PRE otevřelo v pražských Holešovicích rychlonabíjecí stanici s akumulací

Skupina PRE dnes otevřela pro veřejnost novou rychlonabíjecí stanici pro elektromobily s výrobou elektřiny ze solárních panelů a s ukládáním elektřiny do akumulátorů.

Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily PRE v Praze Holešovicích. PRE v současné době disponuje sítí 63 nabíjecích stojanů a sama využívá asi 50 elektromobilů. Ty se jí v praxi údajně dobře osvědčily. Nejvíce využívá elektromobily Volkswagen e-Up!
foto: Hybrid.cz

V rámci pilotního projektu PRE ověří, zda mohou akumulační zařízení přispět k bezproblémovému rozvoji infrastruktury pro elektromobilitu a ke stabilitě energetické sítě v Praze.

„Pražská energetika, a. s., dlouhodobě sleduje nové trendy v energetice a pilotními projekty ověřuje inovativní řešení,“ uvedl na tiskové konferenci předseda představenstva Pražské energetiky, a. s., Pavel Elis a pokračoval:

„Jedním z aktuálních témat je rozvoj elektromobility, a to především v městských aglomeracích, který pomůže k výraznému zlepšení kvality ovzduší ve městě. V nejbližších letech očekáváme masivní rozvoj elektromobility na území hlavního města Prahy a s ním související významný nárůst zatížení distribuční soustavy. Z celospolečenského hlediska je také vhodné, aby při nabíjení elektromobilů byla v maximálně možné míře využita elektřina z bezemisních obnovitelných zdrojů.“

Parametry nabíjecí stanice PREpoint v Holešovicích:

Fotovoltaická elektrárna (výkon): 7,35 kWp, 30 solárních panelů
Rychlonabíjecí stejnosměrná stanice (CHAdeMO, CCS, Mennekes Typ 2): až 50 kW
Standardní duální nabíjecí stanice 2 x 22 kW
Akumulační zařízení (výkon): 60 kW
Li-Ion baterie LiFePo4 (kapacita): 87 kWh využitelných (108 kWh celkově)
Umístění: roh ulic U Výstaviště a Za Elektrárnou, Praha 7 – Holešovice
V provozu pro veřejnost: od února 2018

To vše za situace, kdy je na spolehlivost dodávky elektrické energie kladen čím dál tím větší důraz. Aby byla na tyto nové výzvy Skupina PRE připravena, rozhodla se realizovat pilotní projekt, který kombinuje rychlonabíjecí stanici elektromobilů, obnovitelný zdroj energie v podobě fotovoltaické elektrárny a akumulační zařízení využívající bateriové úložiště.

Tři nabíjecí konektory na rychlonabíječce PRE Holešovice

Tři nabíjecí konektory na rychlonabíječce PRE v Holešovicích
foto: Hybrid.cz

Stanice umožní současné nabíjení dvěma elektromobilů – jednoho v režimu rychlonabíjení a druhého středně rychle. Navíc může být připojen na nabíječku třeba i elektroskútr.

Elektřina vyrobená celkem 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic, ale i do baterií. Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií.

Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě, a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.

Pohled dovnitř rychlonabíjecí stanice PRE v Holešovicích. Baterie v černém racku vlevo vzadu. Místo je i na další rozšíření.

Pohled dovnitř rychlonabíjecí stanice PRE v Holešovicích. Baterie v černém racku vlevo vzadu. Místo je i na další rozšíření.
foto: Hybrid.cz

Realizace během čtyř měsíců Partnerem pilotního projektu se stala společnost Energon AdvancedEnergetics, která unikátní stanici kompletně projektovala a následně během čtyř měsíců postavila.

„Použitý bateriový systém snižuje nároky na připojení rychlonabíjecích stanic k distribuční síti, a má tak potenciál urychlit rozvoj elektromobility ve městech. Na rozdíl od tradičních dobíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu, není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Tím odpadá velká část stavebních prací i zdlouhavé povolovací procesy. Výsledkem je rychlejší a jednodušší realizace,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák, generální ředitel společnosti Energon Advanced Energetics.

Společná práce na projektu byla zahájena v červenci 2017. Na konci října byl spuštěn testovací provoz a začátkem ledna byla stavba zkolaudována. Od února bude stanice otevřena veřejnosti.

Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.

vlastní

57 Comments on “PRE otevřelo v pražských Holešovicích rychlonabíjecí stanici s akumulací”

      1. Řekl bych, že to nenabije nikdy, protože v létě tam
        Řekl bych, že to nenabije nikdy, protože v létě tam běží klimatizace a v zimě mají panely výkon 10% a to by musely být nakloněné. Tím myslím, že celkový příkon stanice bude možná vyšší než elektřina z panelů.

          1. Z fotografie není vidět, že by tam byly panely se
            Z fotografie není vidět, že by tam byly panely se standardním sklonem, vyčuhuje pouze chladící jednotka klimatizace, která má odhadem 15kW. Uvnitř je celá řada technologických skříní a baterie, které se i nabíjením budou zahřívat. Klimatizace asi poběží ze sítě, aby měla zaručený příkon.

            1. Těžko říct, jedině kdyby byla ve střeše vana tak by
              Těžko říct, jedině kdyby byla ve střeše vana tak by mohli bejt se sklonem. Ale to nebude asi moc chytré řešení. Leda to odfotit s hodně dlouhou selfie tyčí :). Otázka nakolik to bude stínit navečer ten protější barák.

                1. Bohužel není, je to mezi činžákama v parku, opravdu
                  Bohužel není, je to mezi činžákama v parku, opravdu nepochopitelný výběr místa. právě ta tržnice má spousta otevřených ploch a hlavně blízko výpadovky tedy nájezd na hlavní by byl logický.
                  Kéž by to bylo u Alzy, když už prodává electro vehicle…

                2. Není to v parku maximálně tak vedle Juldy Fuldy čili
                  Není to v parku maximálně tak vedle Juldy Fuldy čili starém PKOJF. Je to velkém asfatovém parkovišti před velkou sportovní halou hokejové Sparty. Na gůglmapách ve street view přesně tam jak je ten sloup od trolejí a před tím ten bílej Fordík a za ním černá Audina. Činžáčky naproti přes koleje maj jen 2 patra a dál pak i 3. Větší činžáky jsou až za železničným náspem.

                3. Jak už jsem psal, ten barák co tam je na fotce vidět je
                  Jak už jsem psal, ten barák co tam je na fotce vidět je sice na jih od nabíječky ale je přes ulici s tramvajovým pásem a chodníky. Navíc ten dům má jihozápadní sklon.

                1. Designovka? Podle mne je ta stanice celkem podařená proti
                  Designovka? Podle mne je ta stanice celkem podařená proti benzinkám a i proti tomu amerikoidnímu přístřešku. Myslím že je v tom trocha inspirace první republikou
                  1gr.cz/fotky/idnes/14/053/org/BUR53825b_140137_6326423.jpg Toto je ruina benzinky z 30. let.
                  vysehradskej.cz/nejkrasnejsi-benzinky-stavel-gocar/

                2. Todle je spíš takový PRE píár než něco užitnýho.
                  Ten

                  Todle je spíš takový PRE píár než něco užitnýho.
                  Ten americkej přístřešek je jen ostrovní mobilní udělátko, přesunutelné dle libosti a hlavně to není žádna rychlodobíječka, jen taková sofistikovanější toi-toika 🙂

                3. Přesně tohle mne napadlo, nehledě toho vnitřního prostoru
                  Přesně tohle mne napadlo, nehledě toho vnitřního prostoru navíc k ničemu. Opravdu ty 4 měsíce vydím za váš odkaz ze zahraničí. Tohle trvalo déle i na prkně 🙂
                  Je dobře že to stojí, je škoda že tomu chybí rozum… je to velice dobré místo, tak sakra proč jen tři nabíječky???

              1. Tento typ klimatizací je v datových centrech, dělá se 10,
                Tento typ klimatizací je v datových centrech, dělá se 10, 15 i 20 kW, záleží na potřebách. Ještě doplním, že se bavíme o chladícím výkonu, uvádí se i jednotky BTU. Příkon bývá zpravidla třetinový, než uváděný chl. výkon.

        1. Můžeme zatím jen odvodit z dlouhodobých zkušeností.
          Můžeme zatím jen odvodit z dlouhodobých zkušeností. Ideálně na jih pod dobrým sklonem 3,6 kWp udělá v létě v průměru max. 24 kWh denně, v zimě 2,5 kWh. PRE tam má dvojnásobek výkonu, takže 87 kWh baterií nabije v létě za 2 dny, v zimě za 17 dní. Takže strategie je jasná – v létě levným nočním proudem nabíjet baterie na 50% každou noc, v zimě pak na 90%. 87 kWh pak dokáže kromě vyrovnávání zátěže sítě při rychlonabíjení nabít třeba 5 Peugeotů Ion nebo 3 Nissany Leaf s menší baterií nebo 4 Renaulty Zoe s tímtéž atp.

    1. Dotací máme dost, peníze firmy berou, ale rychlodobíjecí
      Dotací máme dost, peníze firmy berou, ale rychlodobíjecí stanice nestaví.
      Na konci roku 2017 skončil projekt Fast-E, v rámci kterého plánoval E.ON vybudovat 15 rychlodobíječek. Ve skutečnosti má ve Vystrkově 3 rychlodobíječky a 4 další lokality po jedné. I když k tomu připočtu 6 Superchargerů a 1 rychlodobíječku EVmapa ve Vystrkově, pořád je to jen 14 kusů. Ale hlavně asi všichni čekali poněkud více lokalit… resp. více universálních stojanů.
      Jediné co se musí E.ONu nechat, je zapojení do systému EVmapa, to rozhodně lepší než zakládat další systém RFID karet.

  1. Nějak se to množí. Právě nám na Ostravsku otevřeli
    Nějak se to množí. Právě nám na Ostravsku otevřeli Frýdek Místek OC Frýda podzemní parkoviště ČEZ rychlonabíječka třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) + 2 pomalé stojany á 2x Mennekes, prozatím bez čipů zdarma. Já jsem otestoval s pány instalatéry před hodinou rychlonabíječku třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) na LIDL parkovišti ulice Sjízdná Ostrava-Třebovice (Poruba, Svinov, ono je to na hranici), ale už je vypnutá, nějaké potíže s rozvaděčem, měla by se rojet koncem února 2018.

      1. Lidl má své nabíječky alespoň co vím ve Francii
        Lidl má své nabíječky alespoň co vím ve Francii bezplatné. První vlašťovka Lidl v Praze na Barrandově je také bezplatná. Měla by sloužit hlavně nakupujícím. Jediné omezení je závorou na příjezdu na parkoviště. To by mělo být po uzavření prodejny nepřístupné. Zatím ji alespoň na Barrandově nezavírají.
        Takže jistě bude bezplatná.

          1. To jsem sice nedohledal, ale podle včerejšího rozhovoru s
            To jsem sice nedohledal, ale podle včerejšího rozhovoru s panem Tinkou na evmapa.cz přibyly rychlonabíjecí stanice LIDL v Rakousku hned za hranicemi, vše zdarma, třeba u Lince https://www.evmapa.cz/lidl-engerwitzdorf. Strom tanken, i na vnitřních parkovištích obvykle 1 hodina stání zdarma, čili komplet zdarma parkování i nabíjení. Pozor je třeba dávat na otvírací hodiny, hlavně u těch podzemních a nadzemních parkovišť.

              1. Je to lepší, než jsem si myslel, fakt ty mapy mají, byť
                Je to lepší, než jsem si myslel, fakt ty mapy mají, byť docela chudé, respektive to vypadá jen na velká města. Jinde jsou zásuvky pro elektrokola:
                https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/ALDI-Sued/
                https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/Lidl/
                ALDI je plánovalo už v červnu 2015, hned 50 rychlonabíječek https://www.focus.de/auto/news/stromtankstelle-am-discounter-aldi-plant-50-kostenlose-ladestationen_id_4741656.html.
                Já bych ovšem – pokud se bavíme o nabíjení zdarma – s důvěrou použil https://e-tankstellen-finder.com/de/de a zadal filtr Kosten Nur kostenfreie. To množství nabídek je brutální.

                1. Budou v evmapa.cz po schválení administrátorem, tedy až
                  Budou v evmapa.cz po schválení administrátorem, tedy až pojedou. Ulice Sjízdná naproti Tesco vedle autosalonu.

                2. Diky. Az budou funkcni, budu rad, date-li mi laskave vedet.
                  Diky. Az budou funkcni, budu rad, date-li mi laskave vedet. Jezdim Teslou za matkou (91)do Poruby. Cestou z Phy pouzivam SuC v Olomouci, ale tohle by se mi hodilo na ev. popojizdeni v Ove. Dekuji*jansyrovy@mujmail.cz

                3. Zkusím pane Syrový, nicméně při tom popojíždění je
                  Zkusím pane Syrový, nicméně při tom popojíždění je zatím možné třeba v rámci nákupu v Tesco naproti Lidlu zajet do tamních podzemních garáží a Teslu dát zdarma na velký červený 5kolík, je tam 10 zásuvkových rozvaděčů, zhruba 4 v dobrém místě na parkování. Tolerují to. Podobně v centru OC Nová Karolina, kde je 8 vyhrazených míst pro elektromobily s nabíjením zdarma v podzemí, v pracovní dny 2 hodiny stání zdarma, víkendy a svátky zcela zdarma. Další místo je Libros Ostrava-Přívoz. Placeně jsou v Porubě – ale jen kvůli poplatku za vjezd do areálu VŠB na parkování – červené 5kolíky na nabíječce VŠB za budovou CPIT. Snažíme se, aby Poruba dala k dispozici 2 nabíjecí místa na Alšově náměstí, sloupek s rozvaděčem se všemi zásuvkami tam je na stánky a trhy hned vedle parkovacích hodin. Asi to bude chtít kvůli bezpečnosti zapínání přes evmapa.cz.

                4. Stejně jako u Lidlu v Praze či v Brně, tak i v Ově bude
                  Stejně jako u Lidlu v Praze či v Brně, tak i v Ově bude nabíjení zdarma.

                  Jak dlouho to bude zdarma nikdo netuší

    1. Škoda, že pro smlouvu a čip se musí jak za krále klacka
      Škoda, že pro smlouvu a čip se musí jak za krále klacka do Prahy. Přitom by stačil formulář na internetu s volbou zaslat na adresu, nebo vyzvednout na poště kdekoliv v ČR. Mobilní síť Oskar to umělá před mnoha roky se sim kartou. Ale prý jdou s dobou a používají nové technologie.

  2. Tento typ konektoru Mennekes,zdá se mi býti poněkud
    Tento typ konektoru Mennekes,zdá se mi býti poněkud nešťastný. Včera jsem nabíjel BMW i3 přes tento konektor a kabel na něm,je tak těžký,že se konektor vlastní vahou kabelu vylamoval ze zásuvky v autě. Auto hlasilo chybu při nabíjení. Musel jsem ten kabel v půlce podepřít,aby konektor v autě držel připojený na všechny potřebné komunikační piny. Bylo by dobré,aby se výrobce zamyslel nad vhodností použití u všech stávajících typů elektromobilů.

  3. Fakt nabíječka?
    A já podle obrázku myslel, že to je

    Fakt nabíječka?
    A já podle obrázku myslel, že to je sběrač dešťové vody s čističkou.
    Pro Prahu jsou nejlepší patrové parkovací domy s nabíjením i servisem, a nejspíš ještě z poloviny vlastněné a zaplněné autopůjčovnami.

Napsat komentář