SpaceX chce využít své vesmírné rakety k cestování kamkoliv na světě za méně než hodinu

„BFR“ znamená v řeči Elona Muska buďto „Big Falcon Rocket“ anebo také „Big F$@king Rocket“. Musk s ní teď chce dopravovat cestující kamkoliv po světě do hodiny.

Vesmírná raketa BFR společnosti SpaceX startuje s plovoucí platformy
foto: SpaceX

Vesmírná společnost SpaceX podnikatele Elona Muska zveřejnila nové video, na kterém ukazuje možnost využití svých raket BFR k dopravě lidí prakticky kamkoliv po světě během méně než hodiny.

Cestující vyrážejí z New Yorku v 6.30 ráno a naloďují se v přístavu na loď. Ta je odveze ke startovací plošině na moři nedaleko pobřeží New Yorku. Odtamtud odstartuje BFR, první stupeň rakety se po vynesení lodi na orbitu vrátí zpět na místo startu. Max. cestovní rychlost vesmírné lodi je 27 000 km.

O 39 minut později už vesmírná loď přistává na podobné plovoucí platformě na pobřeží Šanghaje. Cesty například z Londýna do New Yorku raketa zkrátí na 29 minut. Z Dillí do San Franciska na 40 minut.

SpaceX

33 Comments on “SpaceX chce využít své vesmírné rakety k cestování kamkoliv na světě za méně než hodinu”

  1. Nebudu hodnotit raálnost a ekonomiku, zatím je to jen nápad
    Nebudu hodnotit raálnost a ekonomiku, zatím je to jen nápad v hlavě, nic víc. A o CO2 stopě ani nemluvě.
    Každopádně k přízemnějším záležitostem. Jestli se nepletu, tak kosmonauti musí být na tom fyzicky dost dobře. Mimo jiné kvůli přetížení při startu a přistání. Strašně by mě zajímalo, kolika G bude „pasažer“ vystaven při startu a přístání. Přeci jen zrychlit na 27k km/h není sranda a hned v zápětí to zase ubrzdit. Fyzika je fyzika …
    No rozhodně si nemyslím, že bude moci cestovat bussinesman v sáčku nebo nedejbože babička s dětma.
    No nic, to mě jen tak napadlo. Není vše jen o technických aspektech, ale taky aby to lidi chtěli/mohli používat.

  2. Elonova Marsovská fantasmagórie :))) Stěhování na Mars,
    Elonova Marsovská fantasmagórie :))) Stěhování na Mars, mě teda vůbec nebere, tak aspoň že vymyslej spousty užitečnejch řesení, který půjdou použít i jinak. Stejně představa, že už se nikdy nevrátím na Zem a do smrti budu odsouzenej pít vlastní chcanky a dejchat smrad ze stanice mě úplně děsí…
    https://youtu.be/E4FY894HyF8

    Stejně mě baví jak oproti tomuhle je nějaký elektroauto sranda na úrovni šlapacího autíčka :))))

  3. Tak tomuhle projektu nevěřím. Prvotní zájem pár tisíců
    Tak tomuhle projektu nevěřím. Prvotní zájem pár tisíců boháčů rychle opadne a poté bude mít problém naplnit kapacity. Kolik pasažéru tam bude muset být aby cena za letenku nebyla v řádech desetimilionů? 100? I při takovéto obsazenosti bude cena letenky milion? Kolik takových letu týdně naplní? dva, tří? Vážně lidem bude stát 10 ušetřených hodin za 1 000 000 Kč? nebude rychlejší leťet dnes v poledne než li za dva dny se SpaceX? Snad už se Elon nebude v budoucnu zmiňovat o udržitelném rozvoji protože tohle nemá s udržitelnosti nic společného vzhledem k tomu že se na přepravu pasažéra spotřebuje minimálně o řád více energie než li v běžném letadle.

    1. tu cenu mate uplne spatne.
      Elon:
      „Cost per seat should be

      tu cenu mate uplne spatne.

      Elon:
      „Cost per seat should be about the same as full fare economy in an aircraft.“

      Takze ikdyby se netrefil a misto economy by to stalo jako business, tak si to najde miliony zakazniku. Protoze nez se 12 hodin otravovat s letadlem, tak si raci vychutnam beztizny stav na 20 minut. A zminena akcelerace 2-3G pri startu by se taky mohla dat prezit 🙂

    2. Zaujímala ma ekonomika takehoto cestovania v ramci Zeme, tak
      Zaujímala ma ekonomika takehoto cestovania v ramci Zeme, tak som nasiel ze na 13h let spali velke lietadlo cca 85-110ton paliva (z ropy) a prepravi 240-400ludi.
      Nemame vsetky udaje, len ze horny stupen je 1100t paliva, 85t konstrukcia a 50t naklad (ak sa ma vratit) a ze cela BFR ma 4400t, tj cca 4100t je palivo. 50t je 500ludi s batozinou co je porovnatelne, resp. 1,5nasobok. Otazka je kolko stoji 3300t O2 a 800t CH4 (obnovitelne a čisté, resp. CO2 neutralne!) v porovnani s 100t kerosinu(ropa, jednorazové, emisie). Dalej treba novu infrastrukturu: terminály aj vyroba paliva, ale…netreba pilotov, letusky, jedlo,… a to su brutal vydaje. Este bude otazka platby za pristatie a dani (poplatky su velka cast ceny letu uz dnes).
      Energia je urcite radovo vyssia, ale cena letu NY – Shanghai podla mna nebude milion. Ved prva trieda dnes stoji aj 10-20tisic€ a su ludia co tak letia.
      Ked vychytaju muchy, zoptimalizuju (netreba ist na LEO) a tak sa vojde viac (napr 1000) ludi tak sa mozu dostat niekde na 1000€/let, co zaplatia ludia v pohode, take lety dnes stoja 400-1000€ bezne.
      Edit: vlastne to tam spominal, 747micka chartrovy let na taku trasu je tak pol miliona USD. A za podobne naklady to podla mna mozu dokazat aj oni. Len chcem potom vidiet to riadenie letovej a raketovej prevadzky.. masaker 🙂
      Edit2: Nasiel som ze NASA kupuje kg O2 po 0.16c, to je cca 500tis usd za 3200t O2. Metan je ťažší 1 kontrakt na trhu je cca 3000USd a je to 10000mmBTU = 0,28mil m3 *0.717kg/m3 = 200ton. Tj BFR metan cca 12tis USD. 100t kerosinu cca 100tis USD (zvysok platy, dane, tankovanie, letiskove popl..). Takze nahrubo fakt porovnatelne…

  4. Nepochybuju, že na to bude pořadník a vyprodané místenky
    Nepochybuju, že na to bude pořadník a vyprodané místenky na rok dopředu (což bude trochu popírat smysl té služby:-), ale hned první cestující i Musk by měli dostat cenu Ropák roku. Mít možnost vynést něco užitečného na orbitu a promrhat ty stovky tun paliva takhle, to je úchylné.

    1. Preco Ropak? BFR narozdiel od Falconov spaluje CH4 (metan) co
      Preco Ropak? BFR narozdiel od Falconov spaluje CH4 (metan) co je v podstate CNG a da sa vyrabat odoberanim CO2 z atmosféry a vody. Tj odoberie a vrati rovnako CO2 spalenim, nic nepridava. Pri odlete na Mars dokonca zmensi množstvo COw v atmosfére 🙂
      A toho paliva je len v hornom stupni 1100ton.

  5. To nebude moc ekologické :((((
    Konkord skončil kvůli hluku.

    To nebude moc ekologické :((((

    Konkord skončil kvůli hluku. Todle dělá takovej kravál, že si to ani nedovedem představit. I při přistání je slyšet rázová vlna jak hovado. Tu střílecí rampu taky nepostavíte úplně kde chcete.

      1. Aha!
        Možná mě ukecáte. V tomhle ohledu jsem poněkud

        Aha!

        Možná mě ukecáte. V tomhle ohledu jsem poněkud zabedněný a trestuhodně neinformovaný 🙂 Ale všimnul jsem si že Elon komentoval na jednom twítu fotku testu motorů či startu, že ten oblak okolo je vesměs jen vodní pára. Ale stále jsem se tomu zdráhal uvěřit.
        Tak snad to nebude mít velký side efekty.

        1. och, jiste, uplne idealni bude kdyz nebudete ani vechazet z
          och, jiste, uplne idealni bude kdyz nebudete ani vechazet z domu a na operu v Sydney se taky muzete podivat online :-/

          Misto toho abychom lidem rikali co maji a nemaji delat, jim nabidneme radeji zpusob jak to same delat ciste, efektivne a ekologicky!

          1. Tak to je samozřejmě druhý extrém, nicméně fanatická
            Tak to je samozřejmě druhý extrém, nicméně fanatická snaha na všechno se osobně scházet, hlavně u lidí bydlících ve velkých městech, kteří to mají všude pěšky za rohem nebo metrem do 20 minut (Pražáci, a ještě více náplavy, tím trpí obzvláště) mne už 5 let fascinuje.
            Ano, vlak už do Práglu z Ostravy nebo Brna nejezdí 8 či 6 hodin, jen 3-4, ale pořád kvůli schůzce (často pak o kulovém) strávím dopravou celou směnu. Přičemž všichni tam jsou online a počínaje konferenčním hovorem není nic problém. Už jsem některé ke Skype donutil a ejhle, ono to funguje.

              1. Tudle za mnou přijela oficiální „delegace“ ze
                Tudle za mnou přijela oficiální „delegace“ ze severomoravské tiskárny, aby jsme jako rozebrali tu strašně důležitou spolupráci ohledně tisku všech materiálů pro jednu politickou stranu. Když po vzájemném rozhovoru jsme došli k tomu, že vážili tu dlouhou cestu vlastně zbytečně, protože je vše celkem jasné, tak mi jich bylo celkem líto, že se trmáceli kvůli ničemu v těch oblekách, zatímco já jsem dorazil na jednání v šortkách a žabkách. Sympatický mladý lidi to byli. Jeden fajn pokec po telefonu by na to stačil.
                Na druhou stranu zase rád vážim dlouhou cestu, abych se ujistil, že tisknutá barva bude toho správného odstínu a tudíž celej náklad dopadne na 1. Některé věci jsou přes internet nepřenositelné.

  6. Ten let nebude mozna takovy problem jako nasledna celni a
    Ten let nebude mozna takovy problem jako nasledna celni a pasova kontrola na miste pristani. Pochybuji, ze na pristavaci platforme bude nejaky urednik cekat az nekdo prileti. A kdyz tam nebude, tak toho cestovatele nemuzou pustit na sve uzemi.

  7. Elon ukázal celému světu, že to s pozemní dopravou lze
    Elon ukázal celému světu, že to s pozemní dopravou lze dělat jinak a lépe. Všechny zavedené automobilky světa se mu vysmály a jak to dopadlo, už víme.
    Ten kluk má už pár let smlouvu s NASA na cesty do vesmíru a zpět. Nepodceňoval bych ho, klidně zesměšní další celá průmyslová odvětví. A já mu fandím.

    1. Tady je někdo skeptický. Ale to vůbec nevadí. Pokud se
      Tady je někdo skeptický. Ale to vůbec nevadí. Pokud se podaří jen jeden z plánu EM, tak svět bude lepší místo. A ono už se tak stalo, proč tedy nejít za hranice normálního chápání. Kdyby byl podobně skeptický HF, tak dnes možná ani autem nejezdíme.

      1. Ještě pár let nazpět nikdo nevěřil, že může
        Ještě pár let nazpět nikdo nevěřil, že může přistávat první stupeň a kdyby přeci jen tak to bude šíleně drahé a podívejte se dnes na ta úchvatná videa a stupně už přistávají i opakovaně. Netroufám si proto kritizovat EM i kdyby říkal že půjde na Mars pěšky.

Napsat komentář