Vídeň: tisíc nabíjecích stanic do roku 2020

Ve Vídni se staví dobíjecí stanice pro elektroauta ve velkém. Každý týden přibude 10 nabíječek s výkonem 11 kW. Do roku 2020 jich má ve Vídni být tisícovka. Do provozu budou první stanice uvedeny začátkem března.

Podpora elektromobility ve Vídni se opírá i o participaci občanů. Ti se formou voucherů mohli na samotném projektu podílet a pomoci síť dobíjecích stanic vybudovat. Voucherů, které si Vídeňané koupili, bylo osm tisíc a celková částka vybraná Vídeňany dosáhla dvou miliónů eur.
foto: © Wien Energie/Ehm

Elektromobilita v Rakousku získává na významnosti. Podle zveřejněné studie, kterou vypracovala vídeňská ekonomická univerzita WU Wien společně s největším rakouským dodavatelem energií Wien Energie a poradenskou firmou Deloitte, zvažuje již polovina Rakušanů koupi elektrovozidla, přičemž 42 % si auto na elektrický pohon chce koupit v následujících pěti letech.

Podle obchodního ředitele energetického dodavatele Michaela Strebla úspěch elektromobility spočívá v dobré infrastruktuře, tedy v síti dobíjecích stanic. Těch by do roku 2020 mělo ve Vídni nově vzniknout tisíc. Výkopové práce a stavba prvních stanic probíhá u našich jižních sousedů již od minulého pondělí.

Podle největšího rakouského dodavatele energií má v každé vídeňské městské části vzniknout deset nabíjecích stanic týdně. Do poloviny roku 2018 je naplánovaná stavba 230 nových dobíjecích stanic, přičemž už nyní v okolí Vídně existuje 550 takových stanic.

tisková zpráva

68 Comments on “Vídeň: tisíc nabíjecích stanic do roku 2020”

  1. Zřejmě by se spalovací soudruzi měli začít zamýšlet.
    Zřejmě by se spalovací soudruzi měli začít zamýšlet. Zatím se k tomu kloní jen měšťáci, ale co když někdo vrhne na trh elektrické traktory a spol.? Voucherů, které si Vídeňané koupili, bylo osm tisíc a celková částka vybraná Vídeňany dosáhla dvou miliónů eur, aby město začalo stavět nabíječky. 550 nabíječek už mají, 230 doplní letos, do 2 let dalších tisíc. Polovina Rakušanů zvažuje koupi elektrovozidla, přičemž 42 % si auto na elektrický pohon chce koupit v následujících 5 letech. Co budou evropští výrobci za pár let s těmi sračkomety a plynoprdy dělat?

      1. Jistě, že je budou prodávat. Ale kdo je bude kupovat?
        Jistě, že je budou prodávat. Ale kdo je bude kupovat? Zřejmě čím dál méně lidí. O tom je příspěvek. Přitom je chrlí o106 jako by se nechmelilo. Nebo je to možná ono pověstné tančení na palubě Titaniku.
        A píše se ze snu, šípkový Anonyme….

      2. chodia mi „reklamné dotazníky“, tri roky nazad jeden od
        chodia mi „reklamné dotazníky“, tri roky nazad jeden od VW/škoda. čo by mi mali ponúknuť – aké auto, aké finančné, aké servisné, a ďalšie služby chcem, aby som si od nich kúpil koncernové.
        vychádzalo to tak, že vedia ponúknuť ZÁPORNÚ hodnotu nového auta, len aby som kupoval ich SLUŽBY.
        ak chcem niečo veľmi, tak si nevšímam nič okolo. napríklad ako najprv zmienka o výrobe elektromotorov v trnave a následne o elektrickej 208. mám tip, že niekto v tichosti v každej automobilke pracoval na „inovácii“. ako v čase IIWW v škode, tatre, …

    1. „Polovina zvazuje … 42 % chce v pristich 5 letech“, to je az
      „Polovina zvazuje … 42 % chce v pristich 5 letech“, to je az 21 %. Za optimistickeho predpokladu, ze by do toho vsichni zvazujici sli. Je otazkou, zda to zvazovani nema nejake podminky, treba stoji na predpokladu pouzitelnosti a zaroven cenove dostupnosti, coz nemusi byt realitou pristich 5 let.
      Dalsi vec je, ze se pravdepodobne bavime o soukromych osobach, ale vetsinu novych vozu v Evrope kupuji firmy, v Nemecku je to pres 60 %, v Rakousku by to mohlo byt obdobne. V neposledni rade je otazkou, co si to vlastne dotazovani chteji koupit a co z nabidky automobilek je oslovi, mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid nebo BEV? Krome BEV jsou to vsechno alespon castecne „srackomety“.
      Nakonec nezapominejte na to, ze vsichni vyrobci „srackometu“ a „plynoprdu“ planuji kvuli emisnim limitum behem roku 2020 nejake ty vozy s elektrickym pohonem nabidnout.

      1. Snížení ceny, zvětšení nabídky typů čistých
        Snížení ceny, zvětšení nabídky typů čistých elektrovozů, hodně nových PHEV, nabíječka na každém rohu, to by mohlo prodeji opravu pohnout. Ovšem pokud budou spalovací komici vyrábět tempem VW eGolf – během 3 měsíců zvyšujeme výrobu na dvojnásobek, z 35 na 70 ks denně, zatímco chrlíme 2.000 spalovacích Golfů denně – tak si ti zájemci stejně nebudou mít co elektrického koupit. Už dnes jsou čekačky na cokoliv elektrické, co není zrovna skladovka nebo předváděčka, velmi dlouhé.

      2. keď som si prečítal na google G+ ako si rakúšan musel
        keď som si prečítal na google G+ ako si rakúšan musel ísť kúpiť Ionic electric do nemecka, tak to vidím podobne ako je to kúsok severne, severovýchodne.
        lenže v nemecku aj rakúsku už behá skutočne neprehliadnuteľné množstvo BEV, každý trochu „väčší“ reťazec ponúka aspoň AC dobíjanie, čo sa tuná nemôže stať – tzv eko ikea ani neodpovie na otázku KEDY!
        a firemných BEV zrejme nie je až tak málo, keď už predávajú „ojazdené“, …

        1. S tou IKEA jsem se pobavil, když mi na dotaz po nabíjení
          S tou IKEA jsem se pobavil, když mi na dotaz po nabíjení odpověděli, že podporují MHD a cyklistiku. Takže MHD zavedli se zpožděním a trochu s problémy se jim tam ten bus uličkami a obřím parkovištěm pro osobní auta proplétá. Pro cyklisty je tam stojan a +-10 místy, někde i pod střechou. Na parkovištích mají rozmístěno docela dost zásuvek až po 400V 32A pro případ stanů a stánků, ale snaha udělat z nich nabíjecí místa žádná, klidně je i celé dálkově vypínají. A aby to dorazili, tak v Praze po 20 minutách hledání se našel odpovědný člověk, který věděl že jejich Prius PHEV nabíjejí na firemní nabíječce vzadu v areálu, kam je veřejnosti vstup a vjezd zakázán. Nepustili nás tam se Smart ED, zatímco bychom u nich pojedli. Nabíječku u jejich objektů mají jiní provozovatelé, ale jen jeden kousek, PRE, ovšem jen Mennekes a běžnou zásuvku v počtu 1 ks. Někdy pekelně daleko od vchodu, třeba v Ostravě 400 metrů. Nebo můžete obejít jen 300 metrů sousední Kaufland, kde ji má ČEZ. Taky jen pomalou 2x Mennekes.
          To, že jsou v kecání šíleně EKO, ale na ploché střeše ani jeden panel na ohřev vody pro restauraci, toalety veřejné a mytí zaměstnanců, natožpak FVE, je příznačné (jen Brno prázdná střecha cca 80×190 metrů).

              1. na vine nie je únia, kapitalista z nemecka, švédska,
                na vine nie je únia, kapitalista z nemecka, švédska, sprostosti robia „naši, domáci, rodní“ záistupcovia. starý pán by nemal problém postaviť, priviesť, dodať, … čokoľvek. či nabíjačky, či solárne panely, či ceny ako inde, …

  2. Dobíjecí stanice s výkonem 11kW je pro většinu malých
    Dobíjecí stanice s výkonem 11kW je pro většinu malých elektromobilů (s jednofázovými palubními nabíječkami) ekvivalentní normální zásuvce 230V/16A, tedy s nabíjecím výkonem max. 3,7kW. Výjimkou jsou pouze BMW i3 s 30kWh baterií (3f palubní nabíječka 11kW), případně Renault Zoe (3f palubní nabíječka 22kW).

    1. A co tim chtel nasnik rici?Kazda nabijecka je velke plus.Bude
      A co tim chtel nasnik rici?Kazda nabijecka je velke plus.Bude moznost nabijeni pro kazdeho (i tzv.bytovkare),takze za mne velke PLUS,kezby tohle bylo i v nasich mestech.Neni potreba rychlonabijecek ve mestech ale na dalnicich a silnicich prvnich trid…

    2. To máte sice částečně pravdu, ale 11 kW potěší i
      To máte sice částečně pravdu, ale 11 kW potěší i Nissany Leaf a eNV200 s 6,6 kW, stejně tak Kia Soul EV se 7, Smart ED s 11 či 22 kW, dokonce i Tesly s 11, 22 nebo 16 a vůbec všechny. Protože i malobaterkáč Peugeot Ion na tom z nuly do plna s kabelem 16A dobiju za 4,5 hodiny, což může být třeba večeře a návštěva kina nebo divadla. Půl dne v ZOO, půl dne v práci……

      1. Dovolim si Vas poopravit:
        11kW na 3f zaduvce znamena, ze

        Dovolim si Vas poopravit:
        11kW na 3f zaduvce znamena, ze kazdou ze tri fazi lze odebirat max 16A. A tak kolega nad Vami ma true. Tedy vsechna BEV s 1f nabijenim, i kdyz by mohla cerpat 32A, dostanou max 16A.
        Tedy to ty majitele nepotesi, ale existence stojanu jako takoveho musi potesit kazdeho.

      2. Bohužel se mýlíte, zřejmě nemáte elektrotechnické
        Bohužel se mýlíte, zřejmě nemáte elektrotechnické vzdělání. Všechny Vámi uváděné elektromobily (Teslu nepočítám mezi malé elektromobily) mají sice palubní nabíječku cca 7kW, ale jen jednofázovou. Tedy k tomu, abyste mohl využít tento plný výkon, musíte nabíjet proudem 32A (32A*230V=7,36kW). Jenže 11kW nabíječka dodá jen 16A, přičemž 11kW výkon je rozdělen do tří fází 3*3,7kw, z nichž je palubní nabíječka připojena jen na jednu a tedy nabíjí výkonem jen 3,7kW (i když má psaný výkon 7kW).
        Pokud nabijete Váš Peugeot Ion z nuly do plna kabelem 16A za 4,5hodiny, dobijete energii cca 16,6kWh, pokud neuvažujete zpomalení nabíjení po dosažení SOC=80%. Při kapacitě baterií cca 16kWh by to bylo reálné.
        Můj BMW i3 s 22kwh baterií nabíjím výkonem 3,7kW (16A) z nuly do 80% za 5,5h, ale do plna až za 7,5h. Obdobně při 7,4kW (32A) dosáhnu 80% za 2,75h a do plna za 3,75h.
        Proto trvám na tom, že 11kW dobíječky (např. u supermarketů BILLA) jsou na dvě věci, protože dobití 1kwh během 20min nákupu mi ani nestojí za to, abych manipuloval s kabelem. A dobití 30% kapacity během 2h návštěvy kina, divadla nebo opulentní večeře mi za to též nestojí, protože nabíjení v garáži je pohodlnější a navíc mohu zužitkovat přebytky z naší 22,5kWp střešní FVE.
        Naopak rychlonabíječky 50kW ABB u Lidlu jsou perfektní, jen bohužel většinou obsazené…

        1. Nemám, ale doplňuji si :-).
          Abych pravdu řekl, zmátl mne

          Nemám, ale doplňuji si :-).
          Abych pravdu řekl, zmátl mne ten stojan na obrázku, protože ve Vídni jsem ty nabíječky osobně používal. Mám i jejich kartu. https://www.tanke-wienenergie.at/unsere-tankstellen/
          A pokud měly Mennekes zásuvku, což ten na obrázku má, měly vždy 400V 32A, tedy 22 kW. 11 kW jsem proto přisuzoval tomu, že jsou oboustranné a výkon dělí. Proto i 2 parkovací místa. Pátral jsem u zdroje, jak to tedy mají, ale nedopátral se https://www.tanke-wienenergie.at/1000ladestellen/, snad jen že asi došlo k nedorozumění ohledně výkonů nabíjecích stanic, který je zmíněn v článku pouze v této větě „Jak dlouho trvá nabití na veřejné nabíjecí stanici ve Vídni?
          Doba nabíjení v zásadě závisí na kapacitě baterie vozidla, stavu nabití baterie, nabíjecí kapacitě nabíjecí stanice a kapacitě vozidla (jednofázové nebo vícefázové).
          S kapacitou baterie, například 30 kWh, lze vozidlo nabíjet na nabíjecím místě o výkonu 11 kW na veřejné nabíjecí stanici Wien Energie v průměru tři hodiny – s třífázovým nabíjením a vybitou baterií pro zahájení nabíjecího procesu.“ Spíše se tedy kloním k tomu, že mají 22 kW a těch 11 je jen díky nepřesnému překladu.

          1. Ještě pro doplnění: to, že je na nabíječce konektor
            Ještě pro doplnění: to, že je na nabíječce konektor Mennekes, ještě neznamená, že má výkon 22kW. Maximální výkon nabíječky lze nastavit podle dimenzování přívodu a velikosti jističe. Navíc může být výkon (proud) omezen též kabelem mezi nabíječkou a elektromobilem (sériový odpor v konektoru na jednom z ovládacích vodičů). Stalo se mi, že jsem byl líný vytahovat vlastní kabel, když mi provozovatel nabídl ke kartě na odblokování nabíječky též jeho kabel. A až po několika hodinách jsem zjistil, že kabel omezil proud na 16A, přestože předchozí nabíjení s mým kabelem probíhalo s 32A.

            1. Pane s elektrotechnickým vzděláním, nic ve zlým,
              v kabelu

              Pane s elektrotechnickým vzděláním, nic ve zlým,
              v kabelu ani na konektoru ani jinde žádný seriový odpor nemá co hledat, přesněji se mu říká přechodový odpor a výsledek je vždy POŽÁR ! V lepším vyhoří jen ten konektor. Kabel má regulaci, ale né reostatem, ale PWM. Při proudech co tečou do elektromobilů by ten odpor (reostat) musel být jak před 30ti lety, někteří vzpomenou barel slané vody a do něj se zasouvaly takové kovové nože… používali to často komedianti pro regulaci ruskýho kola apd. arakcí. :)))

              1. Uz jste nekdy cetl o komunikacnim procesu mezi Wallbox a EV?
                Uz jste nekdy cetl o komunikacnim procesu mezi Wallbox a EV? Asi ne. V nabijecim kabelu jsou silove vodice a komunikacni vodice. CP a PP. Prave PP-(Proximity-Pilot)-Kontakt je kodovan obycejnym resistorem ktery identifikuje maximalni mozny proud ktery nabijeci kabel muze prenaset. Normovane hodnoty:
                1500 Ω 680 Ω 220 Ω 100 Ω.
                Nechci se tady rozepisovat, prectete si jakykoliv dokument na tema IEC 62196 Typ 2.

                1. 22O Ω je 32A; 680 Ω je 20A atp.
                  22O Ω je 32A; 680 Ω je 20A atp.

                2. Vetsina lidi nema o elektrice ani zdani. Uz zakladni ohmuv
                  Vetsina lidi nema o elektrice ani zdani. Uz zakladni ohmuv zakon je nekomu spanelska vesnice. Aby takovy lide nezapalili cele mesto nabijenim svych EV nejakym nevhodnym kabelem a postupem, musi byt nabijeni zbytecne komplikovane. Ono by stacilo mit na Wallboxu nalepku jak je jistena kolika ampery. A v EV by stacilo mit prepinac jaky proud si EV smi brat. Pak by stacil obycejny propojovaci kabel se 3-mi zilami. Bohuzel lidi jsou lidi a tak to musi byt blbovzdorne a tim komplikovane.

                3. Stejně to není blbuvzdorné. Tedy aspoň ne ten můj
                  Stejně to není blbuvzdorné. Tedy aspoň ne ten můj wallbox, který lze samozřejmě nastavit na víc, než je dimenzován jistič za ním. Všechno jde obejít, akorát je potřeba pak vědět, zda to jde udělat bezpečně nebo ne.

                4. Kdyz se Wallbox montuje odborne, melo by jit nastavit jen
                  Kdyz se Wallbox montuje odborne, melo by jit nastavit jen tolik co snese jistic a privod.

                5. Jasně. Já mám wallbox do zásuvky.
                  Jasně. Já mám wallbox do zásuvky.

                6. Aha, prenosny (Wall)box. Tam uz je nutna patricna kvalifikace
                  Aha, prenosny (Wall)box. Tam uz je nutna patricna kvalifikace 🙂

                7. Hlavně není problém udělat různé redukce. Z velkého
                  Hlavně není problém udělat různé redukce. Z velkého pětikolíku na malý apod.

                8. Josefe a víte, že ty redukce jsou ilegální ?
                  Ano všichni

                  Josefe a víte, že ty redukce jsou ilegální ?
                  Ano všichni je máme a všichni je používáme, ale jak se říká -tak dlouho se chodí se džbánem….
                  Jsou menší i větší prasárny, ale největší je redukce ze 4kolíku na 5kolík. Spousta lidí si vůbec neláme hlavu s bezpečností, s uzeměním, nedělají rozdíl neboť ho možná nechápou mezi nulovým a ochranným vodičem….
                  Jednou to někoho majzne nebo něco vyhoří, bude se to vyšetřovat a budou padat hlavy.
                  A průsery se stávají…

                9. Ze 4 na 5 (4 na strane baraku, 5 na strane nabijecky) by jeste
                  Ze 4 na 5 (4 na strane baraku, 5 na strane nabijecky) by jeste mela byt v pohodode (TN-C na TN-S), ne? Ale opacne je to pruser.

                10. K čemu by vám ovšem bylo opačné zapojení u
                  K čemu by vám ovšem bylo opačné zapojení u elektromobilu? Žádný čtyřkolíkový wallbox jsem nikdy neviděl, protože to jsou všechno relativně nová zařízení, která dodržují normu.

                11. Primo u wallboxu asi k nicemu. Ale umim si predstavit treba
                  Primo u wallboxu asi k nicemu. Ale umim si predstavit treba ctyrzilovou prodluzku po dedeckovi, kterou je prece skoda vyhodit.

                  EDIT: nechtel jsem to psat tak otevrene, ale nad kreativitou nekterych (vetsinou vesnickych) kutilu v oblasti kabelaze obcas zustava rozum stat.

                12. Ano, prodlužky pro staré míchačky jsou běžné, to je
                  Ano, prodlužky pro staré míchačky jsou běžné, to je pravda. Ale to už se dostáváme od EV hodně daleko 🙂

                13. Josefe ani bych neřekl, že se vzdalujeme. Každý si tu
                  Josefe ani bych neřekl, že se vzdalujeme. Každý si tu redukci neumí vyrobit a ttypicky český model je, že řeknu sousedovi. Kamarád elektrikář pořád nemá čas a už mi to dělá půl roku, soused na počkání. Starých 4 žilových kabelů mají lidi plný sklepy a dělá se z toho co je po ruce nebo co dům dá. Soused ví prd jaký tím potečou proudy atd… Na kvalitu bych fakt nevsázel…

                14. Tak jasně, já co si neudělám sám, to jako by nebylo. Až
                  Tak jasně, já co si neudělám sám, to jako by nebylo. Až na výjimky samozřejmě. A třeba obecnou elektroinstalaci si sám nedělám, protože to profesionál má prostě rychleji a lépe a mě se vyplatí si ho objednat. Nicméně na smontování kusu kabelu a dvou koncovek fakt nic není. A objednat na netu 5 metrů pětižilové cykyny a k tomu dva konektory od ABB zvládne každý.

                15. Na prodluzovak se CYKY nedava, jelikoz je neohebny a urcen k
                  Na prodluzovak se CYKY nedava, jelikoz je neohebny a urcen k pevnemu ulozeni. Flexibilni, prodluzovaci kabely jsou pryzove H05RR-F 5G2,5 (16A) nebo H07RN-F 5G4 (32A).
                  PVC bych nebral, protoze v zime jsou moc tuhe a muzou se lamat.

                16. Jasně, dělají se jak dráty, tak i splétané pružné. Asi
                  Jasně, dělají se jak dráty, tak i splétané pružné. Asi se to nejmenuje cyky, nicméně to už nerozlišuji 🙂

                17. Myslim, ze CYSY (stranded? spletane?). Proste lanko, ne drat 🙂
                  Myslim, ze CYSY (stranded? spletane?). Proste lanko, ne drat 🙂

                18. Tak 🙂 Je to možné. Musel bych to hledat. Na netu to lze
                  Tak 🙂 Je to možné. Musel bych to hledat. Na netu to lze najít poměrně snadno. Já jsem dříve měříval elektroinstalace ve vesnicích jako geodet, tak to byly samé cyky a ayky, tak mi to zůstalo 🙂

                19. Někteří kutilové jsou velmi schopní, často se setkávám
                  Někteří kutilové jsou velmi schopní, často se setkávám s následky jejich činnosti.
                  Častá je porucha (odpojení, upálení) nulového vodiče. Jsou kutilové co např. čarují s elektroměrem aby ušetřili, výsledek často bývá vypálení většiny domácích spotřebičů…
                  Nedávno jsem byl u člověka co si ,,nějakou,, manipulací s elektroinstalací vypálil dva plynové kondenzační kotle, škoda cca 200 tis. a to měl štěstí, že to vzalo jen ty dva kotle a že servisák neuposlechl apelů ze školení, kde říkají ,,neopravujte to a dej novou elektroniku,, a jen ta elektronika stojí 12 tis.
                  atd. atd. atd.

                20. Ze 4 na 5. Co se může stát ??
                  1) v nejlepším případě

                  Ze 4 na 5. Co se může stát ??
                  1) v nejlepším případě nic, jen to nebude fungovat, protože je v rozvaděči chránič a ten vyletí. (pořád jsou v poměrně nových domech či opravených v rozvaděčí staré napěťové chrániče.. Lidi na revize kašlou, že zemnič dávno nezemní a napěťový chránič nefunguje ani nepoznají.
                  2) Skoro nic, nebude to fungovat, protože se v rozvaděči upálil starý hliníkový zemnící vodič, který nikdy nebyl udělaný tak aby fungoval jako nulák a přenášel 3,6 nebo 6,6 kW.
                  3) Nic, nejede to, protože vypadáfá dodatečně dodané Fíčko (proudový chránič).
                  4) požár rozvaděče………..a mnoho dalších možností.

                21. No ilegální. Nesmí se prodávat a je to proti předpisům.
                  No ilegální. Nesmí se prodávat a je to proti předpisům. Redukci bez uzemnění bych nedělal, na to mé drobné elektrikářské znalosti nestačí (i když profesionálové běžně spojují uzemnění s nulákem, že…). TO bych radši dodělal uzemnění u zdroje, ona ta zemnicí tyč a případně pár metrů pásoviny ve výkopu zase není tak strašná práce.

                  Osobně jsem si vyrobil jenom redukce z malého pětikolíku na velký. Samozřejmě je třeba to používat s rozumem, nicméně samotné konektory jsou většinou dimenzované tak, že ustojí i tu prasárnu, když se tahá 32 A přes 16 A konektor a naopak vám to ochrání jistič. Předpokládám, že člověk, co si tohle dělá má jisté povědomí o průřezech kabelů apod…

                22. příklad: Mně hořel elektromobil, kabeláž v motoru. Před
                  příklad: Mně hořel elektromobil, kabeláž v motoru. Před vánoci autorizovaný servis Nissan měnil na eNv část kabeláže v motorovém prostoru, světlomet a opravovali drobný ťukanec. Týden po předání vozidla z opravy začala z ničeho nic hořet kabeláž u baterky.
                  Kdo za to asi může ? To už řeší Nissan 3 týdny. Jedno ze stanovisk bylo že za to může solární panel na střeše auta ( v 21 hod. tma, sněžilo a -1 st.C a prý panel vyrobil tolik energie…),
                  pak stanovisko II. vadný nový originální reflektor (roztekli se dráty do světla, ale tím že to hořelo pod ním v místě co je kabeláž přichycená na podběh a plameny šly nahoru)
                  atd…
                  české zastoupení lže a hledá výmluvy a na koho svalit vinu, nicméně příklad je, že když jsem hasičům řekl, že to auto je elektromobil, ihned všichni udělali 3 kroky vzad a policajti čtyři 🙂 a nikdo se do hašení zrovna nehnal…..

                23. Nicméně to, že je auto elektromobil, ve vašem případě
                  Nicméně to, že je auto elektromobil, ve vašem případě nic moc neznamená, ne? Hořela stejně 12V elektroinstalace a ne ta výkonová… Že jsou to idioti, to je evidentní…

                24. proč by měli být redukce ilegální když se dají
                  proč by měli být redukce ilegální když se dají normálně koupit?
                  výrobce SEZ
                  elektrotechnika-shop.cz/adaptery[7]

                25. zatím jsem viděl jen pár továrních wallboxů, ale
                  zatím jsem viděl jen pár továrních wallboxů, ale žádný nebyl určen k připojení pohyblivým přívodem…..
                  Ale wallbox vlastně můžeme říkat i těm originálním nabíječkám od elektromobilů co mají na krabičce s elektronikou dírky pro přišroubování na zeď. 🙂

                26. Definice wallboxu je podle mě v tom, že obsahuje zásuvku
                  Definice wallboxu je podle mě v tom, že obsahuje zásuvku nebo kabel se zástrčkou typ 2. Což ta moje splňuje. Připojení pohyblivým přívodem je myslím spíš takový bonus.

                27. Tohle není ani tak problém lidské blbosti, neboť s tou
                  Tohle není ani tak problém lidské blbosti, neboť s tou každý normální konstruktér vždy počítá, neb mu to nařizují normy.

                  Když se člověk na problematiku veřejného AC i DC dobíjení v EU podívá z vyšší perspektivy tak zde vlastně ani není důvod k tolika problémům které dnes řešíme každý den. Všechny tyto problémy způsobily v prvé řadě automobilky (největší svinstvo jde za korejskými a japonskými) ve snaze vytřískat z lidí co nejvíce peněz. Dále na vině je i regulátor trhu, který včas nestanovil jasná pravidla.

                  Dnes už se konečně blízká na lepší minimálně v tom že všechny nově zaváděné vozy v EU už musí mít povinně Mennekes a doufám že se brzy dočkáme i stejného nařízení pro CCS. Tady je třeba zdůraznit že nebýt tohoto nařízení, tak Nissan by v EU Yazaki ve svých vozech provozoval směle dál.

                  Nejhorší na tom je když si člověk spočítá kolik ta legrace s Yazaki (o kterém bylo od začátku všem jasné že pro EU je technicky nevyhovující řešení) stála peněz a nervů jak řidiče EV, tak i provozovatele veřejných stanic. A na kolik nervů a peněz nás ještě přijde tolerance CHAdeMO.

                28. Tady jde primarne o AC nabijeni. DC nabijeni je uplne jine
                  Tady jde primarne o AC nabijeni. DC nabijeni je uplne jine kafe. Tam je absolutne nutne zamezit bastleni aby EV nefungovaly jako horlave bomby. Kdyby nebylo Chademo, nebylo by CCS. CCS je s Chademo z velke casti kompatibilni a vzniklo pozdeji a je tudiz novejsi. A diky Chademo mame take dostupne EV. Evropa by bez japonske a americke iniciativy byla ciste ropna.

                29. Nabíjecí standard CCS už je od 18.11.2017 povinně
                  Nabíjecí standard CCS už je od 18.11.2017 povinně vyžadován u všech nově instalovaných nebo rekonstruovaných rychlonabíječek v EU podle čl. 4 bod 4. a bod 1.2 přílohy II direktivy 2014/94/EU Evropského parlamentu a Evropské rady z 22.10.2014.
                  Standard CHAdeMO je též povolen ale není povinně vyžadován (je trpěn na dožití).

                30. Bohužel toto nařízení problém neřeší. Dokud nebude CCS
                  Bohužel toto nařízení problém neřeší. Dokud nebude CCS „povinně vyžadován“ v nových vozech (stejně jako je to s GB/T v Číně) tak se nikam nepohneme. Přitom od toho tu EU máme, neboť prosadit jednotný standard dobíjení AC i DC je jednoznačně naprosto logické a velmi potřebné opatření na ochranu spotřebitele.

              2. Pane Ladislave, než začnete povídat pohádku o požáru a
                Pane Ladislave, než začnete povídat pohádku o požáru a ruském kole, rozlišujte prosím silové a komunikační vodiče kabelu.
                Zřejmě jste odborník, takže trochu odborněji: Bavíme se o AC nabíjení v módu 2 podle normy IEC 62196, která ke komunikaci mezi nabíječkou (EVSE) a elektromobilem (EV) používá protokol dle normy SAE J1772 (zahrnuté do IEC 61851). Komunikace probíhá (popsáno zjednodušeně) pomocí dvou signálů :
                PP (Proximity Pilot) umožní EV detekovat připojení kabelu EVSE. Nebudete tomu věřit, ale v nabíjecím konektoru kabelu je mezi vodiči PP a PE skutečně odpor, kterým se volí maximální nabíjecí proud následovně:
                6A bez odporu
                13A 1500 ohm
                20A 680 ohm
                32A 220 ohm
                Odporová síť v EV s tímto odporem tvoří dělič napětí, jímž se analogově řídí střída multivibrátoru 1kHz +-12V v EVSE, jehož signál se přivádí na druhý komunikační vodič CP (Control Pilot) a (jak jste správně uvedl) řídí nabíjecí proud EV pomocí PWM. Střída 16% odpovídá 10A, 25% – 16A, 50% – 32A a 90% odpovídá DC rychlonabíjení CCS. Navíc se vodičem CP rovněž pomocí proměnné odporové sítě mezi CP a PE (opět analogové kódování) přenáší informace o stavu EV do EVSE.
                Pokud byste chtěl podrobnější informace a vládnete angličtinou, najdete je ve Wikipedii po zadání výše uvedených norem.

                1. Pane Anonyme, díky že jste nám to tu naprosto správně a
                  Pane Anonyme, díky že jste nám to tu naprosto správně a srozumitelně vysvětlil.
                  Technicky jste to podal na výbornou a i Vaše formulace je jasná a srozumitelná bez výhrady s Vámi souhlasím. Jsem rád že jsme si to vysvětlili. Ve Vašem prvotním článku jsem přehlédl pouhá tři slůvka ve spojitosti s rezistorem (mezi komunikačními vodiči) která vše vysvětlují. Ten rezistor tam samozřejmě je a není potřeba se hádat. Jinak věřte, že SAE 1172 mám již několik let nastudovanou. L.

          2. Ty nabíječky co jsou na obrázku jsou pěkně naprd. Jsou
            Ty nabíječky co jsou na obrázku jsou pěkně naprd. Jsou 22kW ale celkově a i když bude zapojené jen jedno auto, tak nabíječka nedá víc jak 16A. Je na tom verglu nápis inteligent charger, ale je to pěkná debilovina, často to nissany s 7 kW vyhodí a trvá to dlouho než to někdo nahodí. Zlatá Keba, tu když přetížím tak se restartuje a jede dál.

            1. Karta je zdarma a neplatí se nic, pokud člověk nechce.
              Karta je zdarma a neplatí se nic, pokud člověk nechce. Mají taky paušály, ale lze se rozhodnout zda do nich jít nebo platit jen občas za použití. Já zatím neplatil nikdy nic, kdesi v podmínkách mají schováno, že malé částky nefakturují, nevyplatilo by se to.

        2. „má v každé vídeňské městské části vzniknout deset
          „má v každé vídeňské městské části vzniknout deset nabíjecích stanic týdně“
          Já to chápu tak, že se budou stavět u normálních parkovacích míst pro noční nabíjení rezidentů.
          A na to je 3x16A úplně v pohodě.

        3. Mají to Rakušáci vymyšlené naprosto správně ! Síť
          Mají to Rakušáci vymyšlené naprosto správně ! Síť rychlonabíječek mají dostatečnou (jezdím do Rakouska hodně a nikdy jsem u DC 50kW nečekal) a mnohem důležitější je právě pomalé noční nabíjení. Večer přijedu z práce, zaparkuji a mám na to celou noc většinou min. 12hod což je plně dostačující a 11 kW je dostačující a to i pro Teslu. Kdykoliv si můžou zajet na rychlonabíječku, ale je to především o ceně. Nevím kolik stojí nabíjení u Wien energy ale u Smatrics je to podstatný rozdíl.
          Jako cizinec bez paušálu nabíjím v Rakousku na Chademo 50kW za 0,45Eur za Minutu a na AC 11kW 0,04 Eur a Rakušák to má s paušálem za 15 Eur monatlich – DC 50 kW 0,07Eur a 11 kW za 0,01 Eur.
          EVN která má tyto uliční nabíječky však má lidovější ceny a platí se za odebranou energii.
          Podobně je to s uliční nabíjecí infasrtukturou ve Francii nebo v Anglii- ulice tam jsou plné sloupků s Mennekesy a ve Fr velmi často Typ 3 (PS1, PS2).

        4. neviete súvislosti 🙂
          radovan nabíja aj keď má 60%, vie o

          neviete súvislosti 🙂
          radovan nabíja aj keď má 60%, vie o nabíjaní viac ako študovaný ingphdphdr, …
          a je sprosté vyvyšovanie sa nad ostatných keď Vám nestojí za to manipulácia s káblom. svedčí to o úbohom pocite nadradenosti, hoci vo Vás vŕta červík závisti, že nemáte na TESLA-u. I3 je rovnaký malobaterkáč, ktorý máte/musíte nabíjať vždy, keď sa zastavíte.

          trafil som boľavé miesto?

Napsat komentář