V Havířově a Karviné bude jezdit 6 nových autobusů na plyn

Počet CNG autobusů Scania na severní Moravě a Slezsku roste. Po necelém měsíci se v areálu autorizovaného servisu Paskov předávala další vozidla. Tentokrát se jednalo o modely Scania Citywide pro skupinu dopravců 3ČSAD.

Scania předala 6 CNG autobusů ČSAD Havířov a Karviná
foto: Scania

Autobusy jsou určeny pro městskou a příměstskou dopravu. Model Citywide LE o délce 14,8 metrů je určen pro provoz na linkách MHD v Havířově. Jedná se o částečně nízkopodlažní vůz, který má v zadní části karoserie jednokřídlé dveře.

Společně s ním bude pro tohoto dopravce sloužit také dvojice 12m autobusů Citywide LF. Tento model vystavovala Scania na nedávném veletrhu CZECHBUS.

Další novinkou na českých silnicích je pak model Citywide LE ve verzi Suburban. Tento 15m autobus se, na rozdíl od výše zmíněných modelů, vyrábí ve Finsku a má svařovanou ocelovou konstrukci (vozy Citywide bez přídomku „Suburban“ využívají hliníkovou šroubovanou konstrukci a jsou vyráběny v Polsku).

První autobusy Scania Citywide LE si skupina 3ČSDA pořídila v roce 2016. Nyní byl vozový park obohacen o další 6 vozidel určených pro ČSAD Havířov a Karviná. Na příští rok je již potvrzen nákup dalších 11 autobusů – všechny budou opět v provedení CNG.

tisková zpráva

109 Comments on “V Havířově a Karviné bude jezdit 6 nových autobusů na plyn”

  1. Ehm, nejak tam chybi informace o verzi LE, ma to byt hybrid
    Ehm, nejak tam chybi informace o verzi LE, ma to byt hybrid diesel-elektrika.
    verze LF jede na CNG a v celem clanku pisete o plynu?
    Skoda, ze to je do oci bijici, kdo sem chodi pravidelne a ma uz prehled, tak na to kouka jak je to nesrozumitelny…
    verze Suburan nebo jak to je ma jakousi upravu karoserie, to je hezky ale k cemu? Jinak verze LE s jakymisi dvermi vzadu pobavilo.
    Ale je prijemny ze tyto modely, ktere uz jezdi od roku 2014, se konecne rozhodli koupit a pouzivat… pravda je to par kusu ale aspon neco.

  2. off
    Další žalobička na Daimler za kartel. Tentokrát od

    off

    Další žalobička na Daimler za kartel. Tentokrát od zákazníků.
    https://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/prepravni-firmy-kvuli-kartelu-zaluji-daimler-o-180-milionu-eur-1341387

    Skupina 310 přepravních společností dnes u stuttgartského soudu podala žalobu na německý automobilový koncern Daimler. Firmy tvrdí, že kvůli kartelu výrobců platily příliš vysoké ceny za nákladní automobily a požadují odškodné kolem 180 milionů eur (4,6 miliardy korun).

    Letos navíc kvůli kartelu pokutovala švédskou firmu Scania částkou 880 milionů eur.

  3. A tak to vypadalo se 3ČSAD dobře, když v Hranicích
    A tak to vypadalo se 3ČSAD dobře, když v Hranicích nasadili elektrobusy a hovořili o tom, že v dalších městech budou pokračovat. Takže daleko špinavější Karviná a Havířov dostanou opět plynoprdy. Opět, protože v Havířově jezdí už 2 desítky let. Tomu říkám fakt zlepšení, kterým je nutné se chlubit. Fuj…

    1. ja to hodnotim pozitivne. Lepsie ako dieselove autobusy. CNG
      ja to hodnotim pozitivne. Lepsie ako dieselove autobusy. CNG moze byt taky medzistupen medzi naftou a elektrinou, kde elektricke autobusy su este stale dost drahe a je potrebne k nim vybudovat aj nabijaciu infrastrukturu (alebo nabijat z troleji).
      A mozno hra ulohu aj to, ze elektrina je taka neoverena a nezauzivana technologia, hlavne pre firmy so „starsim“ vedenim.

      PS: sam mam elektromobil c-zero a som s nim velmi spokojny 🙂

      1. Je to tak. Moderní CNG bus předpokládám na jednu náplň
        Je to tak. Moderní CNG bus předpokládám na jednu náplň spolehlivě odjezdí celou směnu, takže měníte kus za kus. Současně v ČR vyráběné elektrobusy dávají reálně 100km nové SOR ENS12 pak 150km.

        Je to jednoduchá trojčlenka. Odjakživa byla průměrná spotřeba 10-12m vozu 1,5kWh/km a průměrná směna má do 250km. Takže potřebujete cca 375kWh baterii, které nabízí dnes pouze BYD a shodou okolností je to také široko daleko ve světě nejprodávanější elektrobus. Vtipné je jak se spousta lidí stále diví proč si západ kupuje právě BYD a ne Mercedesy, Scania a podobné vozy.

        Ano trochu si pomůžete automatickým dobíjením na konečných, třeba ty nové ENS12 mají automatický sběrač pro napojení na trolejové vedení což je jinak elegantní řešení proti robotickým ramenům, ale ani to vám směnu spolehlivě nepokryje, navíc to dělá značné problémy v zatížení trolejového vedení (= investice do nových rozvoden a vedení) a hlavně trolejové vedení nemáte všude a to ani ve městech které trolejbusy provozují.

          1. Přesně tak.
            Elektromobilní Brno v rámci MHD provozuje

            Přesně tak.

            Elektromobilní Brno v rámci MHD provozuje celkem 141 trolejbusů (27ks – 14Tr, 4ks – 15Tr, 64ks – 21Tr, 8ks – 22Tr, 8ks – 25Tr, 30ks – 31Tr, které jezdí na 11 pravidelných linkách o celkové délce 88km, a jejich počet a délka trolejového vedení se stále zvyšuje – v roce 2018 bude nasazeno dalších 10 nových parciálních trolejbusů a dojde k dalšímu prodloužení trolejbusového vedení.

            Na brněnské přehradě v rámci MHD jezdí v současnosti 6 elektrických lodí na baterky (5ks dvojpalubových a 1ks jednopalubová) – provoz lodí na brněnské přehradě je DPmB zajišťován od roku 1946.

            V roce 2018 bude MHD v Brně rozšířena o dalších 60 nových autobusů CNG, 10 minibusů, 10 parciálních trolejbusů, 6 tramvají Vario, dojde k digitalizaci řídícího a informačního systému MHD, a tím i k postupnému zavedení Wifi do každého vozidla MHD.

            A úplně nakonec – hromadná doprava cestujících ve středu města Brna je již desítky let zajišťována pouze elektrickou trakcí – tramvaje a trolejbusy. Autobusy do středu města nezajíždějí.

            Tak asi tak k tomu chlubení.

                1. S posledním odstavcem bych si dovolil nesouhlasit. Tam je to
                  S posledním odstavcem bych si dovolil nesouhlasit. Tam je to dáno historicky, navíc váha PB akumulátorů hraje roli při stabilizaci lodi formou balastní zátěže.

                2. Nesouhlasit samozřejmě můžete, ale tím stejně nic
                  Nesouhlasit samozřejmě můžete, ale tím stejně nic nezmůžete, protože o tom naštěstí nerozhodujete. A tak to je v pořádku.

                  Šťastné vánoce!

            1. Nemohu si pomoct, ale nemohu nereagovat na některá
              Nemohu si pomoct, ale nemohu nereagovat na některá tvrzení:

              „…jejich počet a délka trolejového vedení se stále zvyšuje…“

              Cože? Kde? Trolejbusová doprava v Brně naopak stagnuje! Síť se nerozšiřuje, nic nového se nebuduje; naopak po zrušení linky 29 v r. 2013 zmizel ze sítě linek dlouhý úsek Pisárky-Jundrov-Komín (manipulační úseky a historická linka se nepočítají). Počet trolejbusů se také nezvyšuje, pouze se obměňuje vozový park a na trolejbusové linky se zhusta vkládají autobusy (z tzv. přejezdů a nočních linek).

              „…v roce 2018 (…) dojde k dalšímu prodloužení trolejbusového vedení.“

              Cože? Kde? Pokud vím, s žádným prodloužením se v r. 2018 nepočítá.

              „…hromadná doprava cestujících ve středu města Brna je již desítky let zajišťována pouze elektrickou trakcí – tramvaje a trolejbusy. Autobusy do středu města nezajíždějí.“

              Cože? A co linka 67? Co noční autobusy?

              „Na brněnské přehradě v rámci MHD jezdí v současnosti 6 elektrických lodí…“

              Cože? Vždyť je to jen sezónní výletní turistická atrakce; žádná linka MHD, která by spojovala části města a dennodenně přepravovala lidi do zaměstnání a do škol.

              „V roce 2018 bude MHD v Brně rozšířena o dalších 60 nových autobusů CNG…“

              …které budou vkládány na trolejbusové linky. S elektrobusy s v nejbližších letech vůbec nepočítá.

              „10 parciálních trolejbusů…“

              …které ovšem nebudou běžně jezdit mimo trolejové vedení.

              Když k tomu ještě připočteme postupující chátrání tramvajových tratí, (kterých se ročně rekonstruuje tak 1-2 km z celkových 70), obávám se, že v brněnské MHD až tolik důvodů k chlubení není.

          2. Právě že tak úplně jednoduché to není. Ono nejde jen o
            Právě že tak úplně jednoduché to není. Ono nejde jen o to postavit pár metrů trolejí, ale k tomu se musí postavit nová trakční měnírna s alespoň 630kVA trafem napájeným z 22 nebo 35kV v případě že trolejbusy nemáte. A ujišťuji vás, že takovou přípojku jen tak někde nenajdete a už vůbec vám ji dnes uprostřed města jen tak někdo nepostaví. Přitom aby mělo to dobíjení na konečných smysl, tak to musí být rychlodobíjení, což pro ten SOR ENS12 dává řekněme 250kW DC, takže jedna taková měnírna zvládne obsloužit pouze 3 vozy.

            V případě že trolejbusy máte, tak každý takový elektrobus vám zatěžuje trolejové vedení i měnírnu navíc proti současnému provozu. A i když vám to měnírna utáhne tak pokud ji nemáte hned vedle té konečné, tak vám vzniknou opravdu značné ztráty na vedení.

            A víte co mne na tom štve úplně nejvíc? že ty nové SOR ENS12 mají na dvojnásobnou kapacitu baterie na střeše místo a zřejmě ji bez problémů uvezou. Pravda vůz tím ztěžkne ze 12t na 13t, ale přesně tolik (13,3t) váží ty 12m BYD elektrobusy a nikdo ve světě s jejich hmotností problém nemá, pokud vím tak si na to účelově stěžovaly pouze české DP, aby se alespoň něco negativního na těch BYD vozech našlo.

            Takže teď se po celé ČR budou modernizovat trolejová vedení a měnírny za desítky milionů, aby až za několik let konečně všichni začnu vyrábět vozy s dojezdem 250km (které tu mohly jezdit již od roku 2012) se tyto investice ukázaly jako vyhozené peníze. Protože první co se bude chtít rušit s příchodem 250km elektrobusů budou z čistě ekonomického i provozního hlediska právě trolejbusy.

            1. Máte bohužel pravdu, že uvedená města infrastrukturu
              Máte bohužel pravdu, že uvedená města infrastrukturu elektrickou pro busy nemají a nemají ji ani k čemu stávajícímu přidat. V Havířov jezdí plynobusy už desítky let (mám takový dojem, že byli dokonce první v ČR), takže tam to nasazení novějších plyňáků dává ještě evoluční smysl. Co mi nejde do hlavy, kromě toho že to patří pod stejné 3ČSAD a je to hodně blízko, jsou plynobusy v Karviné, kde se nahrazují nafťáky. Tam mohly 3ČSAD místo budování plynové infrastruktury á la Havířov (kde je i silná firma, co plničky staví a plynofikaci dopravy už roky podporuje, a o tom to asi celé bude, že elektrárny a distribuční společnosti na to slušně řečeno kálí), mohly vybudovat elektrickou á la Hranice na Moravě nebo Třinec.

              Přemýšlení dopředu těžko po našich politicích, přemýšlejících v dvouleté periodě (ano, jsou tam na 4, ale první rok se rozkoukávají a poslední už dělají kampaň za znovuzvolení), jak si nechápou. Takže ještě jim trochu dochází souvislost s natažením kolejí a dlouhodobostí, ale u trolejbusu to moc neberou. Že stačí jen budovat opěrné body v podobě nabíječek pro elektrobusy, už vůbec ne.

        1. Prozatím opravdu těch opravdových elektrobusů – BYD je
          Prozatím opravdu těch opravdových elektrobusů – BYD je něco jako Tesla mezi osobními auty – je jako šafránu. Evropa, věrna prznící tradici s elektromobily, przní i elektrobusy. SOR, Mercedes, Iveco, Scabia, to jsou všechno jen směšné píároviny. Detaily viz diskuse z podzimu 2016 pod článkem o stovce CNG busů v Ostravě.

          Ovšem BYD staví továrnu v Maďarsku a pak i místní nebudou moci říkat, že je to čínský bus.

          Ropná a plynová lobby je mocná. V Ostravě máme na 15 let zaplynováno. Dalších 40 je na cestě 2018/2019, k nim možná přibudou nějaké elektrobusy. Přitom infrastruktura na jejich nabíjení s trolejbusy a tramvajemi po celém městě perfektní. Infrastruktura na plnění plynobusů nulová. Už druhý rok plnička pro busy MHD jen na 1 místě v Ostravě, která má průměr 20 km. Takže nám tu jezdí naftové busy přes celé město denně 20 km, aby si mohly doplnit plyn. Fakt by se člověk z těch politiků pozvracel.

    2. A se divíte, dát 13 Mega za jeden autobus, to může jen
      A se divíte, dát 13 Mega za jeden autobus, to může jen blázen. Zvlášť když za tu samou cenu mužete dostat dva použitelné busy na CNG. Viz reportáž ČT (začátek ve 12min a 30sec).

      ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/217411058271019/

    3. Tak se dívám na Váš příspěvek, na to co je pod čarou a
      Tak se dívám na Váš příspěvek, na to co je pod čarou a musím se opravdu smát. To máte opravdu tak malé sebevědomí, že musíte tohle uvádět po svůj příspěvek? Hluboce s vámi soucítím, takhle bych skutečně dopadnou nechtěl.

      1. oje ve vánočním čase se zase objevil další zlý člověk
        oje ve vánočním čase se zase objevil další zlý člověk …
        pro spoustu lidí jsou ty informace pod čarou inspirativní a jsou mnohdy cennější než vlastní příspěvek, ale to zlí lidé nemůžou pochopit…
        ale neboj dobří lidé to chápou a rozhodně to neberou jako něčí malé sebevědomí

        1. Zlý člověk, spíše racionálně přemýšlející. Ta
          Zlý člověk, spíše racionálně přemýšlející. Ta poznámka pod čarou ma jaký význam? Co je ta zpráva, kterou se mi tím ten člověk pokusil sdělit? Já to chápu buď jako projev malého sebevědomí, které si kompenzuje chlubením, podívej se co všechno mám. Chlubení se asi není něco co bychom měli obdivovat. Případně tím říká, jsem lepší než ostatní, podívej se jak žiju ekologicky. Což je jen jiná forma toho samého, protože má potřebu, aby ostatní viděli, že on je ten lepší. (reálně to je přirozeně hloupost, to v jakém autě jezdím neříká nic o tom, kým jsem). Jak si kdo žije, je jeho rozhodnutí a není třeba to vystavovat na odiv.

              1. Dal jsem si praci a procetl diskuzi pod vami zminovanym
                Dal jsem si praci a procetl diskuzi pod vami zminovanym clankem. Ach, Radovane, asi vas hodne mrzelo, ze jste tam nemel zadne argumenty a jen se ustepacne posmival, ze jo?
                A nejvetsi sranda je, ze ten vas podpis je zavadejici – chybi zminka o vami vlastnenem smradlavem spalovaku. Ale podle vaseho vsevedouciho vyjadrovani soudim, ze opet napisete, ze si muzete do podpisu dat, co chcete. No jo, mate pravdu, nikdo vam ji nrbere, ale – zkuste kouknout do toho zrcadla a byt ferovy a davat vsechny informace. Hezke svatky a do noveho roku vam preji mnohokrat zminovanou pokoru.

                1. Spalovák, co stojí roky na jednom místě (kromě pár
                  Spalovák, co stojí roky na jednom místě (kromě pár výletů na STK), to je ekologický problém století!

                2. Je to von, ten trol od Jeepu. Používá stejné neargumenty a
                  Je to von, ten trol od Jeepu. Používá stejné neargumenty a rádoby pochvalné fráze typu „zkuste kouknout do toho zrcadla a byt ferovy a davat vsechny informace. Hezke svatky a do noveho roku vam preji mnohokrat zminovanou pokoru.“, aby jako vypadal vstřícně a slušně. Ale to je tak všechno. Jednou rukou hladí, druhou fackuje…..

                3. Anonym psal o podpisu a chybejicim spalovaku, vy o ekologicke
                  Anonym psal o podpisu a chybejicim spalovaku, vy o ekologicke katastrofe. Myslim, ze to spolu nesouvisi, nebo snad jo? A Radovan se nize utvrzuje ve sve pravde z nejake jine diskuze (kde teda moc k tematu nepsal). Kdy se bude diskutovat jen o tematu v clanku? Pokud se toho nekdy dosahne, tak se verejnost dozvi vic od tech, co maji k clanku co relevantniho rict. Zatim vidim urazky a odbihani od tematu. Je to zbytecne, chlapi. Nehonte si trika, nejste mali kluci. Hezky zbytek svatku.

                4. Stojí mu tam spalovák, který nikam nejezdí. Co to mění
                  Stojí mu tam spalovák, který nikam nejezdí. Co to mění na tom, že jezdí 2 elektromobily?

            1. Ale, ono se to zlobí. No tak pofoukáme bebí. A jaká pak
              Ale, ono se to zlobí. No tak pofoukáme bebí. A jaká pak brilantní logika odvodila, že ventiluji svoje problémy. Nebo snad jen výlev emocí jednoho primitivečka, co nemá argumenty? Co pak bude následovat, zdůvodnění nebo jen další výlev iracionálních emocí.

              1. fakt netužím jak mám argumentovat na skutečnost když je
                fakt netužím jak mám argumentovat na skutečnost když je tam napsáno 1+1=2 a někdo mi tvrdí že je tam napsáno 1+1=3, s tím já nic nenadělám, ale ani mě to nijak nevzrušuje že tam vidí něco jiného než já, já mu přece nevnucuji že 1+1=2 a že je to správně
                P.S. dobrý člověk si nemusí hrát na to, že přeje někomu hezký vánoce, dobrý člověk se tak chová po celý rok a nemá zapotřebí to vytrubovat do světa :-))

                1. No já jen vidím, že Radovana poslal do háje s tím, že se
                  No já jen vidím, že Radovana poslal do háje s tím, že se chlubí. Z toho příspěvku je patrné, že si sice o takových lidech nemyslí nic lichotivého, ale v principu to udělal +- slušně. A já teď opravdu nechápu souvislost s tím, zda je dobrý/zlý? Nějak polopatisticky prosím.

                2. A on se pan jako Radovan chlubí jo? :)))
                  Jak se říká podle

                  A on se pan jako Radovan chlubí jo? :)))
                  Jak se říká podle sebe soudím tebe…

                3. Pripustme, ze se nechlubi. Proc tedy pridava nerelevantni
                  Pripustme, ze se nechlubi. Proc tedy pridava nerelevantni informace, co je cilem. Jakou informaci tim chtel sdelit? Ale to je spise otazka na nej.

                4. To není chlubení, to je příklad dobré praxe. Média
                  To není chlubení, to je příklad dobré praxe. Média prodávají špatné zprávy. Takže jednou za čas přidají něco dobrého, co funguje. Já to přidávám pokaždé (respektive to mám automaticky v podpise u každého příspěvku, aby i n nový čtenář věděl, kdo to píše, bývá to v diskusích běžné).

                  A teď bych Vás poprosil o jasné sdělení, co je nerelevantního na komentáři „A tak to vypadalo se 3ČSAD dobře, když v Hranicích nasadili elektrobusy a hovořili o tom, že v dalších městech budou pokračovat. Takže daleko špinavější Karviná a Havířov dostanou opět plynoprdy. Opět, protože v Havířově jezdí už 2 desítky let. Tomu říkám fakt zlepšení, kterým je nutné se chlubit. Fuj…“ k článku o nasazení plynových autobusů do zmíněných měst? Pokud tedy nepíšete pouze o podpisu. Děkuji.

                5. Ten muj prispevek byl jen a jen o podpisu. Jednoduse je
                  Ten muj prispevek byl jen a jen o podpisu. Jednoduse je smesne, kdyz nekdo ma potrebu takoveho podpisu. Ale ja jsem na to obecne dost citlivy, katolici co davaji na odiv svou viru, ekologove svou ekologicnost, neomararxiste pokrokovost. Vsechno to ma spolecny rys, povysuji se nad ostatni. A to je smesne. A to ze tim sirite dobre zpravy, ale no tak, to je preci zjevne velmi hloupe zduvodneni. To by bylo lepsi psat, ze jezdim mhd a chodim pesky. To je vse, zadna raketova veda v tom neni.

                6. Ubohost nad ubohost, žádné argumenty tam od tebe
                  Ubohost nad ubohost, žádné argumenty tam od tebe nevidím!
                  Směšný jsi je ty, citlivko.

                7. Proč někomu, koho neznáte, tykáte?
                  Proč někomu, koho neznáte, tykáte?

                8. Vítej na internetu, tady nejsi v parlamentu ani na akademii
                  Vítej na internetu, tady nejsi v parlamentu ani na akademii věd.

                9. No to je tedy argument!
                  Tak jinak, příklady táhnou a proto

                  No to je tedy argument!

                  Tak jinak, příklady táhnou a proto ta poznámka pod čarou u Radovana. U Vás to nejenže nejde mimo, Vám to dokonce vadí!

                  Vadí Vám, když někdo se něčím chlubí, apropo můžete se vůbec Vy za celý svůj život něčím pochlubit, prosím uveďte.

                  Vadí Vám, že někdo něčemu věří i když ostatním nic nevnucuje a nenařizuje, dokonce Vám vadí, že se nábožensky vyjadřuje navenek, podle Vás povyšuje.
                  Korunu všemu jste nasadil, když jste nám všem přál hezké vánoce, víte vůbec proč se ty vánoce slaví!

                10. Soudím, že jste asi věřící, možná se mýlím, nemohu
                  Soudím, že jste asi věřící, možná se mýlím, nemohu to vědět, dokud to nenapíšete.

                  Co mi přesně vadí? Pokud někdo svou víru prezentuje, jako důvod pro svou nadřazenost ostatním. Někdo to dělá, někdo ne. Pokud to neděláte, tak proč vás to naštvalo? Jedna má známa je židovka, lze s ní diskutovat o čemkoliv, je velmi chytrá, ale když dojde na to, že židé jsou vyvolení, není s ní kloudná řeč. Neumí říct proč, ale je o tom přesvědčená. A z toho pak vyplývá, že židé jsou nadřazení ostatním. Mimochodem muslimové si samozřejmě myslí totéž, první jsou muslimové, druzí jsou národy písma (křesťané a židé) a pak je ten zbytek, který je třeba zabít.

                  Mimochodem s těmi vánocemi to také není jen výhradně křesťanský svátek narození Ježíše Krista. Už minimálně proto, že odhadnout alespoň rok narození Ježíše je velmi problematické. Nicméně datum kolem slunovratu rozhodně není zvoleno jen tak náhodně a pravděpodobně bylo snahou nahradit vánocemi jiný svátek. Ale to je jen spekulace.

                11. Té soudy jsou mylné a to nejen v tomto
                  Té soudy jsou mylné a to nejen v tomto případě.
                  Nepochopil jsi co jsem tím myslel, úplně stejně jako nechápeš i jiné věci na které přispíváš a to je tvůj největší problém s kterým se neumíš vypořádat a proto se na vše píšeš, vše oponuješ a v podstatě nevíš proč a taky nedostaneš tu svou správnou a potřebnou odpověď pro tebe.

                  Myslím, že víc by ti pomohla větší diskuse s tvou známou, tam najdeš odpovědi na své problémy, a tam pochopíš to co potřebuješ znát.

                12. Pokud jsem to nepochopil, tak to zkusme jasně a napřímo.
                  Pokud jsem to nepochopil, tak to zkusme jasně a napřímo. Něco konkrétního by nebylo? Protože to co jste napsal je jak to říct, řekněme příspěvek s minimální obsaženou informací.

                13. Jediné co potřebuješ vědět je,
                  je to marný, je to marný

                  Jediné co potřebuješ vědět je,
                  je to marný, je to marný je to marný!

                  Bohužel.
                  Hrozí zacyklování a tak s tebou končím.

                14. S tím musím souhlasit, s váma je to fakt marný.
                  S tím musím souhlasit, s váma je to fakt marný. Zacyklování pramení z nulových informací od vás, prostě nemáte co říct, tak plácáte a plácáte …. A mě to neba, prostě IQ v populaci má tvar Gaussovy křivky normálního rozdělení. Inteligent si domyslí!

                15. S tebou je to marný, zacyklený zamindrákovaný ubožák !
                  S tebou je to marný, zacyklený zamindrákovaný ubožák !

                16. Anonyme, vy mě zanedbáváte! Prosím o Vaši reakci na
                  Anonyme, vy mě zanedbáváte! Prosím o Vaši reakci na níže uvedený příspěvek, který jsem Vám už jednou poslal : Na serveru Mobilmanie někteří diskutující pod čarou uvádějí všechny mobily, které vlastnili a vlastní. Nikdo se nad tím nepozastavuje, protože je to normální a praktické.
                  Na TV freaku vypisují televizory, satelitní přijímače, multimediální centra, domácí servery a pod., které vlastní a používají, protože je to normální a taky praktické a nikdo proti tomu nic nemá. Na AVmanii vypisují pod čarou soundbary, zesilovače, reprosoustavy, přijímače FM, DAB či internetového rádia a pod. které požívají, protože je to normální a mně to říká, s jakou technikou či technologií má dotyčný zkušenosti praktické a ne jen teoretické – vyčtené, protože nepřítelem všech teorií je praxe. Je to taky návod, s jakou vahou mám přistupovat k názorům daného diskutujícího.
                  Radovanem uvedenou studnu a dům ( patřící spíše do portálu TZB-info a podobných ) beru jako doplnění do mozaiky.
                  Asi to nebude korektní ale dovolím si parafrázovat Váš příspěvek Anonyme.
                  To máte opravdu tak malé sebevědomí Anonyme, že vidíte v podpisu Radovana pouze chvástání, povyšování projev nadřazenosti a podobné důvody? Hluboce s vámi soucítím, takhle bych skutečně dopadnou nechtěl.

                17. No právě ze všech těhle webů má šílenej mindrák
                  No právě ze všech těhle webů má šílenej mindrák protože všem vždycky ty hračky strašně záviděl a tudíž si myslel že se tím chluběj jen proto aby ho dráždili, tak se teď za to na potkání mstí. Normální zamindrákovanec. Já jsem si taky hrál jen s polínkem eee teda s dřevenejma kostkama a nikomu to nevyčítám. 😉
                  Btw dneska se k tomu lidi zase vracej, hrajou si s kostkama v Minecraftu :))))

                18. Hmm, takže popularizace dobré praxe a ukázka něčeho, co
                  Hmm, takže popularizace dobré praxe a ukázka něčeho, co funguje, je „přeci zjevně velmi hloupé zdůvodnění“. Nemá cenu s Anonymem cokoliv řešit, je to trol jak vyšitý.

                  Jinak jezdím MHD a chodím pešky a dál? Jako třeba sice jezdím MHD, ale naftovou, bydlím v energeticky náročném domě s centrálním zásobováním teplem a teplou vodou z uhelné teplárny a elektřinou z uhelné elektrárny, nakupuji v řetězcovém supermarketu, kam sice chodím pěšky, ale produkty, vožené z celého širého světa flotilami naftových náklaďáků a loděmi přes půl zeměkoule……. Prostě je jednoduché to tak napsat, ale…..

                  Ovšem na druhé straně mne těší, že Anonyma podpis přiměl se nad ním zamyslet. A to je také a zejména jeho cílem.

                19. Ukázka dobré praxe, cha cha. Hezký vtípek. Tak kolik ta
                  Ukázka dobré praxe, cha cha. Hezký vtípek. Tak kolik ta legrace stála? A proč se ptám? Jak je tato úžasná praxe reálně rozšiřitelná pro majoritu populace? Protože pokud ne, je to k prdu. Stejně jako naprostá většina toho, co ekomagoři vymysleli, od snahy zakázat jaderky, přes bionaftu až po soláry. Banda podvodníků a kriminálníků, kterým přitakávají takoví troubové jak jste vy.

                  PS: No nemám moc co mluvit, taky mám dvě auta, ale normální to rozhodně v našich podmínkách není. Lidi jsou rádi že, zaplatí co musí a nepotřebují aby jim kradli jejich peníze solární baroni a jiná chamraď pod pláštíkem ekologie. A ekologie je jen a jen o penězích. Protože pravá podstata problému má hodnotu sedmi miliard lidí na planetě zemí, to je jádro problému, ostatní jsou jen kecy. A o tom nikdo nemluví, protože na tom nejde nic ukrást a nikdo neví co s tím.

                20. Zkuste si to najít třeba na tomto webu nebo článcích
                  Zkuste si to najít třeba na tomto webu nebo článcích obnovitelnedesetileti.cz atd..
                  Majorita se klidně může koupit totéž. Je to jen o odvaze ty vlastní prachy vrazit do takové věci a pak se modlit, aby se neobjevila politická svině, co zpětně zakroutí všem krkem. Viz třeba snížení příspěvku na stavební spoření i na dříve uzavřené smlouvy nebo XY dalších věcí, o solárech nemluvě. I mně, a to mám FVE na střeše RD a pro vlastní spotřebu, zrušili zpětně 5letý odklad placení daně z příjmu a současně nařídili rovnoměrné odpisy, aby nějaká daň vznikala. A současně i zdravotní daň, eufemisticky nazývaná v této zemi pojištění.
                  Prostě kdo má barák, mohl si vzít úvěr od Rajfky (taky jsem si půlku tímto financoval) a FVE pořídit. A už jsme mohli být dále a více nezávislí. To, co popisujete, nejsou žádné eko věci, to jsou finance a podvody s nimi z per poslanců a byrokratů.
                  Navíc netuším, odkud znáte můj názor na jaderky, soláry nebo bionaftu, když mám být podle Vás ten trouba. Prostě zase jen napadání…..

                21. A víte proč to tu je v takovém stavu? Protože politici co
                  A víte proč to tu je v takovém stavu? Protože politici co se imrvére zaštiťují většinou, lidem a pod tu totálně zprasili ekonomiku morálku. Z asi 10. nejvyspělejší ekonomiky na chvost světa za 40 let, super výsledek! A pokračuje to, neskončilo to roku 89, neskončí to dokud nebude dokončena transformace ekonomiky, práva a národní filosofie. Protože pokud se na to podíváme, tak stále nám vládne stará známá filosofie nenávisti. Volí se pohrobci minulého režimu, zloděj křičící chyťte zloděje. Jediná chamraď co za problémy stojí je jen a pouze v parlamentu, nikde jinde. Bez jeho (ne)činnosti by nevznikl ani jeden tunel, většina jich totiž potřebovala aktivní asistenci politiků. A víte kdo je skrz toto vinen? Každý jeden z voličů co jim hodil hlas.

                  Víte proč firmy neochotně přidávají? Protože stát zdaňuje práci tak nechutným způsobem že vás zaměstnanec stojí pomalu dvojnásobek toho co mu dáte. Dále samotné lidi okrádá nechutným způsobem na falešných pojistkách. Kde se bere ta falešná představa že kdo je požehnaný vysokým příjmem bude vybírat víc na zdravotní péči?! No co jsem si všiml tak to velmi často pracuj opačně.

                  Jeden můj známý se pár let živil jako živnostník, chtěl si teď rok zvyšovat kvalifikaci v jiném oboru, že by se mu na to hodilo rok nepracovat, jenže protože stát jej okradl o dost značnou sumu, tak si bude, pokud to chce udělat, zažádat o nějakou podporu. Pokud by stát nekradl, tak by v pohodě vyžil.

                  Víte co je to den daňové svobody? To je datum do kterého všechno co vyděláme připadá státu. Běžně se to pohybuje mezi 150 a 170 dny práce v roce. To je shodná, nebo i vyšší hodnota jako za nejtvrdší roboty! V době předbělohorské se robota pohybovala nízkých desítkách dní v průběhu roku.

                  A co stát s těmi penězi dělá? Rozhazuje je za pytloviny, za transferové platby. a pod. Když to hrubě zaproximuji, pracovní rok, letošní, má 250 dní, na státní jde 62% toho co vyděláte, průměrná mzda je asi 24k, to je 288k ročně, asi 178.5k jde ročně státu. na zbytku jsou různé pitomé daně jako DPH, ale to nechme. Kdybyste pracoval 30 let a toto si dával bokem každý rok, tak se dalších 30 můžete válet s tímhle kapesným na rok. ale vy budete možná rád když vám stát dá životní minimum na stáří. Neříkejte že byste nechtěl být v důchodě v nějakých 55 letech. No bohužel stát tak makat třeba do 70. Kdyby zaměstnanec dostal všechny peníze co stojí svého zaměstnavatele, tak si bude připadat jako král.

                  Mám snad pokračovat ve výpočtech?

                  Víte k čemu má sloužit stát? K zajištění vnější a vnitřní bezpečnosti. Ani jedno se neděje a ještě vám bere právo bránit sebe a majetek.

                  Peníze se vyhazují za zbytečnosti, jako hrozící garance JE nebo solární podvod posvěcený parlamentem a podobně. Bandě lidí se tu platí železniční modelářství v měřítku 1:1 bez vazby na potřeby lidí a průmyslu. Dálnice z pole do pole protože poslanec si to vydupe, zastávky s kilometry modrého zábradlí pro dva cestující denně… a o dvacet kilometrů vedle na vytížené trati se výpravčí klepe strachy kdy se mu vysype stoletá elektromechanika a spoluobčan ukradne telefonní kabel, budou muset začít jezdit za nemožného dorozumění a výhybkáři dostanou gratis posilovnu, všechno jenom protože holt vedle byli hlučnější nebo tam má GŘ chatku. Takovou pitomost nikdo mimo politiků neudělá. Ať už to byla koňka Budějovice-Linec-Gmunden, nebo Kaiser Ferdinand Nordbahn, jejich majitelé by si nikdy nedovolili udělat pitomosti co stát. A to obě v začátcích vběhly do několika finančních problémů, jedněm Gerstner utratil všechno jenom po státní hranici a druzí se dostali do problémů z jiného důvodu, ustáli to, Lánská koňka je Lánská protože více peněz nebylo, měla vést až do Plzně, ale ve finále se udržely až do náhrady parní trakcí. To ale znamená že museli být v zisku, nebo na nule. Ukažte mi kdy naposledy byly dráhy v režii státu v zisku?

                  A jediné jádro problému je v politicích, nic víc.

                  Sedmi miliard je nic pokud se do toho nezačne míchat cházka politická, ono by to bez nich ani nikdy asi k 7 miliardám nedošlo, navíc X problémů je dáno jen politiky a tím že lidem v mnoha zemích namluvili že jenom přes nějakou (lite)verzi socialismu se dá daný problém řešit. Nojo ale pak máme takové věci jako státní elektrárny pálící importní uhlí, státní popeláře neschopné uklidit, nebo vozící odpad do moře. Podobné problémy máme i tu se skládkami a pod. Nemíchat se do toho, tak dříve než později někdo začne odpad pálit a dělat z něj elektřinu.

                  A víte proč to politici mohou všechno dělat? Protože 2/3 lidí poslouchají a budou je ještě bránit.

                  Jediné co lidi štve proti sobě jsou politici a… vlastně jen politici a dobrodruzi v ekonomice co skoro celý život žili na výdaje svého přítele a nedivil bych se kdyby i milence. Zbavte se kradoucího státu a problémy jako solární baroni zmizí v procesu.

                  Tož tak.

                22. Co na to říct, prostě máte pravdu. Ano, problém je v tom,
                  Co na to říct, prostě máte pravdu. Ano, problém je v tom, že je možné, aby stát kradl a proto krade. Systém musí být proto navržen tak, aby krást nebylo možné a nebo přinejmenším extrémně obtížné a riskantní. No možná nemáme technologie na eketroautobusy za rozumnou cenu, ale určitě máme technologie na postupné zavádění prvků přímé demokracie a kontroly politiků. PS: A teď mám na mysli skutečně jen myšlenku přímé demokracie, nikoliv stranu.

                23. Som rovnakého názoru, ale ako to vyriešiť?
                  Som rovnakého názoru, ale ako to vyriešiť?

                24. Takovádle citlivost je mi u zadele 😛
                  Zamindrákovaný všech

                  Takovádle citlivost je mi u zadele 😛
                  Zamindrákovaný všech zemí spojte se :))))

                25. No když se tak dívám na serveru na vaše příspěvky, tak
                  No když se tak dívám na serveru na vaše příspěvky, tak váš názor je u mě na shodném místě.

                26. Číslo na linku důvěry si najdi sám.
                  Číslo na linku důvěry si najdi sám.

                27. Vy ste smesny, i stim vasim souvetim… pan Radovan nema nic
                  Vy ste smesny, i stim vasim souvetim… pan Radovan nema nic spatneho v popisku pod carou. Z vas jen cisi zavist, i kdyz otazka je co vlastne je pro vas dobre. Podpis pod carou ma kazdy kdo ma nejaky konicek a jen prezentuje,co pro to je schopen objetovat.

                28. Vy ste smesny, i stim vasim souvetim… pan Radovan nema nic
                  Vy ste smesny, i stim vasim souvetim… pan Radovan nema nic spatneho v popisku pod carou. Z vas jen cisi zavist, i kdyz otazka je co vlastne je pro vas dobre. Podpis pod carou ma kazdy kdo ma nejaky konicek a jen prezentuje,co pro to je schopen objetovat.

            1. No poněkud mě uvádíte v rozpaky. Opravdu se dobrý/zlý
              No poněkud mě uvádíte v rozpaky. Opravdu se dobrý/zlý člověk pozná podle toho, že si vše vykládá dobře? Není to spíše naivnost, než dobrota? Jsem hodně logicky uvažující a v této chvíli nevidím souvislost mezi mým příspěvkem a hodnocením dobrý/zlý. Ale třeba se mýlím. Na rozdíl od některých dalších v této diskuzi, máte kultivovaný projev. Takže slovy klasika, naše názory se rozcházejí jako přátelé. Hezké vánoce.

              1. Není to tím, že by si dobrý člověk vše zabarvoval
                Není to tím, že by si dobrý člověk vše zabarvoval růžově ale tím že nad věcmi přemýšlí z té pola plné sklenice. A navíc má dost sociální a emocionální kapacity aby nesváděl vše na zlovůli a naschvál, protože to co člověk vnímá pro sebe negativně může být jen špatně zvolená forma komunikace nebo opomenutí.

                Toto, jak pozoruji, je odhaduji v 95% případů důvod rozepří mezi lidmi. Většina lidí (v tomto případě si to přeložte jako „zlí lidé“) prostě nedohlédne za hranici vlastních měřítek a pak podle toho soudí ostatní.

                Je pouze na každém z nás jak necháme okolní svět ovlivňovat své vnímání. Můžeme v každém vidět sobce a chvástala… no a nebo motivátora a nebo se mu pouze nechce každému novému čtenáři odpovídat na to proč má tolik praxe (tak to vnímám já).

                1. No, to je jeden z možných pohledů na věc. Druhý je
                  No, to je jeden z možných pohledů na věc. Druhý je postaven na následující úvaze: Máme v principu dva extrémy, buď ten člověk je jen chvástal (maximálně negativní emoce) a nebo je to super „motivátor“ (maximálně pozitivní emoce – hezké slovo, motivátor, zase si obohatím svůj newspeak, děkuji). A co je nepravděpodobnější, je něčím mezi tím. A pak je to o tom, jak to vnímáme, což je ovlivněno mnoha faktory, mimo jiné zkušeností. A protože je mám s „ekology“ jen a jen špatnou zkušenost, dle mého názoru zkazí na co sáhnout a jsou to magoři štítící se zdravého rozumu, pak se na to dívám negativně. Jednou z věcí co je pro mě jak červený šátek na býka, je s odpuštěním poměřování délky tím, jak moc jsem ekologický. A hlavně je to třeba říct všem. A přesně do této šablony zapadá ten podpis, koukej co mám a jak jsem ekologický. Já z toho máme následující závěr: Na vás působí jako motivátor, na mě jako chvástal a neumíme dokázat, zda můj či váš postoj je lepší (alias správný), protože neznáme kriteria podle kterých to posuzovat. Ta paralela s pola prázdnou/plnou sklenicí je poměrně výtižná.

                  Á propós, vaše věta: „Je pouze na každém z nás jak necháme okolní svět ovlivňovat své vnímání.“ je jen velmi úzký výsek reality, může platit je za velmi omezených podmínek. Ve skutečnosti naše postoje přirozeně určuje naše prostředí. To, že to záleží na každém z nás bylo vyvráceno experimentálně při pokusech s reklamou. Reklama ovlivňuje každého z nás bez výjimky, jak to je na delší povídání.

                2. Zacyklenej vykecávač. Potřebuje, aby ho někdo
                  Zacyklenej vykecávač. Potřebuje, aby ho někdo vyslechnul.
                  To musej bejt krutý vánoce nemít nikoho komu se svěřit :))

                3. Dobrý muži, neřešte to. Vždyť vy nesvedete napsat
                  Dobrý muži, neřešte to. Vždyť vy nesvedete napsat rozvité souvětí, tak se prosím nepleťte do rozhovoru dospělých, kteří si vyměňují argumenty a nikoliv výkřiky. S vámi skutečně nemá smysl ztrácet čas.

                4. A kdo ti nakukal že se vo nějaký rozvitý souvětí
                  A kdo ti nakukal že se vo nějaký rozvitý souvětí snažím, jak si přišel na takovou blbost? 😀
                  Ty se ve svejch rozvitejch souvětích akorát topíš a sděluješ starou belu.

                  p.s. „Recept na mindráky z internetu:
                  Nesnaž se nikomu, tedy ani sobě, dokazovat svoji hodnotu.“ ;)))

                5. Když to tak čtu, tak si vybavuji tu scénu z filmu Jak
                  Když to tak čtu, tak si vybavuji tu scénu z filmu Jak básníci přicházejí o iluze, v té posluchárně jak Šafránek myslím Mirečkovi říká: Neznámé osoby oslovujeme druhým pádem množného čísla …

                  A tak, ale jinak je s vámi celkem legrace, zase nám vyšly nové články, tak se přesuňme tam. Tady už nic nevymyslíme.

                6. Zavolej svý mámě, možná ti konečně vodpustí, že tě
                  Zavolej svý mámě, možná ti konečně vodpustí, že tě vyhodili i vod policajtů.

                7. Dekuji za komentar, byl vecny, tykal se tematu, celkove
                  Dekuji za komentar, byl vecny, tykal se tematu, celkove odrazel dusevni potencial diskutujiciho.

                  PS:Chapu to dobre, ze smyslem je mit posledni slovo? To mi pripomina ten vtip s manzelkou. Tak jo, tak si te kozich kup.

                8. Ješte poděkuj rodičům, že tě zplodili.
                  Ješte poděkuj rodičům, že tě zplodili.

                9. Jo, to je dobrý nápad. Já s mými rodiči skvěle
                  Jo, to je dobrý nápad. Já s mými rodiči skvěle vycházím, co vy? Fakt jak ženská, musí mít poslední slovo :-).

                10. Chápu-li to správně, pak potvrzujete že vnímáte
                  Chápu-li to správně, pak potvrzujete že vnímáte neutrální věc pod vlivev zkušeností z minulosti. Tedy přiznáváte že to co komentujete je neutrální, jen nám prezentujete své negativní vnímání dané věci.

                  A věta „je na každém z nás jak se necháme ovlivnit“ je taktéž osobním přáním a stylem života. Nikdo netvrdí že tomu tak není a že do jisté míry nás ovlivňuje všechno, včetně negativních věcí a neutrálních věcí (reklamy). Je ale mou věcí (mým právem, mým rozhodnutím a mým štěstím) čím se budu ve svém čase zabývat a co hodím za hlavu.

                11. Chápete správně, že tuto věc vnímám negativně. Vy ji
                  Chápete správně, že tuto věc vnímám negativně. Vy ji vnímáte neutrálně což je zase Váš pohled na věc. Nevyplývá z toho ale, že potvrzuji, že se jedná o neutrální informaci. Obecně lze jen o velmi malém množství tvrzení říct, že jsou zcela neutrální. I prosté tvrzení, že Země obíhá kolem Slunce budí dodnes velké emoce. Většinou to záleží na kontextu, ve kterém jsou uváděny.

                  Uvedu příklad: Moje auto je SuperB s motorem 2.0 TDI. Je to neutrální? Neřekl bych, zde to bude budit negativní emoce a spoustu lidí řekne, lump jeden, produkuje škodliviny a bla bla bla. Na motoristickém webu to asi bude více méně ok, někdo možná budet tvrdit, že benzín je lepší než diesel, jiný bude říkat, že diesel je super atd. No a pokud tu samou informaci uvedu na webu pro bohaté, tak mě možná politují, že jezdím v takové plečce.

                  Nemá smysl to asi řešit, je to totiž úplně jedno. Pan Radovan ať má klidně vzducholoď, to je jeho rozhodnutí a pokud pociťuje neodolatelnou nutnost se o tuto informaci poděli, ať si poslouží.

                12. Vzducholoď jsme zavrhli. Moc nám tady fouká, hned vedle je
                  Vzducholoď jsme zavrhli. Moc nám tady fouká, hned vedle je les, takže rotory apod. věci ve vzduchu. Vyzkoušeno na vrtulnících a dronech.

      2. Gratulace!
        vydržel jste prudit tak dlouho, až pan Radovan

        Gratulace!
        vydržel jste prudit tak dlouho, až pan Radovan pro vás závadné informace umazal. Sice jste tím nepotěšil mnoho čtenářů, kterým uvedené informace přišly zajímavé, ale hlavně že je po vašem.
        Asi tomu trochu rozumím: je frustrující vědět že někdo něco má a o něco se snaží když JÁ nemám nic co by tady někoho zajímalo…

        Nepracujete náhodou pro Microsoft? Tam vývojáři tak usilovně vyvíjí, až ve svém novém produktu zruší něco co dobře fungovalo a přidají něco co je k ničemu…

        1. Radovan nevyměkne tak snadno :-). Něco provedla redakce
          Radovan nevyměkne tak snadno :-). Něco provedla redakce hybrid.cz, protože mi zcela z profilu zmizelo Pole podpisu a s ním všechny informace. Přestaly se zobrazovat paušálně pod všemi příspěvky, i těmi starými. A jak se tak koukám, zmizelo paušálně všem.

            1. Radovanův podpis mi byl věčnou inspirací k tomu, že to
              Radovanův podpis mi byl věčnou inspirací k tomu, že to jde si zařídit víc soběstačný zdroj energie a tímto mu za tu inspiracu děkuju. Internet je o sdílení znalostí a zkušeností a pro to sem chodím.

              Třeba můj podpis „každej nahrazenej spalovák se počítá“ byl výsledkem mé reakce na diskuzi amerických uživatelů Voltů, kteří z frustrace nad zdržovací taktikou dinosaurů k nástupu elektroaut se rozhodli už je dál nekrmit koupí jejich nových spalováků tak jak byli zvyklí každy 3 roky a místo toho se rozhodli dojezdit to co zrovna mají až dokud se to nerozpadne a dokud nebudou dostupný rozumný velkobaterkáče. A to mi dává smysl, dalším krmením dinosaurů a ropáků se jen prodlužuje jejich nechuť ke změně.
              No někteří labilní jedinci si to vysvětlovali jako útok na jejich spalováka potažmo na jejich sociální situaci a okažmitě začali vykřikovat cosi o fanaticích, zbohatlících apod. Pokud máte v hlavě zlo vidíte všude zlo, pokud máte v hlavě i něco jinýho, občas můžete zahlédnout i něco dobrého.
              Stále platí staré moudro, podle sebe soudím tebe.

            2. Pro boha neblázněte!
              Jsou to užitečné informace, které

              Pro boha neblázněte!

              Jsou to užitečné informace, které opravdu říkají něco o pisateli. Nevím, jak je velký problém spamerstvý, ale jistě to nepřeváží informovanost komunity.
              Ano, máte tu komunitu, bez které to bude jen… další plátek o autech…

        2. Není po mojem, viz zrušení podpisu obecně. A mimochodem
          Není po mojem, viz zrušení podpisu obecně. A mimochodem není to frustrující, je to pro mě směšné, pro vás ok. Co z toho vyplývá? Vůbec nic, každý to vnímáme jinak a to je asi správně. Slovy klasika: na funkci rostlináře to nemá vliv.

          Ne pro Mrvosoft nepracuji, ale vámi uvedené není jen jejich specifikum, platí celkem obecně ke spoustě SW. Ale to je jiná story a jiný web a navíc bychom se v tom asi snadno shodli.

      3. Anonyme,třeba na serveru Mobilmanie někteří diskutující
        Anonyme,třeba na serveru Mobilmanie někteří diskutující pod čarou uvádějí všechny mobily, které vlastnili a vlastní. Nikdo se nad tím nepozastavuje, protože je to normální a praktické.
        Na TV freaku vypisují televizory, satelitní přijímače, multimediální centra, domácí servery a pod., které vlastní a používají, protože je to normální a taky praktické a nikdo proti tomu nic nemá. Na AVmanii vypisují pod čarou soundbary, zesilovače, reprosoustavy, přijímače FM, DAB či internetového rádia a pod. které požívají, protože je to normální a mně to říká, s jakou technikou či technologií má dotyčný zkušenosti praktické a ne jen teoretické – vyčtené, protože nepřítelem všech teorií je praxe. Je to taky návod, s jakou vahou mám přistupovat k názorům daného diskutujícího.
        Radovanem uvedenou studnu a dům ( patřící spíše do portálu TZB-info a podobných ) beru jako doplnění do mozaiky.
        Asi to nebude korektní ale dovolím si parafrázovat Váš příspěvek Anonyme.
        To máte opravdu tak malé sebevědomí Anonyme, že vidíte v podpisu Radovana pouze chvástání, povyšování a podobné důvody? Hluboce s vámi soucítím, takhle bych skutečně dopadnou nechtěl.

    4. Pane Radovane, proč by měla obec investovat o EV ? Dnes se
      Pane Radovane, proč by měla obec investovat o EV ? Dnes se plynem topí pokud si část lidí domu koupí slabé tepelné čerpadlo vzduch/voda a nahradí tím valnou část spotřeby plynu, pak zbyde dost plynu pro všechny autobusy v ČR a nepotřebujete 1kWh v bateriích. Budoucnost je barevná a ne černobílá.

      1. Protože je to jedno z nejšpinavějších míst v ČR co se
        Protože je to jedno z nejšpinavějších míst v ČR co se vzduchu týče a každý spalovák, jedno zda plyn, nafta nebo benzín, přikládá svoje polínko. O hluku a vibracích nemluvě. Proto by měly místní radnice přednostně investovat do opravdu čisté místní hromadné dopravy, což CNG rozhodně není. To není o tom, zda zbude plyn pro busy, plynu máme na zemi opravdu hodně, byť ne u nás, musíme jej nakupovat. Proč třeba nejezdí vlaky a tramvaje a trolejbusy na plyn?

        1. Je to jedno z nejšpinavějších míst. Proč? Automobilovým
          Je to jedno z nejšpinavějších míst. Proč? Automobilovým provozem? To asi ne, takže zdrojem znečištění je něco jiného. Co a v jakém objemu? Nahrazením 100% provozu klesne znečištění o kolik procent? Není náhodou efektivnější použít peníze jinde? Nebo je neutratit vůbec, protože řešení není reálné.

          5s hledání a na havirov-city.cz následující článek:
          havirov-obdrzel-vysledky-mereni-ovzdusi

          Takže příčina je v Ostravě a okolních aglomeracích, nikoliv v dopravě a lokálních zdrojích. A proto se nikdy nemohu shodnout s ekology, řeší příznaky, neřeší příčiny a používají emoce tam, kde je třeba zdravý rozum.

          1. Zkuste se postavit do Havířova na Hlavní třídu nebo
            Zkuste se postavit do Havířova na Hlavní třídu nebo kteroukoliv průjezdnou ulici a zjistíte, že je Vám nějaká Ostrava ukradená. Ty vykopávky, v nichž tam lidi jezdí, jsou pro ovzduší ve městě děs. Měření – třeba dlouhodobé v Ostravě – ukazuje, že 80% svinstva uvnitř města, mezi bloky domů do výšky druhého patra, je pouze doprava.
            Takže kupovat plyňáky místo elektrik pro MHD, když tam pro ně není infrastruktura, což je případ právě Karviné (Havířov je už má od nepaměti), děsivě dotované i znečištěním z Polska, je prostě další hřebíček do rakvičky místním občanům, ne ekologie. To už si tam mohli nechat rovnou nafťáky.
            U nás na Ostravsku se prostě počítá každé zlepšení.

            1. Hmm, tak jinak, díval jste se na ten článek? Tam je jasně
              Hmm, tak jinak, díval jste se na ten článek? Tam je jasně řečeno, že majorita zplodin pochází z vnějšku. Ohledně zplodin z aut, má Havířov nebo Karviná výrazně více aut než ostatní srovnatelná města nebo je vozový park extrémně starý? Nic takového jsem nenašel, možná máte jiné zdroje, tak se s nimi.

              A dokonce i pokud by vaše subjektivní vnímání bylo pravdivé, pak logicky z toho vyplývá, že elektrobusy situaci nevyřešíte. Stará auta budou jezdit nadále.

              Lidé jezdí ve vykopávkách jednoduše proto, že na nové nemají. Dost pochybuji, že najdete někoho, kdo si nekoupí nové auto vám natruc.

              Ono je to i logické, vozový park je +- podobný v regionu. To znamená, že neexistuje racionální důvod, proč zrovna v těchto dvou městech by to mělo být jinak. Co je skutečně jiné je blízkost Ostravy a těžkého průmyslu.

              Ohledně koupě či nekoupě, když tam je/není infrastruktura. To je jednoduché, pokud se s využitím elektřiny počítá až v horizontu 10 let a více, pak vybudování infrastruktury dává smysl a je třeba rozvíjet provoz na CNG, jednoduše proto, že je ekonomičtější. To je vše, že se vám to osobně nelíbí znamená, že víme, že jeden člověk z X tisíc je proti. K vám s přidá třeba 1000 dalších třeba 5000 bude mít raději autobusy na CNG a za ušetřené peníze se pořídí něco jiného. Pak se jednoduše pořídí autobusy na CNG, říká se tomu demokracie. Co je na tom špatně?

              1. To, že majorita zplodin pochází zvenku neznamená, že si
                To, že majorita zplodin pochází zvenku neznamená, že si budu svinit před vlastním prahem já sám. Navíc pokud jsem ještě i podnik placený z veřejných peněz a měl bych jít příkladem ostatním.

                Pak se může začít měnit i ten soukromý vozový park za čistější a tišší, když město půjde příkladem a může díky tomu třeba udělat i podmínky (třeba veřejné rychlonabíjení na místech, kde bude pro busy).

                Lidé jezdí dnes ve vykopávkách ne proto, že by neměli na lepší, ale proto, že jej kupují jako nouzovku k dojetí do práce i jinam. Pro neschopnost politiků zajistit jim za jejich krvavé daně funkční spolehlivou a moderní MHD. Na trati Ostrava-Praha, kde jezdí 2 soukromníci a státní dráhy s nimi soupeří, je krásně vidět, co umí konkurence. Až se v těch moderních státních IC nestačíte divit. I jejich lidi začali být milí.

                A opravdu si myslíte, že je lepší vybudovat nákladně v Karviné CNG infrastrukturu (dnes jsem opět míjel 2 CNG MHD busy „Služební jízda“ v Ostravě, které přes celé město jely jeden na jedinou plničku a druhý z jediné plničky plynu ve městě) a nakoupit na zhruba 15 let CNG busy, když už by mohli po vzoru Třince a Hranic rovnou přejít na elektrobusy? Aby za těch +-15 let přecházeli z CNG na elektriku, jako dnes z nafty na CNG? Já tedy ne. Tomu se neříká demokracie, tomu se říká neschopnost, případně korupce a hlavně mrhání veřejnými penězi. Jak s tím přechodem, tak se zdravím lidí v regionu.

                1. Jít příkladem, to je strašná fráze bez konkrétního
                  Jít příkladem, to je strašná fráze bez konkrétního významu. Vy si pod tím představíte elektrobusy, já třeba řádného hospodáře a CNG. Mimochodem chovat se jako řádný hospodař je je jejich zákonná povinnost. Pokud by koupili ektrobusy, pak by se skutečně mohlo jednat o mrhání veřejnými penězy, protože poměr cena/výkon je natolik špatný, že při současném stavu technologie tento způsob dopravy nemá ekonomické opodstatnění. Pokud by to stálo polovinu, pak se začněme bavit o tom, že to dává smysl. Jakmile se vyřeší problém baterii/kapacitátorů nebo jiného způsobu uchování energie, pak se otevře cesta. Tuto technologii zatím nemáme tak levnou, aby se vyplatila. A bez toho, aby to bylo výhodné to lidi prostě dělat nebudou, byli by totiž hloupí a to v této oblasti rozhodně nejsou.

                  Tedy, ano opravdu si myslím, že CNG infrastruktura je lepší řešení. Jsem o tom hluboce přesvědčen i přesto, že eketromobilitě hodně fandím. Ale jsem pragmatik, teď není na ni ještě čas. Je to stejné jako EU zakázala žárovky, to je typickým příkladem ekostupidity. Přitom stačilo počkat a drtivá většina lidí si dnes pořídí LED, protože se to vyplatí a hlavně, funguje to. Pokud si vy pořídíte elektroauto, tak je vaše rozhodnutí za vaše peníze a nikdo nemůže ani ceknout. Jakmile by to bylo za veřejné, tedy i za moje, pak je to o tom, co chce většina, protože daně platí všichni. Referendum by bylo poměrně pěkné řešení. A to platí i pro případné dotace, které jsou v principu špatné. Nic nedotovat, chceš soláry, nikdo ti nebrání, ale za své.

                  Oba se máme tak, že neřešíme spoustu věcí, díky Bohu za to, ale věřte tomu, že spousta lidí má jedno auto a to je staré jenom proto, že na nové nemají. Já si to stále ještě pamatuji, jak rodiče měli umění vyjít od výplaty k výplatě. Prostě sytý hladovému nevěří.

                  Já neříkám, že by to nebylo pěkné. Stejně krásné by bylo létat ke hvězdám, umět vytvářet červí díry a přenášet informace nadsvětelnou rychlostí. Nemumíme to, elektromobilitu umíme výrazně lépe než výše zmíněné, ale ne natolik dobře, aby to bylo rozumné nasadit teď hned. A na otázku kdy tedy, odpovídám, až to bude ekonomicky výhodné.

                2. Řádný hospodář nemůže být ten, co do města bez
                  Řádný hospodář nemůže být ten, co do města bez plnící infrastruktury pro nákladní vozidla či busy zavádí CNG busy. Protože elektřina je všude a tak je daleko jednodušší mít rychlonabíjení než plnění. Mimochodem je v Karviné od prosince 2017 i první rychlonabíječka CHAdeMO/Combo CCS.

                3. Řádný hospodář musí náklady na vytvoření CNG
                  Řádný hospodář musí náklady na vytvoření CNG infrastruktury započíst do pořizovací ceny autobusů a porovnat s alternativní variantou elektrobusů. A i v případě elektrobusů musí také připočíst cenu za vybudování nabíječek a případně dotažení VN do lokality. Pak by měl ješte spočítat kolik stojí ujetý km v provozních nákladech (cena baterii, cena za tlakové nádrže atd.), rozpustit do nich výše uvedené fixní náklady při předpokládaném počtu km a která ze dvou částek je menší, ta vyhrává. A v tomto případě jim pravděpodobně vyšla cena z CNG nižší, tedy zvolili tuto variantu. Co je na tom špatně?

                  PS: Přece by jste nechtěl, aby na té jediné rychlonabíječce pořád stály elektrobusy :-). Mimochodem, autobusy se vrací velmi často ve vlnách a jedna nabíječka by rozhodně nestačila.

                  PS2: Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Myslíte to asi dobře, ale strašně mi to připomíná socialismus. Ten taky nemohl fungovat a taky, že nefungoval. Dokud se ochrana životního prostředí nevyplatí, tak to nebude fungovat. Pokud chceme pomoci, tak nedotujme zavádění nedozrálých technologií, to je hloupost, ale investujme do prvovýzkumu v oblasti skladování energie – baterie,kapacitátory, cokoliv… Jakmile to technologicky zvládneme, tak už to nikdo nezastaví, stejně jako teď už nikdo nezastaví LED žárovky.

                4. Nevím, z čeho soudíte, že CNG je levnější než
                  Nevím, z čeho soudíte, že CNG je levnější než elektrobus. Ovšem když vidím, že do provozních nákladů na km počítáte cenu baterií, tak asi dále diskutovat nemá smysl. Přitažení vysokého napětí je další nonsens. Že by jste nabíjel elektrobus na rychlonabíječce výkonu 50 kW (obvykle ale méně), je taky mimo mísu. Asi netušíte, kolik obvykle mívají kapacitu baterie. O průběžném nabíjení na konečných jste zřejmě neslyšel, o pantografovém na zastávkách taky ne. A o elektrobusech, schopných jezdit celou směnu bez nabíjení, taky ne. Pokud nezahrnujete externality, jako že nezahrnujete, tak si klidně dál myslete „Dokud se ochrana životního prostředí nevyplatí, tak to nebude fungovat.“

                5. zbytočné odpovede – je neschopný prečítať text s
                  zbytočné odpovede – je neschopný prečítať text s pochopeníma v prípade viac ako jednej vety odpovie mimo misu.

                6. Přesně. Pošle odkaz na prezentaci, kde ho vše usvědčuje
                  Přesně. Pošle odkaz na prezentaci, kde ho vše usvědčuje z omylů a neznalostí a dále plácá své. Podivín.

                7. Z čeho soudím, že je CNG levnější: najděte prosím na
                  Z čeho soudím, že je CNG levnější: najděte prosím na googlu tento článek slavik_jakub.pdf, je to o číslech. Vše další, co zmiňujete je způsob, jak obejít omezení dané technologií. Jo jasně jde to, může se udělat dobíjení na konečných, bla bla bla. Ale proboha proč, když je to tak nesmyslně drahé?

                  Ohledně dobíjení v depu, BYD má cca 324kWh baterii, kolik tedy by minimálně musela mít nabíječka. Jenom 32A? x 400V = 12,8 kW což dá cca 25,31h. (a to mě tady zcela oprávněně napadnou, že to není ani teoreticky možné a bude to trvat déle). A máme jich 6 ks, i při nesmyslných 32A to bude tedy 192A, hmm, tak opravdu si myslíte, že to půjde bez nové infrastruktury? Ale no tak, lidi neblbněte.

                  Až budete psát že něco jde/nejde, raději uvádějte čísla. Jinak to je ekopropaganda bez reálného základu. Můžete sice říct: „Přitažení vysokého napětí je další nonsens. Že by jste nabíjel elektrobus na rychlonabíječce výkonu 50 kW (obvykle ale méně), je taky mimo mísu.“, ale pak musí následovat důkaz proč. A z těch čísel jasně vyplývá, že VN potřebujete a bez pořádné nabíječky to nepůjde. Mimochodem dtto platí i pro dobíjení na konečných, taky někde to energii musíte vzít.

                8. Proč tady dáváte odkaz na věc, která Vaším teoriím
                  Proč tady dáváte odkaz na věc, která Vaším teoriím odporuje? CNG bus s plničkou je tam jasně dražší. Rychlonabíjení busů průběžně tam máte taky rozvedeno jako běžnou věc v provozu. Tak o čem vlastně diskutujete? Neznáte ani běžné věci že 32A 400V 3F zásuvka dává 22 kW výkon, tedy i ten zcela prázdný stojící BYD s 324 kWh baterkou nabije za 15 hodin z nuly do plna. Jenže on se dobíjí průběžně stále. Jak vysvětlíte, že nic nejde a je to drahé, když v jediném čínském velkoměstě jezdí elektrobusů 16 tisíc http://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu-jezdi-pres-16-000-elektrobusu?

                9. Slovy Járy Cimrmana, náčelník má pravdu, zapomněl jsem
                  Slovy Járy Cimrmana, náčelník má pravdu, zapomněl jsem to vynásobit třema, když máme 3 fáze. Tady uznávám, přehlédl jsem. A to je ovšem vše. S čím jste se zásadně nevypořádal, to jsou celkové náklady. Krom toho 15h nabíjení, tak být dispečerem, tak vás opravdu nemiluju, protože v případě potřeby smolík, nemáme šťávu.

                  Rekapitulace:
                  1. Infrastrukturu potřebujeme. To ostatně přiznávat i tady v jiném příspěvku.
                  2. BYD je drahý jak kráva, viz ten článek.
                  3. Slide celoživotní náklady kč/km na straně 7 prezentace, jasně dražší elektrobus proti CNG/Naftě jak minimání, tak maximální hodnota. (/domain/top-expo/files/10.-cdf-2013/prednasky/slavik_jakub.pdf).

                  A už to ukončíme, někteří lidé prostě neumí prohrát a mě to nebaví.

                10. Základní předpoklad pro rozumnou úvahu je mít přístup k
                  Základní předpoklad pro rozumnou úvahu je mít přístup k „tvrdým číslům“ a to bohužel přes všechnu, věřím že upřímnou snahu, ta studie od pana Slavíka není. Je v ní spousta zavádějících informací i závěrů.

                11. Ze 4 roky staré studie (bez jakéhokoli trendu cen)
                  Ze 4 roky staré studie (bez jakéhokoli trendu cen) porovnávat náklady nějaké investice do blízké budoucnosti?

                12. Opět jste si vybral jen něco a pominul to ostatní. Běžte
                  Opět jste si vybral jen něco a pominul to ostatní. Běžte oslavit své vítězství. Sedněte si třeba na střechu ke komínu plynového kotle a zhluboka dýchejte svůj čistý CNG bus. Můžete k tomu i mlátit tyčkou do střešní krytiny, aby Vám nechyběl zvuk. A trochu sebou třepat, ať nevynecháme vibrace.
                  Ale chápu Vás, je to jako droga, spoustě lidem hodně vadí, že elektromobil není slyšet, není cítit a bez třepání se najednou rozjede.
                  A ti Číňani jsou samozřejmě pitomci, když si pořídili hromady elektrobusů, vůbec neumí počítat.
                  A abychom nejezdili daleko, pitomci jsou samozřejmě i v Norsku, korunovaní, pořídili si dokonce kloubové elektrobusy http://www.hybrid.cz/v-norsku-jezdi-prvni-kloubove-elektrobusy a na nejvytíženější linku.

Napsat komentář