V Česku vzniká unikátní tříkolová elektromotorka

V České republice vzniká unikátní koncepce elektro „motocyklu“. Motocyklu v uvozovkách, protože se nejedná o klasickou jednostopou motorku, ale o tříkolové nakláněcí vozidlo, které je fanoušky ve světě nejčastěji označovano jako „tilting vehicle“.

V Česku vzniká unikátní elektromotorka se třemi koly
foto: tiltingvehicle.eu

Jedná se o vozidlo, které disponuje dvěma předními řiditelnými koly uchycenými na podélných ramenech systému výkyvné nápravy, jehož náklon se, stejně jako u běžného motocyklu, provádí změnou těžiště jezdce. Poháněno bude elektromotorem vlastní konstrukce umístěným v náboji ráfku zadního kola.

Koncepci dvou předních kol zavěšených na výkyvné nápravě začala u motocyklu jako první sériově vyrábět značka Piaggio, která v roce 2006 uvedla na trh dnes už velice úspěšný skútr s označením MP3.

Od té doby si autor projektu, motocyklový a elektromobilový nadšenec a inovátor, Jaroslav Frais, uvědomil velký potenciál této koncepce. S potěšením očekával, že přijdou i další modely v podobě velkých, výkonnějších motocyklů, které by tak daly maximálně vyniknout jejím výhodám.

TiltingVehicle

TiltingVehicle
foto: TiltingVehicle

To jsou například zvýšená bezpečnost při jízdě, celkově lepší jízdní vlastnosti a unikátní design. Nikdo z výrobců však s takovým výrobkem dosud nepřišel.

Místo toho začaly po celém světě vznikat pouze fanouškovské blogy a diskuse, kde se každý jen těšil, až bude moci takovýto výkonný motocykl se stabilitou, bezpečností a jízdním zážitkem, které u běžného motocyklu nemohou získat, sám řídit.

Vzhledem ke svým schopnostem a znalostem v dané oblasti se po několikaletém čekání autor projektu rozhodl, že je čas pokusit se vzniklou mezeru na trhu zaplnit vlastní koncepcí. Následovaly další dlouhé roky analýz a vývoje, které vyústily do dnešní podoby v projekt TiltingVehicle.

Autor projektu Jaroslav Frais s elektromotorem své tříkolové elektromotorky

Autor projektu Jaroslav Frais s elektromotorem své tříkolové elektromotorky
foto: Jaroslav Frais

Nejtěžším oříškem, se kterým bylo nutné se při vývoji tříkolky popasovat, byla konstrukce přední nápravy. Především v nastavení její správné geometrie tak, aby v mechanismu nedocházelo ke kolizím při zadaném velkém rozsahu požadavků – jako vysoký zdvih, velký úhel náklonu a dostatečný rejd kol, které se od celkového budoucího produktu očekávají.

Zásadní byla také konstrukce předního kola, u něhož nemohlo být použito stávající, běžně dostupné řešení, ale bylo nutné vytvořit speciální náboj kola a obruč ráfku i s výpletem. Od návrhu až po finální montáž představuje přední náprava včetně předních kol nejsložitější a časově nejnáročnější proces.

Dalším zásadním oříškem, se kterým se projekt musel vypořádat, byla elektronika k motoru, který má unikátní konstrukci, a která opět neumožňuje použití stávajících, průmyslových řešení.

Je proto od začátku vyvíjena vlastním úsilím. Cílem navržené konstrukce motoru je získání vyššího výkonu motoru při jeho nižší hmotnosti, aby jej bylo možné umístit přímo do zadního kola motorky.

Autor projektu je odhodlaný vytvořit novou českou značku, jež by navázala na tradici českých, světově uznávaných motocyklových značek, ovšem se specializací na segment trhu tilting vehicle a elektromobilita. Rovněž by si budoucí firma založená na projektu ráda udržela české dodavatele a český kapitál, proto už nyní spolupracuje na dodávkách brzdových komponent se značkou Goldfren a na výrobě různých dílů s firmou Pokorný Dačice.

Výrobek, jehož první prototyp se nyní vytváří a na jehož dokončení můžete sami přispět do konce května 2017 v crowdfundingové kampani na portálu Penězdroj.cz, se má podobat motocyklové kategorii enduro, supermotard, nakedbike, to celé samozřejmě s elektropohonem.

Do budoucna má autor jasnou vizi, jak rozšířit nabídku o další nové modely, včetně sportovně silničních a také čtyřkolových verzí. Pokud vývoj firmy a budoucího produktu bude vždy včas a v dostatečné výši zafinancován, mohl by se první výrobek tříkolového nakláněcího e-motocyklu na trhu objevit už koncem roku 2018.

Parametry motocyklu:

Kontinuální výkon: 11 až 20 kW (podle konfigurace zákazníkem)
Maximální rychlost: 100 až 150 km/h (podle zvoleného typu výkonu)
Reálný dojezd: 100 až 200 km (podle konfigurace velikosti baterie zákazníkem)
Způsob nabíjení: běžná zásuvka 230 V i rychlonabíjení 380 V
Hmotnost: 120 až 150 kg (podle zvolené konfiguraci baterie a výbavy)
Rozchod předních kol: cca 450 mm
Rozvor: cca 1500 mm
Úhel náklonu: cca 45 stupňů

Výhody a vlastnosti této koncepce:

– Ekologický provoz
– Jednoduchost údržby
– Bezpečnost
– Nadstandartní úložný prostor
– Nízké provozní náklady
– Uživatelský nenáročný
– Nevšední jízdní zážitek
– Možnost celoročního provozu
– Všestranné použití (sportovní, terénní, cestovní i do města)
– Designová a technologická ojedinělost
– Ryze český výrobek z převážně českých komponent

vlastní

50 Comments on “V Česku vzniká unikátní tříkolová elektromotorka”

  1. Vidím, že pan „konstruktér“ Frais je
    Vidím, že pan „konstruktér“ Frais je naivka.
    Citace:

    „…Motor může nakonec i zcela nahradit zadní brzdu,…“

    orig.:
    tiltingvehicle.eu/projekty/frais-hub-motor/

    Pokud mu nedochází, že tak důležitý prvek, jako je brzda, nemůže takto nahradit kvůli bezpečnosti, pak mu chybí základní vědomosti, co se vozidel týká…

          1. Jara:
            Nevšimnutí čeho…?
            Motor nemůže nahradit brzdu.
            A

            Jara:
            Nevšimnutí čeho…?
            Motor nemůže nahradit brzdu.

            A řeč je o ZADNÍ brzdě.

            Navíc co to je za výrok:
            „…elektromoty mají dostatečnou sílu, aby zadní brzdu bez problému nahradily….“
            – ???
            Elektromotor NEMŮŽE u motorového vozidla nahradit brzdu.
            nevím, co plácáš o nějaké „síle“.

            Máš vůbec dokončenou základku…?

              1. Jara:
                Ne, fakt není třeba nic dodávat – seš jednoduše

                Jara:
                Ne, fakt není třeba nic dodávat – seš jednoduše blbej a nechápeš, že motorové vozidlo musí mít brzdy na všech kolech.
                A o platí bez ohledu na to, co si tady ty meleš.
                Takže jestli chceš něčemu rozumět, nejdřív se zajímej o skutečnou techniku, která je v provozu.

                1. Ještě jednou a naposled pro méně chápající. Když je
                  Ještě jednou a naposled pro méně chápající. Když je někde napsáno, že: „motor může nahradit zadní brzdu“, tak to nutně neznamená, že se tak musí stát. Technicky to problém není, jedině legislativně.

                2. Jara:
                  A ještě jednou to tebe, když seš méně

                  Jara:
                  A ještě jednou to tebe, když seš méně chápavý:

                  MOTOREM LZE SICE ZA URČITÝCH PODMÍNEK TAKÉ BRZDIT, ALE MOTOR TÍM NENAHRAZUJE BRZDU.

                  Takže technicky tam JE brzda nutná.
                  Proto nezkoušej celou věc stavět do pozice, že „…cosi lze, ale legislativa zakazuje…“ – to je typický přístup nablblých nekvalifikovaných neználků, kteří chtějí do všeho kecat a zavádět nesmysly, protože si navykli zkoušet ohýbat realitu podle svých ujetých fantasmagorických vizí.
                  A tenhle „projekt“ tříkolky mezi takové zcela jistě patří – je to typický marketingový výplod, kdy snaha přizpůsobit se potenciálnímu blbému zákazníkovi musí zajistit stabilitu jakési pochybné náhražky motocyklu, aby se nemehlo udrželo a neprásklo sebou o zem.

                3. Mě by zajímalo, jestli kdybyste se vy, Anonyme a Járo
                  Mě by zajímalo, jestli kdybyste se vy, Anonyme a Járo dohadovali osobně, za by jste se také častovali takovými urážkami.

                4. On Jára někde použil nějakou urážku?!?
                  On Jára někde použil nějakou urážku?!?

    1. Hele, když si tak chytrej můžeš mi ukázat definici kde je
      Hele, když si tak chytrej můžeš mi ukázat definici kde je v zájkoně popsáno přesně technické provedení brzdy? Já našel jenom obecný popis funkce co má brzda dělat, kdy konstrukce „je irelevantní“ pokud má glejt ze zkušebny, že plní funkci danou zákonem/vyhláškou.

      Takže osobně bych hádal, že problém z vědomostma o autech budete mít spíše vy a žijete v myšlenkovém zajetí, že konstrukce co je teď musí být aplikována na všech budoucích brzdách 😀

      Chlape, co nechat na konstruktérech, aby se pokusili změnit svět a když jejcih řešení projde technickou zkušebnou ať si to tam montují a na lidech jaky ty nechat o tom kecat v hospodě u piva, že ty chytráci co mění svět jsou jenom hlupáci co nesahají vědomostma hospodskjej žvanilům ani po kotníky…

      P.S. drsně jsem odpověděl, protože po přečtení vlákna, nejsi osoba ke které má mít člověk jakýkoliv respekt…

      1. Prezentované vozidlo patří do kategorie L5.
        A vozidla této

        Prezentované vozidlo patří do kategorie L5.
        A vozidla této kategorie musí mít brzdy na všech kolech.
        Je tedy nesmysl povídat něco o tom, že na zadním kole brzdy být nemusí.

        Hádat můžeš, co chceš, ale skutečnost je taková, že moje znalosti jsou vyšší než tvoje – přinejmenším, co se týká vozidel.

        Tvoje kecy o myšlenkovém zajetí naznačují, že seš nejpíš ještě školáček a nemáš příliš představu realitě.
        Takových tu pleská hubou hodně; obvykle jde o naivky bez znalostí, co by rádi ohýábali realitu dle svých fantasmagorických představ.

        1. a/ je moc „přehledné“ když se v jednom vlákně dohaduje
          a/ je moc „přehledné“ když se v jednom vlákně dohaduje několik ANONYMŮ; diskusi by značně zpřehlednila povinná registrace, o svou anonymitu bychom nepřišli – stejně my registrovaní všichni píšeme pod pseudonymem
          b/ tento koncept vzadu brzdí rekuperací vestavěného el. motoru, takže má brzdy na všech kolech
          nevím jestli jste někdy řídil elektromobil – při rozumné jízdě nejsou brzdy jako takové téměř potřeba – většinu ubrzdí rekuperace

          mám jednokolku Airwheel Q3

          mám Hoverboard

          (nemám) Segway

          všechna tato zařízení nemají žádné mechanické brzdy, přesto jsou schválená – brzdí pouze rekuperací a spolehlivě fungují

                1. Josef:
                  Silně pochybuju, že zorvna ty víš, co to je ta

                  Josef:
                  Silně pochybuju, že zorvna ty víš, co to je ta motorová brzda.
                  A samozřejmě, že spalovací motor brzdou není a stejně tak nelze považovat za brzdu ten elektromotor v zadním kole, o kterém byla řeč.
                  Vozidla kategorie L5 mají předepsány brzdy na všech kolech, takže i zadní kolo musí být vybaveno brzdou.

                2. Takže motorová brzda v kamionech je podle vás prostě
                  Takže motorová brzda v kamionech je podle vás prostě špatně označena, a kdo jí říká brzda, tak je vůl… Hlavně to neříkejte na srazu kamioňáků 😀

                3. Josef:
                  Aha, a podle tebe kamion nepotřebuje brzdy na zadních

                  Josef:
                  Aha, a podle tebe kamion nepotřebuje brzdy na zadních nápravách, jo?

          1. mykanec:
            a)
            -*-
            b)
            Tento „koncept“ (a snad nic více) by

            mykanec:
            a)
            -*-

            b)
            Tento „koncept“ (a snad nic více) by patřil do katergorie L5, pokud by byl schválen.
            Takže brzdy na všech kolech.
            Motor není brzda.
            Ujasni si pojmy.

            c)
            Různá vozidla s elektrickým pohobnem jsem řídil, když jsi ještě tekl trubkama. I akumulátorová, kdybys hledal díru…

            d)
            Airwheel brzdu mít nemůže už z principu konstrukce.
            Tam totiž brzdit brzdou nelze, jen balancovat a tím ovlivňovat směr či rychlost pohybu.
            Schvaluje někdo kolečkové brusle jako vozidlo?
            NE. A totéž platí pro podobné hračky, viz „hoverboard“.
            Nic z toho není motorové vozidlo.
            O spolehlivosti asi nepovedeme debatu, stačí porucha gyroskopu, že?

      1. Hele, ty Kuku, seš jen ukecaný děcko bez základních
        Hele, ty Kuku, seš jen ukecaný děcko bez základních znalostí.
        Nejspíš jsi na motocyklu ani pořádně nejezdil, natož abys na něm prováděl opravy či údržbu.
        Proto taky nemůžeš tušit, proč tohle vozítko nikdy výhod motocyklu nedosáhne.
        Jestli tu chceš ukazovat nějaké znalosti, pak fajn – můžeme se bavit třeba o problematice předních vidlic, odpružení a podobně. Ale příliš bych nevěřil tomu, že bys na to měl…

              1. Kuk:
                Ano, je nesmysl, pokoušet se takové vozítko.
                Ale

                Kuk:
                Ano, je nesmysl, pokoušet se takové vozítko.
                Ale neználek Kuk to nepozná, protože tomu nerozumí.

                Tohle vozítko nesmysl je – složitější, než motocykl, náročnější na údržbu, dražší, má vyšší jízdní odpor a tedy spotřebu.

                1. No konečně z tebe začali padat nějaký argumenty místo
                  No konečně z tebe začali padat nějaký argumenty místo prostého odsuzování a vytahování se. Tak pokračuj, snad najdeš někoho k diskuzi.

                2. Kuk:
                  Milý pubertální zmetku, já mám argumenty

                  Kuk:
                  Milý pubertální zmetku, já mám argumenty vždy.
                  Ovšem tvůj slabší rozoumek ty argumenty nepobírá, proto se obvykle uchyluješ k výblitkům.

                  Mimochodem, zopakuj si rodný jazyk, píšeš s hrubými chybami, viz např. „…začali padat nějaký argumenty… „.

                3. Zamindrákovaný hulváti jako jaky ty si nic lepšího
                  Zamindrákovaný hulváti jako jaky ty si nic lepšího nezasloužej. Počti si při tom svým pšoukání.

                4. Hele proč nevysvětlíš, že ty trojkolky jezdí na silnici,
                  Hele proč nevysvětlíš, že ty trojkolky jezdí na silnici, když to nejde kvůli použít?
                  Chápu, že jsi se naučil i/y, ale tato znalost při konstrukci motorek je jaksi zbytečná, tam je lepší matika apod. obory 😀

                  No holt, někdo věří spíše tomu, že podobné stroje vidí na silnici, tedy, že to někdo vyrábí i když v benzinu, někdo zůstává u znalosti pravopisu a tím odvozuje, že to je nepoužitelné, když zná onen pravopis 😀

                5. „…když to nejde kvůli použít?…“
                  – asi ti chybí

                  „…když to nejde kvůli použít?…“

                  – asi ti chybí písmenka, školáku…!

                  :O))

                6. Hele italové to dělají v benzinu a prodává se to, takže
                  Hele italové to dělají v benzinu a prodává se to, takže Kuk má na své straně fakta, ty pouze tvůj osobní názor, že by jsi to nekoupil, tak je to zbytečné.

                  A tak mmě dochází, když to italové vyrábí, prodávají? Jakto, když je to tak technicky složité, že odpor by to nedovolil reálně postavit 😀

                  Já si říkám, když jsem projížděl brnem a viděl podobnou motorku jet, že jsem musel být asi sfertovanej a mít halucinace, když to přeci kvůli odporu je nesmysl vyrobit, natož aby to někdo koupil 😀

                7. Ono se vyrábí leccos.
                  Na trhu jsou i výrobky, které

                  Ono se vyrábí leccos.
                  Na trhu jsou i výrobky, které kvalitou či vůbec koncepcí zaostávají za jinými.
                  Nevím, čemu se divíš…

                8. A a proto ho lidé kupuji používají.
                  Stačí se projít po

                  A a proto ho lidé kupuji používají.
                  Stačí se projít po Paříži a v každé ulici nejdete minimálně jedno takové vozítko.

        1. Hele, když seš ten super ynteligent co má ony super
          Hele, když seš ten super ynteligent co má ony super znalosti, jakto, že to italové vyrábí (ale i frantíci)?
          Chceš říci, že za tebou nepřijeli a nepožádali „o mocný znalostma oplívající, neporadíš nám, abychom toi přestali vyrábět a prodávat, když to lidi kupují a jsou spokojeni“ 😀

          Nejsi ten nějaký český motorkář, co si sice dokáže doma opravit motorku, ale vše začíáná a končí u toho, co vymysleli ostatní, tedy dokážeš opravit cokoliv, ale vymyslet nic? Řekl bych takovej hospodskej žvanil co ví, že všichni ostatní nemaj pravdu, když všechno znáš a všechno víš?

    1. No nevím, italové to vyrábí, prodávají, jasně je to na
      No nevím, italové to vyrábí, prodávají, jasně je to na benzin, ale kupce to má, takže otázka zní, když to lidé kupují odkud bereš ty informaci, že to praktické využití nemá, když trh to akceptuje?
      Ještě jinak, proč to nemá praktické využit, když stejnou věc v benzinu lidé kupují?
      Není to spíše o tom, že „pro tebe to není užitečné“ a tak to nemůže být pro nikoho jiného užitečné?

      1. Kupce má leccos. Třeba čínský čtyřkolky Bashan
        Kupce má leccos. Třeba čínský čtyřkolky Bashan 200.
        Šunt neuvěřitelnej, rozpadá se to po několika ujetých km, je to nepraktický šunt.
        A tahle tříkolka?
        Pro nemehla, která se neudrží na dvou kolech, to může vypadat lákavě, ale s motocyklem se nedá srovnávat už kvůli stopě.

Napsat komentář