Krajskénabíječky.cz – 10 nových nabíjecích stanic v Moravskoslezském kraji

V Bruntále, Opavě, Šenově, Bohumíně a dalších šesti městech Moravskoslezského kraje lze nově využívat nabíjecí stanice pro elektromobily. Jsou součástí projektu Krajskénabíječky.cz.Krajskénabíječky.cz - 10 nových nabíjecích stanic v Moravskoslezském kraji

Elektromobilisté z Moravskoslezského kraje mohou nově zdarma využívat 10 nabíjecích stanic zcela zdarma
foto: Krajskénabíječky.cz

Moravskoslezský kraj nedávno vyhlásil soutěž o nejlepší chytrá řešení v Moravskoslezském kraji. Cílem soutěže bylo propagovat chytrá řešení, která mají přímý dopad na život občanů – dokáží za pomoci moderních technologií zkvalitnit život, zlepšit služby a hlavně – ušetřit čas nebo peníze.

Jedním ze sedmi vítězných projektů jsou Krajskénabíječky.cz. Stojí za ním společnost ELEKTRO-PROJEKCE, která na něm spolupracovala se společnostmi Siemens (dodavatel wallboxů) a EV-Mapa.cz (IT řešení). Nabíječky tak najdou elektromobilisté jak na webu EV-Mapa.cz (nejrozšířenější platební systém pro nabíjení elektromobilů u nás), tak na specializovaném webu krajskenabijecky.cz.

Na druhém zmíněném webu jsou veřejně k dispozici statistické informace o využití těchto deseti nabíjecích stanic. Zákazníci, ale také potenciální investoři, tak mají možnost ověřit si využitelnost nabíjecích stanic v daných lokalitách.

Wallbox sítě Krajskénabíječky.cz
foto: Krajskénabíječky.cz

Nabíjení na všech nabíječkách je pro rok 2018 zdarma. O nacenění pro příští rok se teprve rozhoduje. K využití je nicméně potřeba registrace ve službě EV-Mapa.cz.

V projektu použité wallboxy společnosti Siemens, jsou vybavený kabelem o délce 7 metrů, ukončeným konektorem Mennekes Typ 2, který je celoevropským standardem. „Musíme se dívat do budoucna a Mennekes Typ 2 je standardem u všech nových elektromobilů v Evropě,“ komentuje věc Ondřej Vlček.

Majitele automobilů s konektorem Typ 1, tedy potřebují pro připojení k této nabíječce, adaptér Typ 2 – Typ 1, jehož cena se aktuálně pohybuje kolem 3 tisíc korun.

Nabíjecí místo sítě Krajskénabíječky.cz

Nabíjecí místo sítě Krajskénabíječky.cz
foto: Krajskénabíječky.cz

Plány na rozšiřování do dalších měst podle Ondřeje Vlčka, jednatele společnosti ELEKTRO-PROJEKCE, určitě existují, a to nejen v Moravskoslezském kraji. Kromě Wallboxů by se rádi pustili do výstavby také rychlonabíjecích stanic o výkonu minimálně 50 kW.

vlastní

124 Comments on “Krajskénabíječky.cz – 10 nových nabíjecích stanic v Moravskoslezském kraji”

  1. Výborné řešení pro pracovníky krajského úřadu. Když
    Výborné řešení pro pracovníky krajského úřadu. Když někam jedou na kontrolu, tak mají po dobu práce v cílovém místě možnost nabít. Pro běžného cestovatele však má větší význam jediná rychlonabíječka vzešlá z tohoto projektu a sice v Karviné EVMapou označená jako Karviná SMART-EV. Celý tento projekt vidím v optice Radovana. Siemens si prolobboval odbyt předražených pětikolíků tak, aby měl jak kšeft, tak reklamu. To samé Vlček a jeho projektantská firma.
    Zmíněný web krajskenabijecky.cz má z pohledu statistiky efektivnosti utracených peněz právě tu nectnost, že onu zadotovanou rychlonabíječku neobsahuje. Škoda, že na webu nemáme možnost porovnat využitelnost těchto technologií pro běžné občany. Vyzval bych tímto majitele rychlonabíječky Karviná SMART-EV aby se pokusi vtlačit své statistiky do tohoto webu. Pak by se ukázalo, že se nabíjí doma, v práci, a na dlouhých cestách je ve veřejném zájmu zapotřebí budovat spíš rychlonabíjení aby distribuční společnosti cítily tlak v zátylku.
    Zahuštění sítě nabíječek je dobrý počin, ale v této variantě sporadicky využitelný. Snad toho využijí krajem zřizované subjekty k nákupu a provozu elektromobilů. Pokud by to samé udělaly superhypercokoli prodejci na svých parkovacích plantážích, bylo by to fajn.

    1. Pozor, to není optika Radovana. To je fakt, stejně jako je
      Pozor, to není optika Radovana. To je fakt, stejně jako je fakt, že Radovana nenapadlo – a mohlo – že by se právě tato dotace k tomu dala využít. Siemens to napadlo a vyšlo to. Majitelé aut se silnými palubními nabíječkami jsou spokojeni. My ostatní máme možnost dobít si veřejně a zdarma alespoň něco. Pokud nejsme majiteli auta s Mennekes zásuvkou, pak si k tomu musíme pořídit ještě redukci. Nicméně obrovské plus je to, že tam ty nabíječky a parkovací místa jsou. Nebude problém je do budoucna osadit pomalejšími rychlonabíječkami 20 kW v kombinaci CHAdeMO/Combo, když se pro stávajícíh 10 wallboxů s Mennekesem najde místo jinde. Příklad takové je zde na pumpě v Rousínově.

      Takže Radovan nehaní, chválí. Haněl by v případě, že by byla vypsána dotace přímo na nabíjení a vyšlo z toho toto. Takhle je spokojen. Za karvinskou rychlonabíječku ještě více spokojen a kéž by takových přibylo i v dalších městech okolo. Za pane Wilczkem jsem se bohužel ještě nedostal.

  2. Už vozím v autě 2 kabely. Teď abych pořídil další – i
    Už vozím v autě 2 kabely. Teď abych pořídil další – i když jen redukci. Super! 🙁
    A co se týká ohrožení kabelů ze strany sběračů kovů – který kabel je víc v ohrožení? Ten můj, který je v zásuvce jen po dobu nabíjení, nebo ten, který je tam 24/7/365?

    1. Ono to chce (i když je to těžké) věc občas zhodnotit s
      Ono to chce (i když je to těžké) věc občas zhodnotit s nadhledem. Na počátku zavádění většiny nových technologií panuje chaos ohledně standardů, který se během několika let vytříbí a zůstane pouze jeden, kde ostatní jsou zapomenuty. A nejinak tomu je i u elektromobility. Na tom byli a budou vždy nejvíc biti tzv. early adopters.

      Yazaki v EU navíc ani nikdy neměl šanci na úspěch kvůli jeho technologickému omezení na 1f. V každém případě od 1.1.2013, tedy již 5let!!! je definitivně potvrzeno, že standardem pro AC dobíjení v EU je Mennekes. Pak je ještě třeba se podívat na věc ze strany provozovatele stanice. Dnes se mu nadává že tam není zásuvka, ale věřím že už za dva roky se pomalu začne nadávat proč tam není kabel. Protože noví majitelé BEV tyto počátky už nezažili a přijde jim tak logicky hloupé neustále vytahovat kabel z kufru. Přitom takovýto wallbox než shnije tam může vydržet 10let.

  3. Dost dobrá diskuze, a pro mě hodně poučná.
    Já dělám

    Dost dobrá diskuze, a pro mě hodně poučná.
    Já dělám jak dotace, tak i nabíječky, rychlé, pomalé, AC nebo DC, co je na trhu, mám to jako hoby.
    A pana „vlkouna“ sice neznám, ale rád bych mu poděkoval, že do toho Projektu šel.

    A MoravskoSlezský Kraj to udělal taky dobře, udělal to totiž tak, ať je ta výstavba co nejrychlejší.
    Pokud by totiž šel MS Kraj do varianty Rychlonabíjecích stanic, tak by se z toho stal 5 letý projekt s nejasným výsledkem,
    nehledě na to, že úplně to samé už řeší dlouhodobě ČEZ, který na to taktéž získal miliónové evropské dotace, a i ČEZu to jde pěkně pomalu, ale není to jejich chyba.

    Problémem je, že vybudování jakékoliv DC stojanové stanice obnáší 1,Byrokracii a 2,Kapacitu :
    1. Byrokracii ( Čas ) : Nutné územní a stavební povolení stavebních úřadů u stojanových nabíječek ( u nástěnných nikoliv ).
    ( a územko + stavebko je na 1 rok až 2 roky, když se daří, no a úplně ten samý problém má i ČEZ elektromobilita s výstavbou, čekají prostě na vyřízení povolení )

    2. Kapacitu : Málokterý objekt ve městě má požadovaných ( rezervních ) 130 A pro DC nabíječku 50 kW .
    A není jednoduché těch 130 A z ČEZu dostat. Ne že by ČEZ nechtěl 130 A dát ( i pro ně je to kšeft ), ale stávající NN trafa ve městech už jsou většinou plná. Je samozřejmě možnost se připojit na nové VN-NN trafo, ale majitel stojanové nabíječky by musel to trafo VN-NN zaplatit a starat se o něj (cca. 1.000.000 Kč ). Což je pro majitele stojanové nabíječky ekonomicky nesmysl, nikdy by se mu to nevrátilo.

    Takže vypsání dotace a vybudování „pomalých“ stojanových nabíeček je to nejrychlejší co mohl MS Kraj pro nás elektromobilisty udělat.
    A vybudování těch stojanových rychlo nabíječek nechají na ČEZu, stějně by to nikdo rychleji v ČR nevybudoval.
    ( PS : a 22 kW není vůbec pomalé, pokud má teda elektromobil 22 kW palubní nabíječku, což má ale dneska jen Renault Zoe a starší Tesly, ale určitě to bude časem mít mnohem více značek, věřím že Škoda Vision E určitě ano )

    No tak ještě jednou díky moc pane „Vlkoun“ a pokud by to šlo, tak přesvěčte MS Kraj, ať tyto místa vyhradí pro elektromobily, dost často tam totiž parkují spalováky :-/
    A my jim přece taky neparkujeme před vjezdem na Benzinku 😉

    1. Upřímně mě těší mě, že se najdou i lidé, kteří
      Upřímně mě těší mě, že se najdou i lidé, kteří akci ocení.
      Vyhrazené stání aktuálně řešíme a věřím, že se to co nejdříve podaří. Ideálně jak ve formě značek, tak nástřiku na parkovací místo (to jde ale až na jaře, ať barva kapku vydrží).
      Ondřej Vlček

    2. jen malý dotaz nestačilo by i trafo za 200 000? proč je tam
      jen malý dotaz nestačilo by i trafo za 200 000? proč je tam nutné trafo za milion?

      eximettrafo.cz/akcni-nabidka
      3-fáz. olejový hermetizovaný transformátor 1000 kVA, venkovní provedení
      Typ: TDT 1000 kVA – 22/0,4 kV
      Výkon: 1000 kVA
      Cena EJT Jevišovice/1ks: 199 850,- Ke bez DPH nebo Cena dle dohody
      Množství: 1 ks

      1. Ono nejde jen o trafo, ale hlavně o přivedení toho VN,
        Ono nejde jen o trafo, ale hlavně o přivedení toho VN, zpracování dokumentace, povolení a myslím si že ve většině lokalit ten milion bude ještě málo, respektive budete odmítnuti bez ohledu na rozumné peníze.

        Na druhou stranu určitě existují lokality, kde VN přípojka nebude problém a za ten milion vás rádi připojí.

  4. Myslím, že není třeba dělat kolem celého projektu
    Myslím, že není třeba dělat kolem celého projektu tajnosti. V rozhovoru s panem Vlčkem jsem se dozvěděl, že ne on sám, ale lidé ze Siemensu si vypsání krajské soutěže všimli a napadlo je, osadit chybějící města a místa wallboxy Siemens. Prostě podle nich Chytré řešení. A líbilo se i komisi, která peníze rozdělovala. Mne třeba do tohoto dotačního titulu vůbec nenapadlo něco takového navrhnout, přestože jsem o něm věděl. Opravdu nešlo o žádné dotace na nabíjení, natožpak o vypsání s technickými parametry a požadavky.
    Protože rozdělovaných peněz bylo skutečně málo – celý projekt Krajských nabíječek dostal půl milionu, tedy dnešní cenu jedné jediné jakž takž dobře fungující třísystémové rychlonabíječky CHAdeMO/COMBO CCS/Mennekes – povedlo se za málo peněz udělat hodně muziky.
    Ano, také nejsem šťastný z kabelu, nicméně většina míst v Evropě tlačí na pomalé nabíjení už ne Mennekes zásuvky, ale nově kvůli bezpečnosti Mennekes kabely se zástrčkou. Problémem se totiž ukázaly právě kupované Mennekes kabely, které elektromobilisté do zásuvek vkládali. Leckdy nebylo jejich řešení na správné úrovni, přičemž nejmenší nehodou bylo uzamčení zástrčky kabelu v zásuvce. Horší pak vyhazování pojistek, různé tavení konektorů atp.. Teče tím 400V a elektřina zabíjí.
    Po popisu technických omezení na jednotlivých místech nabíječek mi bylo jasné, že leckde je 3x32A prostě úplně na hraně a proto najdete i slabší nabíječky. Prostě příkonu se nedostávalo. A času na realizaci bylo děsivě málo.
    Osobně jsem rád, že se nám zahustila mapa nabíjecích míst a máme tady firmu, schopnou je montovat a starat se o ně.
    Pokud časem výrobci elektromobilů přesedlají ze spalovacího myšlení na nezávislé elektrické, dočkáme se i silných palubních nabíječek v autech od 11 kW výše. Jako má už dnes třeba Smart ED, Mercedes B, Renault Zoe a samozřejmě Tesly.
    Jezdit od speciálně vybudované rychlonabíječky k jiné rychlonabíječce, protože jinde nabíjíte v řádu třetin či polovin dne, je totéž, jako dnes spalovací auta musí od čerpačky k čerpačce.
    Ale to je vývoj a Japonci šli tímto směrem a sdružení CHAdeMO se povedlo, podobně jako Tesle se Superchargery, zasíťovat elektromobilní svět. Díky tomu výrobci v klidu dělají dál i nová auta jen s 6,6 kW palubní nabíječkou, doplněnou o CHAdeMO, případně v Evropě o Combo CCS.

    1. Trojkombinace za pul mega? A kde se to da koupit?
      Jinak s temi

      Trojkombinace za pul mega? A kde se to da koupit?

      Jinak s temi palubnimi nabijeckami bych prilisny optimista nebyl. Vzpomente si jak DC nabijecky topi. A pokud by to melo zvladnout uchladit auto v parnem lete a navic jeste s baterkou…
      Oni v Tesle vedi proc upustili od 22kW. Myslim si, ze tech 22kW je maximum, ktereho se kdy na palube aut dockame. Ale ono to fakt staci.

          1. Naprostá většina palubních nabíječek je chlazená vodou
            Naprostá většina palubních nabíječek je chlazená vodou a má účinnost nad 90% tak v tom problém není. Snad jen ten zmetek od Nissanu má prachbídnou účinnost ostatně jako vše v původním Leafu.

            Co se týče té zběsilosti u původní Zoe, tak tam je nabíječka nedílnou součásti pohonu a někde se povídalo (byl na to patent) že si půjčuje vinutí motoru a tranzistory měniče pohonu ke své činnosti. To by celkem i vysvětlovalo naprosto tragickou účinnost při pomalém 1f nabíjení a taky proč se ji poměrně rychle zbavili ve prospěch normálního řešení.

        1. Zoe ma 43kW nabijacku len vo verzii so starsim, menej
          Zoe ma 43kW nabijacku len vo verzii so starsim, menej efektivnym motorom Continental. Verzia Zoe s novsim a efektivnejsim motorom Renault ma 22kW nabijacku.
          Ak by som kupoval Zoe, kupim urcite verziu s 22kW.
          Ma nielen efektivnejsi motor, ale aj 22kW nabijacka bude pri pomalom nabijani, ktoreho je mozno 90% podstatne efektivnejsia ako 43kW. Doma/v praci/na chalupe bohate staci 11kW aj menej a vtedy je vykonna 43kW nabijacka urcite menej efektivna ako 22kW.
          Zoe s 43kW nabijackou ma vyznam len ak sa Zoe vela pouziva na dlhe trate, ale Zoe je male auto – nevhodne na dlhe trate.

      1. Půl mega je Čína, ovšem se všemi neduhy.
        Se silnými DC

        Půl mega je Čína, ovšem se všemi neduhy.

        Se silnými DC nabíječkami v autech mám zkušenost jen z toho Zoe, kde jsem to reálně několik dní používal. Pravda, byly Velikonoce, okolí České Sibiře, takže jsem nic takového neřešil. Asi to mají frantíci nějak ošéfované. Každopádně mně 22 kW na palubě nadchlo, ta nezávislost byla parádní.

      2. Myslim ze to upousteni od 22kW nabijecek ma jine
        Myslim ze to upousteni od 22kW nabijecek ma jine duvody.
        Trochu sobeckost amiku, protoze u nich nebyly vyuzitelne. Na jednofazovych rozvodech proste 96A jen tak nemaji, kdezto 72A jo.
        Dalsi duvod je snaha o zjednoduseni vyroby, do auta se již nemontují dvě krabice ale pouze jedna vylepsena, ktera zvlada 17kW.
        Myslím že je to velká škoda a další důvod proč nezastavit u WallBoxu, ale na Superchargeru. O chlazeni bych nemel obavu, nabijecky chladi stejny system, ktery musi uchladit zahrivani baterie pri DC nabijeni 120kW

      3. Třeba Efacec QC45, kvalitní nabíjecí stanice, klasická
        Třeba Efacec QC45, kvalitní nabíjecí stanice, klasická trojkombinace 50 kW. Cena kolem pul mil. Kč, má zastoupení i rozšířený servis v čr.
        Tyto stanice jsou velmi rozšířené v Irsku, UK, Slovinsku i Itálii.
        V severských zemích kde musí vydržet každodenní déšť, sněžení, mrazy–fungují bez problému a v UK kde se používá mozek mají Efaceců většinu a předražených ABB velmi málo.

          1. Není zač. Efacec má také QC 20 je to hubenější a
            Není zač. Efacec má také QC 20 je to hubenější a skladný stroj 20 kW, oblíbený např. v německu u retězce Aldi-Sud, kde ho napájí ze solárů co mají na střechách prodejen. Není tolik energeticky náročný, nicméně cena je téměř shodná jak s QC 45 takže se víc používá model 45, který má více funkcí.
            Prodává ho např. p. Radovan Hasala, EV select, Revc -p. Richtr, já s T.Richtrm děláme instalace a servis.

              1. Magnety ?? Kabely životnost ? Nějak Vás nechápu.
                Kabely

                Magnety ?? Kabely životnost ? Nějak Vás nechápu.
                Kabely se na nabíječkách zatím neztrácejí, díky bohu, oni jsou běžně totiž celkem nepoužitelné, navíc mají vyztužení, na které by byla potřeba tak flexa nebo speciální kleště i když šikovný róm s se sekerou…

                1. Jo, měl jsem na mysli sběrače kovů. Oni dokážou s pilkou
                  Jo, měl jsem na mysli sběrače kovů. Oni dokážou s pilkou na železo neuvěřitelné věci.

      4. Uchladit 22kW nabíječku není problém ani v parném létě.
        Uchladit 22kW nabíječku není problém ani v parném létě. Denně používám externí chager 25kW-Chademo a ještě jsem ho za 2 roky nepřehřál.
        Problém s takto silnou nabíječkou je ale v tom, že ji prakticky není kam připojit. Pokud není zásuvka na jističi 63A tak všude vyhazuje pojistky. Není to ani tak odebíraným proudem cca 32-40 A na fázi, ale vypíná tepelná ochrana jističů a běžných pojistek 63A jsem už několik taky spálil.
        Myslím že Tesla od dualchargeru 22 kW upustila právě z důvodu malé využitelnosti, z důvodů poruch a požáru elektroinstalací, z důvodů poškození chargerů při výpadcích sítě a z toho plynoucí poruchovost a defacto to byly vysoké výrobní náklady i hmotnost na zařízení, které se na 100% nedá využívat, zvlášť v Americe a v EU se proti takovým žroutům co dělají neplechu v rozvodné síti docela bojuje.

  5. Chápu to dobře, aby člověk mohl nabíjet musí se
    Chápu to dobře, aby člověk mohl nabíjet musí se nejdříve zaregistrovat na evmapa?

    Sice Evmapa je asi dobrý projekt většina ho chválí, ale já osobně bych spíš chtěl už konečně aby všechny ty registrace, karty a omezení nedělali a nastavili to stejné jako u jakékoli benzínky.

    Aby mohl přijet kdokoli, načerpat, zaplatit a odjet. To je opravdu tak těžký?

    A nemusel řešit nějaký pitomý registrace, nebo ještě hůř karty. Těch mám plnou peněženku.

    Proč nejde zaplatit normální kartou, nebo mobilem?

    1. Buďme rádi za evmapa.cz, jediný volně přístupný projekt
      Buďme rádi za evmapa.cz, jediný volně přístupný projekt v ČR všem. Na místech nabíjení evmapa.cz bývá běžně dostupný free internet, registrace chytrým telefonem je otázka chvilky. Spouštíte pak už jen prozvoněním stanice, klidně oblíbeným osekaným modelem našeho pana prezidenta Zemana Aligator. Tady je navíc ještě vše bez placení, stanice jedou rok zdarma.
      Normální kartou by se zaplatit dalo, ale znamená to terminál banky a to je díky jejich oligopolu a skoro monopolu karetních asociací (Mastercard a Visa) pěkně drahá věc. Platíte až procenta z tržeb plus měsíční pravidelnou částku bez ohledu na využití. Proto to nejde a vyplatí se jen u velkých nabíjecích míst s několika rychlonabíječkami a pořádným provozem, viz Vystrkov.
      Řešení á la benzínka časem půjde, až se na benzínky, tak jako třeba v Rakousku, dostanou nabíjecí stojany. Protože obsluha a zázemí tam je, takže Vás i zkasíruje. Zatím se tomu ropáci brání poměrně sveřepě. Přitom časem vzali na milost naftu pro osobáky, pak různé druhy benzínů a nakonec i plynů. Nejnověji tam mají i stojany s močovinou Adblue a náplní do ostřikovačů skel. I na nabíječky dojde.

        1. Registrace na evmape je i na mobilu zalezitost asi na 2 minuty
          Registrace na evmape je i na mobilu zalezitost asi na 2 minuty a osobne si nedovedu predstavit, ze by nekdo v CR jezdil na elektrinu a tu registraci uz tam nemel.
          Dobijeni kreditu pomoci platebni karty je pak asi minutova zalezitost, opet z mobilu a to i v prubehu nabijeni, kdyz vidim ihned jak penize ubavaji, a ze asi nebudou stacit.

          1. Tak ještě by to chtělo cedule na hranicích pro cizince,
            Tak ještě by to chtělo cedule na hranicích pro cizince, ne… :-/

            Radši NewMotion kartu, s kterou mohu nabíjet i v zahraničí než EV mapu (ač jim nemohu popřít úspěch v začátcích elektromobility, ale doba je holt už jinde) a její omezení prakticky jen pro znalé CZ/SK elektromobilisty.

            1. Evmapa uz podporuje i primou platbu platebni kartou bez
              Evmapa uz podporuje i primou platbu platebni kartou bez registrace. Staci nacist qr kod.
              Mimochodem v zahranici nas take zrovna nesetri. I u Newmotion se musite registrovat a cekat na cip. Nedavno jsem chtel nabijet u Smatricsu, taktez me registrace neminula, platit jsem to pak musel prevodem do zahranici a urcite bych to nezvladl vyridit po prijezdu k nabijecce z telefonu.

              Mimochodem kolik nabijecich stanic jste postavil a jak jste tedy zajistil placeni?

              1. Začnu od konce. Postavil jsem 2 stanice (nekoupil hotové
                Začnu od konce. Postavil jsem 2 stanice (nekoupil hotové celky, ale postavil ze zakoupených součástek), nejsou veřejné, resp. jsou u nás ve firmě, takže když k nám přijedete na návštěvu, tak si nabijete. Jellikož jsou privátní, placení jsem neřešil. Kolik stanic jste postavil Vy?

                Máte pravdu, že i u NewMotion se musíte registrovat. Nicméně s jednou registrací na NewMotion mohu objet prakticky celou západní Evropu. Kolik Evropy objedete s registrací na EVmapě? Spíše bych tedy uvítal zastřešení nových nabíječek pod NewMotion, aby i cizinci (kteří pravděpodobně již budou mít kartu NewMotion) mohli nabíjet bez problémů i u nás. Že jste měl trable s Smatrics není argument pro „o méně horší“ řešení EVmapy. Že je někde něco taky špatně neznamená, že se máme dobře.

                QR kód je sice taky možná cesta, ale připomíná mi to drbání levého ucha pravou rukou, když v peněžence máme prakticky všichni bezkontaktní platební kartu. Není lepší použít pohodlnější a již akceptovanou platební metodu? Zkuste na pumpu dát vedle platebního terminálu možnost placení QR kódem a za týden si zjistěte, kolik bylo provedených plateb pomocí platební karty a kolik QR kódem…

                1. No kritizovat cizí práci umíte dobře.
                  Já postavil dvě, a

                  No kritizovat cizí práci umíte dobře.

                  Já postavil dvě, a obě veřejné. S povděkem jsem je začlenil pod Evmapu, která mi jednoduše vyřešila možnost aby si tam nabil kdokoli což se už také děje.

                2. To mi pánové neříkejte, že o sobě při tak záslužné a
                  To mi pánové neříkejte, že o sobě při tak záslužné a specifické činnosti, jako jsou rychlonabíječky elektromobilů, navzájem nevíte a neznáte se. Sypme si popel na hlavu, něco děláme v těch elektromobilních asociacích špatně. Ty by nás totiž měly spojovat a propojovat.

                  U veřejných rychlonabíječek pod evmapa.cz není co řešit, to je hotová věc. Zeptám se ale na ty neveřejné, zda-li by se také nemohly stát veřejnými. Třeba jen uveřejněním v evmapa.cz, kde není podmínkou, aby byly placené přes evmapa.cz.
                  Brání v tom nějaká překážka? Třeba mne napadá, že jsou postaveny z podnikatelské dotace, která to bohužel nelogicky zakazuje (proto Lidl má ty svoje zapnuté jen v otevírací době pro své zákazníky, pak je to povoleno), nebo jsou fyzicky v areálu, kam se veřejně nedá dojet, nebo jsou natolik využívány pro vlastní potřebu, že by jejich zveřejnění nabouralo provoz vlastních elektromobilů….. . Nevím. Je nás málo a každá veřejně přístupná zásuvka, placená či neplacená, je požehnáním. Šlo by to pane Pavle?

                3. Ja tedy nestavel rychlonabijecky, ale Typ2 22kW od Circontrolu
                  Ja tedy nestavel rychlonabijecky, ale Typ2 22kW od Circontrolu a Elmontu.
                  Zaklad a privodni kabel je dimenzovan na 50kW ovsem zatim vyckavam na nejakou lepsi cenu za DCcko. Preci jen pul milionu se nam se sveho davat nechce (a dotace jsou jak jste sam zminil na nic), dost na tom, ze ten Circontrol stal pres sto tisic.

        1. EVMapa umoznuje nabijet a spoustet stanice i bez internetu,
          EVMapa umoznuje nabijet a spoustet stanice i bez internetu, sam bezne aktivuji pouze pomoci tel. cisla, samozrejme je potreba si tam predplatit nejaky kredit, ale to muzete udelat v klidu doma, na cestach pak uz jen prozvonite tel. cislo nabijecky klidne ze stare Nokie nebo Aligatora.

          1. A co je mnohými nedoceněná možnost je dálkové zapnutí
            A co je mnohými nedoceněná možnost je dálkové zapnutí nabíječky kolegovi v nouzi, který nemá kredit nebo mu klekl mobil nebo zapomněl heslo atd. atd. Prostě kolega stepuje v Olmíku a já mu to z Ostravy za svůj kredit spouštím.
            Nehledě na možnost registrace více čísel oprávněných telefonů, takže na můj kredit může nabíjet i manželka. Jen dojede ke stojanu, vytočí na svém mobilu telefonní spouštěcí číslo na něm uvedené a nabíjí.

    2. Zlata EVMapa umoznila davno elektromobilitu a bez dotaci, diky
      Zlata EVMapa umoznila davno elektromobilitu a bez dotaci, diky nadsencum, stale funguje lepe nez CEZ, ktery si dovoli nazyvat sve stanice “verejne”, CEZ a spol buduje jen z EU dotaci, ale prekvapive neumoznuje nabijeni bez smluv a pausalu.. O projizdejicich EU turistech, kteri na tyto “verejne” CEZ dobijecky financne prispeli ani nemluve.

  6. Diky vsem kdo se za to zaslouzili. Pravda mohla to byt typ2
    Diky vsem kdo se za to zaslouzili. Pravda mohla to byt typ2 zasuvka nebo lepe dve, ktere se v pripade potreby rozdeli o tech 22kW, ale i tak je to skvele.
    Presne diky takovymto pripojkam se da dnes pohodlne dojet do Prahy, pripojit se vzdy na nejblizsi takoveto zasuvce u mista kam jdete neco vyrizovat a pak zase odfrcet domu aniz by jste zbytecne nekde blokoval DC rychlonabijecku, kdyz uz mate nabito nebo odbihal ze schuzky odpojit a preparkovat auto.
    Stejne tak treba dovolena v Rakousku je diky temto zasuvkam naprosta pohoda. Jsou tam skoro na kazdem rohu, takze uz se nemusite ani dohadovat s hotelem jestli vas nechaji pripojit. Proste kazdy den po vylete se za rohem pripojite, a kdyz jdete z vecere preparkujete za hotel nabite auto.
    Jen houst. Lepsich 8ks typ2 AC22kW nez jedna DC50kW.

    1. Tak pokud člověk vzhlédne do budoucna tak Mennekes na
      Tak pokud člověk vzhlédne do budoucna tak Mennekes na kabelu bude v EU bude brzy normální standard a je to tak správně. To že stále musíme v EU „jako blbci“ montovat zásuvky je jednoznačně odpovědnost Nissanu a je to třeba neustále připomínat. Kdyby dostal Leaf už v první generaci pro EU Mennekes, tak se toto ani nemuselo řešit. Podívejte se na stanice v USA, ty jsou většinově osazeny kabelem s konektorem Typ1, protože tam prostě nehrozí že by si někdo vůbec dovolil přijít na místní trh s Mennekesem nebo GB/T.

      1. Já se u těch kabelů bojím ještě jedné věci. Jak dlouho
        Já se u těch kabelů bojím ještě jedné věci. Jak dlouho bude trvat, než ráno přijede někdo nabíjet a zjistí, že kabel v noci znárodnili magneti…
        Doufám, že mě někdo začne poučovat, o tom, že měď nemagnetí. U nás se sběračům barevných kovů prostě tak říká. Nebo spíš barevným sběračům jakýchkoli kovů. 🙂

          1. To jsem si vzpomněl, jak se Amík u nás divil, kdo tu krade
            To jsem si vzpomněl, jak se Amík u nás divil, kdo tu krade kabely pod napětím na železnici. Že stáli s vlakem v poli a nikdo mu nebyl schopen říci proč. Když jsme mu vysvětlili, že naši barevní, tak nám záviděl jejich pracovitost. Jejich barevní by si tak těžkým způsobem peníze určitě nevydělávali. Samozřejmě to byl rasista jak vyšitý, páč měl osobní zkušenost 🙂

    1. Myslím si pravý opak, za čas budou zásuvky mennekes s 22kW
      Myslím si pravý opak, za čas budou zásuvky mennekes s 22kW víc užitečnější než DC nabíječky.
      To až přijdou auta se silnou vnitřní nabíječkou, právě alespoň těch 22 kW.
      Takže je dobře, že se to dopředu staví i když to zatím moc EV motoristů nevyužije.
      Instalace AC 22 kW je víc jak 10x levnější na pořízení něž stejná DC se stejným výkonem!
      Na DC 50kW budou časem nabíjet už jen starší EV, ale zapotřebí samozřejmě budou stále.

      1. Zdravim, vzhledem k tomu, ze ten AC=>DC menic v aute ma
        Zdravim, vzhledem k tomu, ze ten AC=>DC menic v aute ma relativne malou zivotnost (a je silene drahy) bych skoro uprednostnil moznost dobijet i doma pres Chademo na 6A, abych minimalne zatezoval baterku a soucasne nepouzival ten drahy menic v aute. Pomale 6-8A 1 kW Chademo “na miru” by bylo idealni.

        1. Odkud máte tuto informaci?
          Používám několik

          Odkud máte tuto informaci?
          Používám několik elektromobilů (ten první víc než 6 let) a s problémem životnosti AC=>DC měniče v autě jsem se nikdy nesetkal.
          Jako elektrokonstruktér nevidím nejmenší důvod proč by měl mít tento komponent krátkou životnost, nebo mít šíleně vysokou cenu.

            1. Tak to Vás někdo tahal za nos … nejspíš doufal, že Vás
              Tak to Vás někdo tahal za nos … nejspíš doufal, že Vás přesvěčí na koupi nějakého „spolehlivého“ spalováku.
              Už v první generaci Nissanu LEAF byla palubní nabíječka mimo baterii (je v tom tunelu za zadním sedadlem) a nevidím nejmenší důvod proč by ji někdo v novější generaci montoval dovnitř baterie. Ty LEAFy s vadnou nabíječkou nejspíš pocházejí z té zaplavené várky co se vozila za babku z USA.

              Ostatně Nissan LEAF mám od roku 2011, mám najeto přes 70 000 km, přes 95% všech nabíjení proběhlo pomocí palubní nabíječky a nabíječka pořád funguje bez problémů.

                1. Já teda mám v NV 200 nabíječku v předu v motoru.
                  Já teda mám v NV 200 nabíječku v předu v motoru.

                2. Ročník 2011 ji měl ještě v tom tunelu za zadními
                  Ročník 2011 ji měl ještě v tom tunelu za zadními sedadly. V ročníku 2013 ten tunel zrušili, čímž nezanedbatelně zvětšili kufr. No a díky videu co postnul kolega výše je vidět kam ji schovali 🙂

                1. To video ukazuje LEAF ročník 2013 a já jsem psal o první
                  To video ukazuje LEAF ročník 2013 a já jsem psal o první generaci (ročník 2011) ke kterému mám i servisní manuál … nicméně video jen potvrzuje co jsem psal = že nevidím důvod proč by konstruktér dával nabíječku dovnítř baterie.

                2. To ale nikdo netvrdí, že je nabíječka v baterii. Žádný
                  To ale nikdo netvrdí, že je nabíječka v baterii. Žádný elektromobil ani jiné aku zařízení nemá v akupacku nabíječku.

                3. Jinak mne taky v Nissanu BS tvrdili, že upgrade palubní
                  Jinak mne taky v Nissanu BS tvrdili, že upgrade palubní nabíječky z 3,6 kW na 6,6 není prakticky možný, respektive možný je, ale musí se vyměnit nabíječ, BMI, kabeláž a baterie.
                  Měl jsem je původně za blbce, dnes vím, že měli pravdu.
                  Nissan s nabíječkou 3,6 kW má v baterii jiný počet článků než ten se silnější nabíječkou.
                  Mám osobně vyzkoušený a je to divný, ale nějak chápu proč Leafy nabíjí jednofázově. Mám DC nabíječku 22kw a nabíjím přes Chademo a Leaf se slabší nabíječkou se nechá nabíjet jen ze dvou fází AC, ale Leaf se silnější palub. nabíječkou se nechá nabíjet ze tří fází AC. Přitom to co teče do (U+I) baterie je u obou aut stejné.

          1. Palubní nabíječka je běžný spínaný zdroj které jsou
            Palubní nabíječka je běžný spínaný zdroj které jsou dnes ve všem a denně vidím néjaký vadný zdroj. Odchází v nich především drahé a téméř nesehnatelné kondenzátory, které pokud jdou sehnat stojí i desítky tisíc korun viz TME např elit 10.000uF/800V odchází někdy trafa a často i procesory a různé zákeznické obvody a obávám se že kapacity v násobičích, které pracují s velkými proudy a vysokým pulsním napětím fakt nevydrží věčně.

            1. Nevěřím!
              10.000uF/800V se používá leda tak v

              Nevěřím!
              10.000uF/800V se používá leda tak v jednofázových fotovoltaických měničích jako vstupní kapacita na straně FV panelů. A pokud má takový FV měnič špatné chlazení, nebo je umístěn na slunci tak ty kondy skutěčně za 5 až 10 let ztratí nezanedbatelnou část kapacity. Ale nevidím nejmenší důvod proč by je někdo cpal do nabíječky auta která jede z 230V AC na 400V DC.

              1. Pane kolego, nechceš doufám tvrdit, že v nabíječce
                Pane kolego, nechceš doufám tvrdit, že v nabíječce elektromobilu nejsou kondenzátory ? Filtrační, vazební, odrušovací… elektrolyty i MKP. Já, tomu teda moc nerozumím, ale myslím, že jich tam bude hromada. Např u Nissanu, který má napětí baterie 395V tam musí být zvyšující měnič, jak jinak by zvedli síťové napětí 230V na cca 400V a tuty to budou tisíce G a při tomto napětí řazené do série kvůli rozměrům a napětí.

                1. Pánové, my pololaici se v tom ztrácíme už tak a teď se
                  Pánové, my pololaici se v tom ztrácíme už tak a teď se nám tu přou dva profíci. Kdo se v tom má pak vyznat? 🙂

                2. Neříkám, že tam nejsou kondíky, ale že není důvod aby
                  Neříkám, že tam nejsou kondíky, ale že není důvod aby někdo cpal kondenzátory na 800V do nabíječky ve které se pracuje s napětím menším než 450V.

                3. Já osobně ten důvod ale vidím ! V rozvodné síti, laicky
                  Já osobně ten důvod ale vidím ! V rozvodné síti, laicky řečeno v elektřině je u nás velký nepořádek. Když si vezmu voltmetr a budu měřit napětí doma v zásuvce, naměřím 230V, když ale připojím osciloskop resp. analyzátor, uvidím co všechno je v té elektřině navíc co tam být nemá. Myslím tím napěťové špičky, byť velice krátké, vznikající na idukčních zátěžích (motorech, nabíječkách apd ) často i na odporové zátěži, protože rozvody elektřiny jsou sériovou indukčností a tvoří RL článek.
                  Ty napěťové špičky mají různý charakter, podstatné je to, že likvidují kondenzátory ve zdrojích tím, že prorazí dielektrikum a kondenzátor se rozletí, někdy jen vystříkne bezpečnostním ventilem elektrolit a kond jde do zkratu. Několikrát jsem viděl ten nehořlavý elektrolit i hořet a je to pěkný hnus.
                  Jde o to, že ve spotřební elektronice se dnes neklade důraz na životnost a kondenzátory ve zdrojích jsou s důvodů cena, velikost jen na 450V a to je důvod, proč odchází zdroje ve spotřební elektronice, elektronické desky v kotlích a pračkách atd.
                  Někdy ti kolego možná ukážu foto jaké jsou kondenzátory v našich oblíbených 50kW nabíječkách. Jsou to tisíce Faradů na 1500 V !!! Nekecám, fakt. A pro zajímavost, zjišťoval jsem cenu takového kondenzátoru a dali mi cenu přes 100 tisíc Kč.
                  P.S. píšu tak aby i neprofesionálové něčemu rozuměli.

                4. S těmi tisíci Faradů na 1500V jste to trochu přehnal …
                  S těmi tisíci Faradů na 1500V jste to trochu přehnal … postněte někam foto jinak se to nestalo.
                  Předpokládám, že jste myslel tisíce mikro Faradů (pro neprofesionály = milionkrát méně).
                  Momentálně mám poruce pouze 10kW modul z CHAdeMO rychlonabíječky ABB Terra 100.2 a tam jsou největší kondíky 1000uF na 315V. Abych vyvrátil případné pochybnosti postnul jsem foto na:
                  http://leteckaposta.cz/180052545

                5. Díky za foto! Vzhledem k tomu že modul je na 400VAC tak ty
                  Díky za foto! Vzhledem k tomu že modul je na 400VAC tak ty kondenzátory s vysokou pravděpodobností budou zapojeny vždy po dvojici v sérii na 630V, což s minimální rezervou pokrývá právě těch usměrněných 400VAC.

  7. Pokud napíšete (spolu)autorovi článku
    Pokud napíšete (spolu)autorovi článku na:

    ondrej.vlcek@elektro-projekce.cz

    tak Vám milerád redukci prodá

    Jen pár poznámek k té redukci nebo obecně k Mennekes nabíječkám s kabelem a nepoužitelnou zásuvkou:
    – nevýhodou je kabel mennekes, kdyby tam byla zásuvka, jak je aktuálně zvykem na ostatních stanicích, nemusíme my, co máme typ1 řešit další redukci za cca 3 tis. Kč, kterou využijeme skutečně jenom na nabíječkách, kde je mennekes kabel, navíc taková redukce nemá funkci uzamykání, jak jsme zvyklí u běžného mennekes kabelu… pokud by někoho napadlo uřezat si vlastní mennekes, co používá do mennekes zásuvek, tak přijde o výše zmíněnou funkci uzamykání, což je škoda
    – mrzí mě, že obyčejná zásuvka nedisponuje klasickým výkonem 3,7kW, ale pouze 0,2kW (pro auto nepoužitelné) a tak trochu vás to nutí pořídit si redukci a nabíjecí místo ztrácí smysl např. pro majitele iOnu, neboť přes AC nevytáhneme víc jak cca 3kW… kdyby aspoň ty zásuvky měly plný výkon, tak bych skákal radostí, ale věřím, že autům majícím typ2 se to náramně hodí 🙂

    Tím samozřejmě nechci hanit tento projekt, jsem rád za každé nové nabíjecí místo, jen to občas má své mouchy 🙂

    1. Dobrý den
      Ideálně se obracejte rovnou na

      Dobrý den
      Ideálně se obracejte rovnou na info@ev-solutions.cz. Pan Kettner ty adaptery vyrábí. Já bych je pouze přeposílal od něj (2x doprava).

      S tou zásuvkou s vámi samozřejmě souhlasím. Od začátku jsme měli v plánu vedle wallboxu nabídnout i 230 16A zásuvku. Bohužel až na jediné místo, jsme vždy narazili na problémy s kapacitou přívodu nebo rezervy v rozvaděčích. Všichni by rádi viděli 50kW a více, ale takové rezervy najdete skutečně málokde.
      30x32A byl na mnoha místech opravdu absolutní strop, který bylo možné použit. Pokud k tomu přidáte zásuvku na 16A, tak se při současném nabíjení obou aut můžete dostat až na 48A na jedné fázi a to už nebylo technicky možné v daných objektech zajistit.
      OV.

      1. V praxi byste se dostal tak na 42 A maximálně. Ale i to by
        V praxi byste se dostal tak na 42 A maximálně. Ale i to by asi jistič 3x32A po čase vyhodilo. Je to přetížení o asi 25 % na jedné fázi, takže v závislosti na charakteristice by to u třífázového jističe vydrželo asi 3 hodiny a pak by ho to vyhodilo. Samozřejmě pouze při současném nabíjení.

      2. Děkuji za odpověď.
        Nejsem sice elektrikář, ale nedalo by

        Děkuji za odpověď.
        Nejsem sice elektrikář, ale nedalo by se to řešit dynamickým přidělováním? Když nikdo nebude nabíjet na Mennekesu, tak zásuvka bude mít plný příkon k dispozici a když někdo začne nabíjet, tak se to omezi podle toho, kolik si vezme z mennekesu.

        Možná plácám hlouposti, ale pokud by to šlo, bylo by to skvělé řešení a nemusel bych s iOnem řešit redukci, kdybych chtěl nabíjet, neboť z AC nedostanu víc než 230V/14A

        1. No to by teoreticky možné bylo, ale to by musel ten walbox
          No to by teoreticky možné bylo, ale to by musel ten walbox umět a byl by tedy dražší. Navíc by byl nutný další elektroměr pro tu zásuvku. Já se spíš divím proč tam vlastně ta zásuvka je, zbytečně jsou pak z ní všichni jenom zpruzení. Já bych ji tam nedával vůbec a byl by klid.

          1. Na Slovensku u Greenway je vedle nabíjecí stanice taky
            Na Slovensku u Greenway je vedle nabíjecí stanice taky taková 230 zásuvka, párkrát jsem si do ní zapojil varnou konvici a uvařil šálek čaje při nabíjení a pak abych netrápil nabíječku i dobil auto do konce. 🙂 Nedávno došel mail od Greenway, že je to neoprávněný odběr elektřiny 🙂

    1. Ono je to v evmape tak trochu šalamounsky napsané:
      „Wallbox

      Ono je to v evmape tak trochu šalamounsky napsané:
      „Wallbox 3x32A se 7 metrovým kabelem s konektorem Typ 2.“
      pro obyčejného člověka, který elektrikařině nerozumí a neumí si to spočítat (což bude u budoucích majitelů EV naprostá většina) se jedná o výkon až 22kW.

      Proto mi nejde do hlavy, proč zásuvku osekali na výkon do 0,2kW, když vedle v mennekesu jim může téct až 22kw (kolik aktuálních aut na trhu to využije? pořád v tom vidím byznys s redukcemi pro majitele mající typ1)

        1. Pokud Tesla 3 bude mít mennekes konektor jako mají
          Pokud Tesla 3 bude mít mennekes konektor jako mají současné Tesly, tak se bude moc připojit bez redukce.

          Výkon bude záviset na palubní nabíječce auta. Jestli tam dají jen 3x16A = max 11kW nebo jestli tam dají rovnou 3x32A = max 22kW.
          Netuším jak výkonnou palubní nabíječka má Tesla 3, ale docela bych věřil tomu, že Tesla bude preferovat silnější verzi

          1. Europske Tesly X a Tesly S po facelifte uz nemaju moznost
            Europske Tesly X a Tesly S po facelifte uz nemaju moznost objednania 22kW nabijacky. Da sa objednat standard 11kW, alebo 16kW za priplatok. Specifikacia europskej Tesly 3 este neexistuje, tak sa da len spekulovat. Bud bude mat 11kW a 16kW, aleboo len 16kW.

                1. Tywole 17kW to je jak v pravěku:).
                  Tywole 17kW to je jak v pravěku:).

                2. A u modelu X, ktery nestoji malo, to je hodne smutny… na
                  A u modelu X, ktery nestoji malo, to je hodne smutny… na druhou stranu, kdyz se clovek zamysli, tak tyhle nabijecky na AC jsou proste domaciho typu na nocni nabijeni, na coz staci i 11kW. Ale sam taky nechapu, proc se nestavi infrastruktura na to, aby mohly byt nabijecky min 50kW. Tyhle maly jsou dobry jako lakadlo pro shopping centra, ale jako normalni nabijecka nikdy nemuzou fungovat. Nechci schazovat jakykoliv projekt, jsem rad za kazdou dalsi nabijecku, ale tady je videt, ze pokud tento projekt vyhral, rozhodoval o tom nekdo, kdo o elektromobilite nema poneti.

                3. Dotace na projekt byla v soutěži 500 tisíc korun. Jestli
                  Dotace na projekt byla v soutěži 500 tisíc korun. Jestli budete schopný postavit s touto dotací za 6 týdnů 10 DC nabíječek a rok je provozovat zdarma, věřím že vám elektromobilisté postaví sochu v životní velikosti. My jsme to nezvládli.
                  Tenhle projekt šel jiným směrem. Nabíječky jsou v místech, kde se buď zdržíte déle (divadlo, nemocnice) nebo v místech, kde zatím není široko daleko žádná jiná možnost veřejného nabíjení.
                  Jsem popravdě zvědavý, kdy bude někdo schopný zainvestovat cca milion korun na to, aby třeba v Jablunkově postavil DC nabíjecí stojan. Byl by tam určitě lepší, souhlasím s vámi. Nic nebrání tomu, abyste se do takové investice pustil. Opravdu upřímně držím palce.
                  OV.

                4. Vy jste me nepochopil. Ja proti Vam nic nemam a jsem rad za
                  Vy jste me nepochopil. Ja proti Vam nic nemam a jsem rad za kazdou novou nabijecku. Spise zadavatel projektu by se mel zamyslet nad tim, zda nezaspal dobu a na zrizeni infrastruktury nedava malo penez.

                5. Ta soutěž nebyla primárně určená na infrastrukturu pro
                  Ta soutěž nebyla primárně určená na infrastrukturu pro nabíjení EM. Znění soutěže viz http://chytrejsikraj.cz/o-soutezi.
                  To, že jsme do soutěže šli s nabíjením EM byla naše iniciativa. Když se na to podíváte z jiného úhlu, tak Moravskoslezský kraj je zatím první, který výstavbu dobíječek podpořil. Jinde se o tom zatím pouze mluví.
                  Věřím, že ale nezůstane u těchto deseti kusů.

                6. Pokud se v 2019 dostanete pod 4.5 s DPH/kWh tak to má smysl i
                  Pokud se v 2019 dostanete pod 4.5 s DPH/kWh tak to má smysl i jako pomalá nouzovka. A na nějakou kulturu v Bruntále a spol bych zrovna zapomněl.

                7. Já být Vámi, tak o Bruntále moc nevtipkuji, mohlo by se
                  Já být Vámi, tak o Bruntále moc nevtipkuji, mohlo by se Vám to šeredně vrátit – BRUNTÁL. Drsný kraj, drsní lidé. A zubaté žáby.
                  „Ve čtyřiaosmdesátém v Bruntále rozplakali Menšíka.
                  Nejšťastnější období zažil Bruntál v roce 1964, kdy armáda experimentálně přidávala LSD do vodovodního řadu.
                  Poslední vlk na bruntálsku byl zabit v roce 2008. Lovcem byl čtrnáctiletý Ingo Vovs. Použitá zbraň: cep.
                  Cesta do Bruntálu trvá něco mezi šesti a třiceti hodinami. Záleží na tom, jestli je období dešťů. A to je v Bruntále celý rok. Tedy kromě dubna dva (tak místní říkají červenci).
                  Zlé jazyky tvrdí, že Bruntálci se neradi baví. Nic nemůže být dále od pravdy. V Bruntále se některé rázovité kratochvíle dokonce zrodily. Vedle lovu březích laní se jedná hlavně o legendární běžecký závod Silážní střela.
                  Chřipka na Bruntálsku není brána jako nemoc, ale jako změkčilost. Jako nemoc se uznává průstřel nebo zlomenina.“
                  Raději zhlédněte instruktážní video https://www.youtube.com/watch?v=SZKPFxMzxnM

                8. +1.
                  Taky jsem si vzpomněl a raději ani nemyslet. 🙂

                  +1.
                  Taky jsem si vzpomněl a raději ani nemyslet. 🙂

                9. Doufejme,že se s podobnou realizací setkáme i v jiných
                  Doufejme,že se s podobnou realizací setkáme i v jiných krajích.

                10. U dnesnych TMS/X nie iba moznost 16,5kW.
                  Standard je 11kW, za

                  U dnesnych TMS/X nie iba moznost 16,5kW.
                  Standard je 11kW, za priplatok 16,5kW.

                  Oficialne je priplatkova 16,5kW, niekto pise 16, niekto 17.
                  Vieme ze aktualny vykon nabijacky je dany aktualnym napetim v sieti. Ak je v sieti 240V, priplatkova nabijacka dava 18kW.

              1. Od jistého modelového roku došlo u Tesly ke změně typu
                Od jistého modelového roku došlo u Tesly ke změně typu nabíječek, přestaly se používat velké krabice o výkonu 11 kW, a přešlo se na levnější a modulárnější krabice o výkonu 6 kW. Takže tam jsou buď dvě nebo tři. Ty původní hodně odcházely, tyhle jsou superspolehlivé a když některá odejde, nemusí se to měnit všechno.

        1. Ano i toto byla jedna z variant, ale:
          Jsou auta s

          Ano i toto byla jedna z variant, ale:
          Jsou auta s nabíječkami 1x32A 3x32A a budou zase nespokojení jejich majitelé, protože jim snížíte rychlost dobíjení na polovinu.
          Ve variantě jakou popisujete by to znamenalo na každé stanici přdat další kabeláž, tři elektroměry a třikrát celou elektroniku pro napojení na EVMAPA. Každou stanici by to tak prodražilo o dalších několik tisíc korun.
          OV

  8. Ach jo.
    Zase projekt, kde byla na začátku možná dobrá

    Ach jo.
    Zase projekt, kde byla na začátku možná dobrá myšlenka, ale v praxi se to zvrhlo do něčeho, co se nazývá vyhazováním peněz daňových poplatníků. Očividně projekt dělal někdo, kdo o elektromobilitě rychle něco přečetl a hurá na dotace.

    Jednak pouze Mennekes – to je,jako bych si postavil benzínku bez stojanu na naftu – však ji stejně za chvíli zakáží a já hledím do budoucna. Řekněme, že přidat Chademo by bylo dražší (jiná elektronika), ale pětikolík … do 5000+ max???

    A potom umístění … v Karviné-Ráji je u nabíječky vyhrazené místo pro invalidy. Nevadí, hlavně, že je PR…. :-((( Snad aspoň jinde je to lepší…

    1. Myslím, že přeháníte. Kdo dneska s typem 1 a chademem
      Myslím, že přeháníte. Kdo dneska s typem 1 a chademem nemá koupenou redukci, je v pytli tak jako tak. Chademo a typ 1 prostě jde do háje. A jaký je rozdíl mezi koupí redukce z pětikolíku a koupí redukce z typu 2? Ta z typu 2 je levnější.

    1. Adaptér jsem koupil u firmy v Poličce (SAMPRO) – viz EVmapa.
      Adaptér jsem koupil u firmy v Poličce (SAMPRO) – viz EVmapa. Používám ho na rychlonabíječkách E.ON, kde nemají zásuvku Mennekes (jako ČEZ), ale Mennekes „pistoli“. Používám to v případě, že tam někdo nabíjí na DC (CHAdeMo nebo CCS).

Napsat komentář