Vyrobit elektromobil Tesla Model 3 stojí v přepočtu asi 616 000 Kč

Německý magazín WirtschaftsWoche si nechal udělat analýzu, podle které stojí výroba elektromobilu Tesla Model 3 asi $28 000, v přepočtu 616 000 Kč.

Baterie elektromobilu Tesla Model 3 tvoří významnou část výrobní (i prodejní) ceny celého auta. Tesla nicméně dál pracuje na tom, aby se tento podíl snižoval.
foto: Jack Rickard

Profesionální firma zabývající se v Německu reverzním inženýrstvím pro magazín WirtschaftsWoche odhadla materiálové a logistické náklady výroby elektromobilu Tesla Model 3 na $18 000. Náklady na práci pak asi na $10 000. Celkem tedy v přepočtu asi 616 000 Kč.

To docela dobře koresponduje s nedávnou odpovědí Elona Muska na Twitteru, kdy na otázku, zda souhlasí s tím, že při výrobě 10 000 kusů za týden by mohla výrobní cena klesnout až k $28 000, odpověděl, že „jednoznačně“.

V současné době sice výroba ani zdaleka na této metě není, ale mílovými kroky se tam blíží. Jen v květnu se v USA prodalo podle posledních odhadů 6250 elektromobilů Tesla Model 3.

Základní cena elektromobilu Tesla Model 3 je $35 000. Tato nejlevnější varianta se ale stále neprodává, což dává smysl. Tesla potřebuje navyšovat výrobu plněním dražších objednávek s nejvyšší marží, aby pokryla provozní náklady a teprve později naběhla na výrobu aut s marží nejnižší.

Dalším zajímavým zjištěním expertů na reverzní inženýring bylo, že baterie elektromobilu Tesla obsahují pouze 2,8 % velmi drahého kobaltu. To je na jedno auto asi 4,5 kg.

Je to méně, než kolik kobaltu si s sebou vozí elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X a navíc i výrazně méně, než kolik obsahují baterie konkurence. Pro Teslu jde tedy o významnou výhodu.

Jak se taková baterie Modelu 3 rozebírá se můžete podívat na následujícím videu:

49 Comments on “Vyrobit elektromobil Tesla Model 3 stojí v přepočtu asi 616 000 Kč”

  1. „1 L benzínu = 1,3 kWh elektřiny“
    Nesmyl – rafinérie se

    „1 L benzínu = 1,3 kWh elektřiny“
    Nesmyl – rafinérie se většinu elektrické energie vyrábějí sama práce z odpadních produktů ze spalování ropy. Jinak by to byli ještě větší odběratelé elektřiny, než jsou velké hutě.
    A v Evropě navíc rozhodně nejsou takové kapacity výroby elektřiny, aby mohli zásobovat všechna auta.

      1. Muskovi se věřit nedá – úmyslně pouští dle všeho
        Muskovi se věřit nedá – úmyslně pouští dle všeho nepravdivé zprávy jen aby na sebe a své firmy upoutal pozornost. Rok, kdy má letět k Marsu s lidmi je tak zcela nereálný, že je jasné, že pro svoji propagaci prohlásí cokoliv.
        Já jsem viděl naopak čísla, že napájení všech aut včetně kamionů v ČR by bylo třeba instalovat výkon několikanásobku výkonu všech dnešních elektráren v ČR.

        1. Je v podstatě jedno jakou věc jste kde viděl, tady se
          Je v podstatě jedno jakou věc jste kde viděl, tady se můžete kouknout na normální výpočet https://www.asep.cz/proc:
          „Není pravda, že kvůli elektromobilům bude třeba stavět nové elektrárny.​
          1 000 000 elektromobilů ročně spotřebuje 4 TWh
          V ČR vyrobíme 90 TWh ročně.
          ​Milion elektromobilů spotřebuje méně než 5% dnešní výroby.
          Přitom elektrárny jsou vytížené na 50%, v noci mohou nabíjet.
          ​ČR ročně vyveze saldo 17 TWh elektřiny.
          ​I kdyby se do roku 2035 nepostavily žádné elektrárny, elektřina kterou vyvážíme, by stačila pro 4 miliony elektromobilů v ČR, které budou denně v provozu.“

          1. V ČR se prodá určité množství benzínu – z toho se dá
            V ČR se prodá určité množství benzínu – z toho se dá určit kolik na něj auta průměrně ujedou – dle údajů o vozidlech v ČR a z toho celková spotřeba elektromobilů.
            Elektromobil si totiž koupí ten, kdo jezdí naopak velmi nadprůměrně. A ten kdo má dneska SUV si samozřejmě koupí i SUV elektromobil.
            K tomu neskutečné investice do rozvodné sítě pro posílení přípojek domácnosti – jen si zkuste leckde požádat o 32 A jistič – vyčerpaná kapacita rozvodných sítí v daném místě vám bude odpovědí. A rozvod elektrické energie je regulovaná záležitost nikoliv tržní.

            1. No a co tím chcete říct? Hodláte dělat oblíbené
              No a co tím chcete říct? Hodláte dělat oblíbené chiméry spalovacích hlupáků o blackoutu, když všechny spalováky naráz nahradíme elektromobily?
              A podobné fantasmagorie? Stejně jako je ta o neudržitelné rozvodné síti. Noční nabíjení zvládne rozvodná síť bez problémů. Je dimenzována na těžký průmysl, který u nás upadá.
              Nehledě na fakt, že za 8 hodin noční snížené sazby (protože spalovací a jaderné elektrárny to nemají kam cpát) nabijete běžnou domácí zásuvkou 3,6 kW (230V 16A) baterii o velikosti 28,8 kWh, což nemá většina dnešních elektromobilů.
              A zásuvkou malý červený pětikolík 11 kW (400V 16A) baterii o velikosti 88 kWh, což je ta skoro největší Tesla. A tu má každý rodinný domek a na ni dimenzované jističe a přípojku.
              O tom, že nabíjecí výkon se dá plynule řídit s ohledem na spotřebu domu, jste asi taky ještě neslyšel.
              O tom, že chování subjektů nabíjejících v síti se dá řídit právě těmi levnějšími sazbami, asi taky ne.
              Ale to všechno už tu máme a funguje to. Se zvětšujícím se počtem elektromobilů, které současně začnou fungovat díky možnosti řízeného vybíjení pro posílení sítě v domě i jako akumulátory pro dům, se naopak síť stabilizuje.

              1. Cpou to jednak přečerpávacích nádrží a pak trvalý
                Cpou to jednak přečerpávacích nádrží a pak trvalý odběr ČR je větší než výkon obou jaderných elektráren dohromady – dnes mnohem více podniků jede na 3 směny než tomu bylo dříve. A pak jsou tu elektrické bojlery a akumulační elektrické topení.
                A rozvodná síť není jednolitý celek – je rozdíl mezi vedením do hutí a vedením do vesnice a k tomu dimenzovanou trafostanicí.
                Je stejné jako byste argumentoval zvětšovanou dálnicí D1 oproti silničce do vesnice kam se z kamionem prostě neprojedete.
                Jistič 32A nepovolili ve vesnici mému známému, který ho potřeboval na podnikání z důvodu vyčerpané kapacity tamější rozvodné sítě.
                A další část lidí bydlí v bytových domech – tam vám nepovolí často ani 3 fázový jistič na sporák – opět z důvodu nedostatečnosti rozvodné sítě v místě.

                1. Ale o všechno se ví. Taky se ví, že pokud se voják
                  Ale o všechno se ví. Taky se ví, že pokud se voják stará, voják má. ČEZ distribuce je jen obyčejná dodavatelská firma. I když monopolní. Takže nedodají kapacitu připojení, postarám se sám. FVE, vítr, voda, kogenerace, řízení odběru, možností je už docela dost.
                  Neřešte problémy jiných, kdo má kde co slabého, navíc hypotetické. Problém reálně neexistuje, situace se stane problémem, pokud ji nazvu problémem, jinak je to jen obyčejná věc k řešení ve stylu náklady versus výnosy a přijatelný zisk.

    1. Konkrétně rafinerie v Kralupech si nevyrábí elektrickou
      Konkrétně rafinerie v Kralupech si nevyrábí elektrickou energii vůbec. Je připojena na rozvod 110kV a její střední spotřeba při běžné výrobě je 17MWh. Několikrát denně chodím kolem trafostanice – pět transformátorů 1000kV plus jeden 250kV a to samozřejmě není jediná trafostanice v areálu. Jedná se o elektrickou energii kterou rafinerie nakupuje. Takže si ty bludy nechte.

      1. Kdo má vyšší spotřebu el. energie, České dráhy
        Kdo má vyšší spotřebu el. energie, České dráhy (lokomotivy) nebo Unipetrol (rafinerie)?

        NEJVĚTŠÍ PLÁTCI SOLÁRNÍ DANĚ V ČR V ROCE 2013

        1. České dráhy 682 milionů Kč
        2. Unipetrol 641,5 milionu Kč
        3. ArcelorMittal Ostrava 577 milionů Kč

        ČD, ale jen o kousek.

  2. Něco z jiných vebů pro info.
    -Zájemcům o Model 3 došla

    Něco z jiných vebů pro info.

    -Zájemcům o Model 3 došla trpělivost. Tesla jim vrací rezervační poplatky čím dál častěji.Celkově zrušilo rezervaci už 23 % zájemců (data se týkají pouze amerického trhu).

    -Tesle ale stále zbývá 450 000 rezervací, takže by výše zmíněný odliv zákazníků nemusela znatelně pocítit. Problém však je že, za první čtvrtletí se společnosti Tesla podařilo vyrobit a dodat pouze 8 180 vozů Tesla model 3.Podle posledního vyjádření Elona Muska budou dodávky zdrženy oproti původně stanoveným termínům o šest až devět měsíců.

    1. Kdyby zmizelo 2/3 rezervací, tak to nepocítí a dostane se
      Kdyby zmizelo 2/3 rezervací, tak to nepocítí a dostane se to alespoň do ruzumného stavu. V situaci, kdy vyrábí 100 tis. aut ročně, není 4,5 násobek objednávek normální a smysluplný stav. U běžných výrobců čehokoli je tohle signál ke zdražení.

      Test TM3 v Top Gear, takhle naživo strašnej holobyt s ukázkama, jak špatně reaguje displej a jak moc chybí na základní věci tlačítka. Za jízdy něco kutit na takovém displeji je přímo sebevražedné jednání.

      www . youtube.com/watch?v=1GrNv3ow9H8

  3. S bourat vesnice(a nebo rovnou i celé město – Most) a
    S bourat vesnice(a nebo rovnou i celé město – Most) a přitom vystěhovat jejich obyvatele, nákladně odtěžit vrstvu hlušiny. Vytěžit hnědé uhlí a vápenec na odsíření – dovézt vlakem do elektrárny a prohnat tepelnou elektrárnou s účinností do 50% – zbytek s změní v teplo, které se často o vůbec nevyužívá.
    Se ztrátami ve vedení (ztráta v důsledku elektrické odporu – je to vedení z hliníku) a k tomu ztráty v nabíječích a při nabíjení baterií. A v zimě ještě část drahocenné elektrické energie spotřebujete na vytápění vozidla. Spalovací motor topí odpadním teplem jen tím, že tím autem jedete.
    A pokud si myslíte, že uhelné elektrárny nejsou převažujícím způsobem výroby – pak jeďte do Polska – 80% elektřiny pochází právě z uhelných elektráren.

    1. Polsko je odstrašujícím příkladem, ale jsou jiné země,
      Polsko je odstrašujícím příkladem, ale jsou jiné země, kde je to mnohem mnohem méně.

      Co děláte s tím odpadním teplem spalováku s 30% účinností v létě? Posíláte ho pánu Bohu do oken a neustále, v létě i v zimě, vyrábíte jedovaté zplodiny…

    2. Černá ovce Polsko ještě v roce 2013 byl podíl uhelných
      Černá ovce Polsko ještě v roce 2013 byl podíl uhelných 90%, v roce 2017 klesl podíl na 83,3%
      http://oenergetice.cz/evropska-unie/polsko-cil-35-podilu-oze-konecne-spotrebe-energie-roce-2030-temer-nesplnitelny/
      Polsko se chystá v příštích letech investovat více než 300 miliard korun do výstavby nových uhelných elektráren. Jejich úkolem bude podle nového ministra energetiky Krzysztofa Tchórzewského zajistit dostatek energie, až budou uzavřeny stávající zastaralé zdroje.
      http://iuhli.cz/polsko-postavi-uhelne-elektrarny-za-stovky-miliard/

      Polsko má velmi příznivé podmínky pro větrné elektrárny ČEZ chtěl investovat ale >>>
      Zamrzlé větrníky. Projekty ČEZ v Polsku brzdí vynalézavost tamní vlády Více na: https://www.euro.cz/byznys/zamrzle-vetrniky-projekty-cez-v-polsku-brzdi-vynalezavost-tamni-vlady-1366047#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink

    3. Ty se bouraly především kvůli spalovacím autům, aby
      Ty se bouraly především kvůli spalovacím autům, aby rafinerie mohly z ropy vyrábět benzín. 1 L benzínu = 1,3 kWh elektřiny. Na to ujede běžný elektromobil 10 km. A to nepočítáme další energetické, převážně elektrické náklady na těžbu, skladování a dopravu ropy, na skladování, dopravu a opět skladování benzínu, než se na energeticky náročných čerpacích stanicích benzín elektricky přečerpá do spalovacích aut.

      1. ten mentálně podřadný anonym placený ropnými masovými
        ten mentálně podřadný anonym placený ropnými masovými vrahy a teroristy vlastně navrhuje zrušit elektřinu… proč se tedy používá, že by byla skutečně dražší než těžba, zpracování, převoz, skladování atd atd atd atd a pak s nízkou účinností spálit a zasvinit životní prostředí? Tomu uvěří opravdu jen skutečný idiot, podřadný to člen „lidstva“ 🙂

        1. Proto, že se potřebuje i k pohonu toho vašeho počítače –
          Proto, že se potřebuje i k pohonu toho vašeho počítače – proto se vyrábí. A rozdíl velký je, když je vozidlo připojeno přímo pomocí trolejí než přes baterie nabíjené a vybíjené se ztrátami.
          A ty ropné společnosti těží i plyn jehož pálením se též vyrábí.

          A například v Japonsku i jinde ve světě pálí tepelné elektrárny mazut – což je přímo produkt z ropy.

  4. Nějaký anonymní dobrák a znalec dokonce nabízí
    Nějaký anonymní dobrák a znalec dokonce nabízí pravděpodobné umístění dílny do Mexika…
    Aby se zamezilo vršení dalších nesmyslů odkud to video o délce 1:24:32 pochází, doporučuji si zadat do vyhledávače „601 Morgan Oak St“ a kliknutím na mapu zjistíme umístění i uvidíme při troše snahy tak typický most ze začátku videa.

    související článek

    (strejda Gůgl rád a ochotně přeloží)
    Článek obsahuje a upřesňuje i počet a zapojení jednotlivých dílečků baterie.

    1. celkem ano, v LR baterii je 4416 článků 21700 v
      celkem ano, v LR baterii je 4416 článků 21700 v standardním zapojení 96s46p s předpokládanou kapacitou max. 5Ah na článek (určitě ne víc).

      Standardní baterie bude mít nejspíš 2976 článků v zapojení 96s31p.

      Články 21700 s kapacitou 5Ah jsou již dnes v sériové výrobě od většiny ostatních výrobců: LG INR21700M50, Samsung INR21700-50E/G či Sony/BMZ US21700Vxx. Články 21700 od Tesla/Panasonicu (zřejmě to bude typ NCR21700A s kapacitou 5Ah) mají mít hlavní výhodu ve sníženém obsahu kobaltu. Z hlediska parametrů články formátu 21700 (přesně podle předpokladu) nepřinášení vůbec nic nového, krom zlevnění výroby.

      1. Ďakujem.. Je mi jasné že kapacita je +/- len o toľko
        Ďakujem.. Je mi jasné že kapacita je +/- len o toľko vecsia o co je vecsi clanok od 18650. Len som čakal ze už dakto otestoval jednotlivý clanok pri rôznych prúdoch. . Ako sa správa pri odbere 3C a hlavne ma zaujíma nabíjanie 2-3C ci znesie a ako dlho kým obmedzí prúd.

        1. Dobrá otázka, na trhu jsou zatím pouze Samsung INR1700-48G
          Dobrá otázka, na trhu jsou zatím pouze Samsung INR1700-48G (4,75Ah), které se objevily jako první. Nyní to vypadá, že na maloobchodní trh začaly pronikat i ostatní značky s kapacitou 5Ah. Např. lygte tohoto samsunga prohnal testy a v tomto konkrétním parametru 2C a 3C vybíjení nedopadl tuším nijak zle.

          Zásadní problém, který mohu potvrdit a ostatně i datové listy na něj poukazují, je pomalejší doporučené nabíjení 0,3C místo standardních 0,5C u 18650. Tuto hodnotu doporučuje jak Samsung tak i LG. LG pak udává jako maximální nabíjecí proud pouze 0,7C a to ještě pouze v rozsahu 25-50°C (nezbytnost teplotního managementu baterie). Samsung umožňuje max. 1C nabíjení, ale vysloveně varuje před ztrátou cyklické životnosti.

          Shrnutím je, že současná generace HE článků(>4,5Ah) formátu 21700 se dost trápí již při nabíjení 0,5C. Maximem je dnes 1,5C v AVC režimu (1C střední hodnota) co používá Tesla a určitě zde není žádný prostor na další navyšování. Osobně bych se ani nedivil, kdyby se v dalších updatech TM3, nabíjecí proud naopak velmi brzo trvale snižoval, tak jak už to ostatně dnes dělá TMS/X po cca 300rychlonabíjeních.

    1. Prosím Vás to video s „německými experty na reverzni
      Prosím Vás to video s „německými experty na reverzni inženýrství“ nijek nesouvisí, to video je od nadšence z USA nebo Mexika nebo kde to sídlí, co staví vlastní elektro přestavby v jakémsi legislativním bezpráví (takže myslím že je to z mexika) a tu 3ku tam rozebíraj celí šťastní jenom proto že se jim povedlo pořídit první bouračku za rozumný peníze, vykuchaj z toho baterky, možná i motor a použijou to pro svoje projekty, nebo zpeneží dál.

      1. Kdyby jenom spálit; to je až to poslední.
        Vykutat ze země,

        Kdyby jenom spálit; to je až to poslední.
        Vykutat ze země, přetransportovat do rafinerie, výsledný produkt výroby rozvézt na čerpací stanice, následně přečerpat do nádrže a teprve poté spálit co karburátor ráčí.
        (jestli je ještě mezi rafinérkou a benzínkou nějaký mezisklad naprosto netuším)
        Zdlouhavé a asi ne úplně ekologicky i ekonomicky výhodné.
        Tření ebonitové tyče ohonem (liščím!!!) je asi lepší.

      2. Můžu posloužit je velmi nepřesnou analogií. Kobalt leží
        Můžu posloužit je velmi nepřesnou analogií. Kobalt leží v Mendělejevově tabulce hned vedle železa. Má podobné vlastnosti, ale patří mezi ušlechtilé kovy. Nachází se niklových rudách. Jeho příprava do fáze, aby se mohl zpracovat na kov vyžaduje poměrně složitý chemický proces. Na druhou stranu se vyskytuje v niklových rudách jako příměs a je obsažený hlavně v odpadech při zpracování niklu. Nevím, v jaké formě se kobalt v bateriích používá (nejspíš jako oxid?). Ale v metalurgii je jeho kovová forma strovnatelná s výrobou železa. Tj. cca 1kWh/1kg. Není to tak drastické. Z výše uvedeného plyne, že problém je hlavně těžba. V současné době, kdy jde cena nahoru ale začínají být zajímavé právě ony odpady při výrobě niklu. Takže nic zas tak dramatického se konat nebude.
        Z baterií se kobalt recykluje špatně. Je ho tam totiž opravdu málo – něco kolem 1-2%. Vyttěžitelné a recyklovatené to samozřejmě bude. O energii ani tak nepůjde, půjde spíše o to, jak to udělat ekologicky a nezatěžovat planetu zbytečně dalšími odpadními jedy.

Napsat komentář