Projekt pro seniory Jedu s dobou doplnily elektromobily

Vzdělávací program Jedu s dobou je určen široké aktivní motoristické veřejnosti seniorského věku – přesněji 65 a více let a to nejen pro ty, kteří hledají pocit jistoty za volantem, ale i pro seniory s celoživotními řidičskými zkušenostmi.

Elektromobilu Nissan Leaf bylo k nahlédnutí i pod kapotu
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

Finanční podporu projekt získal z Fondu zábrany škod a díky tomu je pro účastníky zcela zdarma. První ročník realizuje Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR, která sdružuje osoby, které jsou vlastníky nebo provozovateli center realizující nejrůznějších druhy výcviku zaměřené na předcházení, ale i řešení krizových situací při řízení motorového vozidla. Obsahem vzdělávacího programu je teoretická a praktická část. Teorie je zaměřena na změny v legislativě a bezpečnou jízdu.

V praktické části mohou řidiči poznat svůj vůz s novými technologiemi, které pomáhají řidiči v oblasti prevence vzniku dopravní nehody. Je zaměřena na správné zásady krizového brzdění na různém povrchu vozovky, zvládnutí smyku a manévrování. To vše doplněno o praktickou ukázku první pomoci.

Program je 6 hodinový včetně přestávek a je možné ho absolvovat v jednom z 8 centrech bezpečné jízdy po celé ČR. Kurz je nutné absolvovat s vlastním vozidlem, nicméně je možná účast 2 osob ve vozidle např. vozidlo sdílené s partnerem / partnerkou. Dochází pak k vzájemnému střídání na pozici řízení během výcviku.

Senior v akci na vodě

Senior v akci na vodě.
foto: archiv autora

O víkendu 21.4.2018 se konal první běh i v Ostravě-Přívoze, na polygonu a v zázemí Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava Libora Václavíka. Ihned se potýkal s obrovským převisem zájmu. Na dopolední část dorazilo 63, na odpolední dokonce 68 seniorů z původně uvažovaných 60. Plný sál po úvodních slovech organizátora Dalimila Friče pozorně naslouchal instruktorům, policistům, zdravotníkům i zástupcům elektromobility.

Účastnící se postupně se svými vozidly vystřídali v polygonu na smykové desce, vyzkoušeli si přetáčivý i nedotáčivý smyk, aquaplaining, probrali svůj zdravotní stav v mobilní nemocnici Fifejdy a s přítomnými policisty nešvary na silnicích. Zájem budily jak policejní dálniční stíhačky, tak technika k zachycení dopravních přestupků, přítomny byly i dva policejní motocykly.

Policejní stíhačky vábily zvědavce.

Policejní stíhačky vábily zvědavce.
foto: archiv autora

Nádherné počasí lákalo k projížďkám. Driftovací vozy předváděly likvidaci pneumatik v praxi. Terénní Hummer i Tatra 8×8, dokazovaly posádkám v terénu za hřmotu své kvality, kdy se doslova valily cestou necestou. Ke klidné jízdě zvaly elektromobily. Zde předvedli, poradili, svezli či dokonce k řízení zapůjčili své vozy – Nissan Leaf a Peugeot iOn – neúnavní ostravští propagátoři elektromobility Milan Rajchl a Radovan Burkovič.

Sál plný seniorních spoluobčanů naslouchá úvodnímu slovu

Sál plný seniorních spoluobčanů naslouchá úvodnímu slovu
foto: archiv autora

Nissan si lidé doslova prolezli. Elektromobil velikosti Volkswagenu Golf budil údiv, většina si doposud myslela, že jde stále jen o malá vozítka. Paradoxně, přítomný prodejce Volkswagen AutoHeller nabízel seniorům na ploše pouze spalovací koncernové Škodovky. Přestože elektrický Volkswagen e-Golf i e-Up! už se u nás také nějakou dobu prodávají.

Také o ukázkové jízdy v elektromobilech byl nemalý zájem.

Také o ukázkové jízdy v elektromobilech byl nemalý zájem.
foto: archiv autora

Zejména elektromobil Peugeot iOn s menší baterkou (16 kWh) se při předvádění “řádně zapotil”. Několikrát navštívil s posádkami i nedaleké rychlonabíječky, aby mohl dále předvádět.

Zrychlení, jízda po přilehlé dálnici maximální rychlostí v plném obsazení i naplno puštěná klimatizace spotřebě příliš nepřály. Nejeden senior měl po ukázkách jasno, elektromobil by pro něj byl ideální. Jednoduché ovládání, pohodová jízda, levný provoz. To oceňovali nejvíce.

Každý z úspěšných účastníků obdržel na závěr osvědčení. Akce Jedu s dobou bude pokračovat dalšími termíny, například v Ostravě v červnu a červenci. Elektromobilisté se na ně chystají také.

vlastní

45 Comments on “Projekt pro seniory Jedu s dobou doplnily elektromobily”

  1. Projekt Jedu s dobou je super. Měl jsem možnost se tam
    Projekt Jedu s dobou je super. Měl jsem možnost se tam podívat a nahlodalo mě to tak, že už jsem si objednal školu smyku v Mýtě přes (topskolasmyku.cz). Když jsem viděl ty rozdíly jak dědečkové zvládají smyky před a po musím do toho taky jít. Velice tento projekt cením nejen kvůli tomu, že je zcela zdarma 🙂

  2. off
    Kalifornie a dalších 17 států žalují EPA za návrat

    off

    Kalifornie a dalších 17 států žalují EPA za návrat k horším emisním limitům.
    Reprezentují 140 milionů obyvatel, což je 43 % trhu s auty.
    Jen do nich. Nenechte si sr@t do hnízda.
    https://electrek.co/2018/05/01/california-files-suit-epa-fuel-efficiency/

    Sranda je ta, že EPA vede kašpar a Trumpův kůň Scott Pruitt, předtím hlavní soudce státu Oklahoma a zabedněný anti-enviromentalistický bojovník, který 14x žaloval EPA aby si mohla Oklahoma šířit emise jak chce!!! Prostě výstavní kozel zahradníkem. Jeho morální hledisko byl vždy „právo státu Oklahoma“. Samozřejmě že na to bral příspěvky od autodinosaurů. Teď bude muset papat vlastní meducínu :)))

    Pokud nějaký výrobce aut ztratí Kalifornii, tak je to ztráta 12 % trhu a to už je možná i na bankrot.

    Ano předpokládáte správně stát Michigan ani Texas se nepřipojili :)))

  3. off
    Elektrická auta a elektromagnetické radiace
    Souhrn z

    off

    Elektrická auta a elektromagnetické radiace
    Souhrn z více zdrojů
    https://www.saferemr.com/2014/07/shouldnt-hybrid-and-electric-cars-be-re.html

    „Electric cars seem safe for patients with CIEDs, and restrictions do not appear to be required. However, we recommend vigilance to monitor for rare events, especially those associated with charging and proposed “supercharging” technology.“

  4. V Německu pracuje přes 50 tisíc Čechů a každým rokem
    V Německu pracuje přes 50 tisíc Čechů a každým rokem jich přibývá. „Čeští zaměstnanci jsou tu velmi žádaní,“

    Díky rádobysociálnímu vládnímu vemenstvu ČR NENÍ podpora elektromobilů dostatečná a DÍZLPRASATA mohou s podporou AUTODEBILEK v klidu nadále trávit lid RAKA 😉

    DOPORUČUJI PLOŠNOU EMIGRACI DO GERMÁNIE… po vzoru předešlých generací 😉

    zpravy.idnes.cz/bavorsko-nemecko-prace-pendleri-platy-migrace-lekar-nemocnice-p6m-/zahranicni.aspx?c=A180423_142109_zahranicni_kner

  5. OFF: Dnes jsem si dovolil Teslu P85, jež již hodinu
    OFF: Dnes jsem si dovolil Teslu P85, jež již hodinu nabíjela v Jihlavě na chademo a majíc ještě hodinu do konce a nemajíc telefon za oknem, na 4 minuty odpojit (potřeboval jsem dobít ze 7 na 20%, abych dojel domů). Driver dle plánu po třech minutách pochopitelně přišel a nebýt manželky, skoro již volajíc 156, kdoví, jak by to dopadlo.

    Takže apeluji na ponechávání telefonního kontaktu za oknem, když se BEV opouští.

    1. Tohle je na Tesle blbý, majitel se tam píchne na dvě hodiny
      Tohle je na Tesle blbý, majitel se tam píchne na dvě hodiny a mezi tím by nabily 4 auta s baterií 30 kWh. V Jihlavě je pouze jediná nabíječka 50 kWh, Teslaci ji mají rádi, protože je zdarma. Samozřejmě jak jste ji odpojil, tak to hned viděl na telefonu a nasadil boxerky.

      1. To neni o aute, ale o lidech. Ja se 100kWh baterkou za cely
        To neni o aute, ale o lidech. Ja se 100kWh baterkou za cely rok a 66tis. km nestravil v kuse na chademu vice jak 50min. Vzdy nabijim jen tolik abych dojel.
        Pokud, ale nekdo nabiji 85verzi dve hodiny, pak to znamena, ze jde z nuly do plna, tedy nejaky sporilek co si koupil cip Cezu a ted ho hodla vydojit do posledni ampery.
        Proto tvrdim, ze nabijeni zdarma nebo za pausal je hloupost. Cena by mela byt vzdy o neco malo vyssi nez za jakou se da nabijet doma.

    2. Ako sa dá odpojiť tesla ked sa nabíja? Este som to
      Ako sa dá odpojiť tesla ked sa nabíja? Este som to neskúsal bez toho aby som ukoncil nabijanie na stojane slebo telefonom.
      Číslo nechavam za oknom pre prípad, ze by chcel niekto nabijat ale nie každého napadne pozriet sa za okno a zavolať.

      1. Na gratis T53 staci na displayi tuknout Stop.
        Total Off by se

        Na gratis T53 staci na displayi tuknout Stop.
        Total Off by se dalo na placenych vyuzit JEN kdyz to bude cez, nebot bych si nedovolil mu pak po mne nedat nabijet.
        A ti, jez tam nechavaji telefon, jsou prozretelni a vzdy se s nimi domluvime. A naopak, ani mne nekolik minut nepostihne, kdyz mi nekdo zavola; a vlastne mi usetri cas, kdyz nemusim ke stojanu, kdyz to vypne.
        Nekteri zcela vyjomecne pouzivaji Bussy na plugshare, sic je tam telefon, ale ten za oknem je proste quick.

    3. V Ji jezdí na CHAdeMo tmavá Tesla a když jsme paní
      V Ji jezdí na CHAdeMo tmavá Tesla a když jsme paní vysvětlovali, že by bylo dobré nechávat za oknem telefon, jen tak divně koukala. Když jsme potřebovali v Čestlicích dobít eNVéčko na jistotu na Vystrkov a odpojili Leafa na 85% a že ho pak vrátíme, to byste měli vidět, co majitel po návratu dělal! Také ho usměrňovala partnerka.

      1. Milej e-ZR, dobře ti tak.
        Když seš naivka a skočils na

        Milej e-ZR, dobře ti tak.
        Když seš naivka a skočils na marketingový triky s pseudoekologickým tratarem, tak si hezky vyžer.
        Včera jsem řešil jednu pipinu, co si vzala e-trakař svýho rádobyinteligenta a skončila po 25 km (klimačku samozřejmě na plný koule). Šla na korbičku a zavolala si taxík.

          1. To je ale hovadina od anonymního realisty, že? Pipina prý
            To je ale hovadina od anonymního realisty, že? Pipina prý ujela 25 km elektromobilem svého rádobyinteligenta a vybila ho? Protože si pustila klimošku? To jako fakt?
            Jistě, pokud borec měl auto v garáži s prázdnou baterkou, mohlo se to stát, byť 25 km je přejet Ostravu napříč a ještě kousek.
            Ale proč šla na korbičku a do taxíku? To snad nikde v okolí nebyla žádná zásuvka s elektřinou? Tedy paní uvízla v pustině? Dokonce ani nebylo možné auto dotlačit/odtáhnout k nejbližšímu domu, kde samozřejmě elektřina je? A kde by si z obyčejné zásuvky nejpozději do hodiny dobila těch 25 km zpátky?
            Těmito povídačkami a urban legendami krmte lidi na autoforum.cz, ne tady.

      1. a) GDPR se týká pouze právnických a podnikajících
        a) GDPR se týká pouze právnických a podnikajících fyzických osob, které by údaj evidovali;
        b) to, když já dám své telef. číslo za okno BEV, naprosto s GDPR nesouvisí;
        c) na všech BEV je RZ a ta by musela jako onen telefon být „osobní údaj“;
        d) samostatné telefonní číslo, coby údaj na kohosi neznámého, pokud by to GDPR mělo chránit, tak jej mohu použít, ale nesmím jej evidovat;
        e) jako vystavitel toho telef.čísla zkuste využít své právo (od 25.5.2018) a optejte se těch podnikatelských subjektů, zda o Vás onen telefon evidují a proč (vcelku absurdní představa).

        Závěr: telefon za oknem BEV vůbec s GDPR nesouvisí a Vy pokud jste nepodnikající občan EU, tak si databázi můžete udělat (až dostanete IČ musíte ji zničit).

        1. a – diskutujúcim to vadilo, preto úvodzovky; ten web má
          a – diskutujúcim to vadilo, preto úvodzovky; ten web má niekto registrovaný ako „spoločenstvo“
          b – viď a
          c – na sk je registračná značka + dátum + typ auta + farba v registri prístupné, neukazuje majiteľa, suma tesiel je 92 ks 🙂
          ono je to tak, že vo chvíli, keď sa na človeka určití dozvedia jeho solventnosť (čo o majiteľoch EV platí), začnú sa mu „hrnúť ponuky“, čo je nepríjemné. preto ten zámer vytvorenia súboru, kde by jednotliví vložili svoje údaje výmenou za údaje iných. ako súbor v mobile by vedeli kontaktovať …
          a pripájam sa k Radovanovmu taký malý „spolok“ a už sú tam ***!

        1. Možná to někoho překvapí, ale Radovan to zadarmo dělá a
          Možná to někoho překvapí, ale Radovan to zadarmo dělá a to už pátým rokem. Stejně jako kolega Milan. Respektive dostali jsme najíst a nealko napít. Bohužel jako obvykle grant na takové akce na spoustu věcí jaksi nepamatuje.
          Ale máme to jako koníčka a baví nás to. V podstatě je to stejné podivínství, jako sezení s prutem u vody nebo objíždění stadionů, kde hraje oblíbený klub.

        2. Ano, tato činnost se dělá jen zadarmo. Ještě jsem
          Ano, tato činnost se dělá jen zadarmo. Ještě jsem neslyšel, že by za to byl vyloženě někdo placen (a při tom by to měl být přímo zájem státu – viz Národní akční plán čisté mobility). Při podobné akci v loňském roce v Dačicích (Den bez aut) nám jeden příchozí sdělil, že jsme jako misionáři, akorát máme dvacet let zpoždění! Tato slova si budu pořád pamatovat, protože měl pravdu.

    1. Děkuji za sebe i kolegu Milana. A samozřejmě nesmím
      Děkuji za sebe i kolegu Milana. A samozřejmě nesmím zapomenout na Libros Ostrava, který přes letitý zarytý spalovací směr neváhá sbírat nové věci, zkoušet a prezentovat je. Už se tady stavoval Elektromarathon a konala spousta dalších elektromobilních akcí.

    1. Jel si klasickou svou, tzn. nástup kolem 40 kW a pak
      Jel si klasickou svou, tzn. nástup kolem 40 kW a pak postupný pokles výkonu, jak jsme se blížili k 80% kapacity baterie. Ionu spíše vadí stání s vybitou baterií na mraze a pak pokus o rychlonabíjení, to si klidně vezme výkonově jen 8 kW.

      1. Přesně tak, kdo váhá s dovozem ze zahraničí, tomu
        Přesně tak, kdo váhá s dovozem ze zahraničí, tomu stačí otevřít sauto.cz a ejhle, k dnešnímu dni 116 elektromobilů, z toho 15 trojčat Mitsubishi iMiev/Peugeot Ion/Citroen C Zero. Hned za nimi následuje obrovská nabídka Fiat 500e.

          1. Je to specifický elektormobil. Nemá rychlonabíjení, takže
            Je to specifický elektormobil. Nemá rychlonabíjení, takže je odkázán na zásuvky a pětikolíky a Mennekesy, a i palubní nabíječka je slabá 6,6 kW (oproti podobně vybavenému Smart ED 11 nebo 22 kW nebo Renaultu ZOE 22 nebo 43 kW). Nabijete tak z nuly do plna za 4 hodiny. Při dojezdu +-150 km je to v podstatě městské auto nebo na dojezd tam, 4 hodiny nabíjení, a pak zpět. Je v podstatě také pouze dvoumístným autem, do zadních sedaček se nacpe pouze dítě nebo pár kufrů, které si vezmete na dovolenou. Výbavou v základu, topením, dizajnem i baterií Iona předčí, ten však nabízí 4 plnohodnotná místa. Např. galerie zde https://www.trendpark.cz/prodej/fiat-e500-2/, popis zde http://elektroscooter.cz/produkt/fiat-500e/. Takže pokud jste 2 a hodláte jezdit město a okolí, pak určitě ano. Stejně jako Iona totiž 1/4 baterky nabijete za 1 hodinu (oběd), jen ne z malé zásuvky 230V 16A, musíte najít pětikolík nebo Mennekes.

            1. Fiat 500e je zase podle mě už trochu dále než iOn.
              Fiat 500e je zase podle mě už trochu dále než iOn. Určitě v komfortu vytápění, dynamiky a palubní nabíječka 6,6 kW dává skutečných 30A (ostatní dávají tak 28A). Pokud drží napětí na vyšších hodnotách, měřák ukazuje plných 7 kW. Měřím 178 cm a je to tak akorát na zadní sedadla. Jeli jsme v tom i ve 4 dospělácích a vzadu 5.dítě (7 let). Do Olomouce na akci jsme v tom jeli ve 3 dospělých a celá nabíjecí výbava včetně stojanu. A dá se pořídit od 300 tisíc, nechat domontovat tažné zařízení. I bez rychlobabíjení dám přejezd ČR a právě, že hledám Mennekesy a pětikolíky (pokud možno 32A) a těch není málo, a na stojanech E.ON a ČEZ se také připojím.

Napsat komentář