Doručování zásilek: dronem nebo autem?

Létající i pojízdné drony mnozí považují za „pošťáky budoucnosti“. Je tomu ale opravdu tak? O kolik výhodnější jsou proti autům?

Na kratší vzdálenost budou drony nepřekonatelné, ale ve váze zásilek se propadají.
foto: Routexl

Budoucnost je plná výzev a možností. A také otázek. Například, jestli se v dalších letech zásilkovým společnostem vyplatí masivně investovat do rozvoje flotily doručovacích dronů (vyzkoušel jej už i český Mall.cz), anebo „zůstat při starém“ a nechat zboží i nadále rozvážet nákladní dodávky. Oba přístupy totiž mají svá pozitiva, i stinné stránky.

Nadšenci a techno-optimisté by pochopitelně raději vsadili na drony. Ty by totiž bezpochyby dokázali přepravu materiálu urychlit, a s jejich užíváním se pojí i bonusy v podobě čistějšího ovzduší a auty nezaplněnými ulicemi.

K provozu totiž nepotřebují benzín, vystačí si s dobíjecími bateriemi. Jenže celá záležitost je poněkud složitější a i energie do baterií musí někde vzniknout. Fenomén budoucnosti doručování proto podrobila Univerzita ve Washingtonu podrobnější analýze.

Jejich odpověď asi nepotěší. Je totiž nekonkrétní. Záleží totiž případ od případu, a nelze jednorázově preferovat drony a poslat auta doručovatelských služeb na smetiště dějin.

Drony sice vedou na krátkých vzdálenostech, a přímo v městech by skutečně posunuly kvality doručování do nového století. Na dlouhých vzdálenost ale selhávají a jsou prakticky nepoužitelné.

„Let dronu je zatím z energetického hlediska velmi intenzivní proces, vyžadující skutečně velké úsilí a náklady na straně provozovatele,“ soudí Anne Goodchildová, profesorka civilního inženýringu.

„Ano, je až zarážející jak drony dokáží tuto energii efektivně využít v daném kontextu. Ale náklaďáky a dodávky je pořád válcují při přepravě rozměrnějších a těžších nákladů, a při doručování na větší vzdálenosti.“

Průzkum Washingtonské univerzity byl skutečně obsáhlý. Pracoval s reálnými daty doručovatelských společností, vztažených k dopravě zásilek v oblasti 330 různých služeb.

Pro každou z nich pak na základě skutečných informací vznikl seznam 50-500 položek k doručení klientům do různých oblastí a vzdáleností. A data byla propočítávána jak na základě spotřeby stávajících vozů, tak i deseti typů nyní využívaných (nebo hypoteticky zvažovaných) dronů.

Do výsledků se promítl i fakt, že dron naloží jednu zásilku, a po jejím doručení se vrací zpět na stanici. Auto můžete naložit ráno, a zásilky z něj vydávat po celý průběh cesty. A právě proto jsou auta pro doručování v tomto srovnání pořád na výši.

Goodchildová neláme nad spedičními drony hůl. „Jsou nepřekonatelné pro menší zásilky, na kratší vzdálenosti. Svým způsobem by mohly způsobit revoluci v doručování v uzavřených areálech univerzitních kampusů, vojenských základen nebo továren.“

Pro budoucí využití tak chápe nejlepší variantu obsahující jak auta, přepravující zásilky na velkou vzdálenost a do spedičních uzlů a skladů, odkud by je na dosah klientům distribuovaly malé drony.

16 Comments on “Doručování zásilek: dronem nebo autem?”

  1. Blbost, žádné létající potvory nebudou doručovat
    Blbost, žádné létající potvory nebudou doručovat zásilky.
    Bylo by to nebezpečné, drahé, nespolehlivé.
    Bulvár ovšem šíří senzace za každou cenu a dokonce lže, že již něco takového používá jakýsi obchod.
    Není to pravda, nic takového nefunguje a v ČR ani nebude úřady povoleno.

    1. skoro souhlas. byla to medialni technologicka bublina. stejne
      skoro souhlas. byla to medialni technologicka bublina. stejne jako treba 3d televize. nebo 3d tiskarny. neco podobneho ceka samorizeni, a elektromobilitu. vytrizliveni. nerikam, ze splasknou a nezbude po nich nic. ale bubliny to jsou. ano jednoho dne budou nektere zbozi dorucovat drony, neco si doma vytiskneme, auto ujede hromadu km v autonomnim rezimu a bez emisi. ale ty dny jsou daleko.

    2. Myslím že skepse je na místě. Navíc drony mají tu
      Myslím že skepse je na místě. Navíc drony mají tu maličkatou nevýhodu oproti všem těmto „bublinám“, že kromě problematiky AI tu je něco jako letový prostor a obydlená oblast. To „překonat“ bude chtít více než jen dron o výrobní ceně 5k, každá firma co to bude vyrábět si dá setsakra záležet aby to bylo bezporuchové a aby měli na reklamace, soudní vyrovnání atd = cena vyšší než vysoká = zavedení pomalejší než pomalé 🙂

    1. Taková dodávka existuje. Dělá ji Iveco a má jednoduchou
      Taková dodávka existuje. Dělá ji Iveco a má jednoduchou možnost výběru baterie o třech kapacitách, proste se osadí jeden až tři bloky baterii. Problém je cena na vyžádání , a dostupnost pouze 500 kusů těchto aut ročně. Také lidé o elektrických dodávkách v podstatě nevědí a nezajímají se o ně, neb to není hlavní diskutované téma.

      Problém ceny je ale všeobecný u všech firem, kupříkladu Česká EVC jakékoliv ceny radši nezveřejňuje, přitom je to první co klienta zajímá, bez alespoň internetové ceny a to i přemrštěné se ale drtivá většina potenciálních zákazníků bez ceny rovnou odebere pro fosilní dodávku kde prostě cenu a další parametry vidí na internetu. Největším nepřítelem elektrifikace vozového parku je tak nesmyslné tajnůstkářství všech firem které se tím zabývají, protože nezveřejní jen tak v podstatě žádné parametry o ničem, a čekají že zákazník se k tomu dobere po měsících komunikace s firmou. A na to se jim drtivá většina klientů proste vyprdne.

      Jsem majitel taxislužby čítající necelé dvě stovky vozidel, a chtěl jsem rozšířit flotilu o padesát až sto kusů malých dodávkových aut typu Transportér pro přepravu osob. Žádná z oslovených firem mě nebyla schopná odpovědět na základní otázky ohledně ceny přestavby a parametrů které by mohli nabídnout, proste ani zakázka v hodnotě řekněme 150 až 200 milionů pro ně není něco, kde by klientovi dokázali nabídnout informace o parametrech a přibližné ceně. Takové informace jsem se dozvěděl až u zahraniční firmy, kde přestavbu nových T6 odhadují na 45 až 50 tisíc eur za kus pro parametry které mi zaslali.

Napsat komentář