Systém udávání dojezdu elektroaut dle evropské normy NEDC byl dlouhodobě terčem kritiky. Teď je tu nová norma WLTP a podle ní má nový Nissan Leaf kombinovaný dojezd 285 km.
Jedním z prvních případů, kdy se WLTP hodnoty dojezdu objevují v Evropě, je uvedení nového Nissanu Leaf v Rakousku. Tabulka specifikací jasně udává kromě např. dobíjení (CHAdeMO, Mennekes Typ 2) také podrobnosti o dojezdu dle WLTP.
NEPŘEHLÉDNĚTE Nissan už prodal 300 000 elektromobilů Leaf
Dojezd se liší dle výbavy. Pro výbavy Visia a Acenta platí dojezd ve městě 415 km a kombinovaný 285 km při průměrné spotřebě 19,4 kWh/100 km. Pro výbavy N-Connecta a Tecna je to 389 km, 270 km a a 20,6 kWh/100 km.
foto: Nissan
Pro srovnání, NEDC dojezd činí 378 km, kombinovaný EPA dojezd (americký standard) je 241 km. WLTP už kromě jiného počítá s účinností palubní nabíječky, což je i důvod tak vysokého čísla u spotřeby.
Na tabulce rakouského Nissanu je také vidět, že 17″ kola místo 16″ navýší spotřebu o ne právě malých 1,2 kWh/100 km. Menší kola jsou k dispozici u dvou nižších výbav.
a dík ale my už sme si zvykli na NEDC-20% :)))))))
a dík ale my už sme si zvykli na NEDC-20% :)))))))
Bohuzial je to skor -35%
Bohuzial je to skor -35%
Autor uvádí srovnání s NEDC, ale už neuvádí o jakou se
Autor uvádí srovnání s NEDC, ale už neuvádí o jakou se jedná výbavu. Takže porovnat nelze nic.
Som trochu sklamany. V podstate sa iba meni konstanta ktorou
Som trochu sklamany. V podstate sa iba meni konstanta ktorou treba nasobit uvedeny dojazd z 0.65 pri NEDC na 0.85 pri WLTP.
Jedine EPA. Ta realite odpovida nejvic. V urcitych kruzich je
Jedine EPA. Ta realite odpovida nejvic. V urcitych kruzich je modou nadavat na Americany ale EPA je nejrealistictejsi, dyzlblejt odhalili one a doping Americana Armstronga taky oni. Vim ze je to trochu off topic ale je to pravda. Takze ja budu sledovat dal jen EPA.
oprava: „odhalili ONI“
oprava: „odhalili ONI“
To to trvalo.
To to trvalo.
a furt je to velmi optimisticke a nadale budeme pouzivat EPA.
a furt je to velmi optimisticke a nadale budeme pouzivat EPA.
Přesně tak.
Přesně tak.
Chapem, ze pre uzivatela je parameter spotreba to co plati zo
Chapem, ze pre uzivatela je parameter spotreba to co plati zo zasuvky. V konecnom dosledku to je to co si zaplati. Ale to vobec nesuvisi s tym kolko prejde na nabitie = dojazd. To zavisi od kapacity a stavu baterky (teplota atd).
A suhlasim ze by mali davat aj u spalovakov rozmedzie od do (pomaly mesto, dialnica v zime) a kazdy si da pomer ktorym jazdi co a tak bude mat lepsiu predstavu.
Tak ono záleží na teplotě. Bolt v závislosti na teplotě
Tak ono záleží na teplotě. Bolt v závislosti na teplotě ujede od 300 mil po klidně jenom 100 mil. Otestováno v USA.
Právě protože závisí na teplotě tak se i NEDC testy
Právě protože závisí na teplotě tak se i NEDC testy dělali v laboratoři a ne venku, kde je po každé jiná. Bez stejných podmínek už je to jen dojmologie.
To je ten důvod, proč žádné normované testy nemají moc
To je ten důvod, proč žádné normované testy nemají moc blízko k realitě. Každý jezdí s jinak těžkou nohou, topí jinak, vozí jiný počet lidí, atd.
Všechny tyhle testy (ať už NEDC, či jakýkoliv jiný) má sloužit především k porovnávání aut mezi sebou, protože testy se provádějí pro všechny za stejných podmínek (které jsou více či méně přiblížené realitě).
Škoda, že moc lidí to nechápe a pořád mají tendenci srovnávat normovaný dojezd s reálným dojezdem, který je pro každého jiný.
Jenže automobilky se normovaným dojezdem chluběj na
Jenže automobilky se normovaným dojezdem chluběj na veřejnosti. Klidně ať si to používaj mezi sebou, ale takhle jenom matou lidi zavádějícíma informacema. Je to jen jejich chyba, buď maj poučit veřejnost nebo držet hubu. EPA s tím problém nemá a je schopná dodat čísla užitečná pro veřejnost. Navíc se dá stanovit jaký je ideální způsob používání vozidla určený výrobcem a podle toho pak každý řidič může poznat jak jezdí, zda má těžkou nebo nebo lehkou a tudíž jak se odchyluje od průměru.
I EPA má svoje omezení, ale je to určitě užitečnější
I EPA má svoje omezení, ale je to určitě užitečnější než NEDC apod. Já to mám u Soulu tak, že dojezd EPA je minimální dojezd a NEDC je maximální dojezd při teplotě 20°C. Nevím, proč někdo se snaží být chytřejší než v USA a vymýšlet novou přiblblou normu, která stejně neodpovídá realitě.
285km WLPT vs 241km EPA… hmmm to znamena stale prilis
285km WLPT vs 241km EPA… hmmm to znamena stale prilis optimisticke.
Osobne bych uvital kdyby se uvadel spis neco jako „optimistic“ a „pesimistic“ dojezd. Jeden by byl neco jako v lete po meste, druhy v zime po dalnici….clovek by pak vedel na cem je.
U tohodle leafa by to pak treba vypalo jako :
Optimistic – 400km
Pesimistic – 200km
Myslim, ze aj ten tvoj Pesimistic je ešte Optimistic 🙂
V
Myslim, ze aj ten tvoj Pesimistic je ešte Optimistic 🙂
V zime dialničnou rýchlosťou 200km ee.
Pri 130km/h, zapnutom kúrení sa pod 220Wh/km nedostane.
No to mas asi pravdu. Ja to strelil odboku, merit to za ne
No to mas asi pravdu. Ja to strelil odboku, merit to za ne nebudu 🙂
Prechod na WLTP má ešte jeden vedlajší efekt. Všetky
Prechod na WLTP má ešte jeden vedlajší efekt. Všetky sračkomety, čo budú testované, budú mať väčšiu spotrebu, tým pádom viac emisií CO2 čoho dôsledkom bude zvýšená platba do europskej kasy. Myslím, že to povedie k zvýšenej výrobe EV, aby si to mohli dinosauri odpísať.
-za každý gram emisií CO2 nad 130g/km platia 95€ za každý predaný sračkomet 😀
Ja som ale pekný škodoradostník, to priznávam 🙂
Do roku 2020 vcetne se pro hodnoceni emisi pouziva NEDC. WLTP
Do roku 2020 vcetne se pro hodnoceni emisi pouziva NEDC. WLTP se ma pouzivat od oku 2021, pro ktery zatim plati limit 95 g/km, tento by vsak mel byt v prubehu roku 2020 navysen, aby korespondoval s vyssi spotrebou v novem testu.
Jina uprava samozrejme muze byt v jednotlivych statech, kde jsou poplatky za registraci automobilu nebo dane stanovovany va zaklade emisi CO2.
Souhlas, taky mne to dostalo.
Myslím, že měli převzít EPA
Souhlas, taky mne to dostalo.
Myslím, že měli převzít EPA a nemuseli nic vymýšlet.
EPA je podle mne dost realistycký údaj.
Stačilo ho jen vzít a ušetřili by si spoustu práce.
Blázníte, ukázalo by se že zhruba tak 200-300 eurosavcu
Blázníte, ukázalo by se že zhruba tak 200-300 eurosavcu (euroúředník) je tam jen kvůlivá sání 🙂 Činnost a potřebnost je nutno prokazovat dnes a denně. Ovšem zase to nevyšlo, opět vyplodili blábol. Chtěli to jinak a dopadlo to jako vždycky, jak říkali komanči.
Hlavně že se nikde v článku nenapíše kolik to má kW
Hlavně že se nikde v článku nenapíše kolik to má kW baterku. Tento pomalej pidižvík má tuším jen 40kW? A na to jako ujede v kombi 285km? Takže Břeclav – Ostrava v reálu bez dobíjení za mega nehrozí.
Ano, nový Leaf je vybaven 40kWh baterií.
Ano, nový Leaf je vybaven 40kWh baterií.
nemate pravdu. Baterka u noveho Leafa je schopna dodavat pres
nemate pravdu. Baterka u noveho Leafa je schopna dodavat pres 110kW.
kW != kWh
Aha, počítá se se spotřebou ze zásuvky, ne z baterie na
Aha, počítá se se spotřebou ze zásuvky, ne z baterie na kola. Tak to pak dává smysl ty čísla.
S tou spotrebou vcetne nabijeni to bylo podle me vzdycky.
S tou spotrebou vcetne nabijeni to bylo podle me vzdycky. Spocitejte si i jina auta. To co vam ukazuje palubni pocitac je z baterky ,proto Vam to ukazuje tak mala cisla , ktera nevychazeji na kapacitu a dojezd.
To je jako by se udavala spotreba notbuku z baterie a ne ze site musi se zapocitat i ucinnost zdroje.
Na prejdenie 285km z 40kWh baterky by musel mať spotrebu
Na prejdenie 285km z 40kWh baterky by musel mať spotrebu 14kWh/100km. Ak je zo siete spotreba 19,4kWh, tak to by nabíjanie malo účinnosť iba 72% To je nejak málo. Tesla má účinnosť nabíjania 90%.
Je to nějak málo, máte pravdu ,ale na druhou stranu
Je to nějak málo, máte pravdu ,ale na druhou stranu nevěřím že má tesla s jejím systémem vytápění baterií účinnost 90% máte na to nějaký podklad? Nenašel jsem oficiální údaje o spotřebě v tomto případě když se počítá účinnost nabíjení je jednou podle jaké normy.
Ioniq 28/2,80= 10 Kwh na 100 Km spotřeba udávaná 11,5 učinnost 87%
Soul 30/2,5 spotřeba 12 udávaná 14,7 učinmost 82%
MiEV 16/1,6 spotřeba 10 Kwh udávaná 12,5 účinnost 80%
(já jezdím dle elektroměru dlouhodobě za 15)
Takže lidi růžové brýle dolu i u elektrického auta se na kola dostane výrazně méně energie než se odebere ze zásuvky.
V zimě to je ještě horší .
Takže podle mě u leafa je spotřeba kolem 20 Kwh ze zásuvky raálný údaj když malým Mievem jezdím za 15 tak to sedí.
A nebude tam započítaný aj predohrev (vychladenie)
A nebude tam započítaný aj predohrev (vychladenie) interiéru auta?
Myslím, že takhle se nedá účinnost nabíjení počítat.
Myslím, že takhle se nedá účinnost nabíjení počítat. Musela by se měřit přímo kapacita na baterii. Ztráta při nabíjení je konstatní, je dána velikostí nabíjecího proudu, účinností nabíjecí soustavy a baterií. Ten vzorec obsahuje jaké údaje? Ioniq a Soul má podobnou baterii LiPol 30 kWh.
Nedá je to jen teoretický výpočet z tech. údajů
Nedá je to jen teoretický výpočet z tech. údajů výrobce, každý auto to bude mít jiný. Navíc i při vybíjení bude taky nějaká účinnost protože se baterie průchodem proudu zahřívá.
účinnost lion baterie je mezi 80-93% k tomu se musí přičítat účinnost nabíjení. Výrobce udává spotřebu při nabíjení s dodaným kabelem typicky 10A z 230 V sítě.
Ucinnost nabijeni 17kW palubni nabijeckou Tesly mi podle
Ucinnost nabijeni 17kW palubni nabijeckou Tesly mi podle realnych vypoctu vychazi nekde mezi 80% az 90% podle teploty baterie.
Metodiku nemam nastudovanou, ale nebude to proste udelane tak,
Metodiku nemam nastudovanou, ale nebude to proste udelane tak, ze EV absolvuje test a dobije se na 100 %, pak se prepocita na 100 km? Pokud se nepletu, tak dobijeni baterie se stava mene efektivnim, cim vice se blizite 100% nabiti.
Takze treba prumerna ucinnost nabijecky mezi 0-100 % bude klidne pres 80 %, prumer pri beznem pouziti s dobijenim rekneme na 80 % muze byt klidne pres 90 %, ale pokud po testu dobijim treba z 80 do 100 %, tak klidne muze klesnout k udavanym 72 %.
Vse samozrejme uvazovano bez predehrevu, samovybijeni, pripadne dalsich jevu, ktery by ucinnost kazily.
Když je baterka Tesly hodně studená tak to ani rychlý
Když je baterka Tesly hodně studená tak to ani rychlý nabíjení nedovolí.
hodně studená nedovolí nabíjat vôbec
hodně studená nedovolí nabíjat vôbec