Oxford se možná stane prvním britským městem, které zakáže spalovací auta

Město Oxford se svými stosedmdesáti tisíci obyvateli nepatří v Anglii mezi největší, ale rozhodně se řadí mezi nejznámější. Teď i díky plánu na vytvoření bezemisní zóny.

Ač se v Oxfordu hodně jezdí na kole, hlavní roli přeci jen hrají auta spalující fosilní paliva
foto: keem1201, licence public domain

Městská rada města Oxfordu a rada hrabství Oxfordshire ohlásily plán na vytvoření městské bezemisní zóny. Chtějí se tak vypořádat s „nelegálně vysokými úrovněmi toxických oxidů dusíku“.

Bezemisní zóna by měla vzniknout v roce 2020 a týkala by se zpočátku pouze městského centra Oxfordu. Postupně by však měla být rozšiřována až na téměř celý Oxford.

Cílem je dostat se do roku 2035 na 40 % povoleného emisního limitu pro NO2. To by nutně znamenalo zákaz vjezdu aut se spalovacími motory do nejužšího centra.

Zákaz by se týkal aut spalujících benzín nebo naftu, včetně vozů taxi, lehkých dodávek a autobusů. Na rok 2040 už Británie ohlásila záměr ukončit prodej konvenčních vozů se spalovacím motorem.

Městská rada samozřejmě nechce rozhodnout bez toho, aby dala příležitost vyjádřit se svým občanům. Od 16. října do 26. listopadu se proto mohou k věci vyjádřit.

56 Comments on “Oxford se možná stane prvním britským městem, které zakáže spalovací auta”

  1. Není třeba nic zakazovat. Městům by stačilo vybudovat
    Není třeba nic zakazovat. Městům by stačilo vybudovat zásuvky na nabíjení EV, nebo PHEV a ty dát dočasně zdarma k nabíjení.
    První kdo by přešel z TDI a TSI motoru za elektro by byli taxikáři. Až by prostý lid viděl, že to funguje u taxíků, pomalu by přešel k EV také.

    1. přesně tak, zásuvka AC22kW na každým kandelábru, už aby
      přesně tak, zásuvka AC22kW na každým kandelábru, už aby od PRE bylo 😉

      hybrid.cz/nejlepsi-dobijeci-stanice-pro-elektromobily-poulicni-lampy

      zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/dobijeni-elektromobilu-ze-sloupu-verejneho-osvetleni-je-geni/r~7a50435c33c511e6bff10025900fea04/?redirected=1508225719

      vsb.cz/info/?reportId=28970

      inbudovy.cz/artykul/article/ceske-firmy-jdou-do-elektromobility-dobijet-budeme-i-z-lamp-verejneho-osvetleni/

      Elektromobily mají v Opavě nabíjecí stanici Na parkovišti na Masařské ulici byla integrovaná do sloupu veřejného osvětlení

      denik.cz/moravskoslezsky-kraj/opava-elektromobily-nabijeci-stanice16052016.html

            1. zažil, nezažil.
              mne v 1964 na politickej ekonómii súdruh

              zažil, nezažil.
              mne v 1964 na politickej ekonómii súdruh riaditeľ školy vysvetlil, že zárodok komunizmu už funguje v školskej jedálni – POLIEVKY A CLEBA K NEJ si každý môže bez obmedzenia vziať PODĽA POTREBY. „druhé iba koľko si zaplatím.
              že to ide s komunizmom dolu vodou, som pochopil (1977) po prezentácii nového vedúceho podnikovej kuchyne (a jedálne), keď na roh schôdzi(a predtým na straníckej) vyhlásil, že polievky iba JEDEN TANIER a chleba oba jeden kúsok, dva ku gulášu ako druhému chodu!
              aj židovské komúny (kibucy) v izraeli defakto skrachovali.

              1. Tak zkrachovali kibuci, kde jejich členové zneužívali a
                Tak zkrachovali kibuci, kde jejich členové zneužívali a samotný kibuc neměl zpětnou vazbu proti zneužívání a ty co toto pochopili přežívají dodnes.
                V případě komunismu nevím, tehdy sjem nežil, případě Kibuců lžeš, protože asi nečteš. Zde si dovolim podotknout, že v případě, že se stát odvrátí od kořenů na kterých je postaven tak „krachne každý“ a je jedno jeslti je to království, komunismus či demokracie. Stačí se podívat na západní evropu a ne nadarmo už za starého řecka se vědělo, že demokracie přechází degenerací v tyranii. Takže znovu si prožijeme temný věk, když jsme se vykašlali na školu a co nás tam učili 🙁

                1. Ten cyklus je pravda, kdysi jsem na tohle téma četl pěkný
                  Ten cyklus je pravda, kdysi jsem na tohle téma četl pěkný článek, že demokracie vydrží max +/- 100 let, pak se nutně systém zhroutí i důsledkem obrovského zadlužení v sociální oblasti a přílivem levných pracovních sil, které časem ovládnou a přečíslí původní obyvatele. Bohužel už ten článek nenajdu…

          1. Takže kapitalistické dotace jen vybraným jsou jako
            Takže kapitalistické dotace jen vybraným jsou jako lepší?? Třeba kotlíkové dotace. To je jako dávat peníze kuřákům na cigarety s filtrem, aby nekouřili cigarety bez filtru. Jenže ten zamořený vzduch je společný.
            Pochopil jsem to správně?
            Nikdo neříkal, že to zdarma bude na vždy.

              1. nie je chyba v dúsledku (dostanú zadarmo), ale v tom AKO to
                nie je chyba v dúsledku (dostanú zadarmo), ale v tom AKO to dostanú. žiaden výber produktu, žiaden výber dodávateľa, vytváranie proetredia preryžovanie, tunelovanie a naviac umelo zdvihnuté ceny.
                obyčajné odpojenie od vykurovania a dodávky vody riešili susedné domy rôzne – jedni sa pokúsili o dotáciu, čím sa dostali do administratívnej pasce, v druhom si každý obstaral produkt sám. hádajte, kto mal skôr vymaľované a s akým rozdielom. naviac – dotované zariadenia po každom lapsuse je nutné ODBORNE spustiť.

  2. Zrejme nemaju informacie o hybridoch a ich emisiach:
    1. Hybrid

    Zrejme nemaju informacie o hybridoch a ich emisiach:
    1. Hybrid ma ~100x nizsie emisie NOx ako diesel podla realnych ADAC merani v kombi prevadzke (mesto/mimomesto/dialnica)
    2. V meste su emisie este mensie, pretoze ~70-80% casu ma hybrid vypnuty spalovaci motor (v kombi prevadzke ~50%)
    3. Hybrid ma ~50x mensiu bateriu ako elektromobil a tym je podstatne ekologickejsi pre planet a hlavne realizovatelny
    4. Hybrid nepotrebuje dotacie, cenovo je porovnatelny s dieslom
    atd.
    —-
    Bude zaujimave zistit nazory majitelov hybridov v Oxforde, ze maju sice eko auto, ale musia ho odstavit 🙂
    —-
    Zdroje:
    – ADAC ecotesty (tinyurl.com/pasd9g4)
    – predvadzacie jazdy v DE (tinyurl.com/y936agv4)
    – Prius v Rime (tinyurl.com/ybnfdu5e)

    1. To jste pomatlal všechno dohromady.
      1) zde s jedna o plugin,

      To jste pomatlal všechno dohromady.
      1) zde s jedna o plugin, nebo hybrid bez zasuvky?
      2) tohle je rozhodne plug-in
      3) tohle je rozhodne bez zasuvky
      4) opět bez zásuvky.

      Hybrid je fajn, nicméně „navštěvníci“ dost možná přijedou s vybitou baterií. Platí pro plugin. Jinak je to irelevantní…

      Ale jinak proč ne. Pokud pojede jenom na elektriku, může vjet. A když mu naskočí motor, hned pokutičku 🙂

          1. Ja si vazim ludi, ktory pouzivaju fotovoltaiku na nabijanie
            Ja si vazim ludi, ktory pouzivaju fotovoltaiku na nabijanie elektromobilu, ale urcite to nie je riesenie pre masy na sidliskach, kde je problem najst vecer parkovacie miesto(!) … a mesto to desatrocia neriesi 🙂
            Fotovoltaika tiez nieco stoji, pri dennom pouzivani treba mat dalsiu bateriu, ktora je draha s obmedzenou zivotnostou.

            Hybridy maju vacsinou 1.3kWh (x 50 = 65kWh)

              1. Nevymyslel som si to :), na tych linkach sa to da
                Nevymyslel som si to :), na tych linkach sa to da overit.
                70-80% CASU v meste, 15-20% CASU na dialnici, kombi 50%, auta v meste vela casu stravia na krizovatkach, atd.
                Hybrid sa nenabija, 1.3kWh postacuje na zachytenie energie brzdenia, ktora sa spatne pouzije na jazdu a to sa v meste stale opakuje. Energiu si vyrabaju sami, casto su len v EV.

                1. To leda, že počítáte čas včetně parkování :).
                  To leda, že počítáte čas včetně parkování :). Nejnižší spotřeba elektromobilů ve městě okolo 12 kWh/100 km. Pokud by byla rekuperace tak zázračná, jak píšete, tak by byla 2-3 kWh/100 km a to není. I se 100% účinností rekuperace tu máte valivý odpor pneumatik a aerodynamický odpor a tuhle fyziku neochčijete. Takže opravdu s 1,3kWh baterií nemůžete mít 80 % úsporu paliva (resp. emisí) oproti čistému spalováku.

                2. Pozrel ste si linky?
                  – predvadzacie jazdy v DE

                  Pozrel ste si linky?
                  – predvadzacie jazdy v DE (tinyurl.com/y936agv4)
                  60.000km, 1900 jazd
                  – Prius v Rime (tinyurl.com/ybnfdu5e)
                  20 soferov, vyskum Univerzity v Rime
                  —-
                  Nemam co k tomu dodat 🙂

                3. Energia z brzdenia sa dá použiť na následný rozjazd, aj
                  Energia z brzdenia sa dá použiť na následný rozjazd, aj to nie na dosiahnutie pôvodnej rýchlosti. Ďalej treba energiu na prekonanie jazdných odporov a to bude minimálne 130Wh/km. Takže tá energia sa do batérie sústavne musí dodávať a aj keď to bude z brzdenia, tak primárne bude pochádzať stále zo spalovacieho motora, ktorý bude mať nižšie emisie, ale nie tak ako uvádzajú. Batéria, ktorá bude takto cyklovaná nevydrží dlho, pokiaľ to nebude superkondenzátor.
                  Ja to vidím tak, že papier (monitor) znesie aj nejaké to klamstvo.

    2. Nějak se mi nechce věřit, že motor, který bude v provozu
      Nějak se mi nechce věřit, že motor, který bude v provozu po 30% času (v hybridu) bude mít 100x menší emise než běžný motor ve 100% času. Chápal bych to, kdyby ten motor pracoval jen 1% z celkového času, kdy auto jede a to si myslím, že motor, který 50x denně startuje má větší splodiny, než zahřátý motor, který běží stále.

      1. V Oxforde neriesia celkove emisie, ale len
        V Oxforde neriesia celkove emisie, ale len NOx(smog).

        Celkove emisie porovnavaju napr. ADAC ecotesty, kde max.50b je za spotrebu(CO2) + max.50b za skodliviny (NOx/CO/HC/castice). Elektromobily automaticky ziskavaju 50b za skodliviny, pretoze ich nevytvaraju priamo v meste. Spotreba(CO2) elektromobilov je podla energetickeho mixu.
        napr. hybrid Prius (CO2 45b + skodliviny 48b. = 93b)
        elektromobil Leaf (44+50=94b), Tesla X (37+50=87b), atd.

      2. Podle mě je hlavní příčina vysokého NOx u spalováku v
        Podle mě je hlavní příčina vysokého NOx u spalováku v momentě kdy se šlape na plyn, lambda regulace se v tom momentě neřeší a stříká se do motoru palivo hlava nehlava jen aby to dobře akcelerovalo bez škubání. Což se děje v městském provozu skoro pořád, motor v hybridu akceleraci dorovná baterkou..

            1. Pisal som „100x ako DIESEL“, pri benzine je to 5-10x
              Pisal som „100x ako DIESEL“, pri benzine je to 5-10x menej.
              Diesel ma z principu vysoke NOx, zmes sa zapaluje stlacenim a nie iskrou ako pri benzine.
              Benzin ma vyssie NOx preto, lebo benzinovy motor pri hybride pracuje vzdy v idealnych podmienkach vdaka elektromotoru (Atkinsonov cyklus, idealne pasmo otacok, ziadne turba, atd.)

    3. ten adac, ktorý klamal a isto iste klame?
      a samozrejme, ak

      ten adac, ktorý klamal a isto iste klame?
      a samozrejme, ak upravíme realitu a budeme tvrdiť zrejmú nepravdu, že motor, ktorý beží iba 30% času je vždy ZOHRIATY NA PREVÁDZKOVÚ TEPLOTU, … jonik hybrid po stlačená knopky štart najprv váhal a potom naštartoval benzínový motor. až po prejdení potrebnej vzdialenosti sa zohrial a použil batériu.
      pochopil?
      hybrid dotácie nedostáva.

      1. Za 1-2r. budu realne WLTC (spotreba) a realne RDE(emisie)
        Za 1-2r. budu realne WLTC (spotreba) a realne RDE(emisie) povinne, zatial ich robi ADAC.
        Vsetky RDE merania su kombinaciou studeneho a tepleho startu. Mozeme si ukazat vysledky pre Prius Plugin s vybitou bateriou (SOC min) co odpoveda klasickemu hybridu Prius:
        1. Cyklus so studenym startom (WLTC kalt), NOx(10mg), spotreba(4l)
        2. Cyklus s teplym startom (WLTC warm), NOx(0.0mg), spotreba(3.3l)
        3. Dialnica(130km/h), NOx(1mg), spotreba(5.7l)
        Zdroj: tinyurl.com/y76xvgkv, tinyurl.com/ybsjyv8t
        Hodnoty NOx su vzdy nizke. Je pravda, ze WLTC trva az 30min, ale realne skusenosti s Toyota hybridmi po meste su take, ze na kratke vzdialenosti maju podobnu spotrebu ako pri dlhych cestach (4-5l).
        Okrem toho, rozbeh je vzdy s pomocou elektromotora, spalovak potrebuje na zohriatie niekolko stovak metrov, potom sa moze vypnut, rovnako na krizovatkach a pri dobehoch domov.

          1. Jasně, zatím v každém městě kde zaváděli omezení v
            Jasně, zatím v každém městě kde zaváděli omezení v rámci emisí omezili vždy jenom 6 ulic a nikde ten seznam nerozšířili o víc ulic a navíc o zákaz naftáků 😀
            Kuku, fakt myslíš vážne co jsi napsal, nebo to je jenom ironie a ve skutečnosti čteš celé zprávy nejenom jenom něco…

        1. „reálne“ – je už taký termín UPRAVENÁ REALITA, je
          „reálne“ – je už taký termín UPRAVENÁ REALITA, je nemôžem veriť takým idiociám, ako bol obrázok tuná s autom, ktorého spotrebu (údajne reálnu) meral peugeot na ceste s prístrojmi v krabici „na kufri“ a sondou vo výfuku. to si niekto myslí, že skutočnú spotrebu zmeria vo výfuku? prenesem nás o dvesto rokov späť a spotrebu koňa zmeriam z „koblih“ na vozovke“
          ps – nie je treba sa vrátiť PRED celú tú kauzu s meraniami a priznať si, že sme to POSRALI, pretože sme sa zamerali na jeden problém, čím vznikol (dovtedy nejestvujúci) problém ZÁVAŽNEJŠÍ?

      1. Vies si predstavit, ze za sucasneho stavu baterii by vsetkych
        Vies si predstavit, ze za sucasneho stavu baterii by vsetkych 300mil aut v EU malo 500kg Li-Ion v podlahe?
        Ohladom hybridov si to viem predstavit. Bateria 1.3kWh Ni-MH je mala, proces recyklacie jednoduchsi, dokonca sa da obnovit. Toyota recykluje uspesne.
        Vyvoj baterii pokracuje, uvidime …

                1. napr. Arstechnica je kvalitny portal (tinyurl.com/yasratcr)
                  napr. Arstechnica je kvalitny portal (tinyurl.com/yasratcr)

                2. Politici chtěli nižší CO2 a automobilky nabídly „čisté“
                  Politici chtěli nižší CO2 a automobilky nabídly „čisté“ dýzly.

  3. No sláva konečně rozumný město velikosti Hradubic, kerou
    No sláva konečně rozumný město velikosti Hradubic, kerou těžce nasrr invazivní germánský dízlpopelnice množící se jak krysy!! a vyhlásila městskou bezemisní zónou konečně pro lidi 😉 Už aby to bylo všude!! Elektrokola, segway je taky ekonomika, přijeďte se podívat do Hradce Hrálové, tady už to frčí posledních 40 let a parkovacího automata na ně mají už 5 let jako první v €U !! 😉 vy nuly!!!! :))))

    zpravy.idnes.cz/parkovaci-dum-pro-kola-hradec-kralove-dwn-/domaci.aspx?c=A130218_160630_hradec-zpravy_kvi

    cyklohradec.cz/4/Cyklovez_BIKE_TOWER_prvni_v_Evrope/

Napsat komentář