Ionity: vzniká nová celoevropská síť výkonných nabíjecích stanic pro pohodlné cestování elektromobily

BMW, Daimler, Ford a Volkswagen (vč. Audi a Porsche) zakládají společný podnik typu joint venture. Jeho cílem je vybudovat a provozovat v Evropě síť vysokovýkonných nabíjecích stanic pro elektromobily.

Nová evropská síť nabíječek bude využívat standard CCS a nabídne výkon až 350 kW.
foto: Ionity

Do roku 2020 bude na hlavních evropských tazích v provozu přibližně 400 rychlonabíjecích stanic IONITY. Bude to významný okamžik v rozvoji elektromobility, protože usnadní cestování elektrickým vozem na dlouhé vzdálenosti. Joint venture sídlí v Mnichově.

V čele podniku stojí generální ředitel Michael Hajesch a provozní ředitel Marcus Groll. Tým se rychle rozrůstá, začátkem roku 2018 by mělo ve firmě pracovat 50 lidí.

„První panevropská síť rychlonabíjecích stanic sehraje zásadní roli ve vytvoření trhu elektrických vozidel. IONITY naplní náš společný cíl, jímž je zajistit zákazníkům možnost rychlého nabíjení a digitálních plateb. Ve výsledku tak umožníme majitelům elektromobilů cestovat na dlouhé vzdálenosti,“ řekl Hajesch.

Ještě v roce 2017 vznikne 20 nabíjecích stanic

Do konce letošního roku bude pro veřejnost otevřeno celkem 20 stanic. Budou se nacházet v rozestupu 120 km na vybraných hlavních tazích v Německu, Norsku a Rakousku.

Partnerskými stranami jsou sítě Tank & Rast, Circle K a OMV. Během roku 2018 se síť rozroste na vice než 100 stanic, přičemž každá umožní souběžné nabíjení několika elektromobilů různých značek.

Síť bude využívat evropský standard CCS (Combined Charging System) a díky celkovému výkonu 350 kW na každé nabíjecí místo umožní výrazné zkrácení doby nabíjení oproti systémům používaným dnes.

Očekává se, že možnost nabíjet elektromobily různých značek v kombinaci s celoevropským rozsahem projektu zvýší atraktivitu elektricky poháněných vozů pro širokou veřejnost.

Při výběru lokalit se bere v potaz i potenciál integrace s existujícími nabíjecími technologiemi. IONITY vede jednání s provozovateli stávající infrastruktury včetně společností zastoupených v joint venture a politických institucí.

Investice svědčí o zájmu zúčastněných výrobců automobilů věnovat se elektromobilitě a spoléhá na mezinárodní spolupráci napříč automobilovým průmyslem.

Zakládající členové, tedy BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group, mají v joint venture rovný podíl. Pomoc dalších výrobců automobilů na rozšiřování sítě je nicméně vítána. Další informace naleznete na www.ionity.eu.

tisková zpráva

106 Comments on “Ionity: vzniká nová celoevropská síť výkonných nabíjecích stanic pro pohodlné cestování elektromobily”

  1. Tak napřed místní odborníci remcají, že stávající
    Tak napřed místní odborníci remcají, že stávající automobilky nedělají nic a hlavní výhodou Tesly je síť SC a když se teda objeví nějaká iniciativa, tak zase remcají, že je to zbytečně moc, no Čech a Slovák evidentně by evidentně všechno řídil nejlíp,akoárt ve světě to nějak nechápou :))

    1. Tak je pravda, že hlavním problémem při budování EU jako
      Tak je pravda, že hlavním problémem při budování EU jako multikulturní říše po vzoru USA, jsou právě evropská města s preferencí málofosilní masové dopravy a chodců, kde pak z druhého konce světa masovým bombardováním buď reálným nebo propagandisticky mediálním přilákaný migrant po prohlédnutí liberálních lží skutečně daleko snadněji znásilňuje nebo zabíjí výbuchy, nožem v MHD, či najížděním půjčeným autem do masy chodců.

        1. Je to obycajny reklamny tah…cas nabitia povedzme 50kWh
          Je to obycajny reklamny tah…cas nabitia povedzme 50kWh baterie na 80% na 100kW nabijacke a 350kW nie je x krat kratsi..su to bezvyznamne minutky lebo ta bateria si vezme len taky prud aby nepresiahla max napätie. Dokonca ani pri 100kW baterke a nabijacke 100kW a 350kW sa nejedna o ziadny podstatny rozdiel. Cena 350kW nabijacky a pripojky bude nasobne vyssia ako 100-120kW..a vysledok vela neprinesie.namiesto 350kW radsej 3 stojany po 120kW.

                1. Dostal jste mne, ale těší mne, že tu píšete fakta. Palec
                  Dostal jste mne, ale těší mne, že tu píšete fakta. Palec nahoru.

                2. A jakym vykonem jste tedy do jake kapacity nabijel, a jak to
                  A jakym vykonem jste tedy do jake kapacity nabijel, a jak to potom klesalo?

                3. Standardně je u Soulu pokles na konci nabíjení 83% cca 10%.
                  Standardně je u Soulu pokles na konci nabíjení 83% cca 10%. Při této kapacitě se nabíjení samo vypne na 83% a je nutné je znovu aktivovat. Po aktivaci to nabíjí výkonem cca 50% až do 94%. Kapacita akumulátoru je kolem 31 kWh (někdo má 30.5 kWh, někdo 31.5 kWh), výrobce uvádí využitelnou kapacitu 27 kWh, to je tedy 100% z hlediska managementu baterie, který prezentuje uživateli.

                4. Při jakých procentech se snižuje nabíjecí výkon se
                  Při jakých procentech se snižuje nabíjecí výkon se odvíjí od toho nabíjecího výkonu.
                  Pokud nabíjíte 48kW tak vám tímto výkonem zvládne nabíjet až do vámi udávaných 83%, když ale budete nabíjet 96kW tak začne nabíjecí výkon klesat cca už při 40% a opět se pod oněch 48kW dostanete kolem 83%.
                  Když pak budete nabíjet 144kW tak to zvládne stejná baterka cca do 25% a pak začne klesat s tím, že na 96kW bude opět u těch cca 40% a na 48kW při těch 83%.
                  Tedy jak psal správně trud nabíjení se s trojnásobným výkonem nezrychlí 3krát, ale ve výsledku jen o pár minut a tedy opravdu nabíječky 350kW nemají ještě na dlouho smysl.

                5. To ale jenom teoretizujete. Já říkám, že jsem nabil za 11
                  To ale jenom teoretizujete. Já říkám, že jsem nabil za 11 minut 17.9 kWh na 83% (pak nabíječka vypnula) a pokles nabíjení mě moc nemusí zajímat, protože těžko jsem nabíjel na začátku 150 kW a na konci 40 kW, když Soul umí max 100 kW. Nabíjecí výkon u Soulu se snižuje v závislosti na teplotě, protože jakmile baterie začnou dosahovat 35°C, začne nabíjecí výkon klesat. Je tedy rozdíl v nabíjecí křivce v zimě a v létě.

                6. A kde jste nabíjel touto rychlostí?
                  A kde jste nabíjel touto rychlostí?

                7. Bohužel tady už nemáme odpověď. Tak tuším že
                  Bohužel tady už nemáme odpověď. Tak tuším že nenabíjel nikde.
                  A hlavně nové stanice ať už 350kW nebo méně nebudou vhodné pro Soul, jelikož ten má Chademo a to se podle článku nebude používat.

                8. No právě.
                  A hlavně CHAdeMO zvládne maximálně 500V 125A,

                  No právě.
                  A hlavně CHAdeMO zvládne maximálně 500V 125A, tedy 62,5kW. Jenže Soul stejně jako jiné současné EV může nabíjet maximálně 400V tedy 50kW, po odečtení ztrát to bývá v reálu maximálně kolem 48kW.

                9. CHAdeMO konektor také zvládne leccos podobně jako CCS. K
                  CHAdeMO konektor také zvládne leccos podobně jako CCS. K sehnání už jsou nějaký pátek 200A neoficiální verze konektoru pro 100kW (reálně využitelných pak 80kW na 400V). A nějaké stanice už to běžně využívají. Příští rok se pak má oficiálně objevit 350A/150kW verze. Takž technicky nic nebrání tomu osazovat 150kW stanice oběma standardy a velmi pravděpodobně CHAdeMO nabídne i 800V verzi pro 350kW.

                  Aktuální problém CHAdeMO je jeho nadbytečnost. Při existenci CCS, který je v mnoha ohledech praktičtější, již není žádný rozumný důvod se jím dále zabývat a především vyhazovat peníze oknem na jeho osazování do moderních stanic.

                10. A které stanice to tedy konkrétně již využívají?
                  A které stanice to tedy konkrétně již využívají?

                11. Nějaký ten pátek už jsou v Norsku a myslím že i v
                  Nějaký ten pátek už jsou v Norsku a myslím že i v Německu osazeny stanice DELTA. Také ABB nedávno představilo novou generaci stanic Terra se skutečným výkonem 150kW, tedy 375A na obou konektorech CHAdeMO i CCS. Stejně tak Siemens…

                12. No i v tom článku, na který jste dal odkaz píší, že
                  No i v tom článku, na který jste dal odkaz píší, že musí teprve asociace CHAdeMO upravit standard aby to mohlo využít alespoň těch 120kW, které zvládne tato stanice.
                  Standard CCS byl myslím od začátku navržen až na 150kW, takže tímto konektorem by již na této nabíječce bylo možné nabíjet až 120kW. Jediné vozidlo, které by to dokázalo je Tesla pakliže by existoval pro ní CCS adaptér.

                  Tedy podle mého názoru pan Josef. skutečně nemohl nabít za 11min. 17,91kWh neboť by to byl příkon 97,6kW a opět ve vašem článku se píše, že ze všech aut, která se v současné době vyrábí (mimo Tesly) zvládá sice nejvíce Kia Soul EV, ale pouze oněh 68-70kW a to ještě pouze do 67%, nikoli 82% jak tvrdí Josef..
                  Tedy fotka, kterou nám ukázal patrně bude z nabíjení v mrazu, kdy jsou ztráty největší a oněh 17,91 kWh není přírůstek v baterce ale celková spotřebovaná energie včetně ztrát.

                13. Mimochodem díky za velice zajímavou diskuzi na neděli. Já
                  Mimochodem díky za velice zajímavou diskuzi na neděli. Já mám pocit že jsem smotal dohromady několik svých myšlenek a fakt. A tak je mým dobrým zvykem do toho vložím ještě větší chaos.

                  Co se týče konstrukce konektorů tak oba standardy zvládnou přenést přes silové piny mnohem více než 125A, akorát je třeba již pro 200A použít silnější kabel a od těch 350A výše už je výhodné použít i kapalinové chlazení kabelu včetně pinů.

                  CHAdeMO asociace pokud vím dodnes dává svoje razítko pouze na stanice, které musí být zpětně kompatibilní s dnes již historickým standardem 0.9.1.Tento stanovil specifikací nejvyšší proud na 125A (nebo méně) prostě z důvodu, že ve své době se tato hodnota zdála naprosto dostatečná. Nicméně i tato původní implementace 0.9.1 kóduje napětí v CAN protokolu rozsahu 0-600V (2 byty s max hodnotou 0x258h a rozlišením 1V/bit) a proud 0-255A (v 1bytu s max hodnotou 0xFFh s rozlišením 1A/bit).

                  Takže pokud stanice disponuje dostatečným výkonem a vozidlo si umí říct o vyšší proud než 125A (0x7Dh) tak mu ho i implementace 0.9.1 bez řečí dodá. Akorát vám asociace CHAdeMO již negarantuje funkčnost.

                  Myslím že dnes už vyšší proudy než 125A (ale stále do těch 255A) řeší oficiálně implementace 1.0.1 ale nevím to jistě, neb cokoliv nad 0.9.1 není k sehnání bez vstupu do CHAdeMO asociace.

                14. Jinak právě Kia se s uvedením Soulu EV v 2014? holedbala,
                  Jinak právě Kia se s uvedením Soulu EV v 2014? holedbala, že před své autosalony bude umisťovat 100kW multistandardové stanice. Na hybridu o tom byl určitě článek a určitě jsem měl potřebu to již tehdá okomentovat 🙂

                15. Zajímavé, díky za info.
                  No v Praze mají před Kiou stojan

                  Zajímavé, díky za info.
                  No v Praze mají před Kiou stojan od evmapy, který mi víc jak 37kW ještě nedal.

                16. No mě tato diskuze donutila se znovu podívat v čem je
                  No mě tato diskuze donutila se znovu podívat v čem je problém a opravdu to stojí na tom, že snad ani jeden Japonský výrobce konektorů (Yazaki, Sumitomo a Fujikura) nemá běžně dostupný CHAdeMO konektor na víc jak 125A. Ty Delta stanice pak mají evidentně osazeny Fujikura 125A konektory. Teprve nově představené 150kW ABB a Siemensy již vypadají že mají nové konektory.

                  Takže to vypadá, že Kia sice asi ve světě osazuje 100kW stanice, ale zatím využitelných jen po CCS. No prostě pakárna 🙂

                17. Takže je zřejmé že pan Josef. loni v listopadu nikde
                  Takže je zřejmé že pan Josef. loni v listopadu nikde nabíjet výkonem 97kW nemohl.
                  A chudák sany mu ty „fakta“ zbaštil. 🙂

                18. Ta fotka je pořízená 26.11. a bylo 12°C, jen pro
                  Ta fotka je pořízená 26.11. a bylo 12°C, jen pro vysvětlení. Nabíjení probíhalo od cca 32% (nevím úplně přesně) do těch 82%. Tady je fotka o 3 dny později v 3°C, při kapacitě baterie cca 15%, rozdíl asi vídíte zřetelný. Naopak, v zimě to nabíjí trochu pomaleji, se ztrátama to nemá nic společného.

                  http://www.imgup.cz/image/L4Iu

                19. Přiznal jste se k jedné lži a přišel s další.
                  ABB

                  Přiznal jste se k jedné lži a přišel s další.
                  ABB stojan v Česku se 100kWh neexistuje.
                  A nezačal jste nabijet při 32%.
                  Soul nabije 10% každé 3 minuty na stanici ABB. Takže pokud jste za 11 minut měl 82%, začal jste při 42%.
                  Naprosto přesně, vyzkoušeno, otestováno. Na dvou EV Soulech.
                  Nedokážete že to není pravda.

                20. Proč ta silná slova, jsme tady u důkazního soudu? Tu fotku
                  Proč ta silná slova, jsme tady u důkazního soudu? Tu fotku jsem udělal u nabíjecího stojanu po ujetí 105 km a při 12°C, kdy Soul na té trase spotřebuje zhruba 65-67% baterie. Vyjížděl jsem s baterií 99%, proto ten odhad, fotku stavu baterie při opětném nabíjení nemám. Nakonec je úplně jedno, kdy se začne nabíjet i kdyby to bylo na 50%, důležitý je příkon za minutu a ten evidentně byl 1,6 kW.

                  Proč to auto bylo tak rychle nabité netuším, proto jsem to vyfotil, čas nabíjení seděl se skutečností, každopádně jsem auto dobil ještě na 94% a vyrazil dál, tedy je jasné že jsem musel dobít kolem 60% kapacity, což si asi každý umí spočítat, kolik energie jsem dobil za ten čas.

                  Na ABB nabíjím stadardně max 47 kW, průměr pak klesá na konci nabíjení ke 39 kW, pokud nejsou baterie ohřáté dříve, tedy průměr je někde kolem 40-43 kW..

                21. No to je tedy zatraceny rozdil 97kW nebo 37kW. Nevim jak jste
                  No to je tedy zatraceny rozdil 97kW nebo 37kW. Nevim jak jste k te prvni fotce prisel, ale je to totalni kravina.

                22. Tak už víme kdy, ale stále nevíme kde, že to máme takto
                  Tak už víme kdy, ale stále nevíme kde, že to máme takto úžasně rychlé CHAdeMO.

                  Jinak jsem to tedy otestoval.
                  Při 6 stupních po 15 minutách mi palubní počítač ukázal přírůstek 8kWh, zatímco ABB nabíječka ukazovala, že jsem spotřeboval 11,33kWh.
                  Tedy stojan ukazuje skutečně spotřebovanou energii včetně všech ztrát, nikoli to co přibylo do baterie.
                  http://www.imgup.cz/image/L4Va
                  http://www.imgup.cz/image/L4Vi

                23. Ten přírůstek kapacity baterií ale není ideální metoda
                  Ten přírůstek kapacity baterií ale není ideální metoda měření, protože se započítají veškeré ztráty při nabíjení baterie, je potřeba měřit přímo výkon, který přitéká do auta.

                24. No tak snad jsme tady řešili kolik na jak výkonné
                  No tak snad jsme tady řešili kolik na jak výkonné nabíčce přibude do baterky procent ne…?
                  Vy jste přitom tvrdil, že jste nabil za 11min. přes 17kWh a dokazoval jste to fotkou z nabíjecího stojanu, načež já oponoval, že nabíjecí stojan neukazuje skutečně nabitou energii, ale veškerou spotřebovanou včetně ztrát, což jste rozporoval, že to není pravda, tak to otestuju a ukazuju vám fotky, které dokazují, že to pravda je a vaše rekce je, že to není ideální metoda měření.
                  Co jiného by mělo uživatele zajímat víc než kolik mu za jaký čas přibilo procent v baterce?

                  Už se z toho zase stává jako obvykle s vámi únavná debata, která nikam nevede.
                  Z vašeho zarputilého ignorování otázek, kde že jste to tak rychle nabíjel se nutně vkrádá myšlenka, že opravdu nenabíjel. K té fotce jste přišel buhví jak, a prostě tady jako obvykle jen obhajujete nějaký nesmysl neschopen přiznat si, že to nesmysl je.
                  Už jen to, že vám to na té stejné stanici jeden den nabíjelo 97kW a za pár dní již jen 37kW je naprostá hloupost. Ano, nabíjecí výkony se mění v závislosti na teplotě okolí, baterky a dalších faktorech, ale v řádech maximálně 10, když to přeženu tak 20 procent, nikoli o 262%…

                25. Myslete si co chcete a vytvářejte si svoje
                  Myslete si co chcete a vytvářejte si svoje doměnky.

                  Každopádně si příště přesně změřím křivku nabíjení a porovnám s údajem na nabíječce. Vždycky to +/- sedělo s odhadem, tedy pokud se nabilo X % odpovídalo to vždy vzorci 31 kW * počet %, tedy nabití baterie na 50% bylo 15,5 kWh na nabíječce. Stejně tak to sedělo při nabíjení ze zásuvky 2 kW. To že to má evidentně Tesla jinak, je ale rozhodně zajímavý poznatek, tedy že 30% energie někam „zmizí“, lépe řečeno vyplácá na ohřev baterií, auta apod..

                26. Aha, takže jsme se snížili k útokům na Teslu. 🙂
                  No

                  Aha, takže jsme se snížili k útokům na Teslu. 🙂
                  No jistě 30kWh baterka vašeho Soulu zvládne nabíjet do 82% příkonem 97kW na CHAdeMU, které když pozná, že nabíjí Soula tak přepne usměrňovače do bezeztrátového režimu. A palubní nabíječka Soula také funguje bezeztrátově. No to je sen. Dobře jste koupil. 😀

                27. Vy útočíte na Teslu? Já tedy ne. Jenom říkám, že když
                  Vy útočíte na Teslu? Já tedy ne. Jenom říkám, že když vám zmizí 30% energie, zajímal bych se proč, protože vám ručím za to, že to není nabíječkou, ale autem. To že ohřev baterií bude několik kW je jasné a v té krátké době se to razantně projeví. Pokud byste nabíjel hodinu, zjistíte, že rozdíl na baterce a na displeji nabíječky bude podle mě poměrně malý.

                28. Tak tedy.
                  Jistě jste si všiml, že palubní počítač

                  Tak tedy.
                  Jistě jste si všiml, že palubní počítač neukazuje u nabitých kWh desetinná místa. Než jsem vyfotil display nabíjecí stanice a odpojil to už tam bylo 9kWh, takže to nebylo 30%, ale spíše něco přes 20%. Po celou dobu jsem seděl v autě a běželo topení, které si umí říct o cca 2 až 3 kWh což dělá skoro 7%, tedy ztráty se pohybovali kolem 15% a to je běžná ztráta každé nabíjčky, včetně těch palubních.

                  Nejlepší obrana je zkrátka útok, že? Tedy nejlepší je odvézt řeč k tomu jak je ta Tesla nedokonalá, na rozdíl od dokonalého Soula a je to.

                29. Já se o Tesle nebavím, nevím, proč táhnete rozhovor do
                  Já se o Tesle nebavím, nevím, proč táhnete rozhovor do nějakých Tesla haters oblastí.
                  Teď jste jasně řekl, že jste topil, zároveň se nahřívají baterie (to u Tesly často) a tedy takové měření je opravdu k ničemu, jen se tím snažíte podpořit svou teorii, že nabíječka započítává i jakési vlastní vnitří ztráty a to prostě není pravda.

                30. Aha, takže to teplo co vyfoukají vzadu ventilátory se bere
                  Aha, takže to teplo co vyfoukají vzadu ventilátory se bere z vesmírné energie a tudíž jí není třeba zákazníkovi započítávat.

                  A když už jsme u toho. Tak váš výpočet „31 kW * počet %, tedy nabití baterie na 50% bylo 15,5 kWh“ je také špatně, protože pokud je využitelná kapacita baterky Soulu 27kWh pak jedno procento není 3,1kWh, ale 2,7kWh, tedy se při každém takovém výpočtu seknete o 14,8% což jsou přesně ty ztráty na nabíječce…

                31. Celková kapacita baterie Soul je 31 kWh +/- 0.5 kWh, měřeno
                  Celková kapacita baterie Soul je 31 kWh +/- 0.5 kWh, měřeno celou řadou uživatelů, takže z toho vycházím.

                  Já říkám, že z nabíječky jde ta energie, která je na displeji a jestli se protopí, nebo skončí někde jinde, je v pořádku, ale nemůžete tvrdit že nabíječka účtuje svoje ztráty a že tedy dodává ve skutečnost méně energie, než je na displeji. To že klidně 10% spotřebuje auto pro vlastní potřebu je logické.

                32. Člověče vy ani nevíte čím jezdíte. Výrobci ev vždy
                  Člověče vy ani nevíte čím jezdíte. Výrobci ev vždy udávají celkovou kapacitu baterie s tím, že tuto celou kapacitu, ale nikdy nikdo nemůže dát k dispozici celou. Tedy váš Soul má celkovou kapacitu 30,5kWh, ale využitelnou kapacitu pouze 27kWh viz. třeba zde:
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV

                  Tedy vaše optimistické výpočty jsou opravdu úplně mimo a těch 14,8% o které jste se seknul přesně odpovídají tomu co jsem dnes vypočítal já.

                  PS: Předpokládám, že teď začnete tvrdit, že ten váš Soul, kterého jste si koupil před pár měsíci jako ojetého je již modelový rok 2018. 🙂

                33. Pepo, tak už přiznejte svůj omyl.
                  Pepo, tak už přiznejte svůj omyl.

                34. Josefe, prosim vas, Modenaboy si potrebuje dokazat, ze vi vic,
                  Josefe, prosim vas, Modenaboy si potrebuje dokazat, ze vi vic, nez vy, uz mu udelejte radost a napiste jedno slovo “priznavam”.
                  Modenaboy, jako sorry, ale vetsi traparnu jste uz napsat nemohl. Neustale opakovani toho, aby se nekdo priznal. Pokud jste policejni vysetrovatel, tak vas chapu. Ale zaroven vas lituju. At vam vase Souly dobre nabiji a slouzi ! A je jedno, jakou rychlosti …

                35. Když se tu snažíte navážet do registrovaných
                  Když se tu snažíte navážet do registrovaných uživatelů, co se taky podepsat?

                36. Netuším jaký omyl. To co nabila ABB nabíječka do Soulu a
                  Netuším jaký omyl. To co nabila ABB nabíječka do Soulu a zobrazila jsem ukázal, to že se mi to nezdálo jsem napsal, proto jsem to vyfotil, ale auto se tvářilo, že je vše OK a skutečně tu energii přidalo. Jak je to možné netuším. Po dnešním testu nabíjení je mi jasné, že nabíječka žádné ztráty nezapočítává a co do auta dodá, to se tam objeví. nabijel jsem 16.8 kWh a BMS zahlásil celkový nárůst kapacity o 17,8 kWh, což přikládám vzrůstu kapacity baterie díky jejímu ohřátí z 11°C na konečných 28°C.

                37. Tady jsem se upsal. 1% je samozrejme 270Wh.
                  Tady jsem se upsal. 1% je samozrejme 270Wh.

                38. A kde je jste tedy takto rychle nabijel, nam stale prozradit
                  A kde je jste tedy takto rychle nabijel, nam stale prozradit nechcete?

                  Mimochodem mam pocit, ze ty dodane kWh ukazuji ABB stojany vcetne ztrat, tedy tepla, ktere vzadu vyvetraji atd. Takze je to celkova spotrebovana energie nikoli to kolik pribylo v baterii.

                39. A kde to teda bylo? Fotka je pěkná,ale když si spustím
                  A kde to teda bylo? Fotka je pěkná,ale když si spustím nabíjení při 40%,budu mít při 82% stejný čas.

                40. Já myslím, že je to tak jak jsem napsal níže
                  Já myslím, že je to tak jak jsem napsal níže Pajdovi.
                  Ještě dneska ověřím, jestli uvedené kWh na ABB stojanech jsou skutečně včetně ztrát, ale jsem si jistý, že ano. Ukazuje se to tak proto, aby v případě placení za kWh viděl zákazník, kolik provozovatel nabíjecí stanice spotřeboval na jeho nabití celkem.

                41. To co se zobrazuje na stojanu je vyúčtováno a objeví se na
                  To co se zobrazuje na stojanu je vyúčtováno a objeví se na baterii v autě, tedy když nabiji 20 kWh, hlásí auto přijato 20 kWh. U Soulu vychází reálná průměrná spotřeba o 2 kWh více, než se zobrazuje v autě. To přičítám ztrátám v autě samotném. Nevěřím, že ČEZ nebo EON si započítávají ztráty při nabíjení, to by mohli počítat 5% ztrátu na hlavním trafu a další ztráty v nabíječce a vznikl by nesmysl. To je stejné, jako by vám k elektroměru někdo připočítal ztráty ve vedení k domu.

                42. Pozor to neni CEZ, ale CEZ Mobilita, tedy uplne jina firma,
                  Pozor to neni CEZ, ale CEZ Mobilita, tedy uplne jina firma, ktera musi elektrinu nakupovat stejne jako kdokoli jiny.
                  Kdyz postavi kterykoli jiny subjekt nabijecku a pripoji k siti za elektromer sveho dodavatele tak mu tento dodavatel take vyuctuje kazdou kWhodinu, kterou na nabijeni jeho zakaznik spotrebuje a to vcetne ztrat na nabijeci stanici. Tedy logicky to bude preuctovano zakaznikovi.
                  U EVmapy nebo PRE kde se plati za kWh to tak presne je.

                  PS: Jo a nevim jak je to u Soula, ale treba Tesla pokud je na nabijecce tak elektrinu pro klimatizaci/topeni bere primarne z ni a nikoli z baterky. Predpokladam, ze Soul to ma stejne, takze pokud jste pri tom nabijeni sedel v aute a bezelo topeni, opet se spotrebovana elektrina vuci te dodane do baterky rozchazi jeste o to co spotrebovalo topeni. Dalsi co navysuje spotrebu, ktera se nepromitne v prirustku baterky je ohrev ji samotne pokud nabijite v zime.

                  PS2: Stale jste neprozradil odkud ta fotka je.

                43. Baterii jsem většinou dobíjel při vypnutém autě, zatím
                  Baterii jsem většinou dobíjel při vypnutém autě, zatím nebyla taková zima abych musel topit při nabíjení, navíc je lepší strávit to dobu v teple kavárny, či benzínky (Vystrkov). Baterie u Soulu se předehřívá až při teplotě -15°C, jinak se předehřátí neaktivuje.

                  Když tedy říkáte, že nemá smysl nabíječka 350 kW (ty se staví na dobu minimálně 10ti let), pak asi nemá smysl, aby stavěl Musk 350 kW Superchargery V3?

                44. Aby jste mohl nabijet prikonem kolem 100kW a nenicil pri tom
                  Aby jste mohl nabijet prikonem kolem 100kW a nenicil pri tom baterii musi mit pomerne vysokou teplotu a to plati i o te vasi.

                  Ja tvrdim to co Trud, ze je lepsi postavit 3x120kW a obslouzit tak 3x vice aut najednou nez stavet a rezervovat prikon 350kW, ktere v pristich par letech nikdo nevyuzije. I tech 120kW mometalne nikdo krome Tesly nevyuzije.
                  A ze to chce stavet Musk? No protoze on to bude delat ruku v ruce s vyrobou aut, ktere to umet budou. Ovsem kdy se dockame takovych aut od dinosauru je ve hvezdach.

                  PS: Stale nevime kde se da tak rychle nabijet. Me by to fakt fakt zajimalo. Zajel bych to otestovat a treba bych vam dluzil omluvu.

                45. Já si zase myslím, že je levnější stavět 1 x 350 kW
                  Já si zase myslím, že je levnější stavět 1 x 350 kW nabíječky, kde bude 2x CCS a 2x Chademo a dvě auta mohou nabíjet 100 kW, nebo 4 auta 50 kW, než postavit 3 nabíječky 120 kW, protože 5 let uteče jako voda a jsou tady auta s 150 kW příkonem.
                  Ale diskuze byla o něčem jiném a to o tom, že trud a vy tvrdíte, že auto se 100 kW příkonem nabije prakticky stejně rychle baterii na nabíječce 50 kW jako na 100 kW a že rozdíl bude minimální a to je podle mě nesmysl.

                46. Netvrdili jsme, ze stejne rychle, ale ze rozdil nebude tak
                  Netvrdili jsme, ze stejne rychle, ale ze rozdil nebude tak zasadni jak by to mohlo na prvni pohled vypadat.
                  Tady vidite
                  http://arcticroads.com/nyheter/opens-120-kw-ev-charger-to-the-public/
                  , ze Soula s 30kWh baterkou nabiji uz pri 66% prikonem jen 69,1kW, takze i 100kWh baterku by jste mohl nabijet 350kW jen par procent a pak uz by to rapidne klesalo.
                  Vzhledem k soucasne hustote baterii se neda ocekavat, ze by se z duvodu rozmeroveho a hmotnostniho omezeni davali do aut baterky vetsi nez tech 100kWh, a stavet nabijecky pro baterky, ktere jeste ani nebyli vynalezeny mi pripada fakt jako zbytecny prepych.

                47. Tak určitě ten výkon klesá a čím bude baterie rychleji
                  Tak určitě ten výkon klesá a čím bude baterie rychleji nabíjena, tím rychleji bude příkon elektronika omezovat. Nicméně u krátkých nabíjení (10-15 minut), se ten pokles příkonu tolik neprojeví. Každopádně by se vyřešil ten nesmysl, že u stojanu se 2 výstupy může rozumně nabíjet pouze jedno auto a když postaví 120 kW stojan, budeme tady za 5 let psát, že to je o ničem, protože standard u nových aut je více než 100 kW příkon a že tam zase může nabíjet jen jedno auto.

                48. No kdyby se dalo nabijet vice aut soucane tak jo, jenze
                  No kdyby se dalo nabijet vice aut soucane tak jo, jenze soucasne ABB stojany neumi sdilet vykon nabijecky vubec a i v tom clanku o 120kWh nabijecce je videt, ze je to jen klasicka trojkombinace, takze pokud k ni prijedou dve auta s CHAdeMEm nebo dve s CCS tak ma to druhe smulu, a to jeste predpokladam, ze uz to umi sdilet alespon mezi to CHAdeMO a CCS, coz tam ovsem nepisou.

                49. Ne neumí!
                  Pokud jede jedno DC tak se to druhé vůbec

                  Ne neumí!
                  Pokud jede jedno DC tak se to druhé vůbec nespustí a dá Vám to hlášku, že celý výkon je už vyčerpán (nebo použit) a proto nejde druhým konektorem nabíjet.
                  Taky si myslím, že současné CHAdeMO nedokáže přenést přes konektor víc jak 125A, takže můžete mít silnější nabíječku ale nemělo by to dovolit přes CHAdeMO pustit víc jak 125A !

                50. Proto jsem si pořídil od Sampro v Poličce redukci, kterou
                  Proto jsem si pořídil od Sampro v Poličce redukci, kterou lze využít čas a nabíjet z pistole Mennekes do zásuvky v autě typ1 (Yazaki – Leaf, e-NV200, Kia Soul, Fiat 500e). Například v Jihlavě jsme se sešli dvě eNVéčka a on měl už 85% a palubní nabíječku 6,6 kW, takže přes redukci nabíjel už stejně rychle a mě dal ochotně CHAdeMO. Zrovna jsem fakt pospíchal, takže mu moc děkuji. Díky za redukci. Třeba na rychlonab. E.ON by Fiat 500e jinak nenabil – není tam zásuvka Mennekes, ale jen pistole.

                51. Ano, myslím, že mennekes (zásuvka) by měla být u všech
                  Ano, myslím, že mennekes (zásuvka) by měla být u všech rychlonabíječek a všude na jakémkoliv místě jako poslední bod záchrany aby e-mobilista nemusel škemrat o připojení kabelu do obyčejné zásuvky, když mu kdekoli dojde baterie.

                52. Ano, Mennekes zásuvka je prostě standard, takže díky všem
                  Ano, Mennekes zásuvka je prostě standard, takže díky všem kteří tu zásuvku dodělávají na nabíječky, kde není.

                53. holý nesmysl, čez mobilita patří do skupiny čezu, stejný
                  holý nesmysl, čez mobilita patří do skupiny čezu, stejný jako tvrdit že kostelecké uzeniny nemají nic společného s agrofertem :-)), ale ano v rámci optimalizace nákladů lze tvrdit že musí elektřinu nakupovat jako kdokoli jiný, a klidně tu elektřinu bude nakupovat i za 20kč pokud bude potřeba přelít zisk z jedné dceřinky do druhé

                54. Přesně a snad i jasně řečené (tedy napsané)!
                  Přesně a snad i jasně řečené (tedy napsané)!

                1. Mohli by ste ma citovat kde som pisal ze 100 kW nabijacka je k
                  Mohli by ste ma citovat kde som pisal ze 100 kW nabijacka je k nicomu?? Ja som pisal o 350 kW a jej prinos je skutocne zbytocny..radsej 3 krat 120kW stojan.

                2. Napsal jste „Je to obycajny reklamny tah…cas nabitia
                  Napsal jste „Je to obycajny reklamny tah…cas nabitia povedzme 50kWh baterie na 80% na 100kW nabijacke a 350kW nie je x krat kratsi..su to bezvyznamne minutky

                  Nejsou to bezvýznamné minutky, pokud může auto nabíjet rychlostí 150 kW, pak nabije stejnou kapacitu o 50% rychleji, než na 100 kW nabíječce.

                3. Nie nenabijete..lebo nabijaci prud klesa s casom takze nabitie
                  Nie nenabijete..lebo nabijaci prud klesa s casom takze nabitie na 80% bude rychlejsie len o bezvyznamne minuty. Vy stale nechapete ze ten vykon je len na zaciatku..stale klesa a pri 80% baterke je uz len zlomkok povodneho.

                4. Nevím jak vaše auto, ale Soul nabíjí do 80% prakticky
                  Nevím jak vaše auto, ale Soul nabíjí do 80% prakticky konstantním příkonem. Mezi 80-90% nabíjí polovičním příkonem a mezi 90-100% nabí čtvrtinovým příkonem.

                5. Otázkou je na jaké „nabíječce“ – tedy s jakým
                  Otázkou je na jaké „nabíječce“ – tedy s jakým maximálním výkonem – předpokládám, že údaje platí pro 50kW – tedy je vysoce nepravděpodobné, že při připojení na 100kW by se to chovalo stejně, nebo se mýlím?

                6. trud nechápe, že na nabíječce 350 kW bude auto s
                  trud nechápe, že na nabíječce 350 kW bude auto s možností nabíjet max 200 kW bude nabíjet prvních 50 kWh 15 minut, zatímco auto s možností nabíjení max 100 kW bude nabíjet prvních 50 kWh 30 minut.

                7. Nie ze nachápem ja tvrdím ze na svete je kolko? milion ? 2
                  Nie ze nachápem ja tvrdím ze na svete je kolko? milion ? 2 miliony elektromobilov a ziaden nedokaže 350kW nabíjat nedokáže to dnes…zajtra ani o dva roky..a aj o 5 rokov bude podiel super aut co dokazu nabijat 350kWh uplne zanedbatelny..
                  Skratka ja tvrdim ze pre rozvoj elektromobilov su lepsie 3 nabíjačky po 120kW ako jedna 350kW ktorá je nevyužitá.

                8. Respektive nejlepší variantou by bylo aby 3, možná i 4,
                  Respektive nejlepší variantou by bylo aby 3, možná i 4, nebo 5 nabíječek sdílelo 350KW – reálně kdyby se nabíjelo více aut řekněme v blízké době reálnými max 100kW a zároveň by nezačaly ve stejný čas a se stejnou baterií pravděpodobně by některé z nich vždy už jen „dorovnávaly“ posledních 20% zlomkem maximálního proudu

                9. Soul to má celkom dobre vyriesene a dokaže nabijať 100kW
                  Soul to má celkom dobre vyriesene a dokaže nabijať 100kW skutočne dlho..ono ide aj o to že to čo ukazuje auto v skutočnosti nie je 80% ale menej .. lebo vyrobca si necháva daku kapacitu „skovanú“ pred užívatelom..myslím ze kia soul ma 30,5kWh a uzivatel moze používať len 27kWh..teda 80% je cca 70%. Preto sa zdá že ide konštantným prúdom az ku 70-75%..lebo reáne je to 60-65%. Každá batéria sa nabíja po krivke..nie je to tak ze je graf rovny a začne padat az na 80%.

                10. A ten vykon je aky ? 100kW a to je presne co som pisal..ze
                  A ten vykon je aky ? 100kW a to je presne co som pisal..ze 350kW nabijacka je k ničomu. Navrhoval som radsej 3 stojany po 120 kW.
                  Ja nechápem čo vlastne rozprujete..ja som pisal o rozdiele 100kW a 350kW nabijačka. A vy mi stale dokazujete ze soul ide nabíjat 100kW, ja to snad popieram..ja tvrdim že ani 50kW baterku nenabijete 350kW do 80% lebo ten prúd si baterka obmedzí.

                11. Ale vy pocitate s tym, ze rovnaka technologia bude pri EV aj o
                  Ale vy pocitate s tym, ze rovnaka technologia bude pri EV aj o 3-5 rokov. Zabudnite na ten marginalny podiel EV co je dnes. Vsetky automobilky idu robit EV a musia ist do vyssich kapacit pri bateriach. Auto sa da urobit tak aby vyuzilo aj tu 350kW nabijacku. Takze nemate pravdu, ze je to zbytocne. Je to zbytocne iba pre existujuce EV co su skor EV hracky nez pouzitelne auta. To sa ide zmenit. Standard s vykonom 350kW sa musi presadit skor nez sa na trh dostanu auta schopne ho vyuzit a prave na to je teraz najvyssi cas.

                12. Bjornův test nabíjení Hyundai Ioniq.
                  • Fast Charge (if

                  Bjornův test nabíjení Hyundai Ioniq.

                  • Fast Charge (if equipped):
                  – 50 kw charger : Takes about 30 minutes at room temperature when charged to 80%.
                  – 100 kw charger : Takes about 23 minutes at room temperature when charged to 80%.

                  Dvakrát silnější nabíječka neznamená dvakrát vyšší rychlost nabití.
                  Jsou to bezvýznamné minutky.

                13. V tomto případě je časový rozdíl 30%, jestli to je
                  V tomto případě je časový rozdíl 30%, jestli to je bezvýznamný rozdíl musí každý zhodnotit sám. Jakmile by měl Ioniq kapacitu dvojnásobnou, pak ten rozdíl bude podstatně větší. Tesla nabíjí 120 kW na SC a když nabíjí na ABB 50 kW je to velmi významný rozdíl (nebo majitelé Tesly začnou tvrdit, že to je taky bezvýznamný rozdíl?). Tedy obecně platí, že v budoucnu bude 350 kWh výhodou, to že u aut s nízkou kapacitou baterie rozdíl v časech nabíjení tolik neprojevuje, není teď podstatné.

                  Dodám příklad, Tesla 3 50 kWh bude nabíjet 10-80% s 50 kW nabíječkou 1 hod 6 min, na SC bude nabíjet 35 minut.

          1. 350kW nabíjení je pro budoucnost, to že dnes máme díky
            350kW nabíjení je pro budoucnost, to že dnes máme díky technologiím baterie řekněme do 100kWh neznamená, že kupříkladu za 10-15 let technologie nepokročí a baterie v elektromobilech nebude mít třeba 200KWh a více, nadimenzovat připoj elektřiny a nabíječky na 350kW na stojan bude mít tedy třeba své výhody v budoucnu 😉

              1. Standard je dávno hotový a říká se mu CCS. A první auta
                Standard je dávno hotový a říká se mu CCS. A první auta která budou moci využít 350kW nabíjení, mají komerčně na trh přijít v roce 2021, což opravdu není za „10-15 rokov“. Ty 350kW nabíječky se staví, ano 2 již stojí a testuje se na nich, proto aby se na nich dalo testovat, kupříkladu životnost a výdrž komponent pro takové nabíjení. Stávající produkce BEV která je nyní v prodeji využije tyto nabíječky do přibližně 150kW na auto. A tím že daný 350kW stojan má zvládat nabíjet 2 až 3 auta naráz, tak kupříkladu 3 Tesly využijí třeba celých 350kW daného stojanu již nyní.

        1. Asociace CHAdeMO jednoznačně vznikla s cílem inkasovat zisk
          Asociace CHAdeMO jednoznačně vznikla s cílem inkasovat zisk za prodej licencí. To že se vůbec může obyčejný člověk podívat na to jak daný standard funguje je jen díky tomu že Japonský ekvivalent ministerstva průmyslu a obchodu donutila asociaci vydat původní standard 0.9.0 jako Japonskou normu/technický standard.

      1. Jestli by si v budoucnu zasloužily evropské úřady za něco
        Jestli by si v budoucnu zasloužily evropské úřady za něco pochválit, tak za to že v celé EU direktivou co nejdříve (včera bylo pozdě) nařídí výrobcům používat u všech nových vozů pouze jeden standard pro rychlodobíjení.

        Samozřejmě spolu s tím je třeba rozhodnout který standard to bude. Zde by měly jít stranou nějaké předsudky a vybírat čistě dle technických parametrů a praktičnosti. Tím můžeme v klidu ihned vyřadit CHAdeMO, kde jeho zásadním problémem je, že to není kombinovaným DC/AC systémem v jedné zásuvce. Na druhou stranu komunikace po CAN u CHAdeMO je velmi snadno implementovatelná, neboť CAN karta/modul je dnes zcela běžná komponenta pro všechny řídicí systémy. Naproti tomu PLC komunikace Green PHY u CCS vyžaduje speciální modem, kde ani tak nejde o to že by to bylo drahé či složité, ale vzhledem k velmi malému dosavadnímu rozšíření této sběrnice prostě tyto moduly/karty na trhu chybí.

Napsat komentář