Nové Audi A8: budoucnost luxusní třídy je hybridní a autonomní

Od roku 2018 bude Audi postupně uvádět do sériové výroby autonomní jízdní funkce, například pro automatické zaparkování vozidla do volné mezery nebo garáže a pro automatickou jízdu v dopravní koloně.

Nové Audi A8 bude v prodloužené verzi L v prodeji také jako plug-in hybrid
foto: Audi

Nové Audi A8 zastane kromě běžných funkcí také roli inteligentního partnera pro rozhovor. Řidič může mnoho funkcí v automobilu aktivovat novým hlasovým ovládáním, které rozpoznává hovorovou řeč.

Informace o cílech a médiích jsou buď k dispozici v systémech vozidla, nebo jsou stahovány rychlým připojením LTE z cloudu. Široká nabídka programu Audi connect zahrnuje také inovativní služby „car-to-x“ s informacemi o dopravních značkách a nebezpečích, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi.

Další novinku nabízí rozsáhle optimalizovaný navigační systém, který se sám učí, a to na základě dosud projížděných tras. Řidič tak dostává inteligentní návrhy při vyhledávání. Mapa navíc zahrnuje velmi detailní modely evropských velkoměst ve formátu 3D.

Jako ovládací centrála pro všechny uvedené funkce slouží nový vývojový stupeň modulární platformy informačních a zábavních systémů MIB 2+, která zahrnuje nejnovější procesor K1 společnosti NVIDIA, kooperačního partnera značky Audi. Druhý čip K1 vytváří grafická zobrazení na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit v rozlišení Full HD 1920 x 720 pixelů.

Světová premiéra: Audi A8 jezdí autonomně

Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo nové Audi A8 vyvinuto speciálně pro jízdu s vysokou mírou automatizace. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Systém se aktivuje tlačítkem AI na středové konzole.

Audi A8 hybrid

Audi A8
foto: Audi

Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně Audi AI zajišťuje rozjezd vozidla, zrychlení, řízení a brzdění. Řidič již nemusí vozidlo nepřetržitě hlídat. Může na dlouhou dobu pustit volant a v závislosti na platné legislativě příslušného státu se může věnovat činnosti, která je podporována vozidlem, například sledování televize. Jakmile se systém dostane na hranice svých možností, vyzve řidiče, aby opět převzal řízení vozidla.

Z technického hlediska je funkce autonomní jízdy v dopravní koloně revolucí. Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS) poprvé během autonomní jízdy nepřetržitě vypočítává obraz okolí z fúze dat získávaných od senzorů.

Kromě radarových senzorů, přední kamery a ultrazvukových senzorů používá Audi za tím účelem, jako první výrobce automobilů vůbec, také laserový skener. Uvedení funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) na trh vyžaduje kromě jasných legislativních rámcových podmínek také specifické aplikace a testy systému, vyžadované příslušnými státy.

I u vysoce automatizované jízdy přitom musí být splněny nejvyšší nároky značky Audi na kvalitu. Kromě toho musí být v globálním měřítku zohledněny různé homologační postupy a příslušné lhůty. Z těchto důvodů bude Audi AI traffic jam pilot v novém modelu A8 uváděn do sériové výroby postupně.

Audi A8

Audi A8
foto: Audi

Další funkce Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot autonomně ovládají A8 pod dohledem řidiče při parkování do mezery, resp. garáže, i při vyjetí z parkovacího místa, resp. garáže. Řidič přitom nemusí sedět uvnitř vozu.

Příslušný systém spustí svým chytrým telefonem pomocí nové aplikace myAudi App. Pro sledování parkovacího manévru drží trvale stisknuté tlačítko Audi AI a na displeji sleduje v reálném čase obraz okolí vozidla z jeho kamer. Po ukončení parkovacího manévru zařadí systém automaticky převodovku tiptronic do režimu P a vypne motor a zapalování.

Částečně hybridní systém a e-tron: poháněcí ústrojí

Nové Audi A8 bude na český trh uvedeno se dvěma výrazně modernizovanými motory V6, přeplňovanými turbodmychadlem. Vznětová jednotka 3.0 TDI poskytuje nejvyšší výkon 210 kW (286 k), zážehový motor 3.0 TFSI je vyladěn na 250 kW (340 k).

Později budou následovat dva osmiválce – 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a 4.0 TFSI o výkonu 338 kW (460 k). Exkluzivním vrcholným motorem bude W12 se zdvihovým objemem 6,0 litru. (Prodej těchto vozidel nebyl dosud zahájen. Nejsou homologována k provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhají proto směrnici 1999/94/ES.)

Audi A8

Audi A8
foto: Audi

Všech pět agregátů spolupracuje s řemenem poháněným generátorem BAS (Belt Alternator Starter) s funkcí spouštěče, který je srdcem 48V elektrické sítě. Tato technika částečně hybridního pohonu (MHEV – mild hybrid electric vehicle) umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem včetně komfortního opětovného spuštění motoru.

Navíc disponuje rozšířenou funkcí start-stop a vysokým rekuperačním výkonem až 12 kW. Tato opatření přispívají k dalšímu snížení spotřeby paliva již beztak hospodárných agregátů. V reálném provozu může úspora činit až 0,7 litru na 100 km.

Později bude následovat A8 L e-tron quattro s výkonným hybridním systémem a možností vnějšího nabíjení. Hybridní soustava se zážehovým motorem 3.0 TFSI a výkonným elektromotorem poskytne celkový nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a točivý moment 700 N.m.

Lithium-iontové akumulátory pojmou elektrickou energii pro cca 50 km jízdy s elektrickým pohonem. Na přání lze akumulátory nabíjet bezkabelově systémem Audi Wireless Charging o výkonu 3,6 kW. Elektrická energie je přitom indukčně přenášena mezi deskou v podlaze domácí garáže a přijímací cívkou v automobilu.

Nové modely Audi A8 a A8 L, vyráběné v závodě Neckarsulm, budou uvedeny na český trh na sklonku podzimu 2017. Vstupní ceny pro český trh ještě nebyly stanoveny, budou zveřejněny se zahájením předprodeje v závěru léta.

tisková zpráva

17 Comments on “Nové Audi A8: budoucnost luxusní třídy je hybridní a autonomní”

  1. „Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo
    „Jako první sériově vyráběný automobil na světě bylo nové Audi A8 vyvinuto speciálně pro jízdu s vysokou mírou automatizace. Funkce autonomní jízdy v dopravní koloně (Audi AI traffic jam pilot) zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. “

    To nejak nechapu. Vsechno co tu popisuji, ale az do rychlosti 150km/h umi i Tesla. Tak nejak nechapu jak muze byt ten smradoch prvni seriove vyrabeny automobil s temito funkcemi…?

    1. Souhlas, bohužel cena akumulátorů li je enormní jsou
      Souhlas, bohužel cena akumulátorů li je enormní jsou stejně drahé pro městské přibližovadlo, nebo v A8. Proto se jen tak
      cenově dostupných aut pro běžný použití do práce na nákupy,děti vozit do školy atd. asi jen tak nedočkáme.

      Proto většina schopných aut na elektřinu,nebo plug in hybridů jsou většinou luxusní stroje, které na paradoxně do města a na běžné ježdění kolem komína kde výhoda el. pohonu je největší nehodí.

        1. Myšleno na kapacitu samozřejmě, protože kvalita a
          Myšleno na kapacitu samozřejmě, protože kvalita a životnost článků musí být u obou kategorií vozidel +- stejná.

          Navíc myslíte si ,že malé auto bude mít jen třetinou spotřebu než luxusní limuzína? To možná bude platit u spalovacích vozidel. Ale v elektrických autech to tak úplně neplatí, protože dost spotřeby elektřiny až polovina je třeba pro „lidské životní funkce“ jako je svícení, větrání,klima a topení.
          A dost možná tato spotřeba bude u malého vozu ještě větší,
          nebude mít tak tepelně kvalitní skla, nebude mít třeba tepelné čerpalo ani ventilované sedadla atd.

          Počítám že u baterie bude muset být v malém voze 60% než u velkého při stejném dojezdu.

          .

          1. WTF? Městské přibližovadlo nepotřebuje velký dojazd a
            WTF? Městské přibližovadlo nepotřebuje velký dojazd a 30kWh je u takového až nad hlavu. Univerzální auto, které jezdí i delší trasy potřebuje alespoň 60kWh. Cena akumulátoru je tudíž maximálně poloviční ne-li třetinová (proti cca 90kWh).

            Svícení a větrání nebere skoro nic. Klimatizace a topení na kratších vzdálenostech spotřebuje adekvátně méně energie. Pokud auto nejede krátkou vzdálenost, pak stojí (vymrzne/zahřeje se) a řidič musí znovu topit nebo chladit.

            1. Prakticky souhlasím, ale proč tedy nejsou na trhu vozy s
              Prakticky souhlasím, ale proč tedy nejsou na trhu vozy s baterií 30 Kwh za cenu bežných spalováků 200-300 tis?
              Kdežto u luxusních aut je cena plně srovnatelná se spalovací konkurencí.

              za mě v tom není žádná konspirační teorie,ale jen a pouze nutnost použití drahé baterie, beru že menší, ale praktiky jinak stejné.

                1. E-Golf nemá žádnou extra luxusní výbavu, podívejte se do
                  E-Golf nemá žádnou extra luxusní výbavu, podívejte se do konfigurátoru 959 tis s 35,8 Kwh. Která by opravedlňovala tu cenu. je slušně vybaven o tom žádná.
                  Ale každou blbost se platí třeba LED světlomety, bezklíčový vstup, kůži, parkovací kameru, line asist,parkovací systém atd.

                  Aby se to slušně prodávalo, musela by být cena tak 500 tis.

              1. Podle mě problém není cena, ale dostupnost a z toho stále
                Podle mě problém není cena, ale dostupnost a z toho stále plynoucí malosériová výroba. Vždyť i na Ioniqa se čeká snad tři čtvrtě roku a to i přes jeho relativní „předraženost“, přičemž ale samotné články mohou vyjít tak na sto tisíc Kč (na maloobchodě vychází 30kWh v NMC článcích na cca 150 tisíc). A dokud se nepostaví několik nových fabrik na články, tak se to nezlepší.

Napsat komentář