Tesla více než zdvojnásobila životnost svých baterií

Tesla neustále pracuje na zlepšování svých baterií. Výzkumník Jeff Dahn aktuálně oznámil, že se jeho týmu podařilo více než zdvojnásobit jejich životnost.

Baterie značky Tesla mají ambici změnit svět. Podaří se Elonu Muskovi jeho velkolepý plán?
foto: Tesla

Pokud je vám jméno Jeff Dahn povědomé, jste na správné stopě. Před týdnem jsme psali o tom, že vyvíjí novou chemii pro baterie s delší životností.

Aktuálně měl přednášku na , kde oficiálně oznámil, že se jeho týmu podařilo zdvojnásobit životnost bateriových článků Tesla Motors. A to plné čtyři roky před původním plánem.

Dahn pro magazín Electrek.co upřesnil, že zatím byly tyto články pouze testovány v laboratoři a nejsou zatím v žádných produktech Tesla. Dahn při přednášce vysvětlil, že on a jeho tým vyvinuli speciální techniky pro testování článků.

Přiznal, že zatím stále ještě plně nerozumí chemii degradace baterií. Nové přístroje mu ale umožnily nová chemická složení testovat přesněji a rychleji. Kromě automobilky Tesla patří mezi jeho klienty také Apple, GM a mnozí další výrobci.

Dahn upřesnil, že využití hliníku v článcích mělo nejlepší výsledky ze všech kovů. Když se podrobněji rozmluvil o využití svých článků v produktech Tesla, požádal ale přítomné o vypnutí nahrávání.

Přednáška Jeffa Dahna z MIT již není veřejně dostupná, a tak suplujeme alespoň jeho prezentací z TEDu.
foto: TED

Partnerství mezi Teslou a Dahnem přitom začalo teprve v červnu 2016. Už v únoru 2017 oznámil, že výsledky jeho práce budou zakomponovány do produktů Tesla. Dahn řekl, že nevidí důvod, proč by baterie i samotná auta Tesla nemohla dosahovat životnosti 20 let.

Tesla momentálně ve své gigatovárně již vyrábí články 2170, ale ty jsou zatím určeny pouze pro úložiště Powerwall a Powerpack (typ NMC, tedy LiNiMnCoO2 – nikl 33,3 %, mangan 33,3 %, kobalt 33,3, %).

Články 2170 určené prvotně pro elektromobil Tesla Model 3 a následně i další elektromobily Tesla se začnou v gigatovárně vyrábět během června 2017. Ty budou typu NCA (LiNiCoAlO2 – 80 % nikl, 15 % kobalt, 5 % hliník, takový je poměr pro současný Tesla Model S).

44 Comments on “Tesla více než zdvojnásobila životnost svých baterií”

            1. Prestan kazat vodu a chlemtat samohonku, nebude na to treba
              Prestan kazat vodu a chlemtat samohonku, nebude na to treba (pro neznale nove prispevatele) poukazovat.

              Mimochodem, nemoct a nechtit do neceho vrazit prachy neni uplne to same i kdyz chapu, ze jednodussim jedincum (s hlavou plnou KukOTin) to splyvat muze, prece jen je tam par stejnych pismenek.

              Konec OT, prenechavam pole profikum.

        1. A že se kvůli Ropě lidé zabíjí na to jste nějak
          A že se kvůli Ropě lidé zabíjí na to jste nějak zapomněl.
          Co se stane, když těžba ropy narazí na práva původních obyvatel? Jasně dělá se to léta letoucí Takže je to OK
          https://www.youtube.com/watch?v=bQHN2IPuqtA

          https://www.youtube.com/watch?v=O7EJ2MNuCSo

          Mobil určitě také máte Ten je totiž od krve a je to většině majitelu ukradené, protože je mění častěji než je zdrávo.
          http://www.rozvojovka.cz/clanky/1579-krvave-mineraly-z-konga-jsou-v-mobilech-z-celeho-sveta.htm

          https://archiv.ihned.cz/c1-65703660-studie-pro-burzu-tezba-lithia-na-cinovci-se-vyplati

          Lithium Česká repubilka je také v centru zájmu.
          https://www.web4trader.cz/svetova-valka-o-lithium-je-v-plnem-proudu-bila-ropa-je-nejzhavejsi-komoditou-soucasnosti/

        2. Lol, elektromobilem jsem nikdy nejel a Vegra má za kámoše
          Lol, elektromobilem jsem nikdy nejel a Vegra má za kámoše leda tak tvoje babička 🙂
          Šetři si svoje apriorní soudy do diskuzích na Blesku 🙂
          Doufám že nepíšeš ty svoje cancy na notebůku či mobilu s lítiovejma baterkma, na sobě máš trenky co šili hladový děti v Bangladéši a kecky co lepili nuzný děti v čínský chýši? Fuj fuj.

  1. Já bych to okontoval slovy, že alespoň něco se daří v
    Já bych to okontoval slovy, že alespoň něco se daří v poslední době zlepšovat. Konkrétně pro elektromobilitu to ale životnost článků už není klíčová vlastnost, která by nyní ovlivňovala její masové rozšíření. Ona už současná technologie umožňuje vyrobit baterie, které vydrží 200tis Km bez závažného opotřebení.

    Parametr životnosti vidím jako klíčový pro spotřební elektroniku a především stacionární úložiště elektrické energie.

      1. Spíš se můžete rozhodnout využívat větší část
        Spíš se můžete rozhodnout využívat větší část využitelné kapacity článků. Pokud se podaří prodloužit životnost článků na dvojnásobek. Tak ji můžete svým rozhodnutím snížit opět na původní hodnotu, ale s tím, že budete mít třeba u 60 kWh baterie k dispozici navíc dalších 5 kWh.

  2. Na dnešní konferenci v Ostravě o elektromobilitě zazněla
    Na dnešní konferenci v Ostravě o elektromobilitě zazněla zajímavá informace o vývoji Li-S článků na VUT v Brně. Za nedlouho mají své výsledky prezentovat v americké Tesle. Trojnásobná kapacita a stovky cyklů bez degradace článků.

    1. Tak na to jsem zvědavý. Li-S články potřebují obyčejně
      Tak na to jsem zvědavý. Li-S články potřebují obyčejně vysokou provozní teplotu. Stovky cyklů bez degradace není úplně hodnotná informace. Je potřeba vědět, jaké jsou hranice, tj. jaká je degradace při nějakém objemu cyklů.

        1. A kdo by takovým blbostem věřil?´
          Svého času podobné

          A kdo by takovým blbostem věřil?´

          Svého času podobné nesmysly tvrdili i o bateriích LiFePO4, které zkoušeli na desetitisíce cyklů, ale skutek utek. Někdy nevydržely v provozu ani 100 cyklů. Ale hlavně, že jste je tady vychvaloval až do nebes – dnes po nich ani pes neštěkne.

          1. LiFePO4 je jednou z standardne pouzivanych Li technologii. Tak
            LiFePO4 je jednou z standardne pouzivanych Li technologii. Tak ako kazda, ma svoje vyhody aj nevyhody a pouziva sa v mnohych aplikaciach. Ma 2000 cyklov. Aj mna prekvapuje, ze vyvoj Li baterii postupuje neuveritelnym tempom, rychlejsie ako v ktorejkolvek inej oblasti. A to je velmi dobre. Vzdy sa najdu anonymni hateri, ale to nevadi, len kompenzuju prilisnych optimistov.

            1. Ono to tempo zas tak neuvěřitelné není a nebál bych se
              Ono to tempo zas tak neuvěřitelné není a nebál bych se říct že už nějakou chvíli přešlapujeme na místě a čekáme na další velký průlom. Největší problém je energetická hustota, kde jsme od roku 2006 z 500Wh/l na úrovni článků pěkně plynule rostli na cca 700Wh/l v roce 2012. Jenže od té doby jsme dodnes poskočili již pouze na cca 750Wh/l. Tzn. dle původních očekávání jsme dnes již měli pomalu atakovat magickou hodnotu 1000Wh/l, která již plnohodnotně srovnává dojezd elektrického vozu se spalovacím a zároveň pomalu otevírá dvířka k elektrifikaci lehké letecké přepravy (drony pro přepravu nákladu, malá cvičná letadla).

              To že se stále ve spoustě aplikací používá technologie baterií ani ne na úrovni roku 2006 je věc jiná.

          2. Ale no tak, zase bych to nepřeháněl. LiFePO4 rozhodně
            Ale no tak, zase bych to nepřeháněl. LiFePO4 rozhodně není špatná technologie a výdrž cyklickou i kalendářní má vynikající. Mám tu 40Ah Thundersky články z roku 2009 a dodnes fungují pouze s minimálním poklesem kapacity a ty samé články, co jsem kupoval před šesti lety, mají pořád plnou kapacitu. Samozřejmě musí se dodržovat maximální a minimální napětí článku, na což bohužel, zejména v počátku, dost lidí kašlalo a pak jim to samozřejmě odešlo.

            Ale NMC a NCA články jsou zase level jinde a navíc menší, lehčí a a výrazně levnější.

  3. Lepší zprávu jsem už nečetl hodně dlouho. Nový typ jde
    Lepší zprávu jsem už nečetl hodně dlouho. Nový typ jde do výroby. To znamená, že to není nějaký perspektivní prototyp, který se bude dalších pět let testovat, aby se pak přišlo na nějaké vážné omezení, které zabrání nasazení do výroby.

  4. Dalsi z mnoha duvodu proc je Tesla the only game in town.
    Dalsi z mnoha duvodu proc je Tesla the only game in town. Tolik lidi to nechape. Cekaji na elektricke BMW, nebo Mercedes a predstavujou si jak dostanou teslu s nemeckou kvalitou interieru. Tak hloupy omyl. Argumenty typu „Bolt ma prece stejny dojez jak model 3“ je najednou tak kratkozraky a absurdni, ano ma stejny dojezd, ale baterie co jsou v nem jsou o 2 generace pozadu a nemuzou se s teslou rovnat. A ted kup si takove auto. Tesla drti konkurenci neskutecnym tempem, sam sem cekal hodne, ale toto ne. Je ale jasne ze dinosauri jsou v pasti, maji nejakou minulost v ropacich, ktere se musi drzet a nemuzou jit tak slepe a naplno do EV, proto nikdy teslu nedostihnou.

        1. Tak ještě jednou. Vyrábí se články formátu 2170 (to je
          Tak ještě jednou. Vyrábí se články formátu 2170 (to je pouze rozměr, nic víc) typu NMC pro stacionární úložiště. ALE TM3 bude stejně jako S a X, používat chemii NCA (a o té byla v přednášce řeč) a tyto články se zatím ve formátu 2170 nedělají (opět je to v té přednášce) a až se dělat začnou, určitě ještě nebudou mít zmiňované parametry, protože mezi laděním něčeho v laboratoři a sériovou výrobou, obzvlášť u baterií pro automotive, je běh na delší trať a ten člověk dělá pro Teslu sotva rok.

Napsat komentář