Zájem o vozy na CNG v Česku roste, E.ON rozšiřuje síť plnicích stanic

Prodej aut na CNG každoročně narůstá. V roce 2015 jich v Česku bylo registrovaných 12 000, ve třetím kvartálu 2017 již přes 18 000.

Mezi nejoblíbenější auta na stlačený zemní plyn v Česku patří Škoda Octavia G-TEC
foto: Škoda

Průběžně se také rozšiřuje síť plnicích stanic, na čemž mají velký podíl energetické společnosti. Například E.ON v nejbližších týdnech chystá otevřít nové plničky třeba v Teplicích, Blansku nebo Toužimi.

Prodejci vozidel očekávají stále rostoucí zájem o vozy na alternativní paliva, jako je například CNG. „Přestože stoupá zájem o užitková vozidla na CNG, jejich cena je relativně stabilní. Vzhledem k roku 2016 narostla pouze o 1 %. Nejprodávanějšími modely v naší distribuci jsou Fiat Dobló, Fiorino nebo Ducato,“ vysvětluje Michal Bílek ze společnosti Auto Future. Pokud jde o trh CNG vozů celkově, v prodejích suverénně vede Škoda Octavia.

S nejnovějšími modely vozů na CNG přišel koncern Volkswagen. Do portfolia CNG modelů přibylo například nové Polo a Seat Ibiza. Automobilka Audi rozšiřuje nabídku g-tron o modely A4 Avant a A5 Sportback.

Značka prezentuje, že jde o nejširší nabídku aut na CNG v prémiové třídě. Se stlačeným zemním plynem cílí automobilky zejména na firmy. Zájem o nákup vozů s pohonem na CNG podporují též poskytovatelé energií, kteří se snaží nabídnout svým zákazníkům výhodnější podmínky pro pořízení takového auta.

S rostoucím počtem automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) rostou i nároky na síť plnicích stanic. Ty jsou již nyní dostupné napříč celou republikou, infrastruktura se však vzhledem k poptávce přirozeně stále rozrůstá. Česká republika se v počtu plnicích stanic snaží vyrovnat ostatním evropským státům, přičemž největší zastoupení plniček má v Evropě Itálie a sousední Německo.

„V Česku stále sledujeme zvyšující se počet vozů na CNG. V roce 2015 zde bylo 12 000 registrovaných vozů, za třetí kvartál roku 2017 je těchto vozů už 18 110,“ komentuje Michal Novotný, manažer CNG ze společnosti E.ON, která dlouhodobě pracuje na rozšiřování sítě plnicích stanic. V ČR provozuje 19 veřejných a 1 neveřejnou plničku a aktuálně staví další veřejnosti přístupné stanice.

„V nejbližších týdnech chystáme otevření čtyř nových plnicích stanic, a to v Pelhřimově, Toužimi, Blansku a Teplicích,“ dodává Novotný. V Teplicích bude plnička otevřena v těsné blízkosti čerpací stanice Tank ONO, v Blansku u OMV, v Toužimi u stanice Shell a v Pelhřimově u areálu Agrostroj Pelhřimov.

tisková zpráva

43 Comments on “Zájem o vozy na CNG v Česku roste, E.ON rozšiřuje síť plnicích stanic”

      1. to je dobry clanek. porovnava emise co2 vozu na benzin s
        to je dobry clanek. porovnava emise co2 vozu na benzin s emisema elektrovozu. elektrovuz si nese vetsi zatez emisi co2 z vyroby. takze otazka je, kdy svou nizsi spotrebou dohoni vuz na benzin. emise elektrovozu jsou spocitany na 111g/km, emise benzinaku na 145g/km. nebudu protirecit. u CNG lze ocekavat emise co2 o 20-25 % nizsi, takze jsme nekde na 116-108g/km. tedy jsme na tom samem. a porovnavam technologii dneska s technologii vzdalene budoucnosti. technologii, kterou staci zaves „befelem“. tedy zakonnym opatrenim – zprisnenim emisnich limitu. oproti nadlidskemu usili a neskutecne hromade penez z verejnych rozpoctu na podporu elektromobility. technologii ktera by bez dotaci byla porad v podstate okrajovou. nesli by ty penize opravdu pouzit jinak? kdyby vsechny vozy ve meste byly na cng, bylo by hned sveta zit. jinak pro zajimavost treba tenhle clanek at trosku z ty elektromobility zase vychladneme. … a abych predesel vsem uplne tupym poznamkam (viz kuk) tak rovnou rikam, ze elektromobilite fandim. ale to neznamena, ze ji prijimam nekriticky a bezvyhradne.

        1. Bacha na to, já v tom srovnání měl „šit“ elektromobil
          Bacha na to, já v tom srovnání měl „šit“ elektromobil Ford Focus EV a velice úsporný benzínový Ford Focus, třeba BMW i3 nebo Hyundai Ionic z toho srovnání vycházejí ještě podstatně lépe.
          V odkazovaném článku je zrada v tom, že v tom výpočtu zcela jistě nejsou úniky methanu, což je brutálně silný skleníkový plyn. Stejně tak pochybuju, že počítají s obrovskými energetickými „výdaji“ na stlačování zemního plynu.
          A samozřejmě lze očekávat, že elektromobil bude čistší a čistší jak se budou odstavovat uhelné elektrárny. Tam není otázka jestli, ale jak rychle.
          A taky tam měli zastaralý údaj o německých emisích CO2 na kWh, dnes už to je okolo 520 g/kWh.

          1. ano, ale take se nepocitali naklady na distribuci, uvadite
            ano, ale take se nepocitali naklady na distribuci, uvadite naklady na co2/kwh ktere silne investuje do obnovitelnyc zdroju. co taky nejde delat do nekonecna s konstatnimi naklady (treba otazka akumulace a pod.) ale v principu vam vam rozumim a souhlasim. strucne receno cng a elektromobilita jsou dnes zhruba na tom samym co se tyka ekologicke zateze s tim, ze elektromobilita produkuje ty emise jinde a ano, jeji parametry se budou zlepsovat se zlepsovanim parametru vyroby elektriny. otazka ale znela proc vkladat obrovske finance do elektromobility – technologie ktera rozhodne neni levna, jeji masove nasazeni je diskutabilni a vzdalene realite. nemluve o nakladni doprave. tam jsme za horizontem, ktery uz nedokazeme predpovedet, protoze netusime jestli mezicasem neprijde nejaka jina zlomova technologie, kdyz tady mame technologii ktera ma rozumne parametry a je pouzitelna dnes. vsechno je. infrastruktura, pohony, levna vyroba. vyrobni kapacity atd. a usetrene penize jdou pouzit jinak. treba na investice do vyskumu a vyvoje cistych technologii.

            1. Sekla se ti gramodeska. Už jen všude papouškuješ tu svojí
              Sekla se ti gramodeska. Už jen všude papouškuješ tu svojí antielektrickou tezi furt dokola, utápíš se v detailech a doufáš v jakési jiné nespecifikované řešení, které ale vůbec nemáš. Ale spíš si jen obyčejný trol.
              Tak hódně štestí s tím pértinaxom! Fůze a vodík už jsou za rohem, ješte 5x 50 let a dočkáš se. Začni šetřit na kryohybernaci ;D

        2. Emise CO2 si porovnávej s klimatologoma, nás tady a teď
          Emise CO2 si porovnávej s klimatologoma, nás tady a teď zajímaj ty jedovatý sajrajty a karcinogení prach co spalováky vyvrhují denně všude kudy jezdí a kterej musej dejchat naše děti a my, zatímco ty se opájíš čísílkama z nejedovatýho CO2. Zavři se do garáže se svým čistým spalovacím CNG, LPG apod.

            1. Nefňukej tu jak zhrzená holka. Ptáš se na ekologii, ale
              Nefňukej tu jak zhrzená holka. Ptáš se na ekologii, ale odmítáš se o ní bavit. Ty si dost pomatený :)))

              Když nahradíš všechny auta v ČR elektrikou odkrojíš tím 10 TWh el. energie z našeho 25 TWh vývozu ročně. Naráz se zbavíš veškerého CO2 ze spalováků, ale v energetickým mixu ti nepřibude ani gram CO2 navíc!!!
              V ten moment už tě budou spoluobčané hnát s tvým plynoprdem svinským krokem z jejich obcí a silnic.
              Navíc ubude CO2 z elektriky pro rafinérie a část olejářskýho řetězce. Vo mohutném dopadu na zdraví a ekologii či zmenšení závislosti na dováženě ropě či podpoře arabských teroristů a válek o ropu nemluvě. Se svým plynoprdem se pak můžes začíst sdružovat ve feťáckejch hobby klubech staré techniky, kde si můžes inhalovat vejfuk dosytosti zatímco si na kalkulačce budeš dál počítat kolik si světu ušetřil gramů CO2, zatímco ostatním budou tvoje problémy dál srdečně ukradený :)))

              1. neni mozne. kuk zacal argumentovat. pominu-li vsechny urazky,
                neni mozne. kuk zacal argumentovat. pominu-li vsechny urazky, ktere tady vesele sypete, chtel bych se zeptat, jestli to mate prepocteno i na potrebne vyrobni kapacity baterii. tedy pocet gigafactories po vasem. a treba i materialove zdroje k nim. jo, neco malo lithia na cinovci by se asi naslo. a co zbytek? a jeste lepe nejaky odhad schopnosti prumyslu preorientovat se z vyroby motoru na vyrobu baterek. cenu, pripadne casovy odhad. to 5×50 let urcite nebude, jak pisete nize, ale jestli mate predstavu. vsicnhni budeme cisti hlavne, narveme do toho strasne penize a vysledek budou emise nekde na urovni spalovani zemnho plynu. gratuluji mistre.

                1. Já argumentuju vždycky, akorát ty máš ňáký prázdný
                  Já argumentuju vždycky, akorát ty máš ňáký prázdný ruce a tak to zakrejváš hromadou balastu nebo se rovnou tváříš jak uražená princezna :))
                  Pokud si tak bezradný a nemáš šajn co se děje v ekonomice a jak fungují trhy, tak je mi tě líto, že se budeš dál utápět ve svých nekonečných otázkách a pochybnostech. :))
                  Radši si kup Blesk, tam jsou takový barevný obrázky, u toho si tvá zmatená dušika zrelaxuje :)))

                  Jedna rada na závěr, zkus občas místo svych naivních otázek použít Gůgl, spoustě lidem to pomohlo 😉

                2. Měl by ses taky začít bát vo olovo, je ho strašně málo.
                  Měl by ses taky začít bát vo olovo, je ho strašně málo. Helia už taky moc není. ;-)))
                  Hele a zvlástě banány, ty vymíraj jako druh.

                3. Zbytečně agresivně útočné příspěvky …
                  Zbytečně agresivně útočné příspěvky …

  1. Já vím, že to tu zase schytám. Napadá mě dát proti
    Já vím, že to tu zase schytám. Napadá mě dát proti sobě několik čísel. Našel jsem, že v roce 2017 bylo v ČR v provozu kolem 1400 elektromobilů a 16 elektrobusů. A proti tomu u CNG, je to podle tohoto článku, přes 18 000 osobních vozidel a 1000 autobusů. A to v tom nebudou započítány i přestavby benzínových motorů na LPG, těch je kolem 200 000.

      1. A samotný počet provozovaných elektromobilů by měl být v
        A samotný počet provozovaných elektromobilů by měl být v ČR za celých pět let, pozóór něco přes 1000ks. Když teda porovnám počet registrovaných a provozovaných elektromobilů vs registrované a provozované “plynoprdy“, tak tady vidím jednoznačný úspěch u plyňáků. A teď do mě.. 🙂

          1. „Spalováky nás nezajímají.“
            Dobré tvrzení, v diskuzi pod

            „Spalováky nás nezajímají.“
            Dobré tvrzení, v diskuzi pod CNG vozy. 🙂 Ale když už tu mluvíte za většinu. Tak jen ze zvědavosti, mě by třeba docela i zajímalo, jak by na těhle stánkách dopadlo takové malé hlasování, o tom jaký preferujete druh pohonu. Hybridy,elektromobily, CNG, LPG,vodík…

            1. Hlasování si klidně někde vytvořte.
              Spousta lidí si

              Hlasování si klidně někde vytvořte.
              Spousta lidí si nedovede představit nic jiného než nastartovat, zajet na čerpačku a naplnit nádrž. Takže elektromobil by možná nevyhrál.

              Nebýt toho „A teď do mě.. :-)“, tak bych nic nekomentoval.

              1. Jasně, to a do mě jsem psal jako vtip. Ale nechápu proč,
                Jasně, to a do mě jsem psal jako vtip. Ale nechápu proč, když se tu jemon objeví zmíňka o plyňácích, nebo jiném dobrém pohonu, tak se na 100% najde někdo s podobným komentem na spalováky a EV. Asi to hejtujete jen ze srandy jako já. Ale třeba mě osobně je sympatyčtější pozvolné rozšíření podobných alternativ, než jen donedávna byla ta blbá nafta. Když si aspoň pár lidí (firem) řekne, že třeba místo nafťáka by si teď mohli, jako další auto, koupit třeba to na plyn (LPG/CNG).
                No schválně do nedávna, jaké bylo uvažování při koupi nového auta do rodiny. Aby to byl nejlépe kombík v naftě, protože za týden 20x objedeme zeměkouli po rovníku. A to je ten lepší případ, že premýšlí o novém autě. Pak jsou tu bazaroví kovbojové, kapitola sama pro sebe. Koupit si něco jiného než koncernovou paštiku po důchodci v dieslu, to nepřipadá v úvahu. Tím by asi utrpěla jejich pestiž. Že by si pomalu za podobnou cenu, co utopí v té stočené šunce s vyrabovaným DPF, mohli kolikrát i koupili nový benzíňák asi netuší. A když teda mají potřebu jezdit za prd na 1km, tak si za pár kč nechat dodělat LPG. Pro ovzduší to udělá dost a oni v tom neutopí, narozdíl od některých EV za mega a něco, barák a všechny úspory. A čím menší bude cenová odchylka CNG od běžných nových aut, tím je větší šance, že těch lidí bude víc a víc. Jako malé plus je, že náklady na km budou možná i nižší než diesláky.
                Priznejme si, že žijeme v přechodu od ropy k … to ať si doplní každý sám. A ten přechod lidstva bude trvat tak 15-25 let a spalováky ješte asi dlouho neřeknou světu sbohem. Toť můj názor, nechť si jej každý přebere jak chce.

                1. Lepší by bylo, kdyby šli do plug-in hybrida, naučili by se
                  Lepší by bylo, kdyby šli do plug-in hybrida, naučili by se nabíjet a ujistili se o trvanlivosti akumulátorů.

  2. Ke každé plničce dodejte 3 zásuvky Mennekes (s posunutými
    Ke každé plničce dodejte 3 zásuvky Mennekes (s posunutými fázemi, ať mohou jednofázová EV nabíjet na „svojí“ fázi až 32A) a mohou si ti řidiči, co jezdí na alternativní paliva i popovídat a máme pokryto.
    Tohle asi nikoho, co instaluje plničky, nenapadne.

Napsat komentář