Nový Nissan Leaf: 40kWh baterie, dojezd 330 km

Od japonských insiderů přicházejí podrobnosti o novém Nissanu Leaf, který má být představen v nejbližších týdnech. Neoficiálně je potvrzena 40kWh baterie.

Nový Nissan Leaf by měl částečně vycházet z konceptu IDS, který se ukázal na autosalonu Tokio 2015
foto: Nissan

Přímo z Japonska, resp. skrze YouTube kanál Electrified Journeys Japan, jsme se aktuálně mohli dozvědět, že nový Nissan Leaf bude výkonově mnohem silnější, než aktuální verze. Je možné, že výkon motoru se zvýší přes 100 kW.

Co se týká dojezdu, dle japonských standardů prý 40kWh baterie nabídne asi 330 km. Reálně tedy spíš něco kolem 250-280 km. Ale může to být i víc, jak dokazuje nový Hyundai Ioniq Electric.

Hlavní důvod, proč Nissan zatím nejde do 60kWh baterie, je údajně v dobíjení. Cílem je totiž vždy udržet rychlodobíjení 0-80 % na asi 40 minutách. Další novinka: auto je výrazně tišší, a to díky novému invertoru.

Díky novému jízdnímu módu přibude také možnost jezdit pouze s plynovým pedálem, bez brzdy, podobně jako u BMW i3. Auto je opět standardně vybaveno 7″ displejem navigace.

Novinkou je přepracování přístrojové desky, a to kvůli integraci systému autonomního řízení ProPilot. Část budíků se přesune do středu, podobně jako u Priusu.

Nový Nissan Leaf bude díky tomu umět zcela automaticky zaparkovat, bez jakéhokoliv zásahu řidiče. A nejspíš nabídne i některé další autonomní prvky. Poslední zajímavost: baterie budou vyráběny v USA.

YouTube, díky za tip Vít Ožana

47 Comments on “Nový Nissan Leaf: 40kWh baterie, dojezd 330 km”

    1. Ak je toto pravda čo píšete p. Anonyme, tak sa zas a znova
      Ak je toto pravda čo píšete p. Anonyme, tak sa zas a znova ubezpečujem ako dobre som 01.04.2016 spravil, keď som si rezervoval TM3.

      Inak, keby ste vedeli o niekom, kto sa chce dostať do poradovníka (odhadom 150.000 v poradí), tak mi sem napíšte svoj email.

      Rád podporím akýmkoľvek spôsobom firmu, čo tlačí EV kupredu naozaj a nie iba na papieri.

  1. Těším se na dobu, kdy plánování delší cesty
    Těším se na dobu, kdy plánování delší cesty elektromobilem nebude ekvivalentní plánování trasy od nabíječky k nabíječce. Prostě abych si zastavil, kdy zrovna potřebuju já, a ne, když to vyžaduje auto. A taky doufám, že v té době nebudu muset mít peněženku plnou karet a čipů pro různé řetězce nabíjecích stanic.

  2. Tak tahle zpráva musela potěšit každého, kdo si
    Tak tahle zpráva musela potěšit každého, kdo si zarezervoval Model 3. Doufal jsem, že Nissan překoná nové Zoe, kdyby aspoň o pár kWh. Asi jsem se přepočítal. Pro mnoho Čechů bude hranice akceptovatelnosti EV spočívat v tom, že jejich EV zvládne cestu Praha-Brno nebo Brno-Ostrava bez nutnosti zastavit kvůli dobíjení. A také musí být podmínkou, že při jízdě nebudou ohrožovat sami sebe ani ostatní, to kdyby je kamiony na přecpané D1 musely objíždět. Takže pro mě je minimem dojezd 200km při rychlosti 110km/h.

    40 kWh by mnohem víc slušelo Hyundai Ioniq.

  3. Ak 40kWh bude použitelná kapacita a nie celková, je to už
    Ak 40kWh bude použitelná kapacita a nie celková, je to už použitelné elektroauto. Dá sa povedať že to už bude +/- 200km bez obmedzenia (aj v zime ,aj po dialnici 130)samozrejme v dobrých podmienkach bez dialnice aj 270km. Pri dlhšej trase (600+km)je to ešte stále otrava nabíjať. Situácia je taká že z domu síce vyrážam s plnou (100%) batériou..ale na rýchlonabíjačke to dám „rýchlo“ (40 min ?) len do 80% teda cca 32kWh a to už je len +/- 150km, takto by som nechcel ísť 500+ km trasu :-(. Čím to nissan zabije bude cena, tá bude tažko pod 35-38000 eur :-(. Jediné čomu to môže pomôcť sú ceny ostatných 24-36 kWh áut a ceny jazdeniek, tam by to malo ísť dolu.
    Pre 95% ludí je to ešte stále drahá hračka :-(. Musia dostať 40kWh auto pod 25000…
    Akokolvek by som elektromobil chcel , musí to byť aspon trochu ekonomicky výhodné a to pri cene +15000 k normálnemu autu je stále predražené.
    Ak sa chvália že majú batérie už za 140-160 eur za kWh kde teda naberú cenu že sa dostanú na 35-38000?

    1. To je furt dokola. Pokud jen hledis na zakladni uzitecnost.
      To je furt dokola. Pokud jen hledis na zakladni uzitecnost. Tedy neprikladas zadnou pridanou hodnotu nebo jen minimalni vecem jako ze EV je mnohem bezpecnejsi nez ICE( zadny motor vpredu), je tichy, nesmrdi, ma skvele zrychleni a sviznost v provozu, setri planetu, muzes si ho „tankovat“ doma v garazi, apod. tak si jeste musis pockat radu let nez se EV slevni a i dokonce navic k temto vsem vyhodam budout mit EV stejny dojezd jako ICE a budou stat uplne stejne.
      Tak pak je sand naprosto jasne ze si to EV koupis. A koupi ho KAZDY. To je konecna. Jinymi slovy cekas az ICE budou neprodejne a pak si EV koupis. Ano to je logicke.

    2. Udrzet spotrebu ve 130 km/h kolem 20 kWh/100 km neni uplne
      Udrzet spotrebu ve 130 km/h kolem 20 kWh/100 km neni uplne jednoduche. Z elektromobilu, na ktere jsem kdy videl podobne testy se blizi snad jen Ioniq a i ten je v zavislosti na konkretnich podminkach vetsinou spis kolem 30. Navic u vetsiny testiku to byly tachometrove rychlosti, takze realna rychlost byla spise jen kolem 120 km/h. Konkretne u Ioniqa jsem dohledal informaci, ze promeruje cca o 5 %, u Leafa se udava kolem 10. Jenze to muze zalezet na konkretnim vozu a jeho obuti. Jakych hodnot dosahne novy Leaf si netroufam odhadovat, ale snad bude aerodynamictejsi nez stary.
      Je to samozrejme jen muj nazor, ale povazuji uvahu o dojezdu kolem 200 km na dalnici se 40 kWh baterii za optimistickou. Na druhou stranu to hodne zalezi na tom, jestli je cela cesta kolem 200 km a z ni jen cast po dalnici nebo jestli tim myslite dalnicni usek mezi 2 nabijeckami v ramci delsi cesty.

      Problem s cenami baterii je v tom, ze se casto uvadeji ceny clanku, vytvorit z nich pouzitelny batterypack rozhodne neni zadarmo, dalsi potiz je v tom, ze jsou to ceny uvadene bez DPH a take je to cena za kterou nakupuje automobilka, pokud to chce prodat zakaznikovi, tak si obvykle neco prirazi, nejen kvuli zisku, ale i kvuli pripadnym zarukam.
      Navic baterie nejsou zdaleka jedinym duvodem, proc jsou elektromobily drahe, vetsinou maji komfortni vybavu, kterou relativne levne automobily automobily v zakladu nemaji. V normalnim aute se casto smirite treba s manualni klimatizaci, ale tu vam nikdo do el. mobilu neda, nebylo by to dobre pro dojezd. Ze stejnych duvodu jsou casto v cene elektromobilu vyhrivana a vetrana sedadla, vyhrivane volanty nebo vyuzivaji treba tepelna cerpadla. Casto pouzivaji LED, coz opet usetri nejaky watt. Casto se pouzivaji lehci materialy nez u spalovaku, protoze kvuli spotrebe musi udrzovat nizkou hmotnost. Nakonec do toho alespon castecne promitnete naklady na vyvoj a nizsi efektivitu relativne malych vyrobnich serii a rozdil 15 000 EUR vam uz nemusi pripadat tak nesmyslny.

    3. Cenu +15000 EUR EV usetri pri prejdeni 200.000 km = 5-6 rokov
      Cenu +15000 EUR EV usetri pri prejdeni 200.000 km = 5-6 rokov pri rocnom najazde 35000-4000 km.

      Mimochodom, predajcovia uvadzaju 35.000 km rocny najazd aj pre navratnost dieslu voci benzinu 🙂

      A to neporovnavam vybavu aut. Pretoze zakladne vybavy EV su vacsinou v na urovni (takmer-)maximalnej vybavy spalovakov.

      Napr.: Octavia v rovnakej vybave ako EV Ioniq stoji viac ako 30.000,- EUR (Octavia s tym silnejsim dieslom), pricom EV Inoniq po odpocitani dotacie stoji prave 30.000,- EUR 😉

      1. Len buhuzial najazd 35-40000km rocne je najazd dákeho
        Len buhuzial najazd 35-40000km rocne je najazd dákeho podnikatela alebo cloveka co jazdí za prácov 50-70km od domu. Bezný najazd v našich končinách je 12-15000 a teda poznám násobne viac ludí co spravia do 10 ako ludí co spravia 40. Ja sám sa motám okolo 18-20000. Teraz ma stojí 100km cca 6,5 eura, pri elektromobile nabíjanom len doma dajme tomu 1,5 eura, ak ale clovek nabije na rýchlonabíjacke sme pomaly na cene spalovku (Greenway slovensko) Nech nežerem počítajme že nabijem mimo fakt len obcasne..takže dajme tomu 2 eurá/100km..proti spalováku 4,5 na 100km..15 000eur sa vráti po 330000km..to je úplne mimo realitu.
        Uvedomujem si aj ostatnú pridanú hodnotu u elektromobilu..ako záber motora, ticho, cisto, výbava ktorú má spalovák v plnke..ale stále je cena vysoká.
        EV ioniq má ale batériu 28kWh tu sa bavíme o nissane s batériou 40+. Mna by neprekvapila ani cena cez 40000 eur za tento nissan.

        1. Cena se casem ukaze, tezko se snazit predem uhodnout, ale
          Cena se casem ukaze, tezko se snazit predem uhodnout, ale nebyl bych uplne pesimisticky. Sice bude mit vetsi baterii, ale na trhu je alespon teoreticky nejaka konkurence. Temer 36 kWh v e-Golfu neni o tolik mene a Ioniq ma sice baterii mensi, ale diky vydarene aerodynamice a nizke hmotnosti nema uplne maly dojezd. Dale je k dispozici Renault Zoe, ktery sice neni tak velky jako Leaf, ale s cenou 31.000 EUR nam muze trosku naznacit, ze „velka“ baterie nemusi nutne znamenat astronomickou cenu.

          V nakladech mate asi jen naftu? Neco stoji i servis. Ten je u Leafu zahrnut v cene, ale u spalovaku se vetsinou plati a klidne to muze byt dalsi euro na 100 km, mozna i vice, zalezi na znacce a modelu. Pravdepodobne se to ani tak nevyplati, ale uz to vychazi o kousek lepe.

          Obvykle se bere do uvahy i to, ze auto po nejake dobe prodate. Nicmene, tady si na kalkulaci netroufnu, nevim, jak bude vypadat trh treba za 5 let, ale pokud prijdou nove relativne levne elektromobily se slusnym dojezdem, tak bych ohledne zustatkovych cen dnesnich elektromobilu nebyl velkym optimistou. Nicmene to bych asi nebyl ani u nafty, pokud bude pokracovat soucasny trend jejiho potirani formou drazsich dalnic, dani, zakazu vjezdu do mest …

          Nakonec jeste jedna vec, souvisejici s pripadnou kalkulaci elektromobilu na Slovensku, sice nejsem priznivcem dotaci, ale fakt je, ze jsou nabizeny. Pokud budou k dispozici i v dobe uvedeni noveho Leafa, tak to muze take jeho vyhodnost ovlivnit.

            1. Tak v tom pripade by se asi prodejni cena dala nejak +-
              Tak v tom pripade by se asi prodejni cena dala nejak +- odhadnout, obvykle se po 5 letech dostavate nekam k 50 %. U elektromobilu bych asi tak vysoky zustatek necekal, takze se da rict, ze v tomto pripade prodejni cena v kalkulaci Leafu prilis nepomuze.

              Doufam, ze se vas tip na naftu nijak nedotknul, ja proste znam tak malo majitelu hybridu, ze kdyz vidim odhadovanou spotrebu kolem 5-6 litru, tak tak nejak automaticky ocekavam naftove auto.

              1. Nie nedotkol :-).
                5 ročnú Toyotu hybrid som predal pred 2

                Nie nedotkol :-).
                5 ročnú Toyotu hybrid som predal pred 2 týždňami za 60+%. Lenže u nej bola ta strata na 90000 km cca 6000 eur.. U elektromobilu 5 rokov a 90000km by to bolo koľko? Mínus 10000-12000? Zasa plus pre spalovak.Este odjazdim jeden hybrid a uvidím kam sa elektromobil posunie do roku 2022-23..to by už možno bola aj ojazdena Tesla 3 v rozumnej cene 🙂

                1. V Nemecku jste v roce 2012 dostal Leaf priblizne za 36.000
                  V Nemecku jste v roce 2012 dostal Leaf priblizne za 36.000 EUR, dnes se dle najezdu a stavu inzeruji nejcasteji mezi 11-15 tisici. Takze prodelek pres 20 tisic. A to jich ma vetsina udavany o kus nizsi najezd nez 90.000. S takovym poklesem ceny jste po prodeji priblizne na stejnem rozdilu, jako na zacatku, narozdil od jinych aut se vam nevrati cast vyssi porizovaci ceny ve forme vyssi zustatkove ceny 🙁

                  U noveho Leafa to muze byt jinak, opravdu nevim, jaka bude za 5 let situace na trhu a jak moc zastarale bude pusobit. Muzeme zjistit, ze se letosni model Nissanu vyjimecne povedl a jeste v roce 2022 bude povazovan za konkurenceschopny elektromobil a v takovem pripade si klidne muze kupce za cenu kolem 50 % puvodni hodnoty najit.

                2. Bohužel je to tak, morální zastarávání elektromobilů je
                  Bohužel je to tak, morální zastarávání elektromobilů je rychlé, rozvoj kopíruje boom mobilních telefonů. Kde jsou doby pecky mobilu Phillips Fizz nebo Nokia 3110 (sakra, jsem starej :-). O pár let později po nich neštěkl ani pes. A s elektromobily je to dnes podobně překotné…..

                3. Není, platí to jen pro zkriplený malobaterkáče,
                  Není, platí to jen pro zkriplený malobaterkáče, velkobaterkový starý Tesly si držej hodnotu až nejpříjemně vysoko.

                4. I u té Tesly Model S je to vývojem. Prvotní auta si
                  I u té Tesly Model S je to vývojem. Prvotní auta si kupovali lidi, co na to měli a v nejvyšších výbavách. Takže pokles ani nemůže být razantní. Navíc je jich k dispozici směšně málo, což je další faktor. K tomu se připojilo ohlášení, že nové Tesly budou mít na rozdíl od straších už zpoplatněný SC a máte další důvod si ji držet nebo ji prodat dráže. Byť se to pak změnilo, na trh to vliv má.
                  Když bych to vzal na obrazném příkladu u našeho Iona, co ho nabíjíme doma nočním proudem v ceně 30 haléřů za kilometr, tak 20 tis. km mne může stát při spotřebě 12 kWh/100 km buď 12 tisíc v denním proudu, nebo 6 tisíc Kč v nočním nebo 0, když budu nabíjet zdarma. Pokud bych využíval jen ČEZ nabíječky, je to stejných 6 tisíc paušálu ročně. Pokud nejdražší stanice na Evmapa s 10 Kč/1 kWh, tak dokonce 24.000,- Kč.

  4. Neoficiální 40kWh může znamenat také 48kWh. Třeba ale
    Neoficiální 40kWh může znamenat také 48kWh. Třeba ale přijdou s +/-60tkou, jak se psalo v únoru t.r. Uvidíme, co nejbližší týdny ukáží; jen aby jich nebylo oficiálních 40+.
    Napadá mne při pohledu na foto otázka, proč jezdí po eu zahalený Leaf(?), když by měl přijít na trh něco jako IDS či Sway, ježto jsou přeci jen odlišných tvarů?
    Pokud to zahalené jezdící je EV a nikoli nová micra, tak ano, snad tu bude IDx. Myslím si však, že to bude přeci jen Leaf v novém kabátě.

    1. To zahalené je opravdu nový Leaf – potkal jsme ho před pár
      To zahalené je opravdu nový Leaf – potkal jsme ho před pár měsíci v Karlíně na nabiječce – přesně takové, jako je na fotkách zde. Než si ho řidič připojil, mohl jsem si ho dost dobře prohlédnout zevnitř.
      Řidič byl zkušební z Německa a, bohužel, nechtěl pustit žádné info.

  5. Z meho hlediska je 40kWh plne dostacujici kapacita. Kdyby tam
    Z meho hlediska je 40kWh plne dostacujici kapacita. Kdyby tam dali 50kWh, tak by to bylo o hodne drazsi auto a lidi by zase lamentovali, ze si radeji koupi TM3. Lidi budme radi, ze se to posunuje o pekny kus dopredu. vsichni jsme jezdili pred par lety smradlavymi auty a o elektrice ani vidu ani slechu. prvni EV jsou z 2010/2011. Za 6-7 let to je pokrok jako hrom. Kdo ma finance, at koupi treba Tesla S. Ja si rozhodne nestezuju.

  6. Myslím, že 40kWh je paráda, zlatý střed. Každý si dle
    Myslím, že 40kWh je paráda, zlatý střed. Každý si dle své aktuální spotřeby může spočítat, kolik sám ujede na tuto baterku.
    Když jedu úsporně za 11kWh, je to přes 350km. Když nekoukám na spotřebu, ujedu 260km a nakonec v zimě s topením už jen 200km.
    To už mám na dojíždění do práce s nabíjením jednou týdně.
    Je to mnohem větší svoboda ve výběru nabíjecího místa.

    1. Za zlatý střed pro Česko a malý rodinný pětimístný
      Za zlatý střed pro Česko a malý rodinný pětimístný vůz bych přeci jen považoval spíše uživateli dostupných 50 kWh.
      Aktuálně mne trápí dosavadní neochota Nissanu k výměně baterie ve starších Leafech za větší… dostupných 20 kWh bez tepelného čerpadla a plachtění je na hranici praktické použitelnosti.

  7. Ten japonsky merici cyklus je jeste vetsi bajka nez NEDC. Pro
    Ten japonsky merici cyklus je jeste vetsi bajka nez NEDC. Pro srovnani u stareho Leafu s 30 kWh baterii se dle JC08 udava dojezd 280 km, dle NEDC 250 km. Prumerna rychlost v JC08 by mela byt 24,4 km/h a maximalni 81,6 km/h. Proti tomu je NEDC s 33,35 a 120 vylozene zavodni jizda 😉

  8. To je zase od Nissanu argument jak stehno:
    „Hlavní důvod,

    To je zase od Nissanu argument jak stehno:

    „Hlavní důvod, proč Nissan zatím nejde do 60kWh baterie, je údajně v dobíjení. Cílem je totiž vždy udržet rychlodobíjení 0-80 % na asi 40 minutách.“

    Marketingový kecy starý babičky. Hlavní důvod, je, že je nemají kde brát.

    Většina lidí by tu větší baterii uvítala, protože je úplně jedno, že na těch pomalonabíječkách jako chademo, a CCS s 40kW výkonem budou stát hodinu aby tu baterku nabili na 80%, nebo 40 minut.
    Za těch 40 minut se nabije stejně elektřiny na určitou vzdálenost, a je jedno jestli ta baterie má 20, 40, nebo 60 kWh.

    Jak i Musk několikrát zmiňoval, přes 50 kWh už není důležitá kapacita, ale počet kilometrů, které člověk nabije za určitý čas. A proto na velikosti baterie tolik nezáleží.

    Ale to by Nissan musel přiznat, že prostě nemá ty baterky kde brát a že vhybí sít oprravdových rychlonabíječek.

    Je zajímavé, že Musk to pochopil už před 10 lety. Zatímco tyhle „manageři“ na to přicházejí až teď. Respektive už to na ně pádá, to co si nadělali.

    1. Divil byste se, ale rychlost dobíjení je hlavní
      Divil byste se, ale rychlost dobíjení je hlavní stížností na Chevrolet Bolt v USA. Uživatelé to považují za jeden z největších problémů auta… Je to samozřejmě dáno pomalými nabíječkami (na 50 kW nabíječce trvá nabíjení do plna 3 hodiny!!!). Ale s tím se holt nedá nic dělat.

      1. Tak tady jde snad o ten dementni argument ktery nissan pouzil.
        Tak tady jde snad o ten dementni argument ktery nissan pouzil. Tohle beru jako naprostou urazku spotrebitele. Mysli si snad ze sou lidi idioti nebo co?
        Jo Bolta nabijes za 3 hodiny na 50kW…tak co udelame aby se nam nabijel rychleji?

        Musk: „Misto 50kW ho budem nabijet 120kW“
        Nissan : „Misto 60KWh baterky mu dame 40 kWh baterku“

        Ktery pristup je asi lepsi…hmm ja nevim, snad mi Nissan rekne co si mam myslet, protoze sem po mozkove obrne.

    2. Nissanu jsem psal před 2měs. aby mi vysvětlili, když auto
      Nissanu jsem psal před 2měs. aby mi vysvětlili, když auto ukazuje 13kwh spotřebu, proč ve skutečnosti žere 15 a dosud jsem se nic nedověděl.. Na chademo jsem tedy v teplotě kolem nuly stál z 18% na 74% přes 40min, což mě přestalo bavit….Měl bych jít na garančku, ale mám strach aby ti naši odbornící s tím ještě něco nevyvedli…

    3. Súhlasím s názorom, že argumentovať s nabíjaním do
      Súhlasím s názorom, že argumentovať s nabíjaním do 40minút je somarina.

      Treba ale poupraviť názor, že veľkosť baterky nemá vplyv na rýchlosť nabíjania (rozumej dojazd za 30minút nabíjania).

      Ono totiž čím je väčšia baterka, tým sa rýchlejšie nabíja.
      Keby Nissan mal 60kWh baterku, tak sa stihne za 40minút nabiť viac kWh ako pri tej 40kWhodinovej !!!

      Rýchlosť nabíjania sa spomoluje už niekde okolo 50% nabitia, pričom okolo 80% sa to spomalovanie prijevuje už fakt dramaticky. Teda Nissan z nás týmto „argumentom“ robí fakt ovce a iba ma nasierajú.

      Radšej, nech spravia zaujímavú cenu a repustia marketingových chumajov.

          1. Nebude, stale je to iba EV hracka. Je to sice lepsie nez tych
            Nebude, stale je to iba EV hracka. Je to sice lepsie nez tych 2XkWh ale hranica je 50kWh. To dava bezpecny dojazd nad 300km a v pohode zvlada aj vacsie vylety. Toto je skor dokaz, ze nissan este nema zaujem vyrobit take auto a potrebuje ryzovat prachy na ludoch. Ale to sa od buduceho roku zmeni vdaka Tesle hned ako sa vyhrabe z predobjednavok.

          2. Kdepak. EV se musi dostat za hranici kdy nejcastejsi duvod k
            Kdepak. EV se musi dostat za hranici kdy nejcastejsi duvod k zastaveni (a s tim spojene nabijeni) je unava ridice. Tedy tak cca v prumeru bych tipoval 4 hodky jizdy. K tehle hranici se blizi sotva Tesla, nejaky nissan s 40kW se muze jit zahrabat. Pokud bysme se pak dostali i na cenu takoveho vozu srovnatelnou se spalovakem, pak by nebylo uz co resit a 99% lidi by nemeli zadny duvod si porizovat spalovat naproti EV.
            Ano 40kW Nissan za 1M je pekne, ale stale dobre jen pro nadsence co jezdi po meste, pripadne sou ochotni absolvovat zdlouhavou jizdu nekam po republice. Urcite je to ale pokrok, coz je super.

            1. To je taková technologická hranice (včetně toho lidskéh
              To je taková technologická hranice (včetně toho lidskéh faktoru). Na druhou stranu mě (a předpokládám že i většině lidí co nejezdí do zahraničí) by v pohodě stačilo těch 200-250km – napříč republikou často nepotřebuji a když, tak si někde docucnout (vsadím se že s dětmi 4 hodiny bez zastávky to nebude žádný med), chápu že někdo z Aše může mít babičky ve Zlíně…

              Myslím že spíš (kromě nedostatku kapacity výroby automobilek/baterií) je hlavní překážkou spíš ten demotivační faktor rozdílné ceny kdy za jedno EV si člověk pořídí spalováky tři …

Napsat komentář