Volvo: díky Tesle je zájem o elektromobily, s diesely končíme

Hakan Samuelsson, šéf švédsko-čínské automobilky Volvo, řekl, že aktuální generace dieselových motorů je jejich poslední. Místo nich se zaměří na elektromobily.

Volvo XC90 SUV se prodává také jako plug-in hybrid. Pro dieselové motory podle šéfa automobilky Volvo není v budoucnosti místo.
foto: Volvo

Hakan Samuelsson se aktuálně rozhovořil v novinách Frankfurter Allgemeine Zeitung. Řekl mimo jiné, že dieselové motory nemají perspektivu, a tak do nich Volvo nebude dál investovat. Současná generace je poslední.

Místo toho uznal pozici a zásluhy americké automobilky Tesla o rozvoj trhu s elektromobily. A řekl, že právě v téhle oblasti by mělo být místo i pro Volvo.

Dále Samuelsson upřesnil, že jsou to především evropské regulace, které je nutí vyvíjet stále úspornější spalovací motory. A dodal, že nafta i benzín budou i v následujících letech důležitá paliva.

V neposlední řadě šéf Volva naznačil, že konec výroby dieselových motorů by u nich mohl nastat už v roce 2023. První elektromobil Volvo má přitom jít na trh v roce 2019 a do roku 2025 chce dosáhnout celkových prodejů 1 milionu.

40 Comments on “Volvo: díky Tesle je zájem o elektromobily, s diesely končíme”

  1. Ja bych ten vyrok upravil na: „díky Tesle je zájem o
    Ja bych ten vyrok upravil na: „díky Tesle je zájem o elektromobily, končíme.“

    Volvo v Evrope prodava cca 90 % aut na naftu. Prodeje v Cine a v USA, kde se da ocekavat vetsi podil benzinu jsou v pomeru k Evrope pomerne male. Nevim, jestli sve zakazniky, kteri si tato auta casto kupuji jako pohodlne vozy na dlouhe cesty, presvedci, ze jim misto dieselu s dlouhym dojezdem poslouzi elektroposkakovadlo. :-/

      1. Z pohledu BMW a VW bych to neviděl tak černě. Jsou
        Z pohledu BMW a VW bych to neviděl tak černě. Jsou rekordně v zisku a není problém pro ně vyvinout nový auto na libovolné palivo – mají zdroje, know-how, dodavatelský řetězec, servisní síť a setrvalý přísun peněz.
        Problém je na těch autech vydělávat. A to zatím TESLA ani jiný moc neumí. Naštěstí (pro všechny jejich zaměstnance a navázané firmy) se manažeři velkých koncernů řídí spíše ekonomikou a ne jen vizemi. Těžko můžou všechny automobilky jet na peníze z prodeje akcií a ekokredity od vlády …
        A chtěl bych doma mít elektomobil – jednoduché auto a malými provozními náklady. Ale aktuálně je to ve větším měřítku (desítky % vozového parku) technicky nerealizovatelné.

          1. Dodavatelský řetězec, který byl schopný dodat auta
            Dodavatelský řetězec, který byl schopný dodat auta prakticky do každé rodiny na západní polokouli – úplně bych je nepodceňoval (klasické automobilky). Uvidíme, jak si Tesla poradí s několikanásobným nárůstem výroby. A nejde jen auto prodat, ale i pak zajistit servis. A tím jsou zatím naštíru. Běžného zákazníka nezajímá, jak cool auto má, ale že funguje a dělá to co potřebuje a když se rozbije, tak to někdo rychle opraví. Pro většinu lidí je představa, že nejbižší servis je 100-200 km daleko naprosto nepřijatelná.
            A že nedodávají el. motory, výkonovou elektroniku – nikdo to po nich nechtěl, protože to nedávalo ekonomický smysl. Teď to pomalu začíná smysl mít, ale ještě to pár let potrvá než bude elektomobil standard.

            1. Jenom takový paradox – většina lidí řeší stále servis
              Jenom takový paradox – většina lidí řeší stále servis a kupuje škodofky, páč prý mají nejlevnější hodinové sazby a i náhradní díly. O čem to svědčí? Že automaticky zahrnují do ceny a využitelnosti spalováku jeho brutální poruchovost.
              Také lidi furt řeší, že na rozdíl od elektromobilu spalovák dotankují na každém rohu. Proč proboha? Auto spalovací s násobným dojezdem přeci nepotřebuje čerpačku v každé druhé ulici? Přesto to uvádějí jako plus. Přitom elektromobil natankuje všude, kde je elektrická zásuvka, tedy zcela všude.
              Je další paradox, že lidi mají vůz i s desetinásobkem svého běžného denního nájezdu a pak tankují jen za 200 nebo 500 Kč (třeba Citroen BX 19 D měl 65 litrovou nádrž na naftu a dokázal ujet v kombinaci město dálnice 1.200 km). a jsou happy, že jednou ročně dojedou na 1 nádrž do Chorvatska. Okolo spalováků je takových nelogičností přehršle. Už nebudeme vůbec probírat downsiting, katalyzátory, filtry a další….

              1. Do jisté míry s vámi souhlasím. Ale.
                Sevis není jen o

                Do jisté míry s vámi souhlasím. Ale.
                Sevis není jen o poruchál, ale i o záručním servise (a to pomíjím, že TESLA zatím fakt není etalon kvality). Málokdo je ochoten byť jednou ročně jet 300km na garančku. Nadšenci ano, ale pro běžného zákazníka je to problém.
                Dojezd. Ano, i já většinou jezdím jen pár (desítek km denně), ale občas potřebuji jet víc. A nechci/nemůžu si dovolit mít další auto na dlouhé cesty. Krom toho jak se bude řešit, když šťáva dojde cestou – odtah? Ano normálnímu řidiči se to nestane, ale i pojišťovny mají v asistenci dovoz benzínu a využívá se to. U spal. auta stačí dovézt 5l kanistr, který koupím za pár korun na každé pumpě. U EV?
                A rychlost natankování – stane se to max několikrát do roka, ale občas je neplánovaná cesta = nemám zrovna natakováno, prtože jsem neviděl důvod nebo zatím nebyl čas. U spalováku otázka 10min, u EV problém.
                Jsou to sice možná „okrajové“ problémy, ale pokud se mají EV více rozšířit, začně s nimi jezdit každý a pak tyto problémy nastanou.
                A katalizátory, downsizing apod. To není výmysl automobilek, ale politiků. Jsem zvědavý, co vymyslí až např. shoří několik EV a nebejbože to odnese nějaký člověk (úraz el. proudem). Fantazie politiků nezná mezí …

                1. Víte, běžný zákazník si nekupuje Teslu, stejně jako si
                  Víte, běžný zákazník si nekupuje Teslu, stejně jako si nekupuje MB S nebo BMW7 či Audi8. Takže ho 300 km nemusí trápit. Nehledě na nepovinné garančky u Tesly.
                  Já mám třeba výhodu bydliště v krajském městě, kde je původně jeden z pouhých 3 servisů na elektrické Peugeoty v ČR. I v něm je dokonce jen 1 technik, který to s nimi umí. Na garančku kvůli záruky musím, tak si holt musím i počkat, až bude volný. Aktuálně 10 dní. Ale mám stále ještě výjimečné auto, tak musím strpět nějaké nevýhody. Nynější zákazníci elektromobilů už to řešit tolik nemusí. Ostatně chlubil se zástupce importéra VW 12.5. na konferenci Elektromobil je realita v Ostravě, že do 5 let budou elektromobily prodávat všichni jejich dealeři. Pak to bude pro běžného zákazníka.
                  Dojezd je věcí individuální. Můžete si nabíjet auto každou noc a ráno mít maximum nebo to nechávat na příležitost s rizikem, že někdy nebudete dojezd mít. Ovšem stále se bavíme o starém malém autě s dojezdem okolo 100 km, ne o moderním elektromobilu se skoro 300 km. A taky je to otázka palubní nabíječky nebo rychlonabíječek v okolí. Divil by jste se, ale kromě situace viset někde v poli (což je ale vina řidiče, protože auto ho upozorňuje důrazně nejméně 20 km předem, na docházející baterku), Vám nikdo nemusí vozit palivo v kanystru. Zásuvka je v každém domě. A z té běžné malé domácí já nabiju na 10 km za 20 minut. Z toho pole Vás pak mohou (většinu elektromobilů) k zásuvce dotáhnout.
                  Rychlost natankování? Pro Vás to znamená se spalovákem vyrazit k nejbližší benzínce a dotankovat. 10 minut to nebude, to by jste ji musel mít skoro v domě. U elektriky buď máte v domě rychlejší nabíjení nebo silnou palubní nabíječku a pak nikam nejezdíte. Třeba 22 kW zásuvka Vám při silné palubní nabíječce vozidla za zmíněných 10 minut nabije na zhruba 30 km dojezdu. Červený pětikolík 400V 32A. Ta běžná viz výše. Prostě máme elektromobil, tak s tím počítáme. A až ho bude řešit v ČR běžný zákazník, což je při průměrném věku aut u nás 15 let a jeho výměně rok 2032, tak to bude úplně někde jinde…..

                2. Zastavit někde s prázdnou nádrží v autě, to snad
                  Zastavit někde s prázdnou nádrží v autě, to snad nedokáže ani hloupá blondýna.

        1. EV jsou drahe kvuli maloseriove vyrobe. Baterky nehrajou uz
          EV jsou drahe kvuli maloseriove vyrobe. Baterky nehrajou uz tak zasadni roli. Porovnejte nahradni dily na EV a podobny spalovak. Ceny jsou u EV troj/ctyrnasobne. A s elektrinou to nema nic spolecneho. Je to kvuli neochote vyrabet vetsi mnozstvi EV nez je kvuli emisim potreba. Vsichni jsou jen lhari viz ted GM/OPEL. Zase nas podvedli.

          1. Baterky bych řekl, že hrají docela zásadní roli. Jsou
            Baterky bych řekl, že hrají docela zásadní roli. Jsou limitujícím faktoreme EV. Vše ostatní je zvládnuté a elektomobil je co se týká pohonu jednodužší.
            Pro zajímavost se podívejte na vývoj ceny lithia a kobaltu a kde se těží. Pokud nebudou základní suroviny, tak je jedno, kolik gigatováren máte, protože ty baterky nemáte z čeho vyrábět. Viz. např. google a vývoj ceny kobaltu/lithia …

          2. No zkusim vas opravit – baterky jsou porad ten NEJZASADNEJI
            No zkusim vas opravit – baterky jsou porad ten NEJZASADNEJI problem, pokud chceme zacit vyrabet masove elektroauta v nizsich cenovych relacich….
            I pri extremne optimisticke cene 3000 kc/kWh jsme treba pro 50 kWh baterku (takove minimum pro auto poiztelne I na jine nez primestske jezdeni) na nejakych 150 000 jen za baterku. Pro srovnani tech 150 000 je vyrobni cena CELE spalovaci skody Octavia, zatimco pro EV mate teprve baterku, a kde je zbytek auta…
            Pominme fakt, ze v ilustrativnim propoctu zmienych 3000kc/kWh je cena dneska nerealna, je dnes samo vyrazne vyssi…

            1. Takove EV s baterkou 50kWh by stalo nejmene 1 milion. Kdyz
              Takove EV s baterkou 50kWh by stalo nejmene 1 milion. Kdyz secteme 150 kKc za baterku a 150 kKc za spalovaci auto, tak jsme na sume 300 kKc. A to mame cely spalovaci system navic. Kde se teda tech 700 kKc prosustruje? Dekuji, potvrdil jste moje tvrzeni, ze EV jsou umele predrazovana a ochota automobilek je i pres jejich proklamace porad zaporna.
              Zrejme maji strach ze sve neschopnosti se prizpusobit. EV muze dnes vyrabet prakticky kazdy kdo investuje urcitou sumu. Nejake technicke kompetence, ktere si klasicke automobilky vytvarely cela desetileti uz nemaji v EV vyrobe zadnou hodnotu. Baterky koupite od nekolika malo fundovanych vyrobcu a vse ostatni je vcelku technika kterou zvladnou i maly kluci, kteri si postavi quadrocopter doma v kuchyni. To je ten duvod, proc automobilky byjou na poplach a siri famy o nemoznosti uvedeni na trh.

              1. Tak jednak je vase uvaha mimo v tom, ze ta baterka dneska
                Tak jednak je vase uvaha mimo v tom, ze ta baterka dneska nestoji tech 150 000 ale mnohem vice (tech 150 jsem tam dal jen jako ilustraci ze to blbe vychazi i kdyz cenu baterky dost podhodnotime)
                Druhak je zasadni rozdil mezi vyrobnimi naklady a prodejni cenou auta – ta Octavia s vyrobni cenou 150k se prece neprodava za 150k, ale za nejakcyh 400 – 500 tisic.
                Mimochodem EV auto se nesklada jen z baterky, navzdory mistnimu presvedceni veci jako vykonna elektricka vyzbroj (menic, motor a spol) opravdu nejsou „korunove polozky“.
                Jinak s masovou vyrobou a pokud se ceny baterek dostanou na nejake ty 3000 za kWh, tak neni duvod pro by se nemohly prodavat auta s 50 kWh baterkou v nizsi stredni tride za ceny hloubeji pod milion (rekl bych ze do par let to ma v planu vice automobilek)

                1. Rozumný příplatek oproti základu by měl být do 250
                  Rozumný příplatek oproti základu by měl být do 250 tisíc (150 tisíc + 40% marže + DPH). Měnič, motor a spol totiž určitě nebude dohromady dražší než spalovací motor, převodovka a spol.
                  A to se vrátí za životnost auta (resp. baterky) na nákladech minimálně 2x. Pokud bychom porovnávali s dieslem v automatu, tak by se investice mohla vrátit doslova do roka a do dne.

                2. Ja bych na to uplne nesazel. Co se divam na web TME, tak 22kW
                  Ja bych na to uplne nesazel. Co se divam na web TME, tak 22kW invertor (vim, ze to neni presne to, co je v aute, ale pro predstavu) je za 32 tisic. Takze 100kW bude nejakych 150, rekneme vyrobni 80. To je skoro pulka PRODEJNI (takze cela vyrobni) ceny maleho spalovaciho auta. A kde mame nabijecku, motor, prevodovku (sice jen jednostupnovou, ale porad tam je)…

                3. OK, v tomhle se moc nevyznám (spíš vůbec :)). Výrobní
                  OK, v tomhle se moc nevyznám (spíš vůbec :)). Výrobní cena Modelu S je okolo $30000, ale z toho se moc vypočítat nedá.

                4. Převodovka tam není. Je tam jen diferenciál. Motor je
                  Převodovka tam není. Je tam jen diferenciál. Motor je napevno spojen s koly.

                5. Takze motor se toci stejne rychle jako kola? Asi ne, co – je
                  Takze motor se toci stejne rychle jako kola? Asi ne, co – je tam pevny prevod cca 10:1 (ruzne u ruznych aut). Nejsem strojar, ale alespon podle wiki se i krabici s konstantnim prevodem rika prevodovka. Pokud tomu chceme rikat reduktor nebo jakkoliv jinak, porad je to hromadka ozubenych kol, ktere musi nekdo zaplatit…

                  A u nekterych aut je i ve stejne krabici jako diferencial.

                6. Tak já bych pevnému převodu říkal spíš převodka než
                  Tak já bych pevnému převodu říkal spíš převodka než převodovka. Převodovka má za účel měnit převody.

                7. Už je to tu zas 🙂 A co takhle převodová skříň?
                  Už je to tu zas 🙂 A co takhle převodová skříň?

        2. BMW s i3 a iperformance modely docela dělá díru do světa.
          BMW s i3 a iperformance modely docela dělá díru do světa. A jsou s tím v zisku. i3 jsou trvale na předních příčkách prodejů (Norsko) a plug in hybridy 530e a 330e taky nejsou k zahození. Do dvou let je tu i5 za startovní cenu kolem 1,5 mega a to teprve bude šrumec.

          1. Dávat Norsko jako příklad není zrovna fér. Co do kupní
            Dávat Norsko jako příklad není zrovna fér. Co do kupní síly obyvatelstva je to asi nejbohatší stát na světě, mají levnou vodní elektřinu, masivně elektromobily dotují a naopak ostatní typy pohonu velice zdaňují. Tzn. s volným trhem to nemá nic společného. Uměle nastavená pravidla, kdy koupě jiného než el. mobilu je silně znevýhodněna.

            1. proč parodie ? Máte nějaký věcný argument nebo jen tak
              proč parodie ? Máte nějaký věcný argument nebo jen tak hejtujete ? Tomuto se říká konkurence, je to velmi užitečná věc. Smiřte se s tím, že Tesla nepohltí svět automobilismu, ale bude v něm brzy hrát dílčí roli vedle mnoha jiných silných výrobců kteří budou chrlit často kvalitnější a většinou mnohem dostupnější vozy.

        1. stejně tak je rusům naprosto k ničemu že byli se svým
          stejně tak je rusům naprosto k ničemu že byli se svým sputnikem na oběžné dráze první, po jejich vesmírném programu dnes neštěkne pes … vzpamatujte se. Velké automobilky se určitě předvedou a je velmi pravděpodobné že dokáží předvést ještě zajímavější inovace než Tesla a nakonec ji hravě tržně převálcovat.

          1. jen málo kdy v historii se na trhu definitivně prosadí ten
            jen málo kdy v historii se na trhu definitivně prosadí ten kdo přišel první a kdo ostatním ukázal cestu. Není tedy velký důvod předpokládat že by si Tesla svou významnou pozici opravdu dokázala udržet, zvlášť když jde o americkou firmu specializující se primárně na domácí trh a v něm speciálně na tu nejmajetnější klientelu … uvedu příklad z jiné oblasti prvním kdo vymyslel grafické uživatelské rozhranní s okny nebyl microsoft, ani IBM, ani Apple, ale laboratoře Xeroxu 🙂 je fuk že byli první hned jak se o objevila konkurence o svou pozici rychle přišli. Tak je to na trhu naprosto běžné.

            1. Máš v tom chaos, elektroauto vymysleli před více než 100
              Máš v tom chaos, elektroauto vymysleli před více než 100 lety tudíž Tezla není první, jenom dokázala dát na trh smysluplný auto s velkým dojezdem a nabíjecí infrastrukturu. Tesla je s tím úspěšná asi stejně jako Apple, který zpopularizoval šmatlafouny.
              Tesla nesoutěží o 1. pozici Tesla chce změnit způsob kterým se dopravujem. Maj to v nějakým tom svým plánu co vzniknul před 10ti lety. Přečti si ho.

Napsat komentář