Jak vznikal unikátní hybridní pohon modelu Lexus LC 500h

Hybridní technologie vozů Lexus proslula hladkým chodem, důmyslností a efektivitou, jakou lze od luxusních automobilů očekávat. Když ale došlo na vývoj hnacího ústrojí pro novou vlajkovou loď, kupé LC, bylo potřeba něco jiného.

Hlavní konstruktér Kodži Sato a jeho kolega Kodži Ošima, který má na starost hybridní hnací ústrojí, se shodli, že musí oslovit automobilové nadšence. Cílem modelu LC koneckonců bylo změnit vnímání značky Lexus. Jak toho lze ale docílit u hybridu?

„Nemohli jsme jednoduše převzít stávající technologii a beze změny ji použít v modelu LC,“ vysvětluje Sato. „Potřebovali jsme vymyslet nový způsob, jak aplikovat celou koncepci hnacího ústrojí s vyvážením síly motoru a elektrické energie, abychom vytvořili něco zcela nového.“

Nový hybridní pohonný systém u sportovního kupé Lexus LC 500h

Nový hybridní pohonný systém u sportovního kupé Lexus LC 500h
foto: Lexus

Zásadní otázkou bylo, „co je třeba udělat pro to, aby měl řidič z hybridu příjemný pocit?“. Pro Ošimu to znamenalo vytvoření emotivnějšího zvuku, který se bude lépe hodit k akceleraci vozu. Také měl za to, že stěžejním prvkem bude snížení pocitu prodlevy, který se může dostavit, když se auto blíží k zatáčce a řidič ubere plyn.

Silnější hybrid

Plán obou konstruktérů se vracel přímo k základům a byl v něm využit výzkum, jenž začal už téměř před deseti lety. Cílem bylo vytvořit hybridní hnací ústrojí, které bude lépe využívat elektrickou energii a posílí výkon všech součástí systému.

O více než osm let později a po mnoha tisících kilometrů zkušebních jízd se zrodil inovační Lexus Multi Stage Hybrid System. Jedná se o systém, který v maximální možné míře využívá hybridní know-how značky Lexus, a vnáší tak do zážitku z řízení hybridního vozu více emocí a vzrušení.

Nový, vylepšený hybridní pohon vozu Lexus LC 500h

Nový, vylepšený hybridní pohon vozu Lexus LC 500h
foto: Lexus

Zachovává si ty nejlepší vlastnosti této technologie, co se týče nízké spotřeby a tichého a hladkého chodu. Díky vyššímu krouticímu momentu a novému způsobu využití elektrické energie také poskytuje vysoký výkon.

Inteligentní využití čtyřrychlostního řadicího zařízení v tomto systému LC 500h v podstatě dodává výkon desetistupňové převodové skříně s plynulou změnou rychlostních stupňů, která trvá méně než 100 milisekund. Jde o jeden z nejvyspělejších automobilů současné doby, který rovněž překonal problém s prodlevou akcelerace.

Akcelerace je rychlejší

Díky dalším rychlostním stupňům dokáže hnací ústrojí měnit otáčky motoru tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám řidiče. Akcelerace je ihned po startu rychlá a přímější a lineárnější, protože je lépe synchronizovaná s tím, jak řidič používá pedál plynu.

Důležitou roli hraje také vyspělá technologie baterie. LC 500h obsahuje lithium-iontové články uspořádané v nové „satelitní“ konfiguraci. Výsledkem je lehčí a kompaktnější baterie s větším výkonem. Hmotnost, která byla ušetřena díky designu baterie, zcela kompenzuje hmotnost převodového systému Multi Stage Hybrid.

„Na rozdíl od konvenčního hnacího ústrojí, jež využívá pouze benzínový nebo naftový motor, používá systém Multi Stage Hybrid jako hlavní prostředek přenosu energie na kola elektrické motory, a to prostřednictvím jedinečného uspořádání a pokročilou automatickou převodovkou,” vysvětluje Ošima.

„Díky svému vysokému krouticímu momentu dodávají elektrické motory energii mnohem rychleji než spalovací motory. To znamená, že model LC 500h s hybridním pohonem výjimečně dobře reaguje a proto řidičům nabízí hladkou a zábavnou jízdu.“

tisková zpráva

21 Comments on “Jak vznikal unikátní hybridní pohon modelu Lexus LC 500h”

  1. Porad jsem nepochopil, proc musi kazdy hybrid nastehovat
    Porad jsem nepochopil, proc musi kazdy hybrid nastehovat elektromotor na tu samou napravu jako spalovak a komplikovane resit propojeni obou motoru. Proc neni na predni naprave cisty spalovak a na zadni cisty elektromotor? Pak by to stalo mene a jako bonus by to byl 4WD. Mozna to je kvuli tomu, ze by mnoho lidi vyhodilo spalovaci jednotku s prevodovkou a dali tam baterky a bylo by z toho kloudne EV za par supu. To ale nesmi byt, tak se to dela komplikovane a pekne spolecne.

      1. Pokud je ten cely cirkus jen kvuli starteru, tak to je smutne.
        Pokud je ten cely cirkus jen kvuli starteru, tak to je smutne. Vyhody by prevazovaly. Ale ve skutecnosti to je jak jsem psal. Razem by byly poradny EV diky DiY. Baterku s nabijeckou dodelat a bylo by nadherne EV ktere zatim nikdo nenabizi. Passat, Lexus, BMW, DB atd. Bohuzel to neexistuje rozdelene, tak to nejde uskutecnit.

    1. DS5 (Citroen) toto má v hybridu již od roku 2013. Předek je
      DS5 (Citroen) toto má v hybridu již od roku 2013. Předek je na dieselu, zadek na baterky a start/stop funguje taky. Bonus je samozřejmě čtyřkolka, spojení obou motorů vyšší akcelerace a zároveň neznatelnost prodlevy při motorickém řazení. Jízda čistě na baterky cca 3-7 km. Francouzi toto řešení ale zřejmě vymysleli z lenosti vymýšlet spřažení motorů v převodovce 🙂
      Bylo to fajn auto, dneska ale nedám na Teslu dopustit!

  2. Protože Tesla/Musk není schopná a zdá se ani ochotná dát
    Protože Tesla/Musk není schopná a zdá se ani ochotná dát informaci kolik bude stát T3 v ČR. Musel jsem cenu stanovit sám v holobytu na 1045274Kč bez DPH s destination fee výpalným v ceně. Jedná se o vcelku přesný výpočet s nepřesnými čísli kdy jako vstupní data je poměr holobytu TS mezi US/EU verzemi kde výpalné činí 18,19 procenta navíc v neprospěch Evropy. Touto přirážkou za blbost jsem vynásobil deklarovaných 35táců. Takže si připravte na holobyt 12647001Kč s DPH pokud nejste plátci jako já. A nebo ten ticket dejte do hajzlu nad čímž taky přemýšlím, protože holobyt nechci a platit za baterku tak jsem na 1,5M a to nemám ani lepší interiér což ho nemít je škoda no 1.6M už je vcelku drahá sranda a další hektolitry za fatamorgánu se samořízením. No musel jsem si ulevit.

      1. Sliboval jsem si že mi podnikání bude vynášet cca 2M
        Sliboval jsem si že mi podnikání bude vynášet cca 2M ročně, jenže něco prožeru a mám stěží 1,6M ročně. Takže jsem začal být víc price senzitiv na cenu. Jinak cenu jsem tolik neřešil nadchla mě slibovaná autonomie lvl5 a ta u tohoto auta nebude.

            1. Ano, právě toho se obávám že max. lvl3 a přitom bude
              Ano, právě toho se obávám že max. lvl3 a přitom bude 200tis v prdely. Auto je to i tak super jen to asi chce dobře zvážit co pořídit…možná by mi stačil interiér a dualmotor na chatu. To bude tak 51tis dolarů + DPH jenže pak s větší baterkou je delší záruka…babo raď. Je tu někdo kdo věří v lvl5 u T3 v nasledujicich 4 letech se stavajícím HW? Možná tam při redesignu šupnou lidar co od někoho koupí, ale to mi už bude naprd.

    1. Tak jak jsem byl při počítání té přirážky pro Evropu
      Tak jak jsem byl při počítání té přirážky pro Evropu nasranej tak jsem to vynásobil Eurama místo Dolarama. Takže vytahuji předobjednávkový ticket z hajzlu neb cena je za holobyt 840857 bez DPH. Mohla by i klesat jak bude koruna posilovat cena v Eurech s poplatkem za doručení do Evropy je 41367 Euro bez DPH.

  3. novy lexus je ve vsem lepsi nez ten stary…. asi tak ve
    novy lexus je ve vsem lepsi nez ten stary…. asi tak ve zkratce. jinak pekna sbirka PR kecu. toyota to proste fakt neumi. a pritom by me i docela zajimalo co je to ten Multi Stage Hybrid a jak vypada ta satelitni konfigurace clanku. jeste, ze mame google, ze ano.

Napsat komentář