Vznikla petice proti povinnému umělému hluku u elektromobilů

Podpisem umožníte dát podnět zákonodárné autoritě, aby naléhala na zrušení nařízení, že elektrické vozy musí mít systémy s akustickým upozorněním na jedoucí vozidlo při nízkých rychlostech.

Elektrická auta v Evropě i USA musí od roku 2019 vydávat umělý zvuk, pokud se pohybují pomaleji než 30 km/h. Opatření má předejít možným kolizím s chodci. Mnohé hybridy a elektromobily už disponují touto funkcí dnes.
foto: Evader

autor: Radovan Burkovič

Vzhledem k tomu, že elektrické automobily (EV) se nyní dostávají ve stále významnějších počtech na veřejné komunikace, a protože řidiči EV už najezdili mnoho, mnoho milionů elektrických kilometrů, můžeme s čistým svědomím potvrdit, že tichost EV nikdy nevyvolávala při nízkých rychlostech problémy.

Lze pochopit, že před několika lety, kdy se EV dostala na trh a začala se objevovat na veřejných komunikacích, byly obavy z nehod, protože EV jsou v podstatě mnohem tišší než spalovací vozidla (ICE).

PETICI MŮŽETE PODEPSAT ZDE

Strach byl trochu srovnáván s tím, který panoval, když se na silnicích před 130 lety objevila první auta – kočáry bez koní. Na samém počátku vozidel bez koní musel před nimi běžet člověk s červenou vlajkou, Prý kvůli bezpečnosti.

Některé další argumenty ke zrušení nařízení:

  • co když se brzy zvýší počet EV a předběhne počet vozů ICE? Co s tímto novým nepříjemným umělým hlukem uděláme?
  • co způsobí umělý hluk v centru města, co způsobí v dopravní zácpě? Co když se stovky pomalu jedoucích EV, způsobujících nepříjemné zvuky, každý jiný, budou ploužit pod našimi okny?
  • nevidomí lidé mají daleko lépe rozvinuté sluchové orgány, než vidomí lidé. Podle mnoha zkušeností, pokud si hrajete s nevidomými dětmi na táborech, slyší tempo Vaší chůze, slyší Váš pohyb. Stejně nevidomí lidé vnímají pohybující se EV. Umělý zvuk nepotřebují.
  • aby se zabránilo nehodám, je vždy zodpovědností EV řidiče, aby předvídal situaci ve svém jízdním pruhu a dával pozor na chodce i cyklisty.

Zavádění umělého hluku je navíc diskriminační pro elektrické automobily. Proč?

  • mnohé prémiové ICE vozy jsou v malých rychlostech stejně tiché, jako EV. Budou tato vozidla také muset mít povinně akustické signalizační systémy pro nízkou rychlost?
  • spalovací motory mnoha hybridních automobilů také mlčí při nízké rychlosti, jejich elektrické motory rovněž nejsou slyšet. Budou tato vozidla také muset mít povinně akustické signalizační systémy pro nízkou rychlost?
  • co s elektrickými skútry a elektromotorkami? Také se objevují na našich silnicích stále častěji a jsou díky malé velikosti a hbitosti v městském provozu mnohem nebezpečnější, než nepřehlédnutelné EV. Také jim přikážeme akustické výstražné systémy pro nízké rychlosti?
    co s jízdními a elektrickými jízdními bicykly? Ty jsou stejně tiché. Budou muset za jízdy stále zvonit?
  • podle našich zkušeností tento příkaz stále ukazuje EV ve špatném světle, protože se na ně dívá, jako by byly z podstaty pohonu nebezpečné, ačkoliv opak je pravdou.
  • mnoho lidí dnes používá při chůzi sluchátka s hudbou nebo sluchátka mobilních telefonů, mnozí za chůze telefonují. Jak jim pomůže umělý hluk, když neslyší a ignorují i dnešní hlasitá spalovací auta?

Podepisuji, protože mám rád ticho. Ticho léčí. Mám elektrický automobil 4 roky. Mám elektrické kolo 5 let. Mám obyčejné jízdní kolo 45 let. Když jedu, vezu Vám ticho a čistý vzduch. Užívejte si ticho. Spolu se mnou.

vlastní

108 Comments on “Vznikla petice proti povinnému umělému hluku u elektromobilů”

  1. Tak už nám ‚Evropské hospodářská komise Organizace
    Tak už nám ‚Evropské hospodářská komise Organizace spojených národů‘ (EHK OSN) nařídila a zakázala pomocí změny 01 (datum vstupu v platnost: 10. října 2017) nařízení č. 138 používat tlačítko na zrušení AVAS (akustickým varovným systémem vozidla).

    Tj. ne jen že v roce 2016 nařídila zvuky, které šli pomocí tlačítak vypnout, ale v roce 2017 je doslova zakázala:

    Bod 6.2.6 se nahrazuje tímto:

    „6.2.6. Funkce pozastavení

    Jakákoli funkce pozastavení ve smyslu definice v bodě 2.7 se zakazuje.“

    Ale teprve nyní je to velký hit ve zprávách protože to začíná EU implementovat.

  2. Takovou petici podepisovat nebudu. Jsem zastáncem toho, aby v
    Takovou petici podepisovat nebudu. Jsem zastáncem toho, aby v tichých autech ten umělý hluk byl a dal se normálně uživatelsky zapnout a vypnout. Tedy nechat to na uvážení výrobce, zda to do auta dá a na řidiči zda si to nechá stále zapnuté nebo to občas vypne. Určitě to má smysl a může to pomoci zabránit střetu s chodci. Jde hlavně o to, že lidi jsou zvyklí, že jedoucí auto slyší. Když nebudou nic slyšet, třeba se někdy nerozhlédnou, vstoupí autu do cesty a řidič už to neubrzdí.

    1. To je samozřejmě Vaše právo. Přejete si tedy, abyste z
      To je samozřejmě Vaše právo. Přejete si tedy, abyste z Vašeho okna na ulici, místo startujícího nafťáku, chrchlajícího při průjezdu kolem, poslouchal pro změnu povinně třeba kvákající žábu, pískání atp.. My ne.

      P.S. Jsou lidé, které obecně ticho děsí. Lze to vidět v praxi když vstanou, obratem si pouštějí televizi nebo muziku, vycházejí ven, nasazují sluchátka nebo pouštějí další muziku v hlučícím spalováku, dojedou do přírody a vytáhnou si jakýkoliv zdroj hudby, necítí se dobře v restauraci nebo obchodě, kde není puštěný nějaký zdroj hluku, obvykle rádio, prostě jsou takoví mezi námi……

      1. Tak já nevím, jestli píšu bulharsky, že je to tak
        Tak já nevím, jestli píšu bulharsky, že je to tak těžké pochopit. Nepřeji si povinné ani ticho, ale ani zvuk z repráků u elektromobilů. Přál bych si, aby bylo čistě na výrobci zda do auta takovou vychytávku dá nebo ne a pokud ji tam dá, aby byla uživatelsky vypínatelná. Tečka.
        Podobně jako mělo moje minulé auto přisvěcování mlhovkami do zatáček a mohl jsem si to vypnout. Některá auta to třeba nemají vůbec. Úplně stejný princip.

        1. Jenže EU to píše Bruselsky a zcela jasně:
          Mohli jsme Vám

          Jenže EU to píše Bruselsky a zcela jasně:
          Mohli jsme Vám přinést ticho do ulic a měst, ale my jsme si řekli NE! Když kravál, tak pro všechny!
          Umělý hluk bude, povinně, nevypínatelně.
          Takže byste petici vlastně podepsat klidně i mohl, je to v rozporu s Vaším přáním volby.

    2. Já si nemyslím, že lide jsou zvyklí na auta. Spíše
      Já si nemyslím, že lide jsou zvyklí na auta. Spíše naopak. Na hluk od aut se těžko zvyká.

      Otázka, jak to, že trolejbusy žádný automatický zvuk nemají? Jak to že Tramvaj ho nemá?

      Dnešní trolejbusy a tramvaje jsou v malých rychlostech o lterých se jedná stejně tíché. Tj. je to stejný případ jako když tam jede osobák. Jak to, že za 50 let používání trolejbusů nikoho nenapdalo tam nejěký automatický zvuk přidávat?

      Podle mne je to proto, že dřív lidi nebyli obalamucený nějakou propagandou proti všemu „zelenému“, nebo proti všemu co by nedejbože, mohlo ušetřit plýce nás všech a co by nevydávalo hnusný zvuk motorů.

    3. Milý Václave, je skvělé, že nic podepisovat nebudeš.
      Milý Václave, je skvělé, že nic podepisovat nebudeš. Nemusíš. Je to tvoje volba. Já taky nemusím a nebudu. S peticema se nám tady (všeobecně) jaksi trhá pytel.
      Nevím, kde žiješ. Já v Praze. A skutečnost je taková, že většina chodců se chová jako ovce. Často hluché a slepé ovce.
      Uši zacpané sluchátky, někteří v ruce hůl a myslí si, že jim každý zastaví a uhne. Mám lidi rád a víc než kdokoliv jiný zastavím a uhnu. I tam, kde nemusím. Je to o řidičích, ne o bzukotu.
      Ale všechno je to o ohleduplnosti a věř, že lidi, kteří ignorují hluk vylágrovanýho dýzla budou ignorovat i jemné bzučení elektromobilu a budou dále skákat do silnice jako zběsilí.
      Jestli, jak píšeš, „Když nebudou nic slyšet, třeba se někdy nerozhlédnou, vstoupí autu do cesty a řidič už to neubrzdí.“ tak jsou to volové a bohužel jediný, kdo bude mít problém, je zase řidič. A fakt, že mu bzučelo EV, mu nepomůže.
      Možná by před námi zase měl běhat ňákej sporťák s červenou vlaječkou a píšťalkou. Anebo rovnou s klackem.
      A mlátit blby, kteří bez rozhlédnutí(protože přece nic neslyší)vstupují do vozovky po zádech nebo rovnou po palici.

      PS : i já jsem někdy chodec !!!

      1. Nevím, co přesně rozporuješ a jak by sis to tedy vlastně
        Nevím, co přesně rozporuješ a jak by sis to tedy vlastně představoval. Já jsme napsal, jak bych to konkrétně u aut chtěl. Nevím, jak bys to chtěl ty, zda jsi zastáncem naprosto tichých e-aut nebo s povinným hlukem a nebo to nechat čistě na výrobci… Já právě v Praze nežiju. Bydlím v menším okresním městě, ale 20 let jsem strávil v Brně (škola, práce), takže jakési povědomí o větším městě mám a viděl jsem jak to tam vypadá. Jeden konkrétní případ ze života – kolega z práce nakoupil v Kauflandu a když obsah nákupního vozíku skládal do kufru auta, tak najednou a docela pozdě zaregistroval, že se k němu zezadu blíží elektromobil, který couval. Vůbec to auto neslyšel. Pěkně se vyděsil a uskočil stranou. A říkal, že kdyby to bylo klasické auto se spalovákem, tak by je určitě slyšel a mohl reagovat mnohem dřív a v klidu. Naštěstí k ničemu nedošlo. Elektromobilů je zatím málo. Až jich bude víc, tak uvidíme jaké to bude. Nevím, zda má cenu řešit čí by to byla vina a kdo by měl problém. Není lepší tomu problému předejít?

        1. Ano, potvrzuji p 4 letech řízení elektromobilu, že spousta
          Ano, potvrzuji p 4 letech řízení elektromobilu, že spousta lidí se leká, když elektromobil uvidí na poslední chvíli a předtím jej neslyšeli, jak jsou zvyklí. Ale tomu se rychle přizpůsobí. Moderní spalováky taky není skoro vůbec slyšet v hodně pomalé jízdě. Ostatně prvotně je to vždy odpovědnost řidiče, dávat bacha, my elektromobilisté to dobře víme a také víme, že nejsme slyšet. Proto dáváme obzvláště bacha.
          Povinné bzučení nic nespraví. My Vám vezeme ticho a čistý vzduch. Je nesmysl se toho vzdávat.

  3. Dost se ti mluví o dvoustupnovem klaksonu. Neni to nic
    Dost se ti mluví o dvoustupnovem klaksonu. Neni to nic noveho. Naopak prvni elektromobily od PSA je maji standardne. Maji navic tlacitko na pipani. Takze kdyz jsem prijel k lidem tak jsem na ne zapipal. Nikdo se nelekl. Ale taky je to zbytečný. Pri pomale jizde se nikomu nema co stat.
    Pouzival jsem ho protoze jse chtel se ukazat. Jinak ne. Za 3 roky jsem nemel duvod ho pouzivat.

    Pokud neni auto slyset neni to problém auta, ale ostatnich spalovaku. Zakazat bchom meli tedy je…

    Zase misto skutečného duvodu to řeší pruzenim normalnich aut.

  4. Nařízení je jedno z mála rozumných. Tady jsou
    Nařízení je jedno z mála rozumných. Tady jsou protiargumenty:

    co když se brzy zvýší počet EV a předběhne počet vozů ICE? Co s tímto novým nepříjemným umělým hlukem uděláme?
    > Nesmysl, EV nahradí spalováky, tedy hluk zůstane setjný. Nehledě na to, že už jen formulace co s tím hlukem uděláte je duchaprostá.

    co způsobí umělý hluk v centru města, co způsobí v dopravní zácpě? Co když se stovky pomalu jedoucích EV, způsobujících nepříjemné zvuky, každý jiný, budou ploužit pod našimi okny?
    >To samé co spalováky nyní.

    nevidomí lidé mají daleko lépe rozvinuté sluchové orgány, než vidomí lidé. Podle mnoha zkušeností, pokud si hrajete s nevidomými dětmi na táborech, slyší tempo Vaší chůze, slyší Váš pohyb. Stejně nevidomí lidé vnímají pohybující se EV. Umělý zvuk nepotřebují.
    >Lež, k takovém tvrzení neexistuje žádný racionální důvod. To že nevidící mají lepší sluch neznamená, že nepotřebují auto slyšet tak, jak jsou zvyklí.

    aby se zabránilo nehodám, je vždy zodpovědností EV řidiče, aby předvídal situaci ve svém jízdním pruhu a dával pozor na chodce i cyklisty.
    >Stejně jako je předepsáno kolik mm má mít vzorek pneumatika, slouží takové nařízení ke snížení pravděpodobnosti střetu.

    Zavádění umělého hluku je navíc diskriminační pro elektrické automobily. Proč?

    mnohé prémiové ICE vozy jsou v malých rychlostech stejně tiché, jako EV. Budou tato vozidla také muset mít povinně akustické signalizační systémy pro nízkou rychlost?
    >Ano, to je dobrý nápad, je třeba to navrhnout

    spalovací motory mnoha hybridních automobilů také mlčí při nízké rychlosti, jejich elektrické motory rovněž nejsou slyšet. Budou tato vozidla také muset mít povinně akustické signalizační systémy pro nízkou rychlost?
    > Věřím, že ano. Navrhněte.

    co s elektrickými skútry a elektromotorkami? Také se objevují na našich silnicích stále častěji a jsou díky malé velikosti a hbitosti v městském provozu mnohem nebezpečnější, než nepřehlédnutelné EV. Také jim přikážeme akustické výstražné systémy pro nízké rychlosti?
    > Věřím, že ano. Navrhněte, protože to je opravdu o život.

    co s jízdními a elektrickými jízdními bicykly? Ty jsou stejně tiché. Budou muset za jízdy stále zvonit?
    > Ne, protože jejich kinetická energie a následky střetu jsou výrazně menší než u automobilu.

    podle našich zkušeností tento příkaz stále ukazuje EV ve špatném světle, protože se na ně dívá, jako by byly z podstaty pohonu nebezpečné, ačkoliv opak je pravdou.
    > Ta věta je nesmyslná, přečtěte to po sobě znovu a zapřemýšlejte. Podstata pohonu je použití elektrické energie pro pohon. Nic se neříká o tom, že EV jsou nebezpečná. Prostě jen musí být slyšet.

    mnoho lidí dnes používá při chůzi sluchátka s hudbou nebo sluchátka mobilních telefonů, mnozí za chůze telefonují. Jak jim pomůže umělý hluk, když neslyší a ignorují i dnešní hlasitá spalovací auta?
    >Jejich rozhodnutí, jejich riziko, oni jsou ti poškození.

    Závěrem dodejme, že tato výzva je nádhernou ukázkou demagogie a totalitního myšlení ekofašistů. Chceme zakázat všechny spalováky, ale nám nic nařizovat nebudete.

          1. To jednak neni uplne pravda, nasledky pravdepodobne nebudou
            To jednak neni uplne pravda, nasledky pravdepodobne nebudou tak tragicke a krome toho mate zvonek ne? Takze ano, huceni je jiz implementovano s ohledem technicka omezeni pramenici z konstrukce kola (neni zde vhodny zdroj energie pro huceni).

            1. To si pište, že Vás sejmu do mrtva. 26 kg váží
              To si pište, že Vás sejmu do mrtva. 26 kg váží elektrokolo, 100 já, při více než 25 km/h. Stačí abych Vám polámal žebra a jedno z nich způsobilo pneumotorax nebo hlavičkujete asfalt některou lebeční kostí. Já mám přilbu, Vy ne.

              A že mám zvonek? A ono snad elektroauto nemá klakson? Takže jste si odpověděl sám, k čemu je umělý hluk u elektroaut.

                1. Mám dojem že diskuse je hlavně buď nezavádět, nebo
                  Mám dojem že diskuse je hlavně buď nezavádět, nebo zavést u všech. Jakýpak je argument že se to teda pak jako zažádá a zařídí i u ostatních aut ? Nesystémový výmysl může být sebelepší ale zůstane nesystémovým.

                  Zařiďte ať to přepíšou na všechny auta a kola ať rozhodnou v dodatečné doplňující vyhlášce a seberete vítr z plachet vašich odpůrců. Do té doby nemáte právo opírat se o „tak pak zařiďte ať to mají i ostatní“.

                2. Myslim, ze ta podstata je jinde. Koncepcni spor o tom, zda je
                  Myslim, ze ta podstata je jinde. Koncepcni spor o tom, zda je opravnene omezit pohodli ridice a cestujicich v EV vymenou za vyssi bezpecnost ostatnich ucastniku, zejmena chodcu a cyklistu. Ten muj argument je, ze to tak jiz delame v jinych oblastech a ta mira nepohodli neni tak velka, aby stala za zvysene riziko. Ale chapu, ze clovek je od prirody sobec a je mu v principu jedno, pokud zemre/zrani se nekdo, koho nezna.

                3. Když jsme u doměnek… 🙂
                  Domnívám se že podstata je

                  Když jsme u doměnek… 🙂
                  Domnívám se že podstata je právě v tom že závadnost přidaného hluku je až sekundární překážka. Ta první je v tom že i jiné prostředky jsou tiché tak proč tím šikanovat jen EV ?

                  Vy předpokládáte že se jedná o sobeckost… vlastně ano. Sobecký je nezájem o to že někoho neslyšný objekt porazí a zraní, ale sobecké je i aplikovat to jen na EV.

                  Všichni jsme sobci, jen někdo vidí sobce jen v těch druhých.

    1. Nařízení, které jeden přirozený kravál ze spalovacího
      Nařízení, které jeden přirozený kravál ze spalovacího pohonu nahradí jiným umělým kraválem u tichého elektrického pohonu je hodno EU a jejího myšlenkového trustu.
      Protože těžko něco očekávat od lidí, kteří se dvakrát ročně stěhují auty a letadly mezi 2 městy, kde mají zasedání. Aby v tom druhém všechny prostory sice zely prázdnotou, ale muselo se o ně starat. Nejste Vy europoslanec nebo nějaký místní podržtaška?

        1. Říká se tomu test proporcionality. A v tom EU selhává kam
          Říká se tomu test proporcionality. A v tom EU selhává kam se člověk podívá. Jestliže teroristi na území EU páchají zločiny se střelnými zbraněmi, tak zakážeme legálně vlastněné střelné zbraně všem občanům EU. Přesně v tomhle duchu je povinný zvuk pro elektromobily.
          Co se Vašich argumentů týče, nelze s nimi souhlasit.
          Třeba „EV nahradí spalováky, tedy hluk zůstane stejný“ je nesmysl na entou. Stále jste někdy vedle řady jdoucích elektrovozidel?
          Nebo že pod našimi okny budeme rádi za umělý zvuk, protože se oproti spalovákům nic nezmění. Jenže my chceme klid, chceme změnu.
          Ohledně nevidomých nemá cenu diskutovat, každý z nich má jinou míru postižení. Moderní odhlučněné spalovací vozy v malých rychlostech stejně neslyší už nyní. Tady je opět proporcionalita, když vidíte desítky neobsazených míst pro invalidy na narvaných velkých parkovištích, je Vám asi jasné, ž to nařízení je špatné, minimálně co se jejich počtu týče.
          Nařízení neslouží k prevenci zabránění střetu, pořád je na řidiči, aby dotyčného nezajel a na dotyčném, aby se díval kolem sebe. Vyhláška říká jasně povinnosti chodce, když vstupuje do vozovky.
          Hlavní výhodou EV je jejich tichý a lokálně bezemisní provoz. Nařízení chce jednu z nich vymazat. Nesmyslně. Proto je diskriminační. Kdyby bylo provázeno nařízením pro spalováky snížit hluk na hranici umělého EV, pak by bylo rovné.
          Opět u prémiových spalovacích vozů chcete zrušit jejich výhodu pro okolí a nechat je uměle hlučet.
          To samé by jste chtěl u skútrů a motorek, které dnes produkují zdaleka nejvíce hluku, nehledě na blby, kteří to prostě musí osolit a s táhlým vytím se řítit silnicí.
          Když EV nejsou podle Vás nebezpečná, jde jen o pohon, tak proč do toho EU rýpe?
          Najednou Vám mrtví se sluchátky na uších nevadí. jejich rozhodnutí říkáte. Ale ve stejné pozici jsou i zamyšlení, roztržití, spěchající, do hovoru zabraní slyšící, kteří prostě jen nedávají pozor a lezou do cesty autům bez rozdílu pohonu.
          Nechceme zakazovat spalováky, chceme aby platily externality, tedy všechny náklady, které s jejich provozem souvisí. I ty protihlukové valy, obchvaty, zesílená skla domů atd. atd.. Najednou by se ukázalo, jak je takové ježdění ve skutečnosti drahé.

          1. Ano, EU zcela selhava ve spouste pripadu, strelne zbrane
            Ano, EU zcela selhava ve spouste pripadu, strelne zbrane nevyjimaje. V pripade strelnych zbrani se pravdepodobne jedna s vysokou mirou pravdepodobnosti spise o snahu omezit ci zcela odstranit skutecnou demokracii. Ale to je jina pohadka.

            V tom se asi shodneme snadno. V cem se neshodneme:

            Test proporcionality, vidite vlastne jste si sam odpovedel. Je hluk prijatelnou cenou za zraneni zpusobena EV, ktera by se nestala, pokud by vozidla vydavala zvuk? Vam za to ti „cizi“ nestoji, jsou to jejich zraneni. Ja se na to divam tak, ze oni nemohou ovlivnit, na rozdil od sluchatek, zda vase auto bude/nebude vydavat zvuk a proto nemaji byt ohrozovani.

            Třeba „EV nahradí spalováky, tedy hluk zůstane stejný“ je nesmysl na entou. Stále jste někdy vedle řady jdoucích elektrovozidel?
            >Nestal a asi ani moc lidi v CR. EV je spise rarita. Vedle ceho jsem stal je rada popojizdejicich spalovaku. Nevadi mi hluk, vadi mi splodiny.Takze ten hluk mi to nevadi.

            Ja bych se zachoval jako demokrat, nechme o tom udelat referendum. Co vy na to? A soucasne referendum o podpore solaru a vsech tech ekonesmyslu, co jsou dotovane.

            1. Opravdu nelze kvůli ochrany promile obyvatelstva poškozovat
              Opravdu nelze kvůli ochrany promile obyvatelstva poškozovat zdraví 100% obyvatelstva. To je test proporcionality.

              Neznáte EV, nevadí Vám hluk, tedy se není o čem bavit. Zplodiny Vám vadí. A teď si představte úchyláka (páč diplomatičtěji to nelze dost dobře vyjádřit), který nejenže tvrdí, že správné auto musí dělat kravál, ale i smrdět benzínem a olejem. Taky kvůli němu bude mít každý elektromobil a auto s Euro 6 a vyšší umělý emitor smradu?

              Referendum – s tím se obracejte na ty, jejichž pojmenování se ve slušné společnosti používá jako nadávka (viz seznam nejvíce nepopulárních povolená) 🙂

              1. Demagogie, poskozeni zdravi obyvatelstva umelym hlukem. Ale no
                Demagogie, poskozeni zdravi obyvatelstva umelym hlukem. Ale no tak, vzdyt to jsou hlouposti.

                Ohledne toho umeleho smradu pro auto, existuje k nemu racionalni duvod, tak jako ochrana zdravi ostatnich ucastniku provozu. Dost pochybuji. Tak ten primer skutecne je mimo misu.

                Slusna spolecnost, sakra, myslite tim ty zoufalce jako je Kalousek a jine zlodeje, kteri kazdeho kdo voli Zemana oznacuji jako idioty. No to je vskutku dobry oddil. Jinak ohledne toho proc se tady radoby smetanka boji referenda jak cert krize, o tom radeji priste.

            2. A opravdu ten bude zachraňovat zdraví?
              Kde máte nějaká

              A opravdu ten bude zachraňovat zdraví?
              Kde máte nějaká čísla, že vůbec někdy nějaké elektroauto někoho v malé rychlosti zranilo? Podle mne kdyby se to stalo, už by to bylo rozmazané v novinách. A protože se nic takového v novinách nedočtete, tak se to podle mne ještě nestalo.
              A to vzhledem k tomu, že na světě je již asi 3 milióny elektromobilů. A jiných elektrických vozidel, jako tramvaje, trolejbusy, ty jsou na světě daleko déle. A opět nic z toho se neřeší. Jestli nějaký střet byl, tak to většinou by se stalo i kdyby to mělo spalovací motor.

        2. Ale toto nařízení žádné riziko újmy na zdraví
          Ale toto nařízení žádné riziko újmy na zdraví nezmenší, natoš za přijatelnou cenu!
          Najděte mi jedinou statistiku, kolik lidí zemře, nebo přejelo v malé rychlosti, elektrická vozidla?

          Ale myslím tím všechna elektrická vozidla, která se používají už přes 100 let. Tj. běžně na silnici potkáte tramvaje, trolejbusy. Hlavně trolejbusy jsou prakticky ve stejné situaci jako ty osobáky. Jsou tiché, jezdi mezi lidmi ve městech.
          A ty se používají určitě už přes 50 let. Proč nějaký takový automatický zvuk už dávno nemají? Odpověď je jednoduchá, protože ho nepotřebují!
          Tramvaje mají zvonek, který řidič může použít, když potřebuje. A tak by to mělo být!

          Proboha, jen žádný automatický zvuk.

          Důkazy, že takové zvuky vám nepomohou si můžete vyzkoušet sám, kdekolik a kdykoli.
          Stačí se projít po chodníku na rušné ulici. Řekněte mi jak zjistíte podle zvuku, že za vámi jede auto, které pojede na volnoběh protože zrovna dojíždí na semafor a vy jdete po kraji chodníkuk? V proti směru jede spousta tjiných aut, které vydávají daleko větší hluk, protože zrvna jeden z nich je pod plynem. takže to auto za vámi za žádnou cenu neuslyšíte!!!
          Takovehle sytuace jsou dnes na ulici naprosto běžné, prakticky pořád, když jdete po ulici v Praze, nebo kdekoli ve městě, tak musíte křičet na souseda vedle aby vás slyšel protože se normálně bavit nemůžete, kvůli hluku spalováků.
          A tohle chce EU nahradit pouze jiným zvukem.

          Situace kdy na ulici jede jeden spalovák, tak ano to ho uslyšíte, pak jede za ním druhý, ten už vám splyne s tím prvním a nedejbože, aby v prostisměru jelo další auto. Nepoznáte kvůli hluku, kde je které auto.

          Kdyby se vyměnili všechny auta za elektro, tak by to mělo pozitivní efekt v tom, že úroveň hluku na silnici by se výrazně zmenšila. A to dost. Až na úrověň, že by jste šel po ulici a mohl v klidu se svým společníkem mluvit a nemusel křičet.
          Ale nikdy se nestane to, že ty elektroauta budou naprosto tiché. I eauto v 5km/h rychlosti uslyšíte, protože vydáva zvuk samo osobě. Ať už od pneumatik, nebo měnič, či jiná elektronika, nebo i rádio v kabině. Vtip je v tom, že díky posunu hladiny hluku budete najednou slyšet i zvuky, které vydávají menší hlasitost. Tj. i ti elektromobily uslyšíte, stejně jako dnes jeden spalovák mezi ostatními spalováky.

          Prostě to co EU zase vymýšlí je kapitální békovina, nepodložená naprosto žádnou statistikou, nebo výzkumem.

  5. Zase banda euro-darmožráčov rieši, čo riešiť nemusí?
    Zase banda euro-darmožráčov rieši, čo riešiť nemusí? Keby radšej zakázali autá a hlavne motorky, ktoré produkujú nadmerný hluk. Bývam pár metrov od motobaru a v sobotu a nedelu je to randál jak na letisku. Všetci si musia naplno „zavrčať“ a prípadný radar by si na seba zarobil do mesiaca.

  6. Jak nevidomy vnima nebo nevnima odvalovani gum netuším,
    Jak nevidomy vnima nebo nevnima odvalovani gum netuším, nekterym lidem to zjevne nestaci (tady je má zkušenost odlišná od Radovana – i kdyz neni to tak caste).

    Nicmene celkem si umim predstavit, ze komise, co to tlaci, videla EV maximalne na obrázku (no dobre, u nevidomych je to problem), stejne jak mistni teoreticti uctivaci. Bohuzel.

      1. EV je pouze relativně tichý a to jen do rychlosti cca
        EV je pouze relativně tichý a to jen do rychlosti cca 30km/h. V této rychlosti se navíc běžně pohybuje také např. většina cyklistů. Myslíte, že pro cyklisty bude také nutný generátor umělého hluku, tak jako pro vše ostatní co se v těchto rychlostech pohybuje?
        Jako kluci jsme si na kole do špic dávali pravítko, jakože motor… 🙂
        Jinak po světě se dnes pohybují min. statisíce EV. Nedonesl se mi zatím žádný konkrétní případ nehody způsobené nedostatečným hlukem EV.

        1. Ja si spis myslim, ze to souvisi s tim, na co ma „neuronka“ v
          Ja si spis myslim, ze to souvisi s tim, na co ma „neuronka“ v nasi hlave natrenovanou (automatickou) reakci „uhni“. Auta se „zvukem motoru“ potkavame casto, kola taky. Ale „ticha“ auta ne, takze tam tu reakci vypestovanou proste zatim nemame (mineno obecny clovek, Radovanovi sousede uz asi jo :)).

          1. Ano, to spojeni pohyb a hluk tu pro mozek dnes je. Samotného
            Ano, to spojeni pohyb a hluk tu pro mozek dnes je. Samotného mne mále sejmul před několika lety elektrický skútr. Viděl jsem ho, pohyboval se, ale nehlučel (a že dělají spalovací skútry fakt hnusné zvuky), tudíž mozek věděl, že stojí. Tak jsem mu vlezl do cesty. Přejel mi těsně před špičkami bot. Je to otázka vývoje a učení se. Ne zavádění umělého kraválu. Máte pravdu, naši sousedi si už zvykli. Kromě mne a manželky denně jsou u nás elektromobily navíc poměrně častým hostem, tak už zjistili, že to nemusí být jen Iony, ale třeba i civilně vypadající VW eGolf :-).

          2. No, pri svem pobytu v Holandsku, bych ten umely hluk kol fakt
            No, pri svem pobytu v Holandsku, bych ten umely hluk kol fakt uvital. Mate pradu, ze nam chybi na to reflexy, ale pokud je vozidlo skutecne tiche, pak nemate jak vybudovat reflex. Neco musi byt podnetem, ale co, kdyz se divate jinam, nechutna to, necitite to (teda pokud vas nabere, tak sakra ano, ale to je o pociteni), a zvuk nemate. Tak na zaklade ceho ma vas mozek reagovat?

            1. Jsem zastáncem automatických sonických děl a podzvukových
              Jsem zastáncem automatických sonických děl a podzvukových preventivních pulzů zajišťujících nevolnost a omdlévání u všeho živého v okolí aby to nemělo šanci vstoupit do vozovky.

              Jako alternativy navrhuji vrhač tenisáků, vodní dělo, plechovky tažené za autem a nebo příruční tlampač pro spolujezdce co se staženým okénkem bude hlásat „Vezeme vám mléko, čerstvé mléko…“, případně jinou chytlavou melodii.

              No a nebo dodržovat řád a přecházet na místech k tomu určených.

              (nejsem žádný svatý, také přecházím kde se mi zlíbí… skoro, ale je to můj život a moje rozhodnutí jestli se rozhlédnu a zariskuji nebo mám vyloženě sebevražedné sklony a nerozhlédnu se vůbec)

    1. jistěěě…. a UFOuni na planetě Neptun díky tomuto
      jistěěě…. a UFOuni na planetě Neptun díky tomuto zvukovému signálu, který rozkmitá celou atmosféru Země, tudíž vytvoři slabé světelné kmitání planety, což způsobí pozitivní vliv na jejich atmosféru, za 1 mld let zachrání jejich planetu díky utišení jednoho tornáda v jejich hlavním městě…

      ještě víc dětí…. celou školku zachrání, protože celou budovu s batolaty stačí rozebrat a postavit o 2 m vedle, aby zabránili nárazu EV…. JDE O NAŠE DĚTI, DĚTI, BOŽE DĚTÍ!!!!!!!!!!

  7. Neda mi to. Jsem docela nervak, nadmerne hluky me dokazi
    Neda mi to. Jsem docela nervak, nadmerne hluky me dokazi privest k silenstvi ale treba umely zvuk ktery vydava Prius PHV 1. generace a vubec vsechny hybridy Toyoty me nevadi. Spis je vitam. Pokud nemate otevrene okno auta neslysite ho ani vy. Navic je slyset jen chvilku po rozjeti, skoro okamzite ho prerusi hluk kol a kdy se vypne neni vubec poznat. Podle me je to dulezite treba na parkovisti, pr vyjezdu z garaze a tak. Jak rikam, nevim jak huci jine EV, treba Zoe ale umely zvuk Priusu me, a to jako dost velkymu nervovi nevadi. Takze bych to nevidel tak cerne. Vzijte se do kuze treba nevidomych lidi.

    1. Jenže hybridy Toyota zatím právě žádný umělý zvuk
      Jenže hybridy Toyota zatím právě žádný umělý zvuk nevydávají.To jemné pískání,které Vám nevadí je přirozený zvuk invertoru.Až Vám tam přidají rozkazem repro s umělým zvukem Octavie,kterého se zbavíte jen vypnutím po každém nastartování,miliontým odkliknutím bezpečnostní hlášky a to vše jen v tom lepším případě,kdy bude vůbec možnost zvuk vypnout,budete mluvit jinak.Neslyšel jsem zprávy o tom,že miliony hybridů Toyota bez umělého zvuku připravily o život za 20 let provozu jediného nevidomého.

      1. Tak to se opravdu pletete. Vyjadrim se tedy jasne. Je totiz
        Tak to se opravdu pletete. Vyjadrim se tedy jasne. Je totiz mozne ze hybridy Toyota prodavane mimo Japonsko umely zvuk nemaji. Ale v Japonsku ho maji. Vim to protoze v Japonsku uz 20 let ziji a Prius PHV 1. generace asi rok vlastnim. To co jsem psal nahore je z me zkusenosti. A presne jak pisete, ma to knoflik, kterym se ten zvuk da vypnout. Pokazde je to defaultne zapnute. Vypinam to jenom tehdy kdyz chci nekomu ukazat jak uplne tichy to auto dovede byt. Jinak plati jak jsem psal vyse, ze mi to nevadi. Ten umely zvuk je trosku jiny ale trochu podobny inventoru. Koukal jsem na Wikipedii a mozna fakt ty evropsky ten zvuk nevydavaj. Ale jak pisu, pokud bu to bylo jako v Japonsku, tak se opravdu neni ceho bat. Pokud by to bylo nejak moc nahlas, tak bych byl prvni komu by z toho asi zaclo hrabat 🙂

        1. Asi jsou v Japonsku zase trochu napřed.Také mluvím z
          Asi jsou v Japonsku zase trochu napřed.Také mluvím z vlastní zkušenosti,jezdím různými hybridy,hlavně Priusy už 15 let,7let jednoho vlastním,ale evropské ani americké verze opravdu žádný přidaný zvuk nemají.Nejlepší by bylo,kdyby státy a unie nechaly na zákaznících a výrobcích,jestli systém použijí,nebo ne a ušetřily si další nařízení.

    1. Začali s tím v USA a EU to jen zkopírovala, viz
      Začali s tím v USA a EU to jen zkopírovala, viz https://www.teslafan.cz/clanky/elektromobily-jsou-az-prilis-tiche-ve-mestech-budou-muset-vydavat-zvuk-klasickeho-automobilu, v podstatě se rozhodlo již v roce 2014, od 2019 to mají výrobci zařídit, viz http://www.autoforum.cz/zajimavosti/eu-schvalila-nove-smernice-hlucnosti-aut-elektricka-slyset-byt-musi-jina-nesmi/.
      Třeba Renault ZOE už dávno otravný zvuk v malých rychlostech vydává automaticky, ledaže si ho po každém nastartování manuálně vypnete. Byl to jeden z nevětších opruzů, když jsem ho testoval.
      Jestli si připadáte jako debil, když současně tatáž EU řeší problémy nadměrného hluku z dopravy a úmrtí občanů s tím spojená už od roku 2002 a 2004, nejste sám. Viz http://www.dobramesta.cz/hluk-a-vibrace-z-dopravy a http://ci2.co.cz/cs/indikator-eci-b8-zatizeni-prostredi-hlukem.

  8. Chápu, že do zákona je jednodušší dát „do 30 km/h o
    Chápu, že do zákona je jednodušší dát „do 30 km/h o minimální intenzitě XX db“, ale technické řešení, které by mi nevadilo (právě s ohledem na ty kolony apod.) je omezení spodní hranice byť třeba na 10 km/h a v rychlosti 10-30 km/h zvuk o určité (malé) intenzitě pouze při akceleraci. Pokud by ten zvuk byl nepříjemný (což po čase bude asi jakýkoli, i stejné rádio často začne po pár hodinách vadit), tak si pište, že lidi budou jezdit nebezpečně (tak, aby byli nad 30 km/h) místo toho, aby bedlivě sledovali provoz. Do 30 km/h by každý řidič (i ten špatný) měl umět zareagovat i na totálně nepředvídatelné situace jako že za zaparkovaným autem čeká dítě, které chce skočit přímo pod kola.

  9. Dobrý den dámy a pánové,zajímavá diskuse a dovolte jako
    Dobrý den dámy a pánové,zajímavá diskuse a dovolte jako uživateli elektromobilu přidat dva pohledy na otevřenou problematiku povinnosti zvukového doprovodu jízdy elektroautomobilu.
    1) problém nejsou ani tak lidí jako večer zvěř v lese, která neví co si má o elektroautu myslet a tady by řidičem aktivovaný zvukový projev nejejn do 30 km,ale i vyšší byl jistým řešením,ale podotýkám nepovinný ,ale řidičem aktivovaný dle jeho uvážení.
    2) v praxi se projevuje že současný tlakson a jeho použití v případě upozornění nutného je příliš konfliktní a agresivní a spíše než povinný zvuk „motoru“ bych plédoval za dvojtonovou zvukovou houkačku, kdy první stupeň by byl nějaký lidský příjemný a neagresivní zvk jako je třeba cyklistický zvonek nebo s dnešní technologií už možné slovní upozornění „automobil-děkuji“
    Jinak si také jako většin z Vás myslím, že povinný zvuk elektroautomobilu je nesmysl a velká hloupost! Což nevylučuje potřebu tohoto nového fenomenu tak jsme je ve výše popsaných dvou bodech dle svých zkušeností předestřel k diskusi. Pěkný den všem

    1. v lese nejezdíte 30kmh a když tak máte trumpetu. Volovina
      v lese nejezdíte 30kmh a když tak máte trumpetu. Volovina umělého zvuku elektromobilů pochází ze zabedněných hlav, možná v tom bude hrát roli i ROPNÁ KORUPCE = další klacek pod nohy elektomobilům, nutno prošetřit.

      vláda?
      nebo nasrrr VW Šáde??

      youtube.com/watch?v=Xk6wRBpObgM

      1. Taky bych byl pro „dvoustupňový“ klakson – stačil mi kdysi
        Taky bych byl pro „dvoustupňový“ klakson – stačil mi kdysi Nissan Micra CVT a dvě okolí nevnímající báby drbající uprostřed obytné zóny zády ke mně – dojel jsem k nim bez toho, že by mne vnímaly, a včíl mudruj – mám vystoupit a jít je požádat, aby laskavě uvolnily cestu? Takže jsem zatroubil a báby se mohly pominout, co si to dovoluji. A dneska s hybridem to je ještě horší a právě zde bych ocenil „dvoustupňový“ klakson, kdy nižší intenzita by decentně upozornila, že tam jsem, a vyšší by byla vhodná i k rozhánění bůvolích stád …

        1. Dobrý nápad. s tým súhlasím.
          Ale aby mi pri každom

          Dobrý nápad. s tým súhlasím.
          Ale aby mi pri každom rozjazde niečo automaticky pípalo a ja by som to musel pokaždé vypínať, tak to ee. Málokedy zažijem situáciu, že o mne niekto nevie, keď sa rozbieham. Jedine naša mačka a pes, ale aj tí sa už naučili, že pred auto sa nelíha 🙂

        2. A teď jsem si vzpomněl, že jako malý kluk v šedesátých
          A teď jsem si vzpomněl, že jako malý kluk v šedesátých letech u sousedky naproti přes ulici pronajímající garáž jakémusi pánovi s nějakou Simkou jsem právě u té Simky slyšel obdobný dvoustupňový klakson – pán mi to předváděl – asi tam byl nějaký přepínač a do města bylo troubení decentnější a mimo město se to přepnulo a troubilo to na plné pecky …

    2. Dobrý den,
      ad 1) už jsem tady nedávno psal, že

      Dobrý den,
      ad 1) už jsem tady nedávno psal, že elektromobil „neplaší“ lesní zvěř a v tomto ohledu je vhodnější potichu projet kolem. Co se týče už rozběhnuté zvěře, tak na tu nepomůže ani moje SDI se zvukem traktoru … klidně to do Vás napálí…

      ad 2)za dvoutónový klakson bych se taky přimlouval… „s dovolením prosím“ 🙂

  10. Pro řidiče EV je ticho jen otázka pohodlí, pro nevidomého
    Pro řidiče EV je ticho jen otázka pohodlí, pro nevidomého chodce je to zásadní otázka bezpečnosti.
    Petici, prosím, nepodepisujte. Tichá vozidla jsou velmi nebezpečná pro všechny zrakově postižené chodce. Jako těžce zrakově postižený musím jednoznačně říci, že teorie o tom, že nevidomí mají mnohem lépe vyvinutý sluch není nic než pořád dokola opakovaný mýtus. Když člověk ztratí zrak, sluch se mu zázračně nezlepší, má ho stejný jako všichni ostatní.
    Pokud by tedy po ulicích měst jezdila neslyšná auta, bylo by to možná trošku pohodlnější pro jejich řidiče, ale mělo by to fatální následky pro pohyb lidí se zrakovýn postižením po ulicích.
    Petice zkrátka používá zcela zavádějící argumenty a pro mnoho lidí by prosazení takového návrhu mohlo být nebezpečné.

    1. Dobrý den Honzo, naprosto věcná a relevantní poznámka.
      Dobrý den Honzo, naprosto věcná a relevantní poznámka. jen sy myslím, že tento problém ozvučení povinné elektroaut nevyřeší. Přeci se stále bavíme o rychlosti do 30km/h, nad 30 by to již zvuk nevydávalo! A to je pak přeci z vašeho pohledu zdravotního hendicapu problém i u elektoskůtrů, elektrokol, obyčejných kol, hybridních automobilů a co současné trolejbusy to jsou elektoroauta par exellence!…..
      Nic přeci nemůže nahradit základní povinnost ohleduplnosti účastníků provozu a navíc pokud vidím člověka s bílou holí je jedno v čem jedu a jak rychle jedu a zda vydávám zvuk…. musím na něj reagovat a umožnit mu bezpečný pohyb v provozu.

    2. Já Vás opravím. Tichá vozidla nejsou nebezpečná,
      Já Vás opravím. Tichá vozidla nejsou nebezpečná, nebezpeční mohou být jenom řidiči. Rychlost menší než 30 km/h je natolik malá, že řidiči ohrožujícímu kohokoli na silnici (i mimo přechod) by měli sebrat okamžitě řidičák.

        1. To je ale kravina – takže neustálý hluk, ničící zdraví
          To je ale kravina – takže neustálý hluk, ničící zdraví lidí, kteří pak dříve umírají nebo trpí psychickými potížemi, kvůli němuž stavíme obchvaty, protihlukové valy, protihlukové stěny, vysazujeme izolační zeleň, snažíme se lidi nahnat do MHD, vyměňujeme dvojskla za trojskla v oknech domů u silnic atd. atd. vlastně jen chrání chodce před jeho vlastními chybami. A je pro jeho dobro. FAKT SUPER!

          Váš matroš bude mít asi EU certifikát, protože tohle je demagogie na druhou.

    3. Souhlasim s vami. A hlavne jak pisu vyse (nervak) tak treba
      Souhlasim s vami. A hlavne jak pisu vyse (nervak) tak treba zvuky co vydavaji hybridni Toyoty podle me nemuzou vadit nikomu kdyz nevadi ani nervovi jako me. Videl jsem jednou nejaky video na youtube kde je tenhle Prius s tim zvukem ale ten zvuk je absolutne nenormalne zesileny, ze podle toho videa bych tu petici podepsal taky. Ve skutecnosti to je uplne v pohode a myslim ze vetsina petentu by zmenila nazor. (Ja byl puvodne taky proti)

  11. A v legislativě je, že to má pípat?
    Podle mě stačí zvuk

    A v legislativě je, že to má pípat?
    Podle mě stačí zvuk podobný normálnímu tiššímu benzínu při jízdě dopředu vysílaný před auto do těch 30 km/h, a k vzácnému couvání třeba dvakrát silnější vysílaný dozadu. Uvnitř auta to nemusí být slyšet v podstatě vůbec.

  12. Nikdy jsem s tichostí EV neměl vysloveně potíž. Párkrát
    Nikdy jsem s tichostí EV neměl vysloveně potíž. Párkrát jsem se úmyslně lidem připlížil za záda, ale to byl vtípek. Nebezpečné to rozhodně není, protože od zhruba 20 km/h auto vydává dostatečný hluk od pneu. A při rozjezdu vás žádný pípající zvuk nezachrání. A když na to šlápnu, tak dost piští měnič 😀

  13. Musím jako letitý uživatel eletromobilu s autorem
    Musím jako letitý uživatel eletromobilu s autorem nesouhlasit, tady jde o bezpečnost lidí a ta je na prvním místě. Jezdím dost město a při servisu i pěší zóny a nikdy bych si nedovolil virtuální zvuk vypnout i s ním to je o hubu.

    100 let lidí vědí, že auto dělá jistý zvuk při rozjezdu, ze zvuku poznáte práci řidiče s plynem a spojkou. Zde je elektrické auto poněkud jiné. I se zvukem nijak chodec nepozná jak se rychle rozjedete.

    Dokonce i když moje auto má virtuální zvuk, vůbec neruší, ve voze se musíte pekelně soustředit aby byl slyšet a když auto stojí není slyšet nic , až při zvednutí nohy z brzdy.

    Další nepřesnost, že hybridy nemají umělý zvuk ,ale mají jen to prostě nevnímáte.

    Vůbec největší problém mám právě s hybridem u něhož lidi neočekávají , že pojede potichu, narozdíl od exotických trojčat, kde lidí vědí že to asi bude něco jiného.

              1. Bydlím tak kilometr od dálnice a když mám v noci v
                Bydlím tak kilometr od dálnice a když mám v noci v ložnici otevřené okno, tak auta na dálnici slyším. A nezaznamenal jsem, že by za posledních 10 let ten hluk nějak utichl. I když on není způsoben jenom motory, ale i hučením pneumatik a celkovým aerodynamickým hlukem jedoucího auta. A to nařízení u elektromobilů se přece týkalo rychlostí do 30 km/h. Tam to má smysl. Aby chodec věděl, že se zezadu blíží auto. Typicky velká parkoviště, obytné zóny, kde si mohou hrát děti, sídliště atd.

                1. Nemohl utichnout. Elektromobilů jsou necelé 2 tisíce z 5
                  Nemohl utichnout. Elektromobilů jsou necelé 2 tisíce z 5 milionů vozidel v ČR. Za posledních 10 let se provoz u Vás určitě minimálně zdvoj, ne-li zpětinásobil. Možná je dokonce ještě vyšší.

                  Nařízení má znovu zavést hluk do obytných zón, parkovišť, sídlišť, odkud ho právě elektromobily měly odstranit. Tedy abyste z okna na ulici, místo startujícího nafťáku chrchlajícího při průjezdu kolem, neposlouchal pro změnu povinně třeba kvákající žábu, pískání atp., ale měl konečně klid. Dále platí o chodce, dětech, cyklistech atd. již výše popsané.

        1. Ne, opravdu to Novější auto slyšet není to zas musím
          Ne, opravdu to Novější auto slyšet není to zas musím říci z pohledu chodce. motor je slyšet až když se tomu autu díváte do výfuku zezadu. Mám s elektrickými auty najeto téměř čtvrt Milionu kilometrů a také zásadně nesouhlasím s tím aby ten kluk byl poviný. Maximálně jsem schopen připustit že ta funkce tam povinně bude ale řidič si bude moci jednak učit jestli a kdy ji zapne a jednak nastavit hlasitost.

          1. Souhlasím s Vámi že moderni ICE auta jsou tiché, taky
            Souhlasím s Vámi že moderni ICE auta jsou tiché, taky předpokládám že nikdo nechce ,aby elektrický auta buchvíjak řvaly nahlas.

            Předpokládám že povinný hluk toho systému bude řádově 10x tišší než dobrý a tichý spalovák, tady jde o rozjezd např. v parkovacím domě, nebo při zásobování pěších zón.

            Osobně když si vypnu VESS což tlačítkem za jízdy jde, tak když jedu do pěší zóny , tak mě opravdu nikdo neuhne a to mám na ně troubit? Zde bych uvítal nějaký dvouhlasitý klaksón.

              1. +1
                Základní pravidlo.
                1) Rozhlížet se – vlevo, vpravo a

                +1
                Základní pravidlo.

                1) Rozhlížet se – vlevo, vpravo a zase vlevo před přecházením a současně po celou dobu přecházení.

                2) Oční kontakt – před vstupem do silnice je nutné navázat s řidičem oční kontakt. Získáme tak jistotu, že nás řidič vidí a zastaví.

              2. No když mám v uchu pecky, nebo jsem neslyšící tak se
                No když mám v uchu pecky, nebo jsem neslyšící tak se přece nespoléhám na uši, to dá rozum.

                Nařízení je pro ty co slyší a těch je v společnosti drtivá většina.

                Si zkuzte jako zkušený elektromobilista jít pěšky v nákupáku kolem zaparkovaných aut a pozorně koukat jestli se to které auto náhodou nepohne. Je to hrozně únavné, prostě si v klidu tlačíte košík a posloucháte, protože setkání s elektromobilem je pravděpodostně blížící k nule. Je tam leda ten Váš a od něho máte klíč v kapse 🙂

                Prostě zde nejde o klasickou jízdu,ale podobné pomalé manevry.

                ps. a COUVACÍ kemera to bylo to první co jsem si do auta dodatečně namontoval, protože to nemá výfuk, který je vzadu nejlépe slyšet.

                1. U těch parkovišť u nákupáků se přesně z toho důvodu
                  U těch parkovišť u nákupáků se přesně z toho důvodu snažím zaparkovat co nejblíže. Abych kolem parkujících aut chodit nemusel.
                  Ne nadarmo má IKEA v Ostravě jako jediná (a Globus pro invalidní stání) vedle řady pro auta rodin s dětmi podélně chodník, aby se necouraly děti po parkovišti. Protože bohužel, čím modernější auto a nižší rychlost, nebo velký vůz se silným motorem, tím méně je slyšet. Navíc ještě v okolní poměrně vysoké hladině hluku od dalších projíždějících a parkujících spalováků, doplněno dementními reklamami z amplionu nebo řvoucím popíkem.
                  Tichý provoz není problém elektromobilů, ve velmi nízkých rychlostech je to výsada všech vozidel a měli bychom být za ni rádi. Kravál umí dělat každý trouba.

            1. V Ampeře mám druhý klaksónek na upozornění chodců.
              V Ampeře mám druhý klaksónek na upozornění chodců. Nikdy jsem ho nepoužil. Stačí otočit volantem doprava a doleva a hned mě slyší, pokud nemají zrovna sluchátka v uších. Ale umím si představit, že tam takové tlačítko na nějaký brukot bude. Ale default = off !

    1. Musím nesouhlasit s UDA. Bydlím v přízemí, auta parkují
      Musím nesouhlasit s UDA. Bydlím v přízemí, auta parkují 2m od domu. V zimě přes trojsklo pohoda. Nyní jsem však buzen od půl páté ráno startováním. Bohužel v čím dále větším procentu traktory, kteří přeci musí motor předehřát…. Takže ticho elektromobilního provozu plně podporuji. Bohužel jsem nenašel cestu jak petici podepsat. Pokud by někdo věděl o petici, kterou lze podepsat, díky za případný odkaz.
      Má celoživotní zkušenost je, že řidič musí předvídat že lidi jsou ovce které vlezou kdykoli kamkoli a podle toho řídit. Chápu také, ač nesouhlasím, že existují řidiči, kteří mají zákonem povoleno dělat ve voze cokoli co je bude odvádět od pozornosti (jinak by čumění do telefonu za volantem nebylo tak masivní).
      Nějaké pípadlo vovce neochrání!

      1. Tady je jasně vidět zmanipulování veřejnosti nesmyslným
        Tady je jasně vidět zmanipulování veřejnosti nesmyslným článkem , máte vůbec elekrické – nebo hybridní auto s vitruálním zvukem?

        Opravdu si myslíte, že v budoucnu Vás budou budit odjíždějí majitelé elektrických aut, když si třeba budou elektřinou rozmrazovat okna ?

        Jedná se o velice tichý zvuk, aby bylo auto slyšet že se rozjede např. aby jste si v garáži nepřejel dítě.

        Ten zvuk v denním ruchu např. pěší zóny už prakticky není slyšet když je auto od Vás dál jak 3-4 metry.

        Nejedná se o žádné pípadlo. Jde o to že člověk který stojí těsně u auta tak pozná že je auto Ready a že se asi rozjede.

        1. Mám elektrické auto naštěstí bez zvuku. A je to paráda.
          Mám elektrické auto naštěstí bez zvuku. A je to paráda. I pípání uvnitř vozu při „nastartování“ mne srdí.
          Několikrát jsem předváděl vůz na předváděčkách. A to že Líf z vedlejší silnice při rozjíždění rušil výklad je fakt. A to tam byl šrumec, né ticho jako ráno o půl páté. Ano i ptáci ráno vyřvávaj, ale to nemohu a ani nechci ovlivňovat.
          Ten kdo nedává pozor na okolí při rozjezdu do rychlosti 20km/h kdy už jsou slyšet gumy snad ani na cestu nepatří….

    2. Mám najazdených asi 40tkm v EV a zažil som možno 5krát
      Mám najazdených asi 40tkm v EV a zažil som možno 5krát situáciu, že o mne nejaký chodec nevedel. Nikdy to nebolo nebezpečné, skôr úsmevné. Neviem si predstaviť, že by moje auto vydávalo nejaký priblblý umelý zvuk.
      Súhlasím s Radovanom a petíciu som, samozrejme, podpísal.
      Všetko je to totiž o šoférovi. Ak bude jazdiť ako hovädo, tak žiadny zvuk nepomôže.

    3. Tahle úvaha je chybná – není logické aplikovat situaci v
      Tahle úvaha je chybná – není logické aplikovat situaci v pěší zóně kamkoliv jinam než je pěší zóna. Tam je výhradně odpovědností řidiče, aby si na chodce dával bacha. Už proto, že mnoho chodců neuhýbá autu ne proto, že by o něm nevěděli, ale proto, že v pěší zóně jsou doma chodci, ne auta. Pokaždé mě fascinuje představa mnoha řidičů, že celej svět je povinen přizpůsobovat se jejich autu. Ne, není.

      A stejně tak, když chodec leze na silnici, má si dávat bacha on. Tím nemyslím že ho šofér na přechodu nemá pouštět, ale že chodec si má hlídat zda na vozovku může anebo nemůže vstoupit.

      Asi už je záležitostí hyperkorektnosti, že se viník hledá za každou cenu někde jinde než je. Vlezu do silnice bez rozhlídnutí a něco mě zajede? Jasně, může za to přeci auto, jako chodec jsem ho tam přeci nemohl očekávat, že. Šmarjájózef…

      Za rozumný kompromis bych považoval výrobu umělého hluku pouze v pěších zónách. Klidně jako povinnost řidiče na to myslet a zapnout bzučák. Ostatně dnes už se s mapovými podklady může zapínat sám. Ale otravovat s tim na běžné silnici? To nikomu vážně nevadí jak hluk aut zcela zničil kdysi pěkné bulváry v mnoha městech? Nikdo mi nenamluví, že když jeden bzučák neni slyšet, tak že jich nebude slyšet ani sto. Viz. třeba Koliště v Brně – každou chvíli ucpané a člověk mezi těma spalovacíma bzučákama neslyší vlastního slova.

      Hans

Napsat komentář