Volvo představilo svůj první elektrický náklaďák

Společnost Volvo Trucks představuje své první plně elektrické nákladní vozidlo pro komerční použití – Volvo FL Electric pro městskou distribuci, svoz odpadu a další použití.

Prodej a sériová výroba nového modelu začne v Evropě příští rok.
foto: Volvo Trucks

První nákladní vozidla z řady Volvo FL Electric nyní vstupují do běžného provozu zákazníků v Göteborgu, sídle společnosti Volvo Trucks. Jde o plně elektricky poháněné nákladní vozidlo pro distribuci, svoz odpadu a další využití v městském prostředí, celková hmotnost vozidla 16 tun.

Hnací ústrojí tvoří elektrický motor o maximálním výkonu 185 kW, trvalý výkon je 130 kW. Doplňuje ho dvourychlostní převodovka, hnací hřídel, zadní osa. Maximální točivý moment elektrického motoru je 425 Nm. Maximální točivý moment zadní osy je 16 kNm.

Akumulaci energie zajišťuje 2–6 lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 100–300 kWh. Dojezd je tak až 300 km. Dobíjení je možné dobíjení střídavým proudem ze sítě (22 kW) nebo rychlé dobíjení stejnosměrným proudem pomocí systému CCS/Combo2 pro až 150 kW.

Doba dobíjení z prázdných na plně nabité akumulátory při rychlém nabíjení 1–2 hodiny (stejnosměrný proud), noční dobití až 10 hodin (střídavý proud) s maximální kapacitou akumulátorů 300 kWh.

První dvě nákladní vozidla Volvo FL Electric bude používat společnost Renova provozující svoz odpadu a recyklaci a přepravní společnost TGM. Projekt Off Peak City Distribution (městská rozvážka mimo špičku) prováděl výzkum dopadů noční rozvážky zboží v centrální části Stockholmu.

Tím, že se vyhnula dopravní špičce, byla nákladní vozidla schopná svou práci dokončit za třetinu doby, která je potřeba při provozu ve dne. První nákladní vozidla z řady Volvo FL Electric nyní vstupují do běžného provozu zákazníků v Göteborgu, sídle společnosti Volvo Trucks.

Hravě do nízkoemisních zón

„Jsme nesmírně hrdí, že můžeme představit první z řady plně elektricky poháněných nákladních vozidel Volvo připravených na běžný provoz. Tento model umožňuje městům, jejichž cílem je udržitelný rozvoj, využívat výhod elektrifikované nákladní přepravy,“ říká Claes Nilsson, prezident společnosti Volvo Trucks.

Díky lepší kvalitě vzduchu a menšímu hluku ve městech bude možné bytovou výstavbu a infrastrukturu plánovat svobodněji než doposud. Elektrická nákladní vozidla bez emisí výfukových plynů lze používat v krytých terminálech a ekologických zónách.

Jejich nízká hlučnost umožňuje provádět více práce v noci, a tak zároveň uvolnit silnice v průběhu dne. Zájem o elektrická nákladní vozidla na trhu je výrazný. Mnoho potenciálních zákazníků má otázky ohledně příležitostí, které tato nová technologie přináší, a jejího možného dopadu na jejich práci.

„Aby byl přechod bezpečný a hladký, budeme nabízet komplexní řešení založená na individuálních potřebách každého zákazníka ohledně jízdních cyklů, nákladové kapacity, provozuschopnosti, dojezdu a dalších parametrů. Takové řešení může zahrnovat vše od analýzy tras a optimalizace akumulátorů až po servis a financování. Společnost Volvo Trucks úzce spolupracuje s několika dodavateli nabíjecích zařízení. Jako vždy je naším cílem zákazníkům nabídnout vysokou provozuschopnost a produktivitu,“ říká Jonas Odermalm, vedoucí produktové strategie modelů Volvo FL a Volvo FE ve společnosti Volvo Trucks.

Zárukou nabídky společnosti Volvo Trucks je expertiza v oblasti elektrifikovaných přepravních řešení skupiny Volvo Group. Sesterská společnost Volvo Buses prodala od roku 2010 více než 4000 elektrifikovaných autobusů.

Technologie používaná k pohonu a akumulaci energie v modelu Volvo FL Electric je již důkladně ověřena v praxi a podporována rozsáhlou sítí pro prodej, servis a náhradní díly společnosti Volvo Trucks.

„Z vlastní zkušenosti víme, že pokud má dojít k rozsáhlé elektrifikaci, je velmi důležité, aby města, dodavatelé energie a výrobci vozidel spolupracovali. S pomocí atraktivních pobídek, dohodnutých standardů a dlouhodobé strategie pro městské plánování a rozšíření nabíjecí infrastruktury je možné tento proces významně urychlit,“ vysvětluje Jonas Odermalm.

Společnost Volvo Trucks věří, že k elektrifikaci přepravního sektoru je nutné přistupovat komplexně, aby bylo možné řešit stálé nové výzvy v oblastech, jako jsou výroba elektřiny a akumulátory.

„Aby například zaručila, že suroviny pro výrobu akumulátorů jsou získávány zodpovědným způsobem, spolupracuje skupina Volvo Group se sítí Drive Sustainably, která má zvláštní oddělení sledující tuto problematiku. Skupina Volvo Group je rovněž zapojena do různých projektů, které zajišťují následné využití vyřazených akumulátorů z těžkých elektrických vozidel ke skladování energie. Všechny otázky ohledně přístupu k akumulátorům jsme zatím nevyřešili, ale aktivně se skupinou i dalšími partnery spolupracujeme na vývoji a tvorbě potřebných řešení,“ říká Jonas Odermalm.

tisková zpráva

33 Comments on “Volvo představilo svůj první elektrický náklaďák”

    1. Zajimave.
      My nedavno s kolegou zase nacitali data pres OBD.

      Zajimave.
      My nedavno s kolegou zase nacitali data pres OBD. Testovali jsme pri jake teplote motoru dojde k omezeni vykonu. Zjistili jsme, ze to neomezuje jen podle jedne konkretni teploty, ale patrne podle vyhodnoceni vice faktoru. Nekdy doslo k omezeni uz pri teplote motoru 130stupnu a jindy jsme se dostali nejvice az na 194stupnu.
      Menice, baterka a nejaky DC kondenzator se dostavaji na maximalni teploty kolem 50stupnu.

      Jinak pro me dobra zprava, ze po roce a 66tis.km klesla kapacita me baterie pouze o 1,87%.
      Vzhledem k tomu, ze podle statistik by mela jiz dale klesat pomaleji (cemuz odpovida i chovani te me, kdy po pul roce byl pokles pres jedno procento a po dalsim pul roce uz jen cca 3/4 procenta, vetsine uzivatelu pritom klesne kapacita za prvni rok o cca 5% a dale se pak ustali pokles na jednom procentu rocne) je to super stav.

  1. off
    Takhle to dopadá, když zamindrákovaný pohádkáři z

    off

    Takhle to dopadá, když zamindrákovaný pohádkáři z Autofora věštěj budoucnost. :)))))
    Článek z roku 2011.
    http://www.autoforum.cz/zajimavosti/elektricke-vize-sefa-tesly-zacinaji-pripominat-pohadku/

    A výsledek – Tesla je po 7mi letech furt před krachem, vyrábí nereálný množství aut s nereálným dojezdem a spotřebovává nereálný prachy. Vo jejich dalších nereálných projektech radši ani nemluvě :))))

    1. Tak som si tú zlátaninu od pana Walter Kraft prečítal
      Tak som si tú zlátaninu od pana Walter Kraft prečítal :DD
      Dnes sa píše rok 2018 a jazdím v tom výmysle od Elona Muska úplne v pohodičke 500km na jedno nabitie a keď sa snažím, tak by som dal aj 800, ale sa mi nechce, lebo si dosť často užívam zrýchlenie pod 4s na 100 a vôbec mi to nepripadá ako niečo imaginárne a nereálne, práve naopak je to úplne skutočné.
      Ale to, čo tam popísal tento „vizionár“ z autoforum (stačí, keď to slovo napíšem a už mám husiu kožu, fuj…) tak to je fakt mimo, a to úplne všetko. Nechcel by som byť v jeho koži (on má určite hrošiu, takže mu to je jedno).
      Najlepšia na celej tej zlátanine výmýslov je táto veta: „Nelze vyloučit, že Elon Musk je génius, který vidí věci, jenž ostatním unikají.“ No hlavne to uniká panovi Kraftovi 🙂

      1. že niekto urobí mimóznu predpoveď v 2011tom, kedy
        že niekto urobí mimóznu predpoveď v 2011tom, kedy väčšina sveta o novej vlne EVčiek, potažmo o Tesle, ešte nepočula, sa ešte dá akceptovať (na druhú stranu, keď už sa pasujem za novinára, asi by som mal nejakej téme rozumieť, keď o nej píšem).

        čo je ale pre mňa úplne fascinujúce je, že ešte tu a teraz sa nájdu ľudia, ktorým je nad slnko jasné, že celá elektromobilita je slepá cesta.
        veď predsa:
        – tie autá sú 2x drahšie ako spalováky a asi aj navždy už budú, veď vývoj neexistuje
        – infraštruktúra je v plienkach (nie sú stanice, nie sú elektrárne), a žiadna ďalšia sa pristaviť nedá
        – okrem toho, aj keby bola hustá dobíjacia sieť, tak predsa natankované máš ša 3 minuty aj s platením, kežto na nabíjací stojan budeš musieť čakať niekoľko hodín, a potom hodinu odbíjať

        A z toho logicky vyplýva, že EVčka sú len dotačný nezmysel, a nikto ich nechce, ani tých cca 2m ľudí, čo si ich tento rok kúpia.

  2. Mě e to líbí. Konečně někdo kdo přemýšlí a nedává
    Mě e to líbí. Konečně někdo kdo přemýšlí a nedává do náklaďáku pidibaterii. Mercedes by tam totiž dál 50 kWh a pak by říkal, my vám to říkali, elektromobily nefungují.

    Popelářské vozy podle mne už měly být dávno elektrifikovaný. Jezdí pomalu potřebují tedy energii jen na samotný nálad a nemrhají ji na překonání odporu vzduchu.
    300 km je úplně super hodnota možná by stačilo i méně. Ale konečně se to začíná stavět k lepšímu.

    Nicméně jak koukám lidem se člověk nesvědčí. Když je tam malá baterie lidí nadávájí že to nikam nedojede a když tam Volvo dá konečně akurátní baterku, tak je to taky špatně, proboha proč?

Napsat komentář