10 věcí, které možná nevíte o hybridech

Hybridy už dnes běžně potkáme i na českých silnicích. Pro spoustu řidičů však stále zůstávají do určité míry záhadou.

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid umí jezdit se spotřebou kolem 3,5 l/100 km. Ve světě má vůz obrovský úspěch.
foto: Toyota

Hybridní jednotka tvořená spalovacím motorem a elektromotorem, jejímž průkopníkem se před více než 20 lety stala Toyota Prius, má několik variant, které se od sebe liší technickými řešeními a efektivitou.

Nejjednodušší z nich, mild hybridy, se od obyčejných aut se spalovacím motorem liší pouze tím, že startér nahradil o něco větší elektromotor, který při nejvyšší zátěži poskytuje podporu spalovacímu motoru.

V paralelních hybridech pracuje elektromotor souběžně se spalovací jednotkou vybavenou rychlostní skříní, přičemž jeho role je především pomocná, ačkoli i jízda pouze na elektromotor je možná.

Největší úspěch sklidil plně hybridní pohon, který debutoval právě v Toyotě Prius. Spalovací motor je v něm spřažený s generátorem a elektromotorem pomocí speciální planetové převodovky. Pohon může fungovat jak v paralelním, tak v sériovém pracovním režimu, vůz ovšem může jezdit i čistě jen na elektřinu.

10 zajímavostí, o kterých často neví ani majitelé hybridů:

1. Plně hybridní pohonná jednotka nemá převodovku v tradičním slova smyslu, nemá tedy ani zpátečku – při jízdě zpět se využívá elektromotor po změně směru jeho otáček.

2. Třebaže trakční akumulátor dodávající energii během jízdy na elektropohon a s podporou spalovacího motoru produkuje stejnosměrný proud, elektromotor pohánějící automobil je trojfázový a vyžaduje proud střídavý. Toto řešení zásadně usnadňuje ovládání pohonu.

3. Trakční akumulátor dodává proud o napětí více než 200 voltů, zvyšované elektrickým měničem napětí až na 650 voltů. Použití vysokého napětí umožňuje snížení proudu pohánějícího elektromotor a použít kabely s menším průměrem, tj. omezit jejich hmotnost.

4. Za napájení trakčního motoru zodpovídá řídicí jednotka PCU, která mění stejnosměrný proud na trojfázový střídavý proud s počítačem precizně nastavovanými parametry. Změna frekvence proudu umožňuje ovládat otáčkovou rychlost motoru. Točivý moment, jenž vytváří, závisí na napětí, a změnou pořadí fází se provádí změna směru otáčení elektromotoru.

5. Zkonstruování náležitě výkonných měničů pro elektromotory bylo možné díky vynálezu IGBT tranzistorů (Insulated Gate Bipolar Transistor – bipolární tranzistor s izolovaným hradlem), které se na trhu objevily teprve v 90. letech minulého století. Přestože je soustava jednotky PCU efektivnější, vyvíjí značné teplo a je tedy nutné ji chladit kapalinou, podobně jako spalovací motor.

6. Trakční akumulátor při dobíjení a vybíjení produkuje velké objemy tepla, proto je vybaven aktivním chladicím systémem nuceného oběhu vzduchu. Udržování optimálních parametrů práce a precizní ovládání dobíjení a vybíjení akumulátoru pomocí počítače umožňuje, aby jeho životnost byla delší než 10 let.

7. Plně hybridní pohonná jednotka nemá alternátor ani startér, jejich funkci totiž plní generátor, který může fungovat také jako elektromotor při spouštění spalovacího motoru. Další, klasický akumulátor o napětí 12 voltů slouží k napájení elektronických a osvětlovacích systémů, dobíjí se přes měnič napětí připojený k instalaci vysokého napětí.

8. Třebaže k jízdě zpátky používá hybridní automobil výhradně elektromotor a při jízdě vpřed elektromotor asistuje spalovacímu motoru, sto procent energie spotřebované hybridem při jízdě pochází ze spalování pohonných hmot. Proto se vůz s plně hybridní jednotkou nemusí dobíjet ze zásuvky.

9. Pro snížení spotřeby hraje zásadní roli rekuperační brzdění, během něhož se brzdná energie mění na elektrickou a hromadí v akumulátoru. Původním zdrojem této energie je tedy spalování pohonných hmot spotřebovaných při rozjezdu a jízdě vozidla.

10. Během klidné jízdy po silnici stálou rychlostí dodává energii nezbytnou k pohybu vozidla spalovací motor i elektromotor. Spalovací motor pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, spotřeba pohonných hmot je proto nižší.

tisková zpráva

92 Comments on “10 věcí, které možná nevíte o hybridech”

  1. Někde jsem četl, že hybridy musejí mít jinou náplň do
    Někde jsem četl, že hybridy musejí mít jinou náplň do klimatizace. Ta standardní je prý vodivá což by u auta, kde je vysoké napětí skončilo špatně.
    S tou zpátečkou mě to dost překvapilo. Pak bych se chtěl zeptat, jestli je auto schopno ujet na zpátečku třeba kilometr v kuse (a nevybije se akumulátor)? Mám na mysli např. situaci kdy se na úzké cestě (hory, sníh) potkají dvě auta a teď jedno z nich musí couvat.
    A jaká je stoupavost vozu na zpátečku?

      1. Jaké kraviny konkrétně máš na mysli? A na co vlastně
        Jaké kraviny konkrétně máš na mysli? A na co vlastně reaguješ? Já vím, že elektromobil může couvat… Můj dotaz byl na to, zda může couvat i kilometr až dva v kuse, když k tomu používá pouze elektromotor (ne spalovací motor). Co když začne couvat zrovna v okamžiku, kdy je málo nabitá baterie? K tomuto něco máš nebo ne?

          1. Problém je v tom, jak se v článku píše, že to auto nemá
            Problém je v tom, jak se v článku píše, že to auto nemá klasickou zpátečku, k couvání používá jen elektromotor změnou polarity napětí. Tedy spalovací motor umožňuje jen jízdu vpřed. A můj dotaz zněl jak je to technicky řešeno, když budu couvat tak dlouho, že se vybije baterie a tím pádem nepojede elektromotor.
            Pokud vím, tak auto má 3 módy:
            1. čistě elektrický režim, spalovací motor vypnutý
            2. režim kdy tahají oba motory, celkový výkon soustavy je 100 kW
            3. režim kdy se k pohonu používá jen spalovací motor, který navíc dobíjí baterii a elektromotor je vypnutý
            Aby to mohlo fungovat, jak píše někdo výš, jak zmiňuješ, tak by musel existovat ještě 4. režim a sice, že spalovák jede jen jako generátor bez spojení s koly, dobíjí akumulátor a ten ve stejném čase pohání elektromotor.
            Je si někdo jistý, že auto má i tento režim? Někdo kdo to opravdu ví a nestřílí od boku?

    1. Akumulator sa v hybride jazdou na spiatocku nevybije, lebo
      Akumulator sa v hybride jazdou na spiatocku nevybije, lebo spalovaci motor akumulator v pripade potreby dobija.
      Elektricky motor ma velky krutiaci moment aj pri minimalnych otackach, takze so stupavostov z titulu vykonu motora urcite problem nebude, skor sa pretocia kolesa, ako sa pretazi elektromotor.

  2. 11)
    11) všechny hybridy jsou jen podřadná auta zaměřená

    11)
    11) všechny hybridy jsou jen podřadná auta zaměřená na hloupost jejich nakupujících, protože hybridy mají stejnou spotřebu jako běžné auto, jsou předražený, směšný dojezd čistě na el., jejich přínos životnímu prostředí je zanedbatelný, protože nejvíce znečišťuje planetu včetně skleníkových plynu dobytek pro maso, a to nemluvíme o všech zvířatech na maso:
    goo.gl/7sfhsl
    12) hybridy nemají žádný smysl, je to jen divadlo, aby se čisté EV auta neprosadily, tím je na mysli jen jediný skutečný výrobce, Tesla, vše ostatní je jen předražený odpad 😉

    1. Mam KIU NIRO Hybrid, dlhodoba priemerna spotreba 4,1l. Po
      Mam KIU NIRO Hybrid, dlhodoba priemerna spotreba 4,1l. Po meste zvacsa 3,5-3,6l. Jazda v kolonach od domu do prace 1,2 l. Dialnica 130km/h 4,5l. Naozaj to nie je usporne a je to zbytocne?

      88g/CO2 oproti 120-140g CO2 nie je uspora? Takze kto si mysli ze su hybridy zbytocne poslite mi 120-140€ a ja vam poslem spat 88€. 🙂

      1. To nám chceš říct že s 2ou tunovým
        To nám chceš říct že s 2ou tunovým tankem…

        sauto.cz/osobni/hledani#!category=1&condition=1&condition=2&condition=4&fuel=5&manufacturer=39&model=7623

        … lítáš jen za 4 litry dízlsraček na 100km? By bylo pěkné na 100kW vobludu ale jen jesi nekecáš 🙂 Jako u tintítka věhlasný aero Toyota Prius 4 bych to i věřil 😉

        youtube.com/watch?reload=9&v=GliWrToxmrA

        Dodej důkaz! :))

      2. Takže skoro stejná dlouhodobá spotřeba jak moje 14 let
        Takže skoro stejná dlouhodobá spotřeba jak moje 14 let starý auto… taky máš výkon 180 koní s tou předraženou parodií? Někdo holt ty automobilky musí dotovat svou hloupostí 🙂
        kolik tě to stálo, milión? 😀

        mnohem více šetřím prostředí nežraním masa 😉

        1. Dobrý den, Toyota nabízí hybridy a bude nabízet hybridy s
          Dobrý den, Toyota nabízí hybridy a bude nabízet hybridy s výkonem ještě vyšším. Ohánět se tady se 147 let starým vozem není moc smysluplné jelikož v té době byly úplně jiné předpisy a normy pro nové vozy. Dnešní doba je jinde. Váš 14 let starý vůz je daleko větší zlo pro zdraví Vašich dětí, které pobíhají v centru měst kde drnčej 14 let staré vozy jako třeba ten Váš. Tato diskuze je o současných vozech a ne o tom co se prodávalo před 14 lety.
          Jinak ohledně hybridů tak často se stává, že si někdo někde něco přečte na diskuzích za žvásty a potom když si vůz vyzkouší tak zjistí, že je vše jinak. Lepší je se ptát již majitelů hybridů zdali jsou spokojeni a proč jsou spokojeni, to je realita.
          Jinak hybrid si dnes koupíte mnohokrát i za lepší Kč nežli zcela nový vůz naftový s automatickou převodovkou.
          Toť asi ke komentářům majitelů, kteří hybrid nikdy nevlastnili. A to jak nový tak i starší. Kdo nechce hybrid může si koupit třeba i benzín například tříválec TS s filtrem pevných částic jako alternativu 😀 Taková je dnešní doba a situace.

      3. Jaký na tom máš kola 16 nebo 18 palců? Mám Niro na 18
        Jaký na tom máš kola 16 nebo 18 palců? Mám Niro na 18 tkách ,ale na tyhle čísla se nedostanu ani náhodou, otázka to používáš jako dálky profil tratě atd.

        průměr uživatelů spintmotoru je 5,23 já mám průměr 5,5 ,ale jezdím na horách a často s vlekem a krátké trasy se studeným motorem.

        1. 16 palcov s aero krytmi. Kludna jazda. 18ky su na Nire podla
          16 palcov s aero krytmi. Kludna jazda. 18ky su na Nire podla mna morda vobec mi nesedeli. 16tky su podstatne lepsie pocitovo na jazdu a da sa dosiahnut nizsia spotreba. Napr. dnes rano cesta Domov praca zastavka skolka. Spotreba 3,2l/100. Obrazok prikladam.

          Inak je nutne si uvedomit ze je rozdiel aj vo vahe vozidla podla vybavy rozdiel je aj 100 a viac kg.

          https://imageshack.com/a/img921/489/uIOUkC.jpg

          1. Taky jsem chtěl 16 kola už kvůli ceně zimní sady pneu a
            Taky jsem chtěl 16 kola už kvůli ceně zimní sady pneu a možnosti nasadit sněhové řetězy. Bouhužel v čr se nedá koupit verze vyšší výbavy co má vytápěný volant,sedačky, couvací kameru a navigaci s koly 16 placů.

            To šlo v SK, znažoval jsem nákup u Vás, ale cena za takové auto byla asi 50 tis. dražší tak to nemělo smysl.

            Podle výrobce by měl být rozdíl ve spotřebě 0,6 l/100 Km je tedy fakt že to auto rozhodne lépe vypadá. Komfort jízdy není špatný, ale nemohu posoudit, protože jsem na 16 nejel.

            To spotřebu 4,1 máte za jak dlouhou dobu a je v tom i zima, případně jestli jezdíte v hlubokém sněhu?

            S tou spotřebou co ukáže počítač po konci jízdy je nutno počítat s tím jestli to náhodou není z kopce a 15 Km je hrozně málo, udělejte si okruh 100 Km s návratem na stejnou nadmořskou výšku.

            Další věc co jsem zjistil, že počítač sice počítá spotřebu naprosto přesně podle tankování, ale tachometr kecá v ujetých kilometrech podle skutečnosti na 18 kolech auto ve skutečnosti ujede více než ukáže tachometr dělá to cca 3 Km na 100 Km a to je dost , zjistil jsem to na ekoralye podle přesného itineráře takže más skutečnou spotřebu ještě o 3% nižší. Resp při 15 tis. Km mi auto najelo skutečně o 450 Km více.

            Jak to máte vy zkoušel jste porovnat ujetou vzdálenost podle mapy, gps, ukazatelů dálnic a tachometrem? Mám podezření že 16 kola mají malinko menší obvod ,ale sw tachometru je stejný, pak by se rozdíl spotřeby trochu přiblížil k sobě.

            1. Zimu zatial nemam vyskusanu. Tam ta spotreba bude vyssia
              Zimu zatial nemam vyskusanu. Tam ta spotreba bude vyssia vzhladom na nutnost zohriatia motora. Ja prejdem na nadrz cca 950km tankujem 40l. Takze priemerka 4,2l/100. Uvedena nadrz 300km dialnica zvysok mesto a okrsky. Na dialnici pri dvoch dospelych a dvoch detoch s nalozenym kufrom pri 120-130km/h spotreba 4,5l.

        1. „Jako základní negativum bezmasé stravy lze uvést
          „Jako základní negativum bezmasé stravy lze uvést nedostatek plnohodnotných bílkovin, které sice dokážete vylepšit kombinací luštěnin s obilovinami, avšak aminokyseliny histidin a arginin, které jsou velmi důležité především v období růstu (dětství, těhotenství, kojení) v rostlinných produktech prakticky nenajdete. Jejich nedostatek je příčinou menšího vzrůstu veganských dětí,“ vysvětluje Pavlína Dostalíková z Institutu zdravého životního stylu – Nutricentrum.

    2. Nesouhlas
      Hybrid (Plug in Hybrid )
      Může provozovat člověk,

      Nesouhlas
      Hybrid (Plug in Hybrid )
      Může provozovat člověk, který nemá garáž a své soukromé nabíjecí stání .
      Pro chladná klimatická podnebí, dává hybrid větší smysl než čisty elektromobil
      Hybrid má mobilní generátor, který také temperuje interier ( neplatí pro BMW i3 Rex )
      Majiteli hybridu tolik nevadí pokles kapacity akumulátoru s léty používání na palubě má stále další zdroj energie.

      1. vůbec ničím mi nerozporuješ, přesto uvádíš
        vůbec ničím mi nerozporuješ, přesto uvádíš „nesouhlas“, jen píšeš nesmysly typu „větší smysl pro chladná období“, což je opravdu hloupost 🙂 naopak, v chladném období trpí nejvíc fosily

        tedy v tom případě se mnou v obou bodech souhlasíš, děkuji 🙂

    3. No hybrid je sakra poznat při rozjezdech. Ten krouťák u
      No hybrid je sakra poznat při rozjezdech. Ten krouťák u nízkých otáček je úžasný. Velmi tiché auto a velmi pohodlně se s ním parkuje a pojíždí v malých rychlostech. Hybrid od Toyoty navíc má mnohem nižší emise než jejich konkurence. Co se týká spotřeby, tak velmi záleží na stylu jízdy. Pokud s ním jezdíš jak s dieslem, tak je vysoká. Jinak lze jezdit i za 5,5 s 2,5l motorem, když je dobrý profil trati.

  3. Nemůžete prosím nechat psát tyhle rádoby odborné texty
    Nemůžete prosím nechat psát tyhle rádoby odborné texty někoho, kdo tomu rozumí? Tohle je šílená minela.

    2 Třebaže trakční akumulátor dodávající energii během jízdy na elektropohon a s podporou spalovacího motoru produkuje stejnosměrný proud, elektromotor pohánějící automobil je trojfázový a vytváří proud střídavý. Toto řešení zásadně usnadňuje ovládání pohonu

    Elektrický pohon žádný střídavý prou nevytváří – střídač to pro motor rozstřídá a ten to spotřebuje. Při rekuperace je to potom v reverzním chodu, ale v tu chvíli je motor v generátotickém režimu.

    6. Baterka v hybridu negeneruje prakticky žádné teplo v porovnání např s akumulátorem Tesly – dlouhá životnost je řešena minimálním povoleným DoD. Výkonné baterie mají i aktivní kapalinové chlazení – tzn chladivo je aktivně podchlazováno, aby stíhalo odvést generované teplo – hybridy mají buď obyčejnou ventilaci, nebo např vůbec žádné chlazení, což ostatně má i řada BEV

    10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak řešené klikové ústrojí – jeko kompresní zdvih je kratší než zdvih expanzní

      1. A co bod 3.:
        „Použití vysokého napětí umožňuje snížit

        A co bod 3.:

        „Použití vysokého napětí umožňuje snížit napětí proudu pohánějícího elektromotor a použít kabely s menším průměrem, tj. omezit jejich hmotnost.“

        Jak už tu psali jiní. Je to překlep a slovo „napětí“ tam nepatří, mělo tam být asi toto:

        „…umožňuje snížení proudu pohánějícího…“

        Každému, kdo někdy viděl Ohmův zákon, tohle bije do očí 🙂

    1. 10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak
      10: motor pracuje stále v Atkinsonově cyklu – má jinak řešené klikové ústrojí – jeko kompresní zdvih je kratší než zdvih expanzní

      Opravdu je to na dnešních motorech takto ? Mám zato že Toyota používá jednodužší řešení kdy sací ventily zůstanou otevřené o troche déle, takže se část směsi vrátí do sání a ve výsledku je tedy komprese menší než expanse.

        1. Takže si odpovím sám

          Zatímco Angličan svou myšlenku

          Takže si odpovím sám

          Zatímco Angličan svou myšlenku rovnou na několik pokusů realizoval s pomocí poměrně složité mechaniky, z níž zejména tzv. diferenciální motor je opravdovou lahůdkou, moderní motoráři jeho myšlenku adaptovali na běžný pístový motor jednodušším, avšak nikoliv méně efektivním způsobem.

          Vtip spočívá v pozdějším uzavření sacího ventilu, který tak ulehčuje pístu rozběh na počátku kompresní fáze. Část směsi se vrací do sacího potrubí a expanzní poměr získává navrch nad kompresním, což vede k vyšší účinnosti…

          Další aplikace Atkinsonova cyklu: Millerův cyklus

          Dohnat ztráty dynamické komprese měla kombinace s mechanickým přeplňováním, prakticky nasazená Mazdou na šestiválci 2.3 v modelu Xedos 9. Princip, vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947, vykázal výrazné zlepšení měřitelných parametrů, avšak narazil na složitost a náročnost takového řešení. To se ostatně potvrdilo i Mazdě, která svůj experiment už nikdy nezopakovala a ještě dlouho čelila kritice zákazníků konfrontovaných s extrémními cenami oprav motoru….

          www .auto .cz/atkinsonuv-cyklus-vitane-zpozdeni-86271

  4. Čistě reklamní článek pro Toyotu
    V dost testech duo

    Čistě reklamní článek pro Toyotu

    V dost testech duo ioniq-niro překonalo toyotu včetně verze plug-in hybridu.

    Kokejci mají normálně převodovku se zpátečkou a mohou couvat i na spalovák když je třeba.

    Umí jet jako čistě el. , špinavě spalovací, paraelní i seriový hybrid.

    Navíc Niro může tahat vlek až 1300 Kg , nenašel jsem hybrida s jednou poháněnou nápravou co umí víc

    1. Není hybrid jako hybrid. Ford Mondeo hybrid údajně couvat
      Není hybrid jako hybrid. Ford Mondeo hybrid údajně couvat umí jen na elektřinu. Co se stane po delším couvání nikdo netestoval. Dojde baterie….. a dál voláte servis, nebo necouváte??
      BMW řady 330e a 530e umí při couvání nastartovat i motor. Podle mého má BMW automatickou převodovku a řadí i v čistě elektrickém módu.
      Golf GTE má pro jistotu spojky hned tři a jednu převodovku.
      Ionig ani Niro jsem neměl možnost testovat. I tak dík za informaci.

      1. To že by došla baterka bych se nebál, sice couvá na
        To že by došla baterka bych se nebál, sice couvá na elektřinu,ale nastartuje si spalovák a živí to generátorem.

        Problém bude když je třeba třeba na horách couvat v zimě na polní cestě do kopce k chatě, protože to po předu nejde vyjet zde už bych se u toho priuse bál, že to dá třeba 2 kilometry na skoro plný akcelerátor .

        Jinak NIRO má taky tři spojky 2 klasicky v DSG převodovce a třetí si odpojuje spalovák v EV módu.

        Řadí i v EV modu, když se člověk soustředí a nešlape moc na plyn tak to pozná. Dokonce i v režimu sport se dá manuálně řadit, nebo podřadit pouze s elektromotorem – podmínka lehká noha a nabitá baterka.

        Co ví málo lidí, že NIRO používá spojky pouze na řazení, nikoliv na rozjezdy jako klasické DSG auta.
        Prostě při rozjezdu je spojena jedničková spojka natvrdo, spolovací motor je odpojen a rozjiždí se na elektřinu, takže necuká ani se spojka neopotřebovává.

        Každý rozjezd je na elektřinu cca do 20 Km/hod a když není baterka nabitá, tak na motoru je 9 Kw generátor, který dodává proud do baterky, ale spalovák je mechanicky od systému odpojen. V tomto případě funguje jako diesel elektrická lokomotiva. Nad 20 km se připojí spojkou spalovák, když je třeba.

        1. Jak se to chová ve vysokých rychlostech? Mám vyzkoušeno
          Jak se to chová ve vysokých rychlostech? Mám vyzkoušeno že BMW 330e i v rychlosti 160km/h při jízdě z kopce vypíná benzínový motor a rekuperuje dle zapnutého režimu. V eko režimu víceméně plachtí a rekuperuje málo, v režimu normál rekuperuje více a dalo by se to přirovnat k brzdění motorem jako u normálního spalováku. BMW se na elektřinu rozjíždí do rychlosti 80km/h pak připojuje benzínový motor. Podmínkou je samozřejmě nabitá baterie. Video kdy Vám „chcípne“ motor v dálniční rychlosti a zase nastartuje.Odkaz zde

          1. 330E je ale plug in hybrid, tan má mnohem větší baterku
            330E je ale plug in hybrid, tan má mnohem větší baterku než full hybrid.

            Já s tím tak rychle nejezdím,ale při rychlostech kolem 130 to vypíná spalovák vždy když sundám nohu z plynu, nebo z kopce.

            Takže při nastaveném tempomatu na 130 to jede na spalovák a když přijde kopec dolu, tak se spalovák vypne a podle kopce dolu to rekuperuje, jak se kopec rovná, tak začne auto pohánět elektřina a když ji dojde dech, tak se zase zapne spalovák a členitém terénu po dálnici takhle neustále pracuje.

            Při sundání nohy z plynu např. před uzavírkou okamžitě vypíná spalovák a neznatelně rekuperuje asi jako když sundáte nohu z plynu na 6 stupeň u slabýho spalováku. Když chci rekuperovat víc, normálně dám nohu na brzdu a musít tlačit a to docela dost velkou silou a když rekuperace nestačí tak přijdou na řadu brzdy, nepoznám nijak kdy to jde už na brzdy.

            pokud je to BMW plug in hybrid tak to je 80 km/h dost málo to NIRO když má náhodou nabitou baterku třeba delší jízdou z kopce, tak se ji systém zase kvůli životnosti snaží nuceně vybít na 60% a to není problém jet stovkou cca 2-3 Km třeba i vlekem jen na elektřinu.

            1. BMW 330e je plug in hybrid a lze ho v EV režimu donutit jet
              BMW 330e je plug in hybrid a lze ho v EV režimu donutit jet čistě na elektřinu až 120km/h kopec nekopec a to cca na vzdálenost 20km. Systém s tempomatem u 330e na dálnici funguje podobně viz odkaz na video v předchozím komentáři.
              Dík za info. Někdy budu muset otestovat Niro. Lexus i Toyotu jsem měl možnost testovat a i když má hybrid Toyota 2,4litrů motor, tak to prostě nejede a motor řve. Omlouvám se všem příznivcům Toyoty, ale tak to prostě je. 🙂

              1. Toyota jede slušně. Stačí nezapínat režim ECO. Řev to
                Toyota jede slušně. Stačí nezapínat režim ECO. Řev to je individuální. Pokud jedu plynule, tak ani ve 120 nepoznám kdy se motor vypnul a kdy běží. Když na to šlápnu až na podlahu, tak souhlasím – motor řve. Na druhou stranu stojí pořad zhruba o třetinu méně než BMW.

                1. Takže pokud jsem zkušený hybridista, tak mi Prius řve
                  Takže pokud jsem zkušený hybridista, tak mi Prius řve jenom při předjíždění ve vyšších rychlostech nebo do kopce?

                2. Prius má motor 1,8l zatímco Rav4 2,5l. Nevím jak moc je
                  Prius má motor 1,8l zatímco Rav4 2,5l. Nevím jak moc je slyšet když dáte nohu na podlahu. U RAV4 se vytočí do vysokých otáček a je slyšet. Na druhou stranu kabina je velmi dobře odhlučněná, takže pokud to srovnávám s moji Corrolou Verso 1,8 v benzínu z r. 2005 tak RAVka je pořád výrazně tišší i když máte nohu na podlaze.
                  Takže jak říkám, hodně záleží na pohledu, co řve a co ne.
                  Před RAVkou jsem měl Avensis 2,2 DCAT a jsem neskutečně rád, že jsem se ho zbavil.

                3. Jenže musíte počítat s tím, že Prius 1-4 generace s
                  Jenže musíte počítat s tím, že Prius 1-4 generace s motorem 1.8 měl výkon 73 kW , 5 generace má výkon 90 kW, teda jako dnešní běžný litrový tříválec.

                4. Vnímanie toho „revu“ je dosť individuálna vec. Podľa mojej
                  Vnímanie toho „revu“ je dosť individuálna vec. Podľa mojej skúsenosti RAV4 HSD sa vytočí do vysokých otáčok pri plnom plyne, ale intenzita nie je až taká veľká. Je to skôr o kontraste – keď jazdíte väčšinou pri nízkej akustickej hladine, tak aj menšie zvýšenie hluku vnímate viac. Aj Mondeo (čo je jedno z najtichších neprémiových áut) zahučí, keď na to šliapnem – ale zase to človek vníma preto, lebo inak je veľmi tiché. Podľa mňa tu intenzita nie je problém. Skôr môže vadiť to, aká je to frekvencia. Sú to vysoké otáčky, teda vyšší tón. Ale to je „niečo za niečo“. Pokiaľ dáte podlahu, tak dávate najavo, že chcete plný výkon. A plný výkon je pri týchto otáčkach – je to okamžitá zmena do optimálnych otáčok pre motor v tomto momente a tam to aj drží. Opäť, je to len nezvyk – v bežnom aute sa prudkým vyšliapnutím plynu do podlahy (aj po prípadnom podradení) použijú otáčky, ktoré sú nižšie, lebo to potrebuje niekam ešte zrýchľovať, čo sa tu dosahuje zvyšovaním otáčok. V optimálnom režime pre danú požiadavku je takýto motor vždy iba chvíľku s potom zase preradí a ide to z nižších otáčok (pri zrýchľovaní).
                  A názor, že hybridná RAV-ka „nejede“? Myslím, si, že je to taký klamlivý pocit najmä pre ľudí zvyknutých z nehybridných áut, lebo otáčky nekorešpondujú s rýchlosťou. Ale čísla neklamú. Akýkoľvek dízel tejto veľkosti a so zrýchlením 8.3 na stovku tí istí ľudia väčšinou hodnotia, že je dynamické.

          2. Toyota RAV4 to má podobně, vypne vám motor klidně i na
            Toyota RAV4 to má podobně, vypne vám motor klidně i na dálnici, ale nelze nastavit stupeň rekuperace, takže ve chvíli kdy vypne motor, tak to rekuperuje a tudíž docela výrazně brzdí. Takže to lze použít jen z výrazného kopce jinak musíte zase šlápnout na plyn a držet rychlost alespoň pomocí elektromotoru nebo šlápnout víc a pustit i benzín. Upřímně na dálnici to není ono, ve městě to je samozřejmě jiná. Ale uvidíme s jakou spotřebou dám v létě Chorvatsko – 1000km po dálnici.

            1. Co na tom popsat? Tempomat nastaven 120km/h, teplota motoru,
              Co na tom popsat? Tempomat nastaven 120km/h, teplota motoru, venkovní teplota, otáčky a spotřebu vidíš. 🙂 Systém stop-start motoru v dálniční rychlosti. Rány způsobují nerovnosti na silnici při přejezdu mostu. Průměrná dlouhodobá spotřeba 4,4-4,7l/100km. Záleží na stylu jízdy a délce trasy. Lze jet za 0- 3,6l/100km.

      1. Ale joooooo, já proti nim nebrojím, jen že tak jak to
        Ale joooooo, já proti nim nebrojím, jen že tak jak to napsali je to divný. Mrzí mě, že nechtějí jít do čistýho elektroauta. Čas ukáže.
        No a já byl u benzínky naposledy před dvěma roky a když jedu kolem totemů, tak mě to ani moc nemrzí :-)))

        1. Taky toužím po čistokrevném elektromobilu a určitě by se
          Taky toužím po čistokrevném elektromobilu a určitě by se mi elektrická Toyota líbila. Jak jsem ty kluky japonský ušatý poznal, tak oni asi dobře vědí, co dělají. Začali s tím před 20 lety a dodnes se žádný elektromobil nedotáhnul na srovnatelný dojezd a srovnatelnou dobu tankování. Proto Toyotě rozumím, ačkoli jsem absolutně pro čistokrevné elektromobily. Taky Toyotě vděčím za to, že ačkoli jsem socka tak si můžu díky ní zajezdit na elektřinu.

        1. Až na jeden přehlédnutelný, ale velmi podstatný rozdíl.
          Až na jeden přehlédnutelný, ale velmi podstatný rozdíl. Takový rozdíl, jako je mezi Š Favorit a Toyota Prius. Nechápu proč mají všichni potřebu řešit u Priusu spotřebu. To auto je pro mě především o komfortu.
          Výpočty o spotřebě vám vyvracet nebudu, bohužel si nezvpomínám, že by mě Š105-Favorit-VWJetta-Peugeot605-Peugeot406 dokázaly vozit za tak nízkou spotřebu jako to umí Prius 3.

          1. Spotřebu jste řešil vy, já jen porovnávám různé
            Spotřebu jste řešil vy, já jen porovnávám různé situace. Jezdil jsem jak v novém, tak ve starém Priusu a i když jsem o tom lehce uvažoval, tak jsem nakonec šel do BEV, protože Prius je „jen“ další spalovák s malou baterií na snížení spotřeby (myslím ty modely bez dobíjecí zásuvky).

        2. Známy takle jezdíl s Favoritem do práce Pár km tam a Pár
          Známy takle jezdíl s Favoritem do práce Pár km tam a Pár km zpátky a Průměr měl i přes 16l/100km a motor se ani nezahřál .
          Znám několik lidí, kterým motor v tomto režimu Krátkých jízd Velmi rychle odešel.
          V jedné firmě si kvůli tomu pořidili Elektromobil, protože spalovaci motory končily časo v servisu.
          Vznětové motory poškozují krátké jízdy vic nez zážehové.
          Karbon je mor moderních motorů

          https://www.autorevue.cz/tvorba-karbonu-je-novy-strasak-modernich-benzinovych-ojetin

          https://automix.cars.cz/zivot-ridice/karbon-je-mor-modernich-motoru-proc-a-jak-se-mu-branit-20170602.html

          1. 25 % lidí najede denně do 15 km denně, těm se nikdy BEV
            25 % lidí najede denně do 15 km denně, těm se nikdy BEV ani za 600 tis. nevyplatí. Ano spotřeba je vyšší, ale 16 litrů má možná odepsaný auto za 10 tisíc. S normálním 1.3-1.6l motorem mají lidé celoroční průměr kolem 8 litrů. Ten Favorit byl jen extrémní příklad, dneska koupíš Fabii za 25 tisíc. Diesel je samozřejmě nesmysl, odejde DPF a postupně vstřiky apod.

            Někdy se tady prezentují extrémní názory, že doposud jsme jezdili v předražených a nespolehlivých autech a proto je potřeba místa spalováku za 1 mil. koupit Teslu za 3 mil., která se vyplatí. Když se na to podíváme z blízka, tak za 5 let provozu a průměrném českém nájezdu 12 tis. km ročně vyjde ekonomický nesmysl. Možná se to vyplatí při extrémních nájezdech 50 tisíc km ročně (1,5% řidičů), ale spíše je to o tom, chci BEV, nechci už spalovat a čoudit do vzduchu a chci vyšší spolehlivost na jsem za to ochoten připlatit. Argumenty drahého servisu a prohlídek neberu, ty se ztratí v záruce a prohlídky bývají v ceně vozu na 6 let (někde se musí připlatit).
            Ekonomický smysl to začně dávat při průměrném nájezdu v ČR (zmiňovaných 12 tisíc km ročně), když bude BEV auto pouze o 50% dražší než identické spalovací auto.

                1. Peugeot iON a Citroen Zero se za tuto cenu dají sehnat.
                  Peugeot iON a Citroen Zero se za tuto cenu dají sehnat.

    1. No jsou lidi co s myslí, že hybrid je s tou zázračnou
      No jsou lidi co s myslí, že hybrid je s tou zázračnou spotřebou nějaký podvod, protože se nezapočítává spotřeba elektřiny,ale to platí jen u plug-in hybridů.

      u nás se prodávají v drtivé většině full hybridy a ty nemají žádný konektor na externí dobíjení.

      Takže to je vlasně normální benziňák,ale s poloviční spotřebou hlavně ve městě, kde na tom záleží nejvíce a už se k tomu nepočítají žádné emise z elektráren, které nám tu ničí životní prostředí.

      Nevím jestli to chápete, ale Toyota udělala pro životní prostředí více , než všichni výrobci el. aut dohromady.
      Už i kvůli tomu, že si nemusíte nechávat na delší trasy starého spalováka, jak to má jak jsem tady na fóru pochopil většina lidí.

    2. Ano i takové ,,hybridy“ některé značky prezentují, je
      Ano i takové ,,hybridy“ některé značky prezentují, je potřeba ale znát technologii daného hybridu jelikož každá značko má princip fungování a zapojení pohonu nápravy skrze dvou motorů jinak. Nesmíte házet hybridy do jednoho pytle když už jsme u toho. Musíte si ale o každém zjistit více a především jej vyzkoušet a nedat na psané slinty některých jedinců bez zkušeností co tu jen píší.

Napsat komentář