Škoda Auto v závodě ve Vrchlabí používá plně autonomního transportního robota

Plně autonomní transportní systém přepravuje díly mezi mechanickým měrovým centrem a obráběcími stroji.

Jeden řízený průjezd celé trati stačí k tomu, aby se robot seznámil s trasou a jejím okolím.
foto: Škoda

V závodě na výrobu komponentů ve Vrchlabí česká automobilka Škoda začala používat plně autonomního přepravního robota, který je schopný se sám učit. Robot je na cestě po závodě schopen rozpoznávat překážky a v reálném čase při plánování své trasy zohlednit i další informace z okolí.

Pokud je to nutné, změní trasu tak, aby se vždy dostal do cíle v nejkratším možném čase. Robot tak přispívá k dalšímu zvyšování bezpečnosti práce i efektivity přepravy v závodě.

„První plně autonomní robot ve společnosti Škoda Auto našel uplatnění záměrně právě v závodě ve Vrchlabí. Tím se znovu potvrzuje význam tohoto závodu jako jednoho z nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších provozů,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus:

„S novým transportním systémem důsledně pokračujeme v zavádění technologických inovací v intencích Průmyslu 4.0,“ dodává Oeljeklaus.

Transportní robot najednou přemístí až 130 kilogramů nákladu a správnou cestu si přitom zvolí zcela samostatně. Na rozdíl od dosavadních automatických systémů nepotřebuje navádění pomocí indukční smyčky, magnetického pruhu, ani navádění pomocí reflexních bodů.

Pro naučení trasy stačí autonomního robota jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi pomocí manuálního ovládání přes tablet nebo joystick. Robot přitom samostatně sleduje okolí a zaznamenává změny, ke kterým v něm došlo a v případě potřeby si trasu samostatně změní.

Kompaktní robot najednou přepraví až 130 kilogramů nákladu. Pro naučení trasy stačí vozidlo jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi tam a zpět - změny v okolí pak rozpoznává sám.

Kompaktní robot najednou přepraví až 130 kilogramů nákladu. Pro naučení trasy stačí vozidlo jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi tam a zpět – změny v okolí pak rozpoznává sám.
foto: Škoda Auto

Promyšlená moderní technika umožní autonomnímu robotu rychlou orientaci: pomocí senzorů a laserových skenerů rozpozná jiná vozidla i pevné překážky, stejně jako osoby, které mu kříží cestu. Řídicí systém detekuje rychlost, kterou se překážka přibližuje, a rozpozná, zda hrozí kolize.

V takovém případě autonomní robot automaticky zastaví nebo se překážce vyhne. Na rozdíl od jiných systémů používaných ve společnosti Škoda Auto, svou trasu okamžitě upravuje podle informací ze svého okolí, aniž by přitom musel zastavovat.

Pokud tento plně autonomní robot zjistí, že se na určitém místě na trase pravidelně setkává s překážkou, trasu změní trvale. Elektricky poháněný transportní systém je dle potřeby schopen dojet do kteréhokoli cíle ve vrchlabském závodě, který má plochu 16 000 m2.

Na své trase mezi obráběcími stroji a měrovým střediskem autonomní robot denně absolvuje zhruba 120 jízd a ujede přitom okolo 35 kilometrů. Testovací fáze a pilotní provoz již byly ukončeny. Do pravidelného provozu byl robot nasazen v červnu 2018.

Rostoucí výroba společnosti Škoda Auto znamená vyšší vytížení závodů a hustý provoz dopravních prostředků po továrně. Autonomní robot přispívá ke kontinuálnímu zvyšování bezpečnosti práce v závodě ve Vrchlabí a k významnému snižování počtu pracovních úrazů.

Škoda Auto ve výrobě sází na moderní technologie z oblasti Průmyslu 4.0, mj. například i na kooperující roboty. Ty se ve Vrchlabí používají ve výrobě přímo řazených převodovek a zaměstnance podporují při vkládání řadicího pístu, jedné z nejcitlivějších činností ve výrobě převodovek.

Manipulační robot naproti tomu zásobuje desítky strojů díly a prázdné obaly přepravuje zpět do skladu. Součástí provozu je vysoce moderní IT systém „Transparentní továrna“.

Škoda Auto definovala digitalizaci jako jednu z hlavních oblastí své Strategie 2025. Dalšími hlavními oblastmi rozvoje jsou elektrifikace modelové palety značky, získávání nových trhů a rozšíření rozsahu podnikání z klasické výroby automobilů o četné další služby, související s mobilitou.

tisková zpráva

27 Comments on “Škoda Auto v závodě ve Vrchlabí používá plně autonomního transportního robota”

  1. Dle mého zase úplně zbytečná medializace ze strany
    Dle mého zase úplně zbytečná medializace ze strany škodovky. Ikdyž se tomu moc nedivím, když nic pořádného nevymyslí, tak se musí pochlubit alespoň nějakou kravinou. Nemluvě o tom, že tady jim to spíš škodí, protože mi to přijde tak že chtějí ušetřit pracovní místa 😀 Už to tu v některých komentářích zaznělo, ale… Kde máme nějaký pokrok? Něco ekologického? Myslím si, že taková ztráta oproti jiným automobilkám se škodovce časem vymstí, nebo se pletu?

  2. Aha, takže místo toho aby se věnovali rozvoji svých aut,
    Aha, takže místo toho aby se věnovali rozvoji svých aut, tak vymýšlí jak se zbavovat zaměstnanců? 😀 Tohle mi hlava nebere.Co takhle se zamyslet nad tím, že ste poslední roky nepřišli s ničím pokrokovým co se týče aut? Myslím si, že škodovka zaspala dobu a jen těžko to bude dohánět, co si o tom myslíte vy?

  3. To je mi zas novinka hodna článku…Absolutní blbost,
    To je mi zas novinka hodna článku…Absolutní blbost, jediné k čemu je to dobré, že zredukují pracovní místa. Proč místo takových „vynálezů“ nezačnou raději vyrábět eko vozy? Neurčí nový směr designu atd.?Jaký na to máte názor?Dle mého škodovka už dávno není to co bývala a jen se nás snaží opít rohlíkem!

  4. Mě přijde, že spíš škodovka začla šetřit 😀 Nevím,
    Mě přijde, že spíš škodovka začla šetřit 😀 Nevím, ale tady opravdu není čím se chlubit. Proč nám raději škodovka neukáže, něco zajímavého? Audi a Hyundai už společně dělají na vodíku a škodovka nemá v prodeji ani elektromobily? NEvím, ale asi se žádné „pecky “ od škodovky jen tak nedočkáme.

    1. Každé auto má ve velkém TP napsáno na co jezdí a každý
      Každé auto má ve velkém TP napsáno na co jezdí a každý úředník si to může dohledat v databázi. Je to jen o pohodlnosti úředníka. Značka se dá přehodit z E-Golfa na Golfa TSI TDi a stejně ten úředník-policista na ulici prd pozná, zda tam může parkovat nebo nemůže, pokud ho zrovna nenapadne se podívat zda to auto má nebo nemá výfuk. U hybridního auta má i ten Golf výfuk. Algoritmus aby počítač vyhodnotil zda tam může stát,jet, nebo nemůže stačí do podmínky zadat palivo elektřina=true. U kontroly policisty na místě stačí nahlédnout do TP, nebo do databáze.
      Jenže to si zase musí nějaké město (smart Prague) vymýšlet vlastní parkovací zóny, vlastní normy,hloupé registrace nejlépe na každé části města zvlášť.
      Co když přijede elektrická Tesla se zahraniční značkou, tak pro tu bude platit omezení jako kdyby jela na benzín??
      Dej úředníkovi funkci a vymyslí ti lejstro. 🙂 Je 21.století!!!

      1. Výborně přijede hasič k hořícímu autu a než začne
        Výborně přijede hasič k hořícímu autu a než začne cokoli dělat, napřed si načte databázi a zjistí jak to může hasit…
        Z pohledu bezpečnosti značky pro elektromobily vítám…
        Ale českej človíček vidí zase jen ta negativa..

        1. Možná v tomto případě by to mohlo mít opodstatnění,
          Možná v tomto případě by to mohlo mít opodstatnění, pokud ta SPZ bude na hořícím autě ještě čitelná. Mimochodem když hasič jede hasit cokoliv, nikdy neví co se v daném objektu nachází od chemických, bateriových, elektrických, plynových a jiných věci. Hasič je profesionál, myslím že nepotřebuje číst u požáru návod co hasí a čím to má hasit.
          Rovněž by naftová auta mohla dostávat specifické SPZ, protože by bylo hned každému jasné, že nesmí do města.

          1. Mě zastavili policajti před 3 lety v podstatě okamžitě
            Mě zastavili policajti před 3 lety v podstatě okamžitě jak mě začali sledovat protože jim kamera v autě hned vyodila že moje SPZ má propadlou technickou a taky mi to hned řekli jak ke mně doštrádovali. Čuměl jsem jak puk. V podstatě je jedno co bude na značce či zda bude zelená, kamerovej systém jim to hned vyplivne, teda pokud budou onlajn. 1984 už je dávno tu a nějaký zelený E bude dobrý leda tak pro pochůzkáře.

            1. Až pochůzkář dostane chytré brýle bude problém
              Až pochůzkář dostane chytré brýle bude problém vyřešen.
              https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/technologie/technologie-na-rozpoznavani-obliceju-cina-peking-koncert_1804150745_kro

              Stačí do brýlí implementovat rozpoznávání registračních značek a bude i ten pochůzkář vědět všechno důležité o vozidle.
              A možná bude pochůzkàř dávno nahrazen kamerovým systémem, který upozorní na vozidlo ještě dříve, než vůbec někam s tím vozidlem vyjedete. Mimochodem dnes aplikace komunikující s vozidlem hlídá jak tlak v pneumatikách, tak i prošlou technickou. To si v roce 1984 dovedl představit jen málokdo.

              https://www.letemsvetemapplem.eu/2018/02/27/policie-cine-zacala-nosit-chytre-bryle-ktere-dokazi-odhalit-zlocince/

                1. Takové aplikace už dnes v mobilech údajně mají.
                  Takové aplikace už dnes v mobilech údajně mají.

      2. Vyhoda dedikovanych (treba jako norske – zacina EK, EL) znacek
        Vyhoda dedikovanych (treba jako norske – zacina EK, EL) znacek je treba i v rychlosti zpracovani – ze jde o elektromobil se muze vyhodnotit treba rovnou v kamerovem/mytnem/… systemu a nemusi se posilat pomaly pozadavek do centralniho systemu (nemluve o zatezi na ten centralni system).

        Priznam se, ze nevim, jestli treba v tom Norsku plati vyhody i pro cizi EV? Netusi nekdo?

    1. Z článku (strojový překlad):
      „Ultrakondenzátor bude

      Z článku (strojový překlad):
      „Ultrakondenzátor bude obsahovat pouze 25 procent energie na jednotku hmotnosti, kterou může lithiová baterie spravovat, takže autobaterie se stejným velkým kondenzátorem by měla pouze čtvrtinu.“

      Takže Teslácká baterie o nynější váze cca 500 kg by v tomto provedení vážila dvě tuny?

      1. Ano, nevýhody tu jsou a ještě nějaký pátek budou. ze
        Ano, nevýhody tu jsou a ještě nějaký pátek budou. ze samotného originálního článku ještě vyplývá jedna podstatná nevýhoda současné generace článků a to samovybíjení. Přes noc ztráta kapacity 10 – 20 procent. A to asi nikdo z vlastníků elektromobilu nechce (protože i jim auto víc stojí než jezdí)

        Ale právě v MHD, rozvozových službách apod je obrovský potenciál. Nabití dodávky s dojezdem do 100 km během desítek sekund (samozřejmě s ohledem, že bysme na takové proudy postavili nabíječky) je svatý grál. A to berme v potaz, že tato technologie, zhruba 5x překračuje současný stav. Ovšem pokroky v oblasti superkapacitoru jsou posledních pár let větší než v oblasti bateriových technologií, jen byly donedávna kapacitně řádově jinde. A najednou jsme na 25 procentech kapacity při stejné váze, oproti Li bateriím. Já vidím jasný pokrok a příslib do budoucna.

        Co je ještě podstatné vypíchnout je materiálové složení – carbon a hliník, tedy žádné problematické suroviny a uvedená jednoduchost výroby => cena.
        Takže si jednoznačně dovedu představit úložiště u domečku, kde mi až tak o velikost a váhu nejde. Spíš ocením „nekonečnou“ cyklovatelnost a smířím se i se ztrátami při rozumné ceně.

        Prostě to berte tak, že všechno jde dopředu, není třeba hned hanit technologii, která se sotva vyhrabala z plenek.

Napsat komentář