Zugspitze, nejvyšší hora Německa, se chlubí novou lanovkou

Nepropadejte panice, z Hybrid.cz se rozhodně nestává cestovatelský magazín. Lanovky jsou nicméně poněkud opomíjenou oblastí elektrické mobility, které se věnujeme jen zřídka, a tak nastal čas to napravit.

Nejmodernější motory a pohony ABB zajišťují bezpečný a spolehlivý provoz kabinové lanovky na nejvyšší horu Německa.
foto: Copyright (c) Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG-fendstudios.com

Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa, mohou být nyní už minulostí. A to na nové kabinové lanovce poháněné motory ABB není jediná pozoruhodnost. Lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu.

Tři rekordy nové lanovky

Toto nové dopravní zařízení drží hned tři světové rekordy v kategorii závěsných lanovek: její jediný ocelový opěrný sloup je s 127 m nejvyšší, lanovka překonává nejvyšší převýšení (1950 m) v jednom úseku a od opěrného sloupu na vrchol má nejdelší úsek volného lana bez opěry, měřící 3213 m.

Dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících, pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u lanovky Eibsee na denním pořádku. Novou rekordní lanovku provozuje akciová společnost Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG.

K hospodárnému a spolehlivému provozu napomáhá řada inovativních technologií od ABB, která má rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných dopravních úkolů v Alpách. „Většina kabinových i sedačkových lanovek ve Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB,“ připomíná Hans-Georg Krabbe, předseda představenstva ABB Německo. „Jsme velmi rádi, že jsme se na takto jedinečném projektu mohli podílet i v Německu.“

Výkonná dvoumotorová konstrukce

Požadavky Bayerische Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek byly zvlášť přísné: lanovka musí fungovat 365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto prostředí závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na dokonalé souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.

Zajišťovat pohon takto dlouhého lana s velmi příkrým stoupáním až 104 % (přibližně 46 stupňů) a s rychlostí 10,6 metru za sekundu vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva 800kW třífázové střídavé motory od ABB, které se nacházejí v dolní stanici.

Alpská tradice

Od konce 19. století si ABB buduje vynikající pověst při zajišťování bezpečné, spolehlivé a energeticky efektivní dopravy v regionu Alp.U slavné zubačkové lanovky na Jungfrau, která měří 9 km a začala jezdit v roce 1912, ABB provedla elektrifikaci, která zprovoznění trasy vůbec umožnila.

Technologie ABB dodnes zajišťují bezpečnou přepravu více než milionu cestujících ročně – a to i během sněžení – na Jungfraujoch, který je s výškou 3454 m n. m. nejvyšší železniční stanicí v Evropě.

Ve středisku Stoos ve švýcarských Alpách byla nedávno zprovozněna nejprudší kolejová lanovka na světě. Dva vozy s kapacitou 136 cestujících jezdí na trase dlouhé 1,7 km. Lanovku pohání vysocké účinné elektrické motory, které navrhla a vyrobila ABB. ABB pro tento dopravní systém dodala i další součásti.

tisková zpráva

38 Comments on “Zugspitze, nejvyšší hora Německa, se chlubí novou lanovkou”

      1. Hned mne napadlo, že Rumcajs bude mít možnost nabíjet
        Hned mne napadlo, že Rumcajs bude mít možnost nabíjet nejen žaludy 🙂 Ale vážně, doufejme že půjde o rychlonabíječku, protože obrázek vypadá na oblíbenou dvojici zásuvek 400V 32A a 230V 16A, což je vyhazování peněz, to tam mohli vystrčit jen rozvodnou desku za +-3 tisíce Kč.

                1. Ale jo, každá nabíječka dobrá, ale lepší by bylo kdyby
                  Ale jo, každá nabíječka dobrá, ale lepší by bylo kdyby to bylo 2×25 kW DC, takhle tam v podstatě lze nabíjet rozumně jedno auto. Tyhle stojany jsou ideální pro stanice s více nabíječkama.

                2. Já si myslím, že pro Jičín to bude stačit. Jedna
                  Já si myslím, že pro Jičín to bude stačit. Jedna nabíječka je i v Hradci a tam to je teprve hrůza.

                3. No Jičín je na hlavní trase Praha – Špindlerův mlýn,
                  No Jičín je na hlavní trase Praha – Špindlerův mlýn, ideální pro nabíjení v půlce trasy. Občas tam jezdím a lepší než nabíjet hned v Ml. Boleslavi.

                4. Jo, nám se taky hodí. Jezdíme z Heřmanova Městce do
                  Jo, nám se taky hodí. Jezdíme z Heřmanova Městce do Libštátu každý týden, 100 km jedna cesta. Aby v cíli manželka nemusela dlouho nabíjet, je to ideální nabíječka po cestě zpátky.

                5. No vidíš, takže v neděli se občas potkáme ve frontě 🙂
                  No vidíš, takže v neděli se občas potkáme ve frontě 🙂

                6. Spíš ne, manželka jezdí v pátek odpo nebo v sobotu dopo 😀
                  Spíš ne, manželka jezdí v pátek odpo nebo v sobotu dopo 😀

    1. Škoda, že jsem to nevěděl dřív.
      Taky jsem se toho mohl

      Škoda, že jsem to nevěděl dřív.
      Taky jsem se toho mohl zúčastnit, hledal jsem místo pro nabíječku v Jičíně.
      Nejen pro mne při cestách do Varnsdorfu.
      Mohl bych tam dát nejen Wallbox, ale i rychlonabíječku alespoň takovou jaká je v Rousínově – exit 216.

      1. Neházel bych bambitku do Řáholce (tedy flintu do žita) a
        Neházel bych bambitku do Řáholce (tedy flintu do žita) a ihned je kontaktoval. Z článku je patrné, že nabíječka bude. Zda ČEZ nebo Smart, však patrné není. Třeba ještě není pozdě bycha honit a rychlonabíječka 20 kW tam může na zdi viset (už jen ten argument, že se nebude muset zakopávat kabel a betonovat podstavec).

        1. Asi tu dotovanou z EU?
          Tak na takovou konkurenci Vážně

          Asi tu dotovanou z EU?
          Tak na takovou konkurenci Vážně nemám!

          Ale zase tam alespoň bude nabíječka.

          Ještě by mne zajímaly ceny pro nás a ty evropské elektromobilisty co to zadotovaly a chtěli by už u nás už nabíjet na „svých“ nabíječkách!

                1. Jo, babička mě kdysi nechala v kočárku sjet ze stráně 🙂
                  Jo, babička mě kdysi nechala v kočárku sjet ze stráně 🙂

                2. Tak nějak by se mohlo začít vyjednávat.
                  Tak nějak by se mohlo začít vyjednávat.

        1. Ne, nic jsem v okolí nenašel.
          Nabíjel jsem v Liberci nebo u

          Ne, nic jsem v okolí nenašel.
          Nabíjel jsem v Liberci nebo u rodiny.
          Chtěl jsem dát nabíječku do Nového Boru místo zásuvky 32A 400V co tam už je ale kolektiv EV se mi na email neozval!
          Jinak ani v Polsku nebo Německu není nic rychlého a blíž jak Liberec.
          Takže pokud najdeš místo kde se dá použít 32A 400V, tak tam dám tu samou co je v Rousínově.
          Pro malobaterkáče je to 4-5x rychlejší nabíjení jak ze zásuvky nebo mennekesu !

    2. Já jsem posílal dotaz na odbor dopravy v Berouně a vedoucí
      Já jsem posílal dotaz na odbor dopravy v Berouně a vedoucí odboru zaslala odpověď ,že v tomto roce se chystá zprovoznění 2 nabíjecích stanic od ČEZu na parkovišti P+R u vlak. nádraží. Takže další vlaštovka. Ale bohužel po slibech ČEZ o změně účtování se v tomto směru stále nic neděje:-(

Napsat komentář