Nissan testuje robotické auto přímo v ulicích Tokia

Nissan aktuálně na veřejných komunikacích Tokia předvedl svůj prototyp nejmodernější technologie autonomního řízení, která je plánována do běžného provozu v roce 2020.

Neustále se zvětšující řada modelů s technologií ProPILOT zahrnuje také vozy, jako je Nissan Serena a v roce 2018 se rozšíří o model Qashqai.
foto: Nissan

Společnost Nissan testovala novou generaci technologie ProPILOT v upraveném sportovním sedanu INFINITI Q50.

Technologie umožňuje vozidlu autonomní ovládání v městském provozu a na dálnici a je aktivní od chvíle, kdy řidič zvolí destinaci ze svého navigačního systému, až do příjezdu na požadované místo.

Umělá inteligence prototypu přebírá informace od 12 sonarů, 12 kamer, 9 radarů milimetrových vln, 6 laserových skenerů a mapy ve vysokém rozlišení, ze kterých analyzuje komplexní scénáře v reálném čase, a dokáže vozidlo bez potíží provést náročnými situacemi ve městě, jako jsou rušné křižovatky.

Tyto hardwarové novinky společně s novějším softwarem umožňují také hladké řešení překážek v provozu a nabízí pro klid pasažérů pocit jízdy jako se skutečným řidičem.

„Náš prototyp ProPILOT nové generace je důkazem technologie, která bude dostupná v běžném provozu od roku 2020. Dnešní předváděcí akce je dalším příkladem úspěšné práce, která v nedaleké budoucnosti umožní používat autonomní vozidla každému z nás,“ říká Takao Asami, senior viceprezident pro výzkum a pokročilé inženýrství.

Robotické auto navazuje na nedávné představení nového Nissanu Leaf vybaveného technologií ProPILOT, která umožňuje autonomní řízení na dálnici v jednom pruhu.

tisková zpráva

13 Comments on “Nissan testuje robotické auto přímo v ulicích Tokia”

    1. S chybovostí na úrovni lidí bez problému už s dnešní
      S chybovostí na úrovni lidí bez problému už s dnešní technologií. Jelikož ale legislativa neodpustí jediné pochybení a bude vyžadována naprostá bezchybnost, tak oproti dnešnímu stavu (1,3 milionů mrtvých a 50 milionů zraněných ročně) bude muset být více než milionkrát lepší než člověk a tak tam ještě nějaký ten rok nebudeme. Nicméně věřím, že i to bude možné jen s pár kamerami a radarem.

      1. Dotaz, „s dnesni technologii“ znamena co? Senzory, ktere lze
        Dotaz, „s dnesni technologii“ znamena co? Senzory, ktere lze koupit, nebo senzory, ktere pouziva Tesla? Pokud (predpokladam) to druhe, tak si to (na zaklade vlastnich zkusenosti s vyvojem autonomnich vozitek) nemyslim, ale to je jedno, je to muj nazor (a treba ten genialni soft nekdy prijde).

        Otazka, kterou u kamera+radar asi zatim nikdo nezkusil je, co by udelaly radary na takove 10+ proude dalnici nekde v Americe za plneho provozu – resp. co auto (ne)uvidi, kdyz v dosahu budou vysilat stovky dalsich aut.

        Nicmene k druhe casti – „bude muset byt vic nez milionkrat lepsi“. Tenhle pozadavek podle me vyplyne pro vlady celkem logicky, protoze zatimco na obcanovi se muze statni aparat „zahojit“ (vezeni, pokuty, likvidacni odskodne pro rodinu obeti…), velke korporace s armadou pravniku si to libit nenechaji. Takze jedina moznost je je donutit, aby se tyhle pripady nestavaly (nebo stavaly co nejmin).

        1. Současný stav (v ČR) je, že má řidič v průměru
          Současný stav (v ČR) je, že má řidič v průměru každý rok přibližně 3% šanci, že bude účastníkem nehody. Asi jsem moc optimistický, ale myslel jsem si, že dnešní technologie (tj. Tesla, Audi A8) s aktuálním či v současnosti testovaným softwarem bude mít ty statistiky už teď lepší, ale nemám zkušenosti, jen co čtu na netu.

            1. Za letošek:
              1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

              Za letošek:
              1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 8 263
              2. nesprávné otáčení nebo couvání 4 589
              3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 3 973
              4. jiný druh nesprávné jízdy 3 718
              5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 3 340
              6. nezvládnutí řízení vozidla 2 174
              7. nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ 1 976
              8. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 1 920
              9. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 1 698
              10. vjetí do protisměru 1 304

              Takže drtivé zlepšení nehodovosti bude když alespoň jeden z aktérů řízení (řidič/autonomní vůz) se bude věnovat řízení 🙂

    1. A co je na tom divného? Jen v ČR je 5.102.000 automobilů s
      A co je na tom divného? Jen v ČR je 5.102.000 automobilů s průměrným stářím 15 let. Oscilujeme už 30 let stále okolo průměru 13-15 let, tedy tak dlouho bude trvat, až se všechna vozidla vymění. 2018 je za 2 měsíce, 2020 za 2 roky. I kdyby si všichni ode dneška koupili ProPILOT, který se zatím neprodává, tak drtivou většinu vozidel bude stále řídit ŘIDIČ a bude zodpovědný za kolize, způsobené vozidlem. A v rámci EU to taky není žádná sláva s obměnou aut.

      1. Staří vozového parku je relativní. Před 20 lety ten 13
        Staří vozového parku je relativní. Před 20 lety ten 13 let starý vozový park zahrnoval především Š105 a 120, nějaké ty žigulíky, trabanty, wartburgy a dacie (těch už ale zase tak moc nebylo) a nejstarší favority. Tedy koncepčně 50 let zastaralé vraky s naprosto tragickou bezpečností a s mizernými emisemi a vyžadující každých 100kkm když ne generálku, tak minimálně zásadní opravy.

        Dnešní 13 let stará auta mají minimálně EURO3 a co se bezpečností, spotřeby, komfortu a výbavy týče, se nijak moc neliší od těch dnešních a po 100kkm jsou tak akorát tak dobře zajetá. Pokud jsou alespoň trochu udržované a spolehlivě jezdí, není žádný racionální důvod je dávat do šrotu i když by si to samozřejmě výrobci moc přáli.

Napsat komentář