Přijďte na Den bez aut do Dačic, města, které fandí elektromobilitě!

V loňském roce bylo v Kancnýřově sadu na Palackého náměstí v Dačicích instalováno šest dobíjecích stojanů pro elektrokola, potažmo elektromobily. Už v sobotu 20. května je bude možné prakticky prověřit, bude se tam totiž konat Den bez aut.

Elektromobil Kia Soul EV u nabíjecího sloupku v Dačicích
foto: Městský úřad Dačice

Dačice se díky instalaci dobíjecích stojanů staly jediným městem v širokém okolí, které nabízí svým občanům a hlavně návštěvníkům města, dobití těchto dopravních prostředků a také mobilních telefonů, tabletů a dalších mobilních zařízení. Stojany mají totiž zabudované i USB zásuvky.

Dle pozitivních ohlasů je tato služba vítaná a je zatím zdarma. Dobíjecí stojany projdou tuto sobotu 20. května zatěžkávací zkouškou, protože budou využity při kampani „Den bez aut“, kterou již druhým rokem organizuje Zdravé město a MA21.

„Den bez aut“ bude mimo jiné hostit jak české nadšence elektromobilů, tak i zahraniční. Ze zahraničí přijede Rainer Miksche a bude zastupovat společnost TRE Thayaland GmbH. Za české elektromobilisty to bude Jan Křižka a s Jaromírem Vegrem, kteří jsou zástupci Asociace pro elektromobilitu ČR.

Součástí programu budou i přednášky k elektromobilitě a konzultace s danými odborníky. Samozřejmostí budou i předváděcí jízdy elektromobilů značek Tesla Model S, Tesla Model X, Nissan Leaf, Nissan e-NV200 a raritou bude Fiat 500e.

tisková zpráva

31 Comments on “Přijďte na Den bez aut do Dačic, města, které fandí elektromobilitě!”

  1. Do Dačic jsem se dnes podíval a:
    Pozitiva..
    – jako počin

    Do Dačic jsem se dnes podíval a:
    Pozitiva..
    – jako počin skvělé
    – krásný miniparčík přímo na hlavním náměstí
    – v krajním relaxačním „oddělení“ parčíku je ocelová skříň barvy tmavé
    – po manuálním otevření předních dvířek se objeví 1x 5ti-kolík 32A, 2xSchuko 16A
    – vedle skříně je pozemní stojan na 5 jízdních kol
    Negativa..
    – zmíněné zásuvky USB nikde
    – při používání musí být dvířka otevřená, panty jsou dole vodorovně (ve spodní části mohl být otvor pro prostup kabelu/ů po uzavření dvířek)
    – nikde zmínka o tom, že by se to dalo používat a za jakých podmínek
    – zásuvky směřují na opačnou stranu, než by stál BEV
    – tam, kde by mohl stát BEV je zákaz parkování – na zemi jsou sice postarší, ale přesto bílé čáry; tedy zelená plocha není a ani vyhrazené parkování
    – nabíjet jsem se ani nepokusil, bo jsem se obával zásahu úředníků sedíc u monitoru kamerového systému
    Neutralita..
    – na íčku měli již zavřeno, abych zjistil nějaké info

    1. Díky za připomínky a jenom krátká reakce:
      – USB zásuvky

      Díky za připomínky a jenom krátká reakce:
      – USB zásuvky jsou zabudovány do sedacích schodů v počtu 8 ks
      – Otvor je dobrý nápad, pokud to bude technicky možné budeme řešit
      – Podmínky použití jsou nalepeny zevnitř dvířek
      – Uvažujeme o otočení stojanu tak aby zásuvky směřovaly k BEV
      – Při obnově čar nově vytvoříme místo pro parkování u stanice
      – Kamerový systém nemáme, ale máme pozorné občany. 🙂

  2. No super, v Dačicích se koná „Den bez aut“ a my se to
    No super, v Dačicích se koná „Den bez aut“ a my se to dozvíme 2 dny předem. Kdo to organizuje, že udělal tak špatnou propagaci? To zavání těžkým amatérismem. Skoro to vypadá, jako kdyby na poslední chvíli někdo „přilepil“ elektromobily na akci zmíněnou na stránkách města Dačice, kde se píše „Auta nechte doma, přijeďte na bruslích, koloběžce, kole, odrážedle…Součástí přednášky, dílnička, jízda na konících.“

            1. A máte stojanovou verzi? Případně lze krabici přidělat
              A máte stojanovou verzi? Případně lze krabici přidělat venku na zeď? Města zpravidla musí využívat komplexní služby a vyhlašují veřejnou zakázku na zhotovení. Jeden stojan s mennekesem stojí běžně kolem 25000 Kč, stojan s průmyslovým pětikolíkem do pár tisíc. A zajímaly by mě ty jednotky tisíc. Mě stála ta krabička na pětikolík s menekesem a přepínatelným výkonem od 16 do 32 A desítku s daní. A levněji to lze pořídit max. svépomocí.

              1. Hlavní problém je, že to vypadá hůře a méně bytelně
                Hlavní problém je, že to vypadá hůře a méně bytelně než když stavěli komunisté superlevně v akci Z.
                Postavit aspoň přístřešek by je nezrujnovalo, a s nějakým malým reklamním solárním panelem by to taky hned mělo mnohonásobně větší ideologický účinek.

                1. Já vám nevím. Mě jako elektromobilistovi naopak
                  Já vám nevím. Mě jako elektromobilistovi naopak pětikolíková zásuvka na 400V 32A naopak naprosto vyhovuje. Svoji malou nabíjecí stanici si stejně neustále vozím sebou. Kdyby se každý elektromobilista sebral a napsal na své město, ať postaví aspoň zásuvku (která se dá v budoucnu velmi snadno upravit a rozšířit na něco víc), byl by to tu elektromobilní ráj. Navíc s výstavbou pětikolíku uspějete mnohem spíše než se zásuvkou Typ 2, o které nikdo nemá většinou ani šajn.

          1. Cena mezi wallboxem a rozvaděčovou skříní není takový,
            Cena mezi wallboxem a rozvaděčovou skříní není takový, aby dělal nějaký větší navýšení v celkové ceně přípojky.
            Dělal jsem 2 wallboxy (komplet, včetně přípojky, přivedení, kopání, papírování, atd.) a ten rozdíl je minimální v celkové ceně projektu.
            Je to jako s wifinou, pomohla tady v Čechách, díky neschopnosti českých operátorů, nakopnout internet do každé díry, ale není to budoucnost. Připomíná mi to situaci, kdy developer odmítne přivést optiku do novostavby s tím, že se majitelé bytů spokojí s wifinou. Přitom pokládka optiky je jsou řádově desetiny promile v ceně celkové výstavby. Ale zvýšení komfortu je neskutečné a i ty byty mají pak větší hodnotu a lépe se prodávají.
            Taktéž to vidím se stavebními zásuvkami. Na začátku jsme mohli být rádi za stavební zásuvky, protože tady nic jiného nebylo. Ale dneska máme evropský standard Mennekes Typ2, tak nevidím důvod, proč mít něco jiného. Oproti pětikolíku je to lépe jištěné, dá se dělat jednodušší billing, lépe korigovat nabíjecí proudy, atd. Z praktického hlediska tam nevidím jedinou výhodu (pouze o něco nižší cena, ale to nevyváží ztrátu vlastností Typ2). Nehledě na to, že Dačice jsou blízko Rakouska, nabíjení pětikolíkem je tak trochu česká specialita (díky malé síti nabíječek) a rakouský elektromobilista z 99% nebude mít nabíječku na pětikolík (ostatně já a ani těch pár lidí okolí mne ji nemá).
            Podporu elektromobility si představuji jinak. K analogii s Internetem mi to připomíná, jako kdyby dneska operátor tlačil dial-up, protože na ten tu lidé byli také zvyklí…

            1. Já vám to řeknu asi takhle. Navrhněte v nějakém
              Já vám to řeknu asi takhle. Navrhněte v nějakém středním okresním městě (ne Praze), aby vybudovali nabíjecí stanici. Nejprve na vás budou koukat jak na lepru. A když se vůbec dostanete k diskuzi o realizaci, tak zjistíte, že město má vhodné místo, má tam dokonce i elektriku, ale 25 litrů za nabíječku, kterou nikdo nevyužije, dát nechce. Ale 3 litry za postavení zásuvky dá (natažení kabelu z nejbližší rozvodné skříně a koupení zásuvky včetně přimontování na zeď). Tož mi řekněte, jestli vám přijde lepší nemít nic, nebo mít pětikolík. Za mě je pětikolík super a bylo by skvělé, kdyby byly všude a ideálně zdarma nebo za rozumné všimné.

              Dodal bych, že od pětikolíku je cesta k Type 2 zásuvce velmi snadná a krátká a lze ji kdykoliv dokončit.

              1. No jo, znám lidi, co se spokojí s internetem 32kbps.
                No jo, znám lidi, co se spokojí s internetem 32kbps. Nicméně bych pak neříkal nic o podpoře elektromobility, protože natažený pětikolík z nejbližší rozvodné skříně NENÍ podpora elektromobility. To pak můžete tvrdit, že půlka republiky podporuje elektromobilitu, protože skoro u každého baráku máte pětikolík.
                Takže jako nouze dobrý, ale nechvástal bych se o nějaké podpoře. Podpora čehokoliv prostě stojí peníze. Jinak je to k smíchu.
                Mimochodem, jak budete dělat billing u pětikolíku v celkové ceně realizace 3 litry? Když tam bude víc jak jedna zásuvka (pětikolík), jak budete řešit rozdělování nabíjecího proudu pod společným jističem? Jak se dostanete k jističi, který bude kdovíkde v nějaké rozvodné skříni, když shodíte (nebo někdo shodí) jistič? Jak budete řešit bezpečnost, aby si tam nehráli děti a třeba neměli úraz elektrickým proudem, když zásuvka bude veřejně přístupná a vždy pod proudem? (proudový chránič nemusí stačit nebo nebude fungovat – musí se jednou za čas „vyhodit“, aby dobře fungoval – dělá to reálně někdo?)

                1. Řešit to nebudete. Elektřina bude zdarma a v případě
                  Řešit to nebudete. Elektřina bude zdarma a v případě nadměrného využívání se to bude řešit. U jističe 3×50 A rozdělování proudu řešit nemusíte. A co se týče bezpečnosti, zásuvky jsou všude, i veřejně dostupné. To jenom naše hyperbezpečná společnost z toho dělá problém. Běžte mi s argumenty dětmi někam. Život je prostě nebezpečný.

                  Vám se to nelíbí jenom proto, že prostě tu krabičku nemáte a nevozíte sebou. Což je ale iracionální, protože na místech, kde vzniká veřejně dostupný 5kolík by zásuvka Typ 2 stejně nevznikla. Takže o nic nepřicházíte.

                2. No, je to na Vás, s čím se spokojíte. Holt nejsem pes, co
                  No, je to na Vás, s čím se spokojíte. Holt nejsem pes, co se spokojí s odhozenou kostí ze stolu. A nehodlám tleskat něčemu, kde si politici zadarmo honí politické triko a chvástají se něco o podpoře, která podporou ve skutečnosti je jen naoko.

                3. Nu, já jsem rád, že se podařilo u mého rodného města
                  Nu, já jsem rád, že se podařilo u mého rodného města dohodnout aspoň ten pětikolík a spojit je s EV mapou, kde získají možnost budoucího upgradu. Nikde se tím zásadně nechlubí, je to spíš občanská iniciativa a kdyby to stálo hodně peněz, město by spíš dostalo od občanů okolo pěkně vynadáno.

                4. To občané radši budou požírat rakovinový saze a pak se
                  To občané radši budou požírat rakovinový saze a pak se nechat draho léčit než aby dali halíř na nabíječku a zbavili se navždy otravujícího sajrajtu.

Napsat komentář