MBtech Bohemia je největší engineeringová společnost v ČR se sídlem v Plzni. Právě tam jsme si aktuálně byli vyzkoušet prototyp robotického auta.
foto: Hybrid.cz
Česko je plné zajímavých, úspěšných firem, které málokdo vyjma oborových profesionálů zná. Dobrým příkladem je právě MBtech. Společnost MBtech Bohemia byla založena v roce 1996 jako dceřiná firma společnosti Daimler. V roce 2012 převzal 65% podíl koncern AKKA Technologies.
NEPŘEHLÉDNĚTE Robotické auto od MBtech bude jezdit v Plzni a Praze
Tímto spojením vznikl na světovém trhu jeden z předních poskytovatelů vývojových a poradenských služeb pro automobilový průmysl, železniční dopravu a letectví.
Designéři a inženýři v AKKA Technologies, mateřské společnosti MBtech, se rozhodli prozkoumat, jak může vypadat vozidlo budoucnosti. Spojením netradičního designu s nejmodernějšími technologiemi vzniklo městské autonomní vozidlo LINK & GO.
Právě to bylo k vidění a vyzkoušení minulý týden v Plzni. Srdcem LINK & GO je elektrický pohon, který pohání zvlášť každé zadní kolo. V kombinaci s 48 voltovou pohonnou jednotkou, která zaručuje výkon i úsporu energie a hmotnosti, nabízí toto řešení tichý a bezemisní způsob městské dopravy.
Pomyslným mozkem vozidla je inerciální jednotka se speciálním softwarem využívající stereoskopické kamery, laserové senzory, GPS navigaci a další systémy. Díky tomu LINK & GO umí jezdit v plně autonomním režimu, na zvolené trase dodržuje předem nastavené pokyny, vyhýbá se náhlým překážkám a také zvládne sám zaparkovat.
foto: Hybrid.cz
Vývojáři šli ovšem ještě o krok dál než k pouhému autonomnímu dopravnímu prostředku. Zapojením umělé inteligence a propojením s dalšími daty by se z vozidla mohl stát spíše osobní asistent než dopravní prostředek.
LINK & GO můžete propojit se sociálními sítěmi a podpořit tak automatický carsharing (sdílení vozu) nebo carpooling (nabírání pasažérů se stejným cílem cesty). Umělá inteligence dovede zaznamenávat pravidelné trasy majitele, srovnávat je s aktuální dopravní situací a v případě zácpy upozornit, že je vhodné vyjet dříve nebo se vydat po objízdné trase.
foto: Hybrid.cz
My jsme si LINK & GO vyzkoušeli na předem definovaném krátkém okruhu hned vedle továrna MBtech. Po nasednutí se slova ujal francouzský zástupce AKKA Technologies, který stisknutím dotykového displeje uvedl vůz do pohybu (zkoušel to předtím i hlasovými pokyny, ale auto nereagovalo příliš jistě).
Do auta se snadno vešli čtyři lidé sedící naproti sobě. Jednalo se o ranný prototyp, ale s autonomní jízdou na předem naprogramované trase si poradil slušně. Při pohledu zvenku bylo trochu nepříjemné rázné brzdění, když se před autem objevila překážka, např. procházející člověk. Uvnitř to ale pocitově tak velký problém nebyl.
Po krátké projížďce jsme dostali příležitost k rozhovoru s Martinem Novotným, provozním ředitelem firmy. Ten mimo jiné řekl, že i nadále věří dieselovému pohonu, protože do něj bylo nainvestováno obrovské množství peněz.
Následovala prohlídka výroby, kde nám Pavel Novák, šéf prodejů, podrobně ukázal prototypové centrum a postup výroby produktů. Uvnitř už se ale samozřejmě fotit nesmělo, protože jde často o součástky pro teprve připravované vozy. Jedním z velkých zákazníků MBtech je i Škoda.
Já tedy nevím, ale takového člověka, co nevěří své
Já tedy nevím, ale takového člověka, co nevěří své práci, bych asi z firmy obratem vyhodil, těžko od něj očekávat výsledky:
„Po krátké projížďce jsme dostali příležitost k rozhovoru s Martinem Novotným, provozním ředitelem firmy. Ten mimo jiné řekl, že i nadále věří dieselovému pohonu, protože do něj bylo nainvestováno obrovské množství peněz.“
Jinak do II.světové války a koncentráků bylo taky nainvestováno spousty peněz, nějaké Áda tomu docela věřil. A nepovedlo se.
No tak jasně, že musí věřit v budoucnost dieslů, když
No tak jasně, že musí věřit v budoucnost dieslů, když si tu českou firmu koupilo pár zbylých technicky inteligentních lidí ze sladké upadající Francie a ti spolu s Německem skutečně investovali zcela nesmyslně do osobních dieslů nejvíc na celém světě.
Ale věřím, že už moc víc investovat dál nebudou, a osobní diesel se nechá jen v EU dožít jako „superšetřič“ „supernebezpečného“ CO2 do roku 2030.
Byl jsem tam s kolegou takova hracka , ale jo nekam to
Byl jsem tam s kolegou takova hracka , ale jo nekam to smeruje. Ted mne ale napadlo ze az to zastavi psychopat se sekyrou a pustí se do toho tak to bude dílo !! ….řidič bude nejak ragovat ale stroj??
Dizajnově paskvil, ale spíš mě zajímá funkčnost.
Dizajnově paskvil, ale spíš mě zajímá funkčnost. Otestuji to na elektrice, ale pak to budou cpát na spalováky.
To je panečku logika! :))))
„Ten mimo jiné řekl, že i
To je panečku logika! :))))
„Ten mimo jiné řekl, že i nadále věří dieselovému pohonu, protože do něj bylo nainvestováno obrovské množství peněz.“
Aneb na elektriku nám nikdo prachy nedá, ale na cokoli s dízlem dostaneme spousty prachů. Vzhůru za ještě větším chrlením jedů a rakoviny! To je naše budoucnost!
By mě zajímalo v co věřila před krachem Nokia či Kodak, taky v to do čeho narvali nejvíc peněz? Lol. :))))))))))
Tak jste mohli nafotit hned u vyjezdu ty auta ktere testuji a
Tak jste mohli nafotit hned u vyjezdu ty auta ktere testuji a jsou skoro vsechny vesmes spalovaci….Porat se cpou penize do vyvoje spalovaku,ne ze ne… 🙁