Google i GM ve Státech rozjíždí obří testy robotických aut

Společnost Waymo spadající pod Google/Alphabet, nasazuje v americkém Phoenixu 500 robotických aut Chrysler Pacifica Hybrid. GM zase testuje 300 robotických elektromobilů Chevrolet Bolt EV.

Robotické verze hybridů Chrysler Pacifica už ve vybraných lokacích USA vozí první šťastlivce
foto: Waymo

Robotické hybridní minivany Chrysler Pacifica v počtu 500 kusů nasazuje Waymo v americkém Phoenixu. Do programu se může přihlásit široká veřejnost přes web Waymo.

Jako u všech testů robotických aut, i v případě testů Waymo bude ale za volantem vždy sedět inženýr pro případ, že by robotický řidič situaci nezvládal.

Celkem už Waymo provozuje 600 robotických aut Chrysler Pacifica. To je dvojnásobek počtu robotických elektromobilů Chevrolet Bolt EV, které dnes má na silnicích GM.

Závod o první robotickou taxislužbu nabírá na obrátkách. Kdy odhadujete, že se služby robotických taxikářů začnou poprvé veřejné komerčně nabízet?

22 Comments on “Google i GM ve Státech rozjíždí obří testy robotických aut”

  1. Osobne bych to cekal pomerne brzy, rekneme 5-10 let, zalezi
    Osobne bych to cekal pomerne brzy, rekneme 5-10 let, zalezi samozrejme take na legislative, ale jsou mista, ktera jdou podobnym projektum celkem na ruku a jiz povolili testovani, takze pokud vse pujde dobre, tak nevidim problem v tom, aby v budoucnu povolili i komercni provoz.
    Urcite to chce jeste vychytat nejake mouchy a zapracovat na systemu reseni nepredvidatelnych situaci, napriklad dalkovym ovladanim.

    Na druhou stranu v nejblizsi dobe neocekavam, ze by to byla sluzba provozovatelna kdekoli. Spise bych cekal jeji nasazeni v pomerne uzce ohranicenych oblastech. Spravnym vyberem oblasti s kvalitni infrastruktorou, dobrym zmapovanim a prihodnou intenzitou dopravy se da predejit mnoha problemum. Komercni nasazeni tam, kde je to jednodussi a jizda bez obsluhy predstavuje mensi rizika, mne pripada logicke.

  2. o legalizaci autonomniho rizeni se firmy zacnou snazit co
    o legalizaci autonomniho rizeni se firmy zacnou snazit co nevidet. Prvni plne roboticke taxi bych cekal v americe tak do 2-3 let. Odhadl bych ze nejprve ve vybranych mestech, pak statech a nakonec celofederalne. Ti co rikaji, ze ani za 20 roku proste jen nevi, ktera bije. Ale stejne to nemaji jak ovlivnit, tak at si kecaji…

    1. Verim, ze neco (pravdepodobne nejakou formu L3) Musk do ulic
      Verim, ze neco (pravdepodobne nejakou formu L3) Musk do ulic za ty 2-3 roky dostane (o letosku vazne pochybuju, vzhledem k tomu, ze je tretina roku za nami a zatim nedorovnali ani funkcionalitu x let stareho MobilEye). Ale v pripade plne autonomie fungujici vzdy a vsude (L5) verim spis tem googlovskym 20 letum – plna autonomie nejde vypustit jako beta verze, kde se do dokumentace napise, ze zodpovedny je ridic (pak by to nebyla L5).

      EDIT: Ve vyvoji sw celkem pekne (spolehlive) funguje pravidlo 80/20 (vyvinout 80% funkcionality zabere 20% casu, zbylych 80% casu jsou „dobne dodelavky“ zbyvajicich 20% funkcionality). Takze to, ze mi neco letos jezdi „skoro samo“ vubec nezamena, ze uz pristi rok to bude jezdit „uplne samo“. Bohuzel.

          1. myslím, že dúvod je jednoznačný:
            on/ona proste vie, že

            myslím, že dúvod je jednoznačný:
            on/ona proste vie, že je to blbosť. samoriadiace autá – kto to kedy videl.
            rovnako by 150 rokov dozadu vedel, že lietanie so strojmi ťažšími ako vzduch, je totálne kšmíchu koncept.
            to dá predsa rozum 🙂

      1. A proč by se měli zaměřovat na tramvaje a autobusy? Pokud
        A proč by se měli zaměřovat na tramvaje a autobusy? Pokud jim systém bude fungovat u osobních aut, není žádná překážka to aplikovat na tramvaje které mají mnohem jednoduší potřeby pro provoz díky dané dráze kolejí, a i pro autobusy které taktéž mají o něco jednoduší trajektorie a dané linky.

        Ostatně vlaky, tedy i metro dnes může a někde i funguje zcela autonomně.

    1. Ve skutečnost budou,a le robotizované taxíky řešit jen
      Ve skutečnost budou,a le robotizované taxíky řešit jen zlevnění taxíků a problémy s parkováním ve městech, plus ještě minoritní problémy, ža můžete pracovat nebo odpočívat na dlouhých mnohahodinových cestách autem.

      Ale hlavní dnešní problémy dopravy jako zácpy a příliš dlouhé cesty z obřích předměstí do center měst to neřeší.
      Daleko víc problémů vyřeší zrušení nutnosti každoděnních cest do kanceláří a úřadů, po převedení těchto prací na internet.

Napsat komentář