Německo: 600 mil. eur na podporu elektromobily je téměř netknutých

Zavedení dotace €4000 na nákup elektromobilu v Německu mělo pomoct skomírajícímu tamnímu trhu s auty do zásuvky. Ten pomalu roste, ale zdaleka na tak rychle, jak vláda zamýšlela.

Elektromobily Tesla Model S u nabíječky Tesla Supercharger
foto: Tesla

Za rok 2017 se v Německu prodalo přibližně 50 000 aut do zásuvky. Od spuštění dotací na nákup elektromobilu v létě 2016 podalo žádost o dotaci 46 897 zájemců.

To znamená, že vyčerpáno bylo asi 65 mil. eur z celkových 600 milionů eur, které do fondu vložila německá federální vláda. Dalších 600 mil. eur vložily automobilky.

I přes aktuální růst poptávky po elektroautech to ale nevypadá, že by se do roku 2020, kdy mají dotace skončit, podařilo fond vyčerpat. Připustil to aktuálně i Andreas Obersteller, šéf úřadu BAFA, který má dotace na starosti.

Jedním z důvodů, proč se fond dotací nedaří dost rychle čerpat může být i fakt, že německá vláda se dohodla s tamními automobilkami na podmínkách čerpaní dotace tak, aby nebylo možné dotaci získat na vozy Tesla.

Jednou z podmínek totiž bylo, že celková cena auta nesmí přesáhnout €60 000. Tesla se této podmínce přizpůsobila, ale aktuálně byla z podpory opět vyňata.

43 Comments on “Německo: 600 mil. eur na podporu elektromobily je téměř netknutých”

      1. Vycházel jsem z článku z r.2016, kde se psalo: „Žádosti
        Vycházel jsem z článku z r.2016, kde se psalo: „Žádosti je možné podávat do konce příštího roku nebo do vyčerpání financí.“ Bral jsem to tak, že platí to, co nastane dříve. Ovšem pokud nedošlo k vyčerpání financí, tak je rozumné program prodloužit.

        Ve srovnání se soudruhy z NDR mají bratia Slováci i další plus: „Omezení co se týká značky či kupní ceny auta neexistují.“

        Nezbývá než Slovákům zatleskat a tiše závidět.

          1. Safra, proč my jsme se vlastně před těmi 25 lety
            Safra, proč my jsme se vlastně před těmi 25 lety rozdělili? Napadají mě samé zápory, ale žádný klad. Ovšem na druhé straně je taky dost možné, že kdybychom se nerozdělili, tak by dnes možná ani na Slovensku žádné dotace na EV nebyly. 😉

          1. Němci se pokusili Teslu napřed vyšachovat cenou a když se
            Němci se pokusili Teslu napřed vyšachovat cenou a když se jim to nepodařilo, protože Tesla udělala z S-ka „holátko“, tak to udělali jinak – podrobnosti se zřejmě dozvíme dnes (pokud na Hybridu platí, že včerejší „zítra“ znamená již dnes).

            Naproti tomu na Slovensku žádné omezení ceny ani značky není, jen automobilka musí mít oficiální zastoupení na Slovensku. Dotaci vyřizuje dealer, resp. importér příslušné značky na Slovensku, takže je to logické. Bylo a je jen na Tesle a jejím uvážení, zda se jí to vyplatí zřídit na Slovensku oficiální zastoupení.

  1. Kde zas udělali soudruzi chybu?? )))
    Ale nikde… Jenom se

    Kde zas udělali soudruzi chybu?? )))
    Ale nikde… Jenom se ukázalo, že ty jejich dnešní uměle předražený a záměrně zku.vený parodie na e-auto prostě stojí za ho.no. Na kterémžto faktu ani dotace nic nezmění…

    Hezky to na svém blogu ilustroval Mirek Matyáš. Za měsíc poměrně intenzivního pracovního ježdění s e-Upem zajel 47krát(!!) po cestě nabíjet. Tedy – 2 až 3krát denně. To samozřejmě snesou jen srdíčkáři a fandové pokroku jako on a mnozí zdejší čtenáři, ale pro běžného člověka to je martýrium za trest. Ovšem – taky si spočítal, že mít v tom dvojnásobnou baterku, musel by zajet k nabíječce jen 3krát…!! A vo tom to je: Všechnu ostatní energii by do auta dostal během nočního stání.

    To všechno soudruzi samozřejmě dobře vědí, jenže oni si řekli – na.rat! A tak lidi, pokud mohou, kupují raději nedotované Tesly S/X, aby tak podpořili tvůrce technologického převratu. A pokud nedosáhnou na S/X, čekají na TM3 a srovnatelné analogy. Ty se ovšem neobjeví, dokud tu nebude TM3….. Co kdyby do tý doby Tesla přece jen zkrachovala, a oni mohli říct – vidíte, nejde to, my jsme to věděli, kupujte dál naše pořádný auta a benzín a zapomeňte na slepé uličky… )).

    1. Já nabíjím e-golfem i 5x za den, to záleží kolik mám
      Já nabíjím e-golfem i 5x za den, to záleží kolik mám najet km. Já v tom až tak velký problém nevidím, dobře přijedu tam a zpátky o 2 hodiny později, když to vím tak s tím počítám abych tam byl na čas.
      Můžu samozřejmě počkat až bude e-auto s větší baterií a delším dojezdem, ale rozhodl jsem se, že ne, že budu jezdit e-autem hned a votom to je.
      Já si za nějaký rok koupím i to e-auto s větší baterií a delším dojezdem, teď využívám toho, že není tolik aut u nabíječek.
      Mne roční náklady na nájezd cca 40 tisíc km i se servisem stojí 11 tisíc – a to se snad vyplatí?

    2. Je vidět jaký zoufalý strach mají dinosauři z Tesly, a
      Je vidět jaký zoufalý strach mají dinosauři z Tesly, a nutno dodat, že oprávněně.
      Každopádně dotace nedotace, při každé návštěvě v Norimberské Tesle tam nějací Helmuti či Gertrůdy vybírají nebo už přebírají své nové Tesly. A nezřídka u toho asistují jejich čerstvě dospělé ratolesti.
      Mladá generace si prostě umí spočítat jestli je lepší si koupit parodii na ev s dotací a nebo opravdové ev bez dotace.
      A to tam ještě nemají ani vystavenou M3. Až se ta začne prodávat to tam bude teprve frmol.

      1. +1. Nechtít je horší, než nemoci. A oni fakt nechtějí…
        +1. Nechtít je horší, než nemoci. A oni fakt nechtějí… Na EV mám 150tkm a tak je trochu chápu. Tu pohodu je asi nemožné vyjádřit slovy nebo penězi – to je třeba zažít.

        Jenže se zdá, že dinofabriky budou muset. Rozum mi nebere, jak je ještě dnes možné koupit nějaký spalovák v ceně blízké Tesle. OK, dnes jsou to „jen“ prémiové modely značek se stoletou tradicí, takže tam jde i o emoce, věrnost značce, prostě nějaké ty „vyjeté koleje“. Ale TM3, to už je prostě střední třída. Tam se mnohem míň hraje na pocity, zato se víc počítá a přemýšlí. A tam už nemají dinosauři šanci nějak moc oblbovat zákazníka… Mimochodem, už se mi párkrát stalo, že jsem svezl člověka, on úplně nadšenej, no jenže pak zastavíme, on vylejzá a najednou zkroušenej výraz. Ptám se co je, co se stalo…? A on nic, že dobrý…. Jenom prej neví, jak půjde zítra do práce… A dodává – víte, já prodávám auta u VW (Toyoty, Fiatu, atd….). Nevím, jak budu lidem zítra vykládat ty naše obvyklý prodejní kecy, znáte to… Odpovídám že už si to moc nepamatuju, tohle auto jsem prostě objednal přes internet a se žádným dealerem jsem se nebavil… ))

        S jedním z nich jsem se nedávno potkal a on hned, že už u VW nedělá. Za ty nervy ty peníze prý nestály, tlak z vedení, tlak od zákazníků, a teď ještě tlak vědomí, že to celé jde i jinak. Vrátil se k truhlařině, má menší plat, ale klid. Říkám – tak to mne mtzí, to jsem fakt netušil… A on povídá – víš, já o tom občas uvažoval, jestli mi to stojí za to, ale asi bych sám nenašel odvahu. Tak díky, žes mne takhle „nakopnul do zadku“.

        Jó to je život, ten má svůj, občas velmi osobitý smysl pro humor. Ale jak se říká – život vás buď vede (pokud se jím vést necháte), nebo vláčí.

        Kterápak varianta asi platí pro naše rozkošné dinosauříky? ))

        1. Pěkná příhoda. 🙂
          Je to tak. Každej nezaujatej člověk

          Pěkná příhoda. 🙂

          Je to tak. Každej nezaujatej člověk co v tom stráví nějakej čas si musí začít klást otázku „jak je možné, že ještě jezdíme těmi dýmovnicemi“.

          Dávám dinosaurům rok, maximálně dva. Jakmile začne Tesla zaplavovat trh M3, tak už budou muset.

          1. Automobilky vychrlí ročně vyšší desítky milionů aut
            Automobilky vychrlí ročně vyšší desítky milionů aut ročně. Myslíte, že když Tesla vychrlí na trh cca. nižší jednotky stovek tisíc svých EV, že to nějak bude poznat a bude se to moct definovat jako záplava? Já si tedy „záplavu“ představuji trochu jinak…

            1. To si pište, že to bude poznat. Za rok, za 2 roky, bude
              To si pište, že to bude poznat. Za rok, za 2 roky, bude vyrábět Tesla o dost víc aut. Jestli za minulý rok vyrobila 100 tisíc aut, tak letos to bude minimálně dvojnásobek, za 2 roky už to může být klidně milión.
              A to budete koukat, jak najednou budou i ty dynosaři umět vyrobit elektromobil se 60kWh baterií, o které říkájí, že to teď nejde.

              1. Přesně tak.
                Navíc tady nemluvíme o autech v ceně do půl

                Přesně tak.
                Navíc tady nemluvíme o autech v ceně do půl milionu, ale od třičtvrtě milionu nahoru. A těch se vyšší desítky milionů neprodávají, takže i ty statisíce pocítí.

                Stačí si vzpomenout jak spoustu automobilek dostalo na kolena, když přišla krize a prodeje se propadli. Každé procento, které jim Tesla přebere pocítí.
                Stejně jako už cítí Boeing a Lockheed Martin (ULA) jak jim škodí SpaceX.

        2. To je úplně jednoduché, protože by pak jezdilo novým
          To je úplně jednoduché, protože by pak jezdilo novým autem jen 150tis. lidí ročně. Jinak nevím, kde žijete vy, ale auto s cenou přes 1mil. určitě není střední třída a už vůbec nevím, jak si ji teď koupí ten člověk z vaší pohádky, když se mu zmenšil plat. Mě fakt přijde, že tady si většina představuje řízení automobilky jak Hurvínek válku, kdyby byla výroba EV tak ekonomicky zajímává, tak už je automobilky sekají ve velkém. Jakákoliv normální firma si nemůže dovolit pálit 600mil. USD za kvartál. Aby se elektromobilita prosadila, tak to taky musí být ekonomicky udržitelné.

        3. Nemuzou/nechteji… Vzhledem k az animalni nenavisti k netesla
          Nemuzou/nechteji… Vzhledem k az animalni nenavisti k netesla vyrobcum, co primo prysti z velke casti (ne)elektromobilistu tady i v cizine, zrejme budou mit u konkurence celkem slusnou predstavu, jak by stejne auto, za stejnou cenu (takovy e-passat = S za 3M, jen s W misto T na kapote) bylo prodejne…

          Ad prodejni kecy, stiznosti, ze nekoho oblbovali prodejci u Tesly se taky najdou (vetsinou se to tykalo autonomniho rizeni). A pokud se dobre pamatuju, tak tyden zpatky tu byl clanek, ze i skodovka se da objednat online – bez kecu. 🙂

          Pekny vikend

          1. Jedinou „animalni nenavist“ tu máš ty a to ke všemu co
            Jedinou „animalni nenavist“ tu máš ty a to ke všemu co souvisí s Teslou, tak se moc nenaparuj nebo praskneš 😀

            Pánové z VW se o svůj model S už pokusili, ale záhy pochopili že jsou pozadu tak to vzdali.

            Zde ti to vysvětlí sám Herbert Diess, CEO VW:
            “We were quite far advanced with the next Phaeton but it became clear it wasn’t enough of a leap forwards. A modern large saloon has to be competitive and have an advantage over the Tesla, which is the benchmark and in many regions dominates the segment. Now, if we go back there, we have to take Tesla seriously, and of course that is what we are doing with our electric strategy.”

            https://electrek.co/2017/03/09/tesla-model-s-screwed-vw-phaeton/

            Předtím si prosadil strejda Piech „progresivní“ kusovku VW XL1 co měl mít bájnou spotřebu 1L na 100 km
            Výsledkem byl jen nepraktickej ekonomickej nesmysl, ale i cenovkou 110 000 € se tyto nesmysly s VW na kapotě prodali všechny. A to měl dejezd jen 400 km, po naplnění nádrže naftou a 2,5 hodinovém dobití baterky. Ano museli z toho udělat hybrid aby se vůbec přiblížili té vysněné spotřebě.
            A ekonomika věci? VW musel na každej XL1 doplácet tisíce €, stejně jako doplácel i na každýho Veyrona.
            Tak a máš po ptákách 😛

            1. Btw Kdyby se na ten nesmyslnej XL1 vyprdli a udělali rovnou
              Btw Kdyby se na ten nesmyslnej XL1 vyprdli a udělali rovnou velkobaterkáč s tak úžasně nízkým odporem vzduchu jako má XL1 a s jeho vzhledem, tak by jim lidi utrhali ruce i za těch 110 000 € co stála XL1. Mohli by si odpustit nějakej dízlgejt a bejt už o pár světelnejch mil dál ;D

      2. A to si fakt myslíte, že mladá generace si může koupit
        A to si fakt myslíte, že mladá generace si může koupit opravdové EV bez dotace? 🙂 Ale přiznám se, že by se mi to líbilo, kdybych po škole se začínající rodinou a hypotékou na krku si mohl vyhodit 80 tisíc EUR za Teslu…

        EV si v následujících 10 letech koupí jen bohatí nadšenci a těch bude v mladé generaci jednotky promile…

        1. Já jsem nepsal o Nýřanech, ale o Norimberku.
          A nekupovali

          Já jsem nepsal o Nýřanech, ale o Norimberku.
          A nekupovali si to tam mlaďasové, ale jejich rodiče. Jestli pro ně nebo pro sebe to nevím. Co, ale vím, že až bude k mání TM3, tak tam nebudou mít problém si jí koupit i mlaďasové po škole.

    3. Zelení soudruzi udělali chybu v tom, že Německo má pro
      Zelení soudruzi udělali chybu v tom, že Německo má pro běžné odběratele nejdražší eletřinu na světě, nejsou ani pořádné slevy na noční elektřinu jako u nás, a naopak naftu mají za skoro stejnou cenu jak v Česku.

  2. sem říkal od pradávna že germán to nekoupí protože je
    sem říkal od pradávna že germán to nekoupí protože je to nacionalista a kupuje jen domácí áftamabílky a ty místo elektromobilů dělají elektrovoloviny neboli elektromobilitu jen simulují 😉 Germán Elektro-Simulanten Bande :))) Na ameriku germán nešáhne žádný strachy 😉

    1. Asi to není všude úplně stejné. Já, když jsem byl na
      Asi to není všude úplně stejné. Já, když jsem byl na (letní) dovolené v rakouských Alpách, tak tam u místňáků jednoznačně dominovaly Audi + BMW a Němci se tam přijížděli rekreovat vším možným, včetně Škodovek…

      1. Nebylo v planu primarne uspokojit objednavky ve Spojenych
        Nebylo v planu primarne uspokojit objednavky ve Spojenych statech? Kvuli potizim s nabehem vyroby bych cekal, ze se Evropa posouva spis az na rok 2020, minimalne pokud se bavime o nejakych zaznamenanihodnych obemech a ne o par desitkach kusu.

    1. Nečekají.
      Německo má jedny z nejhorších zákonných

      Nečekají.
      Německo má jedny z nejhorších zákonných podmínek pro eletroauta v Evropě.
      Potřebují nutně další zlomová opatření, jako je výrazné zlevnění eletřiny nebo podstatné další zdražení nafty, případně zákaz jízdy spalováků do velkých měst, ale to by spíš podpořilo P+R parkoviště a rychlý růst už přítomné MHD.

Napsat komentář