Pražský dopravní podnik dal zelenou plné elektrifikaci linky č. 140, elektrobusy v Praze přibudou

Dopravní podnik hl. m. Prahy schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice.

Parciální trolejbus/elektrobus SOR TNB 12 se právě nabíjí na Dobudce na autobusovém nádraží Palmovka.
foto: Hybrid.cz

Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky a požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.).

Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy.

Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení.

„Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy.

„Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.

V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje.

„První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Princip dynamického dobíjení

Princip dynamického dobíjení má velmi velký potenciál právě tím, že je vhodný především pro páteřní autobusové linky s vysokým denním proběhem a velkou přepravní poptávkou, které jsou obsluhovány převážně kloubovými vozidly (navíc často v obtížných sklonových poměrech).

Dynamické dobíjení za jízdy pod trolejí umožňuje významně zkrátit nabíjecí přestávky, a tím minimalizovat negativní dopad do produktivity a ekonomické efektivity provozu.

Zároveň vytváří předpoklady pro příznivější provozní ekonomiku, kdy lze v závislosti na rozsahu nabíjecí infrastruktury snižovat potřebu baterií ve vozidlech a zároveň tím prodlužovat i jejich životnost, čímž se snižuje hmotnost, pořizovací cena i provozní náklady vozidla.

Dopravní podnik také připravuje elektrifikaci linky č. 207 mezi Ohradou a Staroměstskou, kde by měly jezdit elektrobusy se statickým dobíjením.

tisková zpráva

11 Comments on “Pražský dopravní podnik dal zelenou plné elektrifikaci linky č. 140, elektrobusy v Praze přibudou”

  1. Nesmysl.
    Pokud někdo chce preferovat malé baterie, tak je

    Nesmysl.
    Pokud někdo chce preferovat malé baterie, tak je daleko perspektivnější budovat co nejvíc výkoné nabíjení na konečných, kde ten autobus může 10-15 minut stát.

    Ovšem dokud Praha nezakáže vjezd minimálně do centra osobních fosilů, tak jsou pro ni dostatečně čisté daleko levnější plynové autobusy.

    1. Levnější plynové autobusy = žádná změna = hluk,
      Levnější plynové autobusy = žádná změna = hluk, vibrace a jiné složení jedů. O trhavé jízdě nemluvě. Můžete si zkusit tu „změnu“ u nás v Ostravě naživo = 105 plynobusů od 11/2016. Což je důvod, proč jsou levnější. Spalovací technologie v jiném „eko putin“ kabátku.

      1. Jenže elektrobusy jsou prostě příšerně drahé, a ještě
        Jenže elektrobusy jsou prostě příšerně drahé, a ještě pěknou chvíli budou. MHD u nás jsou chudá a teď už ani nezvládají platit řidiče.
        Čili v Česku teď jasně nejvíc ušetří zaváděním autobusů na plyn, a tím jim zbyde víc peněz na platy. Na elektrické je lepší ještě 15 let počkat, a pak už je zavést rovnou v nejnovější generaci s automatickým řízením.

        1. ja bych s tim snad ani nesouhlasil. podle tech par propoctu,
          ja bych s tim snad ani nesouhlasil. podle tech par propoctu, ktere jsem si delal ja a i diskutujici tady na hybridu vim, ze elektromobil ma i ekonomickou navratnost. podminkou je, ze se musi vyuzivat hodne. a na hranici dojezdu. oboji lze v mestkse doprave splnit. navratnost a kapacity baterii lze docela presne spocitat. najezd maji take docela vysoky. a pokud je nekde moznost doplnit technologii o o dynamicke dobijeni, je to o to lepsi. o ekologickych aspektech nemluve.

        2. Elektrobus vychází při započítání provozních nákladů
          Elektrobus vychází při započítání provozních nákladů po dvanácti letech provozu prakticky stejně jako bus na naftu. Jen má větší pořizovací náklady. V případě, že dopravní podnik zvládne vyšší počáteční náklady vykompenzovat dotací, tak pořízení čehokoliv jiného než elektrobusu, nedává ekonomicky smysl.

      2. rozhodne bych nedaval na roven plynove autobusy s praktiky
        rozhodne bych nedaval na roven plynove autobusy s praktiky neregulovanou (co se tyka emisi) osobni dopravou. ze to take neni supercista technologie je pravda. ale s prumerem v osobni doprave, ktery ve mestech jezdi je to razantni krok vpred. a to byla pointa prispevku, na ktery jste reagoval.

Napsat komentář