Itálie do roku 2025 vypne všechny uhelné elektrárny

Svět se může zbavit závislosti na spalování uhlí a ropy. A pomalu k tomu směřuje. Nyní se přidává také Itálie.

Itálie už dnes využívá obnovitelné zdroje ve velkém – a chce v tom dále pokračovat.
foto: blandineschillinger, licence CC0 Creative Commons

Hlavním fosilním zdrojem pro výrobu elektřiny je dnes v Itálii zemní plyn. Uhelné elektrárny přesto stále tvoří zhruba pětiny celkové výroby. Obnovitené zdroje se v roce 2014 podílely na celkové výrobě elektřiny téměř 40 %.

strong>Podíl solárních a větrných elektráren se neustále zvyšuje (18,9 GW a 9,1 GW v roce 2015), významný instalovaný výkon mají také vodní elektrárny (18,5 GW v roce 2015). Uhlí proto také v Itálii rychle ztrácí význam.

Poslední uhelné elektrárny by tak mohly být odstaveny do roku 2025, prohlásil aktuálně tamní ministr průmyslu Carlo Calenda. Největší italská energetická firma Enel už dříve jasně řekla, že do nových uhelných elektráren nebude investovat.

Nová energetická strategie Itálie počítá s tím, že země by mohla do roku 2030 dosáhnout 27% obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energií (nikoliv tedy jen elektřiny). V současné době je to kolem 16 %.

Zároveň chce Itálie významně podpořit auta do zásuvky. Mimo jiné i tím, že se chystá navýšit počet nabíjecích stanic na 19 000 do roku 2020.

35 Comments on “Itálie do roku 2025 vypne všechny uhelné elektrárny”

  1. Michelin:
    1.
    Ano, pro ně je to obživa. Musí být někde

    Michelin:
    1.
    Ano, pro ně je to obživa. Musí být někde zaměstnáni, aby měli příjmy. Ta „obživa“ spočívá převážně v papírování a vytváření zbytečných problémů a pseudoslužeb.
    Ekologičtější bude, když pojedou třeba vlakem a nejvíc ekologické bude, když tam vůbec jezdit nebudou.

    2.
    Ano, je možné, že graf takto vychází – jejich uhelné elektrárny možná 1% a velkou část ostatního podílu tvoří „dovoz“, třeba právě z ČR.
    Možná se jim to do grafu z „estetických“ důvodů nevešlo…

    3.
    Lepšit se bude hlavně technologie manipulací s veřejností.
    Kdejakej jouda potřebuje velikej off-road pro jízdy z Prahy do Krkonoš, se silnou klimatizací. Na baterky to bude úplně sluníčkový, ten odpad v podobě starých akumulátorů se vyveze někam na venkov…

  2. tenhle clanek dela vsechno pro to, aby z nej vyplynulo, ze za
    tenhle clanek dela vsechno pro to, aby z nej vyplynulo, ze za chvilku uz cely svet bude napajen z obnovitelnych zdroju. ale co se tyka cisel z toho nevyjde ani diva svine. v nadpisu se pise, ze „do roku 2025 vypne“ v clanku se uvadi, ze „by tak mohly být odstaveny do roku 2025“. tedy jistota z nadpisu se v clanku meni na jistou pravdepodobnost. budiz. na to jsme zvykli. dale: „Hlavním fosilním zdrojem pro výrobu elektřiny je dnes v Itálii zemní plyn.“, dale „Obnovitené zdroje se v roce 2014 podílely na celkové výrobě elektřiny téměř 40 %.“ a nakonec “ že země by mohla do roku 2030 dosáhnout 27% obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energií (nikoliv tedy jen elektřiny). V současné době je to kolem 16 %.“ a ja myslel, ze 40. ale jasne ne elektriny ale energii. no proste totalni gulas. jo a jeste “ Uhelné elektrárny přesto stále tvoří zhruba pětiny celkové výroby.“ ale tam predpokladam, ze se jedna o preklep a autor ma na mysli petinu. energii? nebo elektriny? no proste nemam sajn, kolik ze procent tvori ten zemni plyn, kolik obnovitelne zdroje, co zbytek a o jake energie (krome elektriny) se jedna.

  3. OT: 2018 -> ČEZ stanice i v Olomouci, Valašském
    OT: 2018 -> ČEZ stanice i v Olomouci, Valašském Meziříčí

    V rámci projektu ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – vznikne do konce příštího roku více než 40 rychlodobíjecích stanic

    elektromobilita.cz/cs/o-nas/novinky/6140.html

  4. Včera a dnes by mohli uhelné elektrárny vypnout i zelení
    Včera a dnes by mohli uhelné elektrárny vypnout i zelení Němci. Fouká jim tam tak že tu jejich elektřinu nikdo nechce a platí za to aby si ji někdo vzal.Jo a ty jejich větrníky ku.ví cenu elektřiny taky v ČR SR a Rakousku kde byli ochotní k 1MWh elektřiny přidat až 100 euro navíc. Blbé je jen to že až za 3 dny foukat přestane tak bez „zlých“ uhelných a jaderných elektráren by si doma mohli posvítit maximálně petrolejkou. http://www.electricitymap.org/?countryCode=CZ&wind=false&solar=false&page=country
    https://energy-charts.de/price.htm

  5. no jasný, předlužený makaróni zralý na rozpad republiky
    no jasný, předlužený makaróni zralý na rozpad republiky mají velký machry s uhelkama zatímco jejich zaostalá elektrická infrastruktura z dob snad ještě Musolíniho elektromobily ani nepodporuje. Všem pro smích leda tak :)))))))

  6. Jako zajímavost přidám, že Enel letos koupil Enernoc,
    Jako zajímavost přidám, že Enel letos koupil Enernoc, největší firmu světa provozující systémy na demand response, neboli (dobře placené) řízení spotřeby pro potřeby sítě.
    Aktuálně ještě koupili eMotorWerks, což je firma, která reálně jako byznys provozuje systém, který agreguje do jednoho systému nabíječky elektromobilů a prodává řízení nabíjení jako demand response.

  7. Bude to zajímavé. Italové by mohli zkusit i více
    Bude to zajímavé. Italové by mohli zkusit i více využívat geotermální energii, podmínky na to mají také celkem dobré.

    Ale začíná to být zajímavé i u nás. Co tu ještě najdeme?
    byznys.ihned.cz/c1-65932060-poklad-na-druhou-cesko-ma-krome-lithia-i-zasoby-kobaltu-pruzkumy-potvrdily-lozisko-v-tisove

          1. Takze poukazani na to, ze Tesla ac jezdi na elektrinu ma emise
            Takze poukazani na to, ze Tesla ac jezdi na elektrinu ma emise v elektrarne ja fanatismus pro ropu?
            Hulus dobrej matros nebo se ucis od dilin jako jsou slunickari prazskych kavaren?
            Ja to hadam spise na fanatismus, kdy kdokoliv a hlavne s technickym a realistickym pohledem je fanatik do ropy zatimco ty co realne umi kulovy mas pravdu… 😀

            1. Ano argumenty o vyfuku v elektrarne jsou stupidni.
              Kdyz se

              Ano argumenty o vyfuku v elektrarne jsou stupidni.
              Kdyz se podivate na ucinnosti spalovacich motoru a elektromotoru, kdyz pripoctete rekuperaci u elektroaut, kdyz zapocitate kolik energie se spotrebuje na vyrobu a distribuci benzinu, a kdyz prihlednete k faktu, ze cistota vyroby elektriny se neustale zlepsuje, pak vam vyjde, ze jsou to opravdu stupidni argumenty.
              A k tomu, ze uzivam takoveto vyrazy me nedohnal fanatizmus, ale ti stupidni lide, od kterych tyto stupidni argumenty neustale posloucham. To pak i klidnemu cloveku jako, jsem ja dojde trpelivost.

                1. Urcite. Vzdycky jsem tvrdil, ze ropu jeste dlouho ve spouste
                  Urcite. Vzdycky jsem tvrdil, ze ropu jeste dlouho ve spouste odvetvich nenahradime, ale tim spise je potreba s ni zacit setrit. U osobni a casti nakladni dopravy je pak podle meho nazoru nejvyssi cas s tim nahrazovanim zacit.

                2. Ano, uhlovodíková paliva opravdu ve spoustě odvětví
                  Ano, uhlovodíková paliva opravdu ve spoustě odvětví nenahradíme a proto nutno jimi šetřit.
                  U individuální osobní dopravy na krátké vzdálenosti lze elektrické akumulátory využívat, ovšem nutno mít na paměti vliv nízké energetické hustoty.
                  Tisíce dvoutunových akutrakařů řítících se denně do Prahy a zpět ze vzdáleností 100 km kvůli jakémusi „zaměstnání“ jejich majitelů se mě nejeví právě ekologické; zejména pokud budou nabíjeny z tepelných elektráren.

                3. Pro ty lidi to není „jakési zaměstnání“, ale obživa. To,
                  Pro ty lidi to není „jakési zaměstnání“, ale obživa. To, že se tam hrkají každý den asi není proto, že by je to bavilo, ale to už jsme úplně u jiné diskuze.
                  Každopádně bude určitě mnohem ekologičtější, pokud se do té Prahy budou řítit baterkáčem než splaovákem ať už nabíjí z jakéhokoli zdroje.

                  Mimochodem například včera se v Německu podíleli uhelné elektrárny na výrobě pouze 1%.
                  https://www.energy-charts.de/energy.htm?source=all-sources&period=daily&year=2017&month=10

                  Věřím, že to tak bude za čas i u nás, každopádně se to bude jen lepšit.
                  Takže když už si dnes koupíte ev budete s přibývajícím časem produkovat těch zplodin v komínech uhelných elektráren čím dál méně, zatímco když si koupíte spalováka bude smrdět stále stejně, resp. spíše s přibývajícími kilometry více.

      1. O zbourání nevím, jenom to že byla převedena jedné
        O zbourání nevím, jenom to že byla převedena jedné společnosti jako kompenzace v rámci vyrovnání s ČEZ. Na sokolovsky by mohlo být uhlí ještě dost, ale musí se na to jinou technologií. Ale jenom ať se hledají raději vzácné minerály, z těch může být i mnohem větší prospěch. Tedy když sem dostaneme celý průmyslový řetězec na jejich zpracování a nějaké pracovníky. Na škodu by vůbec nemusela být ani maximální robotizace, zkusit se dotáhnout na Japonsko a tak. Máme myslím dost dobrý potenciál na to se tam ještě dostat. Ale je třeba toho co tu je využít, z toho mám poněkud obavy, jestli to lidi umí, nebo jestli to skončí u klasického modelu.

Napsat komentář