Toyota chytá do své vodíkové aliance další velké ryby

Do vodíkové aliance automobilky Toyota se zapojily přední mezinárodní společnosti působící v ropném a plynárenském průmyslu, energetice, vědeckém výzkumu, technologiích a automobilovém průmyslu.

Vodíkové auto Toyota Mirai se na světě prodává zatím jen v tisících. Toyota má ale s vodíkem větší plány.
foto: Toyota

Tyto firmy podporují vodíkové inovace v rámci probíhajících energetických změn. Pouhý rok od založení kolegia se počet jeho členů bezmála zdvojnásobil. Dalšími členy řídicího výboru se staly společnosti 3M, Bosch, China Energy, Great Wall Motor, JXTG Nippon Oil & Energy Corporation a Weichai, zatímco v roli podpůrných společností se zapojily firmy Hexagon Composites, Marubeni, McPhy, Nel Hydrogen a Royal Vopak.

Vodíkové kolegium je první iniciativou svého druhu vedenou zástupci nejvyššího vedení firem. Od svého založení počátkem roku 2017 již zdvojnásobilo svoji velikost, a nyní tak pokrývá všechny klíčové trhy. Členové kolegia kromě stávajících individuálních projektů letos spojí síly na podporu změn a urychlení tempa v celosvětovém měřítku.

„Jde o firemní leadership v největším měřítku – nadnárodní firmy drží své slovo v hledání lepších řešení pro naplnění cílů Pařížské dohody o ochraně klimatu, a vodík se tak stává nedílnou součástí našich strategií,“ uvedl Dr. Woong-chul Yang, spolupředsedající Vodíkového kolegia a místopředseda představenstva Hyundai Motor Company.

Díky narůstajícímu zájmu politiků a investorů z celého světa bychom v příštích pěti až deseti letech mohli být svědky výrazného posunu v nasazování vodíkových technologií; scénáře ukazují, že vodíkové technologie by mohly uspokojit 18 % celosvětové poptávky po energiích, což znamená úsporu šesti gigatun emisí CO2, vytvoření trhu s ročními tržbami o objemu 2,5 bilionu dolarů a vznik 30 milionů pracovních míst do poloviny tohoto století.

Benoît Potier, spolupředsedající Vodíkového kolegia a předseda představenstva a CEO společnosti Air Liquide říká: „Těší mne, že se stále více předních světových společností zasazuje o vývoj vodíkových technologií, které vnímá jako klíčové řešení na poli energetických změn. Vodíkové kolegium od svého založení před rokem již zaznamenalo velký rozmach. Aktivní účast kolegia na mezinárodních akcích nejvyšší úrovně, jako je např. Světové ekonomické fórum, Klimatický týden v New Yorku, konference One Planet Summit nebo Cop23, vedla k zásadnímu posunu v zapojení politiků a zástupců vlád. Naší prioritou pro rok 2018 bude pokračovat v tomto rychlém tempu ve spolupráci s globálními partnery a mezinárodními organizacemi, aby se vodík stal každodenní realitou.“

Co je Vodíkové kolegium:

Vodíkové kolegium (Hydrogen Council), založené při příležitosti Světového ekonomického fóra v Davosu počátkem roku 2017, je svého druhu první celosvětovou iniciativou vedoucích představitelů firem, usilující o prosazování vodíkových technologií v rámci celosvětových energetických změn.

V současnosti je členem kolegia 24 předních nadnárodních firem – 3M, Air Liquide, Alstom, Anglo American, Audi, BMW GROUP, China Energy, Daimler, ENGIE, General Motors, Great Wall Motor, Honda, Hyundai Motor, Iwatani, JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Kawasaki, Plastic Omnium, Royal Dutch Shell, Statoil, The Bosch Group, The Linde Group, Total, Toyota and Weichai – a dále 15 dynamických hráčů napříč celým hodnotovým řetězcem – Ballard, Faber Industries, Faurecia, First Element Fuel (True Zero), Gore, Hexagon Composites, Hydrogenics, Marubeni, McPhy, Mitsubishi Corporation, Mitsui & Co, Nel Hydrogen, Plug Power, Toyota Tsusho a Royal Vopak. Celá koalice vykazuje roční tržby přes 1,6 bilionu eur a celosvětově zaměstnává bezmála 2,5 milionu pracovníků.

Vodíkové kolegium doposud publikovalo dvě studie: How hydrogen empowers the energy transition (Role vodíku v podpoře energetických změn, leden 2017), zkoumající roli vodíku v procesu energetických změn, včetně informací o potenciálu, výsledků dosažených v poslední době a otázek spojených se zaváděním; a dále Hydrogen, scaling up (Vodík v novém měřítku, listopad 2017), představující první ucelenou vizi dlouhodobého potenciálu vodíku a strategický plán nasazení.

tisková zpráva

28 Comments on “Toyota chytá do své vodíkové aliance další velké ryby”

  1. Podle mě se vodík nakonec prosadí, ale ne v osobácích. Je
    Podle mě se vodík nakonec prosadí, ale ne v osobácích. Je to strašně nepraktická věc. Příšerně složitý zásobovací řetězec, technicky obrovsky komplikované skladování, tankování apod. Velký problém s delším stáním vozidla na vodík…

    1. kdy tipujete že exploduje lidskou vůlí první vodíkomobil?
      kdy tipujete že exploduje lidskou vůlí první vodíkomobil? při další ovšem už poradny financni krizi kdy trhy padnou inflace vyleti a cinsky bitcoin jediny prezije se najde dostatek flustrovaných zoufalcu kery pracak nepřijme…. kolik že už je nasvětě natlakovaných mirai?
      U tohodle druhu zbrani staci i jedna policejni kulka že, nj celkem snadny, tipuju 20.12.2022 :)))))))))

      1. To je další věc. Vozit pod sebou nádrž s vodíkem
        To je další věc. Vozit pod sebou nádrž s vodíkem natlakovanou na stovky atmosfér není zrovna skvělá věc. Stačí přidat tlakovou láhev s kyslíkem a k tomu trochu slabší trhaviny a máte termobarickou bombu, která srovná se zemí blok budov.

          1. nebude? a to si seš vážně tak jistý?? :))))) na tady
            nebude? a to si seš vážně tak jistý?? :))))) na tady máš výukovou literaturu abys byl příště chytřejší :)))))))

            technet.idnes.cz/zeljko-raznatovi-arkan-sarlatovy-kral-balkanska-valka-arkanovi-tygri-1ef-/vojenstvi.aspx?c=A180309_095631_vojenstvi_kuz

              1. nepopletla, vžycky se nějaký expert najde obzvlášt u tak
                nepopletla, vžycky se nějaký expert najde obzvlášt u tak snadnýho řešení až hlava nebere že to snad nemůžou myslet ani vážně pustit to mezi prostý lid, tu zvěř! :))
                PS: na tady maš další studium, zaměř se na tu káru s plným kufrem :))

                csfd.cz/film/234493-smrt-ceka-vsude/prehled/

    2. No keby Tesla dokazala zivotaschopnost BEV nakladnych aut
      No keby Tesla dokazala zivotaschopnost BEV nakladnych aut resp. kamionov, tak nevidim dovod v tomto segmente ani na vodik. Problem palivovych clankov je v tom, ze vlastne ich vyvoj sa nikam neposunul uz cele dekady a zlacnenie je nemozne kvoli pouzitu drahych kovov. Navyse je tu stale ten problem pri vyrobe a distribucii vodika zatial tiez stale bez riesenia.

      Vsetky tieto konzorcia vzdy koncia iba nejakym vyhlasenim, vytvorenim komceptu, par cerpacimi stanicami, minutim nejakych fondov a potlapkanim po pleciach.

      1. Vodík je čístý zdroj, žádné emise, vyrábět se bude
        Vodík je čístý zdroj, žádné emise, vyrábět se bude prakticky elektrickou energií a bude zásobárnou opět pro de facto elektrické motory ve vodíkových autech, vodíková auta jsou ve své podstatě jen elektromobily (které tak milujete) jen s trochu jinou baterií …

          1. ale já to chýpu že to dělají kvůli těmto dvěma
            ale já to chýpu že to dělají kvůli těmto dvěma postupům, ale máte tam další minimálně další tři, velmi efektivní metoda je S-I cyklus či biotechnologická výroba. Cest je celá řada a časem pravděpodobně i díky dotační podpoře převáží právě ty které skleníkový efekt nepřiživují a máme vyhráno, ….

            1. blbost to driv se rozpadne europska unie dotace skoncí a
              blbost to driv se rozpadne europska unie dotace skoncí a převladne bubácká anarchie, vis preci kolik jich uz přislo jak dobre sou vycviceny a jak snadno na ulici šlohnou vodíkovou bombu 😉 to není kanystr benzínu, staci to spustit :)))))))

        1. Říká vám něco slovo účinnost? Asi ne protože
          Říká vám něco slovo účinnost? Asi ne protože porovnávat elektromobil súčinností přes 70% s vodíkomobilem s účínností, stěží, 20% by ste nemohl.
          Nebo myslíte, že když se bude vodík vyrabět s fosilních paliv, jako v současnosti, tak to bude čistý zdroj ?!

        2. jo jenže s placením na čerpačce a my chceme eletriku z
          jo jenže s placením na čerpačce a my chceme eletriku z vlastního solaru na strese a žádný vodíkový bomby 😉 to jako vazne mysliš že se nenajde žádný šílenec respektive dobrodinec co demonstrativně odpálí jeden vodíkomobil na autobusový zastávce jako Hepnarová 2 pokud ropáci je prosadí? tisíce mrtvejch kámo promluví :))))))))

          1. Taky mi to asociuje snahu fosilní mafie zlikvidovat BEV a
            Taky mi to asociuje snahu fosilní mafie zlikvidovat BEV a snahu jediné Tesly, dostat je mezi lidi. A každého, kdo bude mít baterku v autě a soláry na střeše postavit mimo zákon. Tohle bude těžký soupeř, zřejmě se BEV začínají pomalu, ale pro ně příliš rozmáhat…

    1. jste vážně tak natvrdlí ? co je to s vámi, trpíte tu
      jste vážně tak natvrdlí ? co je to s vámi, trpíte tu nějakou sekátřskou závislostí na tesle a nanávisti ke všemu jinému ?? Tohle je ubohost, co tu musím pročítat … váš přízpěvek není ani konstruktivní kritikou prostě jen uboze urážíte. Sám jste pořádný kus osla.

    2. uvědomte si že po fosilních palivech zbyde tak obrovský
      uvědomte si že po fosilních palivech zbyde tak obrovský trh že ho možná neuspokojí ani vodíková aliance a všichni výrobci baterií dohromady , když se tyto dva přístupy podělí o nově vzniklý trh a přitom bude už jen nedostatečností surovin garantováno že ani jeden v brzké době nepřevládne, bude tu prospěšná konkurence a čas teprve ukáže který s těch příptupů má šanci převálcovat ten druhý. Jediné co je na vodíkovém přístupu děsívé je potenciální výroba vodíku z ropy a plynu namísto v jaderných elektrárnách 4. generace, z biomasy a elektrolýzou nad zdroji elektrické energie nepodporujícími skleníkový efekt. Podstatné ale je že tu cesty k ekologické výrobě vodíku budou a bude jich hned několik … proti spalování fosilních paliv přímo v motorech je to tedy také krok správným směrem.

  2. „Do vodíkové aliance automobilky Toyota se zapojily přední
    „Do vodíkové aliance automobilky Toyota se zapojily přední mezinárodní společnosti působící v ropném a plynárenském průmyslu, energetice, vědeckém výzkumu, technologiích a automobilovém průmyslu.“

    A proč tak pozdě? Na co ta ropácká lobby čekala? To už jim fakt teče do bot? Vždyť 96 % vodíku se vyrábí ze zemního plynu, ropy a uhlí.
    http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

    Maj strach, že baterky zabijou fosilní paliva? Prej to jen otázka času.
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-08/the-battery-will-kill-fossil-fuels-it-s-only-a-matter-of-time

Napsat komentář