Provozování dobíjecí stanice
    (5) Provozovatel

    § 6q

    Provozování dobíjecí stanice

    (5) Provozovatel veřejně přístupné dobíjecí stanice je povinen poskytnout uživatelům elektrických vozidel rovněž možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s daným provozovatelem, která by uživatele vázala nad rámec tohoto jednorázového dobití.

    ČEZ a PRE si tento odstavec zákona vysvětlují jak??

    1. V pátek jsem kontaktoval ČEZ ohledně vysvětlení, proč
      V pátek jsem kontaktoval ČEZ ohledně vysvětlení, proč jdou spustit jejich nabíječky bez čipu. Slečna mi tvrdila, že to nejde, ale že to prověří. Dnes (pondělí) mi volala, že byl někde nějaký malý problém ale už je odstraněn a že bez čipu to nejde.
      Tak jsem zajel v Praze do Kunratic a do Vestce – všude spouští nabíjení bez čipu.
      Znovu jsem volal na jejich bezplatnou linku a ptal se, proč mi lžou. Slečna opět vrdila, že to nejde a po otázce, zda chce vidět v televizi, jak jejich stojany fungují zadarmo sdělila, že to tedy prověří a dá mi vědět. Na mou otázku, proč tak mlží mi přislíbila, že v odpovědi mlžit nebude. Tak jsem zvědav.

      Zřejmě řeší problém se zákonnou povinností poskytnout uživatelům elektrických vozidel rovněž možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy.

      Dám vědět, co mi odpoví.

      TAKŽE ZATÍM JE ČEZ GRÁTIS PRO VŠECHNY (KROMĚ NÁS, PLATÍCÍCH NÁJEMCŮ ČIPŮ)

        1. Jasně že dá, ale to přece není řešení.
          Představte si,

          Jasně že dá, ale to přece není řešení.
          Představte si, že přijdete do restaurace, kde máte předplaceny obědy a zjistíte, že už čtrnáct dní tady ostatní, co nemají stravenky, za jídlo platit nemusí. A nikdo neví, kdy se zase platit začne.
          Nepatřím k lidem, kteří si myslí, že by nám měl někdo něco dávat zadarmo. Přesto to ostatním přeji.
          Ale v duchu hesla : “Když dárky, tak pro všechny” si myslím, že by nás, platící diváky, měl Čez obeslat s nějakou kompenzací. Třeba tam taky někde sedí nějakej Mirek Dušín a budeme překvapeni.

          Důležitý ale přece je, abysme kdekoliv a kdykoliv mohli nabít svoje auto bez obav a přemýšlení, jakou kartu a jakej čip k tomu potřebujeme !!!

      1. Síť našich rychlodobíjecích stanic je kompletně
        Síť našich rychlodobíjecích stanic je kompletně funkční. Z technických důvodů (porucha serveru) byl změněn režim provozu. Až do odvolání fungují v módu „volně přístupné“, tj. zákazníci mohou zahájit dobíjení svých vozů bez předchozího přihlášení.

        Na odstranění poruchy ve spolupráci s dodavatelem pracujeme. Věříme, že k obnovení provozu sítě rychlodobíjecích stanic ve standardním režimu s přihlašováním pomocí unikátních RFID čipů dojde v co nejkratším čase.

        Více informací v mapě veřejných dobíjecích stanic

        Za způsobené nepříjemnosti se omlouváme.

        Tým Elektromobility ČEZ

        http://www.elektromobilita.cz/cs/o-nas/novinky/6445.html

        1. Tak před chvílí mi opět volala slečna z Čezu a řekla mi
          Tak před chvílí mi opět volala slečna z Čezu a řekla mi v podstatě totéž, co píšete. Že se jedná o poruchu a po jejím odstranění pojedou stojany zase na čipy. A navíc, že do konce července má být umožněna platba kartou na stojanu. Jak (když tam není terminál), nevěděla.
          Což je dobrá zpráva pro všechny, kteří u nich potřebují nabít jen občas.

          1. http://www.abb.cz/cawp/seitp202/9a7d744b8b06e6e9c12581ae0049d5f
            http://www.abb.cz/cawp/seitp202/9a7d744b8b06e6e9c12581ae0049d5fa.aspx

            Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se klienti ČEZ před dobíjením identifikují jedinečnou RFID kartou; již brzy bude spuštěna také možnost jednorázových plateb pro ostatní uživatele.

            Dobrá zpráva je, že to půjde bez paušálu, horší bude dle mého cena za odebranou elektřinu. Necháme se překvapit. Předpokládejme, že cena bude podobná jako má PRE.

      1. JJ zlobí, ale E-Wolf byla firma jako KARABAG, dělaly
        JJ zlobí, ale E-Wolf byla firma jako KARABAG, dělaly přestavby spalováků na EV, asi před 4 roky došlo ke spojení se Solarwatt a není asi nikdo, kdo by byl schopen servisovat vozidlo. No uvidím jak to vše dopadne….v nejhorším rozprodám baterie 24kW Li-keramika a další věci z EV…….

    1. V Brně je Tesla půjčovna? Třeba by stačilo omezit DC na
      V Brně je Tesla půjčovna? Třeba by stačilo omezit DC na 97% a 45 minut a nabijeme si rozumně všichni. Kdyby tam dal nějaké obyčejné zásuvky, stačí když tam nebude parkovat spalovák. A kdyby byla obyčejná zásuvka po celém parkovišti…

      1. Tak tak.. at tam soupnou alespon tri Type2 zasuvky, klidne jen
        Tak tak.. at tam soupnou alespon tri Type2 zasuvky, klidne jen 3KW nebo lepe Type2 na kabelu 22kW, kdyz zbudou penize tak jeste rychlonabijecku monitorovanou pres EVMapu. Ty nove asi levne cinske fast chargery, co instaluje eLuky, ty uz urcite nestoji pul mega.., alespon dva zelene vyhrazene fleky a nejake zastreseni..

              1. Ještě doplním, ZÁKON ze dne 19. dubna 2017, kterým se
                Ještě doplním, ZÁKON ze dne 19. dubna 2017, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb.

                Tento zákon se nevztahuje na dobíjecí stanice, které jsou připojeny a užívány pro bezúplatné dobíjení elektrických vozidel v odběrném místě1a) nepodnikající fyzické osoby nebo pro dobíjení elektrických vozidel v odběrném místě bytového družstva1b) nebo společenství vlastníků jednotek1c) výhradně pro členy tohoto družstva nebo společenství nebo pro uživatele družstevního bytu tohoto družstva nebo jednotky tohoto společenství, na dobíjecí stanice s výkonem do 3,7 kW, které jsou určené pro dobíjení jednostopých elektrických vozidel.

                1. Naštěstí nemáme dobíjecí stanice, ale nabíjecí
                  Naštěstí nemáme dobíjecí stanice, ale nabíjecí stanice, takže se toto na nás nevztahuje. Nenechám si svůj vůz dobít.

                2. No a kdyz k tomu navic vypneme gramar nazi mod, tak zjistime,
                  No a kdyz k tomu navic vypneme gramar nazi mod, tak zjistime, ze pripustne je ocividne pro dany vyznam oboji – viz Ustav pro jazyk cesky

                  Sloveso dobít znamená ‚utlouct, usmrtit‘ (lovec dobil poraněné zvíře), ‚přestat tlouct‘ (její srdce dobilo dnes ráno), popřípadě ‚doplnit elektrický náboj nebo jiný potenciál‘ (dobít baterii u auta, platební kartu lze kdykoli dobít, potřebuji rychle dobít mobil, dobít si kredit).

                  Sloveso nabít znamená ‚natlouct, dát bití‘ (nabít zlobivému dítěti), ale také ‚zarazit něco někam‘ nebo ‚napěchovat něco, doplnit nějakým prostředkem k dalšímu použití‘, např. nabít hřebík do trámu, nabít zbraň, akumulátor, telefonní kartu.

            1. Já jsem měl pocit, že „veřejná nabíjecí stanice“ musí
              Já jsem měl pocit, že „veřejná nabíjecí stanice“ musí mít alespoň 1ks Mennekes pro AC nebo 1ks CCS pro DC, ale již je legislativě jedno, jestli vedle nich bude i jiná zásuvka (typicky obyč. zásuvka AC nebo CHAdeMO či Tesla SuC u DC)?

              1. On psal 230V/16A, obycejne zasuvky. Je sice pravda, ze tech
                On psal 230V/16A, obycejne zasuvky. Je sice pravda, ze tech tam muze Globus nasazet kolik chce, ale nabijet auto bych tam nedoporucoval, nechci se pak o kabel za tisice pretahovat s mestskou policii.. Pokud tam bude cedule nabijeci misto, tam uz tam musi byt min. jedna EV zasuvka, tedy Type2 nebo CHAdeMO apd. pro rychlonabijeni…

                1. Jen takový český nápad, co když to bude označeno
                  Jen takový český nápad, co když to bude označeno „Neveřejné nabíjecí místo“ ? 🙂

                2. A proč to řešíte pánové? Dám před barák zásuvku,
                  A proč to řešíte pánové? Dám před barák zásuvku, nabíjení na vlastní nebezpečí a platba dobrovolná. Nějak moc ze sebe děláme ovce, nezdá se Vám? Pokud jde o nabíjecí stanice podnikatelské, na kterých někdo vydělává a provozuje je tak, pak souhlasím s minimálními standardy, minimálním označením atp., ale do všeho ostatního je státu víme co.

                3. Když si přečtu ten zákon, tak je to komunistická kontrola
                  Když si přečtu ten zákon, tak je to komunistická kontrola nabíjecích míst, která se připravuje za účelem zdanění těchto míst, jiný důvod to mít nemůže. Vysloveně tam zakazují nabíjecí místa pro veřejnost, krterá nejsou nahlášená, evidovaná a dle zákona. To se vztahuje i na jakoukoli zásuvku.

                4. Jste se někdy někde přetahoval o kabel s městskou
                  Jste se někdy někde přetahoval o kabel s městskou policií? To mě zajímá. Kde a proč??

  2. V Německu Globus má nabíjecí stanici pod přístřeškem
    V Německu Globus má nabíjecí stanici pod přístřeškem se solární elektrárnou. Nabíjení je tam dnes ještě pomalé. Když se podívám na jakékoliv parkoviště, nebo střechu obchodního domu Globus, tak mám pocit, že budovat další přípojku a trafo bylo skoro zbytečné.
    Náhled na střechu Globusu, na parkoviště i tu nabíjecí stanici najdete zde. Porovnejte velikost střechy, parkoviště a solární elektrárny.

    Ladestation Globus Kaiserslautern
    Merkurstraße 57, 67663 Kaiserslautern, Německo

    https://goo.gl/maps/NX6fpEuPxF72

        1. Protoze nikde neni zminena? A protoze smysluplna akumulace,
          Protoze nikde neni zminena? A protoze smysluplna akumulace, aby „trafo bylo skoro zbytečné“ (jak se pise v prispevku, n ktery reaguju) udela z daneho projektu jeste vetsi ekonomicky nesmysl (ekologicke gesto)?

          EDIT: Celkem plati, ze x kWp elektrarna vyrobi u nas za rok x MWh.
          Takze pokud bude odber 20kW*8h (160kWh denne, 58,4MWh rocne), vychazi to na minimalni FVE 60kWp. A to jen za predpokladu, ze vsechnu energii vyrobime ve chvili, kdy ji potrebujeme a akumulaci netreba.
          S rostoucim poctem nabijecich mist to samozrejme pojede nahoru.

      1. Na fotkách je vidět i kolik CO2 ušetřila, kolik má
        Na fotkách je vidět i kolik CO2 ušetřila, kolik má aktuální výkon.
        Musela by být velká. Velká je i střecha i parkoviště. Smyslem celého systému je, že přebytečnou enegii by spotřeboval Globus samotný, ušetřilo by se místo na polích a konstrukce střechy každého Globusu je dimenzovaná na mnohem větší zatížení, než je váha solárních panelů. Až půjdete někdy do Globusu stačí zvednout hlavu a podívat se na množství železobetonových nosníků. Na množství světel a mrazáku, které tam běží a nikomu nevadí, že to všechno běží na uhlí. No hlavně že EU zakáže brčka. Tady je svět prý v pořádku. 🙂

        1. Takze EV nejezdi na uhli (diky energetickemu mixu, jak radi
          Takze EV nejezdi na uhli (diky energetickemu mixu, jak radi argumentuji priznivci), ale mrazaky v Globusu ano? 🙂

          Do laickeho hadani, kolik extra zateze strecha vydrzi bych se fakt nepoustel, ty staticke vypocty jsou celkem divocina.

          A troufnu si tvrdit, ze kdyby jim davalo ekonomicky smysl tu strechu panely oblozit, tak uz to davno udelali. Ale ono to bez dotaci moc nevychazi (s rozumnou navratnosti) ani kdyz platim 5Kc/kWh, oni maji urcite lepsi tarif.

          1. Samozřejmě že celý Globus jede částečně na
            Samozřejmě že celý Globus jede částečně na uhlí.
            Troufnu si tvrdit, že střecha na Glóbusu nebude mít se zatížením od solárních panelů sebemenší problém. Troufnu si říci, že kdyby přestalo existovat clo na panely, že by to ekonomický smysl dávalo. Jenže lobby jedné skupiny je silnější, než lobby jiné skupiny.

            https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cla-na-dovoz-cinskych-solarnich-panelu-zacinaji-byt-neudrzitelna-1328603

                1. Pro mě je to jedna z budoucích investic. Osadit celou
                  Pro mě je to jedna z budoucích investic. Osadit celou střechu panely. Uvidíme.

                2. pro mě zase osadit nevyužitou louku u kamaráda
                  pro mě zase osadit nevyužitou louku u kamaráda natáčecími konstrukcemi na FVE, akorát si ještě musíme pár let počkat než obnoví výkupní ceny na elektřinu z fotovoltaiky, nicméně čez má hodně těžkou hlavu když do roku 2030 má čr vyrábět 32% z OZE místo nynějších 10%, a JE se mezi OZE nepočítá, takže vítr, slunce, biomasa se zvednou z popela, uhlobaroni zapláčou, respektive budou mít možnost investovat svoje těžce vydělané miliardy do OZE

        1. Ale di ty brepto, ta střecha má rozměr 150 x 150 m, 1200
          Ale di ty brepto, ta střecha má rozměr 150 x 150 m, 1200 panelů je obdélník 36 x 36 kousků to se tam s přehledem vejde i s těma všema výstupkama a možná i víc. A pokud ne tak je tam ještě parkoviště jak kráva. Takže v pohodě 😉

          btw. Koukám že vlevo od toho je Automobilka Opel, ale má nějak totálně vopuštěný parkovište, asi je zavřená. Aspoň ta IKEA před tím si tam pár panelů dala.

        2. Ako na strechu sa to zmestí ale nevidím zmysel
          Ako na strechu sa to zmestí ale nevidím zmysel predimenzovávať FV inštaláciu kvôli tomu aby som mal aj v zlom počasí zabezpečený výkon tých 20kW. Toto bez problémov vyrieši jeden Powerpack.
          Takáto 400kWp inštalácia vyrobí za jeden slnečný deň viac ako 2500kWh energie. Čo potom s tým, ak sa to neminie a nikto vám to za rozumnú cenu nevykúpi. Návratnosť takej investície sa bude takto posúvať donekonečna.
          Známy spravuje 4MWp elektráreň a sú dni, kedy je okamžitý max. denný výkon niekedy iba 3kW, takže v tomto prípade by ani 400kWp nič nevyriešilo.

      1. Jak by k tomu přišel zbytek republiky co?? Mostecko a
        Jak by k tomu přišel zbytek republiky co?? Mostecko a Ústecko doluje a pálí uhlí, Sokolovsko už jen práší uhelný prach, něco k tomu přidají chemické závody. Ostrava to pěkně polyká z Polska, zbytek si zatopí doma v kamnech. Praha si krásně dýchá výfukové plyny, trochu tomu pomůže hořící Spolana a zbytek práce udělá severní vítr. U Vás jako budete bez emisí bez prachu??? Vy jako budete dýchat vzduch přefilrovaný Šumavou a přitom elektřinu z vody a jádra a ještě chcete jezdit za půldarma do Globusu bez výfukových plynů?? Nene to by nešlo. 🙂 A moře by jste tam nechtěl???
        Máte JET, tak si nestěžujte.

        1. No jo, ani ČEZ u JETE nám tu nic nepostavil. Přitom
          No jo, ani ČEZ u JETE nám tu nic nepostavil. Přitom pozemků tam mají asi dost a ententriky taky. Je tu ovšem zajímavá otázka, kolik EV tady v Č. Budějovicích jezdí. Snad vylepším statistiky tím, že máme doma dva :-). Tu a tam potkávám nějakou tu Teslu, majitelů tu znám pět. Leafy jsou tu minimálně tři, C-Zera tu potkávám dvě, iOn jeden, asi čtyři i3, dva Renaulty Twizy, jedno Berlingo, jeden Ioniq, EON tu má nějaké ty malé kotrmelce od VW, jednu Teslu, často vídám NV200 od Dentamechaniku. Je to málo nebo hodně elektromobilů na jedno takové město, jako jsou ČB? Navíc my, kteří máme EV tady v ČB zase až tak moc nabíjet nepotřebujeme, jednoduše si nabijeme doma, ale co ti, kteří chtějí jen projet? Pokud už přijedu třeba Leafem z Prahy (samozřejmě přes Písek), stejně nedojedu ani do Freistadtu, kde mají další nejbližší DC nabíječku, pokud budu chtít jet normálním tempem a v zimě nezmrznout. Z tohoto pohledu chybí nabíječky někde u Kaplice a u Tábora / J. Hradce.

                1. Děkuji, rád bych uspořádal setkání majitelů IONIQ za
                  Děkuji, rád bych uspořádal setkání majitelů IONIQ za účelem poznání a hlavně výměny informací. Každé INFO je tedy cenné.

Napsat komentář