Elektromobil Tesla Roadster je ve vesmíru, testovací let Falcon Heavy byl obrovský úspěch!

Falcon Heavy, nejsilnější raketa současnosti, úspěšně vynesl na oběžnou dráhu elektromobil Tesla Roadster i s řidičem Starmanem. Dva boostery pak znovu přistály!

Vesmírná raketa Falcon Heavy společnosti SpaceX při startu z mysu Canaveral.
foto: SpaceX

Léta očekávaný start vesmírné rakety Falcon Heavy společnosti SpaceX se povedl na 1-. Sedmdesát metrů vysoký a 1400 tun vážící gigant vynesl na oběžnou dráhu elektromobil Elona Muska. Sedí v něm i „řidič“, manekýn navlečený do nového skafandru SpaceX.

Elektromobil Tesla Roadster a řidič Starman na oběžné dráze země

Elektromobil Tesla Roadster a řidič Starman na oběžné dráze země
foto: SpaceX

Dva postranní boostery poté prakticky simultánně opět přistály na zemi. Třetí, centrální stupeň, měl přistát na mořské bárce. Kvůli nedostatku paliva se to bohužel nepodařilo a zřítil se do moře.

Pohled, který se jen tak nevidí: přistávající postranní boostery Falcon Heavy.

Pohled, který se jen tak nevidí: přistávající postranní boostery Falcon Heavy.
foto: SpaceX

Na oběžné dráze země provedl horní stupeň další zážeh a míří na oběžnou dráhu Slunce. Naši hvězdu bude obíhat po eliptické dráze, která v nejzazším bodě „lízne“ Mars.

Americká společnost SpaceX podnikatele Elona Muska se tímto výkonem včera opět zapsala do historie a nabídla podívanou, která se jen tak nevidí. Svátek pro všechny fanoušky kosmonautiky bylo možné sledovat v přímém přenosu.

SpaceX

60 Comments on “Elektromobil Tesla Roadster je ve vesmíru, testovací let Falcon Heavy byl obrovský úspěch!”

  1. bolí vás taky hlava po jízdě v EV???
    narazl jsem na tento

    bolí vás taky hlava po jízdě v EV???
    narazl jsem na tento komentář na Novinky u článku
    Tesla se propadla do rekordní ztráty

    Je to velice tiché, svižné a příjemné auto, pro toho, kdo není přecitlivělý na vlivy elektromagnetického nadbytečného záření, tzv. elektrosenzitivní. A to jsou podle WHO 3-4% lidí.
    O co jde?
    V tomto automobilu jsem naměřil výrazně zvýšené elektromagnetické pole v místě sedaček, nejen u řízení.
    Zvýšené vůbec není podle zákonných limitů, ty nás dnes spolehlivě vůbec nechrání ani z hlediska předběžné opatrnosti. Vážný vliv mnohem nižších hodnot se nebere vůbec dnes v potaz, přitom již dřívější studie prokázaly nevratná poškození buněčných systémů již při mnohem nižších úrovních nejméně o tři řády!
    Poznal jsem lidi kteří jsou smutní z toho že jízda je fantastická ale potom je bolí hlava – mají téměř migrénu. Hledali příčinu a tak došlo k přeměření hodnot a k rozhodnutí, že budou muset bohužel Teslu prodat, protože jim prostě po jízdě není dobře.
    Záleží na uložení a stínění kabelů. Jiné elektromobily mají tyto hodnoty velice nízké. Kdo je citlivější, měl by se při měření dostat pod 200nT.

        1. Novej nebo starej – úplně jedno, prostě spalovák. Fakt se
          Novej nebo starej – úplně jedno, prostě spalovák. Fakt se za tím nedá jet, hlavně, když to není zahřátý! Myslel jsem, že jsem už nějak divnej, ale to si jen společnost neuvědomuje, jak nás to tráví a tráví! Jsem o tom přesvědčen, že za pár let se budeme hodně divit, co že jsme si to nechávali otravovat vzduch!

    1. „V tomto automobilu jsem naměřil výrazně zvýšené
      „V tomto automobilu jsem naměřil výrazně zvýšené elektromagnetické pole v místě sedaček, nejen u řízení.“
      Kolik, kde, jak, číms to měřil? Nechceš o tom udělat video a dát to na YT? To může zajímat spoustu lidí.

      1. Na loňskou Večerní Prahu jsme pořídili buzolu, kterou
        Na loňskou Večerní Prahu jsme pořídili buzolu, kterou jsme nakonec nepotřebovali, ale když jsme trénovali doma, u EV nejde změřit správný azimut. Na Večerní Praze jsme buzolu vytáhli i na jiná EV a výsledek ten samý – aby se změřil azimut, musí se dále od EV. To je zatím jediné, co jsem nějak zaznamenal, že v EV bude magnetické pole, které mi asi nevadí.

        1. Zkuste merit vas azimut u jineho kusu plechu a bude to stejne.
          Zkuste merit vas azimut u jineho kusu plechu a bude to stejne. Vypnute EV uz z principu nemuze mit nejake EM pole. A pri jizde to je nanejvis neverohodne, protoze auto je faradayova klec. V kabine zadne silove proudy netecou. Napriklad u trojcat je topeni z HV baterky zamerne umistene mimo kabinu aby ani pri havarii nedoslo ke kontaktu s HV napetim. Tak tady asi sirite nejake hoaxy.

          1. Fakt nás to překvapilo. Ano v kabině to ukazovalo jinam,
            Fakt nás to překvapilo. Ano v kabině to ukazovalo jinam, tak jsme to zkusili venku nad kapotou a pak před autem. Evidentně se muselo trochu poodejít, aby to bylo OK. Na Večerní Praze jsme to zkusili u Leafu a naprosto stejné výsledky. Fakt bych hoax nešířil, na to nejsem, jen píšu zkušenosti, nic víc.

            1. Plech kazdeho auta je feromagneticky a deformuje magneticke
              Plech kazdeho auta je feromagneticky a deformuje magneticke pole. Zkuste merit ve spalovaku.
              Elektromagneticke pole muze vzniknout pouze pri pohybu elektronu. U vypnuteho EV nema co proudit, vse je bez proudu, zadne elektrony se tam v makroskopickem meritku nepohybuji.
              Jediny zdroj by mohl byt permanentni magnet v motoru. Ten je ale v uzavrenem obalu z vodive slitiny a tak nemuze pusobit vne.
              Podle vseho je to dilo feromagnetickych vlastnosti plechove karoserie. Bylo by to i u slapaciho auta.

        1. Radši se místo toho svýho přitroublýho blábolení
          Radši se místo toho svýho přitroublýho blábolení podívej na svou vejplatní pásku a pošli něco tý svý hladovějcí Africe. Elon poslal celou elektrárnu i s baterkama na Portoriko zatímco tam idiot Trumpeta jen rozhazoval hajzlpapíry. To jak světu pomáhaj družice, který rakety vynášej nekodáže tvůj hloupoučkej zamindrákovanej mozeček co má péči jen vo cizí peníze ani docenit.

    1. Falcon Heavy neplati danovy poplatnik ale byl vyvinut ciste ze
      Falcon Heavy neplati danovy poplatnik ale byl vyvinut ciste ze soukromeho kapitalu. Musk na tiskove konferenci odhadl cenu vyvoje na vice nez pul miliardu dolaru.

      Danovi poplatnici budou platit jen statni zakazky (napr satelity ci zasoby pro NASA, Air Force, DoD…)

  2. Muze nekdo napsat co to je za telesa ktera se pohybuji rychle
    Muze nekdo napsat co to je za telesa ktera se pohybuji rychle ci pomalu v pozadi Starmana? Jsou to satelity na obezne draze, nebo vesmirny srot, nebo UFO? Hvezdy v pozadi jsou oproti tomu pomalejsi.
    A kde se da pozorovat Starman live primo od SpaceX? Vsechny prenosy na youtube jsou jen nejake plagiaty a nekdo si chce prehravanim nahrabat prachy skrze reklamu na youtube. Ja chci jen original od SpaceX/Elona 🙂 Kdo poradi?!

        1. Jsou to casti rakety ktere se oddeluji pri separaci casti +
          Jsou to casti rakety ktere se oddeluji pri separaci casti + nabalej bordel z okoli atd.. staci sledovat video je videt tuny smeti izolace z rakety jak lita vsude okolo + vodni led po zmrznuti ve vakuu atd.. Jinak obezna draha je plna bordelu statisice ulomku..

    1. no tak zaprvý jutůbko ber přímo od zdroje space x to je
      no tak zaprvý jutůbko ber přímo od zdroje space x to je jasný 😉

      youtube.com/watch?v=aBr2kKAHN6M

      zadruhý taky sem si všim rychle se pohybujících „hvězd“ na černým pozadí co evidentně nebyly hvězdy páč ty přišli později a o dost pomalejší a pak byla černočerná tma. Nejdřív sem si myslel že tu káru Starman nastartoval a zrychlil si tím rotaci ale Země v pozadí pak říkala že ne. Takže to bylo UFO co se přiletělo podívat konečně na pořádnou káru na orbitu, páč nevěřím tomu že by to bylo z ateliéru jako to přistání na měsíci 😉

        1. no nevim moc se mi nezda že Země v pozadí je menší, to by
          no nevim moc se mi nezda že Země v pozadí je menší, to by se muselo porovnat s originálem, každopádně Roadster není vybaven velkou všesměrovou anténou takže se nedá čekat přímý přenos celou cestu až za Mars 😉 div že ty 4 hodky vasílal. Každopádně zajimavá otázka, má Roadster baterky nabitý?? jak silnou má anténu??? hraje mu tam ve vesmíru ta hudba nebo alespon se mrmlaj repráky???? co by jinak dělal s toliko elektrickou energií 😉

          1. Na tom plavidle je toho vic nez jen roadster. Je tam nekolik
            Na tom plavidle je toho vic nez jen roadster. Je tam nekolik kamer ktere se prepinaji. Bude tam i vykonna antena. Predpokladam, ze kdyz je napis „live“, tak se to doopravdy vysila live. Prenosy z marsu jsou mozne. To nam ukazuje Curiosity. Akorat to na tu vzdalenost nebude HD stream, ale mozna jen staticke obrazky s periodickym obnovenim kazdych x-minut.
            Ty repraky asi nebudou mrmlat, protoze je tam dost nizka teplota a to by musel byt jo material aby vydrzel takove podminky. A kdyz na to zasviti slunicko, tak se to zase pekne zahreje. Uvidime jak dlouho vydrzi celni sklo tyto tepelne skoky.

              1. Baterie byla jen na 5 hodin proto stream skončil a finito,
                Baterie byla jen na 5 hodin proto stream skončil a finito, víc toho nebude. Party is over. Bon voyage.
                Teplotní rozdíly budou asi 300 stupňů C, od -200 do +100, za chvíli se to rozklíží a zbytek dokoná bombardování kosmickým a slunečním zářením. Žádnej fajn vejlet ho nečeká.

                1. Jenže to není jak na zemi, není tam vzduch.
                  I tenkému

                  Jenže to není jak na zemi, není tam vzduch.
                  I tenkému plechu bude trvat pár minut kdo ví jestli ne pár hodin,
                  než vychladne. Auto by beztak muselo být hodiny ve stínu nějaké planety,
                  aby vychladlo na -200.

    1. Tohle je obecny problem slozitych systemu – nejcasteji to
      Tohle je obecny problem slozitych systemu – nejcasteji to selze kvuli nejake prkotine…
      Bohuzel stejne trable budou mit i autonomni systemy – auto „prejede skolku“ (NADSAZKA) kvuli nejake konine, jako ze dest se detekuje z jedne kamery a kapka vody dopadne z ostrikovace auta prede mnou dopadne pred druhou…

      1. letadla jsou taky dost slozity system a umrtnost je minimalni
        letadla jsou taky dost slozity system a umrtnost je minimalni 🙂
        Dulezite je aby ten autonomni system byl statisticky bezpecnejsi nez lidsky ridic. Kdyz obcas sejme nejakou skolku, tak o nic nejde a je to uspech, pokud za tu samou dobu lidmi ovladane auta sejmou dve skolky. V takovem pripade to znamena ze autonomni system usetril (zachranil) jednu skolku.

        1. Ale jo. A i ty letadla (nebo raketoplany, at se drzime kosmu)
          Ale jo. A i ty letadla (nebo raketoplany, at se drzime kosmu) vesmes spadnou kvuli prkotine (tesneni, kus izolace, vcely v pitotovce,…) a ne tim, ze by nezvladaly svou zakladni funkci.

          Zachrani/zabije jednu skolku. To by bylo racionalni rozhodnuti. Ale obavam se, ze tady bude rozhodovat mediokracie 🙁

  3. má někdo už to skvělý video? jak prostřední stupeň
    má někdo už to skvělý video? jak prostřední stupeň padá 500km/h do oceánu jak to o tom o dost líp informují i na Seznamu než tady s těma pitomejma hybridovskýma tagama trapnýma

    youtube.com/watch?v=aBr2kKAHN6M

    youtube.com/user/spacexchannel/videos

    1. Tak to potom nerobme vôbec nič, jedzme len rastliny,
      Tak to potom nerobme vôbec nič, jedzme len rastliny, pretože kravy metánovým prdením to tu všetko za…, no a na cesty chodme vždy len na bicykloch…

      Včerajší úspešný štart Falcon Heavy je výnimočný úspech a ľudstvo to posúva k cestám do vesmíru. Gratulujem Elonovi Muskovi!

    2. má recht soudruzi má recht 🙂 Veškerý Teslácký
      má recht soudruzi má recht 🙂 Veškerý Teslácký ušetřený emise CO2 jsou po Falkonoj vháji :))) Ale detail soudruhu, my už si nehrajeme na záchranu planety, my už hledáme novou planetu !! a elektromobily zařídí o chlup lepší dožití na Zemi než furt čuchat ropný prasata a ještě jim zlatit vodovodní kohoutky :))))))))))))))))))))))))

      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/

      PS: co dost lepší zpravodajství o Falcon Heavy

      vtm.zive.cz/clanky/falcon-heavy-online/sc-870-a-191123/default.aspx

    3. V této fázi vývoje je bilance kosmických cest z hlediska
      V této fázi vývoje je bilance kosmických cest z hlediska uhlíkové stopy špatná. Nicméně Motory Raptor, vyvíjené společností SpaceX, nebo motory BE-4 od Blue Origine, budou mít za palivo methan, který i v dnešní době lze vyrobit synteticky za pomocí energie získané z obnovitelných zdrojů. Takže se dá očekávat, že lítat půjde i po té, co dojde ropa, pokud nás nezahubí případné důsledky skleníkového efektu, jaderná válka, jiná forma lidské blbosti, případně pád obřího asteroidu, nebo jiná lidstvem nezpůsobená katastrofa 😉 Jinak podle clanku v ceskychnovynach, ktery jako neregistrovany nemuzu odkazat to vychazi na 4000 tun googli uspech-falconu-heavy-ma-podle-the-conversation-i-stinnou-stranku. Takze, jestli dobre pocitam, je to jako kdyz ujedes 40 milionu kilometru autem, ktere ma prumerne emise 100g CO2/km Tedy emise 400 takovych aut po najeti 100 000km

      1. tak to je nic…
        v CR mame treba 2 miliony aut (pro

        tak to je nic…
        v CR mame treba 2 miliony aut (pro zjednoduseni pocitam emise 100g/km), takze jeden ten start je jak jedno promile osobnich aut v CR.
        Kdyz vezmem, ze za rok se udela cca 60 startu raket (vetsina je mnohem mensich nez FH), tak vsechny starty raket za rok neudelaji ani 5% ceskych emisi z osobni prepravy. A to nepocitam nakladni prepravu, lodni, letackou…

        V celosvetovem meritku je kosmicky prumysl mensi nez nic 😀

  4. Na palubce se skví malý angličák Roadsteru a v něm sedí
    Na palubce se skví malý angličák Roadsteru a v něm sedí malej Starman.
    Prostřední stupeň zasypal přistavací robotickej ponton šrapnely a zničil mu dva motory. Holt plesknutí ve 400 km v hodině vo hladinu je už pořadnej mazec.

Napsat komentář