PŘÍBĚH: znovu na Portáš, tentokrát před Silvestrem 2017

V minulém článku Milan Řehoř a jeho kolegové barvitě popsali 400 km dlouhou jízdu elektromobilem Nissan e-NV200, kterou absolvovali na začátku prosince 2017 na Horský hotel Portáš v zimních podmínkách. Nedávno se tam vydali znovu.

Elektrododávka Nissan e-NV200 se zimy rozhodně nebojí
foto: archiv autora

Milan Řehoř

Za necelý měsíc nás lákala každoroční akce před Silvestrem na Portáši – koncert rockové skupiny STRAM. Na akci jsme také chtěli podpořit reklamu dobrému pivu z Kamenice nad Lipou, neboť po minulé ochutnávce jsme vezli 10 sudů majiteli hotelu Portáš k předání do Brna, kde měl tehdy zrovna nějaké jednání (samozřejmě „eNVéčkem“).

Než se v tomto článku rozjedeme na hřeben Javorníků, musím zde zopakovat, že elektromobil je předprodukční verze se „slabou“ palubní nabíječkou 3,3 kW, a že vůz patří k elektromobilům, který má logicky jeden z nejmenších dojezdů („dodávka“ – spíš minivan, baterie 24 kWh, skutečně využitelných max. 20 kWh) a pokud tomu začneme „šlapat na krk“, auto má agresivní dynamiku jízdy za cenu rychlého ubývání procent nabití baterie.

Znamená to, že danou cestu jedeme s těmi nejtěžšími podmínkami, co se dojezdu týče, které jsou v této chvíli na trhu! A pokud pojedete s jakýmkoli jiným elektromobilem (například Nissan Leaf), jste na tom s dojezdovými vzdálenostmi o mnoho lépe.

V nejbližších měsících přijde na trh nová verze tohoto vozu s větší baterií 40 kWh a vůbec nebude nutné řešit to, co jsme museli řešit cestou my! Tyto informace je nutno všude uvádět, protože někteří čtenáři (kteří většinou možná ani nejezdí elektricky) reagovali na minulý článek negativně.

Jestliže jsme s předprodukčním autem dokázali dojet na Portáš, s novou verzí už to bude „brnkačka“, obzvlášť když se neustále zahušťuje síť nabíjecích míst! Tentokrát jsme nemuseli jet do Kamenice nad Lipou – pivo už na Portáši bylo (viz výše).

Délka cesty byla tentokrát „jen“ něco přes 230 km (oproti minulým 400 km). „Naše eNVéčko“ vezlo především lyžařskou výstroj a firemní pivní sklo. Posádku tvořili čtyři lidé.

Startovali jsme (27. prosince) ze Žďáru nad Sázavou a „valili“ rovnou do Ostrovačic k rychlonabíječce na 178. km dálnice D1, pak stejně jako minule do Brna k Nissanu na Hviezdoslavově ulici a do Zlína k poslední rychlonabíječce na trase na Třídě Tomáše Bati.

Ve Zlíně na stojanu nabíjela Tesla Model S, a tak jsme chtěli využít alespoň zásuvku Mennekes typ 2 a připojili eNVéčko. Stojan hlásil, že má malou rezervu výkonu, aby nám spustil nabíjení, čemuž jsme se divili.

Po domluvě s majitelem Tesly své auto odpojil a my spustili alespoň „mininabíjení“ pomocí palubní slabé nabíječky 3,3 kW. Jaké bylo překvapení nás všech, když se na CHAdeMO opět připojila Tesla, stojan dovolil Tesle jen poloviční předešlý výkon 24 kW!

Čekali jsme delší dobu, že odebíraný výkon Tesle stoupne, ale nestalo se tak. Nedalo se nic dělat – odpojili jsme tedy naše eNVéčko a poslušně čekali, až se Tesla nabije podle potřeby, kdy se opravdu nabíjecí výkon Tesly opět zdvojnásobil.

Vzpomněli jsme si na Františky Kubiše, jak se snaží využít jakýkoli výkon nabíjecího místa, který je aktuálně k dispozici, a jsou schopni regulovat nabíjecí výkony jednotlivých odběrů, aby nedošlo k přetížení jističů a jejich odpojení (vybavení).

Stojan tohle neuměl a „natvrdo“ omezil Tesle výkon na polovinu, i když jsme naším odběrem stojan jen „šimrali“. Je tedy třeba osazovat nová nabíjecí místa pokud možno alespoň dvěma rychlonabíjecími stojany, aby k tomuto stavu docházelo minimálně.

Tentokrát nám to ve Zlíně tak rychle nenabíjelo jako minule a spokojili jsme se jen s 92% nabití baterie. Věděli jsme, že po cestě až na parkoviště do sedla u hotelu Kohútka na hřebeni Javorníků bude cesta téměř suchá a sněhové řetězy použijeme až na výjezd k hotelu Portáš, kde je to prý jedna ledovka.

Kabinu jsme si vytopili, odpojili se od stojanu a vyrazili opět úspornou jízdou stejně jako minule – ve Vizovicích doprava přes Polanku. Silnice pěkně suchá a vystoupali jsme k Pozděchovu – nejvyššímu místu na trase (kromě cíle) se 68 % v baterii.

Na sjezdu ke Vsetínu se dalo něco málo narekuperovat, ale procenta se spíš držela pořád na stejné hodnotě přibližně 16 km trasy. Venku bylo +8 °C a necítili jsme potřebu vytápět, takže jsme opravdu šetřili a moc nepospíchali.

Na akcelerátor jsem šlapal velmi jemně a zjistili jsme, že jde klidnou pohodlnou jízdu udržovat na jedné až dvou „kostičkách“, které ukazuje displej (max. je osmnáct kostiček). Později, kdy se trasa trochu zvedá, „chodil“ jsem na tři až čtyři „kostičky“.

Byli jsme zkrátka zvědavi, s kolika procenty přijedeme pod závěrečný kopec a to bylo přesně 48 %. Trasu dlouhou 59 km jsme tedy ujeli na (92 – 48 =) 44 % energie baterie. Po bezproblémovém výjezdu posledního „krpálu“ dlouhého 2,8 km a převýšení 290 metrů nám na parkovišti zbývalo v baterii 32 %.

Tentokrát nám celá trasa ze Zlína (cca 61 km) „spolykala“ 60 % baterie! Vykřičník zde má vyjádřit ten nebetyčný rozdíl oproti minulým podmínkám (sníh, na posledním výjezdu sněhové řetězy, případně temperování kabiny), které ukrajují drahocennou energii z baterie.

„Spalováci“ potřebují naprosto stejnou energii a opravdu i jim stoupne za těžších podmínek spotřeba, ale díky tomu, že nás klasická paliva naučila plýtvat, protože mají velkou hustotu energie, „spalovák“ nějakou zvýšenou spotřebu neřeší.

Stojíme na parkovišti, v baterii 32 % a můžeme tedy směle pokračovat až k hotelu Portáš. Jak je výše uvedeno, další cesta terénem by měla být jeden led. Připojili jsme vůz na zásuvku na parkovišti a šli se podívat na trasu a vytipovat místo, kde budeme nasazovat sněhové (spíš ledové) řetězy.

Tentokrát jsme si s sebou vezli silnější řetězy než minule, které tehdy byly pouze „vyprošťovací“ a podařilo se nám je také minule přetrhnout (zřejmě při prokluzu až na kovové šikmé odvodňovací stružky).

Při návratu k autu bylo v baterii z původních 32 % nyní 48 % a topení šlo hned naplno, protože při silném větru, který na hřebenu Javorníků panoval, nám byla po ohledání terénu pěkná zima.

Řetězy jsem nasazoval na vytipovaném místě pod prudším ledovým kopcem vedle sjezdovky, kde kolem auta tekly potoky z tajícího ledu. Klečel jsem vyloženě v „potoku“ v montérkách a pochvaloval si mohutnost řetězů (porovnávám s minulým modelem).

Sice úplně mokrý, ale s klidným vědomím usedám za volant a těším se, jak si nové řetězy poradí s ledem a před rozjezdem deaktivuji na palubní desce „prokluz“. Přátelé, tak výbornou práci řetězů jsem ani neočekával!

Zakously se do ledu a pokud kolo proklouzlo, řetězy rozbily led a „chytily“ se všeho, čeho jen mohly, aby se auto pohnulo kupředu. Během chvilky jsme stáli u Horského hotelu Portáš a vítali se s Danem a Lenkou – majiteli hotelu a veselý personál („Kloučci“ – poznámka pro hotel) nám ochotně nosil na uvítanou „Zlato Vysočiny“ – pivo Kamenickou dvanáctku, abychom si mohli připít na další úspěšnou misi „příměstským“ elektromobilem Nissan e-NV200!

Zde bych měl zopakovat, že i „malobaterkáčem“, jakým nynější Nissan e-NV200 bezesporu je, se dá dojet ze Zlína až na hřeben Javorníků na jedno nabití (cca 62 km s převýšením přes 600 metrů do kopce)! Vidíte ten velký rozdíl mezi minulou a touto jízdou, že povětrnostní podmínky (sníh, venkovní teplota, …) mají velký vliv na spotřebu energie, kdy minule to bylo jen tak – tak a tentokrát jsme jeli naprosto v pohodě a to jsme mohli i topit (v posledním úseku trati jsme netopili, venku +8 °C a zkoušeli jsme, jak tentokrát vyjdeme se energií).

Další den dorazil na Portáš elektrickou Kia Soul EV náš dlouhodobý kamarád z Olomouce Petr Medveď, který provozuje Eco Taxi elektrickými vozy. Odpolední setkání s ním bylo pro nás velkým informačním přínosem a stejný pocit měl i on. Večer po odjezdu nám pak poslal zprávu, jak v pohodě dorazil z hor domů do Olomouce.

To už napadlo dost sněhu a kdokoli potřeboval dojet či dovézt od Portáše do sedla na parkoviště k hotelu Kohútka, jeli jsme „naším“ eNVéčkem opatřeným sněhovými řetězy.

Tak trochu jsme trénovali a zjišťovali, jestli bude moci být vůz opravdu využit jako eko-taxi na akci – při koncertu rockové skupiny STRAM na Portáši 29. prosince, což měla hudební skupina uvedeno i na svých webových stránkách.

Dokonce Dan, majitel hotelu Portáš, si vyzkoušel eNVéčko v měkkém sněhu a asi největší zkouška byl výjezd od sousední chaty Spartak. Pozoroval jsem přední zabírající kola z otevřených zadních dveří auta a tuto konfiguraci jízdy kluci nazvali „kulometčík ve vrtulníku“. Bylo zajímavé, jak sněhové řetězy pracují na pomalu otáčejících se kolech.

Koncert začínal až večer, takže jsme s Michalem a výčepním Janem trochu zalyžovali a snowboardovali na sjezdovce u Kohútky. Při cestě nazpět jsme za eNVéčkem zkusili i autoskijering – Michal a Jan se nechali táhnout na lyžích za autem lesní cestou k hotelu. Pochvalovali si, že jim auto nesmrdí pod nos!

Večer jsme navlékli na sebe firemní trika pivovaru Kamenice nad Lipou, výčepní Jan se oblékl do firemního úboru a vedle velkého nápisu kapely STRAM bylo vyvěšeno velké logo pivovaru Kamenice.

Lepší reklamu si snad pivovar ani nemohl přát, zvláště, když sami hudební rockeři několikrát pivo chválili do mikrofonu. Křepčilo se ještě asi hodinu po půlnoci a měli jsme velkou radost, že pivo zachutnalo i místním Valachům tak, že na akci se skoro všechno vypilo!

Elektrická dodávka byla večer několikrát využita jako taxi do sedla, na hotel Kohútka a zpět. Sněhové řetězy naprosto bezproblémově dávaly autu možnost jezdit ve sněhu i po příkrých zasněžených lesních cestách. Případné další požadavky cestujících na dopravu do obcí na úpatí Javorníků obstaralo elektrické BMW i3.

Elektromobily se tedy vzájemně doplňovaly – eNV jezdilo trasu Portáš – parkoviště v sedle a BMW dolů z hor a zpět. ENVéčko tedy po celou dobu na horách mělo nasazeny sněhové řetězy. Při jednom z návratů k hotelu Portáš jsme nabídli svezení partě lidí, která se „škrábala“ ze sedla stejným směrem jako my.

Nějak se to sešlo, že po otevření zadních dveří všichni zalezli do nákladového prostoru a nikdo nechtěl doplnit stávající posádku tří lidí (auto bylo v pětimístné konfiguraci).

I takto nerovnoměrně zatížené auto se s předním náhonem bezproblémově rozjelo do zasněženého kopce. Jaké bylo překvapení u Portáše, když ze zadního nákladového prostoru vylezlo pět lidí a z kabiny tři!

Přesto, že byla dvě místa na sedadlech volná, v autě jelo najednou osm lidí! Info pro PČR – toto proběhlo mimo pozemní komunikace.

Ráno na Portáši - pohled z okna

Ráno na Portáši – pohled z okna
foto: archiv autora

Druhý den jsme se probudili do krásného dne a fotili z okna pokoje (v nejvyšším patře hotelu Portáš) Javorníky a Beskydy. Do eNVéčka byly naloženy a přikurtovány skoro všechny vypité prázdné sudy kamenického (kromě posledního, který byl na čepu) a s lyžařskou výstrojí jsme po rozloučení vyjeli na cestu domů prakticky stejným způsobem jako minule (po rychlonabíječkách ve Zlíně, Vyškově, Brně a Ostrovačicích).

Přátelé, snažte se vcítit do situace, když jsme se vraceli zpět skoro se všemi prázdnými sudy z Portáše, kde zrovna den před Silvestrem dochází poslední zásoby dobrého piva K12, kterému tam byla vytvořena nemalá reklama se značným zájmem konzumentů.

To se nedalo nechat jen tak, obzvlášť, když majitel hotelu poptával tentokrát šestnáct sudů K12! Celou cestu jsme se snažili spojit s pivovarem v Kamenici, jestli by bylo možné ještě ten den vyměnit prázdné sudy za plné a to se skutečně podařilo!

Dobře přikurtovaný náklad. Celkem 16 sudů po 30 litrech - kolem 640 kg.

Dobře přikurtovaný náklad. Celkem 16 sudů po 30 litrech – kolem 640 kg.
foto: archiv autora

Ano, z Portáše tedy rovnou do Kamenice (přes rychlonabíječku v Jihlavě) – tedy 290 km. Večer nás majitel pivovaru pan Milan Houška i s manželkou Ivanou přivítali u sebe doma v nedaleké Vlásenici a vyjadřovali nám pochvalu za dobře odvedenou práci a obdivovali naše odhodlání operativně dopravit zlatavý mok k hranicím Slovenska. Bylo těsně po půlnoci, tedy už Silvestr, když jsme vyráželi s nákladem piva do Žďáru nad Sázavou, abychom se s Michalem alespoň trochu před cestou vyspali.

Ráno na Silvestra jsme ve dvou vyráželi opět do Ostrovačic, kam jsem řídil já a osmnáctiletý Michal pak odřídil celý zbytek cesty i nazpět. Tentokrát byl náš cíl ve Zlíně, kam nám jel naproti Dan – majitel hotelu Portáš a využil cesty k nákupu v Makru, kde jsme mu na parkovišti přeložili pivní náklad na přívěs, který táhl za „teréňákem“.

Na této silvestrovské jízdě bych rád zmínil úsek trasy z Brna do Zlína, kdy jsme v Brně opět nabíjeli na Hviezdoslavově ulici u Nissanu a snažili se do auta dostat energii, kterou budeme potřebovat až do Zlína.

Funkční nabíječka v Rousínově - exit 216

Funkční nabíječka v Rousínově – exit 216
foto: archiv autora

Po trase jsme chtěli vyzkoušet nástěnnou rychlonabíječku 18 kW v Rousínově na exitu 216 a nevěděli, jestli bude doopravdy funkční. Na jedné z fotografií je vidět, jakou měl Michal radost, že nová nabíječka funguje a děkovali jsme e-Lukymu Kaštovskému, že se mu ji na tomto místě podařilo instalovat.

Pro „malobaterkáče“ jako jsme my, je to strategické místo, abychom bezproblémově dojeli do Zlína. Naše poděkování patří i za vybrané místo k občerstvení a doporučujeme v nedalekém motorestu Bonaparte dát si alespoň jednu z jejich velmi dobrých polévek, kterými se dá i zahnat hlad.

Trasa byla mokrá a neustále „padala nějaká voda“ a tento povrch vozovky vyžaduje větší spotřebu energie než suchá silnice. Asi s dvaceti procenty navrch (oproti kilometrům do cíle) Michal vyrazil ke Zlínu a počítali jsme, kolik procent může „ztrácet“ na počet kilometrů, abychom bez problémů dojeli.

Vše probíhalo podle výpočtů a asi 10 km před Zlínem začalo hustě sněžit s vodou. Po chvíli Michal zjistil, že začal ztrácet mnohem více procent, než doposud, protože se rapidně zvětšil odpor na silnici a byl nucen velmi zpomalit jízdu.

Do Zlína na rychlonabíječku dojel Michal jen tak – tak, ale „želva“ ještě nesvítila! Po připojení na stojan u autosalonu Synot BMW displej nabíječky ukazoval více než půl minuty stále 0%! Mělo to jednu výhodu, že máme nafocen displej rychlonabíječky s časy a postupnými procenty nabití baterie až do automatického vypnutí nabíjení při 95%, kdy celé nabíjení trvalo 31 minut.

Samozřejmě tohoto krátkého času je možno dosáhnout s dobře prohřátou baterií ve voze, což máme opět dokumentováno fotografií palubního displeje, kdy teplota byla jeden dílek pod označením „hot“ (tedy „horký“). Po nabití baterie vozu jsme přejeli k Makru, abychom se tam potkali s Danem na parkovišti a přeložili drahocenný náklad na jeho vozík za autem.

Tím byl náš úkol splněn a po přání do nového roku 2018 jsme se v klidu vraceli ke Kamenici nad Lipou, kde jsme si o půlnoci na Silvestra přiťukli v pivnici s personálem a majitelem pivovaru panem Houškou a jeho milou manželkou.

Silvestrovská cesta byla znovu pro nás ponaučením a výukou, jak může způsobit zvýšenou spotřebu energie náhlá změna počasí a jak je třeba na trase rozložit energii uloženou v baterii vozu.

Opět se opakuji, že tyto problémy s přicházejícím novým Nissanem e-NV200 na trh s baterií 40 kWh nebude nutno řešit, protože bude mít téměř dvojnásobnou kapacitu!

Pro nás i pro Nissan a nejspíš i budoucí uživatele vozu jsou naše cesty na hřeben Javorníků testem, že vůz je schopen dopravit i těžší náklady za minimální finanční náklady.

Opět zde musíme poděkovat značce Nissan za poskytnutí předváděcího vozu a doufáme, že i naše články pomohou k rozšíření elektrické dodávky (spíš minivanu) pro zlepšení ovzduší především ve městech.

Nakonec musím ještě jednou poděkovat panu Kaštovskému, který se aktivně zapojil do zřizování nabíjecích stanic a zrovna ta v Rousínově se může leckomu hodit pro jeho tiché cestování. Jezdit elektricky je opravdu příjemné.

vlastní

102 Comments on “PŘÍBĚH: znovu na Portáš, tentokrát před Silvestrem 2017”

      1. Zdravím. Dnes jsem opět navštívil Portáš, tentokrát s
        Zdravím. Dnes jsem opět navštívil Portáš, tentokrát s i3. Je to balzám na duši, musíte to zažít!
        Souly jsem kupoval zánovní,jeden byl předváděčka a druhý po půlročním operáku. Jsou to pohodlné a prostorné vozy do města a okolí. Mít větší výkon a 4×4, nechtěl bych jiné.
        Jinak na Portáš to dáte i s Fluence. Z Valmezu od Kubišů to je kousek.

        1. Zdravím…
          To určitě věřím,že je to nádhera… My jsme

          Zdravím…
          To určitě věřím,že je to nádhera… My jsme tedy byli v létě, ale zase bylo nádherné vyjít se o kousek výš na louku a pozorovat za úplného ticha jen za šumění větru v luční trávě západ slunce…nádhera…
          Vím že nabíječka je nedaleko,ale hlavní problém by u mně byla vzdálenost a doba několikerého pomalého nabíjení po cestě…Kilometrově to mám přes 400 a tak 4 nabíjení po 3 hodinách…to je vražda..:-) Ale kdyby na Portáši byl nějaký elektro sraz, možná se hecnu:-)
          Mějte se a díky..

  1. Zdravím a díky za hezký článek.
    Na Portáši jsme také

    Zdravím a díky za hezký článek.
    Na Portáši jsme také týden byli, je tam nádherné, ale bohužel ještě bez elektroauta.
    Ale i teď mám kandidáta na ještě více nevhodné auto na takový test:-)
    S mým Renaultem Fluence ZE bez rychlonabijeni by cesta byla ještě větším dobrodružstvím:-) Nehledě na to,že sudy s pivem bych určitě neodvezl:-)
    Jsem vděčný za jakékoliv informace v článcích o nabíjecích místech,protože těch nikdy není dost:-)
    Zdravím a přeji spoustu dalších takových zážitků a třeba se zase někde potkáme / jestli jsme se viděli ve Vestci na SC :-)/

  2. Zdravím, neměl by někdo z Prahy a okolí na půjčení
    Zdravím, neměl by někdo z Prahy a okolí na půjčení adaptér na Leaf spy na středu se zaškolením? Jedu se podívat na jednoho Leafa a chtěl bych ho změřit, bohužel narychlo nevím jak OBD redukci sehnat a hlavně nevím jak s aplikací zacházet abych tam pak nebyl za blbce 🙂
    Díky

          1. Aj keď to momentálne neviem dohladať, nevidím dôvod
            Aj keď to momentálne neviem dohladať, nevidím dôvod prečo by to menili. A platiť to samozrejme bude v celej Európe a ak si dobre pamätám, tak kredity platia iba rok, takže ak by ich niekto neminul, tak po roku prepadnú a nabehnú nové.

        1. Roaming pro ostatni EV nebude v dohledne dobe…
          To by totiz

          Roaming pro ostatni EV nebude v dohledne dobe…

          To by totiz osatni EV musely zmenit vnitrni zapojeni nabijeci elektroniky (Tesla nabiji DC pres AC piny na Typ 2 konektoru – to osattni EV neumi)

          A ikdyby ostatni EV mohly na SC nabijet, nevidim duvod proc by to Tesla pro ostatni EV dotovala podobne jako pro Tesly kde ma hruby zisk na aute kolem 25%. Tesla z prodeje ostatnich EV nema skoro zadny zisk, tak neni duvod proc jim davat levnou elektrinu.

    1. Obávám se, že tohle rozhodnutí Tesly, nedávat nabíjení
      Obávám se, že tohle rozhodnutí Tesly, nedávat nabíjení do ceny auta povede k tomu, že až sem dorazí příští rok Tesla 3, tak už my „netesláci“ nikde nenabijeme, protože nabíječky ČEZ budou obsypané Teslama 3 a SC budou prakticky prázdné, jak to vidíme dnes.

        1. Paušál už za rok vůbec být nemusí. Drtivá většina
          Paušál už za rok vůbec být nemusí. Drtivá většina lidí se bude teslu snažit nabít nějak přes noc a ne jezdit na „50kw“ nabíječku. Třeba v Norsku jezdí opravdu hodně elektromobilů, ale veřejné nabíječky jsou obvykle prázdné. Proč tím taky ztrácet čas…

                1. Na SC v Norsku vždy nějakou Teslu potkáte, ale ty plně
                  Na SC v Norsku vždy nějakou Teslu potkáte, ale ty plně vytížené zas tak obvyklé nejsou.

                2. Samozřejmě na hlavních tazích je to docela masakr, někde
                  Samozřejmě na hlavních tazích je to docela masakr, někde v pustině chápu, tam je jedna dvě Tesly.

                  Třeba hlavní tak foto 7/2017, Prestemoen 4, 3946 Porsgrunn, Norsko

                  Supercharger

        1. Jim to nevadí, využijí to při těch kapacitách 60-100 kW
          Jim to nevadí, využijí to při těch kapacitách 60-100 kW bohatě. Ti co jezdí s ročně nájezdy 40 tis. km a výše nabíjejí za rok i 10MW, což by je u SC stálo 50 tisíc, tady je to bude stát pořád ani ne polovinu i při trojnásobném paušálu. Čekají nás krušné chvíle, ČEZ na výstavbu kašle a SC se budou používat jen v krajní nouzi na nové Tesly bez paušálu. Samozřejmě bavím se o fyzických osobách, 75% Tesel je napsaná na firmu a firmy platí i elektřinu, tak majitelé sice hrozně ušetří za palivo a opravy, ale stejně je jim to v podstatě jedno, zaplatí to firma.

          1. Ja se obavam, zda to neni podobne jako treba firemni BMW nebo
            Ja se obavam, zda to neni podobne jako treba firemni BMW nebo Mercedesy, pripadne jina premiova auta, kdy se v podstate jedna o vozidlo majitele firmy a maloktery majitel firmy mavne rukou nad naklady s tim, ze to plati firma. Nakonec i u aut, ktera ridi zamestnanec se casto setkam s tim, ze se firma zajima, kde a za koli tankuji.

              1. Majitelé často řeší, aby zaměstanec náhodou netankoval
                Majitelé často řeší, aby zaměstanec náhodou netankoval na dálnici, aby nedostával moc peněz, dokonce aby si nelil do kávy moc mléka, ale že ročně ztratí jeho auto 500 tis. Kč na amortizaci za rok ho nezajímá 🙂 Do práce stačí nejlevnější 32″ televize LG, lednička Goddess, domů samozřejmě Liebherr SBS a televize 88″ QLED. To jsou úspory v očích majitelů, spíše ale gen. ředitelů apod. Vyjímka se určitě najde.

                1. Fuj, fuj, hnusny zamestnavatel, mel by zamestnancum trosku
                  Fuj, fuj, hnusny zamestnavatel, mel by zamestnancum trosku doprat, vzdyt kdo mu brani, najit si brigadu a pripadne ztraty zadotovat 😉

              2. Jiste, usetrim na danich, takze budu utracet jako divy 🙂 DPH
                Jiste, usetrim na danich, takze budu utracet jako divy 🙂 DPH je uspora 21 %, coz neni spatne, ale znamena to jen, ze mam danou vec o 21 % levneji, rozhodne ji nemam zadarmo. A zbytek jde do nakladu, coz zase znamena jen, ze si snizim zisk, pokud je ovsem firma zrovna ziskova a opet plati to co u dph, ze mam danou vec o neco levneji, opet to nelze brat, jako by byla zdarma. A pokud se tady v pripade tankovani bavime o pomerne velkem rozdilu cca 40.000 Kc (bez DPH) vs 5.400 (bez DPH), tak nevidim duvod platit vyssi cenu, pokud samozrejme nabijeni u CEZu neznamena treba velkou casovou komplikaci.

                1. Když firma vydělává, tak je rozhodně lepší zisk utopit
                  Když firma vydělává, tak je rozhodně lepší zisk utopit v nákladech, které přinášejí užitek, než to odevzdat tomuhle státu 🙂

                  Pravda, když bude každý uvažovat o tom, že se vyplatí nabíjet u ČEZu, tak už dál nemusí stavět Superchargery, protože Tesla na nabíječkách ABB ušetří desetitisíce ročně. Podle mě by bylo tedy rozumné, kdyby Tesla obráceně umožnila nabíjení ostatním na svých SC, nebo má být výhoda pouze jednosměrná?

                2. Jaky uzitek mam z toho, ze sluzbu za 5000 mohu koupit za
                  Jaky uzitek mam z toho, ze sluzbu za 5000 mohu koupit za 40000? Vetsinou se najde lepsi zpusob, jak prospet sve firme nebo sobe nebo spojit oboji, nez tim, ze nakoupim stejnou sluzbu vyrazne draz. Pocit, ze neodvedu dan je samozrejme krasny, ale dobreho pocitu se nanajim.

                  Nicmene, je ocekavatelne, ze pokud jednou bude prilis mnoho zajemcu o tankovani u CEZu nebo jinych poskytovatelu, tak tito na to budou treagovat upravou svych nabidek. Napriklad PRE uz dobijeni u svych stojanu zpoplatnila.

          2. Ja mam najeto po 9 mes. 55tis. A spotrebovano 15MWh, z toho
            Ja mam najeto po 9 mes. 55tis. A spotrebovano 15MWh, z toho 10MWh na AC tedy vetsinou doma v garazi, z tech 5MWh nabitych na DC jsem si jisty, ze neni z nabijecek CEZu ani cela jedna.
            Jsem si jisty, ze by to nebylo jinak ani kdybych mel nabijet na SC za 5Kc/kWh, jelikoz nabijim na DC vzdy jen nutne minimim abych dojel, takze by se mi nechtelo cekat dvakrat az trikrat dele jen abych usetril 150Kc, ktere nakonec stejne utratim behem cekani v restauraci…
            Lide co si koupi levnejsi TM3 mozna budou uvazovat jinak, ale to uz je proste o lidech. To by jste potom mohl rict co budeme delat az tu bude jezdit hromada novych Leafu? Jestli nebylo lepsi, kdyz se vyrabeli jen malobaterkace…
            Furt si stezujeme, ze neni na trhu poradne EV, a kdyz konecne bude tak se zase narika, ze nebude kde nabijet. Tak snad se konecne bude alespon vyplacet ty DC nabijecky stavet ne? Ted se jen resi slepice/vejce…

            1. Vy patříte mezi těch 75% firemních majitelů, takže cenu
              Vy patříte mezi těch 75% firemních majitelů, takže cenu řešit nemusíte. Já jsem jen zmiňoval, že ČEZ bude muset začít stavět více nabíjecích stanic, protože ty stávající budou velmi často obsazovat TM3, kterých se tady očekává několik tisíc během příštího roku (alespoň podle místních řečí). Těch pár ostatních značek to tady nepoloží, jestli sem dodají pár desítek Leafů, Ioniqů apod., to není problém. Samozřejmě rok 2020 bude totálka, jakmile začne dodávat Škoda či VW auta v cenách kolem slibovaných 650-750 tisíc. Můj postesk je tedy na nedostatek nabíječek, ne na to, že tady bude více EV.

              1. To, ze je auto firemni neznamena, ze jsou mi ukradene naklady.
                To, ze je auto firemni neznamena, ze jsou mi ukradene naklady. Tim spise, ze mi ta firma patri a na soukrome jizdy si ho pronajimam, takze si naklady platim.
                Az tu bude o par tisic ev vice, bude zase o mnoho zajimavejsi (ne jen pro CEZ) ty stanice stavet, takze sem s nimi.

              2. Proč si pořád myslíte, že v budoucnu bude ČEZ
                Proč si pořád myslíte, že v budoucnu bude ČEZ umožňovat nabíjení za roční paušál jako je to teď!?
                Během příštího roku se dočkáme zpoplatnění za odebranou kWh a paušál nebude žádný.
                A rozhodně kWh nebude tak levná jako na SC.

                1. Těžko říci, já potřebuju cca 300-350 kWh měsíčně,
                  Těžko říci, já potřebuju cca 300-350 kWh měsíčně, tedy je mi celkem jedno co udělají. Pokud zruší paušál a zavedou sazbu 5 Kč za kWh a více, budu nabíjet s radostí doma, protože mě to vyjde na polovinu, je to pouze na nich.

                  Vlastně když o tom tak přemýšlím, ČEZ z tohohle nemá východisko. Jakmile zavede hodinovou sazbu, dá možná polovina lidí hned výpověď ze smlouvy a pokud bude hodinová sazba drahá a zruší paušál, přestanou tam lidi nabíjet skoro úplně.

                2. No budou tam nabijet ti co jedou daleko a ne spekulanti, a tak
                  No budou tam nabijet ti co jedou daleko a ne spekulanti, a tak to ma byt. Az pak dorazi ty tisice TM3, o kterych jste psal tak i jen z tech dlouhych cest si prijdou provozovatele nabijecich stanic na sve a pritom nebude nikdo blokovat stanice zbytecne nabijenim do plna jen proto, ze to ma levnejsi nez doma, jak si na to stezujete dnes.

                3. To je pravda, v takovém nastavení plateb budou nabíjet ti,
                  To je pravda, v takovém nastavení plateb budou nabíjet ti, co to nutně potřebují. Já tam vlastně teď nabíjím jen proto, abych ten paušál využil, se zavedením hodinové sazby paušál nepotřebuji.

      1. Určitě ne pro každého bude výhodnější nabíjet za
        Určitě ne pro každého bude výhodnější nabíjet za paušál 545 korun měsíčně, když za to může mít na SC 109 kWh a ještě dvojnásobnou rychlostí. Dvojnásob to platí u auta s dojezdem kolem 300km, kdy většinou se bude nabíjet vnoci doma pod 2 kč za kWh.

          1. Velmi malo tesiel ma dnes platene nabijanie nad 400kWh rocne.
            Velmi malo tesiel ma dnes platene nabijanie nad 400kWh rocne. Fakticky v podstate len tie, ktore boli dodane v tomto roku.
            Takze tie dve co ste videli na ABB s velkou pravdepodobnostou tiez maju nabijanie na SC zadarmo, ale ich majitelia zrejme mali viac casu, tak si dali nabijat mensim vykonom. Zaroven setrili bateriu, pretoze prilis caste rychle nabijanie znizuje jej zivotnost. Tiez je mozne, ze planovali dlhsiu prestavku na obed ci rokovanie a po nabiti na SC by museli ist preparkovat, pretoze tesla uctuje po 5tich minutach po nabiti pokutu za obsadzovanie SC.

              1. Zdravím Vás Josefe. Jen malé vysvětlení k nabíjení mé
                Zdravím Vás Josefe. Jen malé vysvětlení k nabíjení mé Tesly Model S. Nabíjím ve Vestci na Mennekes přes noc, neboť bydlím kousek a není potřeba rychlonabíjení na superchargeru. Chademo konektory nikdy neblokuji a chovám se zodpovědně, nicméně jak psal jiný pán, americké verze nemají přístup k superchargerům a potom se opravdu nabíjí přes Chademo, což je na prd, já osobně bych si amercikou verzi asi určitě nekoupil, pakliže by neměla přístup na Tesla supercharger sít. Když cestuji na dálku, využívám jen supercharger, nicméně tady ve Vestci spíše přes noc pouze Mennekes, ale snad tím nikoho neblokuji. Děkuji za pochopení.

                1. Pokud Tesla nabíjí svým 17 nebo 22 kW příkonem přes
                  Pokud Tesla nabíjí svým 17 nebo 22 kW příkonem přes Mennekes, tak stejně nelze přes CHAdeMO nebo CCS nabíjet (to lze jen příkonem 6.6 kW), nabíječka napíše Nedostatek příkonu. Pak samozřejmě Tesla zabere jedno místo, tedy nabitá tam stojí a nikdo jiný se ke stojanu nedostane i když nenabíjí, pokud vedle na druhém stojanu nabíjí jiné auto. Takže když jsem tam nabíjel byly tam dvě Tesly, jedno standardní malé bílé auto už nabité a bylo tom jedinné volné místo na nabíjení DC 50 kW, zatímco 7 SC bylo prázdných. Ta situace kolem nabíječek bude stále horší a horší a každé zbytečně obsazené místo bude opravdu hodně luxusní parkování.

                2. Nesmysl. Normalne jde chademo (ccs) a ac dohromady klidne
                  Nesmysl. Normalne jde chademo (ccs) a ac dohromady klidne dohromady 72kw. Navic ve vesci je velka rezerva v prikonu. Pri tesla srazu defakto nonstop nabijeli tesly jak na sc tak abb. Na abb se zadne zpomaleni nekonalo.

                3. Není to nesmysl, stojany ABB to prostě neumí, nezáleží
                  Není to nesmysl, stojany ABB to prostě neumí, nezáleží na kabelech. nakonec i článek nahoře to potvrzuje :

                  Ve Zlíně na stojanu ČEZ nabíjela Tesla Model S, a tak jsme chtěli využít alespoň zásuvku Mennekes typ 2 a připojili eNVéčko. Stojan hlásil, že má malou rezervu výkonu, aby nám spustil nabíjení, čemuž jsme se divili.

                  Po domluvě s majitelem Tesly své auto odpojil a my spustili alespoň „mininabíjení“ pomocí palubní slabé nabíječky 3,3 kW. Jaké bylo překvapení nás všech, když se na CHAdeMO opět připojila Tesla, stojan dovolil Tesle jen poloviční předešlý výkon 24 kW!

                4. To je nejaká chyba nabíjačky. V Bratislave na nabíjačke
                  To je nejaká chyba nabíjačky. V Bratislave na nabíjačke ZSE nabíjalu naraz Tesla S cez mennekes, Kia soul cez Chademo a e-up cez CCS. Na tesle islo 17kW, ostatných neviem ale kedže sa nesťažovali tak to išlo dobre.
                  Je to iba jeden stojan s tromi konektormi pred Fresch marketom na Tomášikovej ulici.

                5. 2 DC na jednom stojanu běžet nemohou.
                  Maximálně 1x AC a 1x

                  2 DC na jednom stojanu běžet nemohou.
                  Maximálně 1x AC a 1x DC (CHAdeMO/CCS).

                6. Ano a navíc viz o něco výše post z 2018-01-27 21:05
                  Ano a navíc viz o něco výše post z 2018-01-27 21:05

                7. Přesně tak. V tom Zlíně to fakt tak bylo, že nám
                  Přesně tak. V tom Zlíně to fakt tak bylo, že nám nechtěl stojan nic pustit do eNVéčka a pak to Tesle ořízl na polovinu. V Jihlavě to normálně funguje. Připojímě na Mennekes (pistoli) Fiata 500e a nabíjí jednofázově 30A (skoro 7 kW, protože tam je vyšší napětí v síti). připojíme ChAdeMO (jakékoli EV), Fiat sjede na polovinu (15, 16A) a už se sám nevrátí na max. Když Fiata odpojím a připojím, najede opět na 7kW. CHAdeMO pořád jede. Je fakt, že by to chtělo zkusit s Teslou, aby bylo jasné, jak se to chová, nebo rovnou 2 Tesly – jednu na Mennekes a druhou na CHAdeMO.

                8. Viz o něco výše post z 2018-01-27 21:05
                  Viz o něco výše post z 2018-01-27 21:05

                9. Josef má pravdu. Je to takto:
                  Pokud má stojan T53 přívod

                  Josef má pravdu. Je to takto:
                  Pokud má stojan T53 přívod 3x63A, tam celý stojan dá na výstup max 50kW. A pokud tam je Leaf na mennekes a nabíjí třeba jen 3,5kW, tak stojan ví, že umí jen max 50kW a ty jsou přiděleny na mennekes, i když tam teče skoro nic; na DC tedy nabíjet nejde.
                  A naopak. Na DC je auto a má skoro nabito a teče tam jen 2kW a stojan ví, že nemůže pustit AC. Prostě mezi AC a DC není proporcionalita a je to tedy buď anebo.
                  Výjimka je minimálně Jihlava, neb tam je přívod do T53 3x120A.
                  Je to jasný??

                10. 3x63A mi teda 50kw nedava at poctam jak pocitam
                  3x63A mi teda 50kw nedava at poctam jak pocitam

                11. Dle fyziky se počítá výkon 3F soustavy takto:
                  P = I x U x

                  Dle fyziky se počítá výkon 3F soustavy takto:
                  P = I x U x 1,73
                  tedy 63 x 400 x 1,73 = 43600 W
                  Takže jo, není to 50, ale oněco míň. A pravda na DC straně ještě o 10% míň.

                  A Váš výpočet??

                12. Mě vyšlo 42-45.5 podle napětí.
                  Mě vyšlo 42-45.5 podle napětí.

                13. Alebo jednoduchsie 3x230x63=43470, kedze nabijacky spravidla
                  Alebo jednoduchsie 3x230x63=43470, kedze nabijacky spravidla nepouzivaju medzifazove napetie, ale fazove oproti nulaku.
                  No treba nechat rezervu prudu, lebo 63A istic dlhodobo pri vyssej teplote okolia 63A nezvladne. Tiez treba ratat s dovolenou toleranciou napetia +-10%. Aj ucinnik moze urobit svoje… Samozrejme odratat aj straty konverzie AC->DC.

                14. Dovolim si oponovat, ale stojany T53 maji pracuji pro DC
                  Dovolim si oponovat, ale stojany T53 maji pracuji pro DC vystup s 3x400V; pro AC vystup pak 3x230V. Maji tedy 5ti vodicovy pripoj.
                  Ale zjistim to u provozovatele presne.
                  Jine DC typicky DBT mohou pouzivat vstup 3x230V, maji totiz nizsi ucinnost, coz by napovidalo, ze tech max 500V DC vyrabi z 230V.
                  A vsechny EV pri AC nabijeni pouzivaji 1x, 2x a 3x230V.

                15. Vykon pri 63A istici je rovnaky – je jedno ci sa vyuziva 3x
                  Vykon pri 63A istici je rovnaky – je jedno ci sa vyuziva 3x medzifazovych 400V, alebo 3x 230V oproti nulaku. Vypocet oproti nulaku je prehladnejsi, pretoze predstava prudu isticom je jednoduchsia, ked netreba riesit posuvy faz a vypocet sa zjednodusi na tri nezavisle jednofazove spotrebice.

                  Samozrejme je mozne, ze niektore velke DC menice vyuzivaju medzifazove napetie, no ja som to nevylucoval, napisal som „spravidla“ a uvazoval som hlavne male meniice v EV a SC. Neviem, ci velke menice pouzivaju medzifazove napetie, no ked si male menice v EV vystacia z 3x230V na vygenerovanie 400VDC, tak to mozu zvladnut aj velke. Navyse velke menice byvaju modularne, skladaju sa z mensich menicov, podobnych ako maju EV. Tesla pouziva v SC rovnake moduly ako v autach, takze SC zrejme vyuziva 3x230V, rovnako ako v autach.

                16. Připojit 50kW stanici na 63A jistič je nebohost. Osobně
                  Připojit 50kW stanici na 63A jistič je nebohost. Osobně bych do toho nešel a dal tam radši jen slopek 2x 32A Mennekes. To opravdu někdo někde tak udělal?

                  A když už to tak z nějakého důvodu udělal tak proč tam proboha dal verzi stanice s Mennekesem?

                17. A copak je na tom špatně?
                  Většina stojanů ABB T53 jsou na

                  A copak je na tom špatně?
                  Většina stojanů ABB T53 jsou na 3x400V/63A připojeny.
                  Někde výjimečně 3x400V/120A.

                18. Tomu se mi nechce věřit. T53 má v manuálu stejně jako
                  Tomu se mi nechce věřit. T53 má v manuálu stejně jako ostatní 50kW stanice předepsaný jistič 80A pro garantovaný plný DC výkon. Dále 120A jistič pro verzi s 22kW mennekesem a 150A jistič pro verzi s 43kW mennekesem. Tzn. ano dá se napojit na 63A, ale zde nikdy nepojede na plný DC výkon a pokud na tento malý jistič nějaký nešťastník ještě osadí verzi s mennekesem tak je pak už úplně vymalováno.

                  Když už chci dát 750tis Kč za T53 (nebo 500tis Kč za jinou značkovou stanici) tak si alespoň já dopředu rozmyslím jestli pro ni budu mít alespoň ten 80A jistič. Jinak si oprávněně koleduji o to, že za snahu budu po zásluze potrestán nespokojeností zákazníků/uživatelů.

                19. Nepsal jsem jisticich, ale o pripojeni. A ano jistice budou o
                  Nepsal jsem jisticich, ale o pripojeni. A ano jistice budou o neco vic tak, jak pisete.
                  Cilem bylo sdelit, ze pokud v miste s 3x120A (napr Ji) bude na AC ryncek zoe a na DC treba TMS, tak ac pojede az 43kW a dc az 50kW a to oba soucasne.

                20. Právě že kapacita přípojky = jistič. Klidně si pak za
                  Právě že kapacita přípojky = jistič. Klidně si pak za jistič můžete dát kabel 5x240mm2, ale to vám není nic platné a T53 musíte při instalaci softwarově natvrdo omezit dle hodnoty jističe.

                  Jinak 120A jistič vám dá jen 50kW DC + 22kW AC (pokud se bavíme o ČEZ T53 stanicích tak ty jsou právě v tomto provedení). Na 50kW DC + 43kW AC již potřebujete 150A jistič.

                21. To nechapu proc vyrobci tech stanic si nedaji trochu praci s
                  To nechapu proc vyrobci tech stanic si nedaji trochu praci s regulaci toho nabijeni pro optimalni vyuziti prikonu, kdyz uz ta stanice stoji tak nehorazne penize…

                  AC nabijeni lze jednoduse regulovat podle spotreby ostatnich spotrebicu (at uz podle spotrebicu na dane pripojce nebo jen podle spotreby toho CHAdeMO/CCS) tak, aby se prikon vyuzil optimalne.

                22. Inu je nás více, co to nechápeme.
                  Ale třeba update SW by

                  Inu je nás více, co to nechápeme.
                  Ale třeba update SW by to dokazal optimalizovat – zbožné přání…

                23. Na nejaky update funkcionality muzete zapomenout. Kdyz v ABB
                  Na nejaky update funkcionality muzete zapomenout. Kdyz v ABB reklamnich materialech uvidite „future proof“ tak to ani neznamena, ze to bude v budoucnu fungovat s autama, ktera jeste neexistovala v dobe vyroby stanice prestoze pouzivaji stejny konektor… Mluvim z vlastni zkusenosti 😀
                  Zas na druhou stranu, jejich podpora je docela dobra. Tak je to neco za neco.

                24. Nabíjím přes noc se sníženým 3F proudem v rozmezí 5 – 8
                  Nabíjím přes noc se sníženým 3F proudem v rozmezí 5 – 8 A, takže se určitě žádné snížení výkonu nekoná. Pokud měli ve Zlíně, nějaký problém, tak pouze lokální. Jak psal kolega, tak ABB stojan zvládne nabíjet obě auta, spíše je tam jiný problém, tvrzení, že má stojan výkon 50 kW dle mých skužeností není vůbec relevantní, max tak 40 kW, spíše v rozmezí 36 – 38 kW. Každopádně jsem si vědom toho, že v oblasti rychlonabíjení mají Tesly Superchargery a Chademo nechávám volné pro běžné elektromobily, mennekes tam používají pouze Fiat 500e, které mají absenci rychlonabíjení.

                25. Už si to přesně nepamatuju, ABB ve Vestci mi dával max
                  Už si to přesně nepamatuju, ABB ve Vestci mi dával max kolem 47 kW. Už nevím na jakém stojanu v Praze se mi to stalo, byla tam Tesla na Mennekes a odmítlo mi to nabíjet z CHAdeMO, ve Vestci to ale nebylo.

                26. Zdravim ja nabijim na Jarove(NS cezu) svoji 106elektric zatim
                  Zdravim ja nabijim na Jarove(NS cezu) svoji 106elektric zatim jeste na origo nicd baterkach pres redukci mennekesu a pri me se dobijel ionic a vcera i tesla. je fakt ze nabijim jen 10A. Ale pres noc abych neblokoval.

              2. To sem byl pravdepodobne ja. Pokud vy ste ten cca 50lety pan.
                To sem byl pravdepodobne ja. Pokud vy ste ten cca 50lety pan. S kia soul bila a cerny kola tusim. Na sc mam nabijeni v cene. Ale nevidim duvod nabijet na sc kdyz nespecham nebo muzu pracovat z auta. Stejne se studenou baterkou to nabiji pomalu takze 17kw zas takovej rozdil neni. Kdyz specham nabijim doma na 3x5A.

                1. Tomu prostě nerozumím, my nemůžeme na SC nabíjet, vy ano,
                  Tomu prostě nerozumím, my nemůžeme na SC nabíjet, vy ano, proč tedy zablokujete stojan pro ostatní? Proč alespoň my všichni, co máme EV nemůžeme držet spolu, když už na nás kašlou řidiči, co parkují se spalovákem u nabíječek. Neberte to ve zlém, ale popřemýšlejte o tom.

                2. Je to jednoduche platim si stejny pausal jako vy. To ze sem si
                  Je to jednoduche platim si stejny pausal jako vy. To ze sem si navic zaplatil v cene auta nabijeni na sc je moje vec. Navic tento sc mam u sveho bydliste takze urcite by se to casem tesle nelibylo kdybych tam pravidelne nabijel. Pravidelne nabijim doma. A co je hlavni urcite sem nikoho neblokoval kdyby jaky koli elektromobilista prisel a slusne ze zeptal jestli ho nepustim ze nema jinou moznost nabijeni urcite bych mu vyhovel. Navic necely kilometr je dalsi abb u audi/vw v kunraticich ktera defakto zeje prazdnotou od otevreni vesce.

                3. Děkuji za vysvětlení, teď ten váš postoj chápu, máte
                  Děkuji za vysvětlení, teď ten váš postoj chápu, máte na to plné právo.

            1. Poplatek za obsazeny SC se plati jen v pripade, ze je
              Poplatek za obsazeny SC se plati jen v pripade, ze je nabijecka „busy“.
              To znamena, ze jsou obsazeny vsechny vykonove jednotky. Pokud teda ve Vestci bude obsazeno 1A, 2A, 3A, 4A. poplatek by se uctoval. Pokud by byly obsazeny 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3C zbyle dva stojany s cislem 4 by zustaly volne, poplaek by se neuctoval.

              1. Tesla uctuje „obsadzovaci“ poplatok aj ked su vsetky ostatne
                Tesla uctuje „obsadzovaci“ poplatok aj ked su vsetky ostatne stojany volne.
                Je to otestovane a je to presne tak ako je napisane na webe tesly – uctuje sa od prvej minuty, no ak sa do 5 minut od ukoncenia nabijania vytiahne konektor, cas do 5 minut sa neuctuje. No ak sa konektor vytiahne za 9 minut po ukonceni nabijania, zapocita sa 9×0,35eura.

                1. Ja mam vyzkousene, ze pouze pokud je nabijecka obsazena,
                  Ja mam vyzkousene, ze pouze pokud je nabijecka obsazena, prijde pred koncem nabijeni upozozneni supercharger is busy, idle fees may accrue.
                  Kdyz je alespon jedna jednotka volna, zprava neprijde.

                2. Ano, zmenilo sa to:
                  Koncom Novembra to nauctovali a vtedy to s

                  Ano, zmenilo sa to:
                  Koncom Novembra to nauctovali a vtedy to s 50% obsadenostou na webe tesly nebolo, no teraz to tam je:
                  Do idle fees apply if there are Supercharger spots still available?
                  Idle fees apply to any car occupying a Supercharger if the station is at least 50% full once the charge session is complete.

                3. na webu Tesly se pise o 50% vytizeni SC. Pokud je tedy mene
                  na webu Tesly se pise o 50% vytizeni SC. Pokud je tedy mene nez 50%, poplatek po nabijeni by nemel byt uctovan. Toto vsak plati az od urciteho data, takze pokud jste to testoval pred timto datem, muzete mit jiz zastarale zkusenosti.

                  Je mozne, ze tech 50% je interne pocitano podle vyuziti vykonovych elektronik jak rika ePavel…

          2. To si myslím, že je z jiného důvodu. Budou to zřejmě
            To si myslím, že je z jiného důvodu. Budou to zřejmě majitelé levných dovozů z USA, kteří nemají evropský konektor. Tudíž se k SC nepřipojí je možné, že ani nemají povolen SC, protože vyvezli auto z USA. Mají ale CHAdeMO adaptér, kterým nabijí. Takže jsou to lidi, kteří koupily třeba bouračku pod milion a nemohou využívat výhody sítě SC.

      2. Další důvod vrátit čezí chip :-((
        Stalo se pravidlem,

        Další důvod vrátit čezí chip :-((

        Stalo se pravidlem, že TMxy nabíjí na DC a 43kW mennekes nepoužívají, i když tam stojí i několik hodin. Mennekes, když je zapnuto DC, nedá na většině t53 proud bo to nemá dynamicky řešeno, ale formou ano/ne. V Ji, kde je přívod 3x120A to jde, takže lze až 1xDC 50kW plus 1x AC 43kW anebo 1x 2kW DC když má car skoro plno plus 1×3,5kW AC.

    1. A to ještě u elektromobilu je možné kardan nahradit
      A to ještě u elektromobilu je možné kardan nahradit tlustym kabelem od střídače a elektromotor dat rovnou k diferenciálu. Nebo schovat i střídač pod podlahu a dopředu pod kapotu dat druhý zavazadlový prostor. Bude to tím, že NV200 je predokolka a elrektromobil je jen konverze.

Napsat komentář