Za těch bezmála jedenáct let fungování magazínu Hybrid.cz jsme už otestovali kdeco. České zastoupení automobilky Scania nám však seslalo opravdu výjimečný kousek. Dvanáctitunový kolos s hybridním ústrojím jsme si prostě nemohli nechat ujít.
Popravdě, po nastudování specifikací před testem byla naše očekávání vlažná. Devítilitrový dieselový agregát o maximálním výkonu 320 koní/1600 Nm (odtud označení G 320) je doplněn o 150kW elektromotor s točivým momentem 1050 Nm. Potud dobré. Co ovšem vyrazí dech je použitá baterie. Pracovní kapacita je totiž podobná jako u klasické Toyoty Prius – a sice 1,2 kWh. Může to vůbec fungovat?
foto: Hybrid.cz
Zástavba Hybrid Power Module, která dělá z konvenčního náklaďáku hybridní, je poměrně velká krabice s efektním nápisem „hybrid“. Nedá se do ní však jednoduše dostat, hlavní roli zde hraje odolnost při nehodě. Obsahuje baterii, měnič, řídicí elektroniku a samozřejmě elektromotor, který je napojený mezi spalovací agregát a robotickou převodovku. Vše dohromady přidá 790 kg na pohotovostní hmotnosti vozu.
foto: Hybrid.cz
Ale dost bylo suchých dat. Jde se jezdit. Kabina třídy G je docela slušný obývák, jak je dnes u nových aut zvykem. Na rozdíl od hybridních osobáků se interiér elektropohonem příliš nechlubí, vidíme pouze jedno tlačítko navíc.
Tím může řidič říci, zda chce spíše generovat energii do baterie, nebo vynucovat pohon čistě na elektřinu. Na přístrojovém panelu je pak také ukazatel aktuální úrovně nabití akumulátoru a systém pochval a políčků za styl jízdy a především brzdění (Scania Driver Support speciálně pro hybridní verzi).
Po nastartování se ozve zvuk dieselového devítilitru, který do odhlučněné kabiny proniká v omezené míře. První tři kilometry ve zvýšeném provozu na okraji Prahy jedeme s nastartovaným motorem, než se celý systém zahřeje a zároveň vzkřísí téměř prázdnou baterii.
Zajímavostí je, že vůz lze připojit před jízdou do zásuvky a elektricky předehřát motor na provozní teplotu. Hybridní pohon pak může fungovat téměř okamžitě. Škoda jen, že se takto ze zásuvky nedá dobít i trakční baterie.
foto: Hybrid.cz
Po zahřátí přepínáme ono magické tlačítko do režimu „využívej spíš elektřinu“ a nestačíme se divit. Ono to opravdu jede s vypnutým spalovákem, a navíc dost dobře! Zatímco některé hybridy jsou extrémně citlivé na sešlápnutí pedálu, testovaný náklaďák je imunní a spalovací motor zapne, až když řidič opravdu chce. Limity jsou pouze stav akumulátoru a rychlost 45 km/h, po jejímž přesažení elektrický režim končí.
Jízda s dvanáctitunovým hybridem byla značně odlišná v porovnání s příbuznými v kategorii osobních vozů. Za prvé je opravdu divné se s takto velkou „krabicí“ plížit bezhlučně k přechodu pro chodce. Ne, že by kolemjdoucí zděšeně utíkali, ale jisté náznaky znepokojení byly několikrát vidět. Druhým rozdílem byla obrovská výkonová rezerva elektromotoru.
Na semaforu v poměrně prudkém kopci se auto rozjelo velmi svižně pouze na elektrický pohon. Samozřejmě, že v takovém případě vycucne pouze na rozjezd polovinu baterie. Na druhou stranu, při jízdě dolů těžké auto velmi intenzivně rekuperuje a linka ukazatele stavu nabití roste před očima.
foto: Hybrid.cz
Scania slibuje při 15 tunách až dva kilometry dojezdu v čistě elektrickém režimu. Z testu vyplynulo, že je to opravdu možné, což nás velmi mile překvapilo. Přístup výrobce je vůbec sympatický.
Neklade přehnaný důraz na 18% úsporu paliva v městském provozu, normu Euro 6, možné použití bionafty (FAME, HVO) místo klasické nafty. Největší pozornost věnuje nízké hlučnosti a hlavně aktivní možnosti hluk a emise ovládat podle dané situace.
Tuhle parametry mi nejdou na rozum. Co je tak těžkého na
Tuhle parametry mi nejdou na rozum. Co je tak těžkého na téhle černé krabici když je tam baterie jen 1,2 kWh?
Vždyť 100 kWh baterie váží cca 600kg a plus motor a další by to mohlo vážit úplně stejně, nebo jen o něco víc. Cena větší baterie by se v celkové ceně také úplně vstřebala, ale užitek z elektrického pohonu by byl o hodně lepší někde jinde a ne jen 1 až 2 km. A i ta obrovská energie při brzdění by se měla kam ukládat.
Čtěte dál. Zjistíte, že baterie má ve skutečnosti 5 kWh
Čtěte dál. Zjistíte, že baterie má ve skutečnosti 5 kWh a ten blackbox je včetně všeho příslušenství a elektromotoru. A má výkon 150 kW, což znamená poměrně těžký balast.
Obrovska skoda, ze mate k dispozicii na test takyto paradny
Obrovska skoda, ze mate k dispozicii na test takyto paradny kusok, a opisete ho 30timi vetami ako keby ste sa museli vtesnat do stlpceka v printovom mediu. Naozaj skoda.
Bohužel jsme ho měli možnost testovat pouze velmi krátce.
Bohužel jsme ho měli možnost testovat pouze velmi krátce. PS
Pěknej nesmysl.
Při obří váze elektromotoru a zbytku
Pěknej nesmysl.
Při obří váze elektromotoru a zbytku krabice skoro 800 kg, tam mohli už přidat 200 kg a kapacitu baterky zvětšit 5-10x.
Úplná hrůza je ten předehřev bez nabíjení, díky kterému často bude chybět základní funkce elektrického startu a postupného šetrnějšího nabíhání naopak naftového motoru.
Prásím vás, redakce,
tak je to 12 ti tuna, 15 ti nebo 25
Prásím vás, redakce,
tak je to 12 ti tuna, 15 ti nebo 25 tuna? Nepletete si užitečnou a celkovou?
Mám o tyto informace velký zájem, ovšem jsem zmaten v základních parametrech, které uvádíte dvakrát a pokaždé jinak.
Pokud bych to bral z čistě toho, co vidím a odhaduji, při maximálním zatížení nápravy (v případě hybridu pochybuji, že by nebyla využita), tak 7+11+7= 25 tun celkové hmotnosti.
Testovaný model měl pohotovostní hmotnost 12 t. Scania při
Testovaný model měl pohotovostní hmotnost 12 t. Scania při 15 t hovoří o dojezdu 2 km. To se přeci nevylučuje 🙂 BTW, toto konkrétní auto mělo celkovou hmotnost 16 t, ale muže mít ať 25, jak jste správně vypočítal. PS
Tak určitě je to způsob jak ušetřit naftu a brzdy.
Tak určitě je to způsob jak ušetřit naftu a brzdy. Zajímavé by bylo srovnání spotřeby stejného modelu hybrid vs nehybrid. A taky mi tam trochu chybí to přednabití ze sítě, když už to má předehřívání motoru.
VW SCANIA … 😉
cs.wikipedia.org/wiki/Scania
VW SCANIA … 😉
cs.wikipedia.org/wiki/Scania
Hm, opravdu je tam baterie nebo spíše (super)kondenzátory?
Hm, opravdu je tam baterie nebo spíše (super)kondenzátory? Protože při takové kapacitě a takovém výkonu (který se využívá) mi přijde, že baterie by šly brzo do kytek.
Modul je opravdu black box, tudíž jsme baterii neviděli,
Modul je opravdu black box, tudíž jsme baterii neviděli, ale dle specifikací: „1.2 kWh Li-ion battery (full battery
capacity 4.8kWh)“
Aha, tak už mi to dává smysl. Jelikož baterky mají 5 kWh
Aha, tak už mi to dává smysl. Jelikož baterky mají 5 kWh a využívají se v pásmu 1,2 kWh, tak to pak je reálné.
ono tak nejak pracuje aj hybrid od Toyoty.
Využíva sa iba
ono tak nejak pracuje aj hybrid od Toyoty.
Využíva sa iba tretina baterky (stredná), teda sa vybíja na 33% a nabíja max na 66% a tým pádom je životnosř baterky v podstate nekončná.
Jo, ale tady mi nedávalo smysl těch 150 kW výkonu. To by
Jo, ale tady mi nedávalo smysl těch 150 kW výkonu. To by totiž ty články odepsalo velmi rychle. U 5 kWh článků je to něco jiného. Zřejmě to bude nějaký rychlá chemie dělaná na vysoké proudy a baterie je sestavená z velkého množství velmi malých článků, aby bylo napětí co největší.
Kondenzátory by vyšly příliš velké, tohle jsou
Kondenzátory by vyšly příliš velké, tohle jsou akumulátory.