Skupina PRE dnes otevřela pro veřejnost novou rychlonabíjecí stanici pro elektromobily s výrobou elektřiny ze solárních panelů a s ukládáním elektřiny do akumulátorů.
foto: Hybrid.cz
V rámci pilotního projektu PRE ověří, zda mohou akumulační zařízení přispět k bezproblémovému rozvoji infrastruktury pro elektromobilitu a ke stabilitě energetické sítě v Praze.
NEPŘEHLÉDNĚTE Evropa prorůstá nabíječkami, CCS už je tu přes 4000
„Pražská energetika, a. s., dlouhodobě sleduje nové trendy v energetice a pilotními projekty ověřuje inovativní řešení,“ uvedl na tiskové konferenci předseda představenstva Pražské energetiky, a. s., Pavel Elis a pokračoval:
„Jedním z aktuálních témat je rozvoj elektromobility, a to především v městských aglomeracích, který pomůže k výraznému zlepšení kvality ovzduší ve městě. V nejbližších letech očekáváme masivní rozvoj elektromobility na území hlavního města Prahy a s ním související významný nárůst zatížení distribuční soustavy. Z celospolečenského hlediska je také vhodné, aby při nabíjení elektromobilů byla v maximálně možné míře využita elektřina z bezemisních obnovitelných zdrojů.“
Parametry nabíjecí stanice PREpoint v Holešovicích:
Fotovoltaická elektrárna (výkon): 7,35 kWp, 30 solárních panelů
Rychlonabíjecí stejnosměrná stanice (CHAdeMO, CCS, Mennekes Typ 2): až 50 kW
Standardní duální nabíjecí stanice 2 x 22 kW
Akumulační zařízení (výkon): 60 kW
Li-Ion baterie LiFePo4 (kapacita): 87 kWh využitelných (108 kWh celkově)
Umístění: roh ulic U Výstaviště a Za Elektrárnou, Praha 7 – Holešovice
V provozu pro veřejnost: od února 2018
To vše za situace, kdy je na spolehlivost dodávky elektrické energie kladen čím dál tím větší důraz. Aby byla na tyto nové výzvy Skupina PRE připravena, rozhodla se realizovat pilotní projekt, který kombinuje rychlonabíjecí stanici elektromobilů, obnovitelný zdroj energie v podobě fotovoltaické elektrárny a akumulační zařízení využívající bateriové úložiště.
foto: Hybrid.cz
Stanice umožní současné nabíjení dvěma elektromobilů – jednoho v režimu rychlonabíjení a druhého středně rychle. Navíc může být připojen na nabíječku třeba i elektroskútr.
Elektřina vyrobená celkem 30 fotovoltaickými panely na střeše objektu může proudit nejen do nabíjecích stanic, ale i do baterií. Právě akumulátory slouží k eliminaci vlivu rychlonabíjecí stanice na síť tím, že pokud je potřeba, tak jen část energie pochází ze sítě a zbytek z baterií.
Zároveň řídicí jednotka akumulačního zařízení hlídá stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů umí při hrozícím přepětí odebírat energii ze sítě, a naopak při hrozícím podpětí energii do sítě dodávat.
foto: Hybrid.cz
Realizace během čtyř měsíců Partnerem pilotního projektu se stala společnost Energon AdvancedEnergetics, která unikátní stanici kompletně projektovala a následně během čtyř měsíců postavila.
„Použitý bateriový systém snižuje nároky na připojení rychlonabíjecích stanic k distribuční síti, a má tak potenciál urychlit rozvoj elektromobility ve městech. Na rozdíl od tradičních dobíjecích stanic lze systém napojit na současnou infrastrukturu, není nutné kvůli němu posilovat kabeláž přípojky. Tím odpadá velká část stavebních prací i zdlouhavé povolovací procesy. Výsledkem je rychlejší a jednodušší realizace,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák, generální ředitel společnosti Energon Advanced Energetics.
Společná práce na projektu byla zahájena v červenci 2017. Na konci října byl spuštěn testovací provoz a začátkem ledna byla stavba zkolaudována. Od února bude stanice otevřena veřejnosti.
Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního dopadu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie.
Za jak dlouho se těch 87 kWh v baterii nabije těma 7,35 kWp,
Za jak dlouho se těch 87 kWh v baterii nabije těma 7,35 kWp, 30 solárníma panelema v zimě a v létě?
Správná otázka. Ještě bych to doplnil o variantu když
Správná otázka. Ještě bych to doplnil o variantu když tam přijede nabíjet něco většího. Ale smyslem této testovací stanice je malinko něco jiného.
Řekl bych, že to nenabije nikdy, protože v létě tam
Řekl bych, že to nenabije nikdy, protože v létě tam běží klimatizace a v zimě mají panely výkon 10% a to by musely být nakloněné. Tím myslím, že celkový příkon stanice bude možná vyšší než elektřina z panelů.
Z čeho vychází informace, že nejsou nakloněné? Proč si
Z čeho vychází informace, že nejsou nakloněné? Proč si myslíte, že tam bude nutno v létě klimatizovat??
Z fotografie není vidět, že by tam byly panely se
Z fotografie není vidět, že by tam byly panely se standardním sklonem, vyčuhuje pouze chladící jednotka klimatizace, která má odhadem 15kW. Uvnitř je celá řada technologických skříní a baterie, které se i nabíjením budou zahřívat. Klimatizace asi poběží ze sítě, aby měla zaručený příkon.
Těžko říct, jedině kdyby byla ve střeše vana tak by
Těžko říct, jedině kdyby byla ve střeše vana tak by mohli bejt se sklonem. Ale to nebude asi moc chytré řešení. Leda to odfotit s hodně dlouhou selfie tyčí :). Otázka nakolik to bude stínit navečer ten protější barák.
Vypadá to že ten barák bude stínit max v zimě ráno, ta
Vypadá to že ten barák bude stínit max v zimě ráno, ta silnice mezi tím má spíše jihozápadní směr (na fotce směrem doprava).
Ale chvíli jsem si myslel podle toho baráku že to je někde u Alzy 🙂
Bohužel není, je to mezi činžákama v parku, opravdu
Bohužel není, je to mezi činžákama v parku, opravdu nepochopitelný výběr místa. právě ta tržnice má spousta otevřených ploch a hlavně blízko výpadovky tedy nájezd na hlavní by byl logický.
Kéž by to bylo u Alzy, když už prodává electro vehicle…
Není to v parku maximálně tak vedle Juldy Fuldy čili
Není to v parku maximálně tak vedle Juldy Fuldy čili starém PKOJF. Je to velkém asfatovém parkovišti před velkou sportovní halou hokejové Sparty. Na gůglmapách ve street view přesně tam jak je ten sloup od trolejí a před tím ten bílej Fordík a za ním černá Audina. Činžáčky naproti přes koleje maj jen 2 patra a dál pak i 3. Větší činžáky jsou až za železničným náspem.
Jak už jsem psal, ten barák co tam je na fotce vidět je
Jak už jsem psal, ten barák co tam je na fotce vidět je sice na jih od nabíječky ale je přes ulici s tramvajovým pásem a chodníky. Navíc ten dům má jihozápadní sklon.
A ona tam ta „vana“ asi je. Proč by projektant řešil
A ona tam ta „vana“ asi je. Proč by projektant řešil střechu zrovna
takhle ??
Na druhou stranu mám pocit, že se vůbec nešetřilo betonem v porovnání se zahraničím.
Designovka? Podle mne je ta stanice celkem podařená proti
Designovka? Podle mne je ta stanice celkem podařená proti benzinkám a i proti tomu amerikoidnímu přístřešku. Myslím že je v tom trocha inspirace první republikou
1gr.cz/fotky/idnes/14/053/org/BUR53825b_140137_6326423.jpg Toto je ruina benzinky z 30. let.
vysehradskej.cz/nejkrasnejsi-benzinky-stavel-gocar/
Todle je spíš takový PRE píár než něco užitnýho.
Ten
Todle je spíš takový PRE píár než něco užitnýho.
Ten americkej přístřešek je jen ostrovní mobilní udělátko, přesunutelné dle libosti a hlavně to není žádna rychlodobíječka, jen taková sofistikovanější toi-toika 🙂
Přesně tohle mne napadlo, nehledě toho vnitřního prostoru
Přesně tohle mne napadlo, nehledě toho vnitřního prostoru navíc k ničemu. Opravdu ty 4 měsíce vydím za váš odkaz ze zahraničí. Tohle trvalo déle i na prkně 🙂
Je dobře že to stojí, je škoda že tomu chybí rozum… je to velice dobré místo, tak sakra proč jen tři nabíječky???
Zvláštní, z čeho vycházíte, že daná klimatizace má
Zvláštní, z čeho vycházíte, že daná klimatizace má výkon 15kW? Nedovedu si představit jak dle vašeho popisu, musí zákonitě tato stanice shořet. Naštěstí vašemu žvástu dávám palec dolů.
Tento typ klimatizací je v datových centrech, dělá se 10,
Tento typ klimatizací je v datových centrech, dělá se 10, 15 i 20 kW, záleží na potřebách. Ještě doplním, že se bavíme o chladícím výkonu, uvádí se i jednotky BTU. Příkon bývá zpravidla třetinový, než uváděný chl. výkon.
Keď neprší, aspoň kvapká. Chcel by som mať tých 7,35
Keď neprší, aspoň kvapká. Chcel by som mať tých 7,35 kWp na streche domu.
Já spíš tu baterii 🙂
Já spíš tu baterii 🙂
Můžeme zatím jen odvodit z dlouhodobých zkušeností.
Můžeme zatím jen odvodit z dlouhodobých zkušeností. Ideálně na jih pod dobrým sklonem 3,6 kWp udělá v létě v průměru max. 24 kWh denně, v zimě 2,5 kWh. PRE tam má dvojnásobek výkonu, takže 87 kWh baterií nabije v létě za 2 dny, v zimě za 17 dní. Takže strategie je jasná – v létě levným nočním proudem nabíjet baterie na 50% každou noc, v zimě pak na 90%. 87 kWh pak dokáže kromě vyrovnávání zátěže sítě při rychlonabíjení nabít třeba 5 Peugeotů Ion nebo 3 Nissany Leaf s menší baterií nebo 4 Renaulty Zoe s tímtéž atp.
Super díky, konečně nějaký čísla k porovnání!
Super díky, konečně nějaký čísla k porovnání!
Dotaci na vybudování dobíjecí stanice může získat jen
Dotaci na vybudování dobíjecí stanice může získat jen omezený okruh uchazečů:
autonaelektrinu.cz/aktuality/51-dotaci-na-vybudovani-dobijeci-stanice-muze-ziskat-jen-omezeny-okruh-uchazecu
Dotací máme dost, peníze firmy berou, ale rychlodobíjecí
Dotací máme dost, peníze firmy berou, ale rychlodobíjecí stanice nestaví.
Na konci roku 2017 skončil projekt Fast-E, v rámci kterého plánoval E.ON vybudovat 15 rychlodobíječek. Ve skutečnosti má ve Vystrkově 3 rychlodobíječky a 4 další lokality po jedné. I když k tomu připočtu 6 Superchargerů a 1 rychlodobíječku EVmapa ve Vystrkově, pořád je to jen 14 kusů. Ale hlavně asi všichni čekali poněkud více lokalit… resp. více universálních stojanů.
Jediné co se musí E.ONu nechat, je zapojení do systému EVmapa, to rozhodně lepší než zakládat další systém RFID karet.
Ano a v rámci EVmapy má nejhorší tarifikaci…
Ano a v rámci EVmapy má nejhorší tarifikaci…
Mně se to líbí i když při dnešní ceně elektřiny je to
Mně se to líbí i když při dnešní ceně elektřiny je to jen reklama na PRE. Ale snad ji zdraží a tohle dostane větší smysl. 🙂
Nějak se to množí. Právě nám na Ostravsku otevřeli
Nějak se to množí. Právě nám na Ostravsku otevřeli Frýdek Místek OC Frýda podzemní parkoviště ČEZ rychlonabíječka třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) + 2 pomalé stojany á 2x Mennekes, prozatím bez čipů zdarma. Já jsem otestoval s pány instalatéry před hodinou rychlonabíječku třísystémová ABB (Mennekes, CHAdeMO, CCS Combo) na LIDL parkovišti ulice Sjízdná Ostrava-Třebovice (Poruba, Svinov, ono je to na hranici), ale už je vypnutá, nějaké potíže s rozvaděčem, měla by se rojet koncem února 2018.
Tise zavidim. V mem okoli zatim jen ropny monopol. Nejblizsi
Tise zavidim. V mem okoli zatim jen ropny monopol. Nejblizsi nabijecka je pres hranice v Nemecku 🙁
A ja to CEZu porad dotuju mym chipem a nenabijim. Takovy blbce jako ja potrebujou.
Že by Šumava?
Že by Šumava?
Sama voda. Severni vitr je kruty. Severneji to uz nejde.
Sama voda. Severni vitr je kruty. Severneji to uz nejde.
Ten Lidl v Trebovicich je ( bude
) zdarma, nebo tam chteji
Ten Lidl v Trebovicich je ( bude
) zdarma, nebo tam chteji (budou chtit) nejakou kartu ?
Lidl má své nabíječky alespoň co vím ve Francii
Lidl má své nabíječky alespoň co vím ve Francii bezplatné. První vlašťovka Lidl v Praze na Barrandově je také bezplatná. Měla by sloužit hlavně nakupujícím. Jediné omezení je závorou na příjezdu na parkoviště. To by mělo být po uzavření prodejny nepřístupné. Zatím ji alespoň na Barrandově nezavírají.
Takže jistě bude bezplatná.
Má LIDL v zahraničí nějakou mapu se svými prodejnami s
Má LIDL v zahraničí nějakou mapu se svými prodejnami s nabíječkami? Nebo IKEA?
To jsem sice nedohledal, ale podle včerejšího rozhovoru s
To jsem sice nedohledal, ale podle včerejšího rozhovoru s panem Tinkou na evmapa.cz přibyly rychlonabíjecí stanice LIDL v Rakousku hned za hranicemi, vše zdarma, třeba u Lince https://www.evmapa.cz/lidl-engerwitzdorf. Strom tanken, i na vnitřních parkovištích obvykle 1 hodina stání zdarma, čili komplet zdarma parkování i nabíjení. Pozor je třeba dávat na otvírací hodiny, hlavně u těch podzemních a nadzemních parkovišť.
V Německu se dá zdarma nabíjet u obchodní sítě Aldi.
V Německu se dá zdarma nabíjet u obchodní sítě Aldi.
A mají někde mapku nebo seznam míst?
A mají někde mapku nebo seznam míst?
Třeba plugshare.com
Třeba plugshare.com
Je to lepší, než jsem si myslel, fakt ty mapy mají, byť
Je to lepší, než jsem si myslel, fakt ty mapy mají, byť docela chudé, respektive to vypadá jen na velká města. Jinde jsou zásuvky pro elektrokola:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/ALDI-Sued/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Verbund/Lidl/
ALDI je plánovalo už v červnu 2015, hned 50 rychlonabíječek https://www.focus.de/auto/news/stromtankstelle-am-discounter-aldi-plant-50-kostenlose-ladestationen_id_4741656.html.
Já bych ovšem – pokud se bavíme o nabíjení zdarma – s důvěrou použil https://e-tankstellen-finder.com/de/de a zadal filtr Kosten Nur kostenfreie. To množství nabídek je brutální.
A ty Trebovice ?
A ty Trebovice ?
Budou v evmapa.cz po schválení administrátorem, tedy až
Budou v evmapa.cz po schválení administrátorem, tedy až pojedou. Ulice Sjízdná naproti Tesco vedle autosalonu.
Diky. Az budou funkcni, budu rad, date-li mi laskave vedet.
Diky. Az budou funkcni, budu rad, date-li mi laskave vedet. Jezdim Teslou za matkou (91)do Poruby. Cestou z Phy pouzivam SuC v Olomouci, ale tohle by se mi hodilo na ev. popojizdeni v Ove. Dekuji*jansyrovy@mujmail.cz
Zkusím pane Syrový, nicméně při tom popojíždění je
Zkusím pane Syrový, nicméně při tom popojíždění je zatím možné třeba v rámci nákupu v Tesco naproti Lidlu zajet do tamních podzemních garáží a Teslu dát zdarma na velký červený 5kolík, je tam 10 zásuvkových rozvaděčů, zhruba 4 v dobrém místě na parkování. Tolerují to. Podobně v centru OC Nová Karolina, kde je 8 vyhrazených míst pro elektromobily s nabíjením zdarma v podzemí, v pracovní dny 2 hodiny stání zdarma, víkendy a svátky zcela zdarma. Další místo je Libros Ostrava-Přívoz. Placeně jsou v Porubě – ale jen kvůli poplatku za vjezd do areálu VŠB na parkování – červené 5kolíky na nabíječce VŠB za budovou CPIT. Snažíme se, aby Poruba dala k dispozici 2 nabíjecí místa na Alšově náměstí, sloupek s rozvaděčem se všemi zásuvkami tam je na stánky a trhy hned vedle parkovacích hodin. Asi to bude chtít kvůli bezpečnosti zapínání přes evmapa.cz.
Vrele diky *
Vrele diky *
Stejně jako u Lidlu v Praze či v Brně, tak i v Ově bude
Stejně jako u Lidlu v Praze či v Brně, tak i v Ově bude nabíjení zdarma.
Jak dlouho to bude zdarma nikdo netuší
a když je závora v noci na Barrandově u Lidlu otevřená,
a když je závora v noci na Barrandově u Lidlu otevřená, je stanice v noci aktivní? 🙂
Ano, nabíječku nevypínají. Pokud se k ní dostanete,
Ano, nabíječku nevypínají. Pokud se k ní dostanete, nabijete.
Tak jak je to napsáno, tak by to mělo nabíjet 4 auta, tedy
Tak jak je to napsáno, tak by to mělo nabíjet 4 auta, tedy 3×22 kW a 1x 50kW.
Rychlonabíjecí stejnosměrná stanice (CHAdeMO, CCS, Mennekes Typ 2): až 50 kW
Standardní duální nabíjecí stanice 2 x 22 kW
Jak se plati? Je potreba smlouva chip nebo znamost s nejakou
Jak se plati? Je potreba smlouva chip nebo znamost s nejakou celebritou? Takove udaje tam chybi. Zato marketingove kecy od zhora az dolu.
Platí se jednou za tři měsíce na fakturu, stačí
Platí se jednou za tři měsíce na fakturu, stačí registrace a dostanete čip. Paušál je asi 10 Kč za měsíc, to neřeším a tiše platím :-). PRE je na svou velikost velice dobrým poskytovatelem nabíjení.
Leda v Praze, jinde má prd.
Leda v Praze, jinde má prd.
PRE je vetsi frajer nez CEZ. 10 Kc oproti 550 kc je safra
PRE je vetsi frajer nez CEZ. 10 Kc oproti 550 kc je safra rozdil. Diky za info.
10 Kč je paušál za čip. Pak se platí ještě za
10 Kč je paušál za čip. Pak se platí ještě za vyčerpanou elektřinu.
Zde se platí čipovou kartou od PRE – zatím testovací
Zde se platí čipovou kartou od PRE – zatím testovací režim bez zpoplatnění doby pobytu.
Škoda, že pro smlouvu a čip se musí jak za krále klacka
Škoda, že pro smlouvu a čip se musí jak za krále klacka do Prahy. Přitom by stačil formulář na internetu s volbou zaslat na adresu, nebo vyzvednout na poště kdekoliv v ČR. Mobilní síť Oskar to umělá před mnoha roky se sim kartou. Ale prý jdou s dobou a používají nové technologie.
Žádná Praha! Já si čip vyzvedával na kontaktním centru
Žádná Praha! Já si čip vyzvedával na kontaktním centru ČEZu v Ostravě.
I čip PRE?
I čip PRE?
RFID karta PRE mi přišla poštou.
RFID karta PRE mi přišla poštou.
Tento typ konektoru Mennekes,zdá se mi býti poněkud
Tento typ konektoru Mennekes,zdá se mi býti poněkud nešťastný. Včera jsem nabíjel BMW i3 přes tento konektor a kabel na něm,je tak těžký,že se konektor vlastní vahou kabelu vylamoval ze zásuvky v autě. Auto hlasilo chybu při nabíjení. Musel jsem ten kabel v půlce podepřít,aby konektor v autě držel připojený na všechny potřebné komunikační piny. Bylo by dobré,aby se výrobce zamyslel nad vhodností použití u všech stávajících typů elektromobilů.
Fakt nabíječka?
A já podle obrázku myslel, že to je
Fakt nabíječka?
A já podle obrázku myslel, že to je sběrač dešťové vody s čističkou.
Pro Prahu jsou nejlepší patrové parkovací domy s nabíjením i servisem, a nejspíš ještě z poloviny vlastněné a zaplněné autopůjčovnami.