Elektromotory tvoří kolem 80 % spotřeby elektrické energie v průmyslovém sektoru, díky čemuž jsou hlavním cílem opatření na úsporu energie.
foto: SKF
V současnosti probíhá přechod na motory s vysokou účinností IE3 a motory s velmi vysokou účinností IE4, což s sebou přináší také výzvy pro podniky. Zásadní je výběr správného spouštěče motoru a zajištění maximální energetické účinnosti. Důležitá je rovněž znalost chování těchto motorů během spouštění a případný dopad na ochranná zařízení.
NEPŘEHLÉDNĚTE Tesla Model 3 využívá šetrnější, levnější elektromotory
Nové motory ušetří 135 miliard kWh a produkci 63 miliónů tun oxidu uhličitého
Účinnější průmyslové motory, které budou mít v příštích letech stále větší podíl na trhu, mohou mít obrovský dopad na spotřebu energie. Německá federální agentura pro životní prostředí odhaduje, že do roku 2020 by zvyšující se účinnost motorů mohla ušetřit až 135 miliard kWh a 63 miliónů tun oxidu uhličitého (CO2) v samotné EU.
„Zejména elektrické chování těchto motorů je jiné než u jejich méně účinných protějšků s obvykle vyššími nárazovými proudy a proudy nakrátko. Proto standardní motorové spouštěče a související zařízení mohou být v některých případech nedostatečné. Použití jističů, stykačů a tepelných relé řady TeSys zajišťuje optimální energetickou účinnost instalace a soulad s aktuálními předpisy,“ upozorňuje Ing. Petr Bohušík ze společnosti Schneider Electric.
Výběr správných ochranných zařízení pro vysoce účinné motory
Nejběžnějším způsobem ochrany spouštěčů s přímým připojením k síti je spojení jističe, stykače a tepelného relé. U motorů do 15 kW výkonu je běžnější kombinace spouštěče motorů a stykače. Magnetický nebo tepelně-magnetický jistič poskytuje zkratovou ochranu a přerušení zabraňující poškození instalace.
Tepelná spoušť detekuje nadproudy a vypne motor dřív, než přehřátí poškodí jeho izolaci. Rozhodující je výběr správných zařízení s ohledem na jejich vlastnosti. Se zvyšujícím se záběrovým proudem roste riziko nežádoucího vypínání.
Zejména, pokud se nacházejí hodnoty mezi záběrovým proudem motoru a prahovou hodnotou přístrojů příliš blízko. Závisí to také na technologii motoru, značce elektrické výzbroje a správné instalaci elektrického vedení.
Pro výběr správného jističe a nadproudového relé je potřeba:
• Dodržovat doporučení výrobce systému ochrany motoru.
• Zabránit předimenzování kabelových vedení.
• Zkontrolovat, zda elektrické vlastnosti uváděné výrobcem motoru odpovídají použitým spouštěčům motoru.
• Zkontrolovat koordinaci přístrojů na základě doporučených koordinačních tabulek výrobce.
prvé, na čo som si spomenul boli časy, keď NEBOLO
prvé, na čo som si spomenul boli časy, keď NEBOLO ELEKTRINY dostatok a mnohé sa vypínalo. a súdruhovia so straníckymiknižkami nabehli a VYMIEŇALI ELEKTROMOTORY ktoré mali nižšie ČÍSLO Kw. a predseda MNV spolu s tajomníkom dedinskej organizácie KSS chodili po uliciach a služobnou pištoľou „vypínali“ osvetlenie.
Cely tenhle clanek je jen blba reklama na Schneider Electric a
Cely tenhle clanek je jen blba reklama na Schneider Electric a to co v nem pisou je proste marketingovy blabol a sem to podle me nepatri. Sice je hezke, ze někdo mysli na uspory, ale elektromotory mají uz přes 30 let slusnou účinnost a nove ucinnostni tridy EFF1 – EFF4 (myslim ze to je ta nejnovejsi) uz tolik tu ucinnost nezvedaji.. Ono není ani moc kam.. A když si clovek vezme kolik stoji novy motor a kolik se usetri za 20 let na energii tak je to nerentabilni… Takze ano, pro nove instalace at je povinnost davat ucinne motory, když delaji opravu tak třeba taky, ale aby se to menilo jen pro uspory a ze je v tom tolik uspor si teda nemyslim…
Ty slavny uspory totiž nejvíce zalezi na spravnem navrzeni pohonu a technologickem procesu, takze samotne ucinne motory to nevytrhnou, kdyz cely pohon navrhne napr. truhlik…
K tomu článku doporučuju doplnit si info u mistra.
Třeba
K tomu článku doporučuju doplnit si info u mistra.
Třeba to, že by konstruktéři a projektanti měli projektovat výrobu tak, aby se kapaliny honily krátkými, tlustými a rovnými trubkami, což následně umožní použít čerpadla s podstatně menším výkonem motorů. A to je teprve úspora.
Mimochodem Nissan Leaf 1 má CHAdeMO že? Koukám na
Mimochodem Nissan Leaf 1 má CHAdeMO že? Koukám na ev-charging.com a po cestě do zahraničí jsou hlavně typ 2, což mě případně bude k ničemu… :/
Případně díky za info, jak dobíjet Leafa v zahraničí.
Tož je třeba pořídit si kabel typ2 na typ1 /z mennekese na
Tož je třeba pořídit si kabel typ2 na typ1 /z mennekese na yazaki/ dle typu palubního AC chargeru /16 či 32A/. Volte 32A a je klid.
1. všetky leaf servisy,
2. nissan + kia postavili a ďalej
1. všetky leaf servisy,
2. nissan + kia postavili a ďalej stavajú chademo nabíjačky (článok i na hybride)
3. v servise stiahnuť aktuálnu navigáciu s nabíjačkami.
Jo s tím potom snad problém nebude. Zatím ho nemám a měl
Jo s tím potom snad problém nebude. Zatím ho nemám a měl bych si ho jet vyzvednou v květnu.
Jinak jaký kabel je potřeba z https://www.google.cz/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F4%2F49%2FNissan_Leaf_Ladeanschluss_ChaDeMo_Mennekes.JPG&imgrefurl=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3ANissan_Leaf_Ladeanschluss_ChaDeMo_Mennekes.JPG&docid=P2JrRMUj9LtkvM&tbnid=Cm2fq_UkekQbpM%3A&vet=1&w=2560&h=1920&bih=758&biw=1536&ved=0ahUKEwjCzI3j48HaAhXKjywKHfFxCi4QMwg_KAIwAg&iact=c&ictx=1#h=1920&imgdii=Cm2fq_UkekQbpM:&vet=1&w=2560
pro tuto nabíječku: https://ev-charging.com/at/en/elektrotankstellen/stromtankstelle/26336/hastobe-94227-Lindberg
?? Díky případně za info
To zatím neřešte, uvidíte, s čím auto dostanete. Možná
To zatím neřešte, uvidíte, s čím auto dostanete. Možná bude jako bonus i další kabel navíc. K rychlonabíječkám pak nepotřebujete žádný, tak je kabel součástí stojanu.
To je mi novinka. Je zajímavé, že firmy (ani síť jako
To je mi novinka. Je zajímavé, že firmy (ani síť jako taková) příliš neprahnou po nových a účinných motorech. Poptávají stále ty staré, které mají nižší špičku u záběrového proudu. Sám jsem byl přítomen u několika situací, kdy po výměně motoru za aletrnativní (s jinou energetickou účinností) bylo třeba předělat mnoho na spouštění a přineslo to s sebou nečekaně značně velké – dodatečné finanční i časové investice. Myslím že elektrikáři ze staré školy to moc neumí řešit a nedávají to z důvodu mezer ve vzdělání. S touto modernizací by měl jít ruku v ruce zásadní důraz na nové metody správné instalace elektromotorů také při recertifikacích padesátky. Přeci jen správně nainstalovat motor neni úplně legrace.
A můžeš říct, kteří elektrikáři? Pokud to měnili,
A můžeš říct, kteří elektrikáři? Pokud to měnili, tak to snad měla být odborná firma, která s tím má zkušenosti a tam ti znalosti co viměnit musí být…
Nebo byla varianta, kdy přikázalo vedení svému údržbáři, ale jako nikdo nepochybuje u doktorů, že doktor na srdce sice ví jak fungují ledviny, ale operovat by si od něj ledviny nikdo nenechal a stejně u elektrikářů údržbář asi nepostaví CNC, takže kdo mu dal tak debilní příkaz, který jako podřízený musel vyplnit…
Za mě z praxe elekrikáře musím říci, že to co jsi napsal je taková nehorázná blbost, že si říkám, nějakej kancelářskej co vymyšlí cypoviny a dává to realizovat lidem co na to nemají zkušenosti, ale chyba nebude u tebe co blbost vymyslel, ale u nich protože mseli vykonat na co neměli kvalifikacu…
Co frajere, dám ti extrémní příklad když je někdo slaboproudař a má padesátku, je asi blb, že „neví nic“ o silnoproudu… A dále elektrikář z distribuce je debil, že by měl problém opravit soustruh…
Přeci jenom, elektrikář není jenom jeden, jako není jeden doktor, ale Hooonzak říká, že elektrikáři musí znát vše 😀