Tesla opět zastaví výrobu elektromobilu Model 3

Jen co se Elon Musk pochlubil tím, že výroba elektromobilu Tesla Model 3 se přibližuje 500 kusům denně, přichází studená sprcha. Od 26. do 31. května se výroba opět zcela zastaví.

Výroba elektromobilů Tesla v továrně ve Fremontu
foto: Tesla

Zatím poslední pětidenní odstávka výroby elektromobilu Tesla Model 3 proběhla koncem letošního dubna, byla už druhá v pořadí. Na konci tohoto měsíce přijde další, dokonce šestidenní.

Aktuálně se přitom Tesla, podle informací od zaměstnanců, konečně začala blížit hranici 4000 vyrobených kusů týdně. Do konce čtvrtletí chce dosáhnout 5000. Musk o dosažených úspěších a neúspěších intenzivně komunikuje se svými zaměstnanci.

V posledním emailu je dokonce žádá, aby ho obeznámili s jakýmikoliv zádrhely, které by mohly stát v cestě metě 500 kusů denně (tedy 3500 týdně). Aby vyřešil dva konkrétní problémy v automatizaci výroby Modelu 3, pořádal dokonce firemní hackathon.

Hackathon je událost, při které musí sezvaní programátoři co nejrychleji vyřešit konkrétní problém nebo vytvořit zadaný produkt. Vítěz získává ocenění.

Hlavním problémem při výrobě Modelu 3 je dnes přitom poměr automatizace a lidské práce. Elon Musk je pro maximální automatizaci. Ta se však neprokázala za všech okolností jako schůdná.

Ostatně, Sam Abuelsamid, průmyslový analytik výzkumné společnosti Navigant Research, upozorňuje, že Tesla dnes čelí podobným problémům, které musel řešit automobilový průmysl jako takový v 80. a 90. letech.

A ukazuje na konkrétní příklad General Motors, kterážto automobilka vyhodila miliardy dolarů v marné snaze ještě více automatizovat výrobu aut.

Takže zatímco automatizace výroby elektromobilu Tesla Model 3 se dnes potýká s problémy – které se řeší, už další připravovaný model, Tesla Model Y, by měl v tomto ohledu znamenat skutečnou revoluci. Je od základu navržen pro maximální automatizaci výroby.

132 Comments on “Tesla opět zastaví výrobu elektromobilu Model 3”

  1. off
    Proč Tesla uvádí stejnej dojezd i u dvoumotorový verze

    off

    Proč Tesla uvádí stejnej dojezd i u dvoumotorový verze M3, která by právě měla mít delší dojezd díky efektivnějšímu využití energie baterky na pohon? Za dost zvýšenou cenu o 110 000 kč) dostane jenom výhodu v akceleraci a v tom, že dojedete i s poruchou jednoho motoru. Není to málo Antone Pavloviči?
    https://electrek.co/2018/05/20/tesla-unveils-faster-and-more-powerful-model-3-dual-motor-awd-and-performance-versions/

      1. 1. Možná – ale v twítu říká toto:
        „Cost of normal dual

        1. Možná – ale v twítu říká toto:
        „Cost of normal dual motor AWD option is $5k. Range is also 310 miles. Takes 0-60mph to 4.5 sec & top speed to 140 mph.“

        „Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3:
        3.5 sec 0-60mph
        155 mph Top Speed
        310 mile Range“

        A jednomotorák má nominální dojezd taky 310 mil. Hm no tak možná v reálu to bude jinak a Tesla to jen z nějakého mě neznámého důvodu podhodnocuje.

        2. Aha to si musím dohledat. Ale Elon ve twítu něco takovýho slibuje tak nevim.
        „Tesla dual motor means there is a motor in front & a motor in rear. One is optimized for power & one for range. Car drives fine even if a motor breaks down. Helps ensure you make it to your destination & don’t get stuck on side of road in potentially unsafe conditions.“

        Jo tady to přímo říká
        „Tesla AWD is dual motor, so you can fully drive the car even if one breaks“

        1. Tohle je jedno z videji:
          Tohle je jedno z videji: https://youtu.be/T5pbODw1334?t=47

          Vypsalo to hromadu chybovych hlasek a konec, odtahovka. Pokud se dobre pamatuju, dokonce mu vymenili baterku, ale nepomohlo, stalo se to znovu. Nakonec byl na vine poskozeny CAN kabel k zadnimu motoru (spatne pridelany, o neco se prodrel). Ale mozna kdyby chyba byla az v motoru samotnem (a az po menic by si auto myslelo, ze je vsechno v poradku), tak by to jelo dal – tezko rict, jake vsechny chybove stavy kontroluji.

            1. Nekde psali (hodne bez zaruky), ze predni a zadni motor ma
              Nekde psali (hodne bez zaruky), ze predni a zadni motor ma vlastni „chapadlo“ CANu. Takze teoreticky by to fungovat mohlo. Kod (a osetreni chyb v nem) nikdo z nas nevidel. Ale ano, verim, ze pro nejaky specificky problem to bude schopne jet dal.

                1. Ja bych jeho prohlaseni chapal (ale nejspis tak nebylo mineno)
                  Ja bych jeho prohlaseni chapal (ale nejspis tak nebylo mineno) na celou pohonnou jednotku, samotny motor se asi zas tak casto nepodela, neni moc co.

                2. No ved to. To nie je spalovak pretrhutym rozvodovym remenom.
                  No ved to. To nie je spalovak pretrhutym rozvodovym remenom.

              1. Tak podle mě musí software znát stav motoru. Což v
                Tak podle mě musí software znát stav motoru. Což v případě problémů s komunikačním rozhraním nemusí být pravda.
                V takovém případě si dovedu představit, že raději odstaví auto … taky by mohl být ten motor zadřený a to byste pak táhl zadní kola za sebou 🙂

                1. Souhlasím, ale nedovedu si představit něco méně
                  Souhlasím, ale nedovedu si představit něco méně pravděpodobného než je zadřený indukční elektromotor.

Napsat komentář