Toshiba má prototyp baterie, kterou lze dobít za šest minut

Japonská Toshiba vyvinula novou generaci svých baterií SCiB, na kterých pracuje už od minulého desetiletí. Umožní prý dojezd elektromobilů až 320 km při dobití během pouhých 6 minut!

Baterie Toshiba SCiB používá ve svých elektrobus např. firma Proterra.
foto: Toshiba

Toshiba upravila anodu nové verze své SCiB li-ion baterie s pomocí oxidu titanu a niobu. Díky tomu je podle japonské firmy možné super-rychlé nabíjení.

Zvýšila se také energetická hustota a snížila degradace. V současné době má Toshiba 50Ah prototyp, který si i po 5000 cyklech drží 90 % kapacity.

První praktické využití této nové generace SCiB baterií očekává Toshiba v roce 2019. Hlavní využití by měly najít v elektrických autech do zásuvky, ale také průmyslových a domácích úložištích.

31 Comments on “Toshiba má prototyp baterie, kterou lze dobít za šest minut”

  1. Keď skutočne príde dáka prelomová batéria tak to nebudú
    Keď skutočne príde dáka prelomová batéria tak to nebudú sľuby na rok 2020+.. Keď to bude skutočný prielom v dakom parametre tak to začnú vyrábať do roka. Zatiaľ som si za posledných 5 rokov precital desiatky baterko sľubov.

  2. Tak teda za 6 minút na 320km . Pri spotrebe 20kwh/100 km sa
    Tak teda za 6 minút na 320km . Pri spotrebe 20kwh/100 km sa dodá 3,2*20 = 64kWh energie. A 64kWh za 6 minút, teda 0,1 hodiny, znamená výkon 64/0,1 = 640kW. Nech je aj napäťová sústava auta cca 300V, znamená to 640000/300 = 2130 A ! Ako to bude v praxi fungovať neviem si predstaviť. A to sme ešte nerátali že tej energe treba dodať trocha viac, lebo účinnosť procesu nabíjanie/vybíjanie.

  3. to jsou nám věci!! Jak je to možné?? Vždyť to přeci
    to jsou nám věci!! Jak je to možné?? Vždyť to přeci nešlo !! nabíjení elektromobilu musí trvat 30 minut aby se ještě 15 let mohli vyrábět TSI fosílije 🙂 To je někde něco špatně! Selhala snad cenzura nebo úplatkářství! Napravte tu KORUPCI NEŽ CIVILINÍ PÓVL OPRAVDU ZAČNE KUPOVAT ELEKTROMOBILY !!!!!! :)))))))))))))))))))))))))))))))))

    kcc-hho.webnode.cz/akce/koupit-elektromobil/

    1. tie baterie sa uz pouzivaju, napriklad do japonskych verzii
      tie baterie sa uz pouzivaju, napriklad do japonskych verzii Mitsubishi i-Miev.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93titanate_battery

      vyhoda je rychle nabijanie, nevyhoda nizka energeticka hustota, len asi 30-110Wh/kg (pre klasicke li-ion baterie je to 100–265 Wh/kg.

      40kWh baterka s takouto nizkou energetickou hustotou by mala minimalne 400kg…

      Lithium Titanate baterky (LTO) sa aj predavaju
      https://www.ev-power.eu/LTO-technology/?cur=1

      cena podla tejto stranky vychadza cca 1.4eur/Wh, kym obycajne li-ion baterky sa daju kupit aj za 0.24eur/Wh
      (https://www.ev-power.eu/Li-Ion-Technology/SC18650-Rechargeable-Battery-3-7V-2600-mAh-Li-ion-ISR18650.html?cur=1)

      1. LTO články se v i-Miev nepoužívají a nikdy nepoužívaly.
        LTO články se v i-Miev nepoužívají a nikdy nepoužívaly. Akorát se tom jeden čas mluvilo, ale nikdy nerealizovalo. Jinak jsou samozřejmě LTO používá v některých aplikacích, kde se jeho výhody využijí a nevýhody (nižší hustota energie a z toho plynoucí vyšší cena) až tak nevadí.

        1. Právě že se používaly ,ale jen v Japonsku v menší
          Právě že se používaly ,ale jen v Japonsku v menší kapacitou jen 10,5 místo 16 Kwh zdroj:scib.jp/en/applications/automotive

          Ale v polovině roku 2012 se začaly používat také vylepšené články LEV50N místo LEV50 s chemií Lithium manganese oxide (LMO) s vyrazně vyšší životností 5500 cyklů při 25st.c a 100%DOD zdroj: pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/

          Mě by zajímalo jestli má někdo vůz s těmito články, protože většina trojčat v čr jsou koupený v roce 2011 pro čez.
          Vozy c-zero a ion mají baterie jen 14,5 Kwh a Miev má stejných 16 Kw.

          Případně se prosím podělte o najeté KM a kapacitu v AH změřenou při servisu. Protože 5500 cyklů je úžasných já za rok na nějakých 18 tis. km spotřeboval jen 177 plných cyklů , to znamená pro mě 31 let,nebo 560 tisíc Km, čemuž ovšem nevěřím.

        1. LTO je materiál záporné elektrody, který lze použít jako
          LTO je materiál záporné elektrody, který lze použít jako alternativu k „běžnější“ C(Si) anodě. Pokud bychom srovnali současnou generaci NMC-LTO článků s NMC-C(Si) tak na případu Nového Leafu:

          NMC-LTO články: kapacita 14kWh, hmotnost 150kg, životnost 30tis cyklů, rychlonabíjení 10C / 6minut na 80% kapacity.

          NMC-C(Si) články: kapacita 40kWh, hmotnost 160kg, životnost 2tis cyklů, rychlonabíjení 1,5C / 45minut na 80% kapacity.

          Cena bude cca stejná. Takže si člověk musí stanovit co bude preferovat. Z mého pohledu byla současná generace NMC-LTO uživatelsky prakticky nepoužitelná pro osobní BEV, což ostatně potvrzuje to, že je nikdo do vozů nemontuje. Uplatnění dodnes nacházela pouze v elektrobusech s technologií ultrarychlého nabíjení v zastávkách.

          Nová generace LTO od Toshiby díky dvojnásobné energetické hustotě (bavíme se o 360Wh/l) už začíná být zajímavá i pro použití v BEV. Např do Leafu by se vešlo cca 28kWh, kde ale není problém díky robustnosti technologie používat 100% kapacity takže by se jednalo o plnohodnotný ekvivalent současné 30kWh baterie. Takováto baterie by navíc dokázala využít i chystané 350kW stanice pro 6min dobíjení.

Napsat komentář