E.ON spustil největší bateriové úložiště v České republice

E.ON uvedl v Mydlovarech na Českobudějovicku do zkušebního provozu velkokapacitní systém pro ukládání energie. S kapacitou až 1,75 MWh jde o největší zařízení svého druhu u nás.

Celková investice dosáhla výše 24 milionů Kč. Zařízení formou řešení na klíč dodala společnost Siemens.
foto: E.ON

V rámci pilotního programu bude E.ON baterii primárně využívat ke kompenzaci odchylek obchodníka s elektrickou energií, ale cílem je vyzkoušet si v praxi další technické možnosti zařízení – rychlost reakce, kapacitu a vliv na síť.

„Dlouhodobě se zajímáme o nejnovější technologie a přinášíme stále nová inovační řešení, není tedy překvapením, že z velkých hráčů na českém trhu přicházíme s velkokapacitním bateriovým úložištěm jako první právě my. Myslíme dopředu a akumulace energie může být výtečnou odpovědí na zásadní změny, kterými energetika prochází, a to nejen pro energetické společnosti, ale například i pro průmyslové podniky,“ vysvětluje Martin Záklasník, generální ředitel společnosti E.ON.

„Protože věříme, že baterie sehrají v budoucnosti energetiky významnou roli, snažíme se na to zodpovědně připravit a chceme dopředu získat zkušenosti z provozu tohoto zařízení v reálných podmínkách, tedy zkušenosti z výstavby, provozu i připojení. Naše poznatky by navíc mohly významně přispět v diskuzi o legislativních změnách týkajících se baterií. Současná legislativa totiž s podobnými zařízeními nepočítá,“ upřesňuje Martin Záklasník.

Kapacita bateriového úložiště umístěného v areálu teplárny je až 1,75 MWh (megawatthodina), což z baterie v Mydlovarech dělá největší zařízení svého druhu v České republice. Kapacita by dokázala pokrýt denní spotřebu elektrické energie přibližně stovky běžných rodinných domů.

Baterie společnosti E.ON v Mydlovarech

Baterie společnosti E.ON v Mydlovarech
foto: E.ON

Dodavatelem bateriového úložiště, systému SIESTORAGE, je společnost Siemens, která má s bateriovými úložišti bohaté zkušenosti, jen v Evropě má v současné době na 20 realizací.

V Mydlovarech je celé řešení nainstalováno do kontejneru, čímž se minimalizovaly náklady na stavební část a montážní práce v místě realizace. SIESTORAGE je možné integrovat do stávajících systémů díky výkonnému řídicímu systému a vyspělým technologiím.

„Systém SIESTORAGE využívá prověřenou technologii lithioiontových baterií, která je pro tyto účely nejvhodnějším řešením,“ říká Eduard Palíšek, generální ředitel Siemens.

„SIESTORAGE se využívá v nejrůznějších aplikacích – například pro průmyslové podniky nebo záchranné složky představuje řešení krátkodobých výpadků napájení, dokáže zvýšit spolehlivost dodávek energie do odlehlých regionů nebo pomáhat vykrývat výkonové špičky. Role takovýchto zařízení bude s postupující decentralizací energetiky stále důležitější,“ dodává Eduard Palíšek.

Bude-li zkušební provoz úspěšný, může se kapacita baterie na jihu Čech postupně navýšit až na 10 MWh. „Baterie má díky svým technologickým vlastnostem široké možnosti využití. Její největší výhodou je rychlá regulace výkonu a reakční doba do jedné vteřiny. To umožňuje nejen možnost efektivně kompenzovat odchylky při obchodování s elektrickou energií, ale i velmi rychle reagovat při krátkodobých výpadcích napájení. Bateriová jednotka v těchto případech umožní napájet klíčové body pro obnovu sítě. I tyto situace bychom si rádi v rámci zkušebního provozu rádi otestovali v praxi. Samozřejmě bez jakýchkoli dopadů na konečné uživatele,“ říká Michal Jurík, manažer strategických projektů E.ON.

Vlastnosti bateriového úložiště může mnoha způsoby využít i provozovatel distribuční sítě. Jedním z nich je kompenzace přetoků jalového výkonu do přenosové soustavy, ke kterému dochází převážně v nočních hodinách. Plné využití všech výhod bateriových systémů v energetice je však podmíněno změnou legislativy.

„Technologii bateriových úložišť by v budoucnu mohli využívat i koncoví uživatelé, a to díky tzv. solárnímu cloudu. To znamená, že nespotřebovanou elektřinu vyrobenou například fotovoltaikou si „uloží“ do podobné baterie, jako je teď v Mydlovarech, a v případě potřeby si ji zase vezmou zpět,“ vysvětluje Martin Záklasník.

Úložiště v jihočeských Mydlovarech navazuje na aktivity mateřského koncernu E.ON v jiných zemích Evropy, kde energetická společnost působí. Od loňského roku E.ON provozuje bateriové úložiště o kapacitě pět MWh v anglickém Sheffieldu.

Jedním z nejstarších projektů tohoto typu jsou dvě velkokapacitní bateriové jednotky pro akumulaci energie na severoněmeckém ostrově Pellworm, které koncern provozuje již od roku 2014. Na ostrově v Severním moři stabilizují distribuční síť a umožňují co nejefektivnější využití energie z místních obnovitelných zdrojů.

tisková zpráva

32 Comments on “E.ON spustil největší bateriové úložiště v České republice”

    1. V nadupané verzi by to stálo 72 milionů místo 24, k tomu
      V nadupané verzi by to stálo 72 milionů místo 24, k tomu Powerwally, které by s tím autem uměly komunikovat ohledně nabíjení/vybíjení, a ještě by si jako bonus představenstvo i dozorčí rada mohli občas elektricky vozit zadky 🙂

  1. Tak jsem to porovnal s DS:
    Kapacita 1.75MWh / 350MWh

    Tak jsem to porovnal s DS:
    Kapacita 1.75MWh / 350MWh (200x)
    Cena 24 mil. / 6500 mil. (270x)
    Objem 33m3 / 6.1 mil.m3 (81570x)

    V porovnání jsem nešel do detailu, bral jsem jen objem obou nádrží a ne strojovny, kontejner jsem uvažoval 20ft, v ceně není gen. opr. DS

    Tak nějak mi z toho vyplývá, že baterkové Dlouhé stráně by vyšly o čtvrtinu levněji a zabraly by 30x méně prostoru.

    A nebo jsem se někde kapitálně sekl, ale kde?

      1. A ještě fakt, že tu baterku lze lehce dát k výrobně
        A ještě fakt, že tu baterku lze lehce dát k výrobně kdekoliv, potřebné vedení pro elektřinu se asi počítá na desítky metrů max. a funguje to autonomně. O škálovatelnosti přivezením dalšího kontejneru nemluvě. Kdežto z Dlouhých strání PVE s obsluhou a údržbou je to na všechny strany v ČR setsakra daleko….. prostě porovnáváme jablka s hruškami

          1. Dobrý den,
            moje přítelkyně po mně zdědila C-ZERO

            Dobrý den,
            moje přítelkyně po mně zdědila C-ZERO (totéž co ION) 2012 s nájezdem asi 65000, zatím žádný problém a v létě najede tak 115 km (má lehčí nohu než já), v zimě s topením kolem 70 km, bez něj tak 95. Když jsme to auto kupovali, nebylo to o nic lepší – jinými slovy se degradace baterie nijak viditelně neprojevuje.

          2. Chce to pane Pavero projít auto po mechanické stránce, jako
            Chce to pane Pavero projít auto po mechanické stránce, jako každý spalovák. Následně nechat někoho z elektromobilistů (APEL, ASEP) ať Vám změří baterku přes OBD Link a příslušný SW, servisy to opravdu neumí. No a ideálně plně pomalu (8-10A) nabité auto do 100% vyjezdit po městě bez topení / klimy do nuly. Po městě proto, aby jste nestřídal rychlosti a zrychlování, to pak zkresluje. Pokud nejsou ve městě rychlostky, dá se dostat s Ionem na 123-135 km dojezdu. Jeho optimální rychlost (nejméně žere a nejvíc ujede) je po rovince 66 km/hod. Pokud se minulý majitel choval k auto slušně (a podle nájezdu s ním jezdil opravdu hodně), tak by to neměl být problém. Pokud náhodou hovoříte o momentálně na trhu v ČR jediném Ionu s tak velkým nájezdem od kolegy z Brna, tak to je daleko zkušenější elektromobilista než já. A to auto je navíc velmi dobře vybaveno dalšími doplňky https://www.sauto.cz/osobni/detail/peugeot/ion/17568746?goFrom=list

            1. Dobrý den Radovane,
              děkuji Vám za odpověď. Tyhle vozy

              Dobrý den Radovane,
              děkuji Vám za odpověď. Tyhle vozy začínají být k dispozici na západ od nás za 160000 až 180000 CZK včetně DPH. Vzhledem k tomu, že si dosud držela vyšší cenu (obecně), jsem si kladl otázku, zda se jedná o psychologickou záležitost (vysoký nájezd), nebo objektivní ztrátu hodnoty skutečnou amortizací. S tímhle vozidlem nemám osobní dlouhodobou zkušenost (dosud jen BMW i3 a E-Golf). Pokud lze na baterii iOnu vztáhnout pravidlo 2000 plných nabíjecích cyklů (-20% kapacity), tak už mi začíná dávat dobrý smysl poslat z domu starší MB A z roku 2001, který používá žena a nainstalovat do garáže druhý WB tentokrát s konektorem Type 1. Najede jen cca 10 tis km ročně…

              1. Čekám na to až bude iON za padesát. Na víc nemám. A už
                Čekám na to až bude iON za padesát. Na víc nemám. A už už to vypadá že díky novým elektromobilům se blýská na tyhle časy. Dlouho dobu si iON držel hodnotu přes 200 tisíc, protože neměl konkurenci.
                Tak snad do roka by se nějaký takový mohl objevit. 🙂

                1. S Iony a trojčaty to byla vůbec cenová legrace. Když jsem
                  S Iony a trojčaty to byla vůbec cenová legrace. Když jsem ho kupoval ve 4/2014 za 439 tisíc, tak oficiálně byl pořád za 705, sem tam některý autosalon vyměkl a dával ho akčně za 550. Přitom právě přišel na trh daleko modernější VW eUP! za 605 tisíc. Takže opravdu nebylo proč slevovat, nicméně trvat i dva roky poté na 705, když 715 stál už mezitím nejlevnější Leaf, byla ukázka hlouposti jak vyšitá.

                2. Na to nespoléhejte,že koupite v dohledné době iOna či
                  Na to nespoléhejte,že koupite v dohledné době iOna či jiné auto z trojčat za 50 tisíc. Není snažší si vzít nějaký způsob financování a po dobu 5 let splácet 2 tisíce kč měsíčně? Jezdíte hned,šetříte za palivo. Stejně by jste ty 2 tisíce možná dal za palivo měsíčně stejně. Teda pokud nějaký spalovák máte a doteď s ním jezdíte. Já to tak udělal a jsem spokojený. Každý měsíc pošlu splátku a už nemusím nic řešit. A servisní a udržbové problémy spalováku také ne.Jezdím s elektromobilem už pět let a jenom do práce a po okolí. Párkrát výlet po ČR. A jen na palivu jsem za tu dobu ušetřil cca 200 tisíc kč. Garanční prohlídka za tu dobu jedna za cca 5tisíc.Kdo chce,hledá způsoby, kdo nechce,hledá důvody.

                3. Tak o tom kdo hledá důvody a kdo způsoby jsem tu na hybridu
                  Tak o tom kdo hledá důvody a kdo způsoby jsem tu na hybridu napsal tolik komentářů až to hezký není. To zrovna není můj případ. Momentálně jsem ale v dost velký finanční krizi, spalovák jsem nechal bývalce, auto teď nemám, za to mám na krku hypotéku. Jezdím vlakem a mhd, autobusy a kupodivu se to taky dá, ale není to ono, když byl člověk zvyklý na auto. Ale jsem zrovna momentálně rád, že žiju a že mám na splátku hypotéky. Mám ještě nedodělaný barák, na který je hrůza se dívat co tam ještě chybí aby se tam dalo tak nějak žít. Ne opravdu mám jiné priority, než dát 200 tis. za auto.

                  Já si ani tak moc neštěžuji, prostě jen čekám až budou ty ojetiny evnější. A snad to za „chvíli“ bude, protože se „ta“ elektromobilita konečně trochu začíná rozjíždět a ty 10 let staré iONy už nebudou moct prodávat za takové peníze jako do teď. Takže doufám, že je lidé budou postupně nahrazovat těmi elektromobily s větší baterkou a třeba nějaký ten iON za 50 bude. Naděje umírá poslední.
                  Možná to zatím vyřeším tak, že si půjčím LPG od švagra, kterému to auto stojí na zahradě ladem. 🙂

                  Už před pár lety jsem se i tady na hybridu zařekl, že další auto co koupím bude elektrika a nic jiného. Takže to musím dodržet :-)))

                4. No tak to Vás chápu. Za těchto okolností jsou 2 tisíce
                  No tak to Vás chápu. Za těchto okolností jsou 2 tisíce opravdu velké peníze. Také stavím,ale svépomocí. Je to běh na dlouhou trať,ale hypotéka byl pro mě velký strašák. Zvlášť když teď vím co stojí materiál,jsem rád,že jsem se nenechal okrást žádnou stavební společností. Raději sám a zbytek dodavatelsky od soukromníků. Ceny nových nemovitostí jsou neuvěřitelně předražené. Bojím se,až bude Ion za 50 tisíc,tak bude baterka nepoužitelná a nikde jsem nenašel možnost upgradu baterie na tyto trojčata. A nemyslím si,že by to někdo dělal. Ani Nissan na starém Leafu neumožňuje upgrade baterie z novější verze, i když je tvarově stejná. Auto je radost,ale teď je důležitý domeček. Držím Vám pěsti,ať to vše zvládnete.

                5. mimo misu – v našich podmienkach sa stavia za pomoci širokej
                  mimo misu – v našich podmienkach sa stavia za pomoci širokej rodiny a polovice dediny. na YB som narazil na pár, ktorý stavia riadny kus „za dedinou“ a skoro sami. v lete, v zime, odhrnú sneh a budujú Pure Living for Life …

                6. Ani totálka nebude za padesát, jelikož baterie stále budou
                  Ani totálka nebude za padesát, jelikož baterie stále budou mít hodnotu kolem 100 možná více pro domácí úložiště…

              2. Rádo se stalo, ano, na západ od nás je těch aut
                Rádo se stalo, ano, na západ od nás je těch aut nepoměrně více a díky dotacím se tam vyplatí kupovat nové a silnější a starší poslat dále. Ostatně linku Ion – Leaf – Tesla Model S měl za sebou už v roce 2015 i německý majitel, s nímž jsem se bavil u Superchargeru.
                Ten Wallbox je u Iona nutný jedině kvůli pohodlí. Více než 3,6 kW výkonu z běžné domácí zásuvky stejně zpracovat neumí. Protože pokud bude paní nabíjet jen nízkým tarifem, tak jí postačí obyčejná zásuvka 230V 16A, do ní spínací hodiny za pětistovku a na ně připojit nabíjecí kabel auta. Ten mívá podle typu a země obvykle 8 nebo 10A, takže jede výkonem 1,7-2,3 kW, což zásuvku nijak neničí. Nabíjím takto už 4 roky. Z hlediska pohodlí je to totéž, dojedu do garáže, mrknu na stav baterky a buď tam rozmotaný kabel pověšený na zdi vrazím nebo ne.
                Kupoval jsem si k Ionu naopak silnější kabel sebou na vožení do auta, co umí stavitelně 6-16A a tak mimo domov nabíjím z nuly do plna za 4,5 hodiny. Pokud je zásuvka slabě jištěná, uberu na kabelu a nabíjím déle, aniž bych vyrazil pojistky.

                1. Po pravdě, takto jsem to měl v plánu. Garáži mám k
                  Po pravdě, takto jsem to měl v plánu. Garáži mám k dispozici max 400 V 16A. Z Type 2 wallboxu používá E-Golf pouze L1 a L2. A právě na L3 jsem chtěl umístit Type 1 nabíječku se stavitelným proudovým příkonem od 6 do 16 A.
                  Ženě se s elektromobily jezdí dobře, ale v případě BEV platí že poptávka stále převyšuje nabídku a to nejen u jetých ale i nových BEV. A od toho se i odvíjí cena. I přes absenci jakéhokoliv smysluplného dotačního programu v ČR na nákup BEV je na tomto trhu každoročně objednáno více vozů než jsou schopni importéři dodat. A ty rozdíly jsou v řádu 100 ks…
                  Nicméně postrádám na tomto serveru něco jako je rubrika Bazar. Přišlo by to vhod. Co Vy na to pane Hořčíku? 🙂

          3. Pokud míříte na to stejné vozidlo, které zmiňoval kolega
            Pokud míříte na to stejné vozidlo, které zmiňoval kolega Radovan, tak mi brněnský majitel prozradil, že vozidlo už má velmi nízký nájezd cca 80-90km v létě. Vozidlo bylo velmi často nabíjeno v garáži do 100%.
            Bohužel jsem vozidlo nezměřil přes diagnostiku, takže netuším, zda dojezd byl způsoben jen svižnou jízdou nebo skutečným stavem baterie.
            Iona bych dnes za víc než 200 tis. Kč nekupoval. S příchodem nových EV s mnohem větší baterií, iOn ztrácí neskutečně rychle na hodnotě (16kWh už dnes není žádné terno).

          4. Zjistěte si jakou to má baterii jestli 16 KWh nebo 14,5
            Zjistěte si jakou to má baterii jestli 16 KWh nebo 14,5 KWh
            protže v léte roku 2012 se změnila chemie baterií a začaly se do těchto vozů dávat mnohem lepší články.

            Takže paradoxně berte tu niží, nebo mitsubishi to má i po roce 2012 16 KWh

            pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/

          5. Chtělo by to znát stav baterie. Osobně jsem si koupil
            Chtělo by to znát stav baterie. Osobně jsem si koupil rychlý OBDII (OBDLink LX cca 4.000,-Kč) a přes CaniON (přípaně EvBatMon_iMiEV) provádím měření. Obecně mi platí, že se kapacita snižuje o jednu desetinu každých tisíc kilometrů. Dále se dost snižuje i s časem (i když se nejezdí). Zde tedy předpokládám -20% dolů…. Doporučuji změřit baterii a nejlépe i vyzkoušet dojezd.

    1. Podle mě v té kapacitě máte chybu a to asi řád.
      Nikde se

      Podle mě v té kapacitě máte chybu a to asi řád.

      Nikde se kapacita u přečerpávací elektrárny neudává jako u baterek, vyrábí proud dokud je na hoře voda.
      Ale 350 MWh vyrobí za cca 35 minut má dvě turbíny o výkonu 2*325 MW.

      Podle průměrné roční výroby je denní kapacita cca 2000 MWh,
      (počítám že v noci čerpá, přes den vyrábí.

      kolik je max. teoretická než nahoře dojde voda se můžeme jen bavit.

        1. Asi jste zaměnil hodinový výkon jedné turbíny s
          Asi jste zaměnil hodinový výkon jedné turbíny s kapacitou.

          Výkon elektrárny je 650 MW doba trvání turbínové špičky je 5-6 hodin vyrobená celková energie je cca 3500 MWh. Tj. 2000x více než má ten kontejner baterek.

          Ale skutečná kapacita dlouhých stání je mnohem vyšší je tam 2,72 mil tun vody 510 metrů vysoko jedna tuna dá v té výšce
          14 Kwh takže se bavíme o teoretické kapacitě 38000 Mwh

  2. Správně, rychlonabíjení tady u nás na jihu jen kvete.
    Správně, rychlonabíjení tady u nás na jihu jen kvete. Úplně stejně kvete i komunikace EONu – už třetí den čekám, že se mi ozvou a pořád nic. EONe, co takhle do takového malinkatého a nepatrného městečka, Českých Budějovic, strčit jeden stojánek? EV už tady jezdí dost, zákazníci budou. A co třeba do Tábora? Nebo do Kaplice? Já vím, v Písku máš a tam je to super, ale to je jaksi málo. ČEZ má asi 40, EON má 4, přičemž bych neřekl, že ČEZ je 10x větší. Jen když vidím mapu na kdenabijet.cz, říkám si, že se takhle asi přistupuje ke všemu. Když si vyberu jen rychlonabíjecí stanice, všechno zmizí :-).

    1. A bude líp, s tím Vystrkovem se totiž u EONu spletli,
      A bude líp, s tím Vystrkovem se totiž u EONu spletli, Jaromír Marušinec je tak nějak asi ukecal nebo co.
      S úložištěm už se EON nespletl. To je kontejner.

      Protože – stejně jako v sovětském Rusku blahé paměti – VÝSTAVKA JE PUTOVNÍ 🙁

Napsat komentář