Jak se jezdí s elektromobilem Volkswagen e-Up! Podrobná data a zkušenosti z praktického provozu ve firmě

Na přelomu let 2016/2017 začala firma Mirka Matyáše uvažovat o využití elektromobilu. Volba překvapivě padla na Volkswagen e-Up!

Volkswagen e-Up! nepatří mezi nejoblíbenější ani neprodávanější elektromobily. Své využití ale najde!
foto: Volkswagen

autor: Mirek Matyáš

Podmínky v naší firmě jsou pro využití elektromobilu vhodné. Hodně najezdíme a náklady na přepravu techniků a zboží jsou vysoké. I prostor na vybudování fotovoltaiky bychom měli – a tak bychom mohli jezdit skoro zadarmo. Lákavá představa.

Na internetu však kolovaly různé názory a pohledy na elektromobilou a tak jsme se rozhodli si to nejprve vyzkoušet. Vypůjčit si na jeden/dva měsíce elektromobil a zjistit jestli je vhodný pro náš provoz a jestli nás nebude omezovat. Potom vše spočítat, jestli to má ekonomický smysl. A pak se uvidí.

Po prvotním výběru a následné selekci zůstaly v našem hledáčku dva elektromobily: Nissan Leaf a Volkswagen e-Golf. Před rokem se dal půjčit pouze e-Golf (mr 2014).

Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme si však zapůjčili elektromobil s menším dojezdem, jelikož jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký. Vybrali jsme tedy VW e-up! Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem.

Volkswagen e-Up! v kostce:

Výkon: 60 kW
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,4 s
Maximální rychlost: 130 km/h
Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km
Kapacita baterií: 18,7 kWh
Dojezd: 160 km NEDC

Jaké však jsou pocity po ujetí 30 000 km?

Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost – ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.

Automobil je vybaven interní nabíječkou, která se dá připojit přímo přes kabel Mennekes a externí nabíječkou, která se dá připojit do jakékoliv zásuvky 230V/10A (16A). Nabíjení je možné pouze na jedné fázi, takže je to zhruba 3,5kWh. Dále je možné rychlonabíjení přes Combo (CSS). Moje zkušenost je z 20% do plna za 15-20 min.

Půjčeno od 24.04.2017 do 19.05.2017 a od 19.05.2017 – dosud. Máme už druhý. Počáteční stav tachometru 8.493 km konečný stav tachometru 11.147 km. Ujeto 2,654 km. Druhý e-up! – počáteční stav tachometru 20.778 km – současný stav tachometru 47.041 km (01.05.2018).

Největší měsíční nájezd byl za měsíc červenec 2017, kdy se podařilo najet 4.632 km v jediném měsíci! Cena měsíčního pronájmu je 8.256,- Kč. V ceně pronájmu je zdarma čip na dobíjení u PRE a zdarma najetí 2.000 km. Vše, co je ujeto nad 2.000 km měsíčně je zpoplatněno 3,60 Kč. (Ceny jsou bez DPH).

Do e-Up!u jsem nasedal s velkým despektem. Předpokládal jsem sice, že změna nebude velká, že toto auto bude mít také volant, blinkry, stěrače, zpětná zrcátka a všechno to, co k autu patří, ale zvenku e-up! opravdu vypadá nedospěle.

Když jsem předělal věci z e-Golfu do e-Up!u a zabouchl jsem zadní dveře, tak to znělo hodně plechově, jako kdyby tam nebyla ani žádná tlumící výplň. Také rádio bylo takové ošizené, zato krásný byl ukazatel stavu baterie. Asi 4× větší, než u e-Golfu.

Ukazatel stavu baterie, to je to, co mě zajímá – podle toho jsem se naučil jezdit. Samozřejmě jsem předtím zavolal kolegům kteří e-Up!a mají a ptal jsem se, jestli dojedu z Prahy do Vystrkova. Říkali, že když pojedu opatrně, tak to není problém. Do Vystrkova jsem se ploužil za kamiony maximální rychlostí 90 km/h.

Dojíždím do Vystrkova a jsem v šoku strašičíslo ukazuje ještě 37 kilometrů dojezd. Ještě větší šok přijde, když napojím e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – jsem zděšen, za tak krátkou dobu si snad ani neodskočím na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování u Alfy!

Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha – Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově. Tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývají přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami včetně zaplacení.

Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy – a navíc od Alfy nemohu nikam odejít! A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje.

Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevím, co mě ještě čeká. Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě.

Po dvouměsíčním provozu již vím, že tento rok o prázdninách nebudu shánět e-Golfa, ale e-up!a

Co se mi při používání e-Up!u nejvíc líbilo?

– oproti eGolfu velmi rychle nabíjí (ne kWh, ale km rychle naskakují)
– vyhřívaná sedadla
– všude se vleze
– otočíte klíčkem a hned jedete na plný výkon, nečekáte, až se zahřeje motor, jedete hned naplno
– perfektně sedí v zatáčkách
– vynikající dynamika
– dobré rádio
– skvělé ticho na telefonování pomocí zabudované handsfree sady
– když se sklopí sedadla, je to na zboží i na dovolenou jakž takž (pro dva)
– dobře brzdí
– nabíjení pomocí wallboxu
– rychlonabíjení pomocí čipu
– když přijdu ráno k autu, vždy má plnou nádrž (je nabito na 100 %)
– nízké náklady na provoz
– vždy volné místo na Vystrkově
– rychlé vyřízení čipu u ČEZu
– nabíjení funguje u nás, na Slovensku, v Polsku i v Maďarsku
– že jsem nikde nezůstal viset
– vyhrazená místa pro elektromobily u některých zákazníků (včetně nabíjení zdarma)
– že u nabíjení nemusím trčet u auta (jako u benzinu s plnící pistolí) a mohu čas věnovat něčemu jinému
– ruční brzda (oproti e-Golfu, který má jen čudlík)
– velký ukazatel stavu baterie
– že auto dokážu nabít z každé zásuvky u kteréhokoli domu či bytu

Co se mi nelíbilo?

– natahování se při otvírání okna spolujezdce (nemá tlačítko stahování oken centrálně u řidiče, ale pouze na jednotlivých dveřích
– nezobrazuje se zbývající kapacita baterie číslem (např. zbývá 7,52 kWh)
– přidělávání a schovávání externího displeje (Garmin)
– neschopnost pronajímatele kvalifikovaně řešit drobné závady
– obsazenost rychlonabíječek v Brně a Praze (hlavně v prvopočátcích – nyní je to už lepší)
– hlášení závady na rychlonabíječce pomocí klasické zákaznické linky energetické společnosti
– nemožnost naprogramovat nabíjení na 95 %
– ne na každé vyhrazené místo pro nabíjení se vlezu tak, aby kabel dosáhl (nabíjecí konektor CCS je vzadu napravo)
– některé nabíječky postaveny tak, že se k nim nedá rozumně zajet (po roce používání elektromobilu s tím už nemám problém)
– nabíječky blokují elektromobily, které jsou již nabité
– rychlonabíječky dlouho blokují nabíjící se Tesly
– místa pro nabíjení blokují spalováky
– není vyhřívaný volant (v zimě to při dlouhých cestách po dálnicích docela studí)
– nelze někde vytáhnout historii nabíjení v datech (nejlépe EXCEL)
– nemá monitor jízd (knihu jízd) – vše si musím zapisovat
– když je porucha nabíječky při nabíjení, neoznámí to třeba pomocí SMS
– při dálničních rychlostech není stabilní na příčných nerovnostech
– slabá ruční brzda (nakonec se čudlík u eGolfu projevil jako lepší řešení)
– interiér se velmi snadno špiní
– slabé reproduktory
– nemožnost zjistit v běžném servisu v jakém stavu jsou trakční baterie
– pro mne je to pohodlné (z místa řidiče), ale spolucestujícím se nelíbí cestovat vzadu, protože je tam málo místa)

Co mne překvapilo?

– že jsem si velmi rychle zvykl, jak perfektně jezdí
– že se lidé bojí mne nechat u sebe nabít (z různých důvodů)
– že jsem jezdil raději elektromobilem než spalovákem
– neprofesionalita servisu (zeptám se u pronajímatele na nějakou funkci, a on mi tvrdí, že tato funkce u tohoto auta není, přijdu na elektrosraz, pobavím se s ostatními, a ona tam je – přehrávání MP3 z flešky)
– že jsem po dotankování nemusel nikde platit
– že jsem nepotřeboval při ježdění peníze
– jezdilo se s ním lépe než s eGolfem, a hlavně rychleji, na nabíječce mi často stačilo 5 – 10 minut a mohl jsem jet dál

Po roce používání elektromobilu VW e-up! si dokážu představit jeho provoz ve firmě. Je to skvělé auto. Patří mezi hlavní favority při výběru. V našem hledáčku ještě zůstávají Citroën C-Zero a BMW i3 REx.

Uvidíme o prázdninách, kdy jsem si dal termín na shrnutí zkušeností a vlastní rozhodnutí. Ještě nevím, zda jít do nového, nebo do ojetého. Navíc prosakují zprávy, že i Škodovka bude ve výrobním závodě VW lepit svoji nálepku na e-up! Možná brzy přijede eCitigo. To by zase zamíchalo kartami. Stále nevím, jestli koupit nový, nebo ojetý.

Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018.

Za rok se mnoho změnilo. Ceny padají velmi rychle a přibyly i nové elektromobily, o kterých jsem předtím neuvažoval a nezahrnul je do statistik. Kia Soul EV, Hyundai Ioniq Electric, Fiat 500e. Naštěstí se dají aproximovat do grafů, co již mám. Křivky vypadají velmi podobně a mají stejný sklon.

Začátkem každého měsíce sbírám nové údaje a tak vždy s napětím očekávám, kam až klesnou ceny a co se ukáže v grafech. Chtěl bych předejít vášnivým diskuzím, proto si metodiku nechám pro sebe. Do statistik zahrnuji vozy, které jsou vhodné pro mne, podle mých kritérií.

Respektuji, že každý může mít jiná. Jen krátce – v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko), funkční, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH.

Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž – se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.

Jak jsou na tom tedy e-up!y?

Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu – a to je pro mne zajímavé. Na konci měsíce dubna 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto výrazně více a cena je z pohledu kupujícího lepší.

Trh se na konci dubna „uzavřel“ na průměrných hodnotách 13 150 euro, nájezd 35 000 km a rok výroby 2014 – a to je skvělá zpráva. S e-up!em se jezdí skvěle. Příští měsíc by se na tachometru měl objevit údaj 50.000 km. To bude vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.

Dojezd zajetého e-Upu se stále drží na 141 km.

Dojezd zajetého e-Upu se stále drží na 141 km.
foto: archiv autora

Prvního května 2018 jsem měl nějaké pojížďky. Absolvoval jsem trasu Rosice, Rájec – Jestřebí a zpět. Na obrázcích je vidět, že baterie téměř nestárne. Před rokem vykazoval e-Up! maximální dojezd taky 141 km. Nyní má najeto o 30.000 km více a číslo je shodné s tím, co to ukazovalo před rokem.

Průměrná spotřeba elektromobilu Volkswagen e-Up!

Průměrná spotřeba elektromobilu Volkswagen e-up!
foto: archiv autora

První květen 2018 byl svátek a na silnicích byl slabý provoz. I tak je průměrná spotřeba 10,8 kWh/100 km dobré číslo. Je třeba si uvědomit, že cesta vedla převážně po dálnici, nebo po cestách první třídy. I průměr 60 km/h svědčí o svižné jízdě a to i když jsem přes Brno potkal pár červených na semaforech.

Dlouhodobá spotřeba elektromobilu Volkswagen e-Up na hodnotě 13,4 kWh/100 km

Dlouhodobá spotřeba elektromobilu Volkswagen e-Up na hodnotě 13,4 kWh/100 km
foto: archiv autora

S e-up!em jsem spokojen a těším se na období po prázdninách, kdy ceny ojetých automobilů bývají obecně nejnižší.

O autorovi:

Autor článku Mirek Matyáš se již dlouhou dobu snaží propagovat elektromobilitu. Přednáší na konferencích, vydává vlastní časopis a na výstavy zapůjčuje Volkswagen Golf Citystromer. O elektromobilitě publikuje také články na blogu iDnes, kde právě probíhá anketa o blogera roku. Jestli chcete autora podpořit, můžete mu dát svůj hlas v kategorii nováček. Odkaz ZDE. Neváhejte, dnes hlasování končí.

vlastní

96 Comments on “Jak se jezdí s elektromobilem Volkswagen e-Up! Podrobná data a zkušenosti z praktického provozu ve firmě”

  1. Líbí se mi jak elektrohujeři předpokládají, že
    Líbí se mi jak elektrohujeři předpokládají, že elektrika bude stále v zásuvkách a kapacita elektrorozvodné sítě je dostatečná.
    To mě vždycky pobaví. Setkání s realitou až bude 25 % aut na elektřinu bude pro ně zajisté nemilé (ať už cena elektřiny pro EV (protože když ptáčka lapají…), nebo výpadky kvůli přetížení sítě).

    Teď je jich jen pár tak to zatím funguje.

    1. Takže si budu muset rozmyslet, jestli si dám ve dvě ráno
      Takže si budu muset rozmyslet, jestli si dám ve dvě ráno kachnu na 3 hodiny do trouby a na plotynkách po tu dobu budu dělat knedlíky a zelí. nebo 280km do i3?

      Opravdu víte o čem píšete?

      A budete chodit u nás po domě(2 5bytů) ty kachny kontrolovat?

        1. Nebude proud? Jupí, na benzínkách nebudou čeprpadla
          Nebude proud? Jupí, na benzínkách nebudou čeprpadla vydávat palivo, to bude pecka!
          Takže mám už začít instalovat FVE a baterie? 🙂 nebo slunce přestane svítit….

          Chytrá síť si určitě v noci těch 25 partají po 3x16A rozhodí podle potřeby. Pokud to lze mít přes den dnes (na ty el. sporáky), nechápu proč by to nešlo chytře mezi 22-6 NT, každý den nebude celý barák brát do plných kilometrů…

  2. Měl bych dotaz. Jak s chipem na dobíjecí stanice? Rád bych
    Měl bych dotaz. Jak s chipem na dobíjecí stanice? Rád bych dobíjel z 99% doma ale pro jistotu (vyjímečný případ) např. cesty mimo město, měl chip na dobíjčky CEZ. Ten ale stojí 540kč/měsíc. Další řešení je platba přímo za minutu připojení, to lze ale jen na pár stanicích (v Praze jen 2 místa). Takže zákazník je tlačen do chipu. Což je 6500.-/rok za jistotu že si dobiju mimo domov??? Trochu drahá jistota.

    1. To je práce s kalkulačkou: jak dlouho by Vám vydrželo
      To je práce s kalkulačkou: jak dlouho by Vám vydrželo tankovat minutovou sazbou než překročíte měsíčních 540 ?

      Ideálně asi vzít průměrnou tankovací rychlost 20-80 a kolik km budete většinou potřebovat (domů, k free nabíjecí stanici…).
      Pak zjistíte jak dlouho budete stát na minutovém tarifu * cena * počet výskytů této „potřeby“ za měsíc.

      Osobně bych to pro sebe „nastřelil“ na 2* do měsíce výlet => 1* tam + 1* zpátky. Rychlostí 25kW, dotankovat 100km… no to je skoro hodina nabíjení (a není to jen 20-80) => 240 minut měsíčně VS 540,-.
      To by mě musela minuta stát 2,25- 😀
      Kdybych potřeboval jen 50km tak to stále znamená nereálných 4,50-
      + dává to jistotu.

      Jiná by byla kdybych „výlet“ potřeboval jen jednou za 3 měsíce a jen 50km docuc.
      To už vychází na 13,50- a tam už to začíná skřípat.
      + ta jistota

    2. Ono mozna staci si rict kolik byste dal rocne za naftu nebo
      Ono mozna staci si rict kolik byste dal rocne za naftu nebo benzin a pak uz vam ta jistota tak draha neprijde.
      Ja nabijim 99% doma ale cip jsem si presto vzal jelikoz 6 tis rocne navic pri mem najezdu 40-50tis km rocne nehraje vubec zadnou roli.

  3. Zase zkreslené porovnávání. Pokud tankuju na jediné
    Zase zkreslené porovnávání. Pokud tankuju na jediné pumpě na D1, bude tam fronta. Já osobně na D1 netankuju vůbec, to radši jedu pár km na benzín. Čas tankování LPG jsem tedy neměřil, ale počítám průměr tak 4 minuty i s placením. A tankuju po 600km.
    To s těma okýnkama, to si děláte prdel, žejo? Tohle by přece neudělali ani Rumuni.

            1. Těžko tušit, k čemu se text vztahuje, pokud k článku,
              Těžko tušit, k čemu se text vztahuje, pokud k článku, tak k autu je čip od PRE, nikoliv od ČEZu. Porovnání s LPG nebo jiným palivem nedává smysl, protože srovnává pronajaté auto a koupené auto a neuvažuje o poklesu ceny spalováku apod. Ten příspěvek jak je napsán prostě nedává smysl.

              1. Fakt je, že pronájem benzínového citiga je za polovinu a
                Fakt je, že pronájem benzínového citiga je za polovinu a to se prosím jedná o nové auto, zde jak jsem pochopil se pronajímá ojetina.

                Takže i při platbě za benzín na 2000 Km to v tomto případě elektrika prohrává. Při pronájmu auta na CNG už vůbec.

                Když k tomu započítám čas , co tráví na nabíjecích stanicích, protože jezdí hodně a dojezd mu na den nestačí,aby nabíjel pohodlně v noci doma, tak už vůbec je to jen o nedšenectví.

    1. 1) Jsou zpovykaní z TV Nova – že je hned zabiješ a ještě
      1) Jsou zpovykaní z TV Nova – že je hned zabiješ a ještě znásilníš. Nechtějí mluvit s cizími lidmi a nechat otevřeno/odemčeno bez vlastní přítomnosti.

      2) Strach z ceny za elektřinu – hodně lidí neví kolik kWh stojí a nemají představu o odběru při nabíjení. Současně s tím si cca půlka národa myslí, že je chce někdo okrást.

      3) Strach z elektroinstalace.Třeba mi vede do garáže asi 40 let staré vedení a nabíjet bych si na něm netroufl.

      1. Neviem ako ine elektromobily, no tesla ma (ciastocnu) ochranu
        Neviem ako ine elektromobily, no tesla ma (ciastocnu) ochranu pred nekvalitnym privodom – testuje kvalitu pripojky. Ak zisti vecsi pokles napetia pri zatazi, znizi nabijaci prud. Ak zisti vecsi pokles napetia na jednej faze, znizi nabijaci prud na vsetkych fazach.

    2. Hmm, z patra, když někdo cizí v dnešní době zazvoní a
      Hmm, z patra, když někdo cizí v dnešní době zazvoní a řekne že chce nabít auto, fakt se nezamyslíš, že něco smrdí?
      V TV slyšíš o šmejdech, o přepadení starých lidí, když přidáš, že lidi nerozumí elektřině, tak se přihodí i otázka „jak to změřím“, a fakt když někdo sám neví bude věřit neznámému člověku, že je to jednoduché s hodin…

      1. Takhle jsem o tom neuvažoval, nikdy jsem ohledně nabíjení
        Takhle jsem o tom neuvažoval, nikdy jsem ohledně nabíjení nemusel nikde zvonit. Já bych se asi taky divně koukal na neznámého člověka, který přijde ke mě domů s nataýenou zástrčkou a prodlužovačkou v podpaží.

        To se ale nemůže stát, protože:
        1. Všichni elektromobilisté se většinou známe (max. přes jednoho člověka) a v ČR je jen 1.627 elektromobilů
        2. Na EV mapách je už nabíječek dostatek
        3. U vchodu mám volně přístupný Mennekes – kdo chce, ať si nabije, zvonit nemusí 🙂

    3. Důvody, proč mě nepouští dobíjet, jsou různé.
      Důvody, proč mě nepouští dobíjet, jsou různé. Většinou to ale pramení z neznalosti věci. Jen bych podotknul, že se jedná o naprosté výjimky, většina lidí (zákazníků, kamarádů, známých i neznámých) mě nechává v pohodě nabíjet na první dotaz.

      Ale zde je hitparáda občasných výmluv. Nemůžeme vás nechat nabít, protože:
      – nemáme to povoleno od provozního (hotely)
      – máme hliníkové rozvody, ty to neutáhnou, …
      – používáme na firmě citlivé přístroje
      – není tady náš elektrikář (co kdyby jste něco vyhodil)
      – zdarma vám to nedáme a nemáme na to udělaný živnostenský list – takže vám nemůžeme dát doklad
      – nemáme to jak změřit a tak vám to nemůžeme ani vyúčtovat
      – někde jsme četli, že to (nabíjení elektromobilu) může vypnout od sítě celé město a to nemůžeme riskovat
      – minulý týden jsme měli problémy s elektřinou, raději nebudeme nic riskovat
      – Přece vám to nedáme zdarma, … (a platit to nechceme)

      Hodně se to lepší. Většinou, když mě nenechají nabít, nechám jim tam brožurku o nabíjení elektromobilů a podruhé je to OK.

      1. no bohužel většina těch výmluv má reálné
        no bohužel většina těch výmluv má reálné opodstatnění, jako řidič spalováku bych taky neotravoval lidi jestli nemají benzín nebo prázdný kanystr nebo jestli by mě nehodili rovnou na pumpu a zpátky, navíc teď jezdí EV aut v čr mizivé promile, nechci vidět co bude až těch EV aut budou jezdit jednotky procent,
        jednoduchá nabíječka má být na každé pouliční lampě a má to provozovat stát(nebo čez), jde mu přece o zdraví svých oveček, ale jednodušší je ovšem vybírat spotřební daň z alkoholu, cigaret, benzínu, nafty atd

          1. Pokud jsem dobře počítal tak za 30minut přijelo 6 a odjelo
            Pokud jsem dobře počítal tak za 30minut přijelo 6 a odjelo 12 vozů Tesla a jeden s přívěsem tam cca 3x přeparkoval. To není úplně tak málo. Na čerpacích stanicích ONO vyčerpají denně cca 50000litrů a při průměrné nádrži 60litrů to znamená odbavení cca v „průměru“ 34 aut za hodinu. Statistické údaje beru hrubým odhadem, protože kamión tankuje déle a více a malý osobní vůz má kapacitu nádrže třeba jen 32litrů. Nicméně tahle stanice nepotřebuje obsluhu 24hod/denně, nepotřebuje topit, svítit, žádné zaměstnance….. a stanice ONO patří k nejvíce vytíženým. Zatímco provozní náklady budou růst právě na zaměstnance čerpacích stanic, pravděpodobně se projeví vyšší cena ropy v ceně tankování, tak tahle nabíjecí stanice bude mít v budoucnu investiční náklady dávno zaplacené.
            Na čerpací stanice musí dojet všichni s fosilem, na nabíjecí stanici jen ti co jedou dlouhou trasu mimo domov. Bude tohle špatný kšeft pro dodavatele elektřiny? Již dnes se dodavatelé elektřiny perou o každou domácnost a tady se ten elektroměr musí točit jak o život. 🙂

        1. Jako řidič cyklista bych půjčil pumpičku druhému aby si
          Jako řidič cyklista bych půjčil pumpičku druhému aby si mohl nafouknout kolo. Jako řidič spalováku bych i na tu pumpu v nouzi klidně někoho hodil. Jako řidič EV bych zásuvku klidně nabídnul. Já totiž vím, jak blbě se nebijí auto, když je 5-20km od nabíjecí stanice a dojde ti šťáva. 🙂

        2. neotravoval lidi jestli nemají benzín nebo prázdný kanystr
          neotravoval lidi jestli nemají benzín nebo prázdný kanystr nebo jestli by mě nehodili rovnou na pumpu a zpátky,

          nie je to tak dávno, čo benzínky boli IBA v mestách a otvorené od predpoludnia do skorého večera, v sobotu nie, resp do poludnia a 24 hod boli od seba vzdialené nie menej ako 60-80 km.

          v okamihu, keď elektronadšencov prekročí kritickú hranicu, bude prevádzkovanie nabíjacích staníc ziskové. a tak päťkolíky sprístupnia aj benzínky. oni ich tam už majú a stačí doplniť elektromery a vypísať cenník.

        3. O nápadu s nabíječkou v pouliční lampě jsem se bavil s
          O nápadu s nabíječkou v pouliční lampě jsem se bavil s kolegou energetikem, který veřejná osvětlení řeší. Po záchvatu smíchu ze sebe vyškytal jediné slovo „utopie“- muselo by se to na většině míst celé předělat a na sídlištích by velmi často nestačily rozvodny, které tam jsou

          1. počas toho smiechu aj premýšľal? nabíjanie z „stĺpa
            počas toho smiechu aj premýšľal? nabíjanie z „stĺpa verejného osvetlenia“ tu už bolo niekoľko diskusií, možná aj článok o praktickom riešení od firmy s podporou od „obce“.
            prvá prekážka je nezáujem až vyslovený odpor od distribučiek.
            druhá je pochopenie o čo ide. pri viachodinovom parkovaní spojenom s nabíjaním ide o prúd 6-10A, nie ako v obchodno-nákupnom centre, kde majú 16-32A „päťkolíky“.

            vo chvíli, keď obec inovuje verejné osvetlenie, už nejde o tak veľký rozdiel či prerušia napájací kábel po 30m, alebo každých 6m. vo viedni OBČANIA prispievali pri takejto akcii …

            1. A to je právě to – ve chvíli, kdy obec inovuje….kdo to
              A to je právě to – ve chvíli, kdy obec inovuje….kdo to zaplatí? Kdo to prosadí? Tohle jednou bude…
              Typická paneláková ulice – 50 popisných čísel á 24 bytů = 1200aut (někdo nemá, někdo má dvě – medián jedno na byt), každé auto 6A odběr pro dobíjení třetina bude elektromobilů a budou přes noc dobíjet výsledek 2,4 kA odběr ulic je na sídlišti deset – 24 kA odběr na takovýchle nárůst odběru rozvodny nejsou připraveny – třeba obec, kde bydlím (ok příměstská vesnice) a už teď nám vypadává elektrika na přetížení ve chvíli, kdy si v létě zapnou lidi klimatizaci a firmy zapnou obrábění

              1. 1- obec to zaplatí tak, či tak. a následne ušetrí na
                1- obec to zaplatí tak, či tak. a následne ušetrí na elektrine za novšie osvetlenie a získa peniaze za nabíjanie. možná je aj platba od budúcich zákazníkov.
                2- ten čínsky múr už stojí? pretože inak už platí, že bytové domy majú mať stánia vybavené prípojkami.
                a tá rozvaha je nesprávna – nielen cez noc česká republika vyváža také množstvo elektriny, ktoré by s rezervou postačovalo na nabíjanie komplet automobilového parku do 3.5 tony. a rozvodná sieť nespadne, pretože už dnes ňou tá elektrina prúdi.
                a:
                Na nových rýchlonabíjacích staniciach sa môžu za veľmi krátky čas nabiť elektromobily na stojane Typ2 alebo CHAdeMO Standard. Okrem toho sú pri parkovisku C nabíjacie boxy pre elektrobicykle a elektromopedy. Zariadenie, ktoré leží priamo na cyklotrase letiska, sa tak vynikajúco hodí aj pre cyklistov jazdiacich na elektrobicykloch.
                Všetko, čo potrebujete na načerpanie čistej elektrickej energie na čerpacej stanici TANKE je karta TANKE. Presný opis nabíjania je viditeľne umiestnený na každej čerpacej stanici TANKE.
                Podrobné informácie o čerpacej stanici TANKE od spoločnosti Wien Energie nájdete na internetovej stránke:
                http://www.tanke-wienenergie.at / http://www.wienenergie.at

                Lampy ve­rej­ného osvet­le­nia, ktoré me­nia in­ten­zitu svetla podľa hus­toty pre­mávky? V Pop­rade sú také práve tes­to­vané a oby­va­te­lia si ich po­chva­ľujú. Tiež sú vy­ba­vené SOS tla­čid­lom pre prí­pad nú­dze alebo ne­bez­pe­čen­stva. Pri stla­čení za­čne lampa bli­kať, čo pri­volá po­zor­nosť oko­lo­idú­cich a hliadky mest­skej po­lí­cie. Práve preto je ta­kéto smart osvet­le­nie na­sa­dené tam, kde ľu­dia po­moc naj­čas­tej­šie po­tre­bujú. A čo by to bol za vy­ná­lez dneš­nej doby bez mo­bil­nej ap­li­ká­cie? V tej môžu najmä tu­risti nájsť zau­jí­mavé in­for­má­cie o meste a pa­miat­kach. Tomu ho­vo­ríme smart prí­stup k tu­rizmu!
                https://www.facebook.com/elektromobil.cz/photos/pcb.2122436494651179/2122436364651192/?type=3
                https://www.facebook.com/elektromobil.cz/photos/a.1766375896923909.1073741834.1765725360322296/2164989210395907/?type=3
                https://www.facebook.com/elektromobil.cz/photos/a.1766375896923909.1073741834.1765725360322296/2164986007062894/?type=3

              2. Spousta lidí co bydlí v paneláku buď auto ani nemá, nebo
                Spousta lidí co bydlí v paneláku buď auto ani nemá, nebo ho vytáhne z garáže 5x do roka na cestu k příbuzným a nebo jim před panelákem jen stojí. Tvoje úvaha má hned jiný rozměr.
                Stačí počítat. Kolik je v té ulici bytů, kolik je tam aut a kolik jich denně z té ulic odjede.
                Nejlépe se to dá zjistit v zimě, kdy na autech zůstává sníh, protože s tím nikdo nejezdí. Vidím to kolem sebe každý den jak tam ty auta stojí celý týden a v pátek odpoledne odjedou a v neděli se vrátí.

                http://praha-podbaba.cz/wp-content/uploads/2017/05/IMG_20170109_152326.jpg

                1. Krásná fotka toho, co je špatně. Prvotně chybí
                  Krásná fotka toho, co je špatně. Prvotně chybí minimálně 1 parkovací místo pod těmi činžáky pro každý 1 byt, protože parkoviště na obrázku má sloužit jen pro návštěvy. Druhotně lidé v těchto oblastech nemají mít potřebu pořizovat si auto, má tam perfektně fungovat hromadná doprava a být dostatek občanské vybavenosti v dosahu pěší chůze. A za třetí je potřeba se zabývat externalitami z hlediska firem, které s oblibou již roky dávají benefit – firemní vozidlo k soukromému použití – který ovšem klade zátěž na veřejné rozpočty. Jednak s ním lidé jezdí z domu na firmu a zpět, takže kolabuje ve špičkách doprava, samozřejmě v něm sedí 1 člověk, ale místa na silnici zabere tolik, co půlka autobusu pro 50 lidí, druhák pak firemní vozidlo parkují lidé před svým domem a zvyšují tím nároky na parkování v obytné oblasti. Takové auto pak má 2 parkovací místa – před domem a na firmě. A to je úplně špatně, jak z hlediska ekologie, tak ekonomiky.

                2. Ty baraky temer urcite podzemni parkovani maji taky.
                  A ted

                  Ty baraky temer urcite podzemni parkovani maji taky.

                  A ted budu trochu rypavy, co resit treba taky externality veci typu vlastneni rodinneho domku, ktery na cistem vzduchu blizko prirody zabira misto jako pul panelaku pro 50 rodin….

                3. Česko má průměrnou hustotu zalidnění 133 obyvatel /
                  Česko má průměrnou hustotu zalidnění 133 obyvatel / km², to je 1000x1000m … 1milión m² na 133 obyvatel. To je 7500m² na jednoho obyvatele, včetně dětí. Pro čtyřčlennou rodinu máme k dispozici cca 30 000m². Každý z nas by mohl žít na pozemku 500m² a ještě by zbylo kolem něj 7000m² lesů, polí, rybníků…..

                4. Vsak ta auta taky muzou TEORETICKY parkovat kdekoliv, ne?
                  Vsak ta auta taky muzou TEORETICKY parkovat kdekoliv, ne? 😉
                  Tak proc pranyrovat, ze si nektera rodina ve meste dovoluje mit dve a nedejboze s nekterym nejezdit kazdy den…

                5. Kdo je pranýřuje? To je akorát pitomá a průhledná
                  Kdo je pranýřuje? To je akorát pitomá a průhledná strategie měst na jednodušší lidi, nic víc. Městské úřady místo vyřešení požadavků nové doby výstavbou garážových domů o velké kapacitě raději parkování více a více omezují, dávají botičky a otravují, to všechno za křiku že za to můžou ti co mají více než desetinu auta. Nonsens. Má existovat systém garážových a parkovacích domů a k tomu systém hlavních ulic od sebe vzdálených asi 1km. To je řešení toho problému. Prostě když už není možné, nebo města nechtějí, upravit plán tak aby klesla hustota osídlení na snesitelnou úroveň, tak se musí lidem poskytnout možnost jak parkovat auta. Můžeme říkat že je to luxus, ale není, dnes je to nutnost a nějaký vůz/vozík byl vždy nutnost krom střední třídy – měšťanstva. To mívalo MHDčko, začalo to omnibusem, pak přes koňskou a parní tramwaj k šalinám. Do příchodu továren a soustředění lidí kolem nich v protosídlištích – továrních koloniích, na dědině něco mívali asi všichni, nějak se to obilí do mlýna muselo vézt. A jestli to táhl kůň, osel, nebo koza je jedno. (mimochodem elektrické lokomotivy tu byly už v roce 1930)

                  Dnes je to stejné, pokud nepracujete v centru, nebo do dvou kilometrů od bydliště, ten samohyb potřebujete a je opět jedno jestli jste pán, nebo kmán. A opět jej nepotřebujete pokud se pohybujete v centru města, ale dnes je situace jiná a ti co bydlí v centru v něm mnohdy nepracují a opačně. Takže i to centrum musí být s to ta auta nějak pojmout. A to že tam je MHD a tak „nepotřebujete“ samohyb není pravda. MHD je jen jiný druh samohybu a jasně ukazuje že se bez samohybů v moderním městě neobejdete.

                  Neschopnost měst jako Brno řešit parkování a jenom tupé zakazování kartičkování a čárání modrých pruhů po pangejtech je zarážející, ne však překvapivá. Ideální místo na velký parkovací dům je hned vedle AN Grand na místě kde kdysi bylo kolejiště a sklady. v té bývalé hradbě je prostor tak na dvě patra, má to přímý přístup jak na Koliště, tak do Centra a dá se tam jít, nerušivě, na další 3 patra nad úrovní terénu Grandu. (mapy. cz/s/2Cj9J) To co a kde vybudovali totiž nestačí, nějaký malý PinkParking, nebo jak se to jmenuje pod Petrovem a blbě dostupný Dominipark (nebo jak se jmenuje ten druhý) absolutně nestačí.

                6. Domini park = tři parkovací místa pro elektromobily 🙂
                  S

                  Domini park = tři parkovací místa pro elektromobily 🙂

                  S pětikolíkem (asi 32A) – tedy pro většinu elektromobilů nepoužitelné 🙁

                7. Redukci z petikoliku na 230V zasuvku by snad mel zvladnout
                  Redukci z petikoliku na 230V zasuvku by snad mel zvladnout elektrikar po tydnu ve skole….

                8. Jasně, ale proč?
                  Za celý rok co jezdím, jsem se s

                  Jasně, ale proč?
                  Za celý rok co jezdím, jsem se s pětikolíkem na vyhrazeném místě pro elektromobily ještě nesetkal.
                  Všude mají Mennekes, při nejhorším 230V (1f – Schuco).

                  Neznám elektromobil, který má nabíječku na pětikolík. Znám ale spoustu elektromobilistů, kteří si dodělali do auta silnější nabíječky a doma přes pětikolík dobíjejí – ale to jsou průkopníci, co nabíjeli, kde se dalo. Mají redukce udělané snad na všechno.
                  Ale doba průkopníků je pryč, dnes je přece normální jezdit elektromobilem :-)))

                9. Par lidi tu psalo, ze existuje cela (neverejna) sit. Vlastni
                  Par lidi tu psalo, ze existuje cela (neverejna) sit. Vlastni zkusenost nemam.
                  Nabijecku na petikolik ma urcite Tesla, predpokladam, ze i dalsi auta s vicefazovou (eGolf, i3, Zoe) – pokud ne tu „oficialni“, tak pujde koupit.

                10. Ano, v každé druhé vesnici je dnes nějaký
                  Ano, v každé druhé vesnici je dnes nějaký elektromobilista, nebo solárník. Po předchozí domluvě se tam lze nabít.
                  A s pětikolíku lze přece vytáhnout jedna fáze. Na netu lze zakoupit i redukce (i v CZ). Ale myslím si že je to cesta zpět, když „normální“ a hlavně bezpečný je Mennekes.
                  Předpokládám, že s nářadím co vozím s sebou bych se „napíchnul“ i na ten pětikolík, když by byla potřeba. Už jednou mě zachránilo, když jsem se u nefunkční nabíječky CCS (po domluvě s provozovatelem) napíchl přímo do rozvaděče.
                  Ale uznáte, že toto řešení není pro každého.

                11. Ja zase tvrdim, ze 32A 5kolik je najlacnejsie a
                  Ja zase tvrdim, ze 32A 5kolik je najlacnejsie a najuniverzalnejsie riesenie.
                  Kazda tesla ma v zakladnej vybave od vyrobcu nabijaci kabel s 5kolikom 3x400V a s 230V vidlicou-obmedzenou na 13A. Nabijat elektromobil z 230V/16A zasuvky znamena nabijat ho spravidla prudom 9 az 12A,(obmedzenia nab. kablov dodavanych k vecsine ev) a to trva veeelmi dlho – je to vhodnne len pre malobaterkace na celonocne nabijanie.
                  32A petkolik je vhodny aj pre EV s 1f 7kW nabijackou. Kazdy elektromobil by mal mat vo vybave nabijaci kabel podla palubnej nabijacky.

                12. Rodinný domek je normální. Panelák normální není.
                  Rodinný domek je normální. Panelák normální není. Protože rodinný domek se zahradou umožňuje jistý či plný stupeň soběstačnosti. Panelák je závislost a veškerá infrastruktura je pak roztahána kolem. Králíkárna je sice hanlivé označení, ale vcelku přesné. Králíkům v ní musíte taky poklízet a měnit podestýlku, nosit krmení, přivádět vodu, odváděť moč a vynášet bobky, což vše mohou na kusu trávy dělat zcela samovolně. Jen jim jednou za čas posunete klícku na doposud nespasené místo.
                  I Baťa mohl stavět pro své zaměstnance paneláky. Tedy cihlové, ale vysoké, podobně jako hotel nebo administrativní budovu, uměl to. Nedělal to. Naopak každý Baťův domek měl zahrádku a místo na domácí zvířata. hromadným ubytováním řešil jen svobodárny a internáty.

                13. no když občas vidím jaké ruiny (domky) jejich majitelé
                  no když občas vidím jaké ruiny (domky) jejich majitelé (nebo spíše zoufalci)co ten domek většinou po odsunutých němcích 50let pouze vybydlovali nabízejí k prodeji za ceny v řádech miliónů tak to už raději zůstanu v té mojí betonové králíkárně, a platit za 1m2 zahrady 1000Kč nějakým překupníkům(zlodějům) co ty pozemky nakoupili za 10Kč/m taky nehodlám, to přenechám ostatním zájemcům o hypotéky, osobně kvalitní beton považuji za nejlepší stavební materiál z hlediska trvanlivosti a pokud člověk není líný může si i v té králíkárně udělat dřevěné stropy i podlahy a trošku si tu vůni betonu zpestřit vůní dřeva :-)), škoda jen, že tolik lidí má raději jako podlahovou krytinu lisovaný odpadní papír, který stačí zkropit vodou a je na odpis

                14. Bydlení v domě pochopíš spíše v pozdním věku, jako
                  Bydlení v domě pochopíš spíše v pozdním věku, jako třicátník jsem si taky liboval v paneláku a dnes nepochopím, jak jsem tam mohl bydlet. Myšlení se prostě mění.

                15. někdo to nepochopí ani v pozdním věku :-))(můj případ)
                  někdo to nepochopí ani v pozdním věku :-))(můj případ) a 5 měsíců v zimě skutečně nepostrádám možnost si vyjít na zasněženou vymrzlou zahradu a odhazovaní sněhu

                16. Bydlím za Prahou v domě 9 let, odhazoval jsem za tu dobu
                  Bydlím za Prahou v domě 9 let, odhazoval jsem za tu dobu sníh asi 20x, protože ho silniční pluh nahrnul k vjezdu, ale naposledy to bylo asi před 3 lety, teď už to stihne roztát. Sednout si do rozkvětlé zahrady a vychutnávat si ticho mě celkem baví. Pravda, poslouchat šukající nebo hádající se sousedy, v noci ožralé lidi na chodníku, hlučné úpravy bytů apod. má taky jistě své kouzlo, za 12 let mi to ale celkem stačilo. Pokud údržba někoho nebaví (jako mě), tak na všechno jsou lidi, kteří tomu i rozumí. Taky si nechci vyrábět, mléko, maso, vejce apod., je to sice levnějí, ale nebaví mě to. Každopádně vždycky, ale opravdu každý den se těším z kanceláře do domku v přírodě.

                17. Několikrát jsem se snažil debatama s panelákáři zjistit,
                  Několikrát jsem se snažil debatama s panelákáři zjistit, co je vede k tomu masochismu. Někomu to holt vyhovuje. Co nechápu, když někdo živoří v té králíkárně a kompenzuje si to tím, že na výkend odjíždí na chalupu, kde si vytváří náhradní domov.
                  No co, znám chlapy, kteří žijí celý život s hnusnou, hloupou a zlou ženskou a taky jsou spokojení.

                18. Bydlel jsem v paneláku 24 let – přestěhovali mě tam
                  Bydlel jsem v paneláku 24 let – přestěhovali mě tam rodiče v dětském věku a tenkrát jsme byli šťastni, že nebudeme dál bydlet v místnosti u babičky (reálná situace bytové politiky reálného socialismu), náš panelák stojí cca 150 m od lesa (ne lesoparku, fakt lesa), což bylo pozitivní, bydlení v paneláku jsem cca 20 let fakt neměl rád a jakmile jsem si to mohl finančně dovolit, tak tradá pryč. Z lidí, které jsem za život potkal a žijí v paneláku tak 2/3 ten masochismus podstupují, protože si nic jiného nemohou finančně dovolit (většinou starousedlíci, či dostali byt po babičce, tetičce, rodičích)- krom paneláku jim ještě patří zpravidla ojetá fabia první generace, či jiná vražda, se kterou denně páchají zácpy po městě, protože jinak nemají šanci zajistit provoz dětí (proč má většina školek otevřeno 7:30 – 16:00 max 16:30??, u větších dětí řada kroužků děti nepustí, pokud si je nevyzvednou rodiče?)
                  , Zbylá třetina je kombinace lidí, kterým to vyhovuje, salámistů, kterým o nic nejde a živlů, co se čas od času ožerou a usnou na schodech, protože klíč jim spadl do kanálu

                  Byl tu dotaz na to kolik ráno aut odjede z paneláků – nevím jak jinde, ale u nás v ulici to byla polovina až dvě třetiny. Na téma parkování – pod baráky, v socialistické výstavbě, jedno parkovací místo na bytovou jednotku venku? autor žít ve věž ze slonoviny.. tohle mi silně zavání vysokoškolskými teoretiky, co praxi potkali ve třeťáku na střední (protože dělali průmyslovku), po škole začali rovnou učit a pak rádi studentům zdůrazňují, že „mají praxi“

                19. Parkování pod baráky v socialistické zástavbě opravdu
                  Parkování pod baráky v socialistické zástavbě opravdu nebylo potřeba řešit. S čekačkami na auto, když už jste na něj naškudlili, v řádu let, to nebylo potřeba řešit. A vše co člověk potřeboval, mělo sídliště obvykle – kromě práce – pod nosem. Ovšem tak jak komunisti dovedou jen krást nebo kopírovat, tak okopírovali i sídliště stavěná v letech 1965-1975 převážně z Francie. Předtím to byl bulvárový reál socialismus ze Sovětského svazu. Tak i náš 13 patrový deskový věžák s 3 vchody po 45 bytech byl okopírován od socialistů z Nice. Jen tam měli pod ním 2 podzemní patra garáží a venkovní parkoviště sloužilo návštěvám. Komunisti okopírovali barák, ale místo 2 podzemních pater dali jen 1 se sklepními kójemi, půdorys obvykle 2×1 metr, kočárkárnou a prádelnou. U SSSR kopírovali komunisti od komunistů, takže kromě sklepních kójí tam měli i patro s podzemními chodbami mezi domy navzájem a leckde i s kryty CO.

                20. Přesně tak u nás přes ulici jsou ještě ty
                  Přesně tak u nás přes ulici jsou ještě ty předpanelákový bytovky, který ty komoušský kreténí vokopčili vod rusáků i s pidi voknama, protože v Rusku je větší zima :)))

                21. sluch mám výtečný ale ještě jsem neměl čest za 12let
                  sluch mám výtečný ale ještě jsem neměl čest za 12let slyšet hádající se nebo milující se sousedy, nejvíc slyším týraná=celý den zavřená zvířata (většinou psi), ožraly válející se na chodníku jsem taky ještě neviděl, jen bezdomovce co v noci vybírají popelnice, sem tam jim k popelnici něco dám na přilepšenou většinou aku nářadí se slabou baterkou, a pro hlučné úpravy bytů mám pochopení, každý si to chce trošku zvelebit, ale je mi jasné že spousta králíkových lokalit je opravdová betonová džungle a u těch jednoznačně převažují nevýhody oproti domku v přírodě

                22. Sluch nemám výtečný, ale různý smrkání, třiskání
                  Sluch nemám výtečný, ale různý smrkání, třiskání věci vo plovoucí podlahu a pleskání těl otylejch sousedů při šukaní slyším každou chvíli. Z vytí opuštěnejch psů, vrtání do zdí nebo rovnou z frézování drážek do panelů jsem na odpis. Jo i zvýšenej hovor křupanský rodiny nade mnou dokáže pěkně otrávit. Jedině, když je panelák plnej důchodců se to dá přežít. A to jsme jen pidi 3 patrovej paneláček.

                23. Není nad to si z paneláku udělat chalupu :))))
                  Není nad to si z paneláku udělat chalupu :))))

                24. Na druhou stranu i vysoká zástavba patří k městu, tedy
                  Na druhou stranu i vysoká zástavba patří k městu, tedy různé městské domy a pod, ale rozhodně to nebývaly taková přehuštěná sídliště. Ale také společnost vypadala, byla vrstvena, zcela jinak. Co není běžné je běžné dnes a obráceně. Samozřejmě by byl ideální stav, kdyby se podařilo aby lidé primárně žili v přiměřeně velkých rodinných domech se zahradami (otázka je kolik si jich nasadí alespoň pitomou jabloň, třešeň…) Otázka jestli se v tom dá realizovat vhodný systém veřejné dopravy, ale myslím že možná by se při velké „deurbanizaci“, byť by to byl termín nepřesný, technicky vzato pokud v Brně vyplníte oblast mezi D1 Modřicemi a Svratkou rodinnými domy s pozemky á 1000m (asi tak 2000 nových RD), tak je to pořád město, ale už ne takové jaké bychom mysleli, podařilo dokonce snížit zátěž dopravních systémů, jednak vůbec nic nebrání zavedení MHD (to je snad jenom taková móda že nové části měst, satelity, jsou bez MHD, navíc poskytují mnohem více paralelních tras atd.).
                  8
                  Otázka je jestli je proces, který stále běží, nutný, mimo země jako Bangladéš, nebo je jen důsledkem vměšování se států do toho jak a kde lidé žijí, jinými slovy všemožných regulací. Je velmi zajímavé jak v situacích kdy se dlouho nestavělo vinou úředníků lidé žádají regulace cen nájmů a vyvlastňování (nedávno Berlín) a nikoliv vyházení úřednictva a rozběhnutí výstavby. Natož aby rozjeli výstavbu v okolí města ve vlastní režii. Čím to?

                  Problém je myslím v tom jaké škody napáchal největší sociální experiment v dějinách lidstva, myšlenkový mor, který si nezadá s náboženstvím – Marxismus. Tam hledejme ten důvod nechutné panelákizace a mnoha dalších zvrácených nápadů, které se realizují, taktéž zdroj podpory pro lidi, kteří chtějí jen získat moc, ničit a krást. To pod rouško konání dobra, nenajde se jiný systém, mimo náboženství, který by záměrně lidi takto rozeštvával a tvořil rozbroje a tvrdí lidem že mají právo k věcem, které nejsou jejich a jeho obludnými potomky jsou systémy přerozdělování dusící lidi a ani o tom oni neví.

                25. Ále houbeles, Baťa stavěl oddělený rodinný domky jen
                  Ále houbeles, Baťa stavěl oddělený rodinný domky jen proto, aby se mu dělníci po práci nesdružovali do odborů a díky zahradě a domácím zvířatům měli jiné starosti. Viděl to snad v Anglii, že žití v těch těsnejch dělnickejch řadovejch domcích ty dělníky akorát vyhání ven na ulici a jak nemaj co dělat tak jen nadávaj na práci a maj spousty času vymejšlet odbory a jak dělat neplechu. V paneláku by to bylo ještě horší. S rodinejma domkama je přirozeně oddělil a zároveň zaměstnal údržbou zahrádky. 😉
                  Myslím, že se o tom píše v knize Gottland.

                26. Tak to je ještě geniálnější myšlenka.
                  Tak to je ještě geniálnější myšlenka.

                27. Jo sám jsem na to čuměl jako puk.
                  Jo sám jsem na to čuměl jako puk.

              3. Nezažil jsem u nás na vesnici výpadek kvůli klimatizacim
                Nezažil jsem u nás na vesnici výpadek kvůli klimatizacim apod. a to mají lidé přímotopy, které mají odběr jako 5 aut. Ten strach z nabíjení aut je úplně zbytečný, někdo zapne troubu na pečení někdo nabíjí auto běžnou nabíječkou, odběr je podobný.

                1. A to ještě pomineme, že lidé na vesnici s cirkulárkama
                  A to ještě pomineme, že lidé na vesnici s cirkulárkama (starší domy) nebo indukčníma vařícíma deskama (novější satelity) mají ten odběr fakt brutální. A ne a ne to vyhodit celou vesnici 🙂

                2. jenže všichni tihle nezodpovědní odběratelé našeho
                  jenže všichni tihle nezodpovědní odběratelé našeho levného proudu neustále útočí na stabilitu naší stabilní sítě a jen díky našemu nadlidskému úsilí při regulaci sítě nemáme blackouty, ale kdyby ještě trošku fouknul silnější vítr nebo trošku více svítilo sluníčko tak ten blackout nastane

                3. Houbeles, to by Vám energetikům stavovská čest nedovolila.
                  Houbeles, to by Vám energetikům stavovská čest nedovolila. Maximálně by se napsalo, že navzdory zlým Němcům s fotovoltaikami a větrníky jste s vypětím všech sil zabránili blackoutu a rozsáhlým škodám. 🙂

              4. A tady to přesně vidíme dal jsem jasné dotazy:
                Kdo to

                A tady to přesně vidíme dal jsem jasné dotazy:
                Kdo to zaplatí? a Kdo to prosadí?
                výsledek – více než deset příspěvků keců v kleci bez výsledky a odpovědi na otázku, místo toho politologický a rádoby chytrý a odborný tlachání = současný stav dnešní elektromobility.
                Mimochodem, právě jsem se vrátil z Bavorského lesa a výsledek – navštívil jsem pět atrakcí, kde bylo vždy narváno (100 aut +) a NEPOTKAL JSEM TAM JEDINOU NABÍJEČKU – nejbližší byla v jedné vesnici, asi 10 km od nejbližší atrakce, kde byly dva stojany, z čehož jeden okupoval evidentně místní svým pracovním Kangooem – elektromobilita v praxi – opět jak to má být použitené mimo velké aglomerace? (elektromobil v aglomeraci samozřejmě smysl mít bude až bude použitelná infrastruktura a servisy budou schopny obhospodařit elektromobily)

                1. kdo to zaplatí? no přece my ovce z našich daní,
                  kdo to zaplatí? no přece my ovce z našich daní, volkswagen, uhelní baroni ani další významní znečišťovatelé ovzduší to určitě platit nebudou, pokud chtějí ovce dýchat čistý vzduch ať si ho zaplatí, každá sranda něco stojí
                  kdo to prosadí? no určitě to nebude ani čezký poslanec ani čezký energetik, možná bruselský byrokrat,
                  ale chápu, že je nejprve je potřeba nakoupit nějaké nové Gripeny, Pandury a další podobné užitečné věci co využijí i normální smrtelníci v poslední zapadlé vesnici :-))

                2. Farma Čapí hnízdo získala dotaci 54 milionů na podporu
                  Farma Čapí hnízdo získala dotaci 54 milionů na podporu malého podnikáni. Kolik by se za takovou dotaci postavilo rychlonabíjecích stanic? Kolik pomalých? Odpovím si sám. Mnoho.

                3. A v čem podnikaj, v podvádění a vyžírkovství pro
                  A v čem podnikaj, v podvádění a vyžírkovství pro vlastní potřebu?

              5. Děleno třemi, soustava má 3 fáze a pokud je to 6A
                Děleno třemi, soustava má 3 fáze a pokud je to 6A jednofázové dobíječky, tak se udělají ještě kouzla a výkon se po síti rozloží trochu, ona 3F soustava umí čarovat trochu, někdy se umí spotřebiče na 230V tvářit jako by byly na 400V a středem neteče zpátky do trafa nic, nebo inženýrské nic, tedy proti zbytku proud zanedbatelný.

      2. Měl jsem větší štěstí. Na benzince 20km před domovem
        Měl jsem větší štěstí. Na benzince 20km před domovem mi provozovatelka(šéfová) řekla klidně, není problém. Na Moravě vinař jen ukázal kde je zásuvka a řekl tam je volná. Nikdo nic nechtěl. V hotelu mi tvrdila recepční, že nemají u parkoviště zásuvku a že neví. Zásuvka tam byla, ale bez svolení jsem drze elektřinu brát nechtěl. Při dotazu v emailu na vedení hotelu jsem dostal odpověď, že tuto službu neposkytují. Nechápu proč, když zásuvku na jejich parkovišti občas používá jejich údržbář, ale bylo to tak. V podstatě pro hotel nulová investice. V hotelovém ceníku mohl jen někdo pod cenu poplatku za psa na pokoji dopsat poplatek za nabíjení na parkovišti. 🙂
        Ale třeba na to jednou přijdou.

  4. No uvidíme co koncern s tímto vozítkem nakonec udělá.
    No uvidíme co koncern s tímto vozítkem nakonec udělá. Předpokládá se že letos dorazí modernizovaná verze s větší baterií s články 37Ah a tedy 27,6kWh celkové a 24kWh využitelné energie. Osobně jsem ale víc než na tu baterii zvědav na cenu modernizované verze. Respektive cenu odvozeného Seatu, který by měl jít snad už také s větší baterií letos na trh a příští rok pak eCitigo.

  5. Moc hezký článek stejně jako blog, který pravidelně
    Moc hezký článek stejně jako blog, který pravidelně sleduji.
    Jsem elektromobilista amatér – jezdím půjčeným e-upem už skoro měsíc 🙂 a zvládl jsem skoro tisíc km. Za mě s naprostou většinou textu souhlas. Pro mě je e-up fajn auto do Prahy a okolí. Obdivuji, že pan Mirek s e-upem jezdí po dálnici. Přiznám se, že jsem se necítil moc dobře ani na pražském okruhu… Asi je to o zvyku.
    Oproti Leafu, se kterým jsem pár stovek km také najel, mě překvapilo, jak moc úsporný e-up je, díky tomu je schopný dojet i s menší baterkou docela daleko. Velmi rád a často nastavuji rekuperaci „řadící“ pákou (při silnější auto pouští brzdová světla). Vyhovuje mi, že se pak auto může chovat podobně jako klasický automat stejně jako skoro e-pedal.
    Nabíjím prakticky jen na veřejných nabíječkách, překvapilo mne, jak často jsou obsazené. PRE nabíječky (např. radnice Prahy 13 dnes kolem poledne) mi přijdou doslova absurdní. Proč jsou u pomalé nabíječky dvě parkovací místa, uvnitř dva konektory, ale zároveň lze nabíjet jen jedno auto? I kdyby byl příkon pro nás rozdělen, myslím, že bychom odjížděli oba spokojení… A snad bychom se ani navzájem neodpojovali od sloupku…
    Za mě největší nevýhoda je nepohodlí na městských a středočeských tankodromech, což je prostě dáno třídou auta.

  6. Pěkná recenze, navíc o tomto autě se toho tak moc
    Pěkná recenze, navíc o tomto autě se toho tak moc nepíše, přitom je i poměrně pěkné, což se o čistokrevných malých elektrikách rozhodně říct nedá.

    Sem jel po delší době jiným autem za mojím MIEVem a musím říct, že chápu ty řidiče co se mě snaží za každou cenu předjet. Vážně se na to nedá delší dobu koukat ten zadek a poměr výšky a šířky je hroznej, ještě že obvykle sedím uvnitř.

    Jinak k tomu poklesu ojetin , nezdílím autorovo nadšení, ta nizká cena má má reálný základ v opotřebení vozu, baterie,
    auto z roku 2014 bude pravděpodobně s končící zárukou a to i na baterii. Osobně bych hledal něco ročního s výraznou slevou, tak aby se auto „zaplatilo“ ještě v době záruky.

  7. Volkswagen naftové motory nezatracuje, vyvinul hybridní TDI
    Volkswagen naftové motory nezatracuje, vyvinul hybridní TDI !!

    novinky.cz/auto/470702-volkswagen-naftove-motory-nezatracuje-vyvinul-hybridni-tdi.html

    a REKLAMA na TESLU z ANGLIJE :))))

    novinky.cz/auto/470792-ridice-odsoudili-za-nerizeni-samoridiciho-auta.html

    youtube.com/watch?v=o1Qc7dMmL5o

    1. VW a podobným “příznivcům” elektromobility už nakopat
      VW a podobným “příznivcům” elektromobility už nakopat zadek! I kdybych tuhle hovadinu realizoval svépomocí, zvolím DC48V (=čtyři stávající akku 12V/ 72Ah/18kg) a mám 3,5kWh při napětí, se kterým se dá něco dělat. Jakým výkonem bude tenhle výmysl jménem Mild hybrid rekuperovat při 14V?? Je vidět, že někdo se snaží zaměstnat vývoj blbinami, místo smysluplné práce na vývoji BEV.)

  8. Měl bych otázku na někoho kdo používá e-UPa. Jak je to s
    Měl bych otázku na někoho kdo používá e-UPa. Jak je to s rekuperací na režim D. V manuálu je napsáno, že auto jede standardně po ubrání plynu na „neutrál“ (nerekuperuje). UP (rok 2015) který mám vypůjčený ale stále rekuperuje (brzdí), sice málo (ukazuje dobíjení cca 1 až 4 kW) ale dojezd je oproti běžnému auto jedoucímu na neutrál špatný…
    Děkuje
    Martin

    1. Ahoj, je to jednoduché ak dáš do D auto ide na po ubratí
      Ahoj, je to jednoduché ak dáš do D auto ide na po ubratí na neutral. Rekuperaciu ovladas pakou, dáš do D a potom do strán vlavo,vpravo od 1 po 3 – sila rekuperácie, ale ak dáš do D a potom ešte raz potiahneš do zadu dá ti tam najsilnejšiu 4 pri ktorej keď uberieš tak sa ti rozsvecujú aj brzdové svetlá.

      1. Ahoj děkuji za reakci… Špatně jsem to popsal. O třech
        Ahoj děkuji za reakci… Špatně jsem to popsal. O třech stupních rekuperace v režimu D vím. Auto ale slabě rekuperuje po ubrání plynu i když je v režimu bez rekuperace (výchozí režim D). Zkoušel jsem za jízdy zařadit N a chová se to stejně. Auto nemá dobrý dojezd a na displeji vidím, že se baterie slabě nabíjí.

        1. Pokud to dělá při stupni rekuperace 0, vypnutém tempomatu
          Pokud to dělá při stupni rekuperace 0, vypnutém tempomatu a zařazeném D (neplést s B), tak do servisu s tím. To auto má normálně plachtit a ztrácet energii pomalu.

          Jezdila jsem s oběma modely před i po faceliftu. Ten druhý má mimo jiné dva ovladače stahování oken ve dveřích řidiče, na co si stěžuje autor článku.

    2. Rekuperaci moc nepoužívám /snižuje mi dojezd/.
      Dnes jsem

      Rekuperaci moc nepoužívám /snižuje mi dojezd/.
      Dnes jsem ji vyzkoušel a je nejprve dobré se domluvit, co tím myslíme. Zjistil jsem, že mnozí elektromobilisté vnímají rekuperaci jinak.
      U e-up!u je několik druhů jízdního režimu. Normální – D (zobrazeno na tachometru) – při jízdě bez plynu a bez brzdění /plachtění/ mi ukazatel na Garminu ukazuje – 0,7 kWh (baterie se dobíjí 700Wh)

      Rekuperace stupeň 1 (řadící páka na D – a jednou do leva) – Na tachometru je D a malá prázdná baterka se šipkou – při jízdě bez plynu a bez brzdění mi ukazatel na Garminu ukazuje – 12 kWh (baterie se dobíjí 12.000Wh)

      Rekuperace stupeň 2 (řadící páka na D – a dvakrát do leva) – Na tachometru je D a malá poloviční baterka – při jízdě bez plynu a bez brzdění mi ukazatel na Garminu ukazuje – 24 kWh (baterie se dobíjí 24.000Wh)

      Rekuperace stupeň 4 – (řadící páka na B) Na tachometru je B – při jízdě bez plynu a bez brzdění mi ukazatel na Garminu ukazuje až – 43 kWh (baterie se dobíjí 43.000Wh)
      Víc jsem nezkoušel – krátký kopec.

  9. Hezký článek, zminěný problém, že Tesly nabíjejí
    Hezký článek, zminěný problém, že Tesly nabíjejí dlouho, cituji – „-rychlonabíječky dlouho blokují nabíjící se Tesly“. To ještě nic není, jakmile dorazí stovky kusů TM3, tak už nikdo v rozumném čase nenabije na 50kW nabíječkách, pokud ČEZ a PRE výrazně nezdraží nabíjení, protože TM3 budou platit na Tesla Superchargerech 5,- Kč/kW a naši šetřílkové budou nabíjet TM3 na paušál ČEZ. Ano, vyjímka se najde, zvláště, když to budou firemní auta.

      1. Je to otázka priorit, pokud má člověk na výběr, že chce
        Je to otázka priorit, pokud má člověk na výběr, že chce levně nabíjet na nabíječce, kde bude většinou obsazeno, nebo dráže nabíjet, kde bude většinou volno. Dnes platí řidiči 550,- Kč paušál ČEZu a pokud tam nabíjí například 4 x měsíčně 20 kWh, tak je lepší platit 6 Kč/kWh. Při nabití i 100 kWh měsíčně to není prakticky žádný velký rozdíl. Většina majitelů dnešních EV, pokud mají dům, mohou nabíjet kolem 2,50 Kč/kWh, takže rychlonabíječky stejně jen využívají při delších cestách. ČEZ moc dobře ví, že jakmile zavedou jednorázové platby do 6 Kč/kWh, tak většina lidí dá výpověď z paušálu. Samozřejmě pokud dají 11,- Kč/kWh, tak už se paušál nevyplatí minimu lidí.

        1. a co je komunistické na tom, že jsi zaplatil auto s tím,
          a co je komunistické na tom, že jsi zaplatil auto s tím, že máš v ceně nabíjení=máš to zaplaceno?

          A za další co je komunistického na tom vybrat si systém nabíjení podle svých potřeba, jakože mu to ddemokraticky přikážeš, že může jenom co se líbí tobě?

          Nějak mám pocit, že máš s televize vymlácenej mozek, že vidíš třídního nepřítele všude, chce to míň pollitického školení, kde tě učí, že každej musí mít potřeby jako ty, myslet jako ty…
          Co bolšáne přiznat právo druhému stát ve frontě, notabene na stojanu, kde si to zaplatil (u Tesly si to zaplatíš bolšáku…)

    1. No jo… safra ale s tím jeden nic nenadělá že budou
      No jo… safra ale s tím jeden nic nenadělá že budou nabíječky obsazené… Optimistické je, že počet elektromobilů na silnicích roste celkem svižně. A nabíječky jsou byznys jako každej druhej. Jak bude růst poptávka tak (bohužel s mírnou prodlevou) i nabídka. Trh se s tím vždycky srovná. A do tý doby… “ Vydržať „

    1. Tak až na pár fanatiků to věděl každej kdo má mozek,
      Tak až na pár fanatiků to věděl každej kdo má mozek, ale je hezký, že se začíná prosazovat i hlas nefanatiků co auto používají jako nástroj ne jako hračku co musí do krku nacpat i náslilím , protože víra je více jak rozum, jak dělá třeba Radovan 🙁

Napsat komentář