Nový Ford Fiesta: spotřeba od 3,2 l/100 km, pokročilé asistenční systémy

Na český trh přichází nový Ford Fiesta. Jako první model značky Ford dostala Fiesta systém detekce chodců, který dokáže předejít srážce i v noci.

Díky novému podvozku a systému elektronického rozdělování točivého momentu se u nového Fordu Fiesta přilnavost v zatáčkách zlepšila o 10 %, brzdná dráha o 8 %.
foto: Ford

Ford bude zpočátku nabízet čtyři sériové verze s výrazně odlišným charakterem: stylovou Fiestu Titanium, sportovní Fiestu ST-Line s designem inspirovaným modely Ford Performance, luxusní Fiestu Vignale a Fiestu Trend. V příštím roce nabídku rozšíří ještě crossover Fiesta Active a sportovní Fiesta ST s výkonem 147 kW.

Jako první model značky Ford dostala Fiesta systém detekce chodců, který dokáže předejít srážce i v noci. Aktivní parkovací asistent s automatickým brzděním zabrání drobným kolizím při automatickém parkování.

Nová Fiesta nabídne sadu asistenčních systémů, založenou na senzorech schopných sledovat prostor před vozem do vzdálenosti až 130 metrů. Patří k nim vylepšený systém detekce chodců, který poprvé může pomoci zabránit srážce při jízdě v noci, nebo aktivní parkovací asistent s automatickým brzděním.

V paletě moderních pohonných jednotek nechybí oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost o výkonu 103 kW (140 k) a vznětový motor 1.5 TDCi o výkonu 88 kW (120 k). Ten je prvním vysokovýkonným vznětovým agregátem ve Fiestě.

Zcela nová šestistupňová převodovka s inovativními technickými řešeními, jež snižují vnitřní tření, přispěla ke snížení spotřeby paliva i emisí CO2. Jejich hodnoty nyní začínají na 3,2 l/100 km, respektive 82 g/km.

Rozšířená modelová řada Fiesta

Nejširší nabídka verzí v historii Fiesty je odpovědí na rostoucí poptávku zákazníků po pestrém výběru různých variant a požadavky na vyšší kvalitu v segmentu malých vozů.

Nová generace Fiesty bude poprvé k dostání v luxusním provedení Ford Fiesta Vignale. To se vyznačuje 18″ koly v unikátním designu, exkluzivním provedením exteriéru i odstíny laku a také speciálním šestiúhelníkovým prošíváním koženého čalounění sedadel.

Ford Fiesta Vignale

Ford Fiesta Vignale
foto: Ford

Celkem 59 % všech vozů Ford prodaných v Evropě v roce 2016 bylo v některém z vyšších stupňů výbavy. Za první čtyři měsíce roku 2017 vzrostl jejich podíl dokonce na 65 %. Fiesta bude nabízena také ve variantě Trend.

„Asi třetina všech osobních vozů prodaných loni v Evropě byly modely segmentu B a v prvním čtvrtletí letošního roku vyrostl tento segment o 11 %,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby.

„Ford nyní nabízí zákazníkům v segmentu B ještě širší výběr než dosud. Nový model KA+ je mimořádně cenově dostupný, zatímco z nové Fiesty se stává celá rodina atraktivních a individualistických modelů.“

V průběhu příštího roku se k Fiestě Vignale, ST-Line, Titanium a Trend přidají dvě další varianty:

nová Fiesta Active – první crossover v historii modelu Fiesta. Kombinuje v sobě robustní vzhled ve stylu SUV se zvětšenou světlou výškou, střešními ližinami a ochrannými prvky na karoserii; praktičnost hatchbacku; a jízdní vlastnosti typické pro Fiestu,

nová Fiesta ST – historicky první model Ford Performance poháněný tříválcovým motorem a zároveň první Fiesta s přepínatelnými jízdními režimy.

Vyšší komfort i bezpečnost

Nová generace Fordu Fiesta přináší nevídanou paletu technologií, které zlepšují komfort, usnadňují obsluhu a zvyšují bezpečnost. Pokročilé asistenční systémy využívají dvou kamer, tří radarů a 12 ultrazvukových senzorů.

S takovou sestavou čidel je možné sledovat prostor okolo vozu v rozsahu celých 360° a zabírat prostor vpředu na vzdálenost 130 metrů. To je víc než délka fotbalového hřiště.

Ford Fiest ST Line

Ford Fiest ST Line
foto: Ford

Jako první model značky Ford nabídne Fiesta zdokonalený předkolizní asistent s detekcí chodců. Ten za pomoci kamery rozpozná osoby, které se nacházejí ve vozovce nebo by mohly vstoupit do jízdní dráhy vozu, i v noci.

Účelem systému je zmírnit následky některých druhů srážek s chodcem. V určitých případech dokáže dokonce nehodě zcela zabránit. Kamera se širším úhlem záběru umožňuje lépe vyhodnocovat pohyb pěších.

Dále se ve Fiestě poprvé objevuje aktivní parkovací asistent s podporou příčného i podélného stání, který pomáhá řidiči najít vhodné parkovací místo a automaticky do něj zaparkovat.

Novým vylepšením, které má ve Fiestě premiéru, je funkce automatického brzdění v případech, kdy bezprostředně hrozí srážka s jiným objektem a řidič nereaguje na varování. K dispozici je rovněž asistent vyparkování, který pomůže s vyjetím z podélného stání.

„Někteří řidiči jsou šokováni naší technologií automatického parkování. Vše funguje tak snadno a spolehlivě, že jim to napoprvé připadá neuvěřitelné,“ řekl Jon Buttres, šéfkonstruktér Fiesty.

„Automatické brzdění u aktivního parkovacího asistentu dokáže předejít zbytečným drobným kolizím, které se snadno stanou, když řidič nevěnuje parkování náležitou pozornost nebo je vystresovaný ze zajíždění do velmi těsného prostoru.“

Dalšími novinkami v technologické výbavě nové Fiesty jsou:

Systém rozpoznávání dopravních značek, který nově dokáže rozlišit mezi několika značkami s rychlostním omezením (například na víceproudých komunikacích nebo na sjezdu z dálnice) a řidiče upozorní na příslušnou nejvyšší povolenou rychlost podle toho, v jakém pruhu se právě nachází.

Asistent dálkových světel, který nyní účinněji přepíná dálková světla v místech, kde se protijedoucí vozidla pohybují za dělicím středovým pásem. Dokáže rozpoznat přibližující se kamion a zabrání oslnění jeho řidiče.

Díky nové funkci „soft-ramping“ je navíc přechod mezi potkávacími a dálkovými světly plynulejší, což má při jízdě v noci pozitivní dopad i na pohodlí samotného řidiče.

Fiesta nyní nabízí celkem 15 asistenčních technologií. Vedle výše uvedených k nim patří rovněž adaptivní tempomat, nastavitelný omezovač rychlosti, hlídání mrtvých úhlů, sledování bdělosti řidiče, systém automatického navrácení do jízdního pruhu, upozornění na vyjetí z pruhu nebo detektor bezpečné vzdálenosti.

Chytřejší a pevnější

Systémy aktivní a pasivní bezpečnosti ve spojení se širokou paletou asistenčních technologií udělují Fiestě předpoklady pro zisk nejvyššího hodnocení bezpečnosti Euro NCAP.

Fiesta je první model značky Ford v Evropě, u kterého se využila počítačová simulace bariérové zkoušky zkompletovaného vozu. Konkrétně se jedná o technologii analýzy konečných prvků, která umožňuje účinnější optimalizaci bezpečnostních řešení od airbagů až po výztuhy karoserie.

Karoserie Fiesty obsahuje o 36 % více bórem legované oceli. To s sebou přináší větší pevnost v kritických oblastech – například v horní části B-sloupku, jehož průřez ve tvaru písmene T zajišťuje lepší rozložení energie bočního nárazu do střechy.

Ford Fiesta Vignale

Ford Fiesta Vignale
foto: Ford

K lepší ochraně při bočním nárazu přispívají také přepracované výztuhy ve dveřích. A dveře jsou nyní osazeny tlakovými snímači, které umožňují při bočním nárazu aktivovat zádržné systémy o několik milisekund dříve.

Mezi nové funkce zádržných systémů patří zamykací spona bezpečnostního pásu řidiče – mechanicky aktivované zařízení, které zabraňuje podklouznutí trupu pod pásem, a tím eliminuje nutnost kolenního airbagu u řidiče.

Krajní sedadla vzadu jsou nově osazena omezovači tahu a předpínači, které předcházejí zraněním od bezpečnostních pásů. Dosud se montovaly jen na přední sedadla.

Širší airbag spolujezdce pokrývá celou spolujezdcovu stranu přístrojové desky a zabraňuje tak kontaktu s vystupujícím plovoucím displejem. A to i u pěti procent nejextrémnějších postav. Boční airbagy jsou navržené tak, aby zvedly paži pasažéra nad oblast střetu.

Rodiče menších dětí ocení možnost deaktivovat airbag spolujezdce a převážet tak malé pasažéry i na předním sedadle. Ochranu chodců zlepšují světlomety, které se po nárazu zasunou, deformovatelný kryt pod čelním oknem a stěrače, jež se podvolí nárazu. To vše snižuje riziko vážného poranění.

Vyspělé pohonné jednotky

Zjednodušená paleta pokročilých zážehových a vznětových motorů Euro 6 nabízí přesvědčivou dynamiku i nízkou spotřebu. Oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost je pro novou Fiestu dostupný ve verzích 74 kW (100 k), 92 kW (125 k) a 103 kW (140 k).

Dodává se v kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou se sníženým vnitřním třením, která pomáhá dosáhnout emisí CO2 od
97 g/km a spotřeby paliva 4,3 l/100 km
. Variantu 74 kW lze na přání kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou, doplněnou o řazení na volantu.

Ford Fiesta

Ford Fiesta
foto: Ford

Turbodmychadlem přeplňovaný tříválcový motor Ford 1.0 EcoBoost se vyznačuje aplikací vyspělých technických řešení včetně vysokotlakého přímého vstřikování paliva, nezávisle proměnného časování sacích a výfukových ventilů a inovativní konstrukce klikové hřídele, která zlepšuje vyváženost běhu tříválcového motoru.

Vznětový motor Ford 1.5 TDCi 88 kW (120 k) je první vysokovýkonný „turbodiesel“ nabízený ve Fiestě. Je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Má emise CO2 89 g/km a spotřebu paliva 4,3 l/100 km.

Motor 1.5 TDCi je nabízen také ve verzi o výkonu 63 kW (85 k). To je o
10 koní více než u nejúspornější verze předchozí Fiesty. Ve spojení s novou šestistupňovou manuální převodovkou má emise CO2 na úrovni 82 g/km a kombinovanou spotřebu 3,2 l/100 km.

Motor 1.5 TDCi dostal optimalizovaný tvar spalovacích komor, nové výfukové turbodmychadlo – u verze 88 kW s variabilní geometrií lopatek – a vyspělou vstřikovací soustavu, která zlepšuje kultivovanost běhu. Funkce inteligentního dobíjení zlepšuje spotřebu přednostním spínáním alternátoru a dobíjením akumulátoru ve chvílích, kdy vůz jede setrvačností nebo brzdí.

Zážehový atmosférický agregát Ford 1,1 l sdílí tříválcovou architekturu s agregátem 1.0 EcoBoost. Je nabízen ve verzích 51 kW (70 k) a 63 kW (85 k), v obou případech s pětistupňovou manuální převodovkou. Nahrazuje motor 1,25 l, přičemž nabízí vyšší výkon. Má emise CO2 101 g/km a spotřebu paliva 4,4 l/100 km.

Spotřebu paliva dále snižuje technologie Auto‑Start‑Stop (dodávaná ke všem motorům) nebo aktivní maska chladiče (pro 1.0 EcoBoost a 1.5 TDCi 63 kW). Nové tlačítko Eco upravuje chod motoru a odezvu na plyn. Tyto změny pomáhají řidiči ještě více snížit spotřebu paliva, pokud si to přeje. Aerodynamické kryty na podvozku snižují odpor vzduchu.

Ještě větší radost z jízdy

Nová Fiesta staví na znamenitých jízdních vlastnostech předchůdce. Přidává však silnější přilnavost, výkonnější brzdy a lepší odezvu řízení. Všechny díly podvozku prošly úpravami s cílem zdokonalit jízdní vlastnosti.

Širší využití bórem legované oceli, laserové svařování, pevnější uchycení předního pomocného rámu a navařené uchycení zadní zkrutné příčky zvyšují torzní tuhost o 15 %. Rozchod kol je širší o 30 mm vpředu a o 10 mm vzadu.

Rozvor náprav se prodloužil o 4 mm. Díky tomu bylo možné uzpůsobit zavěšení pro použití větších, až 18″ kol. Lehčí a pevnější zkrutný stabilizátor s dutou konstrukcí účinněji potlačuje náklony karoserie a zlepšuje přesnost směrového vedení.

Podvozek Fiesty nyní generuje o 10 % více přilnavosti v zatáčkách. Přispívá k tomu i systém elektronického rozdělování točivého momentu, který zlepšuje chování vozu při průjezdu zatáčkou nepatrným přibrzďováním vnitřních kol.

Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h do zastavení se zkrátila o více než osm procent. Modely s výkonem vyšším než 74 kW mají v sériové výbavě kotoučové brzdy i vzadu. Nová pouzdra zavěšení jsou dvakrát tužší než u stávající Fiesty, což přináší ostřejší reakce na otočení volantem. Jejich specifický tvar se navíc přímo podílí na účinnějším pohlcování nerovností vozovky.

Ve spojení s mohutnější torzně deformovatelnou příčkou zadní nápravy přinášejí také výhodu v podobě menšího přenosu valivého hluku do prostoru pro cestující.

tisková zpráva

9 Comments on “Nový Ford Fiesta: spotřeba od 3,2 l/100 km, pokročilé asistenční systémy”

  1. Technologiemi nadupaný pidi sračkomet 🙂
    P.S. Vzhledem k

    Technologiemi nadupaný pidi sračkomet 🙂

    P.S. Vzhledem k určení přednostně do města tomu mohli dát alespoň tu automatickou převodovku v základu. Měli jsme o víkendu půjčeného naftového Transita na převoz velké skříně a to máchání klackem, než jsme se vymotali z města byla tragédie. Jinak naftový Transit se nám chvílemi i líbil. Když na křižovatce funkce Star Stop vypnula motor. Pak jsme jako elektromobilisté byli Fordem naprosto unešeni :-)))

  2. Benzin obsahuje cca 32 MJ/l, resp. 46,4 MJ/kg energie, tedy
    Benzin obsahuje cca 32 MJ/l, resp. 46,4 MJ/kg energie, tedy jinak vyjádřeno 8,89 kWh/l, resp. 12,9 kWh/kg (pro snazší porovnání s bateriemi). Jedná se o průměrnou hodnotu; různé směsi se mohou lišit, konkrétní energetický obsah se podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí liší sezónu od sezóny, mezi různými výrobními sériemi atd., o až 4 % oproti průměru.
    Energetiká účinnost benzínového motoru je v háji. Co chcete furt řešit s pístovým motorem?? Je třeba sednout k rýsovacímu prknu a začít od čistého papíru a hlavně jinak.

  3. Už aby tu byla ta nová měřící norma spotřeby, tyhle
    Už aby tu byla ta nová měřící norma spotřeby, tyhle mimózní čísla mě fakt už nebaví.
    Tím se zároveň do dvou let zaříznou i tyhle „nejmodernější“ motory, a hybridní auta příjdou snad se starou koncepcí jednoduchých nekazivých a nezakarbonovaných benzínů co nebudou potřebovat filtry.

Napsat komentář