Praha začne stavět infrastrukturu pro nabíjecí stanice

O pražském záměru vybudovat v hlavním městě síť nabíjecích stanic jsme nedávno krátce informovali. Teď přichází i oficiální tisková zpráva s podrobnostmi.

Česká metropole chce být připravena na očekávaný růst zájmu o vozidla na elektrický pohon.
foto: Operátor ICT

V Praze vyroste nová síť nabíjecích bodů pro elektromobily. Do roku 2019 je v plánu vystavět 59 přípojných bodů pro nabíjecí stanice, většina z nich bude rychlonabíjecích.

„Jsem ráda, že Praha začne v této oblasti konečně dohánět jiné evropské metropole. Stávající síť nabíjecích stanic v Praze není dostatečná pro očekávaný rozvoj elektromobility, navíc většina existujících stanic je středně rychlých. Chceme Pražanům přichystat komfortnější podmínky, aby si elektromobily začali pořizovat ve větším měřítku. Prospěje to samozřejmě i životnímu prostředí ve městě. Podporu elektromobility proto vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat,“ komentovala záměr Prahy primátorka Adriana Krnáčová.

Počet elektromobilů v ČR exponenciálně roste. Odhady hovoří o tom, že v roce 2020 by měl roční prodej těchto aut stoupnout na sedm tisíc. V současné době je v Česku zaregistrováno přes tisíc elektromobilů. Síť nabíjecích stanic v hlavním městě momentálně čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. Naproti tomu srovnatelně velká města, jako je Amsterdam nebo Vídeň, mají mnohem hustší infrastrukturu nabíjecích stanic.

Praha proto chystá stávající síť nabíjecích stanic posílit. Do konce roku 2019 bude v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů. Touto výstavbou dojde ke zpětinásobení stávajícího počtu rychlonabíjecích stanic na území hlavního města. Koordinaci projektu dostala na starost společnost Operátor ICT, která v metropoli zastřešuje zavádění Smart Cities technologií.

„Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady, hlavní tahy atd. Středně rychlé nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde lidé svá auta parkují na delší dobu a dál se většinou pohybují městskou hromadnou dopravou,“ přiblížil plány ředitel divize Smart Prague Operátora ICT Vladimír Zadina.

V současné době probíhá příprava projektové dokumentace. Zároveň Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na výstavbu první vlny nabíjecích bodů. V této fázi se bude jednat o stavební přípravu celkem osmi nabíjecích bodů, polovina z nich bude rychlonabíjecích.

Rychlonabíjecí stanice budou stát v blízkosti Vinohradské nemocnice, ve Vršovicích, v Praze-Řepích a na Chodově. Středně rychlé nabíjecí stanice budou postaveny na P+R parkovištích na okrajích metropole, jako je Černý Most, Letňany, Rajská zahrada a Ládví.

Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky na prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH. Stavební zakázka na zbylých 51 přípojných bodů bude zahájena v druhé polovině tohoto roku. Celkově se počítá s tím, že do konce tohoto roku bude připravených nejméně 16 nabíjecích bodů.

„Záměr je takový, že Praha tímto způsobem připraví infrastrukturu přípojných bodů, které bude mít ve svém majetku. Následně bude tato místa pronajímat budoucím provozovatelům, kteří místa osadí samotnými nabíjecími stanicemi a budou je provozovat,“ doplnil projektový manažer Operátora ICT Jan Černý.

V rámci podmínek, které budou muset splňovat budoucí provozovatelé nabíjecích stanic, budou možnost jednorázové platby za odběr, akceptace karty Lítačka a sdílení dat o provozu do datové platformy Prahy, kterou nyní Operátor ICT připravuje.

tisková zpráva

60 Comments on “Praha začne stavět infrastrukturu pro nabíjecí stanice”

  1. Nemyslím si, že by Praha trpěla nedostatkem dobijecích
    Nemyslím si, že by Praha trpěla nedostatkem dobijecích míst (zatím). V podstatě stejně tak i hlavní tahy po republice. Co mě ale nejvíce vadí, že co stanice, to jiný provozovatel. Hodně bych uvítal, kdyby nám provozovatelé nabijecích stanic dali možnost koupit jejich produkt normálním způsobem. To jest platba kartou za odebranou elektřinu. Takto musím mít 1000 karet a čipů a ještě nějaké online účty (EVMAPA), abych mohl nabíjet. Nejdále je v tomto ČEZ. Má nejrozšířenější nabijecí síť, ale jejich čip stojí 550,- měsíčně??? Jejich nabijení bych využil jednou za pár týdnů, takže by se mi to sakra prodražilo, proto jejich čip nemám a na jejich stanicích nemohu nabíjet:-(

    U benzínových aut nikdo neřeší, jestli jedete natankovat na OMV nebo MOL nebo cokoliv jiného, protože máte jistotu, že všude zaplatíte svojí platební kartou. V době, kdy se dá kartou platit i sušenka v automatu, mi toto připadá naprosto šílené!

    Jsem z toho smutný, protože si myslím, že toto je to, co nejvíce brzdí rozvoj elektromobility…

    1. V Praze nemůže přes noc nabíjet většina lidí co tam
      V Praze nemůže přes noc nabíjet většina lidí co tam bydlí (bytovky, paneláky apod.). Myslím, že platba kartou přímo u nabíječky by měl být standard, to je pravda, nicméně nejvíce brzdí elektromobilitu 2 věci – cena aut a malá kapacita baterií, která se zdá potencionálním kupcům malá i když by jim stačila. Prostě cenový rozdíl mezi novými spalováky a EV je na první pohled propastný a ten první pohled většinu odradí.

    2. Já třeba preferuji onu EVMAPu protože dělá bariéru mezi
      Já třeba preferuji onu EVMAPu protože dělá bariéru mezi fůrou provozovatelů a mým bankovním účtem. Platební karta dnes v době pípání žádnou bariérou není. Banky dělají vše pro to aby vysát účet (ať už legálně, či nelegálně) bylo co nejjednodušší. Předplacená služba je pro moji potřebu ideální. Ale kdo chce kam, klidně ať lobbuje za co se mu zlíbí. 😉

      1. Mě by systém EVMAPy také sám o sobě nevadil, také jí
        Mě by systém EVMAPy také sám o sobě nevadil, také jí používám, ale byl bych v tom případě rád, kdyby tento systém fungoval na všechny stanice a ne jen na jejich jednu desetinu. U benzínové pumpy také žádnou předplatbu/bariéru nikdo nepoužívá a nikomu to ani nevadí. Prostě přijedu, natankuji a jedu dál.

        Stejný pocit bych chtěl mít i při nabijení:-(

  2. „…prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v
    „…prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH“
    Při ceně nejlevnější rychlodobíječky optimistických 350 tis Kč bez DPH mi to moc nevychází. A to ani kdyby realizace a napojení na zúčtovací systém byly zadarmo, což nejsou ani náhodou. Asi vzniknou jako první dobíječky středně rychlé (AC), ale ani pro ty to nevychází, protože stavební povolení, napojení na trafostanice, stavební práce a programátorské práce na propojení s lítačkou a zúčtovacím systémem vyjdou mým vlastním odhadem na minimálně trojnásobek. Kdo to asi tak za ty peníze postaví a nebude to blázen? 🙂

      1. Vypsali 8 nabíjecích bodů za 1.8 mil., tedy je to v
        Vypsali 8 nabíjecích bodů za 1.8 mil., tedy je to v pořádku, těch možných 1000 nabíjecích bodů 22 kW (předpokládám DC 3x32A) bude stát 225 mil., to už se dá něco ulejt bokem, to by mohli schválit…. ted jenom schválit celkem 4000 nabíječek, je to 1 mld., to bude standardní částka, kde se dá pořádně nakapsovat. Vyhraje to, jak jinak, Eltodo, jaké překvapení 🙂

    1. o tom v projektu není ani zbla. Nicméně kamarádi již
      o tom v projektu není ani zbla. Nicméně kamarádi již mají jistě připraveny žádosti – „projekty“ jak si do začátků nechat Prahou zadotovat nesnadný rozjezd – viz. krajskenabijecky.cz (již se nabíjelo na deseti nabíječkách celkem 52x, celkově 360kWh!). To za ty prachy stojí, ne?

  3. Co podle mě v plánu chybí jsou stojany v ulicích, kde se
    Co podle mě v plánu chybí jsou stojany v ulicích, kde se přes noc může nabíjet, pokud nemáte vlastní garáž. Třeba v Holandsku si majitel elektromobilu to může objednat u města, aby večer svůj vůz nedaleko od domu mohl zaparkovat a další ráno zas může vyrazit, bez čekání u rychlonabíjecky. Stačí 11 kW.

  4. Už mě tyto PR zprávy také docela unavují. Než bude
    Už mě tyto PR zprávy také docela unavují. Než bude někdo rozšiřovat infrastukturu v Praze (já osobně Pražák jsem a nemyslím, že zdejší situace je špatná), tak by bylo dobré postavit rychlonabíječky nebo alespoň obyčejné AC stanice na hlavních tazích např Rozvadov, potom třeba Tábor + české budějovice, Klatovy, Domažlice a bude se jezdit o mnoho lépe, než když někdo postaví v Praze dalších 50 nabíječek. Takže asi tak, co si o tom kolegové myslíte Vy ?

    1. Stačí aby radní a zastupitelé zvedli zadky, sedli na
      Stačí aby radní a zastupitelé zvedli zadky, sedli na hlaváku na Railjet a prošli si Vídeň. Tam by viděli, jak daleko se dostala za cca 6 let Wien energies (něco jako naše PRE) a co pro elektromobilitu dělá město. A stačilo by jen zkopírovat, aby na každém městském parkovišti a v podmínkách do určité doby i pro všechny soukromá parkoviště byl určitý počet obyčejných zásuvek, případně pár Mennekesů. A město u svých objektů by mělo jít početně brutálním příkladem.

      1. Já si myslím, že posílat je do Vídně je celkem
        Já si myslím, že posílat je do Vídně je celkem zbytečné. Stačilo by pomalu nahrazovat parkovací automaty za parkovací automaty se zásuvkou.
        Automat najde každý, platit umožňuje jakkoliv, elektřina tam už přivedena je. Před automatem namalovat místo modrých čar, zelené autíčko. Kolik máme v celé ČR parkovacích automatů?? Pokud by takové automaty nakoupilo ministerstvo pro celou republiku tak máme univerzální jednotný systém v celé ČR a nemusela by města vymýšlet vlastní aplikace.

  5. Na parkovistich P+R by stacilo vybudovat jednoduche Schuko
    Na parkovistich P+R by stacilo vybudovat jednoduche Schuko zasuvky. Polorychle budou zrejme 11/22kW. Obycejny EV si vezme stejne jen 3,6kW a ty lepsi budou nabite za 2-3 h a pak budou nabijecku blokovat cely den. Obycejne Schuko by staly par korun a mohlo by se jich instalovat nekolik desitek.

    1. To by musel být splněny 2 body:
      a) musel by v týmu mít

      To by musel být splněny 2 body:
      a) musel by v týmu mít silný hlas praktický elektromobilista, který tím už roky jezdí
      b) nesměl by na tom být nikdo přisátý, kdo z toho chce nahrabat.
      Bohužel cé je správně – nic z toho nebude.

    2. Tiez som za obycajne schuko zasuvky, tam si nabije kazdy a je
      Tiez som za obycajne schuko zasuvky, tam si nabije kazdy a je to super lacne. Ako ale riesit moznu kradez nabijacieho adaptera. Predsa, stoji par sto eur a nie je nicim zamknuty.
      – Spravit si nejaky zamok podomacky asi nie je pre kazdeho..

        1. U klasických zapojení přes Schuko bohužel už nezajistíš
          U klasických zapojení přes Schuko bohužel už nezajistíš vytažení ze zásuvky nějakým srandistou, co bude parkovat vedle tebe.
          Schuko řešení je sice nejlevnější, ale i to nejhorší. Nejrozumnější řešení mi přijde jeden wallbox třeba se 4mi Typ2 zásuvkama, které budou mezi sebou sdílet kapacitu připojení do wallboxu.
          Zvládnout se to dá, když jsem si stavěl wallbox, tak EVSE kontroler zvládne load balancovat další tři kontrolery.

            1. Asi budu za pesimistu, ale podle me ty kabely chrani jedine
              Asi budu za pesimistu, ale podle me ty kabely chrani jedine to, ze „sberaci“ netusi, jakou maji cenu (a to ze dneska neni tolik potencialnich kupcu). Schukonec se da ustrihnout (zastrcka stoji par supu) a konec u auta by se podle me vylomil, kdyby se do nej z boku drblo/koplo (alespon teda zapadka nevypada, ze by zvladla nejake hrubsi nasili). To, ze se pri tom nejspis znici zasuvka na aute, bude dotycneho zajimat ze vseho nejmin.

              1. Krádeží napájecích kabelů se moc nebojím. Sběrači
                Krádeží napájecích kabelů se moc nebojím. Sběrači nejsou zas takoví blbci, nehledě na to, že díky nové legislativě se výrazně snížil počet krádeží kovů.

                Když ti ukradnou kabel, tak ti způsobí škodu nad 5 tisíc, za což se už chodí sedět a většinou kolem parkovišť se najde nějaká ta kamera, která by je usvědčila.

                Já nemám problém nechat auto na AC nabíječce na veřejném místě a ani neznám případ, že by někomu uřízli kabely.

            2. Dík za video. Ale řešení pomocí zámku na klíček mi
              Dík za video. Ale řešení pomocí zámku na klíček mi nepřijde hodné 21. století. Buď ten klíček bude univerzální a bude ho mít i ten vtipálek, takže kabel vytáhne tak jako tak, jako kdyby tam žádný klíček nebyl nebo bude extra klíček pro každou skříňku a pak bude strašný vopruz řešit “logistiku”.
              Tohle mně tedy opravdu nepřesvědčilo.

              1. Existuje pohodlné řešení zamykání kabelu. Otevřete
                Existuje pohodlné řešení zamykání kabelu. Otevřete dvířka jakýmkoli čipem, zavřete s kabelem, který teď nejde vytáhnout.
                Při odjezdu odemčete pouze tím čipem, kterým jste zamykali a můžete vytáhnout kabel a odjet.
                Používá se to hodně v Norsku.

                1. Tak jestli je to takhle technicky komplikované, tak to už
                  Tak jestli je to takhle technicky komplikované, tak to už tam může být rovnou Typ2 zásuvka s integrovaným zámkem.

                1. Jenže v Ově se to vyhlásilo až ten den ráno a
                  Jenže v Ově se to vyhlásilo až ten den ráno a následující den se na to nedalo spoléhat, že bude opět MHD zdarma. Proto efekt byl prakticky zanedbatelný.
                  Kdyby to vyhlásili na víc dní dopředu nebo celý týden, lidé by se podle toho zařídili, ale když to vyhlásili ráno, měli z toho radost jen černí pasažéři, kteří by stejně tím MHD jeli tak či tak

                2. Já jsem to třeba využíval, protože mi tramvaj stojí
                  Já jsem to třeba využíval, protože mi tramvaj stojí skoro před barákem. Stačilo ráno se podívat dalekohledem z okna, pokud bylo přes inverzi vidět, a podívat se, jestli tramvaje mají červenou tabulku a hned jsem věděl jestli mám startovat auto nebo jít na tramvaj. Pak ale tu tabulku dávali, nebo snad ještě dnes dávají, jen jako výstrahu, bez volného jízdného. Nevím, proč by to nemělo mít efekt, když už nic, tak DPO nemuselo alespoň ten den nasazovat revizory, dnes už se jim říká „Asistenti přepravy“.

            1. Nebo si zařiďte značku na přání, kde žádné číslice
              Nebo si zařiďte značku na přání, kde žádné číslice nebudou a netýká se vás to.

              Mimochodem, tato opatření jsou úžasná, jakoby většina těch lidí jezdila autem po městě z plezíru. Zajímalo by mě, co by mi FÚ řekl, kdybych prohlásil, že z důvodu mimořádných událostí budu platit daně jenom každý sudý nebo lichý rok.

                1. Státní správa, i v přenesené působnosti, právě není
                  Státní správa, i v přenesené působnosti, právě není bezradná, mj. právě kvůli těm připomínkám státní správy to chaotické opatření (zatím) nepostoupilo. Bezhlavě to tlačí samospráva, v článku zmíněná radní – neřízená střela (pardon, nezávislá starostka). Ovzduší se nesmí v těch pár kritických dnech více zhoršit za žádnou cenu – sudí / liší – dvě dávky – za žádnou cenu nesmí projet. Couvej na dálnici, nebo se otoč. Záměrně přeháním, ale připomínky dopraváků byly neustále shazovány ze stolu, že si stále vymýšlíme, proč to nejde, ale „nějak“ se to udělat přece musí.

                1. Nula je také číslice a není sudá ani lichá.
                  Nula je také číslice a není sudá ani lichá.

                2. Tak tak. A obvykle tam zastupuje „o“.
                  Tak tak. A obvykle tam zastupuje „o“.

                3. Z matematickeho hlediska ano, ale skoro bych se vsadil, ze
                  Z matematickeho hlediska ano, ale skoro bych se vsadil, ze „smogove“ zakony ji z praktickeho hlediska povazuji za sudou. Teda pokud neni vyhrazena jako indikator pro „papalasfaro“.

                4. Po dělení nuly dvěma nezbude žádný zbytek, takže je
                  Po dělení nuly dvěma nezbude žádný zbytek, takže je IMHO sudá. Tj, myslím, i matematicky…

                5. Na Wiki se píše: Číslo nula je sudé, neboť je rovno
                  Na Wiki se píše: Číslo nula je sudé, neboť je rovno nula-krát dvěma.

                  Ale psst, tohle policajti neví…

                6. O nula je fakticky 10 a tudiz suda. Mame 5 lichych 1,3,5,7,9
                  a

                  O nula je fakticky 10 a tudiz suda. Mame 5 lichych 1,3,5,7,9
                  a 5 sudych 2,4,6,8,0.
                  Nejsem si zcela jist, ale SPZ pouze s nulama 1A00000 neexistuje. Nejnizsi bude 1A00001.

        1. Někde jsem to četl a i mě to bylo sděleno člověkem co do
          Někde jsem to četl a i mě to bylo sděleno člověkem co do toho dělá ale hledat to teď nebudu.
          Je to myslím už schválené v Evropském parlamentu a bude se to týkat všech elektro aut v EU, není to česká iniciativa.

          Jak na to narazím, tak bych to tady jako informaci dal.

Napsat komentář